ORDIN nr. 153 din 3 martie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 22 martie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 153 03/03/2011
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ANEXA 0REFERIT DEANEXA 30/05/2024
ANEXA 0REFERIT DECONTRACT 28/12/2023
ANEXA 2REFERIT DECONTRACT 28/12/2023





În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR” la Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române – AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin: + 
Articolul IRegulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 122, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 122(1)Pentru stabilirea priorității în circulație, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:– peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulație pentru restabilirea circulației trenurilor;– în ordinea rangului:a)rangul I – trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang;b)rangul II – trenuri intercity;c)rangul III – trenuri interregio;d)rangul IV – trenuri regio, trenuri mixte;e)rangul V – trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile și/sau al vietăților, trenuri de mesagerie, containere și coletărie;f)rangul VI – trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marșrute, trenuri cu vagoane goale;g)rangul VII – trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secție (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."
2.La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3.Anexa 8 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
 + 
Articolul IIDefinirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin. + 
Articolul II^1Prin excepție, pentru toate categoriile de trenuri de călători, operatorii de transport feroviar pot introduce opriri și în alte localități decât cele prevăzute la pct. I-III din anexa nr. 2 pentru categoria de tren respectivă, cu acordul autorității competente cu care a fost încheiat contractul de serviciu public și cu respectarea condiției privind viteza medie a trenurilor, acolo unde aceasta există.(la 25-04-2023,
Actul a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 933 din 18 aprilie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 25 aprilie 2023
)
 + 
Articolul IIIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.

Ministrul transporturilor
și infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
București, 3 martie 2011.Nr. 153. + 
Anexa nr. 1(Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)Culori și simboluri folosite pentru trasareatrenurilor pe graficul de circulație

Felul trenului Rangul Trasa trenului
culoare mod de reprezentaregrafică
Trenuri peste orice rang și de rangul I Trenuri peste orice rang și de rangul I Roșu Linie întreruptă cu semnul "X"
Trenuri intercity și trenuri interregio II și III Roșu Linie continuă
Trenuri regio și trenuri mixte IV Albastru Linie continuă
Trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă cu afectări speciale (mărfuri perisabile, vietăți, containere, trafic intermodal) V Verde Linie continuă
Trenuri de marfă interregionale sau regionale (altele decât cele locale de marfă), trenuri navete, trenuri cu vagoane goale VI Negru Linie continuă
Trenuri locale de marfă, trenuri convoaie de manevră, trenuri de serviciu, locomotive izolate, UAM VII Verde Linie întreruptă cu semnul "X"

NOTE:1.Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.

2.Locomotivele de multiplă tracțiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcție de poziția în tren.3.Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:– un cerc plin roșu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;– literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepționale.4.Alte notații:– numărul dispoziției operatorului de circulație se va înscrie pe grafic într-un cerc;– linia de circulație din stație ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roșie. + 
Anexa nr. 2
Definirea categoriilor de trenuri de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători care vor face obiectul contractelor de obligație de serviciu public (OSP)
I.Trenurile intercitya)Intercity (IC)Asigură legătura, în trafic intern sau internațional, între capitala țării și orașele reședință de județ, definite prin Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile intercity (IC) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Spații speciale pentru bagaj voluminos X X
Climatizare X X
Prize 230 V/50 Hz X X
Conexiune internet X X
Toalete ecologice X X
Servicii de alimentație publică X X
Supraveghere video X X
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Automate de vânzări de bilete X X
Plată electronică X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.b)

Intercity night (IC-N)Asigură legătura, în trafic intern sau internațional, între capitala țării și orașele reședință de județ, definite prin Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și au parcurs de noapte.Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I sau clasa a II-a.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile intercity night (IC-N) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II VD Bc
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X* X* X*
Sistem de informare pentru călători X X X X
Vânzare de bilete online X X X X
Servicii la bordul trenului Spații speciale pentru bagaj voluminos X X X X
Climatizare X X X X
Prize 230 V/50 Hz X X X X
Conexiune internet X X X X
Toalete ecologice X X X X
Servicii de alimentație publică X X X X
Supraveghere video X X X X
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X X X
Informații în stații X X X X
Automate de vânzări de bilete X X X X
Plată electronică X X X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.II.

