ORDIN nr. 125 din 29 martie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 3 aprilie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 231 06/06/2024
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 125 29/03/2024
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 278 05/07/2024
ART. 14REFERIT DEANEXA 05/07/2024
ART. 31REFERIT DEANEXA 05/07/2024





Luând în considerare Referatul de aprobare comun al Direcției generale politici agricole, în calitate de autoritate responsabilă cu reglementarea măsurilor având ca sursă de finanțare fonduri din bugetul național pentru finanțarea ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul vegetal și zootehnic, și al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură nr. 206530 din 21.03.2024, în calitate de instituție responsabilă cu implementarea măsurilor având ca sursă de finanțare fonduri din bugetul național pentru finanțarea ajutoarelor naționale tranzitoriiavând în vedere prevederile:– Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013;– Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013;– Regulamentului delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului cu cerințe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenții specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum și cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiții agricole și de mediu);– Regulamentului delegat (UE) 2022/127 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/2.289 al Comisiei din 21 decembrie 2021 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește prezentarea conținutului planurilor strategice PAC și sistemul electronic pentru schimbul securizat de informații;– Regulamentului delegat (UE) 2022/1.408 al Comisiei din 16 iunie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește plata avansurilor pentru anumite intervenții și măsuri de sprijin prevăzute în Regulamentele (UE) 2021/2.115 și (UE) nr. 1.308/2013 ale Parlamentului European și ale Consiliului;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2022/1.173 al Comisiei din 31 mai 2022 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control din cadrul politicii agricole comune;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/587 al Comisiei din 12 februarie 2024 de stabilire a unei derogări de la Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește aplicarea standardului privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (standardul GAEC) 8, datele de eligibilitate a cheltuielilor pentru contribuția din FEGA și normele privind modificările planurilor strategice PAC pentru modificările anumitor ecoscheme pentru anul de cerere 2024;– Planului strategic PAC 2023-2027 al României, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor:– art. 38 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare; – art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite următorul ordin: + 
Capitolul IDomeniul de aplicare și definiții + 
Articolul 1Prezentul ordin aprobă criteriile de eligibilitate, documentele justificative și condițiile pentru implementarea intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare hotărâre, începând cu anul 2024. + 
Articolul 2În sensul prezentului ordin, următorii termeni și următoarele expresii se definesc astfel:a)activitatea agricolă este prevăzută la pct. 4.1.1.1 din Planul strategic PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027, și înseamnă activitatea care permite contribuția la furnizarea de bunuri private și publice prin intermediul unuia dintre următoarele procese sau al ambelor:– producția de produse agricole, care include acțiuni precum creșterea animalelor sau cultivarea de produse agricole, inclusiv prin paludicultură în scop furajer, recoltarea, cosirea, reproducția animalelor, unde produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), cu excepția produselor pescărești, precum și producția de bumbac și de specii forestiere cu ciclu scurt de producție;– în cazul suprafețelor ocupate cu pajiști permanente situate la altitudini de peste 1.800 m, menținute în mod natural într-o stare adecvată pentru pășunat, activitatea minimă constă în pășunat, cu asigurarea unei încărcături minime de 0,3 UVM/ha, în perioada de pășunat, cu animalele pe care fermierul le deține;b)activitate neagricolă înseamnă acea activitate care:– nu interferează cu activitatea agricolă obișnuită pentru o perioadă mai lungă de 120 de zile, nu trebuie să conducă la degradarea structurii solului, nici să conducă la distrugerea acoperirii vegetale, fiind pretabilă pentru desfășurarea unei activități agricole;– nu periclitează respectarea bunelor condiții agricole și de mediu pe parcelă și totodată trebuie să permită menținerea suprafeței agricole în bune condiții agricole și de mediu;– se desfășoară numai în situații justificate de către fermier, în cazul suprafețelor ocupate cu plante de cultură.În cazul în care activitatea neagricolă depășește 120 de zile și se constată că aceasta nu a condus la deteriorarea solului și a învelișului vegetal, terenul poate fi considerat eligibil doar în situații de întârziere obiective ce pot fi justificate cu documente de către fermier, după cum urmează:– utilizarea terenului în scopuri recreative/sportive;– depozitarea de materiale vegetale;– depozitarea producției agricole recoltate;– depozitarea de amendamente.În cazul în care aceste situații nu pot fi dovedite de către fermier, terenul va fi considerat neeligibil;c)animal cu neconformități înseamnă orice animal solicitat în cerere care nu respectă criteriile de eligibilitate sau alte obligații legate de condițiile de acordare a ajutorului verificate la controlul administrativ și/sau la controlul la fața locului, după caz;d)animal determinat înseamnă, în cazul unei scheme de ajutoare pentru animale, un animal pentru care sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute de normele privind acordarea ajutorului sau, în cazul unei măsuri de sprijin legate de animale, un animal identificat prin controale administrative sau prin controale la fața locului;e)animale declarate înseamnă animalele care fac obiectul unei cereri de ajutor/sprijin/plată pentru animale în cadrul intervenției care vizează ajutorul pentru animale sau care fac obiectul unei cereri de plată pentru o măsură de sprijin legată de animale;f)anul de cerere este anul calendaristic în care fermierii depun cererea de plată;g)Baza națională de date (BND) – bază de date electronică în care sunt înregistrate animale terestre deținute, astfel cum se prevede la art. 109 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European și al Consiliului European din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor și de modificare și de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătății animalelor (Legea privind sănătatea animală), cu excepția ecvideelor, potrivit art. 1 pct. 5 din Norma sanitar-veterinară pentru implementarea procesului de identificare și înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor și renilor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 208/2022, cu modificările și completările ulterioare;h)bloc fizic este o suprafață de teren utilizată în scopuri agricole de unul sau mai mulți fermieri, delimitată de limite naturale sau artificiale stabile și care poate include una sau mai multe parcele agricole;i)bovine înseamnă animale din speciile de ungulate care aparțin genurilor Bison, Bos, inclusiv subgenurilor Bos, Bibos, Novibos, Poephagus și Bubalus, inclusiv subgenului Anoa, și descendenții rezultați din încrucișările acestor specii;j)controale administrative înseamnă controalele care au ca scop verificarea corectitudinii și exhaustivității informațiilor furnizate în cererea de plată, în documentele atașate acesteia sau în alte declarații, a respectării conformității cu toate criteriile de eligibilitate, cu angajamentele și cu alte obligații privind intervenția în cauză, a condițiilor în care este acordată plata, a cerințelor și a standardelor relevante pentru condiționalitate;k)controlul vizual înseamnă, fără a aduce atingere controalelor administrative în cadrul sistemului integrat și controalelor la fața locului, controlul administrativ privind completitudinea, coerența, plauzibilitatea și corectitudinea datelor din cererea de plată, a documentelor atașate cererii, precum și a documentelor doveditoare privind utilizarea terenului declarat. Controlul vizual se realizează la primirea cererii de plată sau a modificărilor acesteia;l)culturile permanente sunt următoarele: vii, livezi, pepiniere, hameiști, arbuști fructiferi, speciile forestiere cu ciclu scurt de producție, pentru care nu se practică un sistem de rotație, altele decât pajiștile permanente, care produc recolte repetate, astfel cum sunt prevăzute la pct. 4.1.1.2.2 din Planul strategic PAC 2023-2027;m)cultura principală reprezintă cultura de bază, în cazul unui asolament, care ocupă terenul