ORDIN nr. 2.001 din 22 noiembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 994 din 13 decembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1752 17/11/2005 ART. 8
ART. 2COMPLETEAZA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 2MODIFICA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 2COMPLETEAZA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
ART. 2MODIFICA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
ART. 3COMPLETEAZA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 3MODIFICA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 3COMPLETEAZA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
ART. 3MODIFICA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 208 17/03/2005 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 208 17/03/2005 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991 ART. 4
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1752 17/11/2005 ART. 8
ART. 2COMPLETEAZA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 2MODIFICA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 2COMPLETEAZA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
ART. 2MODIFICA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
ART. 3COMPLETEAZA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 3MODIFICA PEORDIN 1752 17/11/2005 ANEXA 1
ART. 3COMPLETEAZA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
ART. 3MODIFICA PEREGLEMENTARI 17/11/2005
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene



În temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) pct. 43 şi ale art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: + 
Articolul IDupă articolul 8 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.080 şi 1.080 bis din 30 noiembrie 2005, se introduce un nou articol, articolul 8^1, cu următorul cuprins:"Art. 8^1. – Sancţiunile aplicabile pentru încălcarea prevederilor reglementărilor contabile conforme cu directivele europene sunt cele prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată.”
 + 
Articolul IIReglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, prevăzute în anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, se modifica şi se completează după cum urmează:1. La alineatul (2) al punctului 1, după litera a) se introduce o noua litera, litera a^1), cu următorul cuprins:"a^1) prevederile Directivei 2006/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L224 din 16 august 2006, referitoare la modificarea Directivei 78/660/CEE ;”.2. Punctul 15 va avea următorul cuprins:"15. Formatul bilanţului şi al contului de profit şi pierdere, în special în ceea ce priveşte forma adoptată pentru prezentarea acestora, nu poate fi modificat de la un exerciţiu financiar la altul. În cazuri excepţionale, sunt permise abateri de la acest principiu. Orice astfel de abatere trebuie menţionată în notele explicative, împreună cu o explicaţie a motivelor care au determinat-o."3. După alineatul (1) al punctului 90 se introduc trei noi alineate, alineatele (2)-(4), cu următorul cuprins:"(2) La recunoaşterea în contabilitate a contractelor de leasing vor fi avute în vedere prevederile contractelor încheiate între părţi, precum şi legislaţia în vigoare. Entitatile care aplica principiul prevalentei economicului asupra juridicului vor tine cont şi de cerinţele acestuia. Înregistrarea în contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectuează în cazul leasingului financiar de către locatar/utilizator, iar în cazul leasingului operational, de către locator/finanţator. Achiziţiile de bunuri imobile şi mobile, în cazul leasingului financiar, sunt tratate ca investiţii, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normală de amortizare pentru bunuri similare.(3) În înţelesul prezentelor reglementări, termenii de mai jos au următoarele semnificatii:a) contract de leasing este un acord prin care locatorul cedează locatarului, în schimbul unei plati sau serii de plati, dreptul de a utiliza un bun pentru o perioadă stabilită;b) leasing financiar este operaţiunea de leasing care transfera cea mai mare parte din riscurile şi avantajele aferente dreptului de proprietate asupra activului;c) leasing operational este operaţiunea de leasing ce nu intră în categoria leasingului financiar.(4) Un contract de leasing poate fi recunoscut ca leasing financiar dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:a) leasingul transfera locatarului titlul de proprietate asupra bunului până la sfârşitul duratei contractului de leasing;b) locatarul are opţiunea de a cumpara bunul la un preţ estimat a fi suficient de mic în comparatie cu valoarea justa la data la care opţiunea devine exercitabila, astfel încât, la începutul contractului de leasing, exista în mod rezonabil certitudinea ca opţiunea va fi exercitată;c) durata contractului de leasing acoperă, în cea mai mare parte, durata de viaţa economică a bunului, chiar dacă titlul de proprietate nu este transferat;d) valoarea totală a ratelor de leasing, mai puţin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului, reprezentată de valoarea la care a fost achiziţionat bunul de către finanţator, respectiv costul de achiziţie;e) bunurile ce constituie obiectul contractului de leasing sunt de natura specială, astfel încât numai locatarul le poate utiliza fără modificări majore."4. După alineatul (3) al punctului 207 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:"(4) În înţelesul prezentelor reglementări, termenii de mai jos au următoarele semnificatii:a) veniturile constituie cresteri ale beneficiilor economice înregistrate pe parcursul perioadei contabile, sub forma de intrari sau cresteri ale activelor ori reduceri ale datoriilor, care se concretizează în cresteri ale capitalurilor proprii, altele decât cele