ORDIN nr. 186 din 8 aprilie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: Min. Transporturilor
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 188 din 21 mai 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1541 17/12/2008
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 1925 18/12/2001
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 44 03/03/1997
ActulREFERIRE LAOG 29 22/08/1997 ART. 4
ANEXA 1REFERIRE LAHG 679 25/10/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 111 10/10/1996
ANEXA 1REFERIRE LAHG 145 14/03/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 137 29/12/1995
ANEXA 1REFERIRE LAHG 126 08/03/1995
ANEXA 1REFERIRE LAHG 437 04/08/1992
ANEXA 1REFERIRE LAHG 340 20/06/1992
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1541 17/12/2008
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 1925 18/12/2001

pentru aprobarea reglementărilor aeronautice civile române – RACR- Transportul aerian al bunurilor periculoase – TABP, editia 1998



Pentru asigurarea îndeplinirii obligaţiilor asumate de statul român prin aderarea la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale şi prin celelalte acorduri aeronautice internaţionale la care este parte,în scopul armonizării legislaţiei naţionale cu cea a Uniunii Europene în domeniul aviaţiei civile, al realizării şi menţinerii unui regim de transport aerian în condiţii de siguranţă a bunurilor periculoase,în temeiul art. 4 lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian şi al Hotărârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,ministrul transporturilor emite următorul ordin:1. Se aprobă reglementările aeronautice civile române – RACR – Transportul aerian al bunurilor periculoase – TABP, editia 1998, anexa la prezentul ordin.2. Instrucţiunile privind transportul aerian al bunurilor periculoase, armamentului şi muniţiei de lupta de către operatorii aerieni din România, aprobate prin Ordinul şefului Departamentului aviaţiei civile nr. C.126 din 1 iunie 1993, precum şi orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.3. Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României şi va intra în vigoare după 30 de zile de la data publicării lui.Ministrul transporturilor,Anton Ionescu + 
Anexa 1MINISTERUL TRANSPORTURILORRACR – TABPREGLEMENTĂRILE AERONAUTICE CIVILE ROMÂNE – RACR –Transportul aerian al bunurilor periculoase – TABP, editia 1998 + 
Capitolul 1DefiniţiiTermenii de mai jos, folosiţi în prezentele reglementări, au următoarele înţelesuri:* accidente de aviatie în care sunt implicate bunuri periculoase – un eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al bunurilor periculoase, care conduce la raniri grave, la decesul unei persoane sau la deteriorări majore ale bunurilor transportate;* aeronava-cargou – orice aeronava, alta decât o aeronava destinată transportului de pasageri, cu ajutorul căreia se pot transporta diverse bunuri;* aeronava destinată transportului de pasageri – o aeronava care transporta orice persoană, alta decât un membru al echipajului, un angajat al operatorului într-o misiune oficială, un reprezentant autorizat al autorităţii aeronautice naţionale sau o persoană care însoţeşte incarcatura;* ambalaj – recipientul şi orice alte componente sau materiale necesare acestuia pentru îndeplinirea funcţiei sale, precum şi pentru a asigura respectarea cerinţelor specifice în prezentele reglementări ambalarea produselor;* ambalare – procesul prin care articolele sau substantele în ambalaje sau sunt asigurate în alt mod;* autoritate de stat – Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat unica în domeniul transporturilor;* autoritate aeronautica – Autoritatea Aeronautica Civilă Română;* aprobat – aprobat de autoritatea aeronautica;* autorizat – solicitarea, intenţia de acţiune sau documentul în cauza a fost găsit acceptabil de către autoritatea aeronautica şi notificat ca atare operatorului aerian;* bunuri periculoase – articolele sau substantele capabile să prezinte un risc major pentru sănătate, siguranţa zborurilor sau a altor bunuri, atunci când sunt transportate pe calea aerului;* cod UN – un număr de patru cifre, atribuit de către Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu scopul de a identifica o anumită substanţa sau un grup de substanţe;* colet – produsul final al operaţiunii de ambalare, compus din ambalaj, şi conţinutul acestuia pregătit pentru transport;* pilotul comandant – pilotul responsabil cu