Având în vedere adoptarea la nivelul Uniunii Europene a regulamentelor privind instituirea sistemelor europene de informații pentru frontieră și securitate, respectiv:– Regulamentul (UE) 2017/2.226 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 noiembrie 2017 de instituire a Sistemului de intrare/ieșire (EES) pentru înregistrarea datelor de intrare și de ieșire și a datelor referitoare la refuzul intrării ale resortisanților țărilor terțe care trec frontierele externe ale statelor membre, de stabilire a condițiilor de acces la EES în scopul aplicării legii și de modificare a Convenției de punere în aplicare a Acordului Schengen și a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008 și (UE) nr. 1.077/2011, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 327 din 9 decembrie 2017; … – Regulamentul (UE) 2018/1.240 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 septembrie 2018 de instituire a Sistemului european de informații și de autorizare privind călătoriile (ETIAS) și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.077/2011, (UE) nr. 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1.624 și (UE) 2017/2.226, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 236 din 19 septembrie 2018; … – Regulamentul (UE) 2018/1.860 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind utilizarea Sistemului de informații Schengen pentru returnarea resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 312 din 7 decembrie 2018; … – Regulamentul (UE) 2018/1.861 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind instituirea, funcționarea și utilizarea Sistemului de informații Schengen (SIS) în domeniul verificărilor la frontiere, de modificare a Convenției de punere în aplicare a Acordului Schengen și de modificare și abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 312 din 7 decembrie 2018; … – Regulamentul (UE) 2018/1.862 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind instituirea, funcționarea și utilizarea Sistemului de informații Schengen (SIS) în domeniul cooperării polițienești și al cooperării judiciare în materie penală, de modificare și de abrogare a Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.986/2006 al Parlamentului European și al Consiliului și a Deciziei 2010/261/UE a Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 312 din 7 decembrie 2018; … – Regulamentul (UE) 2019/816 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 de stabilire a unui sistem centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor (ECRIS-TCN), destinat să completeze sistemul european de informații cu privire la cazierele judiciare, și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1.726, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 135 din 22 mai 2019; … – Regulamentul (CE) nr. 767/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 privind Sistemul de informații privind vizele (VIS) și schimbul de date între statele membre cu privire la vizele de scurtă ședere (Regulamentul VIS), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 218 din 13 august 2008; … – Regulamentul (UE) 2019/817 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2019 privind instituirea unui cadru pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informații ale UE în domeniul frontierelor și al vizelor și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2.226, (UE) 2018/1.240, (UE) 2018/1.726 și (UE) 2018/1.861 ale Parlamentului European și ale Consiliului și a Deciziilor 2004/512/CE și 2008/633/JAI ale Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 135 din 22 mai 2019; … – Regulamentul (UE) 2019/818 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2019 privind instituirea unui cadru pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informații ale UE în domeniul cooperării polițienești și judiciare, al azilului și al migrației și de modificare a Regulamentelor (UE) 2018/1.726, (UE) 2018/1.862 și (UE) 2019/816, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 135 din 22 mai 2019, … în vederea stabilirii unui sistem de guvernanță care să permită implementarea sistemelor europene de informații în calendarul stabilit de Comisia Europeană și Agenția Uniunii Europene pentru Gestionarea Operațională a Sistemelor Informatice la Scară Largă în Spațiul de Libertate, Securitate și Justiție (eu-LISA), precum și monitorizarea măsurilor aferente, de manieră a garanta că România este pregătită de operaționalizarea acestora în termen,în scopul stabilirii unui mod de cooperare eficient, care să conducă la identificarea și adoptarea deciziilor necesare, în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare,ministrul afacerilor interne emite următorul ordin: +
