ORDIN nr. 135 din 6 martie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 25 martie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 208 17/03/2003
ANEXA 1COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 1RECTIFICAT DERECTIFICARE 135 06/03/2002
ANEXA 2MODIFICAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 3COMPLETAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 3MODIFICAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 5COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 7COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 8COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 14COMPLETAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 14MODIFICAT DEORDIN 589 06/08/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE INDIRECTA LAHG 287 08/03/2001
ActulREFERIRE LAHG 22 04/01/2001
ART. 2REFERIRE LAORDIN 653 25/09/2001 ANEXA 7
ANEXA 4REFERIRE LAOG 124 29/08/1998
ANEXA 5REFERIRE LALEGE 629 13/11/2001
ANEXA 5REFERIRE LAOG 124 29/08/1998
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 208 17/03/2003
ANEXA 1COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 1RECTIFICAT DERECTIFICARE 135 06/03/2002
ANEXA 2MODIFICAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 3COMPLETAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 3MODIFICAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 5COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 7COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 8COMPLETAT DEORDIN 589 06/08/2002
ANEXA 14COMPLETAT DEORDIN 685 20/09/2002
ANEXA 14MODIFICAT DEORDIN 589 06/08/2002

privind aprobarea normativelor de personal



Ministrul sănătăţii şi familiei,vazand Referatul Direcţiei management, salarizare şi structuri unităţi sanitare nr. DB. 2382 din 6 martie 2002,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă normativele de personal pe tipuri de unităţi sanitare, categorii de personal şi tipuri de activităţi medicale conform anexelor nr. 1-14 care fac parte integrantă din prezentul ordin, astfel:a) anexa nr. 1 – Normative de personal pentru asistenţa medicală spitaliceasca. Anexa nr. 1 se utilizează pentru spitale, spitale clinice, institute şi centre medicale cu paturi, centre de sănătate cu paturi şi alte unităţi sanitare cu paturi;b) anexa nr. 2 – Normative de personal pentru unităţile de dializa renala în raport cu numărul aparatelor de hemodializa;c) anexa nr. 3 – Normative de personal pentru sanatorii şi preventorii;d) anexa nr. 4 – Normative de personal pentru personalul sanitar mediu din asistenţa medicală primara;e) anexa nr. 5 – Normative de personal pentru asistenţa medicală de specialitate din ambulatoriu;f) anexa nr. 6 – Normative de personal pentru personalul de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar din Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională "Prof. dr. C.T. Nicolau" Bucureşti şi centrele de transfuzie sanguina;g) anexa nr. 7 – Normative de personal pentru institute/servicii judeţene/cabinete de medicina legală;h) anexa nr. 8 – Normative de personal pentru asistenţa medicală de reabilitare a sănătăţii, inclusiv bazele de tratament pentru proceduri fizio-electro-termo-balneo-terapie;i) anexa nr. 9 – Normative de personal pentru serviciile de ambulanta judeţene şi al municipiului Bucureşti;j) anexa nr. 10 – Normative de personal pentru institutele/centrele de sănătate publică;k) anexa nr. 11 – Normative de personal pentru inspecţia sanitară de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti din cadrul direcţiei de sănătate publică;l) anexa nr. 12 – Normative de personal pentru supravegherea stării de sănătate, programe de medicina preventivă şi laboratoare din cadrul direcţiei de sănătate publică;m) anexa nr. 13 – Normative de personal pentru personalul tehnic, economic, de informatica, administrativ şi de deservire;n) anexa nr. 14 – Normative de personal pentru activităţile de întreţinere a clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire, deservire posturi fixe şi preparare a hranei în blocurile alimentare din unităţile sanitare.
 + 
Articolul 2Normarea personalului medico-sanitar în cabinetele medicale din grădiniţele şi unităţile şcolare din mediul urban, precum şi din unităţile de învăţământ superior, este prevăzută în anexa nr. 7 la Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 653/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 5 decembrie 2001.
 + 
Articolul 3Normarea personalului medico-sanitar din activitatea de prevenire şi control al infectiilor nozocomiale din unităţile sanitare este prevăzută la cap. I din anexa nr. 3 la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 984 din 23 iunie 1994.
 + 
Articolul 4Pe data prezentului ordin se abroga:a) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 216/1983 privind normativele unificate de personal pentru activităţile de întreţinere clădiri, instalaţii de apa, lumina şi încălzire, deservire posturi fixe şi preparare a hranei în blocurile alimentare din unităţile sanitare;b) anexa nr. XIV pentru încadrarea cu personal a unităţilor de epurare extrarenala la Regulamentul aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 300/1990 pentru organizarea şi funcţionarea unităţilor de epurare extrarenala;c) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 818/1999 privind criteriile de normare a personalului din unităţile sanitare.
 + 
Articolul 5Direcţia management, salarizare şi structuri unităţi sanitare din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Familiei, direcţiile de sănătate publică şi unităţile sanitare cu personalitate juridică vor aduce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
 + 
Articolul 6Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul sănătăţii şi familiei,Daniela Bartos
 + 
Anexa 1

           
  NORMATIVE DE PERSONAL  pentru asistenţa medicală spitalicească
  A . Medici şi personal sanitar mediu
  Nr. crt. Tipul de unitate sanitară cu paturi Criteriul de normare Medici Personal sanitar mediu
  1 2 3 4 5
  1. Spitale      
    a) asistenţă la paturi număr de paturi/ 1 post 12-18 10-14 (pe tură)
    b) asistenţă la paturi pentru specialităţile chirurgicale număr de paturi/ 1 post 8-14 10-12 (pe tură)
    c) posturi fixe generale1):      
    – spitale până la 400 de paturi număr de paturi/ 1 post 30-50 25-35 (pe tură)
    – spitale peste 400 de paturi număr de paturi/ 1 post 50-70 12-20 (pe tură)
  2. Unităţi sanitare clinice cu paturi      
    a) asistenţă la paturi număr de paturi/ 1 post 10-14 8-12 (pe tură)
    b) asistenţă la paturi pentru specialităţile chirurgicale număr de paturi/ 1 post 6-12 7-9 (pe tură)
    c) posturi fixe generale1):      
    – spitale până la 400 de paturi număr de paturi/ 1 post 10-30 15-30 (pe tură)
    – spitale peste 400 de paturi număr de paturi/ 1 post 20-40 12-16 (pe tură)
    – spitale de urgenţă număr de paturi/ 1 post 12-15 8-10 (pe tură)
  3. Secţii sau compartimente pentru transplant de organe număr de paturi/ 1 post 2-4 1-2 (pe tură)
  4. Unităţi, secţii şi compartimente de neurochirurgie, chirurgie cardiacă şi a vaselor mari, chirurgie vasculară, chirurgie plastică şi reparatorie, arşi, cardiologie intervenţională, toxicologie clinică, pentru: număr de paturi/ 1 post 4-6 2-4 (pe tură)
    – asistenţă la paturi în spitale şi în unităţi sanitare clinice cu paturi      
  5. Secţii şi compartimente de anestezie şi terapie intensivă, compartimente de urmărire postoperatorie în spitale şi unităţi sanitare clinice cu paturi număr de paturi/ 1 post 2-4 1-3 (pe tură)
  6. Unităţi, secţii şi compartimente de cronici2):      
    a) asistenţă la paturi număr de paturi/ 1 post 15-25 15-20 (pe tură)
    b) posturi fixe generale      
    – unităţi sanitare cu profil de cronici – număr de posturi/ unitate 3  
    – număr de paturi/ 1 post 20-253) (pe tură)
  7. Secţii şi compartimente de recuperare neurologică, neuropsihomotorie şi neurovasculară număr de paturi/ 1 post 10-14 5-10 (pe tură)
  8. Activităţi medicale de înaltă performanţă:      
    a) culturi de ţesuturi număr de posturi/unitate 2
    b) genetică medicală număr de posturi/unitate 1 3
    c) imunologie şi alergologie număr de posturi/unitate 1 3
    d) enzimologie număr de posturi/unitate 3
    e) endoscopie exploratorie număr de posturi/unitate 1 3
    f) angiografie şi cateterism cardiac număr de posturi/unitate 1 4
    g) explorări funcţionale în specialităţile: cofochirurgie, chirurgie cardiovasculară, toraco-pulmonară, urologie, neurochirurgie număr de posturi/unitate 4
    h) medicină nucleară (radioizotopi) număr de posturi/unitate 1 3
    i) terapie prin hiperbarism număr de posturi/unitate 4
    j) operaţii endoscopice număr de posturi/unitate 3
    k) terapie cu energii înalte număr de posturi/unitate 1 6
    l) medicină experimentală număr de posturi/unitate 3
  9. Laboratoare de anatomie patologică:      
    a) spitale de urgenţă, unităţi sanitare cu paturi în profil oncologie număr de paturi/1 post 100-200 50-100
    b) alte unităţi sanitare cu paturi număr de paturi/1 post 200-400 150-200
  10. Aparatură de laborator de înaltă performanţă: tomograf, angiograf, PET, RMN număr de posturi/aparat 1/tură 1/tură
  11. Unităţi sanitare fără personalitate juridică care funcţionează în structura spitalelor şi acordă servicii medicale de specialitate ambulatorie:      
    a) dispensare TBC număr de locuitori/post 50.000 25.000
    b) laboratoare de sănătate mintală număr de locuitori/post 60.000 60.000
    c) cabinete de oncologie număr de locuitori/post 100.000 100.000
    d) cabinete de diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice număr de locuitori/post 50.000 50.000
    e) cabinete de boli infecţioase număr de locuitori/post 75.000 75.000
    f) cabinete de planificare familială număr de locuitori/post4) 100.000 100.000
    g) cabinet de stomatologie urgenţă număr de posturi/cabinet 1/tură 1/tură
           