cea mai mare perioadă pe parcursul anului de cerere;n)data-limită de depunere a cererii înseamnă ultima zi de depunere a cererii de plată așa cum este stabilită la art. 3 alin. (2);o)data de referință este ultima zi înainte de data începerii depunerii cererii de plată a fiecărui an de depunere pentru exploatațiile nou-înființate;p)data înființării unei exploatații înseamnă data intrării primului animal în exploatația cu cod ANSVSA;q)exploatații nou-înființate sunt exploatațiile înființate în perioada cuprinsă între data începerii depunerii cererii a anului anterior și ultima zi înainte de data începerii depunerii cererii în anul în curs;r)iarbă sau alte plante furajere erbacee înseamnă toate plantele erbacee care se găsesc pe terenurile arabile, în cultură simplă sau amestecuri între acestea, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin;s)culturi leguminoase, bogate în proteină vegetală, fixatoare de azot înseamnă toate plantele leguminoase, fixatoare de azot, în cultură simplă sau amestecuri între acestea ori în amestecuri cu specii de graminee perene fără a fi afectat rolul de fixare al azotului, prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin; ș)identificarea parcelei/parcelelor agricole utilizate înseamnă declararea, localizarea și delimitarea în cadrul blocului fizic a parcelei/parcelelor agricole utilizate, în aplicația electronică GIS, pusă la dispoziția fermierilor de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA. Pentru identificare se utilizează informațiile cadastrale ca urmare a înregistrării sistematice a imobilelor prin Programul național de cadastru și carte funciară, în situația în care acestea sunt disponibile și relevante. În situația în care nu există informații cadastrale ca urmare a înregistrării sistematice a imobilelor prin Programul național de cadastru și carte funciară, la identificare se va utiliza adeverința eliberată de unitatea administrativ-teritorială (UAT) pe raza căreia se regăsește suprafața de teren care face obiectul cererii de plată. Identificarea presupune ca parcela să nu se suprapună peste parcelele declarate de către alți fermieri și să nu depășească limita blocului fizic;t)parcelă agricolă înseamnă o suprafață continuă de teren, care face obiectul unei declarații din partea unui singur fermier, cu aceeași categorie de folosință, pe care se cultivă o singură grupă de culturi; cu toate acestea, în cazul în care se solicită o declarație separată privind utilizarea unei suprafețe care face parte dintr-o singură grupă de culturi, utilizarea respectivă limitează suplimentar, dacă este necesar, suprafața respectivă. În cadrul unei parcele agricole pot exista una sau mai multe subparcele cu culturi distincte, care fac parte din aceeași categorie de folosință, culturi care pot fi modificate de la un an la altul;ț)perioada de referință este perioada cuprinsă între data începerii depunerii cererii de plată a anului anterior și ultima zi înainte de data începerii depunerii cererii de plată a anului curent;u)produse agricole înseamnă produsele, cu excepția produselor pescărești, enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;v)sistemul de identificare a parcelelor agricole, denumit în continuare LPIS, reprezintă o bază de date computerizată, componentă a sistemului integrat de administrare și control, denumit în continuare IACS, care funcționează la nivel de parcelă de referință. Sistemul LPIS din România utilizează ortofotoplanuri aeriene sau satelitare care respectă un standard uniform ce garantează o precizie cel puțin echivalentă cu cea oferită de cartografierea la o scară de 1:5.000. Dimensiunea pixelului imaginilor este de cel mult 0,5 m, ceea ce asigură o precizie submetrică. Modalitățile de creare a blocurilor fizice și delimitarea suprafețelor potențial agricole, inclusiv a zonelor neproductive utilizate în sensul celor stabilite prin prezentul ordin, sunt transpuse în Ghidul informativ privind Sistemul de identificare a parcelelor agricole – LPIS;w)suprafața agricolă înseamnă o suprafață care cuprinde terenuri arabile, culturi permanente și pajiști permanente, astfel cum au fost definite la pct. 4.1.1 și 4.1.2 din Planul strategic PAC 2023-2027;x)suprafață determinată înseamnă suprafața pentru care au fost îndeplinite toate criteriile de eligibilitate sau alte obligații legate de condițiile de acordare a ajutoarelor; sau, în cazul intervențiilor aplicabile pe suprafață, suprafața parcelelor determinate în urma controalelor administrative și/sau prin controale la fața locului și controale prin monitorizare;y)suprafața maximă eligibilă a parcelei de referință este suprafața maximă a blocului fizic pentru care se pot acorda plăți;z)teren aflat la dispoziția fermierului înseamnă terenul de care dispune și pentru care fermierul dovedește utilizarea acestuia prin documentele stabilite de prezentul ordin;aa)teren lăsat pârloagă înseamnă teren arabil necultivat pe durata unui an (an de cultură), menținut în bune condiții agricole și de mediu, pe care se efectuează activitatea minimă de întreținere. Perioada în care terenul este lăsat pârloagă este de minimum 6 luni într-un an de cultură și acoperă lunile martie-august, dar nu mai mult de 4 ani pe același amplasament;bb)terenuri arabile sunt terenuri cultivate în scopul producției agricole sau suprafețe disponibile pentru producția agricolă, dar lăsate pârloagă, inclusiv zone neproductive, angajamente de dezvoltare rurală, zone împădurite, zone care respectă cerințele GAEC 8, indiferent dacă terenul respectiv este sau nu ocupat cu sere, solarii sau alte mijloace de protecție fixe sau mobile, astfel cum sunt prevăzute la pct. 4.1.1.2.1 din Planul strategic PAC 2023-2027;cc)control prin monitorizare a parcelelor agricole reprezintă o procedură de observare, urmărire și evaluare periodică și sistematică a activităților și a practicilor agricole de pe suprafețele agricole, utilizând datele satelitare obținute cu ajutorul sateliților Sentinel din cadrul programului Copernicus sau alte date cu valoare cel puțin echivalentă;dd)controale la fața locului reprezintă controalele fizice pe teren realizate în scopul identificării corecte a parcelelor, a culturilor declarate în cererea de plată, a condițiilor de eligibilitate, precum și pentru verificarea respectării de către fermieri a normelor de condiționalitate, a cerințelor de bază, în ceea ce privește plățile directe, ecoschemele și alte intervenții din Planul strategic PAC 2023-2027;ee)cultură preponderentă reprezintă cultura predominantă din punctul de vedere al acoperirii suprafeței de teren arabil.
 + 
Capitolul IICriteriile de eligibilitate și documentele justificative pentru acordarea ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic + 
Secţiunea 1Dispoziții generale aplicabile ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic + 
Articolul 3(1)Beneficiarii intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre, stabiliți la art. 5 alin. (4)-(6) din hotărâre, depun anual, la centrele APIA, potrivit art. 6 alin. (2) din hotărâre, o singură cerere de plată și sunt identificați în mod unic în Registrul unic de identificare, pe baza:a)identificatorului atribuit în Registrul unic de identificare;b)codului numeric personal sau codului unic de înregistrare cuprins în certificatul de înregistrare eliberat de către Oficiul Național al Registrului Comerțului, denumit în continuare ONRC;c)contului bancar declarat la APIA de către beneficiar.(2)În anul 2024, cererile de plată se depun în perioada 4 aprilie-12 iunie. Data-limită este 12 iunie 2024 inclusiv.(la 06-06-2024,
Alineatul (2) , Articolul 3 , Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificat de Articolul III din ORDINUL nr. 231 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 6 iunie 2024
)
(3)În situația în care cererea de plată este depusă ulterior datei-limită stabilite la alin. (2), cererea de plată este considerată inadmisibilă.(4)Modificările cererilor de plată se depun cel mai târziu la data prevăzută la alin. (2).(5)Fermierii care nu desfășoară activitate agricolă nu sunt eligibili la plată pentru suprafețele/animalele neconforme.(6)Persoana fizică, pe de-o parte, și persoana fizică autorizată/întreprinderea familială/întreprinderea individuală, pe de altă parte, având același titular, depun o singură cerere de plată.(7)Subunitățile persoanelor juridice, care nu au personalitate juridică, nu au calitatea de beneficiari ai intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre.
 + 
Articolul 4(1)Criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească un solicitant pentru a beneficia de plățile aferente intervențiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre sunt cele stabilite la art. 6 din hotărâre.(2)Plățile aferente intervențiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre se acordă fără verificarea îndeplinirii condiției de fermier activ a solicitanților.
