ORDIN nr. 196 din 17 februarie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 168 din 18 februarie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1886 28/04/2020 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1886 28/04/2020 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1886 28/04/2020 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020 ART. 1
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020 ART. 6
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 7
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEANEXA 17/02/2022
ActulREFERIRE LAORDIN 1886 28/04/2020
ActulREFERIRE LAHG 34 22/01/2009 ART. 10
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 2
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 3
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 4
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 5
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 6
ART. 1REFERIRE LAANEXA 17/02/2022 ANEXA 7
ART. 1REFERIRE LALEGE 237 04/10/2021
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1886 28/04/2020 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1886 28/04/2020 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1886 28/04/2020 ART. 3
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1886 28/04/2020
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 282 06/04/2020
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 143 24/08/2020
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 143 24/08/2020 ART. 4
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020 ART. 1
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020 ART. 6
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 28/04/2020 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ART. 7
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PEANEXA 28/04/2020 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LANORMA 06/04/2020 ART. 1
ART. 1REFERIRE LANORMA 06/04/2020 ART. 14
ART. 1REFERIRE LANORMA 06/04/2020 ART. 17
ART. 1REFERIRE LALEGE 209 25/07/2018
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 110 20/12/2017
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 110 20/12/2017 ART. 1
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 110 20/12/2017 ART. 6
ART. 2REFERIRE LALEGE 209 25/07/2018
ART. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 110 20/12/2017 ART. 8
ART. 3REFERIRE LAHOTARARE 282 06/04/2020
ART. 3REFERIRE LANORMA 06/04/2020 ART. 2
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 110 20/12/2017
ART. 7REFERIRE LAHOTARARE 282 06/04/2020
ART. 7REFERIRE LANORMA 06/04/2020 ANEXA 0
ART. 7REFERIRE LAORD DE URGENTA 110 20/12/2017
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEANEXA 17/02/2022





În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor emite următorul ordin: + 
Articolul IOrdinul ministrului finanțelor publice nr. 1.886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – S.A. – IFN, a modelului Convenției privind implementarea Programului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenției de garantare și plată a granturilor, al contractului de garantare, al înscrisului, precum și pentru stabilirea nivelului comisionului de risc și al comisionului de administrare pentru anul 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 și 343 bis din 28 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.Titlul ordinului se modifică și va avea următorul cuprins:ORDINprivind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – S.A. – IFN/Fondul de Garantare a Creditului Rural S.A. – IFN, a modelului Convenției privind implementarea Programului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenției de garantare și plată a granturilor, al contractului de garantare, al înscrisului, precum și pentru stabilirea nivelului comisionului de risc și al comisionului de administrare pentru anul 20202.Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 1Se aprobă Mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, prevăzut în anexa nr. 1, din bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – S.A. – IFN, denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M./Fondul de Garantare a Creditului Rural – S.A. – IFN, denumit în continuare F.G.C.R., după caz.
3.Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 2(1)Se aprobă Convenția privind implementarea Programului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, prevăzută în anexa nr. 2, care se va încheia între Ministerul Finanțelor și F.N.G.C.I.M.M., prevăzută la art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările și completările ulterioare.(2)Se aprobă Convenția privind implementarea Subprogramului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie, din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, prevăzută în anexa nr. 2^1, care se va încheia între Ministerul Finanțelor și F.G.C.R., prevăzută la art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările și completările ulterioare.
4.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3(1)Se aprobă Convenția de garantare și plată a granturilor pentru Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, prevăzută în anexa nr. 3, care se încheie între F.N.G.C.I.M.M. și instituțiile de credit, prevăzută la art. 2 lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare.(2)Se aprobă Convenția de garantare și plată a granturilor pentru Subprogramul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – AGRO IMM INVEST, prevăzută în anexa nr. 4, care se încheie între F.G.C.R. și instituțiile de credit, prevăzută la art. 2 lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare.
