ORDIN nr. 2.144 din 15 decembrie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, INFRASTRUCTURII SI COMUNICATIILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1306 din 29 decembrie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 4MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 5COMPLETAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 7MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 8MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 9MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 10MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 11ABROGAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1504 16/08/2023
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 2144 15/12/2020
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 4MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 5COMPLETAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 7MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 8MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 9MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 10MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 11ABROGAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 11MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023
ART. 12MODIFICAT DEORDIN 2303 19/12/2023





Luând în considerare:– importanța strategică a infrastructurii aeroportuare aflate în administrarea Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța“ – S.A. în contextul politicilor de securitate regională;– Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat;– Regulamentul (UE) 2017/1.084 al Comisiei din 14 iunie 2017 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce privește ajutoarele pentru infrastructurile portuare și aeroportuare, pragurile de notificare pentru ajutoarele pentru cultură și pentru conservarea patrimoniului, ajutoarele pentru infrastructurile sportive și pentru infrastructurile de agrement multifuncționale, precum și schemele de ajutoare regionale de exploatare pentru regiunile ultraperiferice și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 702/2014 în ceea ce privește calcularea costurilor eligibile;– Regulamentul (UE) 2020/972 al Comisiei din 2 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și ajustările relevante;– Memorandumul cu tema „Acordarea unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, exceptate de la obligația notificării, Societății Naționale «Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța» – S.A., pentru anii 2021-2023“, aprobat în ședința Guvernului României din data de 12.11.2020,în temeiul:– art. 4 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian;– art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor,ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor emite următorul ordin: + 
Articolul 1(1)Se aprobă acordarea unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, exceptate de la obligația notificării, Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța“ – S.A. (SN AIMKC).(2)Măsurile de ajutor se acordă de la data de 1 ianuarie 2021 și până la data de 31 decembrie 2023.
 + 
Articolul 2Prezentele măsuri de ajutor de stat sunt compatibile cu piața internă, în temeiul art. 107 alin. (3) din tratat, și sunt exceptate de la obligația de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din tratat deoarece îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 56a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2017/1.084 și prin Regulamentul (UE) 2020/972 (denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014). + 
Articolul 3În cadrul măsurilor de ajutor de stat prevăzute la art. 1 sunt eligibile cheltuielile de investiții, precum și cheltuielile de exploatare, cu excepția cheltuielilor pentru activități nonaeronautice. + 
Articolul 4(1)În sensul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:a)venitul aferent aeroporturilor – veniturile provenite din aplicarea tarifelor de aeroport, din care se scade sprijinul pentru comercializare sau orice stimulent acordat de aeroport companiilor aeriene, la care se adaugă veniturile provenite din activități nonaeronautice (care nu beneficiază de sprijin public), excluzând orice sprijin public și orice compensație pentru sarcinile care intră în sfera sectoarelor de competență publică, sau din serviciile de interes economic general;b)serviciile aeroportuare – serviciile furnizate operatorilor aerieni de către aeroport, menite să asigure handlingul aeronavelor, de la aterizare până la decolare, precum și al pasagerilor și al mărfurilor, inclusiv furnizarea de servicii de handling la sol și furnizarea de infrastructură centralizată de handling la sol;c)cheltuielile de exploatare – cheltuielile suportate de aeroport în vederea furnizării de servicii aeroportuare; acestea includ anumite categorii de cheltuieli, cum ar fi cheltuielile cu personalul, cele aferente serviciilor contractate, cele legate de