ORDIN nr. 140 din 30 octombrie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/01/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 829 din 6 noiembrie 2015
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1 03/01/2025
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 140 30/10/2015
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile art. 89 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin: + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezentul ordin instituie norme și reguli referitoare la organizarea, coordonarea și controlul activității de protecție a mediului aplicabile în unitățile Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, obligatorii pentru întregul personal al acestora.(2)Protecția mediului în unitățile MAI reprezintă un ansamblu de activități instituționalizate având ca scop aplicarea corespunzătoare a legislației în domeniul protecției mediului, eficientizarea acțiunilor de prevenire, limitare și eliminare a poluărilor accidentale, precum și gestionarea situațiilor de urgență care pot apărea în urma acestora, în incintele și în zonele de responsabilitate sau de acțiune ale unităților.(3)Ansamblul de norme și reguli stabilite prin prezentul ordin se completează, după caz, cu prevederile actelor normative elaborate la nivel național și ale reglementărilor Uniunii Europene sau convențiilor internaționale la care România este parte sau a aderat, aplicabile unităților MAI. + 
Articolul 2(1)Contractele de lucrări, furnizare și prestări servicii încheiate între unitățile MAI, în calitate de beneficiari, și operatori economici, în calitate de prestatori, cuprind, după caz, clauze privind obligații ce revin părților pe linia respectării reglementărilor din domeniul protecției mediului.(2)În cazul lucrărilor/serviciilor realizate în regie proprie de către unitățile MAI, întreaga răspundere privind respectarea normelor de protecție a mediului le revine acestora.
 + 
Articolul 3Fondurile necesare realizării măsurilor de protecție a mediului, inclusiv pentru pregătirea profesională de mediu, sunt planificate anual și se utilizează conform reglementărilor în vigoare. + 
Articolul 4În sensul prezentului ordin, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)cheltuieli pentru protecția mediului – fluxuri financiare atrase sau alocate de instituție pentru acțiuni care au ca scop: prevenirea, reducerea și/sau repararea prejudiciului adus mediului, acțiuni ce se referă la reducerea emisiilor de poluanți în aer, protecția apelor de suprafață și subterane, a solului, limitarea producerii deșeurilor și gestionarea acestora, reducerea zgomotului ambiental, protecția resurselor naturale și conservarea biodiversității, cercetarea științifică în vederea obținerii de produse, materii prime sau realizarea de procese de producție care nu deteriorează mediul, administrarea generală a mediului, alte activități de protecție a mediului;b)unități care dețin surse/echipamente de poluare – unitățile MAI care dețin centrale termice cu putere nominală mai mare de 70 kW, capacități de stocare carburanți sau lubrifianți, depozite de muniție și materiale de geniu-chimic, substanțe periculoase, deșeuri, trasee ale conductelor de alimentare cu combustibil, instalații de neutralizare/distrugere/incinerare a deșeurilor ori a materialelor și substanțelor toxice și periculoase, surse radioactive, poligoane de tragere sau instrucție, spații de spălare a tehnicii ori echipamentului și lenjeriei, stații de epurare, preepurare sau pompare a apelor reziduale, inclusiv rețele ale conductelor de evacuare ape uzate, fose septice, parcuri auto ori autovehicule, materiale tehnice, motoagregate și spații de parcare sau garare a acestora situate în incinta unității MAI ori zona arondată acesteia, nave, șalupe, ambarcațiuni, pontoane, bărci și locuri de staționare, andocare, reparare a acestora, aeronave și spații de decolare/aterizare sau garare ale acestora, spații de alimentație publică, cazare, odihnă, asistență, tratament și recuperare medicală, spații de reținere, animale de serviciu, platforme de gunoi, simulatoare de incendiu și alte echipamente cu potențial de poluare, precum și unitățile care execută lucrări de reparații în domeniile auto, nave, aeronave, armament, geniu-chimic, foto, criminalistică și altele asemenea;c)accident major – eveniment, cum ar fi o emisie majoră, un incendiu sau o explozie care rezultă din evoluții necontrolate în cursul exploatării oricărui amplasament și care conduce la pericole grave, imediate sau întârziate, pentru sănătatea umană ori mediu, în interiorul sau în exteriorul amplasamentului, și care implică una ori mai multe substanțe periculoase;d)amplasament – întreaga zonă aflată în responsabilitatea unităților MAI în care, în una sau mai multe instalații, inclusiv în infrastructurile ori activitățile obișnuite sau conexe, există substanțe periculoase; categoriile de amplasamente existente sunt prevăzute în procedura de sistem privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu elaborată de Direcția generală logistică, denumită în continuare DGL;e)avarie/incident – eveniment care nu generează consecințe majore asupra sănătății populației și/sau asupra mediului, dar care are potențial să producă un accident major; eveniment care afectează funcționarea/desfășurarea normală a unei instalații/activități sau echipament care cauzează emisii necontrolate de poluanți în mediu;f)poluare accidentală – orice alterare a caracteristicilor fizice, chimice biologice sau bacteriologice ale factorilor de mediu, produsă prin accident, avarie ori altă cauză asemănătoare, ca urmare a unei erori, omisiuni, neglijențe sau calamități naturale;g)registru – orice evidență informatizată sau bază de date administrată de o instituție/unitate MAI competentă, în format electronic ori letric, cuprinzând informații cu privire la problematica de mediu dintr-un anumit domeniu specific;h)clasa de risc – clasificare a unităților/structurilor MAI elaborată în baza procedurii formalizate de sistem privind controlul de mediu specific inspectorilor de mediu, ce ține cont de influența surselor de poluare deținute asupra factorilor de mediu și performanța titularului acestora;i)obiective ce pot fi controlate – toate unitățile/structurile MAI ai căror conducători au calitatea de ordonator de credite și, după caz, toate subunitățile/structurile MAI ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea acestora, dar a căror activitate poate avea influență asupra factorilor de mediu și care se supun procedurii de autoevaluare de mediu conform prevederilor prezentului ordin.
 + 
Capitolul IIOrganizarea activității de protecție a mediului în unitățile MAI + 
Articolul 5(1)Managementul activității de protecție a mediului la nivelul MAI este asigurat de DGL prin compartimentul de protecție a mediului constituit la nivelul său.(2)La nivelul unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite, precum și la nivelul unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite și dețin surse/echipamente de poluare se constituie compartimente de protecție a mediului, distincte, denumite în continuare structuri de protecție a mediului.(3)Atribuțiile pe linia protecției mediului în unitățile MAI revin structurilor de protecție a mediului și persoanelor desemnate din rândul angajaților proprii din cadrul departamentului administrativ sau din altă structură decât cea administrativă, după caz, ale căror atribuții specifice în domeniu sunt prevăzute prin completarea sarcinilor date în competență prin fișa postului ocupat, denumite în continuare persoane desemnate.(4)Răspunderea privind organizarea activității, aplicarea și verificarea respectării normelor de protecție a mediului în unitățile MAI revine conducătorilor acestora. Răspunderea privind respectarea normelor de protecție a mediului revine întregului personal al MAI, în condițiile legii.(5)În unitățile MAI, coordonarea și controlul activității de protecție a mediului se execută de către:a)DGL, pentru toate unitățile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari sau terțiari de credite, inclusiv structurile subordonate acestora;b)unitățile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite, pentru unitățile și structurile din subordine;c)unitățile ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite, pentru subunitățile din subordine.
 + 
Articolul 6(1)La nivelul unităților MAI ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite, precum și la nivelul DGL, activitățile de protecție a mediului sunt îndeplinite de inspectorii de mediu din structura proprie de protecție a mediului.(2)La nivelul unităților MAI ai căror conducători au calitatea de ordonator terțiar de credite și care dețin surse de poluare, activitățile de protecție a mediului sunt îndeplinite de responsabilii de mediu din structura proprie de protecție a mediului.(3)La nivelul unităților din aparatul central al MAI, aparatului propriu al unităților ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite, precum și al celor din subordinea/ coordonarea MAI, ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite sau au calitatea de ordonator de credite și sunt asigurate logistic de alte unități, activitățile de protecție a mediului sunt îndeplinite de responsabilii de mediu, din unitatea/structura care asigură suportul logistic, pentru domeniul asigurat.(4)La nivelul structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care nu își desfășoară activitatea în aceeași incintă, activitățile de protecție a mediului sunt îndeplinite de responsabilii de mediu din structura care asigură suportul logistic, pentru domeniul asigurat.(5)La nivelul structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite și care nu își desfășoară activitatea în aceeași incintă cu ordonatorul de credite în referință, activitățile de protecție a mediului sunt îndeplinite de responsabilii de mediu din unitățile cărora le sunt subordonate, cu excepția urmăririi respectării colectării selective a deșeurilor în cadrul structurii, precum și a transmiterii datelor privind cantitățile colectate lunar, ce cad în sarcina persoanelor desemnate la nivelul structurii, conform prevederilor alin. (8).(6)Conducătorii unităților MAI care au calitatea de ordonator terțiar de credite, precum și conducătorii structurilor care nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care asigură suportul logistic al acestora au obligația să desemneze o persoană din rândul angajaților proprii care să urmărească și să asigure îndeplinirea obligațiilor prevăzute de legislația privind regimul deșeurilor pentru deținătorii/producătorii de deșeuri persoane juridice, inclusiv cele stabilite prin procedura de sistem privind managementul deșeurilor, elaborată de către DGL.(7)Conducătorii unităților MAI care au calitatea de ordonator terțiar de credite, precum și conducătorii structurilor care nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care asigură suportul logistic al acestora au obligația să stabilească prin act administrativ, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, responsabilitatea implementării colectării selective a deșeurilor în cadrul instituției, în sarcina unei persoane desemnate din cadrul departamentului administrativ.(8)Conducătorii structurilor MAI care nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite și care nu își desfășoară activitatea în aceeași incintă cu ordonatorul de credite în referință au obligația să stabilească prin act administrativ, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, în sarcina unei persoane desemnate din cadrul departamentului administrativ sau din altă structură, dacă cea administrativă nu există, responsabilitatea urmăririi respectării colectării selective a deșeurilor în cadrul structurii, precum și a transmiterii datelor privind cantitățile colectate lunar, conform procedurii de sistem privind managementul deșeurilor.(9)Conducătorii unităților MAI care au calitatea de ordonator terțiar de credite și care desfășoară activități medicale sau asigură servicii de asistență medicală de urgență prespitalicească și de transport medical asistat și transport sanitar neasistat prin serviciile mobile de urgență, reanimare și descarcerare (S.M.U.R.D.) au obligația să desemneze o persoană din rândul angajaților proprii, respectiv coordonatorul activității de protecție a sănătății în relație cu mediul, care să urmărească și să asigure îndeplinirea obligațiilor prevăzute de legislația privind regimul deșeurilor, de normele tehnice, precum și de legislația specifică referitoare la managementul deșeurilor medicale în ceea ce privește obligațiile deținătorilor/ producătorilor de deșeuri.(10)Coordonarea pe linia protecției mediului a tuturor persoanelor desemnate, după caz, în conformitate cu prevederile alin. (6)-(9) la nivelul unităților MAI ai căror conducători au calitatea de ordonator terțiar de credite sau al structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care asigură suportul logistic al acestora se realizează de către responsabilii de mediu din structura de protecție a mediului a unității în referință.