operarea şi cu siguranţa operarii aeronavei pe timpul zborului;* container – un recipient folosit, de regula, de către un singur expeditor, conţinând unul sau mai multe colete şi care formează o singura unitate, în scopul de a fi mai uşor de manevrat şi depozitat;* denumirea încărcăturii – numele folosit pentru a descrie un anumit articol sau o substanţa în toate documentele de transport, notificările şi, acolo unde este cazul, pe ambalaje;* derogare – o autorizaţie emisă de către Ministerul Transporturilor şi care asigura descărcarea de obligaţia de conformare cu prevederile cuprinse în prezentele reglementări;* dispozitiv de încărcare – orice tip de container de marfa, container al aeronavei, palet cu plasa al aeronavei;* excepţie – o prevede din prezentele reglementări care exclude un anumit reper din categoria "bunuri periculoase" de la cerinţele aplicabile în mod normal acestuia;* expediţie – unul sau mai multe colete conţinând bunuri periculoase acceptate de către un operator din partea unui singur expeditor, la un moment dat şi la o singura adresa, primite într-un singur lot şi pe care le transporta către un destinatar, la o singura adresa de destinaţie;* incidente de aviatie în care sunt implicate bunuri periculoase – un eveniment, altul decât un accident de aviatie, în care sunt implicate bunuri periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care nu se produce neapărat la bordul aeronavei şi care conduce la ranirea unei persoane, la deteriorări de bunuri, la incendiu, la rupere, la scurgeri de fluide, la radiatii sau la alte mărturii care demonstreaza ca integritatea ambalajului nu a fost păstrată. Orice eveniment corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupantii acesteia este, de asemenea, considerat incident de aviatie în care sunt implicate bunuri periculoase;* incompatibil – descrie bunurile periculoase care, dacă sunt amestecate, pot conduce la o evoluţie periculoasa cu degajare de căldură sau de gaz sau pot produce substanţe corosive;* legislaţia românească în domeniu – Legea protecţiei mediului nr. 137 din 29 decembrie 1995; Legea nr. 111 din 10 octombrie 1996 privind desfăşurarea în siguranţa a activităţilor nucleare, republicată; Hotărârea Guvernului nr. 340 din 20 iunie 1992 privind regimul de import al deşeurilor şi reziduurilor de orice natura, precum şi al altor mărfuri periculoase pentru sănătatea populaţiei şi pentru mediul înconjurător, modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 437 din 4 august 1992 şi prin Hotărârea Guvernului nr. 145 din 14 martie 1995; Hotărârea Guvernului nr. 679 din 25 octombrie 1997 pentru aprobarea Regulamentului armelor de foc şi al muniţiilor; Legea nr. 126 din 27 decembrie 1995 privind regimul materialelor explozibile, precum şi orice alte acte normative care sunt în vigoare la data efectuării operaţiunii de transport aerian de bunuri periculoase;* membru al echipajului – o persoană desemnată de către operator, având responsabilităţi la bordul aeronavei pe timpul zborului;* membru al echipajului de conducere – un membru al echipajului, posesor de licenţă aeronautica, care are responsabilităţi esenţiale în operarea aeronavei pe timpul zborului;* O.A.C.I. – Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale;* operator aerian – o persoană, organizaţie sau întreprindere angajata în operarea unei aeronave, care deţine un certificat/autorizaţie corespunzător/oare eliberat/a de către autoritatea aeronautica;* ranire grava – ranirea suferită de o persoană într-un accident de aviatie şi care:a) necesita spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, într-o perioadă de 7 zile de la data producerii ranirii; saub) are drept urmare fracturarea unui os (cu excepţia fracturilor simple de degete, de calcai sau de nas); sauc) implica ruperi ce provoacă hemoragii severe, ruperi ale nervilor, muschilor sau deteriorări ale tendoanelor; saud) implica raniri ale oricărui organ intern; saue) implica arsuri de gradul II şi III sau orice arsuri care afectează mai mult de 5% din suprafaţa corpului; sauf) implica expunerea, verificata, la substanţe infectioase sau la radiatii vătămătoare;* statul de origine – statul pe teritoriul căruia expediţia a fost pentru prima data încărcată la bordul aeronavei;* statul operatorului aerian – statul pe teritoriului căruia operatorul aerian îşi are sediul principal al afacerilor sale sau, dacă el nu are un astfel de sediu, reşedinţa sa permanenta.
