privind înfiinţarea comisiilor de expertiza medicală a persoanelor cu handicap
Secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap,având în vedere:– Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap;– Hotărârea Guvernului nr. 1.100/1990;– Hotărârea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap;– Regulamentul de organizare şi funcţionare a Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, aprobat prin Ordinul secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 120/1998,emite următorul ordin: +
Articolul 1(1) În temeiul art. 22-30 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, se înfiinţează, la nivel judeţean şi la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti, comisii de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, denumite în continuare comisii. … (2) Comisiile sunt în coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap. … (3) Aceste comisii funcţionează în cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap. … +
Articolul 2Comisiile sunt alcătuite din:– un preşedinte, medic de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, angajat prin concurs de inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, cu norma întreaga;– 2 membri, dintre care un medic specialist de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, desemnat de oficiul judeţean de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, şi un medic desemnat de inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap;– un membru desemnat de organizaţiile neguvernamentale care sunt reprezentative prin activitatea în domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap în judeţul respectiv sau în municipiul Bucureşti;– un secretar, cadru mediu, angajat prin concurs de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap. +
Articolul 3(1) Pentru buna desfăşurare a activităţii comisiile pot încheia contracte de colaborare cu medicii de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă şi cu medici de diferite specialităţi din judeţe sau din sectoarele municipiului Bucureşti. … (2) Aceştia sunt retribuiţi din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap. … (3) Medicii de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă emit avize către comisia judeteana sau a sectorului municipiului Bucureşti, conform modelului-tip prezentat în anexa nr. I. … +
Articolul 4(1) Comisiile de expertiza medicală a copiilor cu handicap, prevăzute la art. 23 alin. (1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, sunt actualele comisii de diagnostic şi triaj, constituite în baza Ordinului secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 245/1992. … (2) Ele sunt preluate prin protocol de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap de la Ministerul Sănătăţii şi emit avize către comisie. … (3) Cu excepţia preşedintelui şi a secretarului comisiei, care sunt angajaţi cu contract de muncă la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, membrii comisiei care eliberează avize vor fi retribuiţi pentru activitatea depusa în baza unor contracte de colaborare încheiate cu inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap. … +
Articolul 5(1) Comisiile au următoarea componenta: … – un medic specialist pediatru;– un medic specialist psihiatru pentru copii;– un psiholog,desemnaţi de conducerile direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.(2) Componenta comisiilor este completată cu un psihopedagog desemnat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti. … +
Articolul 6Membrii comisiilor prevăzute la art. 22 şi 23 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 au dreptul la o indemnizaţie de şedinţa. Cuantumul lunar al indemnizaţiilor de şedinţa nu poate depăşi cuantumul câştigului salarial mediu net comunicat de Comisia Naţionala pentru Statistica la data stabilirii drepturilor. +
Articolul 7Comisiile constituite în baza art. 22 şi 23 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 funcţionează în cadrul inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap şi sunt în coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, care funcţionează pe lângă Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. +
Articolul 8Comisiile au următoarele atribuţii:a) examinează persoanele care solicită eliberarea unui certificat de persoana cu handicap, analizează documentaţia medicală, precum şi rapoartele de ancheta socială întocmite de organele competente; … b) emit certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială sau, după caz, resping cererea de încadrare. Pentru persoanele cu handicap grav se va specifică pe certificat şi faptul ca acestea au nevoie de un asistent personal. Respingerea, precum şi încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială se fac prin certificat, conform modelului-tip prezentat în anexa nr. II; … c) întocmesc şi urmăresc realizarea programului individual de recuperare atât pentru copiii, cat şi pentru adultii cu handicap; … d) îndeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege, precum şi îndrumarea şi consilierea persoanelor cu handicap, copii şi adulti cu deficiente neuropsihice, în centre de asistenţa, recuperare şi învăţământ special; … e) primesc din teritoriul judeţului sau al sectorului municipiului Bucureşti avize privind recomandarea de evaluare, conform anexei nr. I, pe care le examinează la prezentarea persoanei. La fel se procedează şi în cazul copiilor, avizele fiind emise de comisiile pentru copii. Comisiile emit, în baza avizelor şi a examinării certificatelor medicale, precum şi a persoanelor cu handicap, certificate atât pentru copii, cat şi pentru adulti. Programul de lucru este adaptat astfel încât o zi sau doua pe săptămâna să fie rezervate copiilor, în funcţie de solicitarile din zona de adresabilitate. … +
Articolul 9Eliberarea certificatelor este scutită de taxa de timbru, conform art. 27 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999. +