5.Anexa nr. 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Anexa nr. 1
Mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19
Conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările și completările ulterioare, IMM-urile, întreprinderile mici cu capitalizare de piață medie, precum și fermierii, profesioniștii și formele de organizare a profesiilor liberale, care contractează credite de investiții și/sau credite/linii de credit pentru capital de lucru în cadrul:– Programului IMM INVEST ROMÂNIA, beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare aferente garanției acordate și a dobânzilor aferente creditelor, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 2.300.000 de euro per întreprindere. Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim de 2.300.000 de euro este cursul Băncii Naționale a României valabil la data emiterii acordului de finanțare;– Subprogramului AGRO IMM INVEST, beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare aferente garanției acordate și a dobânzilor aferente creditelor, precum și de o componentă nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanțării garantate, cu condiția încadrării în plafonul de 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii, 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul alimentar.Comisionul de risc reprezintă suma datorată Ministerului Finanțelor (M.F.) de beneficiarul Programului. Comisionul de risc se calculează de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – S.A. – IFN (F.N.G.C.I.M.M.)/Fondul de Garantare a Creditului Rural – S.A. – IFN (F.G.C.R.), pentru întreaga perioadă de valabilitate a garanției, ca procent diferențiat în funcție de durata garanției, fiind aplicat la valoarea/soldul garanției la sfârșitul anului/anilor de derulare a garanției.Obligația de plată a comisionului de risc este acoperită din ajutorul sub formă de grant primit de beneficiar pentru toată durata de valabilitate a garanției.Comisionul de risc se regularizează la scadența finală a creditului, în funcție de soldul efectiv al garanției, pentru întreaga perioadă de derulare a garanției, prin plata diferenței de către beneficiar, dacă este cazul.După încetarea aplicabilității schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungește creditul contractat inițial, sumele reprezentând comisionul de risc se calculează de către F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. și se virează de către beneficiarii Programului într-un cont de venituri bugetare distinct, deschis la unitățile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale centrale competente în administrarea obligațiilor fiscale datorate de aceștia.Comisionul de administrare este datorat F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. de către beneficiarul Programului. Comisionul de administrare este calculat de F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. și este virat de instituția de credit. Pe durata derulării Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, obligația de plată a comisionului de administrare este acoperită din ajutorul de stat sub formă de grant primit de beneficiar în cadrul schemei de ajutor de stat.Comisionul de administrare se regularizează la scadența finală a creditului, în funcție de soldul efectiv al creditului, pentru întreaga perioadă de derulare a creditului, prin plata diferenței de către beneficiar sau F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., după caz.După încetarea schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungește creditul contractat inițial, comisionul de administrare se datorează F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. de către beneficiarul Programului și este virat de instituția de credit pe toată perioada de valabilitate a garanției și, după caz, până la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. a cererii de plată. Acesta este calculat la valoarea/soldul garanției la sfârșitul anului/anilor de derulare a garanției. Nivelul comisionului de administrare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor.Dobânzile aferente creditelor de investiții și creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru sunt datorate finanțatorului de către beneficiarul Programului. Pe durata de derulare a Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, valoarea dobânzii este acordată beneficiarului Programului de către Ministerul Finanțelor sub formă de grant. După încetarea aplicabilității schemei de ajutor de stat, IMM-urile achită finanțatorului dobânda datorată.Pentru componenta nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanțării garantate, acordate beneficiarilor în cadrul Subprogramului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar – AGRO IMM INVEST, finanțatorul va transmite F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., până la data de 7 decembrie a anului de utilizare a creditului, pentru fiecare beneficiar, pe formatul anexei nr. 4b/anexei nr. 4c, după caz, aferente Subprogramului AGRO IMM INVEST, situația componentei nerambursabile de maximum 10% calculate la valoarea creditului utilizat și justificat de documente de plată. Verificarea utilizării creditului pentru care s-a calculat componenta nerambursabilă de maximum 10% se face ulterior conform art. 7.15 alin. (1) din Convenția de garantare și plată a granturilor pentru Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii IMM INVEST ROMÂNIA.După verificarea anexei nr. 4b/anexei nr. 4c, după caz, aferente Subprogramului AGRO IMM INVEST, F.N.G.C.I.M.M./ F.G.C.R. va transmite la M.F., până la data de 15 decembrie a anului de utilizare a creditului, Decizia de plată pentru componenta nerambursabilă.Plata componentei nerambursabile se realizează în termen de 1 an de la data solicitării transmise de F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R.Schema mecanismului de transfer al fondurilor pentru plata granturilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru Programul IMM INVEST ROMÂNIA și Subprogramul AGRO IMM INVEST:

Nr. crt. Activitate Documente-suport Responsabil Termen
1. F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. comunică lunar către M.F. sumele totale ce trebuie alocate din grant în vederea acoperirii costului total al finanțării însoțite de detalierea pe cele 3 componente: dobânzi, comisioane de administrare și comisioane de risc. Deciziile de plată referitoare la sumele de virat în contul F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. pentru plata ajutorului de stat aferent dobânzilor și comisioanelor de administrare în cadrul Programului IMM INVEST ROMÂNIA și Subprogramului AGRO IMM INVEST, conform prevederilor Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 – anexele nr. 1a și 1b la Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare. Situațiile privind calculul comisionului de risc acoperit din grant în cadrul Programului IMM INVEST ROMÂNIA și Subprogramului AGRO IMM INVEST F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., în calitate de administrator al schemei Lunar, pe toată perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, până pe data de 23 a lunii curente, pentru luna anterioară
2. M.F. virează lunar în contul de tranzit al F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., deschis la ………………………………. (cont curent deschis la o instituție de credit), dobânda și comisionul de administrare. Virament bancar M.F., în calitate de furnizor de ajutor de stat În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data înregistrării online a deciziilor de plată referitoare la sumele de virat în contul F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., la Registratura generală a Ministerului Finanțelor, pe adresa registratura@mfinante.gov.ro
3. F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. virează fiecărui finanțator sumele aferente componentei de dobândă din grantul acordat de furnizorul de ajutor de stat. Virament bancar F.N.G.C.I.M.M./ F.G.C.R., în calitate de administrator al schemei În termen de maximum 5 zile de la primirea sumelor de la pct. 2 în contul F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R.