Articolul 1(1)La nivelul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, se constituie Comitetul de coordonare a noii arhitecturi a sistemelor europene de informații pentru frontieră și securitate, denumit în continuare Comitetul.(2)Scopul Comitetului este să coordoneze măsurile de ordin tehnic, legislativ, financiar și logistic necesare implementării sistemelor europene de informații pentru frontieră și securitate, să monitorizeze stadiul îndeplinirii acestora și să ia deciziile strategice necesare punerii acestora în aplicare la nivelul unităților, instituțiilor și structurilor aflate în cadrul/subordinea MAI. +
Articolul 2(1)Comitetul este condus de secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și relații internaționale.(2)Comitetul este format din câte un reprezentant cu rol decizional al structurilor MAI prevăzute la art. 3, al structurilor MAI care gestionează sisteme europene de informații prevăzute la art. 4, precum și din managerii de proiect prevăzuți la art. 5 alin. (1), denumiți în continuare membri ai Comitetului. (3)Membrii Comitetului pot fi însoțiți la reuniuni de maximum doi experți din cadrul structurii de proveniență. (4)În situația în care membrii Comitetului care reprezintă structurile MAI prevăzute la art. 3 și cei care reprezintă la nivel decizional structurile MAI prevăzute la art. 4 nu pot asigura participarea la reuniuni, aceștia pot fi supliniți de un reprezentant cu rol decizional din cadrul structurii de proveniență. (5)În situația în care managerii de proiect ai sistemelor prevăzuți la art. 5 alin. (1) nu pot asigura participarea la reuniuni, aceștia sunt înlocuiți de un reprezentant al structurii de proveniență care să preia atribuțiile managerului de proiect nominalizat de acesta. (6)La reuniunile Comitetului pot participa, în calitate de invitați, secretarul de stat pentru ordine și siguranță publică, secretarul general și reprezentanți ai altor structuri din cadrul sau din subordinea MAI sau ai altor autorități și instituții publice cu responsabilități în domeniu, în funcție de subiectele aflate pe ordinea de zi.(la 10-06-2020,
Alineatul (6) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 72 din 12 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 10 iunie 2020
)
(7)În scopul implementării măsurilor stabilite la nivelul Comitetului, secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și relații internaționale emite dispoziții. +
Articolul 3Structurile din cadrul sau din subordinea MAI reprezentate în Comitet sunt: a)Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației; … b)Direcția generală afaceri europene, Schengen și relații internaționale; … c)Direcția fonduri externe nerambursabile; … d)Direcția generală financiară; … e)Direcția generală logistică; … f)Direcția generală juridică; … g)Direcția generală management operațional; … h)Direcția generală management resurse umane; … i)Oficiul responsabilului cu protecția datelor personale; … j)Direcția generală de protecție internă. … +
Articolul 4Structurile din cadrul sau din subordinea MAI responsabile de gestionarea sistemelor europene de informații sunt:a)Inspectoratul General al Poliției Române – pentru componenta națională a Sistemului centralizat privind cazierele cetățenilor terți (ECRIS-TCN); … b)Inspectoratul General al Poliției de Frontieră – pentru componenta națională a Sistemului de Intrare/Ieșire (EES) și a Sistemului european de informare și autorizare privind călătoriile (ETIAS); … c)Inspectoratul General pentru Imigrări – pentru componenta națională a Sistemului pentru compararea amprentelor digitale ale cetățenilor terți (EURODAC); … d)Centrul Național SIS – pentru componenta națională a Sistemului de Informații Schengen (SIS); … e)Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației – pentru componenta de coordonare și monitorizare a implementării conceptului de interoperabilitate. … +
Articolul 5(1)Gestionarea sistemelor europene de informații, aflate în proces de stabilire sau de dezvoltare, se realizează prin intermediul echipelor de proiect coordonate de un manager de proiect din cadrul structurilor de la art. 4 și compuse din specialiști, în special în domeniile legislativ, informatic, al resurselor umane și logistic.(2)Echipele de proiect gestionează în mod integrat toate aspectele necesare implementării proiectului, colaborând cu alte structuri MAI sau instituții naționale cu competențe în domeniul incident sistemului european respectiv.(3)În scopul prevăzut la alin. (2), din echipele de proiect fac parte și reprezentanți ai altor structuri MAI cu atribuții de punere în aplicare sau utilizare a sistemelor europene de informații, care facilitează activitatea echipei de proiect la nivelul structurii din care provin și răspund cu operativitate solicitărilor acesteia ori ale managerului de proiect, pe domeniul de competență al propriei structuri.