 + 
Capitolul 2Aplicabilitate2.1. Aplicabilitate generalăPrevederile prezentelor reglementări sunt aplicabile tuturor operatorilor aerieni români care executa operaţiuni internaţionale/interne de transport aerian de bunuri periculoase.În cazuri de extrema urgenta, când alte forme de transport sunt neadecvate sau respectarea întocmai a prezentelor reglementări este contrară interesului public, Ministerul Transporturilor poate aproba derogări, dacă se asigura un nivel de siguranţă corespunzător în transport.NOTA 1:Prezentele reglementări nu impun operatorilor aerieni români transportul anumitor bunuri periculoase şi în acelaşi timp nu îi împiedica pe operatorii aerieni români sa adopte cerinţe speciale suplimentare privind transportul acestora.NOTA 2:Prezentele reglementări nu îi absolvă pe operatorii aerieni români de respectarea integrală a cerinţelor şi a obligaţiilor ce le revin potrivit legislaţiei române în domeniu.2.2. BazaPrezentele reglementări au fost elaborate în conformitate cu prevederile:– anexei nr. 18 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilă internationala, editia a II-a, iulie 1989; şi– Manualul O.A.C.I. "Tehnical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air" – Doc. 9284 – AN/905, editia 1997 – 1998, denumit în continuare Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.2.3. Instrucţiuni tehnice privind bunurile periculoaseToţi operatorii aerieni români care efectuează misiuni de transport aerian de bunuri periculoase au obligaţia de a respecta prevederile Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284, aprobat, emis şi amendat în concordanta cu procedura stabilită de către Consiliul O.A.C.I.2.4. Excepţii2.4.1. Prezentele reglementări nu se aplică în următoarele cazuri:a) articolele şi substantele care ar putea fi clasificate drept bunuri periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei în concordanta cu cerinţele pertinente de navigabilitate şi operationale, sau care sunt autorizate de către autoritatea de stat pentru întrunirea unor cerinţe speciale;b) aerosolii, băuturile alcoolice, parfumurile, apa de colonie, chibriturile şi brichetele (sunt excluse brichetele neincarcabile şi cele care prezintă pericolul de a curge în cazul expunerii la presiuni scăzute), transportate de către operator la bordul aeronavelor de pasageri, în scopul folosirii sau vânzării acestora pe timpul unui zbor sau al unei serii de zboruri;c) gheaţa uscata folosită la servirea mancarii şi a băuturilor la bordul aeronavei.2.4.2. În cazul în care articolele şi substantele care înlocuiesc articolele şi substantele menţionate la pct. 2.4.1. de mai sus sunt transportate cu o aeronava, ele vor fi transportate în concordanta cu prevederile prezentelor reglementări, precum şi cu cele ale Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284.2.4.3. Articolele şi substantele destinate uzului personal al pasagerilor şi al membrilor echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentelor reglementări şi de la cele ale Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284.2.4.4. Substantele folosite în cadrul operaţiunilor de lucru aerian, la care se aplică instrucţiunile specifice acestui tip de activităţi, sunt exceptate de la prevederile prezentelor reglementări.
 + 
Capitolul 3ClasificareClasificarea bunurilor periculoase se va face în stricta conformitate cu Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.NOTĂ:Definiţiile detaliate ale claselor de bunuri periculoase sunt conţinute în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284. Aceste clase identifica riscurile potenţiale asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase, fiind cele recomandate de către Comitetul de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase.
