pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 246/2008 privind stabilirea modului de implementare, a condiţiilor specifice şi a criteriilor de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare în sectorul vegetal, pentru acordarea sprijinului aferent măsurilor de agromediu şi zone defavorizate
Văzând Referatul de aprobare nr. 67.674/86.721/16.217/2012 al Direcţiei generale politici în sectorul vegetal, al Direcţiei generale politici în zootehnie şi industrie alimentară şi al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţiei pentru Agricultură,având în vedere prevederile art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare, care se acordă în agricultură începând cu anul 2007, şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2007, cu modificările ulterioare,în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005 , (CE) nr. 247/2006 , (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003 , cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin: +
Articolul IOrdinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 246/2008 privind stabilirea modului de implementare, a condiţiilor specifice şi a criteriilor de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare în sectorul vegetal, pentru acordarea sprijinului aferent măsurilor de agromediu şi zone defavorizate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 332 din 25 aprilie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Articolul 1^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 1^1. – În sensul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:a) pajişti permanente – terenuri consacrate în mod permanent pentru o perioadă de 5 ani şi mai mult culturii de plante furajere erbacee, fie că acestea sunt cultivate (semănate), fie că sunt naturale (autoînsămânţate), care nu intră în sistemul de rotaţie a culturilor al exploataţiei. Terenurile pot fi utilizate pentru păşunat sau pot fi cosite pentru însilozare, fân sau pentru producerea de energie regenerabilă. Pajiştile permanente sunt terenuri agricole cu folosinţă ca păşuni sau fâneţe; … b) teren necultivat – orice teren arabil inclus în sistemul de rotaţie a culturilor, lucrat sau nu, dar fără intenţia de a se produce o recoltă pe durata unui an agricol. Caracteristica esenţială a terenului necultivat este că acesta se lasă în repaus pentru a se reface în mod normal pe toată durata unui an agricol. Sunt incluse toate suprafeţele de teren arabil păstrat în bune condiţii agricole şi de mediu, astfel cum sunt definite la art. 6 din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005 , (CE) nr. 247/2006 , (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003 cu modificările şi completările ulterioare, sau, unde este cazul, în legislaţia cea mai recentă.” … 2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 4. – Documentele doveditoare solicitate producătorului agricol, conform art. 7 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2006 , aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2007 , cu modificările ulterioare, privind dreptul de folosinţă a terenului agricol sunt, după caz, titlul de proprietate sau alte acte doveditoare ale dreptului de proprietate asupra terenului, contractul de arendare, contractul de concesiune, contractul de asociere în participaţiune, contractul de închiriere, contractul de comodat, înscrisuri sub semnătură privată şi alte acte care fac dovada utilizării terenului, cum ar fi adeverinţa eliberată de primărie conform înscrierilor din registrul agricol, sau alte acte doveditoare.”3. La articolul 5, alineatele (1), (6), (7) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"Art. 5. – (1) Pentru acordarea plăţii unice pe suprafaţă pentru pajiştile permanente comunale utilizate pentru păscut sau producerea de fân, documentele solicitate sunt cele prevăzute la art. 4 , iar la acestea se anexează următoarele documente:a) copie a cardului exploataţiei conform Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 40/2010 privind aprobarea Normei sanitare veterinare pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor şi bovinelor, cu modificările şi completările ulterioare; … b) copie a registrului activităţilor desfăşurate pe pajiştile permanente, completat la zi, potrivit modelului aprobat de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi pădurilor nr. 36/888/2012 privind modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi pădurilor nr. 30/147/2010 pentru aprobarea bunelor condiţii agricole şi de mediu în România. … …………………………………………………………….