  B . Alt personal
  Nr. crt. Tipul unităţii sanitare Criteriul de normare Alt personal superior Personal sanitar mediu
  1 2 3 4 5
  1. Chimist, biolog, biochimist, farmacist:      
    a) spitale număr de paturi/1 post 140-160 40-60
    b) unităţi sanitare clinice cu paturi număr de paturi/1 post 40-60 20-40
    c) Institutul Naţional de Medicină Sportivă Bucureşti număr de posturi/unitate 3 6
  2. Psiholog, logoped, sociolog:      
    a) spitale, secţii şi compartimente de bolnavi psihici, de neurochirurgie, de nevroze, de neuropsihiatrie infantilă şi de oncologie număr de paturi/1 post 70-90
    b) spitale judeţene, spitale cu peste 400 de paturi şi unităţi sanitare clinice cu paturi număr de posturi/unitate 1 1
    c) chirurgie maxilo-facială şi chirurgie funcţională O.R.L. număr de paturi/1 post 40-60
    d) laboratoare de sănătate mintală număr de locuitori/post 50.000
    e) Institutul Naţional de Medicină Sportivă Bucureşti număr de posturi/unitate 2 2
    f) spitale, secţii şi compartimente de bolnavi cronici număr de posturi/unitate 1
  3. Profesori de cultură fizică medicală:      
    – spitale şi unităţi sanitare clinice cu paturi pentru gimnastică medicală număr de posturi/8 m2 1/tură
  4. Fizician:      
    Spitale şi unităţi sanitare clinice cu paturi      
    a) medicină nucleară (radioizotopi) număr de posturi/ unitate de lucru 1
    b) terapii cu energii înalte număr de posturi/ unitate de lucru 1
    c) betatron număr de posturi/ unitate de lucru 1
  5. Farmacist5):      
    – farmacie cu circuit închis număr de paturi/ 1 post 110-170 40-60
         
  C . Personal auxiliar sanitar
  Nr. crt. Tipul asistenţei medicale şi unitatea sanitară Criterii de normare Personal auxiliar
  1 2 3 4
    I. Infirmiere    
  a) spitale şi unităţi sanitare clinice cu paturi număr de paturi/1 post 20-26 (pe tură)
  b) secţii şi compartimente de neurochirurgie, chirurgie cardiacă şi a vaselor mari, chirurgie vasculară, chirurgie plastică şi reparatorie, toxicologie clinică număr de paturi/1 post 4-10 (pe tură)
  c) secţii şi compartimente de anestezie şi terapie intensivă, arşi, cardiologie intervenţională număr de paturi/1 post 2-4 (pe tură)
  d) secţii şi compartimente de recuperare pediatrică, neurologică, neuropsihomotorie şi neurovasculară număr de paturi/1 post 4-8 (pe tură)
  e) unităţi, secţii şi compartimente de bolnavi cronici6) număr de paturi/1 post 8-10 (pe tură)
  f) săli de operaţie număr de posturi/sală 1 (pe tură)
    II. Spălătorese    
    Spălătorii pentru lenjeria bolnavilor    
    – manual număr de paturi/1 post 20-40
    – manual obstetrică-ginecologie sau pediatrie număr de paturi/1 post 20-30
    – semimecanic număr de paturi/1 post 35-50
    – mecanic număr de paturi/1 post 45-70
    – unităţi, secţii şi compartimente de bolnavi cronici număr de paturi/1 post 20-40
    III. Îngrijitori    
  a) pentru curăţenie în unităţi sanitare număr de m2/1 post 200
  b) farmacii din unităţi sanitare număr de posturi/farmacie 1/tură
    IV. Brancardieri7)    
    – spitale şi unităţi sanitare clinice cu paturi număr de paturi/1 post 20-50 (pe tură)
    V. Garderobier număr de posturi/garderobă    
    – spitale până la 500 de paturi   1/tură
    – spitale peste 500 de paturi   2/tură
    VI. Fotograf număr de posturi/ unitate 1

–––––1)La posturi fixe generale se includ următoarele activităţi şi locuri de muncă: laboratorul de radiologie şi imagistica medicală, laboratorul clinic, explorari functionale, sălile de operaţie, sterilizarea, dietetica, statistica medicală, structurile de primire urgente – unitatea de primire urgente, compartimentul de primire urgente, modulul de urgenta, camera de garda – cabinetele medicale interdisciplinare etc.2)Se aplica şi spitalelor de psihiatrie şi pentru măsuri de siguranţă.3)Un post va fi încadrat cu asistent social.4)Populaţia cu vârsta cuprinsă între 18-45 ani.5)În unităţile sanitare cu mai puţin de 110 paturi se normeaza 1 post de farmacist pe unitate.6)Se aplica şi spitalelor de psihiatrie şi pentru măsuri de siguranţă.7)Se normeaza pe unitate, iar utilizarea se face în raport de necesitaţi. + 
Anexa 2                           NORMATIVE DE PERSONAL                     pentru unităţile de dializa renala în                  raport cu numărul aparatelor de hemodializa

       
  Nr. crt. Categoria de personal Numărul de posturi de personal
    I. Laboratorul de hemodializă cu 1-2 aparate
       