rezultate din contribuţii ale acţionarilor;b) cheltuielile constituie diminuari ale beneficiilor economice înregistrate pe parcursul perioadei contabile sub forma de iesiri sau scaderi ale valorii activelor ori cresteri ale datoriilor, care se concretizează în reduceri ale capitalurilor proprii, altele decât cele rezultate din distribuirea acestora către acţionari."5. După alineatul (1) al punctului 231 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:"(2) Notele explicative prezintă natura şi scopul comercial ale angajamentelor entitatii, care nu sunt incluse în bilanţ, şi impactul financiar al acelor angajamente asupra entitatii, atunci când riscurile sau beneficiile provenind din asemenea angajamente sunt semnificative şi în măsura în care prezentarea unor asemenea riscuri sau beneficii este necesară pentru evaluarea poziţiei financiare a entitatii."6. După alineatul (1) al punctului 232 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:"(2) Se prezintă tranzacţiile încheiate cu entitatile legate, inclusiv suma acestor tranzacţii, natura relatiei cu entitatea legată şi alte informaţii referitoare la tranzacţii, necesare pentru o înţelegere a poziţiei financiare a entitatii raportoare, dacă asemenea tranzacţii sunt semnificative şi nu au fost încheiate în condiţii normale de piaţa. Informaţiile referitoare la tranzacţii individuale pot fi agregate după natura lor, cu excepţia cazului când informaţia separată este necesară pentru o înţelegere a efectelor tranzacţiilor cu entitatea legată, asupra poziţiei financiare a entitatii raportoare. Entitatile legate au semnificatia prevăzută de Reglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene."7. Alineatul (2) al punctului 245 va avea următorul cuprins:"(2) Pentru orice garanţie semnificativă care a fost constituită trebuie facuta o prezentare detaliată. Valoarea totală a oricăror angajamente financiare, în cazul în care nu îndeplinesc condiţiile pentru a fi recunoscute în bilanţ, trebuie să fie prezentate în mod clar în notele explicative, în măsura în care aceste informaţii sunt utile pentru evaluarea poziţiei financiare a entitatii."8. După alineatul (1) al punctului 261 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:"(2) Informaţiile de mai sus vor fi prezentate într-o secţiune distinctă a raportului administratorilor, referitoare la guvernanta corporativa. De asemenea, o entitate ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piaţa reglementată, astfel cum aceasta este definită în legislaţia în vigoare privind piaţa de capital, va include în cadrul aceleiaşi secţiuni referitoare la guvernanta corporativa o declaraţie care va cuprinde cel puţin următoarele informaţii:a) o trimitere la:– codul de guvernanta corporativa care se aplică entitatii şi/sau codul de guvernanta corporativa pe care entitatea a decis sa îl aplice voluntar. Entitatea va indica prevederile care sunt disponibile public; şi/sau– toate informaţiile relevante referitoare la practicile de guvernanta corporativa aplicate în plus faţă de cerinţele legislaţiei naţionale. În acest caz, entitatea va face disponibile public practicile sale de guvernanta corporativa;b) în măsura în care, potrivit legislaţiei naţionale, entitatea se indeparteaza de la codul de guvernanta corporativa care i se aplică sau pe care a ales sa îl aplice, o explicaţie a acesteia privind părţile din cod pe care nu le aplica şi motivele neaplicarii;c) o descriere a principalelor caracteristici ale controlului intern şi a sistemelor de gestionare a riscurilor, în relaţie cu procesul de raportare financiară;d) modul de desfăşurare a adunării generale a acţionarilor şi atribuţiile-cheie ale acesteia, precum şi o descriere a drepturilor acţionarilor şi a modului cum acestea pot fi exercitate;e) structura şi modul de operare ale organelor de administraţie, conducere şi supraveghere şi ale comitetelor acestora.(3) Membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entitatii au obligaţia colectivă de a asigura ca situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor să fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia naţionala."
 + 
Articolul IIIReglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene, prevăzute în anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, se modifica şi se completează după cum urmează:1. După alineatul (1) al punctului 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:"(2) Ele transpun, de asemenea, prevederile Directivei 2006/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L224 din 16 august 2006, referitoare la modificarea Directivei 83/349/CEE .”2. După alineatul (1) al punctului 6 se introduc şase noi alineate, alineatele (2)-(7), cu următorul cuprins:"(2) În înţelesul prezentelor reglementări, o entitate este legată cu o alta entitate dacă:a) direct sau indirect, prin una sau mai multe entităţi:– controlează sau este controlată de cealaltă entitate ori se afla sub controlul comun al celeilalte entităţi (aceasta include societăţile-mama, filialele sau filialele membre);– are un interes în respectiva entitate, care îi oferă influenţa semnificativă asupra acesteia; sau– deţine controlul comun asupra celeilalte entităţi;b) reprezintă o entitate asociata a celeilalte entităţi;c) reprezintă o asociere în participaţie în care cealaltă entitate este asociat;d) reprezintă un membru al personalului-cheie din conducere al entitatii sau al societăţii-mama a acesteia;e) reprezintă un membru apropiat al familiei persoanei menţionate la lit. a) sau d);f) reprezintă o entitate care este controlată, controlată în comun sau influentata semnificativ ori pentru care puterea semnificativă de vot într-o asemenea entitate este data, direct sau indirect, de orice persoană menţionată la lit. d) sau e); saug) entitatea reprezintă un plan de beneficii postangajare pentru beneficiul angajaţilor celeilalte entităţi sau al oricărei entităţi care este entitate legată cu cealaltă entitate.