În temeiul prevederilor art. 2 pct. 6,art. 20-29,art. 40,44,51,art. 58-60, și art. 74-76 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare,având în vedere prevederile art. 77 alin. (2) și (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare,ținând cont de prevederile Regulamentului (UE) nr. 537/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind cerințe specifice referitoare la auditul statutar al entităților de interes public și de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei,președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar emite prezentul ordin. +
Articolul INormele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 383/2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 520 din 26 iunie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1.La articolul 2, alineatele (5) și (6) se abrogă. … 2.Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)Toți auditorii financiari care în anul anterior celui în care se face raportarea au avut statutul de auditor activ, respectiv toate firmele de audit au obligația depunerii documentației pe platformă în vederea obținerii e-vizei anuale până la data de 15 mai a fiecărui an. (2)Prin excepție de la termenul prevăzut la alin. (1), pentru anul 2020 auditorii financiari și firmele de audit au obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală, în vederea obținerii e-vizei anuale, până la data de 31 mai.(3)Declarația privind îndeplinirea obligațiilor privind formarea profesională și declarația privind respectarea criteriilor de bună reputație se depun pe platforma online de raportare anuală în termenul prevăzut la alin. (1).(4)Prin excepție de la termenul instituit la alin. (1), auditorii financiari înregistrați în RPE ca auditori activi pe parcursul anului curent și firmele de audit înregistrate în RPE pe parcursul anului curent au obligația depunerii documentației pe platforma online în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de 30 de zile de la data înregistrării în RPE.(5)Auditorii financiari sau firmele de audit cărora le încetează suspendarea exercitării activității în anul curent au obligația depunerii documentației pe platforma online în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de 30 de zile de la data încetării suspendării.(6)În baza unei solicitări scrise, ASPAAS poate acorda derogări de la termenul instituit la alin. (1) auditorilor financiari/ reprezentanților legali ai firmelor de audit care se află în una dintre următoarele situații, dovedite cu documente justificative:a)incapacitate temporară de muncă, pe caz de boală, pentru care se acordă concediu medical pentru o perioadă mai mare de o lună, conform recomandărilor cadrelor medicale de specialitate; … b)alte situații temeinic justificate care conduc la imposibilitatea depunerii documentației pe platformă în vederea obținerii e-vizei anuale, în termenul prevăzut la alin. (1). … (7)În urma verificării efectuate, personalul BRAIFC întocmește un raport care se înaintează președintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a solicitării. Rezultatul se comunică prin e-mail auditorului financiar/ reprezentantului legal al firmei de audit.(8)Auditorii financiari și/sau reprezentanții firmelor de audit cărora le-au fost aprobate solicitările, în conformitate cu alin. (5), au obligația depunerii documentației pe platforma online de raportare anuală în vederea obținerii e-vizei anuale, în termen de maximum 30 de zile de la data încetării cauzei pentru care s-a solicitat derogarea.(9)Auditorii financiari care în anul anterior celui în care se face raportarea au avut statutul de auditor financiar nonactiv au obligația depunerii pe platforma online de raportare, până la data de 15 mai a fiecărui an, a documentului justificativ care atestă situația de incompatibilitate. … 3.La articolul 13, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)În cazul în care, în urma verificării efectuate în conformitate cu prevederile alin. (1), personalul ASPAAS prevăzut la alin. (1) și (2) constată că documentația depusă pe platforma online nu este conformă cu cerințele stabilite la alin. (1), returnează raportul și informează titularul documentației în acest sens, motivând neacordarea e-vizei anuale pentru auditorul financiar, respectiv firma de audit. … 4.La articolul 13, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:(4^1)În cazul în care, în urma verificării efectuate în conformitate cu prevederile alin. (1), personalul ASPAAS prevăzut la alin. (1) și (2) constată că documentația a fost depusă pe platforma online de raportare în afara termenului prevăzut la art. 12 alin. (1), validează documentația ca fiind «completă», în situația în care aceasta a fost corect întocmită, însă nu mai acordă e-viza anuală pentru auditorul financiar, respectiv firma de audit. … 5.Articolul 15 se abrogă. … 6.Anexele nr. 1a și 1b se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar,
Oana Georgiana StănilăBucurești, 20 aprilie 2021.Nr. 137. +
Anexa nr. 1(Anexa nr. 1a la norme)
CERERE
de eliberare a vizei anuale electronice pentru exercitarea activității de audit financiar de către auditorul financiarSubsemnatul/Subsemnata, …………….., cu domiciliul în localitatea ………………………, str. ……………………. nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, județul/sectorul ………………………, născut(ă) la data de ………………. în localitatea ……………………, județul/sectorul ………………, legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ………, eliberat(ă) de …………………. la data de ……………., cod numeric personal (CNP) ………………………., în calitate de auditor financiar autorizat în ………………….., Autorizația nr. ………….., îndeplinind cumulativ condițiile prevăzute la art. 10 din Normele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 383/2019, cu modificările și completările ulterioare, solicit eliberarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) a vizei anuale electronice (e-viza) necesare pentru exercitarea activității de audit financiar.Adresă de e-mail ………………….Telefon ……………………………..Subsemnatul, ………………………., declar pe propria răspundere și cunoscând sancțiunile prevăzute de legea penală pentru falsul în declarații că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.
Data
………
Auditor financiar ……………….
Nr. din Registrul public electronic ……………….
Semnătura ………………… +
Anexa nr. 2(Anexa nr. 1b la norme)
CERERE
de eliberare a vizei anuale electronice pentru exercitarea activității de audit financiar de către firma de auditSubsemnatul/Subsemnata, ………………………., cu sediul profesional în localitatea ……………….., str. ……………………… nr. …., bl. …., sc. …., et. …., ap. …., județul/sectorul …………., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/pașaportul seria ……. nr. ……….., eliberat(ă) de …………………. la data de ……………….., cod numeric personal (CNP) ………………………………….., auditor financiar autorizat, înregistrat în Registrul public electronic (RPE) cu numărul ……………….., reprezentant legal (administrator, acționar unic, acționar majoritar, persoană împuternicită) al firmei de audit ………………………., înregistrată în Registrul public electronic cu numărul ……………., CUI ……………., având în vedere îndeplinirea de către firma de audit a condițiilor cumulative prevăzute la art. 11 din Normele privind acordarea vizei anuale pentru exercitarea activității de audit financiar, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar nr. 383/2019, cu modificările și completările ulterioare, solicit eliberarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) a vizei anuale electronice (e-viza) pentru exercitarea activității de audit financiar.Auditorii financiari care efectuează auditul în numele firmei de audit, declarați la ASPAAS ca parteneri-cheie (numele, prenumele și nr. de înregistrare în RPE), sunt următorii: …………………………………….Adresă de e-mail ………………..Telefon ……………………..Subsemnatul, ……………………….., declar pe propria răspundere și cunoscând sancțiunile prevăzute de legea penală pentru falsul în declarații că informațiile furnizate sunt corecte și complete și că sunt de acord cu stocarea, utilizarea și prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal, în condițiile prevăzute de Regulamentul general privind protecția datelor, în exercitarea atribuțiilor legale.Firma de audit ……………………………………………..Nr. din Registrul public electronic ……………………Reprezentant legal, auditor financiar ………………..Nr. din Registrul public electronic …………………..Semnătura …………………………Data …………………..–-