Văzând Referatul comun al Centrului de resurse umane în sănătate publică și al Serviciului de medicină de urgență nr. SP/1.551 din 8.02.2019,ținând cont de prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moașă și a profesiei de asistent medical, precum și organizarea și funcționarea Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2014, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 97 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,ministrul sănătății emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Normele de organizare și desfășurare a programului de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali, pentru obținerea atestatului de studii complementare în asistența medicală de urgență. +
Articolul 2(1)La programul de studii complementare pentru obținerea atestatului în asistență medicală de urgență prespitalicească au acces: a)moașe cu studii superioare de lungă durată; … b)moașe cu studii postliceale; … c)asistenți medicali generaliști cu studii superioare de lungă durată; … d)asistenți medicali generaliști cu studii superioare de scurtă durată; … e)asistenți medicali generaliști cu studii postliceale și medii. … (2)Categoriile de personal prevăzute la alin. (1), încadrate cu contract individual de muncă în cadrul serviciilor de ambulanță județene și al Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, precum și în structurile de primire a urgențelor (UPU, UPU-SMURD și CPU), au acces cu prioritate la acest program.(3)Categoriile de personal prevăzute la alin. (1), încadrate cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată în cadrul serviciilor de ambulanță județene, Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, care nu promovează Programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali și/sau nu obțin atestatul de studii complementare timp de 2 ani de la prima parcurgere și finalizare a programului de studii se vor pune la dispoziția angajatorului și nu își vor putea desfășura activitatea ca șef în cadrul echipajelor de ambulanță.(4)Categoriile de personal prevăzute la alin. (1), încadrate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată în cadrul structurilor de primiri urgențe (UPU, UPU-SMURD, CPU), care nu promovează programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali și/sau nu obțin atestatul de studii complementare se vor pune la dispoziția angajatorului și nu își vor putea desfășura activitatea în zonele de tratament: triaj, resuscitare, tratament imediat, salon observație pacient critic, precum și în cadrul echipajelor SMURD .(5)În termen de cel mult 10 ani de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, toate categoriile de personal prevăzute la alin. (1) care sunt încadrate în serviciile și structurile menționate la alin. (2) trebuie să promoveze programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali și să obțină atestatul de studii complementare.(6)Începând cu termenul prevăzut la alin. (5), încadrarea în posturile vacante din serviciile și structurile menționate la alin. (2) se poate face doar cu categoriile de personal prevăzute la alin. (1) care au promovat programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali și au obținut atestatul de studii complementare sau care fac dovada înscrierii la programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali, sub condiția promovării acestuia în termen de 1 an. +
Articolul 3Structura programului de formare pentru studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali, denumită curriculumul de pregătire, se elaborează de către Comisia de medicină de urgență și dezastre a Ministerului Sănătății, se avizează de secretarul de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din Ministerul Afacerilor Interne, și se aprobă prin ordin al ministrului sănătății. +
Articolul 4(1)În vederea asigurării menținerii concordanței între cunoștințele dobândite și dinamica informațiilor din acest domeniu, atestatul obținut în urma programului de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali își menține valabilitatea timp de 5 ani de la data emiterii, după care se va efectua recertificarea. (2)Metodologia de recertificare se elaborează de Comisia de medicină de urgență și dezastre a Ministerului Sănătății, se avizează de secretarul de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din Ministerul Afacerilor Interne, și se aprobă prin ordin al ministrului sănătății. +
Articolul 5(1)Programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali se desfășoară numai în centrele de formare a asistenților medicali din serviciile de ambulanță județene și Serviciul de Ambulanță București-Ilfov și din unitățile de primiri urgențe, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin.(2)Centrele de formare a asistenților medicali din serviciile de ambulanță județene și Serviciul de Ambulanță București-Ilfov și din unitățile de primiri urgențe prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin au obligația ca în termen de 1 an de la data publicării să solicite declanșarea procedurii de acreditare.(3)După expirarea termenului de 1 an de la data publicării prezentului ordin, programul de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali se desfășoară numai în centrele de formare acreditate.(4)Metodologia acreditării/reacreditării centrelor de formare se elaborează de către Comisia de medicină de urgență și dezastre a Ministerului Sănătății în termen de 90 de zile de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, se avizează de secretarul de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din Ministerul Afacerilor Interne, și se aprobă prin ordin al ministrului sănătății.(5)Normele de organizare și desfășurare a programului de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin. +
Articolul 6Responsabilii naționali ai programului de studii complementare în asistența medicală de urgență se stabilesc de către Comisia de medicină de urgență și dezastre a Ministerului Sănătății și se avizează de către Comisia Interministerială pentru Suport Tehnic. +
Articolul 7Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 8Direcțiile de specialitate din Ministerul Sănătății vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. +
Articolul 9Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătății,
Sorina Pintea București, 8 februarie 2019.Nr. 158. +
Anexa nr. 1
CENTRELE DE FORMARE
ale programului de pregătire pentru obținerea atestatului de studii complementare pentru asistenții medicali 1.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic de Urgență București … 2.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Universitar de Urgență București … 3.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic de Urgență „Bagdasar-Arseni“ București … 4.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad … 5.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea … 6.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca … 7.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova … 8.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Iași … 9.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Târgu Mureș … 10.Unitatea de primiri urgențe din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Timișoara … 11.Serviciul de Ambulanță Județean Bihor … 12.Serviciul de Ambulanță București-Ilfov … 13.Serviciul de Ambulanță Județean Cluj … 14.Serviciul de Ambulanță Județean Constanța … 15.Serviciul de Ambulanță Județean Iași … 16.Serviciul de Ambulanță Județean Mureș … 17.Serviciul de Ambulanță Județean Timiș … +
Anexa nr. 2NORMEde organizare și desfășurare a programului de studii complementare în asistența medicală de urgență pentru asistenții medicali