Trenurile interregioa)Interregio (IR)Asigură legătura între localitățile urbane de rang 0, I și II definite prin anexa nr. II pct. 3.8 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, și stațiunile turistice de interes național, enumerate în anexa nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.În principalele stații și noduri feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile interregio (IR) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X X
Sonorizare X X
Prize 230 V/50 Hz X X
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.b)Interregio night (IR-N)Asigură legătura între localitățile urbane de rang 0, I și II definite prin anexa nr. II pct. 3.8 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, și stațiunile turistice de interes național, enumerate în anexa nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h.În principalele stații și noduri feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători.Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I sau clasa a II-a.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile interregio night (IR-N) este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II VD Bc
Servicii pentru planificarea călătoriei Regim de rezervare a locului X X X X
Permite selectarea locurilor în perioada de anticipație X X X X
Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X* X* X*
Sistem de informare pentru călători X X X X
Vânzare de bilete online X X X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X X* X* X*
Sonorizare X X* X* X*
Prize 230 V/50 Hz X X* X* X*
Toalete ecologice X X* X* X*
Servicii de alimentație publică X X X X
Supraveghere video X* X* X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X X X
Informații în stații X X X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.III.Trenuri regio (R)a)Regio Expres (R-E)Asigură legătura între localitățile aflate pe o distanță de circulație de maximum 230 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Are opriri în stații de cale ferată care deservesc localități cu un număr  2.500 de locuitori împreună cu zonele limitrofe, asigurând nevoia de mobilitate din zona respectivă.Asigură legăturile la/de la trenurile interregio.Viteza medie comercială este în principiu de minimum 40 km/h.Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio expres R-E este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X X*
Sonorizare X X
Prize 230 V/50 Hz X X
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X X
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.

b)Regio (R)Asigură condiții de transport pentru arii geografice restrânse, distanța maximă de circulație fiind de 200 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Are opriri în toate stațiile, haltele și punctele de oprire de-a lungul rutei, dacă peroanele sunt amenajate cu respectarea specificațiilor tehnice de interoperabilitate (STI).Trenurile regio vor fi solicitate și trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din stațiile/nodurile de cale ferată.Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X* X*
Sonorizare X* X*
Prize 230 V/50 Hz X* X*
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X* X*
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.c)

Regio metropolitan (R-M)Asigură transportul în jurul marilor orașe, pentru traficul suburban (de navetiști), satisface nevoile de transport ale unui centru urban sau ale unei conurbații și ale zonelor din proximitate/limitrofe, distanța maximă de circulație fiind de 40 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Viteza medie comercială este în principiu de minimum 30 km/h.Pot fi puse în circulație și fără servicii de clasa I.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile regio metropolitan R-M este:

Denumirea serviciului Nivelul serviciului Caracterul serviciului – obligatoriu
cls. I cls. II
Servicii pentru planificarea călătoriei Facilități pentru transportul persoanelor cu dizabilități X* X*
Sistem de informare pentru călători X X
Vânzare de bilete online X X
Servicii la bordul trenului Climatizare X* X*
Sonorizare X* X*
Prize 230 V/50 Hz X* X*
Toalete ecologice X* X*
Supraveghere video X* X*
Sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării X* X*
Asistență și informare din partea personalului de tren X X
Transportul bicicletelor X**
Servicii în stații Acces la sala de așteptare în stațiile și punctele de oprire în care sunt amenajate astfel de spații X X
Informații în stații X X
Asistență pentru călători în stațiile și punctele de oprire deservite de personal al operatorului feroviar X X

*) Caracter obligatoriu pentru orice vehicul feroviar pentru transport de călători fabricat sau reînnoit după data de 1.01.2022.**) Caracter opțional pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren până la data de 6.06.2025 și caracter obligatoriu pentru clasa a II-a pentru toate rangurile de tren începând cu data de 7.06.2025.(la 18-02-2022,
Anexa nr. 2 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 134 din 9 februarie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 164 din 18 februarie 2022
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x