 + 
Articolul 7Directorul general al DGL și conducătorii unităților MAI prevăzuți la art. 6 alin. (1)-(5) constituie și dimensionează structura de protecție a mediului proprie, stabilind numărul posturilor de inspector de mediu, respectiv numărul posturilor de responsabil de mediu, în funcție de numărul structurilor subordonate, complexitatea și numărul surselor de poluare identificate la nivelul unităților din competență, precum și de numărul structurilor pe care le asigură logistic, după caz. + 
Articolul 8(1)Inspectorii de mediu se numesc din rândul personalului cu studii superioare, cu licență sau echivalent, și care s-au instruit, specializat sau perfecționat în domeniul protecției mediului prin absolvirea, după caz, a unui program universitar cu specializare în domeniu, a unui program postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă/master în domeniul ingineria mediului sau protecția mediului, a unui program de formare profesională autorizat de Autoritatea Națională de Calificări, cu o durată de 30 de ore, pentru una dintre ocupațiile incluse în aria ocupațională prevăzută de standardul ocupațional inspector protecția mediului.(2)Responsabilii de mediu se numesc din rândul personalului cu studii superioare, cu licență sau echivalent, ori medii, cu diplomă de bacalaureat, și care s-au instruit, specializat sau perfecționat în domeniul protecției mediului prin absolvirea, după caz, a unui program liceal/postliceal/universitar cu specializare în domeniu, a unui program postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă/master în domeniul ingineria mediului sau protecția mediului, a unui program de formare profesională autorizat de Autoritatea Națională de Calificări, cu o durată de 30 de ore, pentru ocupația responsabil de mediu, cod COR 325710, prevăzută de standardul ocupațional responsabil de mediu.(3)Unitățile MAI au obligația de a informa structura ierarhic superioară cu privire la numirea personalului în funcția de inspector/responsabil de mediu.(4)Abrogat.(la 13-01-2025,
Alineatul (4) , Articolul 8 , Capitolul II a fost abrogat de Articolul 1 din ORDINUL nr. 1 din 3 ianuarie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 17 din 13 ianuarie 2025
)
 + 
Articolul 9(1)Specializarea inspectorilor și responsabililor de mediu se realizează prin programe de formare profesională de profil organizate de instituții autorizate/acreditate în acest sens, conform prevederilor legale în vigoare.(2)Formarea profesională continuă a tuturor categoriilor de personal ale MAI, polițiști – ofițeri și agenți, cadre militare – ofițeri, maiștri militari și subofițeri, funcționari publici și personal contractual, care îndeplinesc atribuții specifice responsabililor de mediu sau alte obligații specifice persoanelor desemnate prevăzute de legislația de mediu aplicabilă, se realizează obligatoriu la un interval de maximum 5 ani, prin programe de formare profesională în domeniul protecției mediului, respectiv programe de formare profesională în domeniul managementului deșeurilor, organizate în cadrul sistemului de formare profesională continuă a personalului MAI de către instituții de formare profesională ale MAI.(3)Participarea la programul de formare profesională inițială a personalului prevăzut la alin. (2) se realizează în termen de maximum un an de la numire/desemnare, după caz.(4)Răspunderea privind participarea personalului la programe de formare profesională revine conducătorului unității din care aceștia fac parte.
 + 
Articolul 10(1)Structurile de protecție a mediului prevăzute la art. 5 alin. (1) și art. 6 alin. (1) pot fi prevăzute cu personal auxiliar care nu are calitatea de inspector de mediu.(2)Personalul auxiliar prevăzut la alin. (1) se numește din rândul personalului cu studii medii.
 + 
Articolul 11Activitatea structurii de protecție a mediului este coordonată de conducătorul unității MAI sau de adjunctul acestuia care are în responsabilitate activitatea respectivă. + 
Articolul 12(1)Conducătorii unităților MAI raportează eșalonului superior avariile, incidentele, poluările accidentale, accidentele majore produse în incinta unităților/subunităților sau în zona de competență a acestora pe timpul desfășurării misiunilor specifice, în conformitate cu prevederile prezentului ordin și procedurii de sistem elaborate de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu și iau măsuri imediate pentru limitarea, diminuarea și eliminarea efectelor.(2)Avariile, incidentele, poluările accidentale se raportează ierarhic structurii de protecție a mediului din cadrul DGL de către conducătorii unității MAI implicate în eveniment, în termen de 4 ore de la producerea/constatarea acestora, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.(3)Accidentele majore se raportează ierarhic structurii de protecție a mediului din cadrul DGL de către conducătorul unității MAI implicate în eveniment, în termen de 4 ore de la producerea/constatarea acestora, conform modelului instituit prin procedura de sistem elaborată de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu.(4)Conducătorii unităților MAI contactează organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice locale de protecție a mediului și stabilesc împreună modalitățile de depoluare și refacere a mediului, în cazul în care avariile, incidentele, poluările accidentale sau accidentele majore au efecte asupra vecinătăților, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.
 + 
Articolul 13(1)Investigarea avariilor, incidentelor, poluărilor accidentale sau accidentelor majore, după caz, se realizează în timpul realizării controalelor de mediu neplanificate, în conformitate cu prevederile procedurii de sistem elaborate de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu, de către comisii formate din inspectori de mediu ai structurii de protecție a mediului din cadrul DGL și eșalonului superior unității unde a avut loc avaria, incidentul, poluarea accidentală sau accidentul major, după caz, conform competențelor, precum și din reprezentanți ai unității unde s-a produs evenimentul.(2)Din comisia de investigare a accidentelor majore face parte în mod obligatoriu minimum un reprezentant al inspectoratului pentru situații de urgență al județului în care s-a produs accidentul major.(3)Investigarea avariilor, incidentelor, poluărilor accidentale, accidentelor majore, cu implicații asupra vecinătăților, produse în unitățile MAI sau pe terenuri aparținând acestora, se face de către categoriile de personal prevăzute la alin. (1) și (2), după caz, în colaborare cu organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice locale de protecție a mediului competente din regiunea/județul unde s-a produs evenimentul. + 
Articolul 14(1)Evaluarea de mediu a activităților desfășurate în unitățile MAI este un proces intern, denumit în continuare autoevaluare de mediu. Aceasta are rolul de a stabili gradul de conformare a activităților specifice, desfășurate la nivelul fiecărei unități MAI, cu legislația de protecție a mediului.(2)Autoevaluarea de mediu se realizează prin grija responsabililor de mediu, în urma identificării surselor/ echipamentelor de poluare a mediului și pe baza datelor tehnice cuprinse în Fișa de mediu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2. Autoevaluarea de mediu se efectuează în mod obligatoriu de către toate unitățile MAI, pentru toate obiectivele ce pot fi controlate aflate în administrare/folosință, inclusiv structurile asigurate logistic, conform competențelor.(3)Fișa de mediu întocmită în cadrul autoevaluării de mediu se elaborează separat pentru fiecare obiectiv ce poate fi controlat aflat în administrare/folosință, inclusiv pentru fiecare structură asigurată logistic.(4)În urma efectuării activității de autoevaluare, în cazul în care se constată neconformități raportate la legislația de mediu în vigoare, se întocmește Programul pentru conformare cu prevederile legislației în domeniul protecției mediului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3. Programul pentru conformare cu prevederile legislației în domeniul protecției mediului, denumit în continuare Program pentru conformare, se întocmește, după caz, astfel:a)de către structurile MAI care asigură suportul logistic pentru unitățile ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite, pentru aparatul propriu, precum și pentru structurile subordonate nemijlocit ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite sau au calitatea de ordonator de credite și sunt asigurate logistic de unitatea în referință;b)de către unitățile MAI ai căror conducători au calitatea de ordonator terțiar de credite pentru aparatul propriu și structurile subordonate nemijlocit, precum și pentru structurile pe care le asigură logistic.(5)Programul pentru conformare este structurat pe subprograme ce vizează următoarele domenii: protecția apelor și ecosistemelor acvatice, protecția solului, subsolului și ecosistemelor terestre, protecția atmosferei, gestionarea zgomotului ambiant, regimul deșeurilor, regimul substanțelor și preparatelor periculoase, regimul activităților nucleare, eficiența energetică, utilizarea eficientă a resurselor energetice, conservarea biodiversității și reconstrucția ecologică.(6)Programul pentru conformare al unității-suport include pentru structurile asigurate aspectele referitoare numai la domeniul asigurat.(7)Programul pentru conformare se avizează de către Comisia de protecție a mediului și ecologie, constituită în conformitate cu art. 23, și se aprobă de conducătorul unității MAI.(8)Programul pentru conformare aprobat constituie un inventar al problemelor de mediu existente pe domeniul de competență al conducătorului unității MAI ce are calitatea de ordonator de credite. La începutul fiecărui an, după aprobarea bugetului și, ulterior, pe parcursul anului după fiecare rectificare bugetară, unitatea MAI prioritizează problemele de mediu și întreprinde demersuri în vederea identificării de programe de finanțare pentru înlăturarea neconformităților cuprinse în Programul pentru conformare.(9)Programul pentru conformare aprobat va constitui baza de fundamentare a Planului anual de acțiune în domeniul protecției mediului întocmit de către responsabilul de mediu, conform procedurii de sistem întocmite de DGL. Programul pentru conformare se întocmește în două sau trei exemplare, după caz, cu următoarea destinație: un exemplar la structura pentru care s-a realizat programul, un exemplar la structura de specialitate de la ordonatorul secundar de credite și un exemplar la structura de specialitate a DGL.(10)Structurile de patrimoniu imobiliar, transporturi, armament și tehnică specială, comunicații și informatică desemnate responsabile de implementarea la nivelul unității prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului a măsurilor aprobate prin Programul pentru conformare întocmesc și transmit spre aprobare și avizare documentația specifică conform reglementărilor în vigoare, în funcție de natura investiției.(11)Măsurile/Acțiunile necesare pentru eliminarea neconformităților cuprinse în Programul pentru conformare pot fi revizuite, în sensul completării celor existente cu noi măsuri. În cazul în care din motive obiective măsurile/acțiunile propuse prin Programul pentru conformare nu mai sunt de actualitate, au fost realizate sau nu au putut fi îndeplinite până la expirarea termenelor propuse, titularul programului va elabora un program pentru conformare revizuit, care va conține obligatoriu atât măsurile inițiale, cât și cele ulterioare. Programul pentru conformare se va revizui și la propunerea structurii de programe investiții, ca urmare a modificării/completării Programului multianual de investiții al MAI sau a completării bugetului cu alte tipuri de fonduri. În situația în care pe parcursul unui an calendaristic apar noi surse de poluare a mediului sau sunt achiziționate noi echipamente cu potențial de poluare, titularul va efectua o nouă autoevaluare.(12)În cazul modificărilor organizatorice prin care o parte din structuri își schimbă subordonarea, responsabilul de mediu are obligația de a relua procedura de autoevaluare de mediu în termen de 90 zile de la finalizarea acestora.(13)Inspectorii de mediu, conform competențelor, vor verifica pe teren, cu ocazia controalelor efectuate, corectitudinea datelor înscrise în documentele întocmite în cadrul autoevaluării de mediu, precum și îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare și planurile anuale de acțiuni, în scopul îmbunătățirii continue a activității de prevenire a poluării prin monitorizarea obiectivelor și țintelor de mediu, reducerea și măsurarea emisiilor de poluanți în mediu, managementul adecvat al deșeurilor și utilizarea rațională a mediului natural din cadrul obiectivelor aflate în administrarea sau folosința unităților MAI.(14)Efectuarea determinărilor și buletinelor de analiză pentru factorii de mediu necesare autoevaluării de mediu se execută prin organisme certificate conform prevederilor legale.