 + 
Articolul 5Membrii asociațiilor crescătorilor de animale pot depune în mod individual cereri de plată aferente ajutoarelor naționale tranzitorii în sectorul zootehnic pentru animalele pe baza cărora asociația a asigurat încărcătura minimă pentru suprafața de pajiște permanentă solicitată la plată. + 
Articolul 6(1)La depunerea cererii de plată, fermierii trebuie să prezinte la APIA:a)copie de pe cartea de identitate/buletinul de identitate/pașaport/certificatul de înregistrare la ONRC/actul de înființare/actul constitutiv/statutul/actul normativ de înființare/ regulamentul de organizare și funcționare, după caz, iar, în cazul reprezentantului, copie de pe datele de identificare, respectiv carte de identitate/buletin de identitate/pașaport;b)dovada deținerii unui cont bancar activ;c)procura notarială, în cazul în care fermierul persoană fizică împuternicește o persoană pentru depunerea cererii de plată în numele său sau pentru a-l reprezenta în relația cu APIA, respectiv împuternicirea, precum și o copie de pe datele de identificare, respectiv carte de identitate/buletin de identitate/ pașaport al/a împuternicitului, în cazul în care fermierul persoană juridică împuternicește o persoană pentru depunerea cererii de plată în numele său;d)documente care dovedesc utilizarea terenului și că terenul declarat este la dispoziția fermierului.(2)Fermierul demonstrează la data depunerii cererii că deține documente din care să reiasă că are teren în folosință și la dispoziția sa, în condițiile prevederilor art. 6 alin. (1) lit. l) din hotărâre, astfel:a)adeverința conform înscrisurilor din registrul agricol, aferente anului curent de cerere, care se completează conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ordin; șib)copie, conform cu originalul, a contractului de închiriere/concesiune/comodat a/al suprafeței agricole, încheiat între fermier și unitățile administrativ-teritoriale; sau, după caz,c)copie conform cu originalul a contractului de concesiune/ arendă a suprafeței agricole, încheiat între fermier și Agenția Domeniilor Statului, denumită în continuare ADS, sau între fermier și alte entități de drept public.(3)În condițiile prevederilor art. 6 alin. (1) lit. l) din hotărâre, adeverința conform înscrisurilor din registrul agricol aferentă anului curent de cerere se solicită direct de către APIA instituțiilor abilitate să emită acest document, cu excepția fermierilor care depun pentru prima dată cerere de plată, caz în care fermierul depune adeverința, conform alin. (2) lit. a).(4)Eliberarea și transmiterea de către primării a documentului prevăzut la alin. (2) lit. a) se fac potrivit prevederilor art. 6 alin. (7) lit. b) și c) din hotărâre.(5)Contractele de asociere în participație în vigoare trebuie să respecte prevederile art. 1.9491.954 din Codul civil. Suprafețele de teren arendate/închiriate/concesionate/împrumutate prin contracte de comodat nu pot face obiectul contractelor de asociere în participație.(6)În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii de plată, funcționarul APIA responsabil cu administrarea cererii de plată verifică corespondența suprafețelor utilizate înscrise în adeverință cu suprafețele declarate în cererea de plată. În urma verificărilor, funcționarul APIA responsabil cu administrarea cererii de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri de reducere a suprafeței declarate.(7)Fermierul persoană fizică, pe de-o parte, și persoana fizică autorizată/întreprinderea familială/întreprinderea individuală, pe de altă parte, având același titular, depun documentele care fac dovada utilizării terenului, prevăzute la alin. (2), pentru ambele forme de organizare, odată cu cererea de plată prevăzută la art. 3 alin. (1).(8)În sensul art. 5 alin. (1) și (6) din hotărâre, cooperativele agricole prevăzute la art. 6 lit. e) din Legea cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 566/2004, fac dovada utilizării terenurilor agricole declarate cu documentele prevăzute la alin. (2). Cooperativele prezintă copii conforme cu originalul ale registrelor prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a), b) și f) din Legea nr. 566/2004 din care să reiasă datele de identificare ale suprafeței de teren cu care participă în cooperativă fiecare membru al acesteia.(9)Sunt neeligibile suprafețele declarate în cererile de plată pentru care nu se depun documentele prevăzute la alin. (2) până la data-limită de depunere a cererilor de plată.
 + 
Articolul 7După data-limită de depunere a cererii de plată, fermierii trebuie să notifice în scris APIA cu privire la orice modificare a datelor declarate în cererea de plată și în documentele doveditoare, în termen de 15 zile de la data modificării. + 
Articolul 8(1)În situația în care, în cadrul aceleiași intervenții, un bloc fizic face obiectul cererilor de plată a doi sau mai mulți fermieri, în cazul în care suprafața totală declarată este mai mare decât suprafața agricolă din sistemul de referință – LPIS, cu o diferență de maximum 1 hectar, APIA poate aplica o reducere proporțională a suprafețelor declarate în acel bloc fizic.(2)În situația prevăzută la alin. (1), APIA notifică fermierii privitor la aplicarea unei reduceri proporționale pentru supradeclararea blocului fizic. Notificarea poate fi contestată numai în scris de fermieri în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii, având la bază actele doveditoare prezentate la APIA la depunerea cererii de plată sau a modificărilor acesteia, privind utilizarea suprafeței declarate.
 + 
Articolul 9(1)Nu se acordă plăți pentru suprafața care depășește suprafața maximă eligibilă a blocului fizic.(2)Nu sunt incluse în hectarul eligibil:a)suprafețele compacte sau însumate mai mari de 100 de metri pătrați care nu sunt utilizate pentru activități agricole, cum ar fi cele ocupate de vegetație forestieră, iazurile naturale permanente, cu excepția suprafețelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c) și d) din hotărâre și a drumurilor/aleilor de exploatare din interiorul suprafeței parcelei agricole, inclusiv din sere și solarii cu lățimea de maximum 2,5 m inclusiv;b)drumurile/aleile de exploatare din interiorul suprafeței parcelei agricole, inclusiv din sere și solarii a căror lățime este mai mare de 2,5 m.(3)Suprafața de teren ocupată de orice tip de construcție, indiferent de mărime, nu este eligibilă la plată, cu excepția suprafețelor de teren ocupate cu sere și solarii.(4)Terenurile scoase din circuitul agricol, inclusiv în cursul anului de cerere, nu sunt eligibile la plățile pe suprafață.(5)Nu sunt eligibile la plată următoarele suprafețe:a)suprafețele agricole pe care se constată că, în urma controalelor administrative sau controalelor la fața locului, inclusiv a celor pentru actualizarea blocurilor fizice, nu s-a desfășurat activitatea agricolă prevăzută la pct. 4.1.1 din PS 2023-2027;b)suprafețele din rezervațiile științifice, zonele de protecție strictă din parcurile naționale, parcurile naturale sau din rezervații ale biosferei și amenajările peisagistice, spre exemplu Rezervația Biosferei „Delta Dunării“, Parcul Național Munții Rodnei. Sunt eligibile la plată suprafețele agricole situate în zonele de protecție integrală și zonele de conservare durabilă (zonele-tampon) din parcurile naționale și naturale pe care se pot desfășura activități agricole, cu respectarea măsurilor impuse în planul de management al ariei protejate, compatibile cu cerințele pentru măsurile de sprijin direct. În situația în care planul de management al ariei protejate nu este elaborat/este în curs de elaborare, se respectă setul de măsuri de conservare stabilite de către administratorii ariilor naturale protejate respective, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (4)-(7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor și mediului nr. 552/2003 privind aprobarea zonării interioare a parcurilor naționale și a parcurilor naturale, din punctul de vedere al necesității de conservare a diversității biologice;c)suprafețele amenajate ca terenuri permanente de sport;d)suprafețele aferente aeroporturilor și culoarelor de siguranță, suprafețele aferente aerodromurilor și/sau heliporturilor;e)suprafețe aferente zonelor sportive/de agrement (parcuri, pârtii de schi) care sunt scoase din circuitul agricol;f)suprafețe utilizate de unitățile militare;g)suprafețele de teren aferente lucrărilor de consolidare, de protecție și de apărare și terenul aferent elementelor infrastructurii autostrăzilor și drumurilor naționale aparținând domeniului public al statului, conform Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;h)suprafețele de teren care constituie zone de protecție ale suprafețelor ocupate de lucrări de amenajare sau de consolidare a albiilor minore, de canale și derivații hidrotehnice la capacitatea maximă de transport a acestora, precum și de alte construcții hidrotehnice realizate pe ape, lucrări de apărare împotriva inundațiilor, construcții și instalații hidrometrice, precum și instalații de determinare automată a calității apelor, prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. d)-f) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare;i)suprafețele