ORDIN nr. 183 din 2 februarie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 12 februarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1765 15/03/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 34 22/01/2009 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 6
ActulREFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 6
ART. 1REFERIRE LALEGE 571 22/12/2003
ART. 1REFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003
ART. 11REFERIRE LAORDIN 1318 25/04/2008
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1765 15/03/2011
ART. 5REFERIT DEORDIN 2007 19/07/2010

privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale



În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: + 
Articolul 1Scopul înfiinţării comisieiPentru aplicarea unitară a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi a actelor normative care reglementau taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe profit, accizele, impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, impozitul pe venit, înainte de intrarea în vigoare a Codului fiscal, se constituie Comisia fiscală centrală la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare comisie.
 + 
Articolul 2Atribuţiile comisieiComisia emite decizii pentru:a) problemele de natură fiscală, prin coroborarea legislaţiei din domeniu cu legislaţia conexă, după caz, pentru care se impune o soluţionare unitară în vederea eliminării interpretărilor diferite în aplicarea legislaţiei;b) problemele ce privesc conflictele de competenţă ivite între organele fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun.
 + 
Articolul 3Sesizarea comisiei(1) Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice selectează problematica care este de competenţa comisiei şi o propun spre dezbatere, în vederea adoptării unor soluţii unitare, înaintând propunerea Secretariatului tehnic al comisiei.(2) Documentaţia necesară sesizării comisiei se înaintează de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, respectiv de Comisia de proceduri fiscale Secretariatului tehnic, care este organizat în cadrul Direcţiei de politici şi legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal.
 + 
Articolul 4Funcţionarea comisiei(1) Comisia funcţionează în prezenţa tuturor membrilor acesteia şi are componenţa prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Membrii comisiei au drept de vot. În cazul absenţei unuia dintre membrii comisiei, la lucrările acesteia va participa persoana desemnată în scris de acesta.(2) Comisia este coordonată de secretarul de stat care răspunde de politică şi legislaţie fiscală, în calitate de preşedinte.(3) În cazul absenţei preşedintelui comisiei, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către un alt membru al comisiei, denumit în continuare preşedinte de şedinţă. Desemnarea preşedintelui de şedinţă se face în scris de către preşedintele comisiei.(4) Pentru respectarea condiţiilor cu privire la vot, prevăzute la art. 5, persoana desemnată ca preşedinte de şedinţă va nominaliza în scris o altă persoană care să exercite drepturile derivate din calitatea sa de membru.(5) În cazul în care comisia este sesizată în legătură cu soluţionarea unor conflicte de competenţă ce privesc bugetele locale, Secretariatul tehnic va invita membrii desemnaţi de Asociaţia Comunelor din România, Asociaţia Oraşelor din România, Asociaţia Municipiilor din România, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România sau de Ministerul Administraţiei şi Internelor să participe la lucrările comisiei, după caz, în funcţie de problematica înscrisă pe ordinea de zi.(6) Preşedintele comisiei va solicita desemnarea de către autorităţile prevăzute la alin. (5) a câte unei persoane care va fi invitată să participe la şedinţele comisiei, în cazul în care se dezbat problemele prevăzute la art. 2 lit. b).
 + 
Articolul 5Şedinţele comisiei(1) Comisia se întruneşte ori de câte ori este nevoie, după cum urmează:a) comisia se poate întruni şi poate adopta decizii numai în prezenţa tuturor membrilor acesteia, în condiţiile prevăzute la art. 4;b) în cazul soluţionării unor conflicte de competenţă ce privesc bugetele locale, comisia se poate întruni şi poate adopta decizii în prezenţa tuturor membrilor acesteia, inclusiv a reprezentanţilor desemnaţi potrivit art. 4 alin. (5).(2) Modalitatea de vot în cadrul comisiei este votul deschis. Prin excepţie, preşedintele comisiei poate decide în anumite cazuri adoptarea deciziilor prin vot secret.(3) Deciziile se adoptă cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor comisiei.(4) În caz de paritate de voturi, votul preşedintelui comisiei este decisiv.(5) La lucrările comisiei pot participa în calitate de invitaţi permanenţi 2 consultanţi fiscali desemnaţi de Camera Consultanţilor Fiscali, care nu au drept de vot. În calitate de participanţi fără drept de vot pot fi invitaţi la şedinţe de către preşedintele comisiei şi alţi specialişti din cadrul direcţiilor de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.(6) Comisia analizează notele de prezentare, precum şi documentaţia anexată şi adoptă, prin decizii, soluţii unitare de aplicare a prevederilor legale sau, după caz, respinge soluţiile propuse, motivând decizia luată.(7) Deciziile astfel adoptate se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(8) În situaţia în care comisia, în urma analizei punctelor supuse dezbaterii, constată că problematica nu se încadrează în dispoziţiile art. 2, poate lua următoarele măsuri:a) emiterea unei decizii cu caracter consultativ prin care se soluţionează anumite probleme punctuale aflate în competenţa mai multor direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, atunci când direcţiile de specialitate au puncte de vedere contradictorii;b) restituirea problematicii cu care a fost învestită, atunci când constată că aceasta intră în competenţa exclusivă a unei direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.(9) Deciziile emise potrivit alin. (8) lit. a) nu se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice şi nu se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 6Organizarea Secretariatului tehnicÎn cadrul Direcţiei de politici şi legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal se organizează la nivel de compartiment Secretariatul tehnic al comisiei.