 + 
Articolul 15(1)La nivelul fiecărei unități MAI, al cărei conducător are calitatea de ordonator terțiar de credite, precum și al structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care asigură suportul logistic al acestora se constituie dosarul de mediu. Acesta se constituie, atât în format letric, cât și electronic și cuprinde documentele întocmite în baza prezentului ordin și a legislației naționale privind protecția mediului pentru fiecare an calendaristic. Dosarul de mediu în format letric are caracter permanent și se arhivează anual conform reglementărilor legale în vigoare. Dosarul de mediu în format electronic se constituie anual prin scanarea documentelor conținute de dosarul de mediu în format letric. La predarea funcției, responsabilul de mediu are obligația de a preda noului responsabil, pe bază de proces-verbal, documentele din dosarul de mediu al unității în format letric nepredate la arhiva unității și arhiva electronică a dosarului de mediu al unității.(2)La nivelul fiecărei structuri de protecție a mediului din cadrul unităților ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite se constituie câte un dosar de mediu în format electronic pentru fiecare unitate din subordine al cărei conducător are calitatea de ordonator terțiar de credite, precum și al structurii al cărui conducător nu are calitatea de ordonator de credite și asigură suportul logistic pentru ordonatorul secundar de credite. La predarea funcției, personalul auxiliar desemnat responsabil cu arhiva electronică a structurii are obligația de a preda noului responsabil, pe bază de proces-verbal, arhiva electronică a registrelor electronice completate la nivelul instituției, conform prevederilor prezentului ordin, precum și arhiva electronică a dosarelor de mediu ale unităților din subordine.(3)La nivelul structurii de protecție a mediului a DGL se constituie câte un dosar de mediu în format electronic pentru fiecare unitate din finanțarea directă a ordonatorului principal, al cărei conducător are calitatea de ordonator terțiar de credite. La predarea funcției, personalul auxiliar desemnat responsabil cu arhiva electronică a structurii va proceda conform prevederilor de la alin. (2).(4)Dosarul de mediu în format letric va conține obligatoriu, fără a se limita numai la acestea, documentele de autoevaluare de mediu, programele pentru conformare, planurile de acțiune anuale în domeniul protecției mediului, rapoartele anuale privind desfășurarea activității de protecție a mediului, chestionarele statistice privind cheltuielile și veniturile obținute din activitatea de protecția mediului, documentele prevăzute de legislația specifică gestionării deșeurilor pentru deșeurile generate, buletine de analiză a factorilor de mediu, dosarele de cercetare a accidentelor de mediu, notele de constatare și rapoartele de control.
 + 
Capitolul IIIAtribuțiile personalului și structurilor implicate în activitățile de protecție a mediului + 
Secţiunea 1Atribuțiile inspectorilor de mediu și ale personalului auxiliar + 
Articolul 16Inspectorii de mediu din cadrul DGL au următoarele atribuții:a)organizează, coordonează, îndrumă și controlează activitatea inspectorilor de mediu de la nivelul ordonatorilor secundari de credite, responsabililor de mediu și a persoanelor desemnate în condițiile prezentului ordin, de la nivelul ordonatorilor terțiari de credite, precum și a structurilor al cărui conducător nu are calitatea de ordonator de credite și asigură suportul logistic pentru ordonatorul secundar de credite, respectiv a structurilor al cărui conducător nu are calitatea de ordonator de credite din subordinea ordonatorilor terțiari de credite;b)reprezintă și apără interesele MAI, ca organ de specialitate, în relațiile de cooperare cu autoritatea publică centrală în domeniul protecției mediului sau organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestuia, structurile de protecție a mediului din cadrul autorităților publice centrale sau locale, după caz, din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională sau alte autorități publice centrale, precum și cu ocazia participării în cadrul reuniunilor și activităților specifice ale comitetelor speciale și grupurilor de lucru constituite la nivelul acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;c)elaborează proiecte de ordine, instrucțiuni și alte reglementări interne în domeniul protecției mediului;d)analizează anual, pe baza rapoartelor prevăzute la art. 17 lit. g) și la art. 19 lit. g), desfășurarea activităților de protecția mediului în cadrul MAI;e)elaborează și înaintează conducerii ministerului, până la data de 30 iunie, Raportul privind desfășurarea activității de protecție a mediului în cadrul MAI, pentru anul precedent;f)controlează respectarea de către tot personalul MAI a normelor de protecție a mediului;g)coordonează activitatea de instruire și formare profesională continuă a persoanelor cu atribuții pe linie de protecție a mediului prevăzute la art. 6, prin organizarea de convocări/simpozioane de specialitate, participarea în calitate de formatori la programele de formare profesională în domeniul protecției mediului organizate de DGL în instituții de formare profesională ale MAI, precum și participarea în comisiile de examinare a personalului MAI ce îndeplinește atribuții specifice în domeniul protecției mediului, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislației în vigoare;h)controlează și aplică sancțiuni pentru încălcarea de către personalul MAI a legislației de protecție a mediului în obiectivele și incintele aparținând sau aflate în administrarea MAI, precum și în zonele de responsabilitate unde acesta desfășoară activități specifice, conform prevederilor cap. IV;i)participă, pe linie de specialitate, în comisiile de examinare la examenele de carieră susținute în domeniul protecției mediului de personalul ce îndeplinește funcții pe această linie;j)participă la investigarea avariilor, incidentelor, poluărilor accidentale sau accidentelor majore, conform competențelor stabilite prin procedura formalizată de sistem elaborată de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu, produse în incintele unităților MAI sau în zona de competență a acestora, în îndeplinirea atribuțiilor specifice;k)verifică pe teren, cu ocazia controalelor efectuate, corectitudinea datelor înscrise în documentele întocmite în cadrul autoevaluării de mediu, precum și îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare și planurile anuale de acțiuni;l)constituie, în baza documentelor în format electronic primite, dosarele de mediu în format electronic pentru unitățile MAI din finanțarea directă a ordonatorului principal de credite, în conformitate cu prevederile art. 15. + 
Articolul 17Inspectorii de mediu din cadrul structurilor prevăzute la art. 6 alin. (1) au următoarele atribuții:a)organizează, coordonează, îndrumă și controlează activitatea responsabililor de mediu și a persoanelor desemnate în condițiile prezentului ordin, de la nivelul ordonatorilor terțiari de credite din subordine, precum și a structurii al cărui conducător nu are calitatea de ordonator de credite și asigură suportul logistic pentru ordonatorul secundar de credite, respectiv a structurilor al cărui conducător nu are calitatea de ordonator de credite din subordinea ordonatorilor terțiari de credite în referință;b)supraveghează respectarea normelor de protecție a mediului de către personalul structurilor subordonate ordonatorului secundar de credite;c)coordonează activitatea de instruire și formare profesională continuă a persoanelor cu atribuții pe linie de protecție a mediului din cadrul structurilor subordonate, prin organizarea de convocări/simpozioane/videoconferințe de specialitate, participarea în calitate de formatori la programele de formare profesională în domeniul protecției mediului organizate de DGL în instituții de formare profesională ale MAI, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislației în vigoare;d)controlează și aplică sancțiuni, potrivit competențelor, pentru încălcarea de către personalul structurilor subordonate ordonatorului secundar de credite a legislației de protecție a mediului în obiectivele și incintele aparținând acestora, precum și în zonele de responsabilitate unde acestea desfășoară activități specifice, conform prevederilor prezentului ordin;e)participă, pe linie de specialitate, în comisiile de examinare la examenele de carieră susținute în domeniul protecției mediului de personalul ce îndeplinește funcții pe această linie, din structurile subordonate ordonatorului secundar de credite;f)participă la investigarea avariilor, incidentelor, poluărilor accidentale sau accidentelor majore, conform competențelor stabilite prin procedura de sistem elaborată de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu, produse în incintele unităților MAI aflate în subordine/coordonare sau în zona de competență a acestora, în îndeplinirea atribuțiilor specifice;g)verifică, centralizează și elaborează Raportul privind desfășurarea activității de protecție a mediului pentru unitatea din care face parte, precum și pentru structurile subordonate acesteia, după caz, și îl înaintează DGL, până la data de 15 aprilie, pentru anul precedent;h)reprezintă și apără interesele instituției MAI din care face parte, ca organ de specialitate, în relațiile de cooperare cu organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea autorității publice centrale în domeniul protecției mediului, structurile de protecție a mediului din cadrul autorităților publice centrale sau locale, după caz, din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională, precum și cu ocazia participării în cadrul reuniunilor și activităților specifice ale comitetelor speciale și grupurilor de lucru constituite la nivelul acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;i)întocmesc documentele de organizare a activităților de protecție a mediului menționate în lista din anexa nr. 5, precum și documentele prevăzute de procedurile de sistem specifice;j)verifică pe teren, cu ocazia controalelor efectuate, corectitudinea datelor înscrise în documentele întocmite în cadrul autoevaluării de mediu, precum și îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare și planurile anuale de acțiuni;k)constituie și actualizează, în baza documentelor în format electronic primite, dosarele de mediu în format electronic pentru structurile din subordine, în conformitate cu prevederile art. 15;l)întocmesc și înaintează eșaloanelor superioare, în cazul producerii unei poluări accidentale, Fișa de caracterizare pentru evenimentele care îndeplinesc condițiile de a fi declarate avarii, incidente, poluări accidentale conform legislației în vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, precum și Raportul de informare privind accidentul major, pentru evenimentele care îndeplinesc condițiile de a fi declarate accidente majore conform legislației în vigoare, potrivit modelului instituit prin procedura de sistem elaborată de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu. + 
Articolul 18Personalul auxiliar prevăzut la art. 10 are următoarele atribuții principale:a)sprijină activitatea inspectorilor de mediu la întocmirea documentelor de organizare a activităților de protecție a mediului;b)actualizează bazele de date pe linia protecției mediului, constituite la nivelul structurii din care face parte;c)participă la întocmirea Raportului anual privind desfășurarea activității de protecție a mediului;d)participă la convocări/simpozioane pe linie de protecție a mediului;e)gestionează și păstrează documentele specifice elaborate în format letric, arhiva electronică a registrelor electronice completate la nivelul instituției, conform prevederilor prezentului ordin, precum și arhiva electronică a dosarelor de mediu pentru unitățile din subordine.