(6) În cazul pajiştilor permanente comunale, dovada dreptului de folosinţă a pajiştii se face pe baza contractelor încheiate între crescătorii de animale şi consiliile locale în calitate de administratori ai pajiştilor, din care să reiasă suprafaţa utilizată, iar dovada utilizării suprafeţelor se face pe bază de adeverinţă eliberată de primărie conform înscrisurilor din registrul agricol. … (7) Consiliile locale, prin reprezentantul legal, pot depune cereri de plată pentru pajiştile permanente aflate în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale pentru care nu au fost încheiate contracte, sau pe care nu păşunează animalele fermierilor, iar pe aceste terenuri trebuie să desfăşoare propria activitate agricolă, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125/2006 , aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2007 , cu modificările ulterioare. … ……………………………………………………………..(11) Consiliile locale, potrivit prevederilor alin. (10), stabilesc în baza solicitărilor crescătorilor de animale, suprafeţele rămase disponibile, pentru care depun cererea de plată." … 4. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 6. – (1) Documentele prevăzute la art. 4 şi 5 se prezintă, după caz, la depunerea cererii de plată de către producătorul agricol sau la solicitarea reprezentanţilor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare A.P.I.A., în vederea efectuării procedurilor de administrare şi control.(2) Documentele prevăzute la art. 4 şi 5 se încheie până la data depunerii cererii de plată şi/sau a modificării acesteia, în conformitate cu prevederile art. 124 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 , cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt valabile pentru întregul an de cerere. … (3) În situaţia în care este necesară prezentarea documentelor prevăzute la art. 4 şi 5 la depunerea cererii de plată de către producătorul agricol, data-limită de depunere a acestora este aceeaşi cu data-limită de depunere a cererilor de plată." … 5. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 7. – (1) În situaţia în care, în cadrul aceleiaşi scheme de sprijin pe suprafaţă, un bloc fizic face obiectul unei cereri de plată a 2 sau mai mulţi producători agricoli, în cazul în care suprafaţa totală declarată este mai mare decât suprafaţa agricolă din sistemul de referinţă – LPIS (Sistemul de identificare a parcelelor agricole), cu o diferenţă de maximum 1 hectar, şi se încadrează în toleranţa definită printr-o zonă-tampon de maximum 1,5 metri aplicată la perimetrul blocului fizic, A.P.I.A. poate aplica o reducere proporţională a suprafeţelor din acel bloc fizic, în temeiul art. 34 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.122/2009 al Consiliului din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea, modularea şi sistemul integrat de administrare şi control în cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori prevăzute de regulamentul respectiv, precum şi de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea în cadrul schemei de ajutoare prevăzute pentru sectorul vitivinicol.(2) Producătorii agricoli sunt înştiinţaţi de A.P.I.A. prin notificare despre faptul că li s-a aplicat o reducere pentru supradeclararea blocului fizic, iar aceştia pot depune contestaţie în termen de 15 zile lucrătoare şi trebuie să prezinte acte doveditoare privind utilizarea suprafeţei declarate." … 6. La articolul 10 alineatul (3), literele d) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"d) un producător agricol încheie contract de cultivare cu un singur prim-procesator;………………………………………………………………g) producătorul agricol/grupul de producători depune la centrul local/judeţean sau al municipiului Bucureşti al A.P.I.A., după caz, până la data de 1 mai a anului următor recoltării, declaraţia de livrare a tutunului livrat, care trebuie să conţină viza reprezentantului desemnat al direcţiei pentru agricultură judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru atestarea calităţii tutunului livrat; lipsa vizei pe declaraţia de livrare determină neeligibilitate la plată pentru pachetele PNDC 1 – culturi în teren arabil şi PNDC 4 – tutun." … 7. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 11^1, cu următorul cuprins:"Art. 11^1. – În conformitate cu art. 68 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 , cu modificările şi completările ulterioare, se acordă plăţi în cadrul schemei de sprijin pentru orez din zonele defavorizate, altele decât zona montană, producătorilor agricoli care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate:a) exploataţiile trebuie să fie localizate în unităţile administrativ-teritoriale (UAT) defavorizate, conform anexei 4 A din PNDR; … b) sprijinul specific se acordă tuturor exploataţiilor orizicole eligibile, sub formă de plată anuală suplimentară pe hectar, care îndeplinesc criteriile Schemei de plăţi unice pe suprafaţă." … 8. La articolul 13, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Cazurile de forţă majoră sunt cele prevăzute în art. 31 din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 , cu modificările şi completările ulterioare.” +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Ministrul agriculturiişi dezvoltării rurale,Achim Irimescu,secretar de statBucureşti, 7 iunie 2012.Nr. 127._______