de teren care constituie zone de protecție adiacente infrastructurii de îmbunătățiri funciare prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 227/2006 privind amplasarea și dimensiunile zonelor de protecție adiacente infrastructurii de îmbunătățiri funciare;j)suprafețele de teren lăsat pârloagă declarate/determinate pe același amplasament mai mult de 4 ani;k)suprafețele declarate în cererea de plată în afara limitelor blocului fizic. Excepție sunt cazurile în care fermierul semnalează, la depunerea cererii, necesitatea actualizării limitelor blocului fizic, iar APIA confirmă observația fermierului pe baza celor mai recente imagini ortofoto sau în urma verificărilor la fața locului pentru acest scop; suprafețele constatate în urma verificării în teren, pentru acest scop, ca fiind neutilizate în scop agricol sau pentru care nu s-a desfășurat activitatea agricolă prevăzută la pct. 4.1.1 din PS 2023-2027 nu sunt eligibile pentru plată;l)suprafețele cu amenajări piscicole, așa cum acestea sunt prevăzute în registrul agricol. Fac excepție terenurile cu amenajări piscicole redate sau introduse în circuitul agricol în conformitate cu prevederile art. 93 alin. (8)-(10) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 10(1)În sensul art. 6 alin. (1) lit. n) din hotărâre, în cadrul cererii de plată, fermierul identifică parcelele agricole utilizate și elementele neproductive.(2)Suprafața declarată a parcelei și a elementelor neproductive solicitate la plată este suprafața rezultată în urma procesului de digitizare a parcelei în aplicația electronică GIS pusă la dispoziție de către APIA, în conformitate cu documentele care fac dovada utilizării terenului agricol. Excepție fac cazurile în care pe parcela digitizată se regăsesc suprafețe neagricole mai mici de 100 de metri pătrați, dar care însumate depășesc 100 de metri pătrați. Suprafața digitizată a parcelei poate fi diferită față de suprafața declarată în limita toleranței, calculată în aplicația electronică GIS, de 0,75 m x perimetrul parcelei digitizate, dar nu mai mare de 1 ha.(3)În cazul în care în urma tuturor controalelor administrative sau la fața locului se constată că parcela nu îndeplinește cerințele de identificare conform art. 2 lit. ș), nu se acordă plăți pentru suprafețele identificate eronat. + 
Articolul 11(1)În sensul art. 6 alin. (1) lit. g) din hotărâre, fermierii pot aduce modificări cererii de plată sau pot retrage în totalitate cererea de plată sau părți ale acesteia, numai dacă:a)APIA nu a notificat fermierului intenția sa de a efectua un control la fața locului;b)nu au solicitat plăți pentru animale care au perioadă de reținere, caz în care se poate retrage în totalitate cererea de plată cu declarație sector zootehnic/intervenție sau una din exploatații cu cod ANSVSA.(2)Cererile de plată pot fi modificate fără creșterea suprafeței sau pot fi retrase total/parțial de către beneficiar în următoarele condiții:a)APIA nu a notificat fermierul cu privire la intenția de a efectua un control la fața locului, cu respectarea termenului de notificare prevăzut la art. 48 alin. (1) din hotărâre. Neconformitățile depistate în timpul controalelor la fața locului sunt aduse la cunoștința beneficiarului în termen de maximum 90 de zile de la data finalizării verificărilor pe teren;b)în cazul controalelor prin monitorizare, în conformitate cu prevederile art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/1.173 al Comisiei din 31 mai 2022 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control din cadrul politicii agricole comune, Regulamentul (UE) 2022/1.173 pentru exploatațiile la care se constată cel puțin o parcelă neconformă, se va realiza acțiunea de întâlnire și clarificare cu fermierul a rezultatelor controlului prin monitorizare. Prin clarificările aduse este posibilă modificarea cererii de plată fără creșteri de suprafață, situație care va constitui baza următoarelor interpretări;c)în cazul intervențiilor care fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafețelor utilizând date satelitare obținute cu ajutorul sateliților Sentinel din cadrul programului Copernicus, în temeiul art. 7 din Regulamentul (UE) 2022/1.173, fermierii pot aduce modificări cererii de plată fără creșteri de suprafață sau pot retrage total/parțial suprafețele din cererea de plată până la data de 20 septembrie a anului de cerere.(3)Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care în cadrul unui control la fața locului a fost constatată o neconformitate, modificările sau retragerile nu se mai pot face pentru parcelele agricole/animalele la care se referă neconformitatea.
 + 
Secţiunea a 2-aAjutoare naționale tranzitorii în sectorul vegetal + 
Articolul 12Ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul vegetal se acordă în sectoarele prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. a) din hotărâre, potrivit pachetului financiar sectorial anual pentru fiecare sector din anexa VI din PS 2023-2027. + 
Articolul 13(1)Ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul vegetal se acordă fermierilor care desfășoară activități agricole în sectoarele din anexa VI din PS 2023-2027, care îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 6 din hotărâre, au beneficiat de sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01, potrivit art. 2629 din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condițiilor și altor cerințe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervențiile aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, în anul curent de cerere și care îndeplinesc condițiile specifice fiecărui ajutor național tranzitoriu, prevăzute de prezenta secțiune. (2)Ajutoarele naționale tranzitorii se acordă pentru suprafețele agricole determinate în urma tuturor controalelor, eligibile pentru plată și care se regăsesc în stratul de referință din LPIS, gestionat de APIA. Stratul de referință constituie baza pentru procesul de control încrucișat.(3)Solicitarea de către fermieri de modificare a suprafeței parcelelor agricole și a culturilor agricole poate fi depusă la APIA până la data-limită de depunere a cererilor de plată, însoțită de documente doveditoare. Solicitările depuse după această dată se vor soluționa în cursul anului următor. Soluționarea modificărilor solicitate se va face numai după verificarea acestora de către APIA.(4)Responsabilitatea privind legalitatea și valabilitatea datelor și informațiilor din solicitarea și documentele prevăzute la alin. (3) aparține fermierului și/sau autorității care a emis/atestat aceste documente, după caz.
 + 
Articolul 14(1)Plata decuplată în teren arabil ANT 1, denumită în continuare ANT 1, se acordă în cuantum fix pe ha fermierilor din sectorul vegetal care cultivă următoarele culturi amplasate pe teren arabil: cereale (grâu comun, grâu dur, secară, orz, ovăz, porumb, sorg, orez, triticale, porumb dulce și alte cereale), culturi proteice (mazăre, fasole, bob, lupin, linte, alte leguminoase pentru boabe), plante industriale (floarea-soarelui, rapiță, soia, in și cânepă pentru fibră, tutun, in pentru ulei, plante medicinale, alte plante industriale), rădăcinoase (sfeclă furajeră, sfeclă de zahăr), cartofi, legume, căpșuni, pepeni, flori și plante ornamentale, plante de nutreț, loturi semincere, alte culturi pe teren arabil.(2)ANT 1 se acordă fermierilor care exploatează un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, cu suprafața parcelei agricole de cel puțin 0,3 ha, cu excepția serelor și solariilor, în cazul cărora suprafața minimă a parcelei trebuie să fie de 0,03 ha. (3)Fermierii care solicită plata ANT 1 aferent suprafețelor cu cânepă și care nu depun la APIA dovada verificării conținutului de tetrahidrocanabinol, denumit în continuare THC, nu sunt eligibili ANT 1. + 
Articolul 15(1)Suprafețele de teren arabil consacrate producției de iarbă și de alte plante furajere erbacee cultivate, care nu au fost arate și nu au făcut parte din sistemul de rotație a culturilor din exploatație timp de 5 ani sau mai mult, se încadrează în categoria pajiști permanente, potrivit pct. 4.1.1.2.3 din PS 2023-2027, și nu sunt eligibile pentru ANT 1.(2)APIA înștiințează solicitanții la momentul depunerii cererii de plată asupra prevederilor alin. (1), precum și asupra posibilității schimbării categoriei de folosință a terenului sau a practicării rotației culturilor și verifică înființarea culturilor în arabil sau menținerea pajiștii permanente.
 + 
Articolul 16Pentru cultura de in pentru fibră se acordă ajutor național tranzitoriu – ANT 2, denumit în continuare ANT 2, fermierilor care îndeplinesc următoarele condiții specifice:a)să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha;b)să depună la APIA, până la data de 1 septembrie inclusiv a anului de cerere, certificatul de calitate a semințelor utilizate și factura de cumpărare a semințelor certificate și copia contractului/angajamentului de valorificare a producției încheiat între fermier și prim-procesator;c)să prezinte, până la data de 31 octombrie a anului de cerere inclusiv, acte doveditoare privind livrarea, respectiv proces-verbal de recepție, factură, bon fiscal.