 + 
Secţiunea a 2-aAtribuțiile responsabililor de mediu și persoanelor desemnate + 
Articolul 19Responsabilii de mediu au următoarele atribuții:a)întocmesc documentele de organizare a activităților de protecție a mediului pentru unitatea proprie și structurile asigurate logistic, după caz, conform celor din lista prevăzută în anexa nr. 4, actelor normative și procedurilor de sistem aplicabile;b)controlează și notifică conducătorului unității din care fac parte aspectele sesizate privind încălcarea de către personalul unității a legislației de protecție a mediului în obiectivele și incintele aparținând acesteia, precum și în zonele de responsabilitate unde aceasta desfășoară activități specifice, conform prevederilor prezentului ordin;c)propun și supun aprobării conducătorului unității măsuri concrete pentru protecția mediului în zona de responsabilitate unde desfășoară activități personalul propriu;d)prezintă conducătorului unității informări asupra modului de realizare a activităților de protecție a mediului;e)verifică luarea măsurilor necesare pentru utilizarea eficientă a oricărei forme de energie, a resurselor și materialelor în derularea activității specifice;f)stabilesc măsurile adecvate, în funcție de specificul activității, pentru prevenirea, limitarea și eliminarea efectelor poluărilor accidentale;g)elaborează anual Raportul privind desfășurarea activităților de protecție a mediului pentru unitatea proprie și structurile asigurate logistic și îl înaintează structurii coordonatoare pe linia protecției mediului de la eșalonul superior, până la data de 15 februarie, pentru anul precedent;h)urmăresc fundamentarea necesarului de resurse financiare și includerea acțiunilor propuse pentru eliminarea neconformităților în planurile anuale de asigurare tehnico-materială de către structurile desemnate ca responsabil de implementare prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului elaborat la nivelul unității;i)colaborează cu organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice locale de protecție a mediului pentru desfășurarea unor acțiuni comune în domeniu;j)urmăresc implementarea și respectarea legislației în vigoare în domeniul protecției mediului, a instrucțiunilor și normelor de protecție a mediului în unitatea proprie, inclusiv pentru structurile asigurate logistic, pe domeniul asigurat;k)participă, la un interval de maximum 5 ani, la programe de formare profesională în domeniul protecției mediului, organizate în cadrul sistemului de formare profesională continuă a personalului MAI de către instituții de formare profesională ale MAI, precum și la convocări/simpozioane/videoconferințe de specialitate organizate de structurile de specialitate de la nivelul eșaloanelor superioare;l)țin evidența cheltuielilor de protecție a mediului pe domenii de activitate, pentru unitatea proprie;m)întocmesc, actualizează și gestionează dosarul de mediu în format letric și electronic al unității, în conformitate cu prevederile art. 15;n)întocmesc și înaintează eșaloanelor superioare, în cazul producerii unei poluări accidentale, Fișa de caracterizare pentru evenimentele care îndeplinesc condițiile de a fi declarate avarii, incidente, poluări accidentale conform legislației în vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, precum și Raportul de informare privind accidentul major, pentru evenimentele care îndeplinesc condițiile de a fi declarate accidente majore conform legislației în vigoare, potrivit modelului instituit prin procedura de sistem elaborată de DGL privind efectuarea controalelor de mediu specifice inspectorilor de mediu;o)reprezintă și apără interesele instituției MAI din care face parte, ca organ de specialitate, în relațiile de cooperare cu organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice locale aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea autorității publice centrale în domeniul protecției mediului, instituțiile publice de interes local, autoritățile administrației publice locale sau operatori economici autorizați cu atribuții și răspunderi specifice în domeniul protecției mediului la nivel local;p)participă în toate comisiile de casare constituite la nivelul unității, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. + 
Articolul 20Persoanele desemnate, prevăzute la art. 6 alin. (6)-(9), îndeplinesc atribuțiile prevăzute de legislația privind regimul deșeurilor pentru deținătorii/producătorii de deșeuri, inclusiv cele stabilite prin procedura de sistem privind managementul deșeurilor, elaborată de către DGL. Acestea întocmesc documentele prevăzute de legislația și procedura în referință. + 
Articolul 21Atribuțiile inspectorilor și responsabililor de mediu, ale personalului desemnat și auxiliar se prevăd în fișa postului și în regulamentul de organizare și funcționare, în condițiile prezentului ordin.
 + 
Secţiunea a 3-aComponența, atribuțiile, organizarea și funcționarea Comisiei de protecție a mediului și ecologie + 
Articolul 22La nivelul unităților MAI ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar și terțiar de credite, precum și la nivelul structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităților ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care asigură suportul logistic al acestora se constituie Comisia de protecție a mediului și ecologie, numită de conducătorii acestora prin decizie sau dispoziție/ordin de zi pe unitate, denumită în continuare Comisie. + 
Articolul 23(1)Numărul membrilor și componența Comisiei se stabilesc în funcție de organizarea și caracteristicile activității unității respective.(2)Din Comisie fac parte:a)inspectorul/responsabilul de mediu;b)un reprezentant din cadrul structurii financiare;c)un reprezentant din cadrul structurii de logistică;d)un reprezentant din cadrul structurii de comunicații și informatică;e)un reprezentant din cadrul structurilor operative;f)medicul din cadrul structurilor medicale ale MAI care asigură asistența medicală a personalului unității;g)un consilier juridic.(3)În unitățile în care nu există personal din categoriile prevăzute la alin. (2), Comisia se constituie din minimum 3 membri desemnați de conducătorul unității.
 + 
Articolul 24Comisia are următoarele atribuții:a)sprijină permanent activitatea conducătorului unității în domeniul protecției mediului;b)informează și propune conducătorului unității măsurile pentru îmbunătățirea calității factorilor de mediu;c)participă la investigarea avariilor, incidentelor sau poluărilor accidentale, produse de structura proprie în incinta sa sau în zona de competență, dacă este cazul;d)colaborează cu membrii comisiei mixte constituite, potrivit legii, în cazul unui accident major de mediu în care este implicată unitatea;e)colaborează cu organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice locale aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea autorității publice centrale în domeniul protecției mediului pentru desfășurarea de acțiuni comune;f)analizează și face propuneri privind Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului;g)urmărește realizarea Planului anual de acțiune în domeniul protecției mediului, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui și eficiența acestora din punctul de vedere al îmbunătățirii factorilor de mediu;h)analizează, luând în considerare consecințele asupra mediului, oportunitatea introducerii de noi tehnologii sau echipamente;i)analizează modul de îndeplinire a atribuțiilor ce revin inspectorului/responsabilului de mediu;j)urmărește modul în care se aplică și se respectă reglementările legale privind protecția mediului, precum și măsurile dispuse de inspectorul de mediu de la eșalonul superior;k)analizează cauzele producerii avariilor, incidentelor sau poluărilor accidentale și poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării;l)avizează Programul pentru conformare întocmit la nivelul unității;m)dezbate raportul scris, prezentat Comisiei de către inspectorul/responsabilul de mediu cel puțin o dată pe an, cu privire la acțiunile care au fost întreprinse și la eficiența acestora în anul încheiat, precum și propunerile pentru Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului.