 + 
Capitolul 4Limitări privind transportul aerian al bunurilor periculoase4.1. Bunuri periculoase acceptate pentru a fi transportate pe calea aeruluiTransportul aerian al bunurilor periculoase este interzis, cu excepţia cazurilor stabilite prin prezentele reglementări, precum şi a specificatiilor şi procedurilor detaliate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.4.2. Bunuri periculoase interzise a fi transportate pe calea aerului, cu excepţia cazului în care exista derogări corespunzătoareBunurile periculoase enumerate mai jos sunt interzise la bordul aeronavelor, cu excepţia cazurilor în care au fost acordate derogări corespunzătoare sau faţă de care prevederile Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284 indica faptul ca ele pot fi transportate cu aprobarea acordată de către statul de origine, prin organismele abilitate:a) articolele şi substantele identificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284 (Tabelul 2-14, col. 9 şi 10 sau col. 11 şi 12) ca fiind interzise pentru transport în circumstanţe normale;b) substantele care sunt date pentru a fi transportate în stare lichidă, la temperaturi egale sau care depăşesc 100 gr. C, şi substantele în stare solida, cu temperaturi egale sau mai mari de 240 gr. C;c) materialele radioactive, impachetate în ambalaje cu aerisire de tip B(M), materialele radioactive impachetate în ambalaje ce necesita răcire exterioară cu sisteme auxiliare, materialele radioactive impachetate în ambalaje ce fac subiectul unor controale operationale pe durata transportului, ambalajele ce conţin lichide radioactive;d) animalele vii infectate.4.3. Bunuri periculoase interzise a fi transportate pe calea aeruluiArticolele şi substantele care sunt, în particular, identificate prin denumire sau descriere generica în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284 ca fiind interzise pentru transportul aerian, în orice condiţii, nu pot fi transportate cu nici un fel de aeronava.Aceste tipuri de materiale periculoase sunt enumerate mai jos:a) explozive care se aprind sau se descompun, dacă sunt ţinute 48 de ore la o temperatura de 75 gr. C;b) explozive care conţin atât clorati, cat şi saruri de amoniu;c) explozive care conţin amestecuri de clorati cu fosfor;d) explozive solide, clasificate ca fiind extrem de sensibile la socuri mecanice;e) explozive lichide, clasificate ca având o sensibilitate moderata la socuri mecanice;f) orice substanţa sau articol, asa cum este prezentat pentru transport, care poate produce o evoluţie periculoasa a emisiilor de căldură sau de gaze în condiţii intalnite în mod normal în transportul aerian; şig) solide şi peroxizi organici inflamabili care au, după cum s-a testat, proprietăţi explozive şi care sunt ambalate astfel încât procedura de clasificare ar impune folosirea unei etichete pentru material exploziv ca eticheta de risc adiţional.
 + 
Capitolul 5Ambalarea5.1. Cerinţe generaleAmbalarea bunurilor periculoase se va face, obligatoriu, în conformitate cu prevederile acestui capitol, precum şi cu cele specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.5.2. Ambalaje5.2.1. Ambalajele folosite pentru transportul aerian al bunurilor periculoase vor fi de buna calitate, construite şi asigurate pe poziţia închis, astfel încât sa prevină scurgerile ce ar putea fi cauzate, în condiţii normale de transport, de modificările de temperatura, umiditate, presiune sau de vibratii.5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate conţinutului destinat a fi transportat. Ambalajele, în contact direct cu bunurile periculoase, vor fi rezistente la orice fel de reactie chimica sau de alta natura a acestor bunuri.5.2.3. Ambalajele vor satisface specificăţiile de material şi de construcţie din Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.5.2.4. Ambalajele vor fi testate în conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284.5.2.5. Ambalajele a căror funcţie de baza o constituie retentia de lichid vor putea sa suporte, fără a inregistra scurgeri, presiunea prescrisă de Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel impachetate, asigurate sau izolate să se împiedice spargerea lor sau scurgerile şi să se controleze deplasarea lor în interiorul ambalajelor secundare, în condiţii normale de transport. Izolatiile şi materialele absorbante nu trebuie să reactioneze periculos cu conţinutul containerelor.5.2.7. Nici un container nu va fi refolosit până când nu a fost inspectat şi găsit necorodat/şi nedeteriorat. Când un container este refolosit, vor fi luate măsurile necesare pentru a preveni contaminarea încărcăturii ce urmează a fi transportată.5.2.8. Dacă, din cauza naturii încărcăturii anterioare, containerele goale, necuratate, pot constitui un pericol potenţial sau de risc, ele vor fi închise ermetic şi tratate în conformitate cu situaţia în cauza.5.2.9. Nu este permis ca exteriorul ambalajelor să fie contaminat cu substanţe periculoase.