(3) O tranzacţie cu o entitate legată reprezintă un transfer de resurse, servicii sau obligaţii între entitatile legate, indiferent dacă se percepe sau nu se percepe un preţ.(4) Personalul-cheie din conducere reprezintă acele persoane care au autoritatea şi responsabilitatea de a planifica, conduce şi controla activităţile entitatii, în mod direct sau indirect, incluzând oricare director (executiv sau altfel) al entitatii.(5) Membrii apropiati ai familiei unei persoane reprezintă acei membri ai familiei care ar putea sa influenteze sau să fie influentati de acea persoana în raport cu entitatea. Aceştia pot include:a) partenerul de viaţa şi copiii persoanei;b) copiii partenerului de viaţa al persoanei; şic) dependenti ai persoanei sau ai partenerului de viaţa al acesteia.(6) Beneficiile postangajare includ pensiile, alte beneficii de pensionare, asigurări de viaţa postangajare şi asistenţa medicală postangajare.(7) În înţelesul prezentelor reglementări, următoarele categorii nu sunt în mod necesar entităţi legate:a) doua entităţi, doar pentru ca au în comun un director sau un alt membru al personalului-cheie din conducere;b) 2 asociaţi, doar pentru ca exercita controlul în comun asupra unei asocieri în participaţie;c) finantatorii, sindicatele, serviciile publice, departamentele şi agenţiile guvernamentale, doar în virtutea relaţiilor obişnuite pe care le au cu o entitate (deşi acestea pot sa afecteze libertatea de acţiune a entitatii sau sa participe la luarea deciziilor acesteia);d) un client, un furnizor, un francizor, un distribuitor sau un agent general cu care entitatea desfăşoară un volum semnificativ de activitate, numai în virtutea dependentei economice rezultate."3. Punctul 48 va avea următorul cuprins:"48. Dacă activele şi datoriile care urmează să fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de entitatile incluse în consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru consolidare, acestea trebuie evaluate din nou conform metodelor utilizate pentru consolidare, cu excepţia cazului în care rezultatele acestei noi evaluări nu sunt semnificative în înţelesul pct. 24. Abateri de la acest principiu sunt permise în cazuri excepţionale. Orice astfel de abateri şi motivele care le-au determinat se prezintă în notele explicative."4. După alineatul (1) al punctului 88 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:"(2) Notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate prezintă natura şi scopul comercial ale oricăror angajamente care nu sunt incluse în bilanţul consolidat, precum şi impactul financiar al acelor angajamente, atunci când riscurile sau beneficiile provenind din asemenea angajamente sunt semnificative şi în măsura în care prezentarea unor asemenea riscuri sau beneficii este necesară pentru evaluarea poziţiei financiare a entitatilor incluse în consolidare, luate ca un tot.(3) Tranzacţiile cu entitatile legate, cu excepţia celor în interiorul grupului, încheiate de societatea-mama sau de alte entităţi incluse în consolidare, inclusiv sumele acestor tranzacţii, natura relatiei cu entitatea legată şi alte informaţii referitoare la tranzacţie, necesare pentru o înţelegere a poziţiei financiare a entitatilor incluse în consolidare, luate ca un tot, dacă aceste tranzacţii sunt semnificative şi nu au fost încheiate în condiţii normale de piaţa. Informaţii referitoare la tranzacţiile individuale se pot combina plecand de la natura lor, cu excepţia situaţiei în care informaţia separată este necesară pentru o înţelegere a efectelor tranzacţiilor cu entitatea legată, asupra poziţiei financiare a entitatilor incluse în consolidare, luate ca un tot."5. După alineatul (1) al punctului 104 se introduc doua noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:"(2) Raportul consolidat al administratorilor prezintă o descriere a principalelor trasaturi a controlului intern al grupului şi ale sistemelor de gestionare a riscurilor, în legătură cu procesul întocmirii de situaţii financiare anuale consolidate, atunci când o entitate are valorile mobiliare admise la tranzactionare pe o piaţa reglementată, asa cum aceasta este definită în legislaţia în vigoare privind piaţa de capital. În cazul în care raportul consolidat al administratorilor şi raportul administratorilor sunt prezentate ca un singur raport, aceste informaţii trebuie incluse în secţiunea raportului care cuprinde declaraţia asupra guvernantei corporative.(3) Membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entitatilor care întocmesc situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor au obligaţia colectivă de a asigura ca situaţiile respective şi raportul consolidat al administratorilor să fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia naţionala."
 + 
Articolul IVEntitatile care, în baza prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.121/2006 privind aplicarea Standardelor internaţionale de raportare financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 12 iulie 2006, au obligaţia să aplice Standardele internaţionale de raportare financiară la întocmirea situaţiilor financiare consolidate începând cu exerciţiul financiar al anului 2007 pot întocmi situaţiile financiare consolidate pentru exerciţiul financiar al anului 2006 conform aceloraşi standarde.
 + 
Articolul VMinisterul Finanţelor Publice va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
 + 
Articolul VIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VladescuBucureşti, 22 noiembrie 2006.Nr. 2.001.__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x