Articolul 10Certificatele pot fi contestate în termen de 30 de zile de la comunicare la Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, secţiunea pentru adulti şi, respectiv, secţiunea pentru copii. Contestaţia se va soluţiona prin decizie, în care se precizează încadrarea sau respingerea cererii de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială, conform modelului-tip prezentat în anexa nr. III, în termen de 45 de zile lucrătoare de la înregistrare la Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap. +
Articolul 11(1) În urma activităţii zilnice comisiile întocmesc un proces-verbal, conform modelului-tip prezentat în anexa nr. IV, în care se consemnează activitatea desfăşurată. … (2) Programul individual de recuperare este întocmit şi înmânat persoanei cu handicap, o dată cu certificatul. … +
Articolul 12(1) Programul de recuperare este elaborat în scris atât pentru copii, cat şi pentru adulti. Acest program cuprinde acţiunile medicale, educative, profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea şi reintegrarea socială a persoanei cu handicap. Din analiza datelor din dosarul medical se va decide asupra cazurilor care necesita internarea pentru tratament medical, recuperare prin tratament balnear sau chirurgical. … (2) Susţinerea programului de recuperare se face prin protocoale încheiate cu Ministerul Sănătăţii şi cu Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate privind tratamentul medical, precum şi cu Ministerul Educaţiei Naţionale privind programul educativ. … (3) Pentru copii programul cuprinde şi intervenţiile educative, formele de şcolarizare recomandate sau forma de pregătire educativă adecvată pentru nevăzători şi surdo-muti. … (4) Prin colaborare cu organizaţiile neguvernamentale se vor găsi soluţii adecvate din punct de vedere social pentru fiecare caz: plasament familial, asigurarea unui îngrijitor la domiciliu. … +
Articolul 13(1) Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap are în componenta doua secţiuni: secţiunea pentru adulti şi secţiunea pentru copii. … (2) Secţiunea pentru adulti cu handicap este organizată în cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap, aflat în coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. … (3) Secţiunea pentru copii cu handicap este organizată în aceleaşi condiţii. … +
Articolul 14(1) În temeiul art. 26 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 se înfiinţează Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, care funcţionează pe lângă Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap. … (2) Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap coordonează activitatea comisiilor la nivel judeţean şi la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti. … +
Articolul 15(1) Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap – secţiunea pentru adulti cu handicap are următoarea componenta: … – un preşedinte, medic de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, angajat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap prin concurs;– un medic din cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap;– un secretar, cadru mediu sanitar, angajat prin concurs de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.Membrii cu caracter nepermanent, care sunt convocaţi în funcţie de nevoile comisiei, sunt:– un reprezentant al Ministerului Sănătăţii;– un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;– un reprezentant al Institutului Naţional de Expertiza şi de Recuperare a Capacităţii de Muncă;– un reprezentant al Institutului de Medicina Legală;– un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.(2) Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap – secţiunea pentru copii cu handicap are următoarea componenta: … – un preşedinte, medic specialist pediatru, angajat prin concurs şi salarizat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap;– un medic din cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap;– un secretar, cadru mediu sanitar, angajat prin concurs, salarizat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap.De asemenea, membrii cu caracter nepermanent sunt:– un reprezentant al Ministerului Sănătăţii;– un reprezentant al Departamentului pentru Protecţia Copilului;– un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.(3) Preşedinţii şi secretarii celor două comisii lucrează permanent, cu program de lucru zilnic. … +
Articolul 16Membrii Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap beneficiază de indemnizaţie de şedinţa în condiţiile art. 24 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999. +
Articolul 17Deciziile emise de Comisia superioară de expertiza medicală a persoanelor cu handicap pot fi atacate conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare. +
Articolul 18Indemnizaţiile de şedinţa se suporta din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap. +
Articolul 19Preşedinţii şi membrii tuturor comisiilor au obligaţia să respecte actele normative existente în domeniul protecţiei speciale a persoanei cu handicap. În caz contrar se aplică sancţiunile prevăzute la art. 30 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999. +
Articolul 20Conform art. 59 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, în termen de un an, începând cu data de 1 ianuarie 2000, comisiile vor examina şi vor reevalua toate persoanele deţinătoare de certificate de persoana cu handicap, care necesita protecţie specială. +
Articolul 21Direcţiile de specialitate din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, precum şi inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap vor asigura punerea în practica a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 22Anexele nr. I-VI fac parte integrantă din prezentul ordin.Secretariatul de Statpentru Persoanele cu Handicapdr. Gabriela Popescu,secretar de stat +