 + 
Articolul 25(1)Conducătorul unității are obligația să acorde fiecărui membru al Comisiei timpul necesar exercitării atribuțiilor specifice.(2)Președintele Comisiei este unul dintre factorii de conducere ai unității care răspunde de activitatea de protecție a mediului, iar inspectorul/responsabilul de mediu este secretarul Comisiei.(3)La întrunirile Comisiei pot fi invitați să participe inspectori de mediu de la eșalonul superior.(4)Comisia funcționează în baza regulamentului de funcționare propriu, aprobat de conducătorul unității.(5)Conducătorul unității are obligația să asigure întrunirea Comisiei cel puțin o dată pe semestru și ori de câte ori este necesar.(6)Ordinea de zi a fiecărei întruniri este stabilită de către președinte, cu consultarea membrilor Comisiei, și este transmisă acestora cu cel puțin 5 zile înaintea datei stabilite pentru întrunirea acesteia.(7)Secretarul Comisiei convoacă în scris membrii Comisiei cu cel puțin 5 zile înainte de data întrunirii, indicând locul, data și ora stabilite.(8)La fiecare întrunire secretarul Comisiei încheie un proces-verbal, care va fi semnat de către toți membrii prezenți ai acesteia.(9)Comisia este legal întrunită dacă sunt prezenți cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.(10)Comisia convine cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor prezenți.(11)Secretarul Comisiei transmite la eșalonul superior, în termen de 10 zile de la data întrunirii, o copie a procesului-verbal încheiat.
 + 
Secţiunea a 4-aAtribuțiile altor structuri din cadrul unităților MAI în domeniul protecției mediului + 
Articolul 26Structurile de patrimoniu imobiliar au următoarele atribuții:a)întocmesc anual planul de întreținere și refacere a aliniamentelor de protecție și a zonelor verzi;b)introduc în planul anual lucrările de întreținere la instalațiile generatoare de poluare;c)înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea centralelor termice și instalațiilor aferente, pentru limitarea poluării atmosferei;d)colaborează cu structura financiară pentru perfectarea contractelor de livrare a apei potabile și/sau exploatarea puțurilor de adâncime, evacuarea și transportul reziduurilor menajere și al gunoiului menajer din clădiri, evacuarea apelor uzate la canalizarea localității și/sau din fosele septice ori decantoare;e)țin evidența imobilelor speciale și a rețelelor de canalizare din categoriile separatoarelor de grăsimi, decantoarelor, spațiilor de spălare, stațiilor de tratare, filtrelor biologice etc.;f)țin evidențele de gestiune a cantităților de deșeuri generate în urma activităților proprii, precum și a modului de stocare, reciclare, transport, valorificare și distrugere a acestora și le pun la dispoziția inspectorului/responsabilului cu protecția mediului;g)țin evidența puțurilor de adâncime, a debitelor de apă extrase, a calității apei, consemnată în buletinele de analiză ce se efectuează periodic, a stării tehnice a puțurilor, a zonei de protecție sanitară, inclusiv împrejmuirea, precum și a cheltuielilor necesare exploatării, întreținerii și reparării acestora;h)țin evidența rețelelor de alimentare cu apă, a punctelor de măsurare, a cheltuielilor necesare pentru lucrările de reparații și efectuarea analizei calității apei stocate în bazine;i)țin evidența depozitelor de combustibil lichid pentru funcționarea centralelor termice, a stării tehnice a acestora, a recipientelor de stocare, a eventualelor pierderi de combustibil, în vederea prevenirii poluării solului și a pânzei freatice și a înlăturării efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;j)țin evidența cantitativă a punctelor de colectare a deșeurilor menajere și a celor refolosibile, a cheltuielilor necesare reparării obiectelor de inventar de resortul administrării patrimoniului imobiliar, containerelor, platformelor, împrejmuirilor, rampelor etc.;k)verifică periodic starea terenurilor din administrare, pentru depistarea și refacerea zonelor distruse sau poluate;l)colaborează cu inspectorii/responsabilii de mediu în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice în domeniul protecției mediului;m)duc la îndeplinire, în termenele stabilite, acțiunile pentru care au fost desemnate ca responsabil de implementare prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului elaborat la nivelul unității.
 + 
Articolul 27Structurile de transporturi au următoarele atribuții:a)efectuează întreținerile, reviziile și inspecțiile tehnice pentru autovehiculele, navele și aeronavele proprii, după caz, și nu permit exploatarea acelora care pot afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislației în vigoare;b)înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de mobilitate din dotare, precum și a tehnicii specifice existente;c)verifică modul de depozitare a carburanților și lubrifianților utilizați pentru tehnica din dotare, starea tehnică a recipientelor de stocare și a pompelor de alimentare și iau măsuri urgente pentru eliminarea eventualelor pierderi de carburanți, în vederea prevenirii poluării solului, a apelor curgătoare și a pânzei freatice, precum și pentru înlăturarea efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;d)verifică periodic starea terenurilor din jurul depozitelor de carburanți-lubrifianți și a stațiilor de spălare a tehnicii din dotare, pentru depistarea și refacerea eventualelor zone distruse sau poluate;e)duc la îndeplinire, în termenele stabilite, acțiunile pentru care au fost desemnate ca responsabil de implementare prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului elaborat la nivelul unității.
 + 
Articolul 28Structurile de armament și tehnică specială au următoarele atribuții:a)efectuează întreținerile și reviziile specifice numai la unități autorizate în acest sens și nu permit exploatarea armamentului și tehnicii specifice, care poate afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislației în vigoare;b)instruiesc periodic personalul care gestionează și exploatează armamentul și tehnica specifică;c)verifică modul de depozitare și exploatare a bunurilor materiale ce conțin substanțe periculoase sau care intră sub incidența activității în domeniul nuclear, starea tehnică a acestora și nu permit introducerea în exploatare a tehnicii decât după obținerea autorizațiilor specifice utilizării substanțelor periculoase ori instalațiilor din domeniul nuclear;d)iau măsuri de depozitare și eliminare corespunzătoare a deșeurilor periculoase, precum și a celor radioactive rezultate din activitatea proprie sau casarea tehnicii specifice;e)duc la îndeplinire, în termenele stabilite, acțiunile pentru care au fost desemnate ca responsabil de implementare prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului elaborat la nivelul unității.
 + 
Articolul 29Structurile de comunicații și informatică au următoarele atribuții:a)efectuează întreținerile și reviziile tehnice pentru echipamentele specifice, după caz, și nu permit exploatarea acelor echipamente care pot afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislației în vigoare;b)înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de comunicații și informatică din dotare;c)depozitează corespunzător deșeurile provenite din componentele uzate sau consumabilele utilizate în procesul de întreținere a tehnicii din dotare, care se predau operatorilor economici autorizați pentru colectarea, valorificarea sau eliminarea acestor categorii de deșeuri;d)țin evidența strictă a bunurilor în a căror componență se află substanțe sau materiale periculoase;e)duc la îndeplinire, în termenele stabilite, acțiunile pentru care au fost desemnate ca responsabil de implementare prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului elaborat la nivelul unității.
 + 
Articolul 30Structurile care dețin animale de serviciu au următoarele atribuții:a)asigură spațiile și condițiile optime necesare acestora, conform prevederilor legale în vigoare;b)asigură izolarea fonică a adăposturilor, precum și igienizarea corespunzătoare a acestor spații;c)asigură personalul necesar pentru creșterea, îngrijirea, hrănirea și acordarea asistenței sanitar-veterinare, în funcție de numărul de exemplare și specificul activităților desfășurate;d)efectuează instruirea personalului care are în îngrijire astfel de animale, în scopul unei tratări adecvate și protecției vieții și sănătății acestora;e)duc la îndeplinire, în termenele stabilite, acțiunile pentru care au fost desemnate ca responsabil de implementare prin Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului elaborat la nivelul unității.
 + 
Articolul 31Responsabilul cu supravegherea și verificarea tehnică a instalațiilor are următoarele atribuții:a)supune instalațiile întreținerilor, reviziilor și determinărilor de noxe specifice, prevăzute de prescripțiile tehnice în vigoare, de către persoane autorizate în acest sens și nu permite exploatarea instalațiilor mecanice sub presiune și de ridicat fără efectuarea verificărilor tehnice și verificărilor tehnice periodice, conform reglementărilor legale în vigoare;b)ține evidența instalațiilor/echipamentelor, a efectuării verificărilor tehnice și verificărilor tehnice periodice și nu permite manevrarea instalațiilor/echipamentelor de către persoane neautorizate;c)ia măsuri de depozitare și eliminare corespunzătoare a deșeurilor, inclusiv a celor periculoase, rezultate din activitatea proprie sau casarea tehnicii specifice.
 + 
Articolul 32(1)Structurile logistice, precum și structurile de criminalistică, de comunicații și informatică, structurile medicale aparținând MAI au obligația de a ține evidența de gestiune a cantităților de deșeuri generate în urma activităților proprii, de a urmări permanent modul de stocare, reciclare, transport, valorificare și distrugere a acestora și de a pune aceste date la dispoziția inspectorului/responsabilului/personalului desemnat să urmărească și să asigure îndeplinirea obligațiilor prevăzute de legislația privind regimul deșeurilor pentru deținătorii/producătorii de deșeuri.(2)Respectarea legislației subsecvente gestionării deșeurilor este obligatorie pentru toate unitățile MAI.
