privind organizarea activităţii de administrare a contribuabililor nerezidenţi care nu au pe teritoriul României un sediu permanent(actualizat până la data de 13 februarie 2007*)
––––-*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 13 februarie 2007 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către RECTIFICAREA nr. 2.157 din 18 decembrie 2006.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorÎn temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 36 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: +
Articolul 1(1) Începând cu 1 ianuarie 2007, competenţa pentru administrarea contribuabililor nerezidenţi care nu au pe teritoriul României un sediu permanent se stabileşte după cum urmează: … a) contribuabilii nerezidenţi care au, potrivit titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţia desemnării unui reprezentant fiscal se administrează de organul fiscal competent pentru administrarea reprezentantului fiscal; … b) contribuabilii nerezidenţi care au, potrivit titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, un sediu fix în România se administrează de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul fix; … c) contribuabilii nerezidenţi, stabiliţi în spaţiul comunitar, care au, potrivit legilor speciale, dreptul de a se înregistra direct în România se administrează de serviciul de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti; … d) contribuabilii nerezidenţi care au, potrivit art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţia desemnării unui împuternicit se administrează de organul fiscal în raza căruia se face constatarea actului sau faptului supus dispoziţiilor legale fiscale. … (2) În cazul veniturilor obţinute de persoane nerezidente din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare, competenţa de administrare revine: … a) organului fiscal în a cărui rază teritorială se află instituţia prin intermediul căreia se face tranzacţia, în cazul tranzacţionării titlurilor de participare la societăţi deschise; … b) organului fiscal în a cărui rază teritorială se află societatea ale cărei titluri se tranzacţionează, în cazul tranzacţionării titlurilor unor societăţi închise. … +
Articolul 2Începând cu data de 1 ianuarie 2007 se înfiinţează, în cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi, în cadrul Activităţii de metodologie şi administrare a veniturilor statului, organ fiscal competent pentru administrarea contribuabililor prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. c.).–––Art. 2 a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 2.157 din 18 decembrie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 109 din 13 februarie 2007. +
Articolul 3Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi are următoarele atribuţii principale:a) înregistrarea fiscală a contribuabililor nerezidenţi, stabiliţi în spaţiul comunitar, care au dreptul să solicite înregistrarea directă, potrivit reglementărilor în vigoare în domeniul contribuţiilor sociale; … b) înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile nestabilite în România, dar stabilite în spaţiul comunitar, care nu şi-au desemnat un reprezentant fiscal; … c) organizarea şi gestionarea Registrului contribuabililor nerezidenţi, ca parte a Registrului contribuabililor; … d) organizarea şi gestionarea dosarului fiscal al contribuabililor nerezidenţi; … e) primirea, prelucrarea şi gestionarea declaraţiilor fiscale; … f) colectarea obligaţiilor fiscale de plată principale şi accesorii; … g) aplicarea procedurilor de executare silită; … h) organizarea evidenţei analitice pe plătitori; … i) compensarea şi restituirea/rambursarea sumelor reprezentând impozite, taxe şi contribuţii, conform Codului de procedură fiscală; … j) efectuarea inspecţiei fiscale; … k) soluţionarea contestaţiilor împotriva actelor administrative fiscale, cu respectarea prevederilor Codului de procedură fiscală; … l) emiterea şi eliberarea certificatelor şi a altor documente solicitate de contribuabili; … m) acordarea asistenţei pentru contribuabili; … n) organizarea şi gestionarea cazierului fiscal; … o) emiterea şi eliberarea certificatelor de cazier fiscal. … +
Articolul 4Administrarea contribuabililor nerezidenţi care, potrivit legii, au dreptul de a se înregistra direct se realizează potrivit procedurii prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării. +
Articolul 6La data intrării în vigoare a prezentului ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti se modifică în mod corespunzător. +
Articolul 7Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi se organizează de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, cu încadrarea în numărul total de posturi aprobat pentru această direcţie generală. +
Articolul 8Pentru administrarea contribuabililor nerezidenţi care nu au un sediu permanent pe teritoriul României, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei asigură logistica şi aplicaţiile informatice necesare. +
Articolul 9Direcţia generală de gestiune a impozitelor şi contribuţiilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare şi Direcţia de organizare şi resurse umane din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei şi Direcţia generală a politicilor şi resurselor umane din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Ministrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 18 decembrie 2006.Nr. 2.157. +
AnexăPROCEDURA 18/12/2006