 + 
Capitolul 6Etichetarea şi marcarea6.1. EticheteCu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284, fiecare colet conţinând bunuri periculoase va fi dotat cu etichete adecvate, în conformitate cu prevederile stabilite în acest manual.6.2. Marcaje6.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284, fiecare colet conţinând bunuri periculoase va fi marcat cu o denumire de transport adecvată conţinutului sau şi, atunci când a fost atribuit, cu un cod UN, precum şi cu alte astfel de marcaje specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.6.2.2. Marcajele privind specificăţia de pe ambalajeCu excepţia cazului în care se prevede altfel, fiecare ambalaj fabricat în conformitate cu o specificăţie continuta în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284 va fi marcat în concordanta cu prevederile corespunzătoare din acest manual. Nici un ambalaj nu va fi marcat decât dacă corespunde specificatiei corespunzătoare privind ambalajele, continuta în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.6.3. Limba folosită pentru marcajeMarcajele vor fi făcute obligatoriu în limba engleza, precum şi în limba statului de origine.Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din România se fac în limbile română şi engleza.
 + 
Capitolul 7Responsabilităţile expeditorului7.1. Cerinţe generaleÎnainte ca o persoană să ofere orice colet sau container care conţine bunuri periculoase pentru a fi transportat pe calea aerului, aceasta trebuie să prezinte garanţii ca acele bunuri periculoase nu sunt interzise de a fi transportate pe calea aerului, ca sunt corespunzător clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi însoţite de documente de transport corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, conform celor specificate în prezentele reglementări, precum şi în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.7.2. Documentul de transport pentru bunuri periculoase7.2.1. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284, persoana care oferă bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului va completa, va semna şi va furniza operatorului aerian un document de transport pentru bunuri periculoase, care trebuie să conţină obligatoriu toate informaţiile cerute de Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.7.2.2. Documentul de transport va conţine o declaraţie semnată de persoana care oferă bunurile periculoase pentru transport, indicând ca bunurile periculoase sunt complet şi corect descrise prin denumirile lor de expediţie, ca ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate şi ca îndeplinesc condiţiile corespunzătoare pentru transportul aerian, în concordanta cu reglementările în vigoare.7.3. Limba folosităDocumentul de transport pentru bunuri periculoase va fi redactat, în mod obligatoriu, în limba engleza, precum şi în limba statului de origine.
 + 
Capitolul 8Responsabilităţile operatorului aerian8.1. Acceptarea pentru transportOperatorul aerian nu va accepta sa transporte pe calea aerului bunuri periculoase, decât dacă:a) bunurile periculoase sunt însoţite de un document de transport pentru bunuri periculoase, completat corespunzător, cu excepţia cazurilor în care Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284 nu prevede necesitatea unui astfel de document;b) ambalajul, coletul sau containerul care conţine bunuri periculoase a fost inspectat în concordanta cu procedurile de acceptare specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284; şi c) expeditorul/importatorul a produs dovezile necesare ca a respectat integral cerinţele şi obligaţiile care îi revin din legislaţia naţionala în domeniu a statului de origine şi/sau a statului român, după caz.8.2. Check-list de acceptareOperatorul aerian va elabora şi va folosi check-list de acceptare a bunurilor periculoase, în scopul conformarii cu prevederile pct. 8.1 de mai sus.8.3. Inspecţia privind deteriorările sau scurgerile8.3.1. Ambalajele şi containerele care conţin bunuri periculoase, precum şi containerele care conţin materiale radioactive vor fi inspectate pentru a se descoperi eventualele scurgeri sau deteriorări înainte de imbarcarea la bordul aeronavei sau într-un dispozitiv de încărcare. Ambalajele, coletele şi containerele care prezintă scurgeri