privind stabilirea termenilor de referinţă pentru organizarea şi funcţionarea Sistemului integrat de administrare şi control
Văzând Referatul nr. 91.804 din 26 februarie 2004, întocmit de Direcţia generală implementare şi reglementare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului,în baza angajamentelor prevăzute în programul intitulat "Priorităţile în procesul de pregătire pentru aderarea la Uniunea Europeană în perioada decembrie 2003 – decembrie 2004", aprobat de Guvernul României,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului,ministrul agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă termenii de referinţă pentru organizarea şi funcţionarea Sistemului integrat de administrare şi control, prevăzuţi în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului,Ilie SârbuBucureşti, 26 februarie 2004.Nr. 152. +
Anexa TERMENI DE REFERINŢĂpentru organizarea şi funcţionareaSistemului integrat de administrare şi control1. Domeniul de aplicabilitateSistemul integrat de administrare şi control se aplică schemei de plăţi unice, precum şi altor regimuri de susţinere pentru agricultori, în conformitate cu reglementările Uniunii Europene.Sistemul integrat de administrare şi control utilizează în mod unitar termeni de referinţă pentru organizarea şi funcţionarea acestuia.2. Termeni şi definiţiiTermenii de referinţă utilizaţi în cadrul Sistemului integrat de administrare şi control sunt definiţi astfel:Agricultor – persoana fizică sau juridică ori un grup de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic conferit grupului de către legislaţia naţională, a căror exploataţie este situată pe teritoriul ţării şi care practică o activitate agricolă.Exploataţie – toate unităţile de producţie administrate de un agricultor, situate pe teritoriul ţării.Activitate agricolă – cultivarea plantelor, creşterea şi îngrijirea animalelor sau menţinerea terenurilor în bună stare agricolă ori ambientală, în conformitate cu reglementările europene.Plată directă – plata atribuită agricultorilor în cadrul unei scheme de sprijin direct, acordată de Uniunea Europeană, menită să crească veniturile acestora.Plăţi pentru un an calendaristic sau plăţi în cursul unei perioade – plăţile acordate sau care urmează a fi acordate în anul/anii respectivi, incluzând toate plăţile pentru perioadele care încep în acest/aceşti an/ani calendaristic/calendaristici, stabilite prin schemele de sprijin direct.Elementele Sistemului integrat de administrare şi control componentele sistemului în baza cărora se asigură verificarea, administrarea şi controlul cererilor în vederea acordării sprijinului direct: baza de date informatizată, sistemul de identificare a parcelelor agricole, sistemul de identificare şi înregistrare a drepturilor de plată, cererile de sprijin, sistemul integrat de control, sistemul unic de identificare a fiecărui agricultor care a depus cerere de sprijin şi sistemul de identificare şi înregistrare a animalelor.Baza de date informatizată – aplicaţie în care sunt înregistrate pentru fiecare exploataţie agricolă date care provin din cererile de sprijin, date din registrul exploataţiilor, date din registrul animalelor, date din sistemul drepturilor de plată, date cadastrale şi statistice etc.Baza de date informatizată permite consultarea directă şi imediată, de către organismele responsabile ale Uniunii Europene, împreună cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, a datelor centralizate referitoare la ultimii 3 ani calendaristici şi/sau campanii agricole consecutive.În mod particular, România poate crea baze de date informatizate în cadrul Sistemului integrat de administrare şi control, în mod descentralizat, cu condiţia ca acestea şi procedurile referitoare la înregistrarea şi la securitatea datelor cuprinse să fie omogene pe întreg teritoriul ţării şi să fie compatibile între ele şi cu baza de date centralizată, permiţând controale încrucişate.Sistemul de identificare a parcelelor agricole – sistem cuprinzând aplicaţii informatice constituite pe baza planurilor şi documentelor cadastrale sau a altor referinţe cartografice, norme, tehnici şi metodologii de lucru care permit identificarea parcelelor agricole din cererile de sprijin.Tehnicile utilizate se bazează pe un sistem geografic informatizat (GIS) cuprinzând de preferinţă ortofotoplanuri sau imagini luate prin satelit, cu norme omogene garantând o precizie cel puţin egală celei cartografice la scara de 1:10.000.Sistemul de identificare