 + 
Articolul 17(1)Pentru cultura de cânepă pentru fibră se acordă ajutor național tranzitoriu – ANT 3, denumit în continuare ANT 3, fermierilor care îndeplinesc următoarele condiții specifice:a)să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha; suprafețele utilizate pentru producția de cânepă constituie hectare eligibile numai în cazul în care conținutul de tetrahidrocanabinol din soiurile utilizate nu depășește 0,3%, potrivit art. 4 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/2.115; b)cultura să fie menținută în condiții de creștere normale, conform tehnologiei de cultivare, timp de cel puțin 10 zile de la data la care se încheie înflorirea, astfel încât să poată fi efectuate controalele necesare pentru stabilirea conținutului de THC;c)să depună la APIA, până cel mai târziu la data de 30 iunie a anului de cerere, copia contractului/angajamentului de valorificare a producției încheiat între fermier și prim-procesator și copia autorizației de cultivare a cânepei pentru fibră emisă de către direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București, denumite în continuare DAJ;d)să prezinte, până la data de 31 martie a anului următor anului de cerere, documente doveditoare privind livrarea, respectiv proces-verbal de recepție însoțit de bon fiscal sau factura sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol;e)să depună declarația privind varietățile de cânepă pentru fibră cultivate și cantitățile de semințe utilizate la ha pentru înființarea culturii, până la data depunerii cererii de plată sau până cel mai târziu la data de 30 iunie inclusiv a anului de cerere.(2)În conformitate cu legislația în vigoare, inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și a materialului săditor, la solicitarea deținătorului de autorizație de cultivare și ca urmare a transmiterii de către DAJ, până la data de 15 mai a anului de cerere, a listei cu autorizațiile eliberate, recoltează probele pentru determinarea conținutului de THC, dintr-o cultură de cânepă de un anumit soi, aflată pe câmp; verificarea conținutului de THC se face pentru toate suprafețele de cânepă autorizate, dovada verificării reprezentând eligibilitatea la plată.(3)Probele preluate se transmit Laboratorului Central pentru Controlul Calității și Igienei Vinului Valea Călugărească – Filiala Blaj, însoțite de datele de identificare ale fiecărui fermier (numele și prenumele, codul numeric personal/codul unic de înregistrare, adresa, sediul) și datele de identificare ale fiecărei parcele cultivate (dimensiunea, parcela/lotul), până la data de 15 septembrie a anului de cerere.(4)Laboratorul Central pentru Controlul Calității și Igienei Vinului Valea Călugărească – Filiala Blaj are obligația să transmită Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) și APIA, până la data de 1 noiembrie inclusiv a anului de cerere, raportul cu privire la conținutul de THC pentru fiecare parcelă cultivată cu cânepă pentru fibră, care include următoarele informații: conținutul de THC, împărțit în tranșe/gradări de 0,1%, procedura utilizată, precum și datele transmise de inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și a materialului săditor. (5)Contravaloarea analizelor pentru stabilirea conținutului de THC din probele recoltate, potrivit prevederilor alin. (3), se achită de către fermieri în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea facturii de către Laboratorul Central pentru Controlul Calității și Igienei Vinului Valea Călugărească – Filiala Blaj. Efectuarea analizelor se face numai în baza prezentării dovezii de plată.
 + 
Articolul 18Pentru cultura de tutun se acordă ajutor național tranzitoriu – ANT 4, denumit în continuare ANT 4, pentru suprafața eligibilă determinată cu tutun, în urma tuturor controalelor efectuate de către APIA, avându-se în vedere contractele încheiate între fermieri/grupul de producători și prim-procesatorii autorizați/înregistrați la MADR și postați pe site-ul MADR, cu îndeplinirea următoarelor condiții specifice:a)să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha;b)fermierul sau grupul de producători trebuie să încheie un contract de cultivare cu un prim-procesator, să îl înregistreze la DAJ și ulterior să îl depună la centrul local/județean sau al municipiului București al APIA. Contractul trebuie să fie încheiat până la data de 30 aprilie inclusiv a anului de cerere și să fie depus la APIA până cel târziu la data de 30 iunie inclusiv a anului de cerere;c)contractul va avea ca anexă lista nominală a membrilor grupului și suprafețele aferente fiecăruia, atunci când unitatea prim-procesatoare încheie contracte de cultivare cu un grup de producători;d)un fermier/grup de producători încheie contract de cultivare cu un singur prim-procesator;e)grupurile de producători nu pot exercita activitate de primprocesare a tutunului;f)un fermier, producător de tutun, poate să aparțină unui singur grup de producători;g)fermierul/grupul de producători depune la centrul local/județean sau al municipiului București al APIA, după caz, până cel târziu la data de 31 martie inclusiv a anului următor anului de cerere, declarația de livrare a tutunului prin care se face dovada valorificării unei cantități minime de 1.000 kg/ha; declarația de livrare se vizează de reprezentantul desemnat al DAJ pe a cărei rază teritorială se află terenul cultivat, pentru atestarea cantității și a calității tutunului livrat; dacă fermierul este membru al unui grup de producători, declarația de livrare se vizează și de grupul în cauză; lipsa vizei/vizelor pe declarația de livrare determină neeligibilitate la plată pentru ANT 4;h)tutunul livrat trebuie să îndeplinească condițiile minime de calitate, așa cum sunt prevăzute în anexele nr. 2 și 2a) la Legea nr. 236/2003 privind organizarea pieței tutunului brut în România;i)suprafețele solicitate conform cererii de plată pe suprafață sunt supuse controalelor administrative, de monitorizare și la fața locului de către structurile de control ale APIA, cu privire la respectarea suprafețelor și culturilor declarate, și ale MADR, cu privire la lucrările agrotehnice specifice, astfel încât la recoltare să se asigure o densitate medie de cel puțin 2 plante/mp.
 + 
Articolul 19(1)Pentru cultura de hamei se acordă ajutor național tranzitoriu – ANT 5, denumit în continuare ANT 5, fermierilor care îndeplinesc următoarele condiții specifice:a)să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,1 ha;b)să prezinte la centrul local/județean sau al municipiului București al APIA, până la data de 1 decembrie inclusiv a anului de cerere, procesul-verbal întocmit de un reprezentantul DAJ prin care se certifică faptul că suprafața cultivată cu hamei pentru care se solicită sprijin financiar a fost recoltată;c)să prezinte la centrul local/județean sau al municipiului București al APIA, până la data de 15 octombrie inclusiv a anului de cerere, o copie a contractului de vânzare a producției de hamei, înregistrat la DAJ.(2)Procesul-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b) se încheie la solicitarea fermierului și în urma deplasării pe teren a reprezentantului desemnat DAJ pe a cărei rază teritorială se află terenul cultivat. Acest proces-verbal se întocmește în două exemplare și se înregistrează la DAJ. + 
Articolul 20(1)Pentru cultura de sfeclă se acordă ajutor național tranzitoriu – ANT 6, denumit în continuare ANT 6, fermierilor care îndeplinesc următoarele condiții specifice:a)suprafața pe care este amplasată cultura este destinată exclusiv producției de zahăr;b)să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin 1 ha, suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha;c)să prezinte la centrul local/județean sau al municipiului București al APIA, până la data de 1 octombrie inclusiv a anului de cerere, copia contractului de producere a sfeclei de zahăr cu o fabrică de zahăr recunoscută de MADR, potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 10/2018 pentru aprobarea Procedurii de recunoaștere a operatorilor economici care desfășoară activități privind fabricarea zahărului din sfeclă de zahăr și/sau din rafinarea zahărului brut din trestie, întocmit conform modelului prevăzut în anexa la Acordul interprofesional pentru sfecla de zahăr, înregistrat la DAJ și vizat de reprezentantul desemnat al DAJ, și copia procesului-verbal de verificare a culturii semnat de reprezentanții DAJ, ai Federației cultivatorilor de sfeclă de zahăr și ai fabricii de zahăr.(2)Contractul prevăzut la alin. (1) lit. c) se înregistrează la DAJ și se vizează de reprezentantul desemnat al DAJ pe a cărei rază teritorială se află terenul cultivat, numai dacă, pe baza verificărilor efectuate în perioada de vegetație, se constată respectarea condițiilor agrotehnice, suprafața culturii și asigurarea unei densități medii de cel puțin 6 plante/mp. Lipsa vizei DAJ pe contract determină neeligibilitatea la plată pentru ANT 6. Rezultatul verificărilor se consemnează într-un proces-verbal de verificare semnat de reprezentanții DAJ, ai Federației cultivatorilor de sfeclă de zahăr și ai fabricii de zahăr, în care se menționează suprafața care respectă condițiile agrotehnice și de densitate a culturii.(3)Fără a aduce atingere art. 21, suprafața eligibilă determinată în urma tuturor controalelor de către APIA pentru ANT 6 nu poate depăși suprafața înscrisă în procesul-verbal de verificare.
 + 
Articolul 21Suprafața determinată pentru ANT 2-ANT 6 nu poate depăși suprafața înscrisă în contractele de producere/cultivare/vânzare/valorificare sau angajamentele încheiate între fermier și prim-procesatori/fabricile de prelucrare. + 
Articolul 22Cuantumul per ha al ANT 1-ANT 6 în sectorul vegetal se calculează de către APIA prin raportarea bugetului anual alocat cu această destinație la suprafețele eligibile determinate în urma controalelor administrative sau la fața locului efectuate de către aceasta.