sau care sunt deteriorate nu vor fi imbarcate la bordul aeronavei.8.3.2. Un dispozitiv de încărcare nu va fi imbarcat la bordul aeronavei decât a fost inspectat şi nu s-au descoperit scurgeri sau deteriorări ale bunurilor periculoase conţinute de acesta.8.3.3. Când un ambalaj care conţine bunuri periculoase, imbarcat la bordul unei aeronave, prezintă deteriorări sau scurgeri, operatorul aerian îl va inlatura sau va face aranjamentele necesare, pentru înlăturarea sa de către o autoritate sau o organizaţie corespunzătoare, asigurându-se, totodată, ca incarcatura rămasă se prezintă în condiţii adecvate pentru transportul aerian şi ca celelalte ambalaje nu au fost contaminate.8.3.4. Ambalajele şi containerele care conţin bunuri periculoase, precum şi containerele de marfa care conţin materiale radioactive vor fi inspectate pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la descărcarea din avion sau din dispozitivul de încărcare.Dacă exista semne de deteriorare sau scurgeri, zona în care bunurile periculoase sau dispozitivul de încărcare a fost depozitat în aeronava va fi inspectata, în scopul descoperirii eventualelor deteriorări sau contaminari.8.4. Restrictii de încărcare în cabina pasagerilor sau în cabina de comandaEste interzis transportul bunurilor periculoase în cabina pasagerilor sau în cabina de comanda, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este permis prin prevederile specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.8.5. Înlăturarea contaminarii8.5.1. Orice contaminare descoperită în avion ca rezultat al scurgerilor sau al deteriorării bunurilor periculoase va fi înlăturată fără întârziere prin mijloace adecvate.Decontaminarea se efectuează numai de către organizaţii şi personal recunoscute şi autorizate corespunzător.Răspunderea privind repunerea în serviciu a aeronavei după decontaminare revine operatorului şi se face numai în baza certificatului de decontaminare.Operatorii români care executa operaţiuni de transport de bunuri periculoase elaborează şi supun aprobării Autorităţii Aeronautice Civile Române check-list şi procedurii proprii privind aceste transporturi, inclusiv pentru cazurile de contaminare.8.5.2. O aeronava care a fost contaminata cu materiale radioactive va fi imediat scoasa din exploatare de către operator şi nu va fi repusă în serviciu până când nivelul de radiaţie pe oricare suprafaţa accesibila, precum şi contaminarea libera a aeronavei nu înregistrează valori mai mici decât cele admise şi specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.8.6. Separarea şi segregarea8.6.1. Ambalajele care conţin bunuri periculoase ce ar putea reactiona periculos unul cu celălalt nu vor fi depozitate alăturat sau într-o poziţie care să permită interactiunea dintre ele în eventualitatea producerii unor scurgeri.8.6.2. Ambalajele ce conţin otravuri sau substanţe infectioase vor fi depozitate la bordul aeronavei în conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284.8.6.3. Ambalajele ce conţin materiale radioactive vor fi depozitate la bordul aeronavei, astfel încât să fie separate de persoane, de animale vii şi de filme nedevelopate, în conformitate cu prevederile Manualului O.A.C.I. – Doc. 9284.8.7. Protejarea şi asigurarea incarcaturilor cargou de bunuri periculoaseCând bunurile periculoase sunt imbarcate la bordul unei aeronave, operatorul aerian le va proteja împotriva deteriorării şi le va asigura în interiorul aeronavei, astfel încât sa preintampine, pe timpul zborului, orice deplasare care ar putea modifica orientarea ambalajelor. Pentru ambalajele care conţin materiale radioactive asigurarea se va face astfel încât cerinţele de separare specificate la pct. 8.6.3 de mai sus să fie îndeplinite în orice moment.8.8. Încărcarea la bordul aeronavelor-cargouCu excepţia cazului în care se specifică altfel în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284, ambalajele care conţin bunuri periculoase şi care sunt etichetate cu menţiunea "Cargo aircraft only" (Numai pentru aeronavele-cargou) vor fi încărcate astfel încât un membru al echipajului sau o altă persoană autorizata să le poată vedea, supraveghea, manipula şi, atunci când dimensiunile şi greutatea permit, să le poată separa de alta incarcatura cargou pe timpul zborului.