  1. Medic 1 post
  2. Asistent medical 2 posturi/tură
  3. Infirmiere 1 post/tură
  4. Îngrijitoare 1 post/tură
    II. Staţie de hemodializă cu 3-8 aparate
  1. Medic 2-3 posturi
  2. Asistent medical 1 post/2 aparate/tură
  3. Infirmiere 2 posturi/tură
  4. Îngrijitoare 2 posturi/tură
  5. Tehnician aparatură 1 post/tură
  6. Psiholog 1 post
    III. Centru de hemodializă cu 9-23 aparate
  1. Medic nefrolog sau de medicină internă 1 post/3-4 aparate
  2. Medic terapie intensivă 1 post/10 aparate
  3. Medic chirurgie vasculară 1 post/centru
  4. Psiholog 1 post/centru
  5. Asistent medical 1 post/2-3 aparate/tură
  6. Asistent dietetică 1 post
  7. Infirmiere 1 post/4 aparate/tură
  8. Îngrijitoare 1 post/50m2/tură
  9. Inginer electronist 1 post
  10. Tehnician aparatură 1 post/10 aparate/tură
  11. Laborant determinări fizico-chimice 1 post/tură
  12. Muncitor necalificat pentru transport, încărcare-descărcare substanţe 1 post/centru

 + 
Anexa 3                           NORMATIVE DE PERSONAL                       pentru sanatorii şi preventoriiA.Medici şi personal sanitar mediu

  Nr. crt. Tipul unităţii sanitare Criteriul de normare Medici Personal sanitar mediu
  1. Sanatorii      
    a) asistenţă la paturi număr de paturi/1 post 20-40 20-30/tură
    b) posturi fixe generale număr de paturi/1 post 60-80 60-80/tură
  2. Preventorii număr de paturi/1 post 60-80 30-50/tură

B.Alt personal

  Nr. crt. Tipul unităţii sanitare Criteriul de normare Alt personal superior Personal sanitar mediu
  1. Chimist, biolog, biochimist, farmacist:      
    – sanatorii număr de paturi/1 post 100-200 100-200
  2. Psiholog, logoped, sociolog:      
    a) sanatorii număr de posturi/unitate 1
    b) preventorii număr de posturi/unitate 1
  3. Profesor C.F.M. număr de posturi/8 m2pentru gimnastică medicală 1/tură
  4. Farmacist*):      
    – farmacie cu circuit închis număr de paturi/1 post 150-200 100-150

*)Pentru sanatoriile cu mai puţin de 150 de paturi se normează 1 post de farmacist pe sanatoriu.C.Personal auxiliar sanitar

  Nr. crt Tipul unităţii . sanitare Criteriul de normare Număr de posturi
    A. Infirmiere    
  1. Sanatorii:    
    – adulţi număr de paturi/1 post 40-60/tură
    – copii număr de paturi/1 post 20-30/tură
  2. Preventorii:    
    – adulţi număr de paturi/1 post 40-60/tură
    – copii număr de paturi/1 post 20-40/tură
    B. Îngrijitoare număr de m2/1 post 200

 + 
Anexa 4                            NORMATIVE DE PERSONAL          pentru personalul sanitar mediu din asistenţa medicală primara        Dispensare medicale în care nu sunt organizate cabinete medicale                   conform Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998

         
  Tipul asistenţei medicale Criteriul de normare Personal sanitar mediu
  Asistenţa medicală primară:    
  a) în zone cu condiţii normale număr de locuitori/1 post 1.000
  b) în zone izolate, cu condiţii grele sau foarte grele număr de locuitori/1 post 300-500

 + 
Anexa 5                             NORMATIVE DE PERSONAL           pentru asistenţa medicală de specialitate din ambulatoriu    Ambulatatorii de specialitate*)I.Medici şi personal sanitar mediu

  Nr. crt. Asistenţa medicală de specialitate în ambulatoriu Criteriul de normare Medici Personal sanitar mediu
  1. Cabinete medicale de specialitate număr de locuitori/ 1 post 2.500-3.000 2.500-3.000
  2. Cabinete medicale de stomatologie număr de locuitori/ 1 post 1.500-2.000 1.500-2.000

II.Alt personal

  Nr. crt. Asistenţa medicală de specialitate în ambulatoriu Criteriul de normare Alt personal superior Personal sanitar mediu
  1. Chimist, biolog, biochimist, farmacist număr de locuitori/ 1 post 20.000-40.000 10.000-20.000
  2. Pentru radiologie şi imagistică medicală număr de posturi/ aparat 2 posturi/tură

–––––Notă *) La stabilirea numărului de posturi se vor lua în calcul şi cabinetele medicale organizate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998, aprobată şi modificată prin Legea nr. 629/2001, şi înregistrate în Registrul unic al cabinetelor medicale la direcţia de sănătate publică. + 
Anexa 6

             
  NORMATIVE DE PERSONAL pentru personalul de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar  din Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională "Prof. dr. C.T. Nicolau" Bucureşti şi centrele de transfuzie sanguină
  Nr. crt. Unitatea Criteriul de normare Categoria de personal
  1. Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională "Prof. dr. C.T. Nicolau" Bucureşti număr de locuitori*)/1 post   Medici 1.500.000
  număr de locuitori*)/1 post   Alt personal sanitar superior  1.500.000
  număr de locuitori*)/1 post   Personal sanitar mediu  700.000
  număr de m2/1 post   Îngrijitor  200
  ___________  *) Se ia în calcul populaţia la nivel naţional.
  2. Centre de transfuzie sanguină număr de litri de sânge*)/ 1 post Medici 800 Personal sanitar mediu  150
  număr de litri de sânge*)/ 1 post Alt personal sanitar superior  800 Personal sanitar mediu  800
  număr de posturi/ 1 post personal mediu sanitar Infirmiere 0,2  
  număr de m2/1 post Îngrijitor  200  

––––-Notă *) Se ia în calcul cantitatea de sânge pe un an. + 
Anexa 7                        NORMATIVE DE PERSONAL          pentru institute/servicii judeţene/cabinete de medicina legală

         
  Categoria de personal Criteriul de normare Normativ
  I. Institute de medicină legală
  1. Medici număr de locuitori/1 post 1/100.000
  2. Alt personal cu pregătire superioară de specialitate număr de locuitori/1 post 1/200.000
  3. Personal sanitar mediu număr de locuitori/1 post 1/75.000
  4. Autopsieri număr de locuitori/1 post 1/400.000
  II. Serviciile judeţene de medicină legală
  1. Medici număr de locuitori/1 post 1/75.000
  2. Alt personal cu pregătire superioară de specialitate număr de locuitori/1 post 1/100.000
  3. Personal sanitar mediu număr de locuitori/1 post 1/50.000
  4. Autopsieri număr de locuitori/1 post 1/100.000
  III. Cabinete de medicină legală
  1. Medici număr de posturi/cabinet 1 post/cabinet
  2. Personal sanitar mediu număr de posturi/cabinet 1 post/cabinet

NOTĂ:1. Normarea personalului auxiliar sanitar pentru activitatea de curăţenie: 1 post la 200 mp.2. Pentru institutele de medicina legală normativul se calculează la populaţia din teritoriul arondat prevăzut în Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicina legală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774/2000.3. În categoria "Alt personal cu pregătire superioară de specialitate" se includ farmacisti, chimisti, biochimisti, biologi, psihologi etc.4. Pentru serviciile judeţene de medicina legală normativul se calculează la populaţia judeţului. + 
Anexa 8                           NORMATIVE DE PERSONAL         pentru asistenţa medicală de reabilitare a sănătăţii, inclusiv    bazele de tratament pentru proceduri fizio-electro-termo-balneo-terapieA.Medici şi personal sanitar mediu