4. F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. comunică anual către M.F. sumele totale ce trebuie alocate din grant în vederea acoperirii costului componentei nerambursabile de maximum 10%, calculată la valoarea creditului utilizat în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST. Decizia de plată referitoare la sumele de virat în contul F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. pentru plata ajutorului de stat aferent componentei nerambursabile de maximum 10%, calculată la valoarea creditului utilizat în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST conform prevederilor Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 – anexa nr. 1c la normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., în calitate de administrator al schemei Anual, pe toată perioada de derulare a schemei de ajutor de stat, până pe data de 15 decembrie a anului de utilizare a creditului
5. M.F. virează în termen de 1 an în contul de tranzit al F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., deschis la ……………………………. (cont curent deschis la o instituție de credit), componenta nerambursabilă de maximum 10%, calculată la valoarea creditului utilizat. Virament bancar M.F., în calitate de furnizor de ajutor de stat În termen de 1 an de la data înregistrării online a deciziei de plată referitoare la sumele de virat în contul F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., la Registratura generală a Ministerului Finanțelor, pe adresa registratura@mfinante.gov.ro
6. F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R. virează fiecărui finanțator sumele aferente componentei nerambursabile de maximum 10%, calculată la valoarea creditului utilizat din grantul acordat de furnizorul de ajutor de stat. Virament bancar F.N.G.C.I.M.M./ F.G.C.R., în calitate de administrator al schemei În termen de maximum 5 zile de la primirea sumelor de la pct. 5 în contul F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R.

6.În anexa nr. 2, la articolul 2, alineatele (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5)Durata maximă a finanțării în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru este de 36 de luni, cu posibilitatea prelungirii pe o perioadă de maximum 36 de luni începând de la data scadenței finanțării prevăzute în contractul de credit inițial, urmând ca, cel puțin în ultimele 12 luni de prelungire, rambursarea creditului să se facă în rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare.(6)Pentru creditele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) și b), M.F. plătește granturile reprezentând dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și creditelor pentru investiții, comisionul de administrare și comisionul de risc în cotă de 100%, precum și componenta nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanțării garantate, acordate beneficiarilor în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, respectiv întreprinderilor mici și mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie, precum și fermierilor din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar, din bugetul Ministerul Finanțelor – Acțiuni generale, în cadrul unei scheme de ajutor de stat asociate acestui program. Componenta nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanțării garantate se acordă beneficiarilor care aplică în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, cu condiția încadrării în plafonul de 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii, 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul alimentar.7.În anexa nr. 2, la articolul 4 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c)Comisionul de administrare – suma cuvenită F.N.G.C.I.M.M. pentru remunerarea activității de analiză, acordare, monitorizare și administrare a garanțiilor, al cărui nivel se stabilește anual prin ordin al ministrului finanțelor și se suportă din bugetul de stat, prin bugetul M.F. – Acțiuni generale în cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui program. După încetarea schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungește creditul contractat inițial, comisionul de administrare se datorează F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., după caz, de către beneficiarul programului și este virat de instituția de credit, pe toată perioada de valabilitate a garanției și, după caz, până la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M. a cererii de plată. Acesta este calculat la valoarea/soldul garanției de stat.Formula de calcul a comisionului de administrare pentru garanțiile aferente tuturor categoriilor de credite acordate în cadrul Programului este următoarea:Comision de administrare = (valoarea^1)/soldul^2) garanției la data de 31 decembrie a anului anterior * procent comision anual * nr. luni de garantare din anul respectiv^3))/12.Comisionul de administrare cuvenit F.N.G.C.I.M.M. pentru întreaga perioadă de derulare a schemelor de ajutor de stat se suportă din bugetul de stat, prin bugetul M.F. – Acțiuni generale în cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui program.Comisionul de administrare se regularizează la scadența finală a creditului, în funcție de soldul efectiv al creditului, pentru întreaga perioadă de derulare a creditului, prin plata diferenței de către beneficiar sau F.N.G.C.I.M.M.În cazul renunțării la garanție, comisionul de administrare se restituie Ministerului Finanțelor, dacă creditul nu a fost utilizat.După încetarea schemei de ajutor de stat, pentru noile credite contractate sau dacă se majorează/prelungește creditul contractat inițial, comisionul de administrare se datorează F.N.G.C.I.M.M. de către beneficiarul programului și este virat de instituția de credit pe toată perioada de valabilitate a garanției și, după caz, până la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M. a cererii de plată. Acesta este calculat la valoarea/soldul garanției la sfârșitul anului/anilor de derulare a garanției. Nivelul comisionului de administrare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor.^1) În anul acordării garanției, comisionul de administrare se calculează la valoarea maximă a garanției. Pentru liniile de credit fără grafic de rambursare în formula de calcul al comisionului de administrare se utilizează valoarea maximă a garanției.^2) Pentru anii următori de acordare a garanției, comisionul de administrare se calculează la soldul estimat al garanției pentru anul anterior.^3) Inclusiv luna în care intră în vigoare garanția, exclusiv ultima lună de valabilitate a garanției de stat.8.În anexa nr. 2, la articolul 6, după litera x^2) se introduce o nouă literă, litera x^3), cu următorul cuprins:x^3)să emită acordul cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanții convenționale, cât și ipoteci legale, cu condiția utilizării integrale a sumelor obținute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/Subprogram, după caz, și în condițiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanții de cel puțin 100% pentru creditele de investiții. În cazurile în care sumele obținute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferența va fi pusă la dispoziția beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanțator;9.În anexa nr. 2, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7M.F., în calitate de furnizor al schemei de ajutor de stat, are următoarele obligații:a)să vireze lunar subvenția, aprobată de administratorul schemei, în contul deschis de F.N.G.C.I.M.M. și înscris în Decizia de plată a sumelor de virat în contul F.N.G.C.I.M.M., prevăzută în anexa nr. 1a la normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare;b)să transmită F.N.G.C.I.M.M. și instituției de credit eventuale clarificări necesare pentru executarea operațiunilor ce decurg din mandatul primit;c)să informeze F.N.G.C.I.M.M. despre orice modificare survenită asupra modului de raportare, cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de data la care F.N.G.C.I.M.M. este obligat să transmită raportarea prevăzută la art. 9 alin. (1);d)să vireze sumele aferente plății pentru componentele de comisioane și dobândă din grant, în lei, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, respectiv în termen de 1 an pentru componenta nerambursabilă de maximum 10% din valoarea finanțării garantate, după caz. Termenele curg de la data înregistrării online a deciziei de plată emise de către administratorii schemei, la Registratura generală a M.F., pe adresa registratura@mfinante.gov.ro.
10.În anexa nr. 3, la articolul 1.1, litera u) se modifică și va avea următorul cuprins:u)grant – finanțarea, în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare și a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 2.300.000 de euro pe întreprindere, de care beneficiază întreprinderile mici și mijlocii și întreprinderile mici cu capitalizare de piață medie, precum și IMM-urile care activează în sectorul alimentar din cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST, care au contractat credite/linii de credit garantate conform art. 1 alin. (3) lit. a) și b) din O.U.G. nr. 110/2017. Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii și acvaculturii ajutorul nu depășește 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii, 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 de euro pentru întreprinderile mici și mijlocii din sectorul alimentar. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, și anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.În cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui Program/Subprogram, din ajutorul de stat se acoperă plata dobânzii datorate de beneficiarii Programului/Subprogramului pe o perioadă de 8 luni de la data acordării creditului, fără a se depăși data de 30 iunie 2023 (inclusiv), precum și valoarea integrală a comisionului de administrare și a comisionului de risc datorată pe întreaga durată de derulare a creditului garantat în cadrul Programului/Subprogramului.În cadrul schemei de ajutor de stat asociate Subprogramului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii și sectorului alimentar AGRO IMM INVEST, pentru beneficiarii acestuia grantul include și o componentă nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanțării garantate, ce se va acorda din bugetul de stat prin bugetul M.F.;11.În anexa nr. 3, la articolul 3.1, paragraful care urmează după litera d.4) se modifică și va avea următorul cuprins:În cazul IMM care sunt înființate cu mai puțin de 3 ani față de data la care se evaluează dificultatea financiară, acestea nu vor fi considerate a se afla în dificultate, cu excepția situației în care se află în una dintre următoarele situații: procedură de insolvență, procedură de executare silită declanșată de organele fiscale și/sau alți creditori, închidere operațională, dizolvare, lichidare, administrare specială sau concordat și îndeplinesc criteriile din legislația națională pentru a fi supuse unei proceduri de insolvență la cererea creditorilor (conform declarației pe propria răspundere, completată și semnată de beneficiarul finanțării).12.