şi înregistrare a drepturilor de plată – sistem cuprinzând baza de date computerizată, norme şi metodologii de lucru, destinat identificării şi verificării drepturilor la plată ale agricultorilor, precum şi controlului încrucişat al acestora cu cererile de sprijin şi sistemul de identificare a parcelelor agricole. Sistemul permite consultarea directă şi imediată de către organismele responsabile ale Uniunii Europene, împreună cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, a datelor referitoare pe cel puţin 3 ani calendaristici şi/sau campanii agricole consecutive.Drept de plată – drept de primire a sprijinului sub forma unei sume pe hectar sau pe cap de animal.Cererile de sprijin – cererile depuse anual de agricultori, până la o anumită dată limită, pentru obţinerea sprijinului direct acordat de Uniunea Europeană şi care cuprind: date de identificare a agricultorilor, date referitoare la toate parcelele agricole din exploataţie, numărul şi datele de identificare a animalelor pentru care se solicită sprijin, numărul şi suma drepturilor de plată stabilite de autoritatea competentă, precum şi alte informaţii.Cererea de sprijin acoperă mai multe regimuri de susţinere, în conformitate cu deciziile autorităţii competente.Sistem de identificare şi înregistrare a animalelor – baza de date informatică, norme şi metodologii de lucru care permit identificarea pentru categoriile de animale supuse schemelor de sprijin direct.Sistemul integrat de control – sistem complex format din: controlul administrativ al cererilor şi controlul pe teren, realizat efectiv sau prin utilizarea tehnicilor de teledetecţie.Controlul administrativ al cererilor de sprijin – verificare a cererilor de sprijin care are ca scop detectarea neregulilor folosind mijloacele administrative, inclusiv teledetecţia.Controlul pe teren – verificarea la faţa locului a conformităţii cu realitatea a informaţiilor din cererea de sprijin. Controlul pe teren se face pe baza unui plan de eşantionare pentru exploataţiile agricole, elaborat de autoritatea desemnată pentru coordonarea controlului, în cadrul Sistemului integrat de administrare şi control. Selectarea cererilor care urmează să fie verificate pe teren se face pe baza analizei de risc şi a elementelor de reprezentativitate a cererilor de sprijin depuse.Controale încrucişate – controale administrative care permit detectarea automată a neregulilor folosind mijloace computerizate, incluzând în particular: controale încrucişate ale parcelelor agricole declarate şi ale animalelor, cu scopul de a evita acordarea aceluiaşi tip de ajutor de mai multe ori pentru acelaşi an calendaristic sau an de piaţă şi pentru a preveni cumularea improprie de ajutoare acordate în cadrul schemelor de sprijin comunitar; controalele încrucişate se efectuează prin consultarea bazelor de date computerizate sau, în cazul cererilor de ajutoare pe suprafaţă, prin orice alte mijloace computerizate, cu scopul de a verifica eligibilitatea pentru acordarea ajutorului.Analiza de risc – analiza care are ca rezultat o listă a exploataţiilor ce urmează să facă obiectul controlului pe teren. Selectarea ţine seama de mărimea sumelor solicitate, numărul de parcele agricole şi suprafaţa sau numărul de animale pentru care se cere sprijin, schimbările înregistrate faţă de anii precedenţi, rezultatele controalelor din anii precedenţi, cazurile de neconformitate cu reglementările europene sau alte prevederi ale legislaţiei naţionale, după caz.Controlul prin teledetecţie – verificarea realităţii informaţiilor din cererea de sprijin prin utilizarea de tehnici de teledetecţie, alături de mijloace tradiţionale de control la faţa locului.Reduceri şi excluderi – sancţiunile pe care le primesc agricultorii în cazurile în care nu respectă condiţiile cerute pentru a beneficia de sprijinul prevăzut.Controale cu privire la eco-condiţionalitate – controale pentru verificarea conformităţii cu cerinţele de bune practici agricole şi de mediu executate pe teren sau prin intermediul sistemelor de administrare şi control.Compatibilitatea – supravegherea, la sfârşitul aplicării regimurilor de sprijin, dacă procedurile de administrare şi control utilizate pentru aceste regimuri sunt compatibile cu sistemul integrat în ceea ce priveşte următoarele puncte: baza de date informatizată, sistemele de identificare a parcelelor agricole, controalele administrative. Sistemele trebuie să fie astfel create încât să permită schimbarea datelor fără probleme.–––