           
  Nr. crt Tipul activităţii medicale . sau al unităţii sanitare Criteriul de normare Medici Personal sanitar mediu
  1. Asistenţă medicală de reabilitare a sănătăţii număr de paturi tratament/1 post 80-100 80-100
  – staţiuni balneoclimaterice
  2. Proceduri fizio-electro-termo-balneo-terapie număr de proceduri*)/ 1 post 40

*)Numărul de proceduri se calculează conform anexei nr. 8a).Unitatea sanitară are obligaţia să ţină evidenţa procedurilor efectuate potrivit reglementărilor legale în vigoare.B.Personal auxiliar sanitar

       
  Tipul asistenţei medicale Criteriul de normare Numărul de posturi
  Proceduri fizio-electro-termo- balneo-terapie numărul de posturi/2 posturi 1
  personal sanitar mediu

 + 
Anexa 8a)–––- + 
Anexăprivind calculul numărului de proceduri pentru bazele de tratamentfizio-electro-termo-balneo-terapie + 
Capitolul IElectroterapia1. Galvanizari2. Ionizari3. Galvanostimulari4. Galvanizari decontracturante5. Băi hidroelectrice parţiale şi generale6. Faradizari7. Masa vibratorie8. Diadinamici9. Curenţi exponentiali10. Curenţi stimulatori impulsuri (rectangulari, trapezoidali, triunghiulari etc.)11. Miodinaflux12. Nemectrodin13. Nemectron14. Neuroexponeflux15. M.D.F.16. Diatermie17. Ultrascurte18. Microunde19. Ultrasunete
 + 
Capitolul IIFototerapie20. Solux (infrarosii)21. Ultraviolete22. Băi de lumina, parţiale şi generale23. Fototerapie în fotarii (colective)
 + 
Capitolul IIIPneumoterapie24. Aerosoli25. Inhalatii26. Pulverizatii individuale27. Pulverizatii colective28. Camera pneumatica29. Gimnastica respiratorie cu aparat pentru supra şi sub presiune
 + 
Capitolul IVHidro-termo-kinetoterapie30. Frictiuni parţial complete şi complete reci şi alternante31. Impachetari umede, complete sau parţiale32. Impachetari uscate33. Cataplasme cu diverse ingrediente chimice sau cu plante34. Impachetari cu parafina35. Băi de abur complete şi parţiale36. Băi medicinale cu ingrediente chimice37. Sauna38. Baie kinetoterapeutica, băi cu peria, băi hallbad, băi hiperterme, băi cu masaj sub apa etc.39. Băi kineto la bazin individual (cadrul sanitar mediu lucrează în bazin cu bolnavul)40. Băi cu bule de aer, oxigen, CO(2)41. Băi la bazin kineto, colective42. Băi parţiale ascendente, descendente de umeri, picioare, sezut, calde, reci sau alternante etc.43. Proceduri prin mofete
 + 
Capitolul VBalneoterapie44. Băi de namol natural, complete şi parţiale, băi cu ape sulfuroase, băi carbogazoase, băi alcaline etc.45. Impachetari cu namol (sapropelic şi turba)46. Cataplasme cu namol47. Tampoane vaginale cu namol48. Irigaţii cu ape minerale49. Dus – masaj50. Dus scotian51. Duşuri alternante verticale52. Dus subacval53. Dus cu aer cald (se asociaza cu masaj)54. Dus de abur (se asociaza cu masaj)55. Afuziuni generale şi parţiale reci sau alternante
 + 
Capitolul VIMasoterapie56. Masaj uscat şi kinetoterapie57. Masaj cu namol58. Masaj recuperator (asocierea masajului cu kinetoterapia)NOTĂ:La calculul numărului de proceduri se va proceda astfel:Fiecare dintre procedurile aplicate unui bolnav reprezintă o procedură, cu următoarele excepţii:1. 1 (una) procedura aplicată unui bolnav se calculează la normare ca doua proceduri:– cap. I – pct. 3, 4, 6, 9-14 şi 19.– cap. IV – pct. 30, 42.– cap. V – pct. 49.– cap. VI – pct. 56-58.2. 1 (una) procedura aplicată unui bolnav se calculează la normare ca 3 proceduri:– cap. IV – pct. 38.– cap. V – pct. 52.3. 1 (una) procedura aplicată unui bolnav se calculează la normare ca 4 proceduri:– cap. IV – pct. 39.4. La cap. IV pct. 41 şi 43 – 10 bolnavi care fac baie în bazinul de kinetoterapie colectivă şi 10 bolnavi care efectuează tratament prin mofeta, se calculează la normare ca o singura procedura.Normativul de un post personal sanitar mediu la 40 de proceduri se aplică la numărul mediu zilnic de proceduri.Numărul mediu zilnic de proceduri se determina prin împărţirea numărului anual de proceduri, determinat conform prezentei anexe, la numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an (255 de zile).
 + 
Anexa 9                            NORMATIVE DE PERSONAL                pentru serviciile de ambulanta judeţene şi al                            municipiului Bucureşti

  Categoria de personal Criteriul de normare Normativ
  – medic coordonator dispecerat – sediul central 1 post/tură
  – medici
    – în judeţe număr de locuitori/1 post 1/30.000
    – în municipiul Bucureşti 1/20.000
  – medici microstaţii în judeţ 1 post/tură/2 ture
  – personal sanitar mediu număr de posturi/ambulanţă 1/ambulanţă/tură
  – ambulantier număr de posturi/ambulanţă 1/ambulanţă/tură

NOTĂ:1. Normarea posturilor de personal sanitar mediu şi de ambulantier se face în raport de numărul autosanitarelor în funcţiune.2. Normarea personalului sanitar mediu şi auxiliar sanitar se face pe total judeţ.Repartizarea pe microstatiile de ambulanta se face în funcţie de numărul şi tipul ambulantelor aflate în dotare.3. Pentru judeţe cu localităţi izolate, greu accesibile sau alte particularităţi geografice normativul poate fi majorat cu până la 20%. + 
Anexa 10                             NORMATIVE DE PERSONAL                   pentru institutele/centrele de sănătate publică

           
  Secţia/compartimentul Criteriul de normare Categoria de personal Normativ
  1. Epidemiologie şi sănătate publică număr de locuitori/1 post1) Medici 1/300.000
  număr de locuitori/1 post1) Alt personal cu pregătire superioară de specialitate2) 1/600.000
  număr de locuitori/1 post1) Personal sanitar mediu 1/350.000
  2. Medicina muncii numărul de persoane încadrate, indiferent de forma de proprietate a unităţii/1 post Medici 1/150.000
  numărul de persoane încadrate, indiferent de forma de proprietate a unităţii/1 post Alt personal cu pregătire superioară de specialitate2) 1/200.000
  numărul de persoane încadrate, indiferent de forma de proprietate a unităţii/1 post Personal sanitar mediu 1/75.000
  3. Medicina mediului şi colectivităţilor număr de locuitori/1 post1) Medici 1/250.000
  număr de locuitori/1 post1) Alt personal cu pregătire superioară de specialitate2) 1/350.000
  număr de locuitori/1 post1) Personal sanitar mediu 1/200.000
  4. Promovarea sănătăţii număr de locuitori/1 post1) Medici 1/500.000
  număr de locuitori/1 post1) Alt personal cu pregătire superioară de specialitate2) 1/600.000
  număr de locuitori/1 post1) Personal sanitar mediu 1/300.000
  5. Igiena radiaţiilor număr de locuitori/1 post1) Medici 1/600.000
  număr de locuitori/1 post1) Alt personal cu pregătire superioară de specialitate2) 1/500.000
  număr de locuitori/1 post1) Personal sanitar mediu 1/550.000