În anexa nr. 3, articolul 3.3 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3.3Nu pot fi garantate în cadrul Programului creditele pentru realizarea de investiții și/sau creditele/liniile de credit acordate pentru finanțarea unei activități din următoarele sectoare/domenii:a)intermedieri financiare, cu excepția activităților auxiliare intermedierilor financiare:cod CAEN 6499 – Alte intermedieri financiare n.c.a.;b)asigurări, cu excepția activităților agenților și brokerilor de asigurare:cod CAEN 6430 – Fonduri mutuale și alte entități financiare similare;cod CAEN 6511 – Activități de asigurări de viață;cod CAEN 6622 – Activități ale agenților și brokerilor de asigurări;c)tranzacții imobiliare, cu excepția activităților de tranzacții imobiliare realizate de către agenții imobiliari:cod CAEN 6810 – Cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii;d)grupa 920 – Activități de jocuri de noroc și pariuri;e)producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope:cod CAEN 110 – Fabricarea băuturilor, cu excepția clasei 1102 – Fabricarea vinurilor din struguri, 1103 – Fabricarea cidrului și a altor vinuri din fructe, 1104 – Fabricarea altor băuturi nedistilate, obținute prin fermentare, 1105 – Fabricarea berii, 1106 – Fabricarea malțului și 1107 – Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice;cod CAEN 1200 – Fabricarea produselor din tutun;cod CAEN 2540 – Fabricarea armamentului și muniției;cod CAEN 2051 – Fabricarea explozivilor;cod CAEN 4635 – Comerț cu ridicata al produselor din tutun;cod CAEN 4726 – Comerț cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate;f)activități de investigare și protecție:cod CAEN 803 – Activități de investigații;g)diviziunea 77 – Activități de închiriere și leasing.
13.În anexa nr. 3, la articolul 4.2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3)În cazul renunțării la garanție, comisionul de administrare se restituie Ministerului Finanțelor, dacă creditul nu a fost utilizat.14.În anexa nr. 3, la articolul 7.1 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)declarația pe propria răspundere a beneficiarului privind încadrarea în categoria IMM, pe formularele aprobate prin anexele nr. 1 și 2 la Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, declarația pe propria răspundere a beneficiarului privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie, completată și semnată de beneficiarul finanțării înainte de data solicitării de garantare de către instituția de credit (anexa nr. 5 a);15.În anexa nr. 3, la articolul 7.5, alineatele (2)-(4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Ipotecile legale imobiliare și/sau mobiliare asupra activelor finanțate prin credit, constituite de beneficiari în favoarea statului român, reprezentat de M.F., și a instituției de credit, vor avea rangul I inclusiv la data depunerii cererii de plată a garanției de către finanțator la F.N.G.C.I.M.M. și până la finalizarea procedurii de executare silită asupra bunului care face obiectul garanției. Fac excepție ipotecile legale imobiliare și/sau mobiliare instituite în favoarea statului român, reprezentat de M.F., și a instituției de credit, care vor putea avea rang secund în situația în care ipoteca de rangul I existentă este aferentă unui credit garantat în cadrul Programului IMM INVEST ROMÂNIA și/sau Subprogramului AGRO IMM INVEST.(3)În cazul în care prin Program se finanțează o investiție imobiliară, iar terenul pe care se construiește activul finanțat prin creditul garantat în cadrul Programului se află în proprietatea beneficiarului, în baza contractului de garantare se instituie ipoteca legală asupra terenului și construcției viitoare, finanțate prin Program, după ce, în prealabil, a fost notată autorizația de construire în cartea funciară a terenului, valabilă până la îndeplinirea tuturor obligațiilor beneficiarului față de finanțator și statul român, urmând ca ipoteca legală de rang I să se extindă asupra construcției finalizate.(4)În cazul în care instituția de credit nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanției comunicată de F.N.G.C.I.M.M., în temeiul contractului de garantare, ipotecile legale, precum și celelalte garanții colaterale vor fi consolidate automat și fără altă formalitate în favoarea instituției de credit cu păstrarea rangului de la data înscrierii inițiale, pentru valoarea integrală a obligațiilor financiare datorate conform documentației de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor și/sau în Registrul Național de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituției de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenționale instituite în favoarea statului român, în baza documentației care atestă respingerea cererii de plată a garanției. În solicitarea instituției de credit trebuie menționat în mod expres faptul că aceasta nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanției comunicată de F.N.G.C.I.M.M., după caz.16.În anexa nr. 3, la articolul 7.5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5)În cazul în care instituția de credit contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanției comunicată de F.N.G.C.I.M.M., după caz, la momentul comunicării de către instanța de judecată a hotărârii definitive prin care se confirmă această respingere, ipotecile legale, precum și celelalte garanții colaterale vor fi consolidate automat și fără altă formalitate în favoarea instituției de credit, cu păstrarea rangului de la data înscrierii inițiale, pentru valoarea integrală a obligațiilor financiare datorate conform documentației de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor și/sau în Registrul Național de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituției de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenționale instituite în favoarea statului român, în baza hotărârii definitive care atestă respingerea cererii de plată a garanției.17.