 + 
Secţiunea a 3-aAjutoare naționale tranzitorii în sectorul zootehnic + 
Articolul 23În sectorul zootehnic se acordă ajutoare naționale tranzitorii, denumite în continuare ANTZ, așa cum sunt prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 24ANTZ se acordă fermierilor crescători de animale din speciile bovine, ovine/caprine, înscriși în evidența APIA cu cod unic de identificare, în funcție de criteriile de eligibilitate, pentru următoarele scheme:a)schemă decuplată de producție, specia bovine, în sectorul lapte;b)schemă decuplată de producție, specia bovine, în sectorul carne;c)schemă cuplată de producție, speciile ovine/caprine.
 + 
Articolul 25(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. a) se acordă fermierilor crescători de bovine care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)solicitantul să fi produs și valorificat o cantitate de minimum 3 tone de lapte în anul 2018;b)la data solicitării ANTZ, fermierul trebuie să dețină în exploatația cu cod ANSVSA și înregistrată în BND cel puțin un animal din specia bovine, identificat și înregistrat în conformitate cu legislația sanitar-veterinară în vigoare.(la 16-05-2024,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 25 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
(2)Plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă pentru o cantitate de minimum 3 tone de lapte per exploatația cu cod ANSVSA, produsă și valorificată în perioada 1.01.2018-31.12.2018.(3)Plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă în cuantumuri diferențiate, calculate de APIA, pentru cantitatea de lapte produsă și valorificată în anul 2018, în funcție de cea din perioada de referință a anului de cerere curent.
 + 
Articolul 26(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. a) se acordă și fermierilor crescători de bovine cu exploatații înființate în perioada 1.01.2019-28.02.2023, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)solicitantul să fi produs și valorificat o cantitate de minimum 3 tone de lapte per exploatația cu cod ANSVSA în perioada 1.03.2022-28.02.2023;b)la data solicitării ANTZ, fermierul trebuie să dețină în exploatația cu cod ANSVSA și înregistrată în BND cel puțin un animal din specia bovine, identificat și înregistrat în conformitate cu legislația sanitar-veterinară în vigoare.(la 16-05-2024,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 26 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
(2)Plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă pentru o cantitate de minimum 3 tone de lapte per exploatația cu cod ANSVSA, produsă și valorificată în perioada 1.03.2022-28.02.2023.(3)Ulterior anului de cerere 2023, plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă în cuantumuri diferențiate, calculate de APIA, pentru cantitatea de lapte produsă și valorificată în perioada 1.03.2022-28.02.2023, în funcție de cea din perioada de referință a anului de cerere curent.
 + 
Articolul 27(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. a) se acordă și fermierilor crescători de bovine cu exploatații înființate în perioada 1.03.2023-3.04.2024, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)solicitantul să fi produs și valorificat o cantitate de minimum 3 tone de lapte per exploatația cu cod ANSVSA în perioada 1.03.2023-3.04.2024;b)la data solicitării ANTZ, fermierul trebuie să dețină în exploatația cu cod ANSVSA și înregistrată în BND cel puțin un animal din specia bovine, identificat și înregistrat în conformitate cu legislația sanitar-veterinară în vigoare.(la 16-05-2024,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 27 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
(2)Plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă pentru o cantitate de minimum 3 tone de lapte per exploatația cu cod ANSVSA, produsă și valorificată în perioada 1.03.2023-3.04.2024.(3)Ulterior anului de cerere 2024, plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă în cuantumuri diferențiate, calculate de APIA, pentru cantitatea de lapte produsă și valorificată în perioada 1.03.2023-3.04.2024, în funcție de cea din perioada de referință a anului de cerere curent.
 + 
Articolul 28(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. b) se acordă fermierilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)dețin un efectiv de minimum 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni la 31 ianuarie 2018 înregistrate în BND;b)la data solicitării ANTZ, fermierul trebuie să dețină în exploatația cu cod ANSVSA și înregistrată în BND cel puțin un animal din specia bovine, identificat și înregistrat în conformitate cu legislația sanitar-veterinară în vigoare.(la 16-05-2024,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 28 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
(2)Plata ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. b) se acordă pentru minimum 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni, precum și pentru tineretul bovin mascul și/sau femel cu vârsta de minimum 7 luni, existent în exploatația cu cod ANSVSA la data de referință 31.01.2018.(3)Plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă în cuantumuri diferențiate, calculate de APIA, pentru efectivul de bovine de la data de 31 ianuarie 2018, în funcție de cel de la data de referință a anului de cerere curent.
 + 
Articolul 29(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. b) se acordă și fermierilor crescători de bovine cu exploatații înființate în perioada 1.02.2018-28.02.2023, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)dețin un efectiv de minimum 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni la data de 28.02.2023 înregistrate în BND;b)la data solicitării ANTZ, fermierul trebuie să dețină în exploatația cu cod ANSVSA și înregistrată în BND cel puțin un animal din specia bovine, identificat și înregistrat în conformitate cu legislația sanitar-veterinară în vigoare.(la 16-05-2024,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 29 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
(2)Plata ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. b) se acordă pentru minimum 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni, precum și pentru tineretul bovin mascul și/sau femel cu vârsta de minimum 7 luni, existent în exploatația cu cod ANSVSA la data de referință 28.02.2023.(3)Ulterior anului de cerere 2023, plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă în cuantumuri diferențiate, calculate de APIA, pentru efectivul de bovine de la data de 28.02.2023, în funcție de cel de la data de referință a anului de cerere curent.
 + 
Articolul 30(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. b) se acordă și fermierilor crescători de bovine cu exploatații înființate în perioada 1.03.2023-3.04.2024, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)dețin un efectiv de minimum 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni la data de 3.04.2024 înregistrate în BND;b)la data solicitării ANTZ, fermierul trebuie să dețină în exploatația cu cod ANSVSA și înregistrată în BND cel puțin un animal din specia bovine, identificat și înregistrat în conformitate cu legislația sanitar-veterinară în vigoare.(la 16-05-2024,
Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 30 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
(2)Plata ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. b) se acordă pentru minimum 3 capete bovine cu vârsta de minimum 16 luni, precum și pentru tineretul bovin mascul și/sau femel cu vârsta de minimum 7 luni, existent în exploatația cu cod ANSVSA la data de referință 3.04.2024.(3)Ulterior anului 2024, plata ANTZ pentru fermierii prevăzuți la alin. (1) se acordă în cuantumuri diferențiate, calculate de APIA, pentru efectivul de bovine de la data de 3.04.2024, în funcție de cel de la data de referință a anului de cerere curent.
 + 
Articolul 31(1)ANTZ pentru schema prevăzută la art. 24 lit. c) se acordă fermierilor crescători de ovine/caprine, pentru femelele de ovine și/sau femelele de caprine identificate conform legislației în domeniu care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)efectivul solicitat din exploatația cu cod ANSVSA înregistrată în BND să fie de minimum 50 de capete de femele ovine/25 de capete de femele caprine, care au împlinit vârsta de minimum un an la data de 31 martie a anului de cerere curent;b)la data solicitării ANTZ efectivul de femele ovine/femele caprine pentru care se solicită ANTZ să fie înscris în BND;c)efectivul de femele ovine/femele caprine pentru care se solicită ANTZ să fie menținut în exploatația/exploatațiile cu cod ANSVSA menționate în cerere pe perioada de reținere de 100 de zile de la data-limită de depunere a cererii de plată.(2)Sunt eligibile la plată inclusiv femelele de ovine și/sau femelele de caprine care până la finalul perioadei de reținere de 100 de zile, prevăzută la alin. (1) lit. c), au intrat, respectiv au ieșit în/din exploatațiile cu cod ANSVSA deținute de același beneficiar sau în/din exploatațiile asociațiilor/cooperativelor/ grupurilor de producători în care au fost transferate temporar pentru pășunat. + 
Articolul 32Documentele specifice care se depun împreună cu cererea de plată pentru schema prevăzută la art. 24 lit. a) și care atestă cantitatea de minimum 3 tone lapte produsă și valorificată în perioada de referință a exploatației, precum și cantitatea produsă și valorificată în perioada de referință a anului de cerere curent sunt următoarele, după caz:a)în cazul valorificării către prim-cumpărător:(i)copia contractului cu un prim-cumpărător, încheiat pentru o perioadă de minimum 6 luni, însoțită de facturi/documente contabile în cazul producătorului PJ/PFA/II/IF;(ii)copia contractului cu un prim-cumpărător, încheiat pentru o perioadă de minimum 6 luni, însoțită de factura fiscală sau filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol însoțită de copia de pe atestatul de producător, în cazul producătorului persoană fizică; și/sau(iii)dovada emisă de prim-cumpărător care atestă pentru fiecare exploatație cu cod ANSVSA perioada și cantitatea de lapte valorificată, în baza contractului încheiat;b)în cazul altor tipuri de valorificare:(i)în cazul valorificării laptelui, în perioada de referință, de către producătorul persoană fizică: copie de pe factura fiscală sau copie de pe fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, din care rezultă cantitatea de lapte valorificat, însoțită de copie de pe atestatul de producător;(ii)în cazul valorificării laptelui, în perioada de referință, de către producătorul PJ/PFA/II/IF: copii de pe rapoarte fiscale de închidere zilnică/factură/facturi/ documente contabile din care rezultă cantitatea de lapte valorificată;(iii)în cazul valorificării laptelui de către producător, prin intermediul automatelor de lapte, în perioada de referință: copie de pe avizul de însoțire a mărfii și de pe documentele fiscale de încasare a valorii aferente laptelui valorificat/documente contabile/copie de pe factura/facturile pentru producătorul PJ/PFA/II/IF sau copie de pe fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol însoțită(e) de copii de pe atestatul de producător și de pe înregistrarea sanitar-veterinar pentru valorificare, pentru producătorul persoană fizică;(iv)în cazul valorificării laptelui, de către producători, prin unități de procesare proprii, în perioada de referință: copie de pe avizele de însoțire a mărfii care atestă livrarea și de pe notele de intrare-recepție la unitatea proprie de procesare sau documente contabile, din care să rezulte cantitatea de lapte livrată și recepționată, în perioada de referință, precum și copie de pe certificatul constatator emis de ONRC din care să reiasă obiectul de activitate, respectiv procesare lapte, sau un document însușit prin semnătură de către beneficiar din care să rezulte cantitatea de lapte produsă și procesată la unitatea proprie însoțit de înregistrarea sanitară veterinară pentru procesare, în cazul persoanelor fizice.