 + 
Capitolul IVOrganizarea și executarea controalelor + 
Articolul 33(1)Controalele pe linia protecției mediului se realizează, potrivit competențelor, de către inspectorii/ responsabilii de mediu anume desemnați prin decizie/dispoziție/ ordin a/al conducătorului unității în care sunt încadrați.(2)Controalele pe linia protecției mediului pot fi:a)planificate, realizate conform planului anual de control aprobat de conducătorul unității care le organizează;b)neplanificate, realizate în baza planului de control aprobat de conducătorul unității care le organizează.(3)Organizarea și desfășurarea controalelor pe linia protecției mediului se realizează conform procedurilor de sistem privind efectuarea controalelor de mediu specifice structurilor de protecție a mediului, elaborate de DGL. + 
Articolul 34Inspectorii/Responsabilii de mediu abilitați să execute controlul își dovedesc calitatea cu împuternicirea de control eliberată de conducătorul unității în care aceștia sunt încadrați. Modelul împuternicirii de control pe linia protecției mediului este prevăzut în anexa nr. 6. + 
Articolul 35În vederea executării controlului, inspectorii/responsabilii de mediu au dreptul de a solicita documentele și informațiile necesare conducătorului structurii controlate și oricărei altei persoane încadrate în unitate. + 
Articolul 36(1)În timpul executării controlului, inspectorii de mediu au competența să constate și să sancționeze faptele care, potrivit legislației privind protecția mediului, constituie contravenții.(2)În cazul constatării unei contravenții, inspectorii de mediu, în calitate de agenți constatatori, întocmesc procesul-verbal de constatare a contravențiilor și înștiințarea de plată a debitorului. Modelul procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, precum și modelul înștiințării de plată a debitorului sunt prevăzute în anexa nr. 7.(3)Dispozițiile reglementărilor legale în vigoare cu privire la regimul juridic al contravențiilor se aplică în mod corespunzător. + 
Articolul 37(1)Pe timpul controlului, inspectorii de mediu/ responsabilii de mediu întocmesc note de constatare cu concluziile rezultate, aduse la cunoștință, sub semnătură, conducerii structurii controlate și personalului cu responsabilități pe linie de protecție a mediului.(2)Eventualele observații ale conducerii structurii controlate și ale personalului cu responsabilități pe linie de protecție a mediului sunt cuprinse în notele de constatare.(3)La finalizarea controlului, inspectorii/responsabilii de mediu elaborează raportul de control.(4)Raportul de control se definitivează în termen de 7 zile de la finalizarea controlului, iar concluziile și recomandările cuprinse în acesta se prezintă spre analiză și aprobare conducătorului unității care a dispus efectuarea controlului, care decide asupra modului de valorificare a celor constatate.(5)Concluziile raportului de control sunt transmise conducătorului structurii controlate, în termen de 14 zile de la finalizarea controlului, în vederea informării cu privire la rezultatele controlului și a executării măsurilor care se impun în urma acestuia.(6)Prin excepție de la prevederile art. 33 și art. 37 alin. (1), pe lângă controalele planificate executate conform prevederilor procedurii de sistem privind efectuarea controalelor de mediu specifice structurilor de protecție a mediului, la nivelul unităților MAI care dețin pe amplasamentele lor cantitățile de substanțe periculoase prevăzute de legislația în vigoare, se va executa obligatoriu la termenele stabilite prin procedura de sistem în referință un control de rutină, suplimentar, care vizează prevenirea și limitarea consecințelor accidentelor majore în care sunt implicate substanțe periculoase, pe amplasamentele unităților MAI ce dețin astfel de substanțe. Aceste controale sunt executate de o echipă formată dintr-un inspector de mediu din cadrul unităților MAI ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite, pentru unitățile aflate în subordine/coordonare, și un inspector de prevenire din cadrul inspectoratului pentru situații de urgență din județul în care este amplasată unitatea MAI ce face obiectul controlului.(7)Pe timpul controlului, persoanele desemnate la alin. (6) întocmesc rapoarte de inspecție cu concluziile rezultate, aduse la cunoștință, sub semnătură, conducătorilor structurii controlate și personalului cu responsabilități pe linie de protecție a mediului, care vor conține și eventualele observații ale acestora. La termenele dispuse prin raportul de inspecție, unitatea controlată va raporta către cele două instituții din care fac parte membrii echipei de control stadiul îndeplinirii măsurilor dispuse pentru înlăturarea neconformităților identificate. + 
Articolul 38(1)La nivelul DGL se instituie Registrul structurilor controlate în domeniul protecției mediului, elaborat în baza registrelor de control, întocmite la nivelul unităților care dețin surse de poluare din finanțarea directă a ordonatorului principal credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite.(2)La nivelul structurilor ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite se instituie Registrul structurilor controlate în domeniul protecției mediului, elaborat în baza registrelor de control, întocmite la nivelul structurilor subordonate care dețin surse de poluare, ai căror conducători au calitatea de ordonator terțiar de credite.(3)Modelul și conținutul Registrului structurilor controlate în domeniul protecției mediului sunt prevăzute în anexa nr. 8.(4)Registrul structurilor controlate în domeniul protecției mediului se înaintează structurii de protecția mediului din cadrul eșalonului superior, în format electronic, odată cu raportul prevăzut la art. 42 alin. (2).
 + 
Capitolul VObligațiile conducătorilor și ale personalului unităților aparatului central și structurilor/instituțiilor din subordinea/coordonarea MAI + 
Secţiunea 1Obligațiile conducătorilor unităților aparatului central și structurilor/instituțiilor din subordinea/coordonarea MAI + 
Articolul 39Obligațiile conducătorilor unităților aparatului central și structurilor/instituțiilor aflate în subordinea/ coordonarea MAI în domeniul protecției mediului sunt cele prevăzute pentru persoanele fizice și juridice menționate la art. 94 alin. (1) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare, ale persoanelor fizice și juridice prevăzute în actele normative în vigoare din domeniul protecției mediului, precum și cele ce decurg din prevederile prezentului ordin. + 
Articolul 40În situația în care mai multe unități ale MAI își desfășoară activitatea în aceeași incintă, conducătorii acestora au următoarele obligații:a)să coopereze în vederea implementării prevederilor privind protecția mediului, luând în considerare natura activităților;b)să își coordoneze acțiunile în vederea protecției personalului și prevenirii accidentelor ecologice, în funcție de specificul activității desfășurate;c)să se informeze reciproc despre riscurile de mediu și să înștiințeze personalul din subordine.
 + 
Secţiunea a 2-aObligațiile personalului din unitățile MAI + 
Articolul 41În domeniul protecției mediului, personalul din unitățile MAI are următoarele obligații:a)să își însușească și să respecte normele de protecție a mediului și modul de aplicare a acestora;b)să își desfășoare activitatea în așa fel încât să nu creeze condiții de impact negativ asupra mediului înconjurător;c)să aducă la cunoștință, pe cale ierarhică, orice situație care constituie un pericol de accident ecologic sau modificare a factorilor de mediu în unitatea în care își desfășoară activitatea;d)să anunțe imediat conducătorul unității sau responsabilul de mediu în cazul producerii unui accident ecologic;e)să întrerupă imediat orice activitate care ar putea genera producerea unui accident ecologic;f)să ofere relațiile solicitate de organele de control și de cercetare în domeniul protecției mediului;g)să respecte procedurile specifice aprobate la nivelul instituției privind modul de intervenție la o poluare produsă în unitatea proprie sau în zona de competență.
 + 
Capitolul VIDispoziții finale + 
Articolul 42Conducătorii unităților MAI sunt obligați să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare desfășurării activităților de protecție a mediului pentru fiecare domeniu de activitate. + 
Articolul 43(1)Unitățile MAI înaintează, la dispoziția eșalonului superior sau ori de câte ori este nevoie, sinteze și situații informative necesare gestionării activității de protecție a mediului.(2)Raportul privind desfășurarea activității de protecție a mediului, prevăzut la art. 17 lit. g) și art. 19 lit. g), se întocmește conform chestionarului transmis în luna ianuarie de DGL și conține următoarele date:a)sinteza cu principalele concluzii rezultate în urma controalelor executate pe linia protecției mediului;b)situația statistică a fondurilor asimilate cheltuielilor și veniturilor din activitatea de protecție a mediului pentru toate structurile din subordine;c)sinteza evenimentelor cu implicații asupra mediului înconjurător și a celor declarate accidente ecologice produse la nivelul structurilor subordonate sau în care a fost implicat personalul acestora;d)situația programelor de conformare pentru toate structurile aflate în subordine/coordonare;e)stadiul îndeplinirii măsurilor prevăzute în anul precedent în planurile anuale de acțiune în domeniul protecției mediului pentru toate structurile din subordine;f)situația obținerii autorizațiilor, avizelor și acordurilor de mediu, prevăzute de legislația în vigoare;g)monitorizarea factorilor de mediu – analize pentru factorii de mediu: apă, aer, sol, după caz, pentru fiecare dintre structurile subordonate;h)situația colaborării cu organismele tehnice specializate, autoritățile ori instituțiile publice locale aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea autorității publice centrale în domeniul protecției mediului, pentru toate structurile din subordine;i)alte probleme sau propuneri care se consideră necesar a fi raportate. + 
Articolul 44(1)Termenul de realizare, avizare și aprobare a programelor pentru conformare pentru toate unitățile MAI este de 1 an de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.(2)Procedurile de sistem prevăzute în conținutul prezentului ordin se elaborează în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a acestuia.
 + 
Articolul 45(1)Comisarii-șefi și comisarii Gărzii Naționale de Mediu, precum și persoanele împuternicite din cadrul acesteia au acces, în condițiile legii, în obiectivele, incintele și în zonele aparținând sau aflate în administrarea MAI.(2)Personalul prevăzut la alin. (1) este însoțit de personalul cu atribuții pe linie de protecție a mediului din cadrul unității care deține sau administrează obiectivele, incintele sau zonele respective.
 + 
Articolul 46Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 47Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
Articolul 48La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului administrației și internelor nr. 239/2010 privind organizarea, coordonarea și controlul activității de protecție a mediului în unitățile Ministerului Afacerilor Interne, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 4 noiembrie 2010, se abrogă.

Viceprim-ministru,
ministrul afacerilor interne,
Gabriel Oprea
București, 30 octombrie 2015.Nr. 140. + 
Anexa nr. 1
– Model
FIȘA DE CARACTERIZARE
în cazul poluărilor accidentale ale apei, ale aerului și ale solului
Nr. ……… din …………
A.Unitatea …………………………………………………………..B.Adresa unității …………………………………………………..RAPORT DE INFORMARE ÎN CAZUL POLUĂRILOR ACCIDENTALEC.Date de localizare exactă a poluării (inclusiv timpul de producere a acesteia)– Data și ora producerii poluării ……………………………– Localizarea fenomenului (adresa structurii/subunității unde s-a produs poluarea accidentală) …………………………………D.Cauza producerii poluării (inclusiv tipul poluantului, categoria din care fac parte, cantitatea)– Tipul poluantului ……………………………………………………………………………………………………– Cantitate/volum ……………………………………………………………………………………………………..– Suprafața afectată …………………………………………………………………………………………………..– Implicații privind poluarea vecinătăților ………………………………………………………………………………E.Factorii de mediu afectați – (descriere)– Aer ………………………………………………………………………………………………………………..– Apă ………………………………………………………………………………………………………………..– Sol ………………………………………………………………………………………………………………..– Alți subiecți ……………………………………………………………………………………………………….F.Modul de manifestare a fenomenului (inclusiv rezultatele analizelor – dacă s-au efectuat)– Recoltare probă ……………………………………………………………………………………………………..– Cine a recoltat ……………………………………………………………………………………………………..– Condiții de recoltare ………………………………………………………………………………………………..– Rezultatul analizelor ………………………………………………………………………………………………..G.Tendința evoluției– Creștere– Staționare– DescreștereH.Măsurile întreprinse pentru diminuarea poluării– La sursă– De reducere și/sau eliminare a efectelor– Materiale de intervenție utilizate …………………………………………………………………………………….– Documentele după care s-a acționat pentru intervenție ……………………………………………………………………I.Alte informații– Colaborarea cu autoritățile locale de mediu …………………………………………………………………………….– Măsurile pentru remedierea factorilor de mediu afectați de poluare ………………………………………………………..