 + 
Articolul 7Atribuţiile Secretariatului tehnic(1) Secretariatul tehnic al comisiei va ţine un registru, în care se vor înregistra cronologic toate solicitările de înscriere pe ordinea de zi a comisiei a temelor propuse de direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, respectiv ale Comisiei de proceduri fiscale.(2) Secretariatul tehnic verifică respectarea procedurii de sesizare a comisiei cu privire la competenţa sesizării şi existenţa opiniilor divergente.(3) După înregistrarea solicitărilor, Secretariatul tehnic al comisiei întocmeşte pentru fiecare temă propusă o notă de prezentare, care are la bază notele de fundamentare elaborate de direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. Nota de prezentare trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente, fără a se limita la acestea:a) fundamentarea în fapt şi de drept a problematicii cu care este sesizată comisia;b) prezentarea opiniilor divergente care au determinat sesizarea comisiei;c) soluţiile propuse de direcţiile de specialitate aflate în divergenţă.Nota de prezentare va cuprinde, după caz, menţiuni cu privire la jurisprudenţa relevantă referitoare la problematica în discuţie.(4) Pe baza propunerilor primite se întocmeşte ordinea de zi. Înscrierea punctelor pe ordinea de zi se face în funcţie de vechimea solicitărilor, grupate pe categorii de impozite.(5) Ordinea de zi a comisiei, la care se anexează notele de prezentare, se înaintează de către Secretariatul tehnic preşedintelui comisiei şi se supune aprobării acestuia.(6) Comisia dezbate punctele aflate pe ordinea de zi, cu respectarea succesiunii prevăzute la alin. (4) teza a II-a. Prin excepţie, membrii comisiei pot vota în condiţiile art. 5 alin. (2) dezbaterea anumitor puncte înscrise pe ordinea de zi cu prioritate.(7) Separat de registrul prevăzut la alin. (1), Secretariatul tehnic va ţine şi un registru pentru deciziile comisiei, în care se vor consemna:a) data şedinţei;b) participanţii (nominal);c) ordinea de zi;d) modul de votare a deciziei, fără nominalizarea votului exprimat de fiecare membru al comisiei;e) numărul atribuit deciziei.(8) Cu cel puţin 3 zile înaintea şedinţei, Secretariatul tehnic distribuie membrilor comisiei şi invitaţilor nota de prezentare a problemelor supuse dezbaterii şi soluţiile propuse, sub semnătura membrilor comisiei.(9) Procesul-verbal al şedinţei comisiei se redactează prin grija Secretariatului tehnic şi va consemna îndeplinirea formalităţilor de convocare, data şi locul şedinţei, dezbaterile în rezumat, precum şi hotărârile luate, urmând a fi semnat de către toţi membrii comisiei sau de persoanele desemnate ca înlocuitori ai acestora, participanţi la dezbateri.(10) În termen de 3 zile de la data şedinţei, Secretariatul tehnic redactează decizia, care va conţine numai soluţiile aprobate de comisie, şi proiectul de ordin, pe care îl va înainta spre aprobare ministrului finanţelor publice.(11) Prin grija Secretariatului tehnic şi a membrilor, decizia comisiei se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 8Conflicte de competenţă(1) În cazul în care o anumită problematică presupune atât emiterea unei decizii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale, cât şi emiterea unei decizii de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală şi au fost sesizate atât comisia, cât şi Comisia de proceduri fiscale, cea din urmă va suspenda procedura de emitere a unei decizii până la momentul emiterii deciziei de către comisie. Prin excepţie, în funcţie de caracteristicile impuse de fiecare problematică, comisia poate solicita Comisiei de proceduri fiscale să emită o decizie de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală anterior celei emise de comisie.(2) În cazul în care Comisia de proceduri fiscale a emis o decizie de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală anterior emiterii unei decizii de către comisie, iar decizia a fost deja aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, se va proceda la medierea între cele două comisii.(3) Medierea între cele două comisii se va realiza prin convocarea unei şedinţe reunite a celor două comisii. Şedinţele comisiilor reunite vor fi conduse de preşedintele comisiei.(4) După mediere, în cazul în care comisiile reunite vor adopta o soluţie comună, comisia va emite o decizie conform celor votate, iar Comisia de proceduri fiscale va emite la rândul său o decizie de amendare a deciziei adoptate iniţial.(5) În cazul în care în urma medierii nu se ajunge la o soluţie comună, comisia va prezenta ministrului finanţelor publice cele două soluţii, iar acesta va decide asupra formei finale.
 + 
Articolul 9Regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei Modul de desfăşurare a lucrărilor comisiei se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia.
 + 
Articolul 10Efectele deciziilor(1) Deciziile de aplicare unitară ale comisiei nu au impact asupra actelor administrative fiscale rămase definitive şi irevocabile în sistemul căilor de atac.(2) Soluţiile unitare adoptate prin decizii ale comisiei şi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a actului normativ avut în vedere la soluţionarea fiecărei speţe.
 + 
Articolul 11AbrogăriLa data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.318/2008 privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 7 mai 2008.
 + 
Articolul 12PublicarePrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 2 februarie 2010.Nr. 183.
 + 
Anexa COMPONENŢAComisiei fiscale centrale