––––-1Reprezintă populaţia judeţului de reşedinţa şi a teritoriului arondat.2Se includ: farmacisti, chimisti, biologi, biochimisti, fizicieni, psihologi, sociologi, kinetoterapeuti, ingineri sanitari etc.NOTĂ:1. Normarea personalului auxiliar sanitar pentru activitatea de curăţenie: 1 post la 200 mp.2. Normativul pe categorii de personal pe fiecare secţie sau compartiment poate fi depăşit cu condiţia încadrării în normativul pe total institut/centru de sănătate publică pe categorii de personal.3. Statisticienii şi registratorii medicali se includ în normativul total calculat la categoria de personal sanitar mediu. + 
Anexa 11                          NORMATIVE DE PERSONAL    pentru inspecţia sanitară de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti                    din cadrul direcţiei de sănătate publică

       
  Criteriul de normare Categoria de personal Normativ
  Populaţia judeţului – medici*) 1 post/25.000 locuitori
  – farmacişti**)
  – alt personal sanitar superior**)
  – personal sanitar mediu***)
  – inginer sanitar

–––––Notă *) Vor reprezenta cel puţin 35% din numărul total de posturi normate.Notă **) Vor reprezenta 10% din numărul total de posturi normate.Notă ***) Asistenţi medicali principali în profil igiena sau farmacie.Încadrarea în normativ pe categorii de personal se va face pe măsura vacantarii posturilor. + 
Anexa 12                            NORMATIVE DE PERSONAL                    pentru supravegherea stării de sănătate,                 programe de medicina preventivă şi laboratoare                    din cadrul direcţiei de sănătate publică

             
  Laboratorul sau compartimentul Criteriul de normare Categoriile de personal Normativul Observaţii
    1 2 3 4 5
  I. Supravegherea stării de sănătate, programe de medicină preventivă şi laboratoare
  1. Igienă şcolară copii şi tineri din unităţile de învăţământ – medici 50.000  
        – asistenţi igienă 25.000  
        – psiholog 50.000  
  2. Igiena mediului populaţia judeţului – medici 150.000  
        – asistenţi igienă 60.000  
        – inginer (sanitar) 300.000  
  3. Igiena alimentaţiei populaţia judeţului – medici 150.000  
        – asistenţi igienă 60.000  
        – medic veterinar 300.000*)  
  4. Medicina muncii personalul încadrat, indiferent de forma de proprietate a unităţii – medici 50.000  
      – psihologi 75.000  
      – asistenţi igienă 35.000  
      – inginer (sanitar) 300.000  
  5. Epidemiologie populaţia judeţului – medici 50.000  
        – asistenţi igienă 40.000  
        – asistent generalist 50.000  
        – statisticieni 150.000  
  6. Unitatea de produse andiepidemice sediul unităţii – farmacist sau 1  
      asistent farmacie sau    
        laborator sau igienă    
        – referent 1  
        – muncitor necalificat 1  
  7. Compartimentul teritorial de sănătate publică nu se normează separat; personalul provine din normarea pe ansamblul judeţului      
         
         
         
  II. Laboratoare
  8. Microbiologie populaţia judeţului – medici 150.000  
        – asistenţi laborator 50.000  
        – biologi 200.000  
        – infirmiere 100.000  
        – îngrijitor animale** ) 1  
        – referent 1  
  9. Chimie sanitară populaţia judeţului – farmacişti, chimişti 100.000  
        – asistenţi laborator 75.000  
        – infirmiere 200.000  
  10. Toxicologie personalul încadrat, indiferent de forma de proprietate a unităţii – medici, farmacişti, chimişti 100.000  
      – asistenţi laborator 75.000  
        – infirmiere 200.000  
  11. Entomologie populaţia judeţului – biologi 300.000*)  
        – farmacişti, chimişti 300.000*)  
        – asistenţi igienă 150.000  
        – asistenţi laborator 300.000*)  
        – agenţi DDD 100.000  
  12. Igiena radiaţiilor populaţia judeţelor arondate – medici 600.000  
      – fizicieni 600.000  
        – farmacişti, chimişti 600.000  
        – asistenţi igienă 200.000  
        – asistenţi laborator 300.000  
        – infirmiere 600.000  

–––––Notă *) În judeţele cu populaţie mai mica de 300.000 locuitori se normeaza un post.Notă **) Ingrijitorul de animale poate fi angajat dacă exista o biobaza.NOTĂ:a) În judeţele cu localităţi greu accesibile (munte, delta etc.) la 70.000 locuitori din localităţi greu accesibile se normeaza încă un post de medic epidemiolog şi 2 asistenţi; normarea pentru aceste localităţi se va aproba de Ministerul Sănătăţii şi Familiei, la propunerea direcţiei de sănătate publică.b) În judeţele cu puncte de trecere a frontierei de stat se normeaza în plus câte 4 asistenţi de igiena pentru fiecare punct de trecere a frontierei de stat şi un medic epidemiolog la cabinetele de trecere frontiera, port şi aeroport, nominalizate de Ministerul Sănătăţii şi Familiei.c) În judeţele cu localităţi urbane, altele decât cea în care se afla sediul direcţiei de sănătate publică, se normeaza câte un medic şi un asistent în plus pentru fiecare localitate urbana care are peste 35.000 de locuitori.d) În judeţul Constanta se normeaza în plus 2 medici şi 6 asistenţi medicali în profil igiena.e) În localităţile urbane situate la distanta de sediul direcţiei de sănătate publică sau amplasate în zone greu accesibile şi care împreună cu localităţile arondate insumeaza 70.000 de locuitori şi peste se pot organiza compartimente teritoriale de sănătate publică cu avizul Ministerului Sănătăţii şi Familiei.În funcţie de dotare şi de posibilităţile de încadrare cu medici, compartimentele teritoriale se pot organiza având în structura: compartiment de epidemiologie, compartiment de igiena, compartiment de microbiologie şi compartiment de chimie. Pot funcţiona compartimente teritoriale dar, numai cu compartimente de epidemiologie şi de igiena. Nu pot funcţiona numai cu compartiment de microbiologie şi chimie.f) În judeţele pentru care s-au aprobat compartimente teritoriale de sănătate publică se normeaza în plus pentru fiecare dintre acestea următorul personal:– muncitori calificaţi pe trepte profesionale – soferi – câte unul pentru fiecare autovehicul din dotare;– un post dactilografa;– în funcţie de situaţia locală, alt personal tehnic şi de deservire cu avizul Ministerului Sănătăţii şi Familiei.g) În raport cu numărul total al personalului şi gradul de dispersie (numărul de compartimente teritoriale), pot fi normate şi alte posturi, cu avizul Ministerului Sănătăţii şi Familiei. + 
Anexa 13                            NORMATIVE DE PERSONAL            pentru personalul tehnic, economic, de informatica,                        administrativ şi de deservire

             
  Nr. crt. Tipul unităţii Categoria de personal Criteriul de normare Normativul
  I. Personalul din aparatul funcţional (tehnic, economic, de informatică şi administrativ)
  1. Unităţi cu până la 150 de posturi prevăzute în statul de funcţii   % din numărul de posturi 6-12%
  2. Unităţi între 151-400 de posturi prevăzute în statul de funcţii   % din numărul de posturi 6-11%
  3. Unităţi cu peste 400 de posturi prevăzute în statul de funcţii   % din numărul de posturi 6-10%
  II. Personal de deservire*)
  1. Pentru toate tipurile de unităţi   % din numărul de posturi 1,5-2%