Conducătorul unității,
………………….
 + 
Anexa nr. 2
– Model
FIȘA DE MEDIU
1.Date generale ale unității:a)denumirea unității, adresa, telefon, fax ….b)amplasamentul ….c)profilul de activitate …..d)forma de proprietate ….e)regimul de lucru (ore/zi, zile/săptămână, zile/an) …f)datele de identificare a responsabilului cu protecția mediului:– gradul, numele și prenumele:– studiile: instituții de învățământ absolvite– calificarea în funcție: cursuri de specialitate în domeniul protecției mediului, postliceale, postuniversitare– data numirii în funcția de responsabil cu protecția mediului:– telefon:g)agenția județeană și locală de protecția mediului:– denumirea:– adresa:– telefon:2.Date specifice activității:a)activitatea desfășuratăSe prezintă activitatea specifică desfășurată, cu informații complete, inclusiv descrierea proceselor tehnologice acolo unde este cazul.b)dotări:Dotările specifice: clădiri (cu suprafața spațiilor ocupate), utilaje, instalații, mașini, aparate, mijloace de transport (auto, nave și aeronave) utilizate în activitate etc.c)suprafața unității – ha– TOTAL: ………., din care:– poligoane:– teren arabil:– pășune:– pajiști:– păduri:– lungime căi de comunicații: drumuri de acces, alei, trotuare– parc auto:d)utilitățiModul de asigurare cu utilități (apă, canal, energie etc.): surse, cantități, volume3.Surse de poluanți și protecția factorilor de mediu:a)protecția calității apelor– sursele de ape uzate și indicatorii de calitate ai acestora– stațiile și instalațiile de epurare sau de preepurare a apelor uzate, randamentele de reținere a poluanților, locul de evacuare (emisar, canalizare publică, canalizare, platformă industrială)– poluanții evacuați în mediu sau în canalizări publice ori în alte canalizări (în mg/l și/sau kg/zi)b)protecția atmosferei– sursele și poluanții pentru aer– instalații pentru colectarea, epurarea și dispersia gazelor reziduale și a pulberilor– poluanții evacuați în atmosferă (în mg/mc și/sau g/s)c)protecția împotriva zgomotului și vibrațiilor– sursele de zgomot și de vibrații– dotările, amenajările și măsurile de protecție împotriva zgomotului și vibrațiilor– nivelul de zgomot și de vibrații produsd)protecția solului și a subsolului– sursele posibile de poluare a solului și a subsolului– măsurile, dotările și amenajările pentru protecția solului și a subsoluluie)protecția împotriva radiațiilor– sursele de radiații din activitate– dotările, amenajările și măsurile pentru protecția împotriva radiațiilor– nivelul radiațiilor emise în mediuf)protecția fondului forestier (acolo unde este cazul)Situația afectării fondului forestier– lucrările și măsurile pentru diminuarea și eliminarea impactului negativ produs asupra vegetației și ecosistemelor forestiereg)protecția ecosistemelor, biodiversității și ocrotirea naturii (acolo unde este cazul)– sursele posibile de afectare a ecosistemelor acvatice și terestre, a monumentelor naturii, a parcurilor naționale și a rezervațiilor naturale– măsurile pentru protecția ecosistemelor, biodiversității și pentru ocrotirea naturii, în generalh)protecția peisajului și a zonelor de interes tradițional (acolo unde este cazul)– modul de încadrare a obiectivului în peisaj– măsuri și amenajări pentru protecția peisajului și a zonelor de interes tradiționali)gestiunea deșeurilor– sursele de deșeuri, tipuri, compoziție și cantități de deșeuri rezultate– modul de gospodărire a deșeurilor; depozitare controlată, transport, tratare, refolosire, distrugere, integrare în mediu, comercializarej)gestiunea substanțelor și preparatelor periculoase– substanțele și preparatele periculoase utilizate/deținute, cantitățile utilizate/deținute și fișele de securitate ale acestora– modul de gospodărire, măsurile, dotările și amenajările pentru protecția mediuluik)gestiunea ambalajelor– tipurile și cantitățile de ambalaje folosite– modul de gospodărire a ambalajelor și măsuri pentru protecția mediuluil)încadrarea în planurile de urbanism și amenajare a teritoriuluim)modul de încadrare a obiectivului în cerințele planurilor de urbanism și amenajare a teritoriuluin)factorii poluanți din zona unității care afectează activitatea acesteia– sursa poluantă:– factorul de mediu poluat: aer, apă, solo)substanțele care distrug stratul de ozon– denumirea substanței – tehnică și comercială: halon, freon– cantitatea: kg– unde se găsește: aparate de aer condiționat, instalații frigorifice, instalații de stins incendiul, dezumidificatoare, alte aparate sau instalații de pe tehnica specificăp)zonele de interes național adiacente structurii/instituției– denumirea zonei și tipul acesteia: rezervație a biosferei, rezervație naturală, parc național, rezervație peisagistică, monument al naturii, monument istoric, situri arheologice, situri "NATURA 2000", alte zone de interes natural– actul normativ care stabilește tipul zonei:q)accidentele ecologice în care a fost implicată unitatea– natura accidentului:– data producerii:– măsuri de remediere:r)protecția așezărilor umane (acolo unde este cazul)– distanța față de așezările umane, localitățile și populația eventual afectată– măsurile, dotările și amenajările pentru protecția așezărilor umanes)alte date și informații privind protecția mediuluiSe vor prezenta și alte date specifice activității sau solicitate de structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite/din Direcția generală logistică (DGL), după caz, care au legătură cu protecția factorilor de mediu și planul de intervenție în caz de poluări accidentale.ș)reconstrucția ecologică (acolo unde este cazul)– lucrări și măsuri pentru refacerea mediului deteriorat, precum și pentru menținerea unui ecosistem corespunzător în zonăt)monitorizarea mediului (acolo unde este cazul)ț)dotări și măsuri privind instruirea personalului, managementul exploatării și analiza periodică a propunerii de conformare pentru controlul emisiilor de poluanți, supravegherea calității mediului și monitorizarea activităților de protecție a mediului.MENȚIUNE:Fișa de mediu ce se va întocmi și se va prezenta la structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite, respectiv la structura de specialitate din DGL se va adapta:– în funcție de specificul activității;– conform conținutului-cadru care formează obiectul acestei anexe;– conform prevederilor legislației naționale și comunitare în domeniu.
 + 
Anexa nr. 3Aprob.Conducătorul unității,………………….
Avizat

Comisia de protecția mediului și ecologie

PROGRAM
pentru conformare cu prevederile legislației
în domeniul protecției mediului

Nr. crt. Neconformitatea cu legislația din domeniul protecției mediului (problema) Denumirea și adresa subunității unde există neconformitatea Performanța/Obiective de remediere Denumirea măsurii/ acțiunii necesare pentru eliminarea neconformității Estimara fondurilor necesare/ Surse de finanțare (bugetul de stat, fonduri externe, donații, sponsorizări etc.) Titlul/ Capitolul/Articolul bugetar de la care se solicită finanțarea/cofinanțarea Categorii/Tipuri de activități necesare*) Programul multianual în derulare în care a fost/este inclusă măsura/acțiunea Termen de realizare (anul) Stadiul realizării măsurii/Fonduri cheltuite **) Obs.
Subprogramul: …………………..
Subprogramul: …………………..
Subprogramul: …………………..
Avizat …………………………….. Avizat …………………………….. Avizat …………………………….. Întocmit……………………………..
Șeful structurii financiare, …………………………….. Șeful structurii logistice, …………………………….. Șeful structurii de comunicații …………………………….. Responsabil de mediu, și informatică,……………………………..

Notă
*) Se va indica categoria/tipul de activități necesare: reparații curente, achiziții bunuri, servicii sau lucrări, investiții. Suplimentar pentru investiții se vor preciza natura acestora: lucrări noi, lucrări în continuare, lucrări de intervenții, reparații capitale sau dotări.
**) Se completează ulterior, după realizarea parțială/totală a măsurii, dar nu mai târziu de finalul fiecărui an calendaristic și va preciza dacă a fost realizată tema de proiectare, studiul de fezabilitate, s-a obținut avizul Comitetului tehnico-economic, s-a elaborat proiectul, după caz. Pentru dotări se va indica procentul realizării.