În anexa nr. 3, articolul 7.7 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7.7Prelungirea valabilității creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate în cadrul programului poate fi realizată pe o perioadă de maximum 36 de luni începând de la data scadenței finanțării prevăzută în contractul de credit inițial, urmând ca, cel puțin în ultimele 12 luni de prelungire, rambursarea creditului să se facă în rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare. Pe toată durata de valabilitate, inclusiv în perioada de prelungire a valabilității creditelor/liniilor de credit destinate finanțării capitalului de lucru, instituțiile de credit pot renunța la garanția acordată în cadrul Programului și pot aproba preluarea creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și ieșirea din Program, în condițiile încetării valabilității garanțiilor acordate în cadrul Programului și a răspunderii asumate de F.N.G.C.I.M.M. în numele și în contul statului
18.În anexa nr. 3, la articolul 7.8, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)În toate cazurile, solicitarea de prelungire a garanției se transmite F.N.G.C.I.M.M. de către instituția de credit, după aprobarea prelungirii finanțării de către structurile sale competente. Solicitarea se formulează în temeiul prezentei convenții și este transmisă la F.N.G.C.I.M.M. cu 30 de zile lucrătoare, dar nu mai puțin de 10 zile lucrătoare înainte de scadența finală a finanțării pentru care se solicită prelungirea.19.În anexa nr. 3, la articolul 7.8, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)În situația în care beneficiarii creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru se confruntă cu dificultăți financiare temporare și instituțiile de credit au aprobat restructurări cu încadrarea în perioada de creditare aprobată inițial, garanția acordată de F.N.G.C.I.M.M. își menține valabilitatea. Dacă în urma restructurării creditului se prelungește perioada de creditare cu încadrarea în termenele maximale prevăzute la art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 110/2017, instituția de credit transmite solicitarea de prelungire a garanției în termen de 30 de zile lucrătoare de la data aprobării restructurării creditului/liniilor de credit, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare înainte de scadența finală a finanțării pentru care se solicită prelungirea.20.În anexa nr. 3, la articolul 7.9, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)În cazul beneficiarilor pentru care instituția de credit solicită prelungirea perioadei de acordare a grantului pentru plata dobânzii, cu respectarea prevederilor art. 1.1 lit. u) din prezenta convenție și în conformitate cu art. IV alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 143/2020, aprobată prin Legea nr. 237/2021, instituția de credit va transmite solicitări centralizate, conform modelului din anexa nr. 15 la prezenta convenție, în care va fi stipulată noua valoare a dobânzii. După aprobarea de către F.N.G.C.I.M.M. a solicitării instituției de credit, pentru evidențierea ajutorului de stat sub formă de grant pentru plata dobânzii se va încheia un act adițional la acordul de finanțare încheiat între F.N.G.C.I.M.M., instituția de credit și beneficiar.21.În anexa nr. 3, la articolul 7.12, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În cazul rambursării integrale, la termen sau anticipat, a finanțării garantate sau în cazul neutilizării finanțării garantate, la solicitarea finanțatorului, care va fi transmisă în termen de 10 zile de la data închiderii finanțării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 10, cu precizarea explicită a motivului pentru care se solicită radierea, F.N.G.C.I.M.M., în baza mandatului special acordat potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 110/2017, cu modificările și completările ulterioare, emite acordul privind modificarea/radierea din cartea funciară/Registrul Național de Publicitate Mobiliară atât a ipotecilor legale imobiliare și/sau mobiliare constituite de beneficiari și/sau de terți garanți în favoarea instituției de credit și statului român, cât și a ipotecilor convenționale constituite de beneficiarul finanțării în vederea garantării creditului utilizând modelul prevăzut în anexa nr. 11.22.În anexa nr. 3, la articolul 7.12, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)Se acordă F.N.G.C.I.M.M. un mandat special, în vederea emiterii acordului cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanții convenționale, cât și ipoteci legale, cu condiția utilizării integrale a sumelor obținute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/ Subprogram, după caz, și în condițiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanții de cel puțin 100% pentru creditele de investiții. În cazurile în care sumele obținute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferența va fi pusă la dispoziția beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanțator.23.În anexa nr. 3, la articolul 7.15, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:(9)În situația în care beneficiarii creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru se confruntă cu dificultăți financiare temporare și instituțiile de credit au aprobat restructurări cu încadrarea în perioada de creditare aprobată inițial, garanția acordată de F.N.G.C.I.M.M. își menține valabilitatea. Dacă în urma restructurării creditului se prelungește perioada de creditare, cu încadrare în termenele maximale prevăzute la art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 110/2017, instituția de credit transmite solicitarea de prelungire a garanției în termen de 30 de zile lucrătoare de la data aprobării restructurării creditului/liniilor de credit, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare înainte de scadența finală a finanțării pentru care se solicită prelungirea.24.