comunicații, deșeuri, energie, întreținere, chirie și administrație, dar exclud cheltuielile de capital, sprijinul pentru marketing sau orice alte stimulente acordate companiilor aeriene de către aeroport, precum și cheltuielile care se încadrează în sfera sectoarelor de competență publică;d)deficit de finanțare a cheltuielilor de exploatare – pierderile din exploatare ale aeroportului pe perioada relevantă, și anume diferența dintre veniturile aeroportului și cheltuielile de exploatare suportate de aeroport;e)cheltuielile de investiții eligibile – cheltuielile legate de investiții în infrastructura aeroportuară, inclusiv cheltuieli de proiectare; acestea nu includ cheltuielile de investiții pentru activități nonaeronautice și costurile pentru sarcinile care intră în sfera sectoarelor de competență publică;f)data acordării ajutorului – data intrării în vigoare a prezentului ordin;g)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.(2)Termenii infrastructură aeroportuară, infrastructură centralizată de handling la sol, activități nonaeronautice și traficul mediu anual de pasageri au înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 651/2014. + 
Articolul 5(1)Bugetul total estimat al măsurii de ajutor de stat este de până la 189.805.000 lei.(2)Bugetul este defalcat pe ani și pe măsuri astfel:

Nr. crt. Denumirea măsurii An 2021 An 2022 An 2023 TOTAL (lei)
1. Ajutor de exploatare 32.231.000,00 31.838.000,00 31.406.000,00 95.475.000,00
2. Ajutor pentru investiții 9.622.000,00 36.411.000,00 48.297.000,00 94.330.000,00

(la 21-08-2023,
Alineatul (2), Articolul 5 a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 1.504 din 16 august 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 756 din 21 august 2023
)
(3)Valoarea anuală a ajutorului de exploatare nu va depăși ceea ce este necesar pentru acoperirea deficitului de finanțare a cheltuielilor de exploatare în anul respectiv.(4)Valoarea anuală a ajutorului pentru investiții nu va depăși diferența dintre cheltuielile de investiții eligibile și profitul din exploatare aferent investițiilor.(5)În cazul în care, pe perioada prevăzută la art. 1 alin. (2), traficul anual de pasageri înregistrați de SN AIMKC depășește 200.000 de pasageri, valoarea ajutorului de investiții nu va depăși 75% din costurile eligibile, în conformitate cu prevederile art. 56a alin. (13) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(6)Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare și, respectiv, de investiții ale SN AIMKC se alocă anual de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, la capitolul 84.01 „Transporturi“ titlul 40 „Subvenții“ și, respectiv, titlul 55 „Alte transferuri“ alineatul 55.01.12 – „Investiții ale agenților economici cu capital de stat“, și se includ în bugetul de venituri și cheltuieli al SN AIMKC, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.  + 
Articolul 6Ajutorul de investiții/exploatare acordat în temeiul prezentului ordin nu se va cumula, pentru aceleași costuri eligibile, cu niciun alt ajutor de stat acordat ad-hoc sau în baza altor scheme de ajutor de stat și nici cu ajutorul de minimis. + 
Articolul 7(1)SN AIMKC va fundamenta lunar valoarea ajutorului acordat și va întocmi Nota de fundamentare și justificare a subvențiilor/transferurilor ce vor fi primite de la bugetul de stat conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activități desfășurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, cu încadrarea în lista de investiții aprobată de ordonatorul principal de credite.(2)În termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru, SN AIMKC va prezenta Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Direcția transport aerian, un raport pentru ajutorul de exploatare, respectiv un raport pentru ajutorul de investiții primit, care va conține:a)valoarea ajutorului de exploatare primit;b)fundamentarea modului de utilizare a ajutorului de exploatare;c)eventuale aranjamente încheiate cu companii aeriene prin care acestea beneficiază de stimulente;d)veniturile aeroportului;e)rezultatul obținut din activități nonaeronautice;f)sumele primite de la bugetul de stat și utilizate pentru finanțarea cheltuielilor de exploatare, aferente activităților care intră în sfera sectoarelor de competență publică, considerate activități noneconomice, cum ar fi serviciile de control al traficului aerian, vamale, de poliție, luptă împotriva incendiilor, protecție împotriva actelor de intervenție ilicită;g)valoarea ajutorului de investiții primit;h)fundamentarea modului de utilizare a ajutorului de investiții;i)cheltuielile cu investițiile efectuate, care intră sub incidența măsurii de ajutor de investiții.(3)În cazul în care se constată că sumele alocate de la bugetul de stat, cu titlul de ajutor de stat pentru investiții, respectiv pentru exploatare, depășesc necesarul de finanțare, se va realiza o regularizare a alocațiilor bugetare în luna imediat următoare raportării.