 + 
Articolul 33Pentru cererile de plată depuse în termen, datalimită privind îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și, respectiv, cea a începerii perioadei de reținere este data-limită de depunere a cererii de plată. + 
Articolul 34(1)În situația prevăzută la art. 32 lit. a), APIA ia în considerare, preia și pune la dispoziția fermierilor datele din declarațiile înregistrate în Registrul prim-cumpărătorilor cu privire la cantitățile de lapte valorificate de către solicitanți către prim-cumpărători.(2)În cazul intervențiilor bazate pe animale prevăzute la art. 24, APIA va pune la dispoziția solicitanților formulare precompletate cu date extrase din Sistemul național de identificare și înregistrare a animalelor, denumită în continuare SNIIA, referitoare la exploatațiile și/sau animalele care se califică pentru sprijin diferențiat în funcție de tipul intervenției, informații care pot fi corectate/actualizate și însușite prin semnătură de către solicitant.(3)În cazul intervențiilor care vizează sectorul zootehnic prevăzute la art. 24, APIA verifică administrativ, conform procedurilor interne elaborate, îndeplinirea condițiilor de eligibilitate, prin verificarea încrucișată a datelor declarate cu datele înregistrate în alte baze de date, după caz: SNIIA – baza națională de date a ANSVSA, Registrul prim-cumpărătorilor.(4)În cazul în care mai mulți fermieri solicită același animal pentru intervenția prevăzută la art. 24 lit. b), situație constatată în cursul controalelor administrative încrucișate, APIA va notifica solicitanții care au depus cererile și care au obligația să clarifice situația. Dacă situația constatată nu se clarifică în termenul prevăzut în notificare, efectivele de animale cuprinse în cereri nu sunt eligibile la plată în anul curent de cerere, cu excepția cazurilor în care situația constatată este clarificată de către o instanță judecătorească.
 + 
Articolul 34^1În cazul ANTZ prevăzute la art. 24 lit. a) și b), pot solicita și beneficia de aceste intervenții în exploatația cu același cod ANSVSA:a)persoanele juridice care au preluat exploatația între data/perioada de referință și data depunerii cererii, ca urmare a reorganizării, fuziunii, divizării, cumpărării exploatației cu cod ANSVSA atestate prin documente justificative;b)persoanele fizice care și-au schimbat forma de organizare din PFA/II/IF, între data/perioada de referință și data depunerii cererii, cu respectarea următoarelor condiții: persoana fizică face dovada că a fost reprezentantul legal al PFA/II/IF și PFA/II/IF este radiată/închisă la data solicitării ANTZ;c)PFA/II/IF care și-au schimbat forma de organizare din persoană fizică/PFA/II/IF, între data/perioada de referință și data depunerii cererii, dacă este același reprezentant al PFA/II/IF;d)soțul/soția pentru animalele înregistrate în BND pe numele soției/soțului, cu condiția depunerii acordului soțului/soției. Nu se acceptă echivalarea cu PFA/II/IF al cărei reprezentant este soțul/soția.(la 16-05-2024,
Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost completată de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 190 din 10 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 16 mai 2024
)
 + 
Articolul 35În cazul în care în urma efectuării plății se constată că fermierul a creat condiții artificiale pentru a primi plăți, APIA aplică procedura de recuperare a plăților necuvenite și sesizează în mod obligatoriu Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Direcția Națională Anticorupție. + 
Articolul 36(1)Fermierii pot aduce modificări cererii de plată sau pot retrage în totalitate cererea de plată sau părți ale acesteia, numai dacă:a)APIA nu a informat deja beneficiarul cu privire la eventualele neconformități din cererea de plată;b)APIA nu a notificat fermierului intenția sa de a efectua un control la fața locului;c)nu au solicitat plăți pentru animale care au perioadă de reținere, caz în care se poate retrage în totalitate cererea de plată cu declarație sector zootehnic/ajutor sau una din exploatații cu cod ANSVSA.(2)Cererile de plată pot fi modificate fără creșterea numărului de animale sau pot fi retrase total/parțial de către beneficiar dacă APIA nu a notificat fermierul cu privire la intenția de a efectua un control la fața locului.(3)Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care în cadrul unui control la fața locului a fost constatată o neconformitate, modificările sau retragerile nu se mai pot face pentru animalele la care se referă neconformitatea.
 + 
Capitolul IIICondițiile de implementare a ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic + 
Articolul 37În situația apariției unui caz de forță majoră sau circumstanță excepțională potrivit art. 34 din hotărâre, fermierul trebuie să notifice APIA, printr-o înștiințare cu privire la forța majoră/circumstanța excepțională, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul ordin. + 
Articolul 38(1)Pot fi recunoscute circumstanțe excepționale:a)contaminarea accidentală a terenului, fără voia fermierului, ce duce la declasarea terenului, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare;b)distrugerea culturilor agricole, a terenurilor agricole și a animalelor domestice aflate în cadrul exploatațiilor agricole de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare, dacă sunt notificate la APIA și documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii măsurilor;c)o situație epidemiologică internațională, declarată pandemie de către Organizația Mondială a Sănătății incidentă și pe teritoriul României reglementată în condițiile stabilite prin legislația națională și reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027.(2)În cazul apariției oricărei situații de la alin. (1), fermierul notifică APIA, prin completarea anexei nr. 4 la prezentul ordin, în termen de 15 zile lucrătoare de la data la care beneficiarul sau succesorul său în drepturi este în măsură să trimită respectiva notificare, însoțită de documente justificative. + 
Articolul 39(1)Circumstanțele naturale care afectează efectivul de ovine/caprine, constând în moartea/sacrificarea de necesitate a unui animal ca urmare a următoarelor situații, de care beneficiarul nu poate fi considerat răspunzător sunt următoarele:a)enzootii care conduc la eliminarea din efectiv a unor animale sănătoase, dar purtătoare de viruși/bacterii;b)imposibilitatea de a făta;c)desmorexie ischiopubiană și desmorexie sacroiliacă;d)hemoragie internă consecutiv ruptură organe interne, vene, artere;e)edem glosofaringian;f)fracturi membre;g)șoc anafilactic.(2)Animalul solicitat în cererea de plată pentru ANTZ supus unei circumstanțe naturale, care se notifică la APIA în maximum 10 zile lucrătoare de la data evenimentului, însoțită de documente justificative, poate fi înlocuit cu alt animal, existent în exploatația cu cod ANSVSA până la data notificării, fără pierderea dreptului la plata sprijinului, în următoarele condiții:a)beneficiarul să nu fi fost informat de APIA în privința unei neconformități din cererea de plată;b)beneficiarul să nu fi fost informat cu privire la intenția APIA de a efectua un control la fața locului;c)animalul care înlocuiește animalul cu circumstanță naturală trebuie să îndeplinească toate condițiile de acordare la data notificării către APIA a cazului de circumstanță naturală;d)beneficiarul trebuie să depună documentația specifică pentru animalul care înlocuiește animalul cu circumstanță naturală;e)animalul care înlocuiește animalul cu circumstanță naturală nu poate fi înlocuit la rândul său.