În anexa nr. 3, la articolul 8.2, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)F.N.G.C.I.M.M. aprobă cererea de plată a garanției, în condițiile transmiterii tuturor documentelor prevăzute la art. 22, a asumării de către instituția de credit a verificării îndeplinirii obligației prevăzute la art. 6 alin. (8) și a respectării de către instituția de credit a obligațiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) și (2) și art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 110/2017, cu modificările și completările ulterioare.25.În anexa nr. 3, la articolul 8.2, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)F.N.G.C.I.M.M. respinge cererea de plată a garanției, în condițiile transmiterii incomplete a documentelor care însoțesc cererea de plată prevăzute la art. 22 și/sau neasumării de către instituția de credit a verificării îndeplinirii obligației prevăzute la art. 6 alin. (8) și/sau nerespectării de către instituția de credit a obligațiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) și (2) și art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 110/2017, cu modificările și completările ulterioare.26.În anexa nr. 3, la anexa nr. 3, penultimul paragraf se modifică și va avea următorul cuprins:Finanțatorul declară pe propria răspundere că a respectat prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, cu modificările și completările ulterioare, și și-a asumat îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 6 alin. (8), art. 14 alin. (1) și (2) și art. 16 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare.27.În anexa nr. 3, anexa nr. 5a „Declarație pe propria răspundere a beneficiarului privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.28.În anexa nr. 3, anexa nr. 5b „Declarație pe propria răspundere a beneficiarului“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.29.În anexa nr. 3, la anexa nr. 6 litera a), după primul paragraf se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:Detaliem în continuare operațiunile verificate în vederea respectării destinației creditului de către beneficiar: ……………………………………

Nr. crt. Suma utilizată(lei) Categorii de cheltuieli efectuate din credit
1
2

30.În anexa nr. 3, anexa nr. 7a „Acord de finanțare pentru beneficiarii Programului IMM INVEST ROMÂNIA“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.31.În anexa nr. 3, anexa nr. 7b „Acord de finanțare pentru beneficiarii SubProgramului AGRO IMM INVEST“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 4 la prezentul ordin.32.În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 4.2, după litera q) se introduce o nouă literă, litera r), cu următorul cuprins:r)să solicite F.N.G.C.I.M.M. emiterea acordului cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanții convenționale, cât și ipoteci legale, cu condiția utilizării integrale a sumelor obținute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/Subprogram, după caz, și în condițiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanții de cel puțin 100% pentru creditele de investiții. În cazurile în care sumele obținute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferența va fi pusă la dispoziția beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanțator33.În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 4.3, literele f) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:f)să aprobe, în maximum 85 de zile calendaristice, cererea de plată a garanției în condițiile depunerii de către Finanțator a tuturor documentelor care însoțesc cererea de plată, în condițiile asumării de către Finanțator a verificării îndeplinirii, la data acordării finanțării, a obligației prevăzute la art. 6 alin. (8) și ale respectării de către Finanțator a obligațiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) și (2) și art. 16 alin. (5) din normele metodologice;g)să respingă, în maximum 85 de zile calendaristice, cererea de plată a garanției, în condițiile depunerii de către finanțator la sediul social al F.N.G.C.I.M.M. a unor documente care însoțesc cererea de plată incomplete/care nu respectă prevederile legale, neasumării de către finanțator a verificării îndeplinirii oricăreia dintre obligațiile prevăzute la art. 6 alin. (8) din normele metodologice și ale nerespectării de către finanțator a obligațiilor prevăzute la art. 1 alin. (16), art. 14 alin. (1) și (2) și art. 16 alin. (5) din normele metodologice.34.În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 4.3, după litera q) se introduce o nouă literă, litera r), cu următorul cuprins:r)să emită acordul cu privire la vânzarea bunurilor imobile/mobile care constituie atât garanții convenționale, cât și ipoteci legale, cu condiția utilizării integrale a sumelor obținute prin vânzare pentru rambursarea creditului garantat prin Program/Subprogram, după caz, și în condițiile păstrării gradului minim de acoperire a creditului cu garanții de cel puțin 100% pentru creditele de investiții. În cazurile în care sumele obținute prin vânzare sunt mai mari decât soldul creditului rămas de rambursat, diferența va fi pusă la dispoziția beneficiarului în conturile sale curente deschise la finanțator.35.În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 5.1, alineatele (2)-(4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)În temeiul prezentului contract, F.N.G.C.I.M.M. mandatează Finanțatorul să încheie contractele de garanție pentru garanțiile colaterale prevăzute la alin. (1) și să efectueze formalitățile legale de publicitate a garanțiilor colaterale, precum și a ipotecii legale imobiliare și/sau mobiliare asupra activelor finanțate prin credit, în cazul creditelor de investiții. Sunt exceptate biletul la ordin, fideiusiunea, precum și orice alte garanții colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalități.(3)Formalitățile de înscriere, modificare, reînnoire și radiere a ipotecilor legale imobiliare și/sau mobiliare se efectuează de către Finanțator în/din cartea funciară a imobilelor și/sau în/din Registrul Național de Publicitate Mobiliară, respectiv în/din registrele de evidență și publicitate asimilate. Ipotecile legale imobiliare și/sau mobiliare asupra activelor finanțate prin credit, instituite în favoarea statului român, reprezentat de M.F., și a instituției de credit vor avea rangul I inclusiv la data depunerii cererii de plată a garanției de către finanțator la F.N.G.C.I.M.M. și până la finalizarea procedurii de executare silită asupra bunului care face obiectul garanției. Fac excepție ipotecile legale imobiliare și/sau mobiliare instituite în favoarea statului român, reprezentat de M.F., și a instituției de credit, care vor putea avea rang secund în situația în care ipoteca de rangul I existentă este aferentă unui credit garantat în cadrul Programului IMM INVEST ROMÂNIA și/sau Subprogramului AGRO IMM INVEST. Pentru formalitățile de modificare/radiere atât a ipotecilor legale imobiliare și/sau mobiliare, cât și a ipotecilor convenționale, Finanțatorul trebuie să obțină acordul expres al F.N.G.C.I.M.M.(4)În cazul în care prin Program se finanțează o investiție imobiliară, iar terenul pe care se construiește activul finanțat prin creditul garantat în cadrul Programului se află în proprietatea beneficiarului, în baza contractului de garantare se instituie ipoteca legală asupra terenului și construcției viitoare, finanțate prin Program, după ce, în prealabil, a fost notată autorizația de construire în cartea funciară a terenului, valabilă până la îndeplinirea tuturor obligațiilor beneficiarului față de finanțator și statul român, urmând ca ipoteca legală de rang I să se extindă asupra construcției finalizate.În cazul în care instituția de credit nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanției comunicată de F.N.G.C.I.M.M., în temeiul contractului de garantare, ipotecile legale, precum și celelalte garanții colaterale vor fi consolidate automat și fără altă formalitate în favoarea instituției de credit, cu păstrarea rangului de la data înscrierii inițiale, pentru valoarea integrală a obligațiilor financiare datorate conform documentației de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor și/sau în Registrul Național de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituției de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenționale instituite în favoarea statului român, în baza documentației care atestă respingerea cererii de plată a garanției. În solicitarea instituției de credit trebuie menționat în mod expres faptul că aceasta nu contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanției comunicată de F.N.G.C.I.M.M.36.În anexa nr. 3, la anexa nr. 8 articolul 5.1, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5)În cazul în care instituția de credit contestă pe cale judecătorească respingerea cererii de plată a garanției comunicată de FNGCIMM, la momentul comunicării de către instanța de judecată a hotărârii definitive prin care se confirmă această respingere, ipotecile legale, precum și celelalte garanții colaterale vor fi consolidate automat și fără altă formalitate în favoarea instituției de credit, cu păstrarea rangului de la data înscrierii inițiale, pentru valoarea integrală a obligațiilor financiare datorate conform documentației de credit. În acest sens, notarea în cartea funciară a imobilelor și/sau în Registrul Național de Publicitate Mobiliară/alte registre de publicitate, după caz, se va realiza la solicitarea instituției de credit, concomitent cu radierea ipotecii legale/convenționale instituite în favoarea statului român, în baza hotărârii definitive care atestă respingerea cererii de plată a garanției.37.În anexa nr. 3, anexa nr. 15 „Solicitare de acordare a grantului pentru plata dobânzii conform prevederilor O.U.G. 143/2020“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 5 la prezentul ordin.38.După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2^1, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul ordin.39.După anexa nr. 3 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 4, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul ordin.40.Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezentul ordin.*) Anexele nr. 1-7 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 bis, care se poate achiziționa de la Biroul pentru Relații cu publicul din Str. Parcului nr. 65, intrarea A, sectorul 1, București. + 
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 17 februarie 2022.Nr. 196. + 
Anexe nr. 1-7ANEXEpentru modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.886/2020privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenitebeneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilorîn contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 din bugetul Ministerului FinanțelorPublice – Acțiuni generale către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru ÎntreprinderileMici și Mijlocii – S.A. – IFN, a modelului Convenției privind implementarea Programuluide susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizarede piață medie – IMM INVEST ROMÂNIA, a modelului Convenției de garantare și plată a granturilor,al contractului de garantare, al înscrisului, precum și pentru stabilirea nivelului comisionuluide risc și al comisionului de administrare pentru anul 2020

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x