(4)Echipele de proiect au obligația elaborării unor planuri detaliate ce cuprind măsurile necesare operaționalizării componentei naționale a sistemelor europene de informații, cu indicarea termenelor și a persoanelor responsabile de ducerea la îndeplinire a acestora.(5)Managerii de proiect au obligația de a transmite, lunar, către secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și relații internaționale și către secretariatul Comitetului informații cu privire la activitățile desfășurate în luna anterioară, cu indicarea progreselor înregistrate, a problemelor identificate și a riscurilor asociate implementării proiectului. (6)Conducătorii structurilor MAI cu competențe în crearea sau dezvoltarea componentei naționale a sistemelor europene de informații poartă responsabilitatea derulării fluente a activității echipelor de proiect, acordă prioritate aspectelor semnalate de echipa de proiect sau de managerul de proiect și dispun măsurile necesare punerii în aplicare a soluțiilor identificate. (7)Pe baza informațiilor cuprinse în planurile prevăzute la alin. (4), secretariatul Comitetului elaborează, cu avizul Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației, un plan de ansamblu denumit în continuare Masterplanul sistemelor europene de informații.(8)Masterplanul sistemelor europene de informații se supune aprobării secretarului de stat pentru relația cu Parlamentul și relații internaționale. Monitorizarea stadiului îndeplinirii acestuia se realizează de către secretariatul Comitetului, împreună cu Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației. +
Articolul 6(1)Comitetul se convoacă periodic de către secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și relații internaționale, prin grija secretariatului Comitetului constituit la nivelul Direcției generale afaceri europene, Schengen și relații internaționale.(2)Reuniunile Comitetului sunt conduse de secretarul de stat pentru relația cu Parlamentul și relații internaționale. (3)Comitetul are următoarele atribuții:a)urmărește identificarea măsurilor necesare implementării sistemelor europene de informații; … b)analizează, discută și identifică soluții la problemele semnalate de managerii de proiect, ce nu pot fi soluționate de către echipele de proiect; … c)facilitează cooperarea între structurile MAI implicate în operaționalizarea sistemelor europene de informații, pentru realizarea implementării la timp a noii arhitecturi a acestora; … d)acționează pentru deblocarea sau soluționarea unor situații neprevăzute sau excepționale în procesul de implementare a sistemelor europene de informații; … e)informează, periodic, conducerea MAI cu privire la progresele înregistrate, problemele întâmpinate sau eventualele riscuri identificate în respectarea calendarului de implementare a componentei naționale a sistemelor europene de informații. … +
Articolul 7Secretariatul Comitetului are următoarele atribuții:a)transmite membrilor Comitetului și, după caz, altor persoane din cadrul structurilor MAI sau ai altor instituții naționale cu responsabilități în domeniu invitația de participare la reuniunile Comitetului; … b)la propunerea membrilor Comitetului, întocmește ordinea de zi și pregătește, pe baza contribuțiilor acestora, documentele de lucru, pe care le distribuie prin intermediul poștei electronice persoanelor care urmează să fie invitate la reuniunile Comitetului; … c)în termen de două zile lucrătoare de la încheierea reuniunilor Comitetului, întocmește minutele aferente acestora pe care le transmite, în prealabil, pentru a fi convenite și agreate, în termen de două zile lucrătoare, cu persoanele care au asigurat participarea la respectivele ședințe; minutele conțin informații referitoare la sarcinile stabilite, termenele de soluționare și structurile responsabile pentru ducerea la îndeplinire a acestora; … d)centralizează raportările lunare primite de la managerii de proiect cu privire la stadiul implementării sistemelor europene de informații. … e)pentru pregătirea reuniunilor Comitetului, poate convoca reuniuni de lucru pe aspecte referitoare la implementarea sistemelor de informații.(la 10-06-2020,
Articolul 7 a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 72 din 12 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 10 iunie 2020
)
… +
Articolul 8Dispozițiile prezentului ordin se aplică activităților desfășurate până la operaționalizarea în România și la nivel european a tuturor sistemelor europene de informații. +
Articolul 9Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul afacerilor interne,
Marcel Ion VelaBucurești, 13 noiembrie 2019.Nr. 129.