 + 
Articolul 8(1)Pentru a beneficia de măsurile de ajutor de stat, SN AIMKC trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)traficul mediu anual de pasageri să fie mai mic de 200.000 de pasageri pe parcursul a două exerciții financiare anterioare anului în care ajutorul de stat este acordat, iar în doi ani de la finalizarea investiției traficul să nu depășească 200.000 de pasageri/an;b)în situația în care se depășește pragul de 200.000 de pasageri, aeroportul trebuie să asigure din surse proprii cel puțin 25% din cheltuielile de investiții eligibile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. e);c)traficul mediu anual de mărfuri să fie sub 200.000 de tone în cursul ultimelor două exerciții financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele;d)acordarea ajutorului de stat nu conduce la creșterea traficului mediu anual de marfă peste 200.000 de tone pe parcursul a două exerciții financiare ulterioare anului în care ajutorul de stat este acordat;e)nu se află în niciuna dintre următoarele situații: stare de faliment, lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar sau activitățile comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii;f)și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România;g)nu face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;h)pune la dispoziția tuturor potențialilor utilizatori infrastructura aeroportuară pe care o administrează;i)reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata;j)investiția în cauză nu depășește ceea ce este necesar pentru a se face față traficului preconizat pe termen mediu pe baza unor prognoze rezonabile ale traficului;k)nu era întreprindere în dificultate la data de 31 decembrie 2019;l)reflectă în mod separat în evidențele contabile interne ale societății veniturile aeroportului și costurile de exploatare pe baza cărora se determină valoarea ajutorului de exploatare.(2)În cazul în care SN AIMKC desfășoară și alte activități pe lângă prestarea de servicii aeroportuare, trebuie să dovedească fie separarea activităților, fie o distincție între costuri, astfel încât să se demonstreze că activitățile excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 651/2014 nu beneficiază de ajutorul de exploatare acordat în temeiul prezentului ordin. De asemenea, SN AIMKC va evidenția distinct în contabilitate activitățile care intră în sfera sectoarelor de competență publică considerate activități noneconomice.(3)Ajutorul de exploatare nu este plătit SN AIMKC în ceea ce privește orice an calendaristic în timpul căruia traficul anual de pasageri al aeroportului depășește 200.000 de pasageri.(4)Direcția transport aerian din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor va verifica îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1)-(3).
 + 
Articolul 9Pentru a evita o eventuală supracompensație, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, prin Direcția transport aerian și Direcția economică și ajutor de stat, face verificări anuale pentru a constata dacă SN AIMKC a primit sau nu ceea ce este necesar pentru acoperirea deficitului de finanțare a cheltuielilor de exploatare și a cheltuielilor de investiții, pe durata perioadei de acordare a celor două ajutoare. + 
Articolul 10În situația în care se constată o supracompensație, SN AIMKC rambursează cuantumul aferent acesteia, inclusiv dobânda de referință stabilită de Comisia Europeană, aplicabilă României, conform procedurii descrise în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Atunci când suma reprezentând supracompensația nu depășește 10% din valoarea anuală medie a ajutorului de exploatare, supracompensația respectivă poate fi raportată pentru perioada următoare și poate fi dedusă din valoarea ajutorului de exploatare ce va fi plătit pentru perioada următoare. + 
Articolul 11(1)Textul prezentului ordin se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, www.mt.ro.(2)Direcția economică și ajutor de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor asigură raportarea către Consiliul Concurenței a sumelor alocate SN AIMKC aferente ajutorului de exploatare și, respectiv, ajutorului de investiții acordat, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenței privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007.(3)Erorile constatate și corecțiile legale, anulări recalculări, recuperări, rambursări, se raportează Consiliul Concurenței până la 31 martie a anului următor anului de raportare.(4)Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, prin Direcția transport aerian, transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezentul ordin. (5)Direcția economică și ajutor de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor are obligația ca, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul Consiliului Concurenței privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) măsura de ajutor de stat ce face obiectul prezentului ordin, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actul de acordare, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații. (6)Documentația privind sumele alocate cu titlu de ajutor de stat în baza prezentului ordin se păstrează 10 ani de la data acordării ultimului ajutor. (7)Pe baza datelor introduse de Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, prin Direcția economică și ajutor de stat, în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România, se asigură publicarea informațiilor conform art. 9 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, pe pagina web https://regas.consiliulconcurenței.ro/transparență/index.html. (8)Direcția economică și ajutor de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor va transmite Consiliului Concurenței un rezumat al informațiilor referitoare la prezentul ordin, în forma prevăzută la anexa II a Regulamentului (UE) nr. 651/2014, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea ordinului. (9)SN AIMKC păstrează documentația aferentă ajutoarelor de stat de care beneficiază în baza prezentului ordin pentru o perioadă de cel puțin 10 ani de la data ultimei alocări. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare și reglementările comunitare incidente din domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, traficul de pasageri pe perioada acordării ajutorului, precum și pe parcursul a două exerciții financiare anterioare, respectiv ulterioare anului în care ajutorul de stat este acordat, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate. + 
Articolul 12La cererea Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenței, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, prin Direcția transport aerian, va furniza toate informațiile pe care acestea le consideră necesare pentru a stabili dacă ajutorul de stat acordat în baza prezentului ordin este compatibil cu legislația în domeniul ajutorului de stat. + 
Articolul 13Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Lucian Nicolae Bode
București, 15 decembrie 2020.Nr. 2.144.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x