 *) se utilizează numai pentru unităţile care asigura paza cu personal propriu.NOTĂ:1) Prezentele normative se aplică în următoarele tipuri de unităţi: spitale şi spitale clinice, institute şi centre medicale, sanatorii şi preventorii, alte unităţi sanitare cu personalitate juridică decât cele cu paturi, atât din subordinea Ministerului Sănătăţii şi Familiei, cat şi din subordinea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.2) Numărul de posturi normate pe baza prezentelor criterii de normare se stabileşte în număr întreg şi doua zecimale. Fracţiunile de la 0,01-0,50 se neglijează, iar cele de la 0,51-0,99 se intregesc la 1 post, la nivelul fiecărei poziţii din normative, aplicate pe unitatea sanitară. + 
Anexa 14NORMATIVE DE PERSONALpentru activităţile de întreţinere a clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire, deservire posturi fixe şi preparare a hranei în blocurile alimentare din unităţile sanitareI. Dispoziţii generale1. Prin prezentele normative se stabileşte numărul maxim de personal muncitor pentru următoarele activităţi:a) întreţinerea clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire;b) deservirea posturilor fixe la centrale termice, centrale de oxigen, lifturi, centrale telefonice, activitate de proiectie, activitate radioficare şi telex etc.;c) prepararea hranei în blocurile alimentare;d) meserii specifice unor unităţi sanitare.Activitatea de întreţinere şi deservire a obiectivelor menţionate mai sus, precum şi de preparare a hranei pentru bolnavi consta în asigurarea condiţiilor optime necesare pentru buna desfăşurare a activităţii medicale în unităţile sanitare.2. La elaborarea normativelor de personal pentru aceste activităţi s-au avut în vedere următoarele:– volumul activităţii de întreţinere sau de deservire;– capacitatile unităţilor sanitare;– folosirea raţională şi integrală a timpului de lucru;– asigurarea serviciilor la nivelul cerut de normele de funcţionare a unităţilor sanitare;– încadrarea în alocaţiile bugetare repartizate potrivit surselor de finanţare aprobate.3. În vederea aplicării normativelor de personal conducerea unităţii sanitare va lua următoarele măsuri:– menţinerea instalaţiilor şi a utilajelor în stare permanenta de funcţionare;– organizarea raţională a procesului de întreţinere şi deservire a obiectivelor nominalizate la posturi fixe şi de preparare a hranei pentru bolnavi conform dietelor prescrise de personalul medical;– aprovizionarea cu materiile şi materialele necesare desfăşurării optime a activităţilor ce fac obiectul prezentelor normative;– organizarea şi efectuarea controlului asupra calităţii muncii şi a respectării normelor de protecţie a muncii;– stabilirea atribuţiilor pentru fiecare muncitor şi nominalizarea lucrărilor ce îi revin în cadrul meseriei pe care o exercită;– organizarea evidentei primare;– urmărirea folosirii rationale a timpului de lucru şi analiza periodică a eficientei activităţii;– organizarea schimbului II şi III numai în cadrul activităţilor la care se impune aceasta, în funcţie de condiţiile concrete ale fiecărei unităţi sanitare.4. Prezentele normative se aplică în următoarele tipuri de unităţi: spitale şi spitale clinice, institute şi centre medicale, sanatorii şi preventorii etc., alte unităţi sanitare cu personalitate juridică decât cele cu paturi atât din subordinea Ministerului Sănătăţii şi Familiei, cat şi din subordinea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.II. Meseriile ce pot fi utilizate5a) În activitatea de întreţinere a clădirilor, instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire prevăzute la pct. 1 lit. a) din normativ vor putea fi folosite următoarele meserii:

       
  Indicator tarifar de calificare Meseria
  05.11.05 lăcătuş mecanic de întreţinere şi reparaţii universale
  20.05.01 instalator de apă şi canal
  20.05.02 instalator de încălzire centrală şi gaze
  05.04.08 electrician de întreţinere şi reparaţii
  09.08.00 tâmplar universal
  05.22.01 sudor electric
  05.22.02 sudor cu gaze
  20.12.01 zidar – roşar tencuitor
  20.13.00 zugrav – vopsitor
  05.21.01 strungar la strung paralel şi de detalonat
  06.01.02 laborant determinări fizico-chimice numai în unităţile chimice şi la locurile stabilite de I.S.C.I.R.
  19.00.09 operator hidraulic în alimentările cu apă numai unităţile în care au staţie proprie de alimentare cu apă
  05.04.01 bobinator maşini electrice rotative
  09.05.00 tapiţer
  20.00.08 geamgiu
  05.24.01 tinichigiu industrial
  20.05.03 instalator frigorist
  20.09.02 montator de placaje interioare şi exterioare
  18.00.03 deratizator, dezinfectator, deparazitor
  20.07.02 instalator termic şi fonic
  20.05.04 instalator de ventilare şi condiţionare
  24.00.01 preparator ser vaccin
    – muncitor necalificat (numai cei care lucrează efectiv la întreţinere clădiri şi instalaţii de apă, lumină şi încălzire) ajutând pe muncitorii calificaţi

 5b) În activitatea de deservire a posturilor fixe prevăzute la pct. 1 lit. b)     din normativ vor putea fi utilizate următoarele meserii:

     
  Indicator de calificare Meseria
  25.51.03 fochist la clădiri pentru încălzire centrală
  25.51.02 fochist la clădiri pentru abur industrial
  25.00.10 liftier
  25.51.11 telefonist
  25.51.12 telegrafist
  24.52.08 proiecţionist
  22.51.10 operator radio-radioficare
  20.05.02 instalator de încălzire centrală şi gaze
  05.15. optician (confecţioner lentile şi prisme)
  05.19.01 rectificator universal
  17.07.00 confecţioner proteze ortopedice
  05.04.08 electrician de întreţinere şi reparaţii
  05.05.03 montator, reglor şi depanator de electronică şi curenţi purtători
  12.04.00 croitor
  12.06.00 lenjer
  18.04.00 frizer
  19.03.00 peisagist floricultor
  05.11.03 lăcătuş montator, agregate energetice şi transport
    cosmetician
    coafor
    şofer

 5c) În activitatea de preparare a hranei în blocurile alimentare pot      fi folosite următoarele meserii:        – bucatar;        – ospatar;        – cofetar-patiser;        – carmangier;        – brutar;        – muncitor necalificat. 5d) Meserii specifice unor unităţi sanitare:   1. Serviciile de ambulanta

     
  05.04.04 electrician montator de instalaţii electrice la mijloace de transport
  05.24.02 tinichigiu carosier
  05.29.00 vopsitor industrial
  25.00.09 ungător-gresor
  06.54.04 vulcanizator
    conducător şalupă, motorist

   2. Institutul Naţional de Recuperare, Medicina Fizica şi       Balneoclimatologie Bucureşti

     
  03.04 sondor

   3. Direcţii de sănătate publică

     
    conducător şalupă, ofiţer mecanic
    motorist

III. Normative de personal6. Normativele de personal determina numărul maxim de posturi la activităţile de întreţinerea clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire, deservire posturi fixe şi preparare a hranei în blocurile alimentare, în unităţi sanitare.a) Pentru determinarea numărului de posturi necesar pentru întreţinerea clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire se vor aplica următoarele normative:

     
  Elemente de normare: Criterii de normare:
  – Număr de paturi convenţionale pe întreaga unitate cu personalitate juridică – 80 de paturi convenţionale/1 post de muncitor la unităţile cu personalitate juridică

Calculul numărului de paturi convenţionale pe unitate se face prin echivalarea paturilor fizice şi a încăperilor fără paturi, astfel:– 1 pat fizic corespunde cu 1 pat convenţional la normare;– 1 încăpere fără paturi corespunde cu 1 pat convenţional la normare.Prin pat fizic se înţelege paturile din secţiile şi compartimentele din spitale şi spitale clinice, institute şi centre medicale, sanatorii şi preventorii etc.Prin încăpere fără paturi se înţelege toate încăperile din unitatea sanitară în care nu sunt amplasate paturi, ca de exemplu: laboratoare, sali de operaţie, sali de naştere, sali de pansamente, sali de ghips, sterilizare, cabinete de consultaţii, sali de asteptare, amfiteatre, birouri, sali de şedinţe, magazii, bucatarii, spălătorii, băi, grupuri sanitare, centrale telefonice, alte încăperi delimitate de uşi etc.Pentru subsolurile tehnice se va lua în calcul o suprafaţa de 20 mp ca încăpere fără paturi.Calculul numărului normat de posturi în baza criteriului de 80 de paturi convenţionale/1 post muncitor [pct. 6 lit. a)] se face pe unitatea sanitară cu personalitate juridică, iar nominalizarea meseriilor prevăzute la cap. II pct. 5 lit. a) se face de conducerea unităţii sanitare. În cadrul acestui normativ pot fi nominalizate şi alte meserii în afară celor prevăzute la cap. II pct. 5 lit. a), în funcţie de specificul unităţii.b) Pentru determinarea numărului de personal necesar deservirii posturilor fixe se vor aplica următoarele normative:

       
    Elemente de normare: Criterii de normare:
  Centrale termice: – 1 post de fochist pe fiecare tură şi centrală termică cu până la 4 cazane inclusiv
      – În centralele termice cu peste 4 cazane, câte 2 posturi de fochişti pe fiecare tură şi centrală. Stabilirea numărului normat se va face cu avizul inspectoratului teritorial al judeţului sau al municipiului Bucureşti – Inspecţia I.S.C.I.R.
  Staţii centrale de oxigen: – 1 post de muncitor pe tură şi staţie. Stabilirea numărului normat se va face cu avizul inspectoratului teritorial al judeţului sau municipiului Bucureşti – Inspecţia I.S.C.I.R.
  Lifturi: – 1 post de liftier/tură, conform programului de funcţionare a acestora, stabilit de conducerea unităţii. Posturile de liftier se vor stabili numai pentru ascensoarele de persoane care au înscrisă în cartea tehnică sau în procesele-verbale I.S.C.I.R. condiţia expresă "cu însoţitor"
  Centrale telefonice: – 1 post de telefonist pe fiecare poziţie la pupitru şi pe tură, în unităţi sanitare
      – 1 post de telefonist/operator registrator de urgenţă pe fiecare poziţie la pupitru şi pe tură, în serviciile de ambulanţă
  Activitate de proiecţie: – 1 post de proiecţionist pe unitate
  Activitate radioficare şi telex: – 1 post pe unitate la unităţile care au în dotare astfel de instalaţii
  Confecţionare, reparare şi întreţinere inventar moale – 1 post de muncitor la 125 de paturi fizice
  Aprovizionare, manipulare, depozitare şi deservirea mijloacelor de transport – 1 post de muncitor la 125 de paturi fizice
  Îngrijire animale pentru experienţă – 1 post de muncitor la 300 de animale mici
      – 1 post de muncitor la 70 de alte animale
  Confecţionare lentile şi prisme – 1 post de muncitor la 20 de paturi
  Confecţionare proteze ortopedice – 1 post de muncitor la 30 de paturi
  Rectificator universal – 1 post de muncitor pe unitate
  Montator, reglor şi depanator de electronică şi curenţi purtători – 1 post de muncitor pe unitate
  Frizer**)  
    – unităţi cu personalitate juridică cu până la 150 de paturi – 1 post de frizer pe unitate
    – unităţi cu personalitate juridică cu peste 150 de paturi – 1 post de frizer la 225 de paturi
  Întreţinere spaţii verzi, parcuri – 1 post de muncitor la 7.500 m2***)
  Întreţinere sere pentru flori şi răsaduri – 2 posturi de muncitor pe seră***)
  Cosmetician – 1 post de cosmetician pe unitate/tură la Institutul Naţional de Gerontologie şi Geriatrie "Ana Aslan" Bucureşti
  Coafor – 1 post de coafor pe unitate/tură la Institutul Naţional de Gerontologie şi Geriatrie "Ana Aslan" Bucureşti
  – Activitatea de întreţinere şi reparaţii cu rente, mijloace de transport auto – 1 post de muncitor la 6 maşini
  Activitatea de conducere auto – 1 post de şofer pe mijloc de transport/tură
  Întreţinere şi reparaţii aparatură medicală – 1 post de tehnician/inginer la 200 de paturi
  Supraveghere bolnavi psihici periculoşi – 1 post de muncitor/pavilion*)/tură sau
      – 1 post de muncitor la 60 de paturi/tură*)
      – 1 post de muncitor pe cameră de gardă/tură*)
  – Deservire grup electrogen şi staţie de ac umulatori sau baterii – 1 post de muncitor pe grup sau staţie
  – Deservire staţii de epurarea apelor uz ate şi reziduale – 1 post de muncitor/tură/staţie
  – Deservire staţii de pompe sau uzine pe ntru asigurarea cu apă potabilă – 1 post de muncitor/tură/staţie
  Crematoriu*) – 1 post de muncitor/unitate

   *) Se utilizează muncitori necalificati.  **) Nu se iau în calcul paturile din secţiile obstetrica-ginecologie şi      nou-născuţi. ***) Se utilizează muncitori calificaţi şi necalificati.Calculul numărului normat de muncitori pentru posturile fixe menţionate mai sus se va face distinct pe fiecare obiectiv, iar nominalizarea meseriilor se va face de conducerea unităţii sanitare, conform prevederilor cap. II pct. 5 lit. b).c) Pentru determinarea numărului de posturi necesar preparării hranei în blocurile alimentare se vor aplica următoarele normative:

     
  Elemente de normare: Criterii de normare:
  – În blocuri alimentare care deservesc până la 500 de paturi convenţionale – 1 post de muncitor/30 de paturi convenţionale
  – În blocuri alimentare care deservesc peste 500 de paturi convenţionale – 1 post de muncitor/40 de paturi convenţionale