Anexa I Judeţul ………………. Localitatea …………… Unitatea sanitară………. Nr. ……. data ………. AVIZ Subsemnatul dr. ……………, în calitate de medic de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, examinând astăzi ………. pe domnul/doamna ………………………….., domiciliat/domiciliata în ……………….., str. ……………… nr. …., et. …, ap. …, judeţul/sectorul ……….., născut/născută la data de …………., posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii de identitate seria ….. nr. ………, suferind/suferinda de ………………. conform Certificatului medical nr. …….. din data de …………, eliberat de ………………………., propun admiterea/respingerea încadrării în gradul de handicap …………….. . Prezentul aviz se eliberează pentru a-i servi la Comisia de expertiza medicală a persoanelor cu handicap a judeţului/sectorului …………………… . Prezentul aviz este valabil timp de 30 de zile de la data eliberării. Medic expert, dr. ………………… +
Anexa II COMISIA DE EXPERTIZA MEDICALĂ Nr. …./………… A PERSOANELOR CU HANDICAP Judeţul ………………… CERTIFICAT de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială Comisia de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, constituită în baza Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, examinând pe domnul/doamna ………………….., fiul/fiica lui ………….. şi al/a ……………., născut/născută la data de ……….. în localitatea …………………….., judeţul ……………, domiciliat/domiciliata în ………………………., str. ……………….. nr. …., et. …, ap. …, judeţul/sectorul …….., posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii de identitate seria …. nr. …….., hotărăşte încadrarea/respingerea încadrării în gradul de handicap …………., cu diagnosticul …………………….., conform Certificatului medical nr. ……… din data de …………., eliberat de ………………, şi a Avizului nr. ………, eliberat de ……………… la data de ………………… . Prezentul certificat este valabil timp de 6-12 luni de la data eliberării. Prezentul certificat se eliberează pentru a-i servi la Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap ………………… . Preşedinte, Secretar, dr. ………………. ……………….. +
Anexa III COMISIA SUPERIOARĂ DE EXPERTIZA MEDICALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP Nr. …./…… DECIZIE de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială Comisia de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, constituită în baza art. 22 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, examinând pe domnul/doamna …………….., fiul/fiica lui ………… şi al/a …………, născut/născută la data de ……….. în localitatea ………………………, judeţul …………….., domiciliat/domiciliata în ………………………., str. ……………….. nr. …., et. …, ap. …, judeţul/sectorul ………., posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii de identitate seria …. nr. ………., decide încadrarea/respingerea încadrării în gradul de handicap ………….., cu diagnosticul ……………….., conform Certificatului medical nr. ……….. din data de …………., eliberat de …………………., a Avizului nr. ………….., eliberat de …………………. la data de ………………., şi a Certificatului emis de Comisia de expertiza medicală a persoanelor cu handicap a judeţului/sectorului …… nr. ……….. din data de ………… . Prezenta decizie este valabilă timp de 6-12 luni de la data eliberării. Prezentul certificat se eliberează pentru a-i servi la Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap ………………………….. . Preşedinte, Secretar, dr. ………………. …………… +
Anexa IV PROCES-VERBAL Comisia de expertiza medicală a persoanelor cu handicap, constituită în baza art. 22 şi 23 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 la data de ……….., avizează favorabil emiterea certificatelor nr. ………… de la …………… până la …………. Observaţii: ……………………………………………………….……………………………………………………………………..……………………………………………………………………..…………………………………………………………………….. Preşedinte, Membri, …………… …………… …………… …………… …………… +
Anexa VAtribuţiile membrilor comisiilor de expertiza medicală a persoanelor cu handicap sunt următoarele:Preşedintele, medic de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă:– examinează persoana care solicită eliberarea unui certificat de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap;– studiază documentaţia medicală, inclusiv avizul medicului expert;– încadrează sau, după caz, respinge cererea de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap;– eliberează certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap;– veghează la respectarea legalităţii şi a bunului mers al activităţii comisiei.Medicul desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap:– participa la examinarea persoanelor cu handicap;– participa la examinarea documentaţiei medicale;– examinează anchetele sociale;– întocmeşte planul individual de recuperare a persoanei cu handicap;– semnează procesul-verbal de eliberare a certificatelor.Medicul de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, desemnat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale:– asigura consultanţa medicală de specialitate, sprijinind la nevoie aplicarea altor măsuri de protecţie specială, conform legislaţiei în vigoare.Reprezentantul organizaţiei neguvernamentale:– are statut de observator;– are obligaţia de a lua în evidenta toate cazurile deosebite de persoane cu handicap şi de a implica toate organizaţiile de la nivel local pentru a contribui la sprijinirea acestora. +
Anexa VIAtribuţiile membrilor Comisiei superioare de expertiza medicală a persoanelor cu handicap sunt următoarele:A. Secţiunea pentru adulti cu handicap:Preşedintele, medic de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă:– studiază documentaţia medicală;– încadrează sau, după caz, respinge contestaţia împotriva certificatului emis de comisia de expertiza a persoanelor cu handicap;– eliberează decizia de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială;– veghează la respectarea legalităţii şi a bunului mers al activităţii comisiei.Medicul din cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap:– participa la examinarea documentaţiei medicale;– examinează anchetele sociale;– verifica planul individual de recuperare a persoanei cu handicap;– semnează procesul-verbal de eliberare a deciziilor.Membrii cu caracter nepermanent vor fi convocaţi în funcţie de structura cazuistica şi vor da avize consultative de specialitate în cazurile deosebite.B. Secţiunea pentru copii cu handicap:Preşedintele şi membrii au aceleaşi atribuţii ca şi preşedintele şi membrii secţiunii pentru adulti.––