Nr.
crt.

Funcţia şi domeniul

Statutul
în Comisia
fiscală
centrală
1

Secretar de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi
legislaţiei fiscale
Preşedinte
2 Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală Vicepreşedinte
3

Vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală pe probleme de inspecţie fiscală
membru
4 Secretar general la Ministerul Finanţelor Publice membru
5

Director general al Direcţiei generale juridice din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice
membru
6

Director al Direcţiei legislaţie impozite directe din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru
7

Director al Direcţiei legislaţie în domeniul TVA din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru
8

Director al Direcţiei legislaţie în domeniul accizelor
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru
9

Director al Direcţiei de politici şi legislaţie în
domeniile vamal şi nefiscal din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice
membru
10 Director al Direcţiei legislaţie Cod procedură fiscală membru
11

Director al Direcţiei de legislaţie şi reglementări
contabile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru
12

Director general al Direcţiei generale de proceduri pentru
administrarea veniturilor din cadrul Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală
membru
13

Director al Direcţiei generale de soluţionare a
contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală
membru
14

Director al Direcţiei generale de planificare strategică
şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
membru
15

Director al Direcţiei generale coordonare inspecţie
fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală
membru
16

Director al Direcţiei generale juridice din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
membru
17

Director al Direcţiei generale de metodologii fiscale şi
asistenţă a contribuabililor din cadrul Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală
membru
18* Reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România membru
19* Reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din România membru
20* Reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din România membru
21*

Reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene
din România
membru
22* Reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor membru

––––Notă *) Numai în cazul în care se dezbat problemele prevăzute la art. 4 alin. (5) din ordin. Invitaţia va fi transmisă numai acelor membri ai comisiei a căror activitate are legătură cu problematica ce urmează a fi analizată în cadrul unei şedinţe a comisiei.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x