Calculul paturilor convenţionale deservite de blocul alimentar se face prin însumarea paturilor convenţionale rezultate din paturile fizice existente în unitatea sanitară şi a celor rezultate din numărul persoanelor fizice care servesc masa la cantina unităţii (personal din unitate, cursanţi la cursuri de specializare sau perfecţionare etc.), după cum urmează:– 1 pat fizic, corespunde cu 1 pat convenţional;– 1 persoana fizica, care serveşte zilnic 3 mese la cantina unităţii corespunde cu 1 pat convenţional;– 1 persoana fizica care serveşte zilnic 1-2 mese la cantina unităţii corespunde cu 1/2 pat convenţional.Prin blocuri alimentare care deservesc până la 500 de paturi se înţelege bucătăriile cu anexele respective, în care se prepara hrana pentru bolnavii din secţiile şi compartimentele din spitalele şi spitalele clinice, institutele şi centrele medicale, din sanatoriile şi preventoriile etc., care insumeaza un număr mai mic de 500 de paturi convenţionale.Prin blocurile alimentare care deservesc peste 500 de paturi se înţelege bucătăriile cu anexele respective, în care se prepara hrana pentru bolnavii din secţiile şi compartimentele aceloraşi tipuri de unităţi sanitare menţionate mai sus, care insumeaza un număr mai mare de 500 de paturi convenţionale.Numărul normat de posturi se determina la începutul fiecărui an, pe baza numărului de paturi fizice existent la data de 31 decembrie din anul precedent şi a numărului mediu de persoane ce au servit masa la cantina unităţii sanitare în anul precedent. Pentru unităţile sanitare nou-înfiinţate se va lua în calcul numărul de paturi aprobat de Ministerul Sănătăţii şi Familiei.Numărul mediu de persoane care au servit masa la cantina unităţii, ce se ia în calcul în vederea stabilirii numărului de paturi convenţionale pe baza căruia se normeaza posturile de muncitori, se determina ca media zilnica a numărului absolut de persoane care în anul precedent au servit masa la cantina unităţii, evidenta acestor persoane şi a numărului de mese servite ţinându-se zilnic.Calculul numărului normat de posturi pentru prepararea hranei se va face distinct pe fiecare bloc alimentar, iar nominalizarea meseriilor se va face pe baza prevederilor cap. II pct. 5 lit. c).d) Meserii specifice unor unităţi sanitare      :     

       
  Elemente de normare: Criterii de normare:
  1. Serviciile de ambulanţă:  
    – activitatea de întreţinere şi reparaţii curente la mijloacele de transport auto – 1 post de muncitor la 6 autosanitare/2 ture*)
    – conducător şalupă, motorist – câte un post pe fiecare şalupă
  2. Institutul Naţional de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneoclimatologie Bucureşti  
    – activitatea de forare – 1 post pe fiecare policlinică balneară
  3. Direcţiile de sănătate publică  
    – conducător şalupă, motorist pentru compartimentul supravegherea stării de sănătate şi inspecţia sanitară – câte un post pe fiecare şalupă

Notă *)Nominalizarea pe meserii o face conducerea fiecărui serviciu de ambulanţă în funcţie de aspectele concrete în care se desfăşoară activitatea.IV. Organizarea activităţilor şi conducerea lucrărilor7. Numărul de muncitori din activitatea de întreţinere a clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire şi a celor de deservire a posturilor fixe şi de la blocurile alimentare, rezultat din aplicarea criteriilor de normare se repartizează de către conducerea unităţii sanitare pe ture şi pe locuri de muncă, în raport de necesităţile de funcţionare a unităţii sanitare respective şi de volumul de activitate.Se vor lua măsuri ca toţi muncitorii de întreţinere şi reparaţii care supraveghează funcţionarea unor instalaţii (normati la posturi fixe) sau cei care asigura întreţinerea şi repararea instalaţiilor de încălzire, apa, lumina sau a clădirilor în perioada în care nu sunt solicitati la intervenţii în cadrul unităţii sanitare să execute în cadrul compartimentului de lucru ajustari de piese, reconditionari de subansambluri, dispozite etc. precum şi îndeplinirea altor sarcini stabilite de conducerea unităţii sanitare, în folosirea integrală a timpului de muncă zilnic.Pentru fiecare meserie şi post se vor stabili în mod concret sarcinile şi atribuţiile, precum şi răspunderile ce revin acestora prin fişa postului.8. Activitatea de întreţinere a clădirilor şi instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire şi de deservire a posturilor fixe este organizată, condusă şi controlată de responsabilul compartimentului de întreţinere şi reparaţii, instalaţii şi aparatura stabilit de conducerea unităţii sanitare (inginer, subinginer, tehnician etc.) care răspunde de buna funcţionare şi deservire a instalaţiilor şi utilajelor respective.Muncitorii de la activitatea de întreţinere vor consemna în caiete sau în bonuri de lucru lucrările ce le executa. Cei de la posturile fixe vor consemna în registrele de tura data, ora predării/preluării schimbului, modul cum au funcţionat instalaţiile, defecţiunile constatate, urgenta şi remedierea acestora etc.Caietele sau bonurile de lucru şi registrele de tura vor fi controlate şi vizate de responsabilul compartimentului de întreţinere din unitatea sanitară, care certifica la finele lunii îndeplinirea atribuţiilor şi sarcinilor de serviciu de către personalul din subordine în vederea acordării drepturilor de salarizare.V. Dispoziţii finale9. Numărul de posturi normate pe baza prezentelor criterii de normare se stabileşte în număr întreg cu doua zecimale. Fracţiunile de la 0,01-0,50 se neglijează, iar cele de la 0,51-0,99 se intregesc la 1 post, la nivelul fiecărei poziţii din normativele aplicate în unitatea sanitară. În numărul de posturi normate potrivit prezentelor normative nu se cuprind posturile de ingineri, subingineri, tehnicieni sau de maiştri.Prin aplicarea prezentelor normative la activităţile de întreţinere a clădirilor, instalaţiilor de apa, lumina şi încălzire, numărul de posturi normat se stabileşte în funcţie de condiţiile tehnice şi organizatorice concrete din fiecare unitate sanitară, asigurându-se în permanenta buna desfăşurare a activităţii continue a acestora. Pentru locurile de muncă cu condiţii specifice de funcţionare (24 de ore din 24), unde criteriul de normare este număr post/tura, în vederea asigurării deservirii acestora pe perioadele de sarbatori legale, repaus săptămânal, concedii de odihnă, se va putea determina numărul suplimentar de posturi, astfel: pentru un loc de muncă (statia de oxigen) încadrat cu un număr de 3 muncitori:

       
  a) acoperirea repausului săptămânal, în cursul anului pentru 3 muncitori 3 x 2 x 52 = 312 zile
  b) acoperirea concediilor de odihnă 3 x 25 = 75 zile
  c) acoperirea sărbătorilor legale 3 X 7 = 21 zile
  TOTAL ZILE DE EFECTUAT: 408 zile

Numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an este de 21,25 x 12 = 255.Numărul de posturi ce pot fi normate peste normativ se determina impartind fondul de timp determinat suplimentar (408 zile) la numărul mediu de zile lucrătoare dintr-un an (255 de zile), 408 : 255 = 1,6 posturi. Fracţiunile mai mari de 0,5 se rotunjesc prin adaos, iar cele mai mici de 0,5 prin diminuare.10. Atribuţiile şi sarcinile personalului muncitor se stabilesc de către conducerea unităţii sanitare în baza indicatoarelor tarifare de calificare, completate în funcţie de condiţiile concrete în care se desfăşoară munca fiecărui muncitor.11. Ministerul Sănătăţii şi Familiei, la propunerea direcţiilor de sănătate publică, în unele cazuri justificate, va putea majoră numărul de posturi normat (stabilit în baza prezentelor normative), în funcţie de condiţiile concrete de desfăşurare a activităţii.12. Posturile de muncitori normate potrivit criteriilor de normare prevăzute la cap. III pct. 6 lit. a) şi b) se vor putea utiliza numai la următoarele formaţii de lucru:– formatia de întreţinere şi reparare a instalaţiilor şi utilajelor (apa, lumina, încălzire);– formatia de întreţinere şi reparaţii clădiri.────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x