 + 
Capitolul 9Furnizarea informaţiilor9.1. Informarea comandantului aeronaveiÎnaintea plecării în cursa a aeronavei, operatorul aerian va pune la dispoziţie comandantului aeronavei informaţii scrise, în conformitate cu cele specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.9.2. Informaţii şi instrucţiuni pentru membrii echipajuluiOperatorul aerian va amenda manualul operational prin introducerea de informaţii pertinente şi sistematizate, care să permită echipajului să-şi îndeplinească responsabilităţile ce-i revin cu privire la transportul aerian de bunuri periculoase atât în condiţii normale, cat şi în condiţii de urgenta.NOTĂ: Manualul O.A.C.I. – Doc. 9481 – AN/928, "Emergency response guidance for aircraft incidents involving dangerous goods", editia 1997-1998, reprezintă un ghid al statelor şi operatorilor aerieni pentru dezvoltarea procedurilor şi politicii privind modul de tratare a incidentelor de la bordul aeronavelor, cu implicarea bunurilor periculoase. Acest document nu acoperă incidentele de acest tip care se produc atunci când aeronava se afla la sol.9.3. Informarea pasagerilorOperatorul aerian va asigura informarea prealabilă a pasagerilor aflaţi sau care urmează a se imbarca la bordul aeronavelor sale asupra tipurilor de bunuri interzise a fi transportate la bord atât în bagaje, cat şi asupra lor.9.4. Informarea altor persoaneOperatorul aerian, expeditorul sau alte organizaţii implicate în transportul aerian al bunurilor periculoase vor asigura informarea personalului propriu şi pregătirea lui, astfel încât acesta să fie capabil să-şi îndeplinească responsabilităţile ce-i revin cu privire la transportul bunurilor periculoase, şi vor elabora instrucţiuni clare şi precise cu privire la măsurile care trebuie luate în situaţiile de urgenta ce implica bunurile periculoase.9.5. Informarea autorităţilor aeroportuare de către comandantul aeronaveiDacă în timpul zborului apare o situaţie de urgenta, comandantul aeronavei va contacta unitatea de trafic aerian corespunzătoare, în scopul informării autorităţilor aeroportuare asupra oricăror bunuri periculoase aflate la bord. Dacă situaţia permite, informaţiile vor cuprinde: denumirea încărcăturii, clasa, riscurile subsidiare, grupul de compatibilitate pentru clasa 1, cantitatea şi localizarea la bordul aeronavei a bunurilor periculoase transportate.9.6. Informaţii în cazul unui accident sau incident de aviatie9.6.1. Operatorul aeronavei care transporta bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un accident de aviatie va informa, cat mai curând posibil, statul pe teritoriul căruia s-a produs accidentul despre bunurile periculoase transportate, despre denumirea încărcăturii, clasa, riscurile subsidiare, grupul de compatibilitate pentru clasa 1, cantitatea şi localizarea lor la bordul aeronavei.9.6.2. Operatorul aerian al aeronavei care transporta bunuri periculoase şi care a fost implicat într-un incident de aviatie trebuie, la solicitarea statului pe teritoriul căruia s-a produs incidentul, sa furnizeze acestui stat toate informaţiile cerute, în scopul de a reduce la minimum situaţia de pericol potenţial sau de risc, aparuta prin deteriorarea bunurilor periculoase transportate.
 + 
Capitolul 10Elaborarea programelor de pregătireOperatorul aerian are obligaţia sa elaboreze şi sa menţină la zi programele de pregătire a personalului propriu privind recunoaşterea, manipularea, restricţiile, măsurile de protecţie, acţiunile corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, în conformitate cu cele specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.
 + 
Capitolul 11Conformarea cu reglementările în vigoare11.1. Sistemele de inspecţieAutoritatea aeronautica va elabora proceduri de inspecţie şi de supraveghere, în scopul verificării sistematice a conformarii operatorilor aerieni români cu reglementările naţionale privind transportul bunurilor periculoase.NOTĂ: Aceste proceduri vor include prevederi cu privire la inspectarea atât a documentelor, cat şi a practicilor operatorilor aerieni români care transporta bunuri periculoase pe calea aerului.11.2. Cooperarea dintre stateAutoritatea aeronautica va coopera cu celelalte autorităţi competente pentru asigurarea schimbului de informaţii privind violarea reglementărilor referitoare la transportul aerian al bunurilor periculoase.11.3. PenalităţiÎn cazul nerespectării reglementărilor în vigoare privind transportul aerian al bunurilor periculoase de către un operator aerian român, autoritatea aeronautica poate revizui, poate reduce categoriile de bunuri periculoase transportate de operatorul aerian şi poate suspenda sau retrage dreptul acestuia de a efectua astfel de operaţiuni.11.4. Transportul bunurilor periculoase prin posta aerianăSe interzice transportul bunurilor periculoase prin posta aeriană, cu excepţia cazurilor specificate în Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284.
 + 
Capitolul 12Raportarea accidentelor şi incidentelor de aviatie care implica bunuri periculoaseÎn scopul prevenirii producerii accidentelor şi incidentelor de aviatie care implica bunuri periculoase, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare şi analiza a informaţiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României.Raportarile privind astfel de accidente şi incidente de aviatie vor fi făcute în concordanta cu prevederile detaliate din Manualul O.A.C.I. – Doc. 9284 şi cu cele ale Ordinului ministrului transporturilor nr. 305/1996.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x