 + 
Anexa nr. 4
LISTA
cuprinzând principalele documente de organizare a
activităților de protecție a mediului
întocmite la nivelul ordonatorilor terțiari de credite, precum și al
structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator
de credite din subordinea unităților ai căror
conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite și care
asigură suportul logistic al acestora, din Ministerul Afacerilor Interne
1.Evidența surselor de poluare a mediului din unitate și subunitățile din subordine, cu referire la următoarele: centrale termice cu putere nominală mai mare de 70 kW, capacități de stocare carburanți sau lubrifianți, depozite de muniție și materiale de geniu-chimic, substanțe periculoase, deșeuri, trasee ale conductelor de alimentare cu combustibil, instalații de neutralizare/distrugere/incinerare a deșeurilor sau a materialelor și substanțelor toxice și periculoase, surse radioactive, poligoane de tragere sau instrucție, spații de spălare a tehnicii sau echipamentului și lenjeriei, stații de epurare, preepurare sau pompare a apelor reziduale, inclusiv rețele ale conductelor de evacuare ape uzate, fose septice, parcuri auto sau autovehicule, materiale tehnice, motoagregate și spații de parcare sau garare a acestora situate în incinta unității Ministerului Afacerilor Interne sau zona arondată acestuia, nave, șalupe, ambarcațiuni, pontoane, bărci și locuri de staționare, andocare, reparare a acestora, aeronave și spații de decolare/aterizare sau garare ale acestora, spații de alimentație publică, cazare, odihnă, asistență, tratament și recuperare medicală, spații de reținere, animale de serviciu, platforme de gunoi, simulatoare de incendiu, precum și alte echipamente cu potențial de poluare, precum și unitățile care execută lucrări de reparații în domeniile auto, nave, aeronave, armament, geniu-chimic, foto, criminalistică și altele asemeneaNOTĂ:Pentru fiecare dintre sursele identificate se precizează descrierea, evaluarea, lista activităților supuse monitorizării, documentele din care rezultă monitorizarea calității factorilor de mediu – buletine de măsurători, de interpretare etc.2.Fișa de mediu/Fișele de mediu întocmită(e) pe subunități sau structuri asigurate logistic, după caz3.Programul pentru conformare4.Planul anual de acțiune în domeniul protecției mediului realizat în conformitate cu procedura de sistem elaborată de Direcția generală logistică (DGL)5.Planul de control la subunitățile din subordine și al surselor de poluare6.Registrul structurilor controlate în domeniul protecției mediului și notele de constatare încheiate cu ocazia controalelor7.Situația statistică a cheltuielilor pentru protecția mediului și veniturilor din activitatea de protecție a mediului8.Evidența buletinelor de analiză pentru factorii de mediu afectați de poluare – apă, aer, sol, după caz9.Evidența gestiunii deșeurilor întocmită pentru toate subunitățile/structurile din subordine sau unitățile asigurate logistic, realizată în conformitate cu legislația în domeniul deșeurilor și procedura de sistem privind managementul deșeurilor, elaborată de DGL
 + 
Anexa nr. 5
LISTA
cuprinzând principalele documente de
organizare a activităților de protecție a mediului întocmite la
nivelul ordonatorilor secundari de credite din
Ministerul Afacerilor Interne
1.Registrul de evidență a surselor de poluare a mediului din toate structurile/instituțiile din subordine/coordonare2.Registrul de evidență a programelor pentru conformare ale structurilor aflate în subordine/coordonare3.Registrul de evidență a măsurilor neîndeplinite în anul precedent din planurile anuale de acțiune în domeniul protecției mediului pentru toate structurile/instituțiile din subordine4.Planul de control la structurile/instituțiile din subordine5.Rapoartele de control, notele de constatare și rapoartele de inspecție întocmite în urma controalelor efectuate6.Registrul structurilor/instituțiilor controlate și măsurile dispuse cu ocazia controalelor7.Situația statistică a cheltuielilor pentru protecția mediului și veniturilor din activitatea de protecție a mediului pentru toate structurile/instituțiile din subordine8.Registrul centralizator "Managementul deșeurilor" și Registrul de evidență a deșeurilor colectate selectiv pentru toate structurile/instituțiile din subordine, realizate în conformitate cu legislația în domeniul deșeurilor și procedura de sistem privind managementul deșeurilor, elaborată de Direcția generală logistică
 + 
Anexa nr. 6
Modelul împuternicirii de control pe linia protecției mediului
– față -
ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNE[Stema României]………………………*)
– verso
ÎMPUTERNICIRE DE CONTROL PE LINIA PROTECȚIEI MEDIULUI
Nr. ……. din …….
Este împuternicit …………………. din cadrul …………………..*) să execute control, să constate contravențiile și să aplice sancțiuni contravenționale**) pe linia protecției mediului în …….***), precum și în orice loc de muncă organizat de acestea, la orice oră.………………………… deține certificat de securitate pentru nivelul ……………….., seria ….. nr. ……../…….., și se identifică cu legitimația MAI seria …… nr. ….., eliberată la data de …………… .Conducătorii structurilor/instituțiilor controlate au obligația să acorde tot sprijinul necesar executării controlului.Prezenta delegație de control este valabilă în perioada …………..****).
Conducătorul unității,
…………………………………………
Notă
*) După caz, se înscrie DGL/denumirea ordonatorului secundar de credite/denumirea ordonatorului terțiar de credite în care este încadrat inspectorul/responsabilul de mediu, împuternicit pentru executarea controlului.
**) Atribuțiile privind constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale revin numai inspectorilor de mediu.
***) În cazul inspectorilor de mediu din cadrul ordonatorilor secundari de credite/responsabililor de mediu din cadrul ordonatorilor terțiari de credite, se înscrie "din subordinea …". În cazul inspectorilor de mediu din cadrul Direcției generale logistice, se înscrie "unitățile din cadrul aparatului central, structurile și instituțiile aflate în subordinea/coordonarea MAI".
****) Împuternicirea va fi semnată de conducătorul unității la care este încadrat inspectorul/responsabilul de mediu împuternicit pentru executarea controlului, după caz.
 + 
Anexa nr. 7 + 
I. 
Modelul procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor

Exemplarul nr. ………
ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNE Unitatea …………..
PROCES-VERBAL
de constatare și sancționare a contravențiilor
Seria ….. nr. ……
Încheiat astăzi: ziua ….. luna ….. anul ….. în localitatea ………, sectorul/județul ……………..Agent constatator ……./(gradul, numele și prenumele) ……. din ……/(unitatea) ….., în baza Împuternicirii de control nr. ….. din ……., emisă de …….., constat că:Domnul/Doamna, ……, CNP ……, fiul/fiica lui …… și al/a ……, născut/născută la ……., în localitatea ………, sectorul/județul …….., actul de identitate …… seria …… nr. …., eliberat de …….., cu domiciliul/reședința în ……., str. ….. nr. …, bl. …., sc. …., ap. …., sectorul/județul……, ocupația……., locul de muncă……………..Persoana juridică……, cu sediul în……, str. ……. nr. …, bl. …, sc. …, ap. …, sectorul/județul ……., CUI ……., reprezentată de domnul/doamna ……., CNP …….., actul de identitate …….. seria ……. nr. …, eliberat de ……., cu domiciliul/reședința în ……., str. …….. nr. …., bl. …, sc. …, ap. …., sectorul/județul ………….În ziua de …….. luna …… anul …. ora …. locul …….. a săvârșit următoarele:…………………………………………………………..…………………………………………………………..Fapta săvârșită este prevăzută de:– art. ….. din ……. și sancționată de art. ….. din ………;– art. ….. din ……. și sancționată de art. ….. din ………;– art. ….. din……. și sancționată de art. ….. din ……… .Stabilesc:Amenda, în sumă de ………………. lei.Contravenientul nu este de față/refuză/nu poate lua cunoștință despre conținutul procesului-verbal, lucru atestat de martorul ………., cu domiciliul/reședința în ……., str. …….. nr. …., bl. ……., sectorul/județul ………, posesor al actului de identitate …… seria ….. nr. …., eliberat de ……., CNP ………………Contravenientul poate face plângere împotriva procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia. Plângerea va fi depusă la …………..Contravenientul achită pe loc, cu Chitanța nr. ….., sau poate achita în cel mult două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenției jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, adică suma de ……….. lei.Alte mențiuni, inclusiv obiecțiunile făcute de contravenient cu privire la conținutul procesului-verbal:…………………………………………………………….…………………………………………………………….Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, din care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astăzi, ziua …., luna ……, anul ……/se va comunica contravenientului în termen de cel mult două luni de la data aplicării acestuia, prin poșta specială.

Agent constatator, Martor, ContravenientAm luat cunoștință.
…………………………….. …………………………….. ……………………………..

 + 
II. 
Modelul înștiințării de plată a debitorului

– față
Seria ….. nr. ….
ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNEUnitatea …………..
ÎNȘTIINȚARE DE PLATĂ
Domnul/Doamna, ……………….., CNP ………………, fiul/fiica lui ……………. și al/a …………, născut/născută la ………, în localitatea ………………, sectorul/județul ……………, actul de identitate …… seria ….. nr. …., eliberat de ………………., cu domiciliul/reședința în ……………, str. ……………. nr. ……., bl. ……, sc. ……, ap. …, sectorul/județul ………………., ocupația ……………………, locul de muncă …………………………Persoana juridică …………………………, cu sediul în …………….., str. ……………….. nr. …, bl. …, sc. …, ap. …, sectorul/județul ……………….., CUI …………………., reprezentată de domnul/doamna ……………………, CNP …………….., actul de identitate …… seria …….. nr. …., eliberat de …………………, cu domiciliul/reședința în …………….., str. ……………….. nr. …, bl. …., sc. …., ap. …., sectorul/județul ………………..Conform Procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției seria ……. nr. …., încheiat în ziua de ……………… luna ……………. anul ……….. la …………, s-a stabilit drept amendă suma de …….. lei, pe care va trebui să o achitați la ………………..Chitanța și copia procesului-verbal se transmit în termen de 15 zile de la comunicare unității din care face parte agentul constatator. În caz de neplată a obligațiilor se va trece la executarea silită.………………………………………………………………
– verso -
Către
…………..
În temeiul art. ….. din ……………….. trimitem alăturat Procesul-verbal de constatare a contravenției seria ….. nr. …., încheiat pe numele domnului/doamnei/persoanei juridice ……………………………, în vederea executării silite.…………………………………………………………… *)Notă
*) Se va semna de către conducătorul unității în care este încadrat agentul constatator.

Recomandat nr. ……… din ………. Loc pentru francare
Data prezentării……………………………… Data primirii………………………………

 + 
Anexa nr. 8
REGISTRUL
structurilor controlate în domeniul protecției mediului

Nr. crt. Denumirea structurii/ instituției controlate/Tipul controlului efectuat Clasa de risc/ Denumirea și adresa obiectivelor controlate Perioada/ Inspectoride mediu Măsuri dispuse pentru remedierea neconformităților identificate Termen de raportare Nr. adresei de răspuns de îndeplinire a măsurilor Observații

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x