 + 
Articolul 40Beneficiarul trebuie să depună din proprie inițiativă toate eforturile pentru a lua cunoștință de toate informațiile publice referitoare la plățile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre pentru care depune cererea de plată, astfel încât să cunoască toate condițiile și criteriile de acordare a acestora. + 
Articolul 41Datele din documentele contabile interne pe care fermierul care are și calitatea de procesator le depune la APIA trebuie să fie înregistrate în contabilitatea proprie conform prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 42Situațiile în care se pot constata nereguli în baza cărora se solicită recuperarea de la beneficiar a sumelor necuvenite acordate sunt prevăzute la art. 45 alin. (2) din hotărâre. + 
Articolul 43În sensul art. 44 alin. (4) din hotărâre, cauzele imputabile beneficiarului se referă la nedeclararea unui cont valid la APIA. + 
Articolul 44(1)În situația în care APIA primește sesizări fundamentate privind utilizarea terenului/animalelor pentru care s-a depus cererea de plată cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare sau dacă oricare dintre documentele prezentate de fermieri în legătură cu cererea de plată prezintă indicii de fraudă, se aplică prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2)În situația în care din documentele prezentate de fermier, inclusiv din cele emise sau avizate de instituții sau autorități publice, rezultă indicii de fraudă sau indicii ale tentativei de a obține pe nedrept plățile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre, se aplică prevederile Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 45În sensul art. 46 alin. (2) din hotărâre, documentele suplimentare solicitate fermierilor pot fi, de exemplu: extras din registrul special al contractelor de arendă ținut de secretarul consiliului local, înregistrări contabile, registre ale exploatației, dovada suspendării activității agentului economic eliberată de ONRC, certificat constatator emis de ONRC privind acționariatul societăților comerciale, registrul zilierilor angajați în baza Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IV Dispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 46(1)La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 80/2023 privind criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condițiile și modul de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 28 februarie 2023, cu modificările și completările ulterioare.(2)Cererile de plată depuse înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin, pentru intervențiile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) din hotărâre, se soluționează potrivit legislației aplicabile la data depunerii acestora, inclusiv efectuarea plăților.(3)Dacă ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează. + 
Articolul 47Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 48Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Violeta Mușat,
secretar de stat
București, 29 martie 2024.Nr. 125. + 
Anexa nr. 1
LISTA
speciilor de plante utilizate ca iarbă sau alte plante furajere erbacee ce se pot regăsi pe terenurile arabile

Nr. crt. Denumirea populară Denumirea științifică
1 Porumb furajer Zea mays
2 Secară Secale
3 Lucernă Medicago sp.
4 Trifoi Trifolium sp.
5 Ovăz Avena sativa
6 Mazăre Pisum sativum
7 Măzăriche Vicia sp.
8 Orz Hordeum vulgare
9 Sfeclă furajeră Beta sp.
10 Sparcetă Onobrychis viciifolia
11 Ghizdei Lotus corniculatus
12 Lupin Lupinus sp.
13 Bob Vicia faba
14 Facelia Phacelia
15 Rapiță Brassica
16 Napi Helianthus tuberosus
17 Cartof Solanum tuberosum
18 Soia Glycine hyspida
19 Grâu Triticum sp.
20 Triticale Triticosecale
21 Crotalaria Crotalaria sp.
22 Latir Lathyrus sp.
23 Pir crestat Agropyron repens
24 Obsigă nearistată Bromus inermis
25 Golomăț Dactilys glomerata
26 Păiuș Festuca
27 Ierbăluță Phalaris arundinacea
28 Timoftică Phleum pratense
29 Firuță Poa pratensis
30 Trifoi alb Trifolium repens

 + 
Anexa nr. 2
Culturi de leguminoase, bogate în proteină vegetală, fixatoare de azot

Nr. crt. Denumirea populară Denumirea științifică
Culturi de leguminoase, bogate în proteină vegetală, fixatoare de azot
1 Soia Glycine max
2 Mazăre de consum Pisum sativum
3 Mazăre furajeră Pisum arvense
4 Măzăriche Vicia sp
5 Sparcetă Onobrychis viciifolia
6 Trifoi Trifolium sp
7 Facelia Phacelia tanacetifolia
8 Fasole Phaseolus vulgaris
9 Fasoliță Vigna unguiculata ssp.
10 Ghizdei Lotus corniculatus
11 Năut Cicer arietinum
12 Lupin Lupin sp
Culturi de leguminoase, bogate în proteină vegetală, fixatoare de azot
13 Linte Lens culinaris
14 Bob Vicia faba
15 Arahide Arachis hypogea
16 Lucernă Medicago sativa
Culturi de graminee perene care pot fi utilizate în amestec cu culturi de leguminoase*)
17 Golomăț Dactylis glomerata
18 Păiuș de livezi Festuca pratensis
19 Timoftică Phleum pratense
20 Firuță Poa pratensis
21 Obsigă nearistată Bromus inermis
22 Raigras Lolium sp.
23 Ierbăluță Phalaris arundinacea

*) Acestea se realizează de către fermier prin combinarea culturilor prevăzute în cele două grupe, la alegere. + 
Anexa nr. 3

Stema României ROMÂNIAJUDEȚUL ……………………..^1)PRIMARUL ……………………..^2)……………………………………^3) Stema unității administrativ-teritoriale


ADEVERINȚĂ
Prin prezenta adeverință se atestă faptul că S.C./S.A./Î.I./Î.F./P.F.A. ……………………………, având codul de identificare fiscală^4) …………………., figurează pe anul ………., înregistrat(ă) la nr. de rol nominal unic ………………….^5), precum și înscris(ă) în registrul agricol tipul ………., vol. ………, poziția nr. ………., satul …………………………, str. ………………… nr. ……^6)– Capitolul II b): Identificarea pe parcele a terenurilor aflate în proprietate^8)

Suprafața Categoria de folosință Nr. bloc fizic
ha ari

Perioada de pășunat^7) ……….– Capitolul III: Modul de utilizare a suprafețelor agricole situate pe raza localității^8)

Cod rând ha ari Cod rând ha ari
Suprafața agricolă în proprietate = cap. II lit. a)^8) Terenuri aflate în proprietate, cod 10 coloanele 2, 5, 8, 11, 14 01 , Suprafața agricolă dată (cod 10 +… + 15) 09 ,
Suprafața agricolă primită (cod 03 +…+ 08) 02 , – în arendă 10 ,
– în arendă 03 , – în parte 11 ,
– în parte 04 , – cu titlu gratuit 12 ,
– cu titlu gratuit 05 , – în concesiune 13 ,
– în concesiune 06 , – în asociere 14 ,
– în asociere 07 , – sub alte forme 15 ,
– sub alte forme 08 , din rândul 09 – la unități cu personalitate juridică 16 ,
, Suprafața agricolă utilizată (cod 01 + 02 – 09) 17 ,

Prezenta adeverință s-a eliberat cu respectarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor și adeverințelor de către autoritățile publice centrale și locale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 223/2002, fiind necesară pentru depunerea cererii de plată în anul ……….

Primarul………………….…..^2)(prenumele și numele)L.S. Inspector cu atribuții în domeniul administrării impozitelor și taxelor locale ^5)……………………………………(prenumele și numele)
Secretarul,………………………^2)(prenumele și numele) Inspector cu atribuții privind completarea, ținerea la zi și centralizarea datelor din registrele agricole^6),…………………………………….(prenumele și numele)

NOTĂ:Eliberarea adeverinței nu se condiționează de plata impozitelor și taxelor locale.^1) Se înscrie denumirea județului.

^2) Se înscrie categoria unității administrativ-teritoriale.^3) Se înscrie denumirea unității administrativ-teritoriale.^4) Se înscrie codul de identificare fiscală, respectiv: codul de înregistrare fiscală, numărul de identificare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.^5) Se înscrie numărul de rol nominal unic de către persoana cu atribuții în domeniul administrării impozitelor și taxelor locale.^6) Se înscriu datele corespunzătoare de către persoana cu atribuții privind completarea, ținerea la zi și centralizarea datelor din registrele agricole.^7) În cazul categoriei de folosință „pajiști permanente“ (pășuni + fânețe) se completează obligatoriu perioada de pășunat aprobată pentru fiecare UAT, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare.^8) Conform anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 985/2019 privind registrul agricol pentru perioada 2020-2024. + 
Anexa nr. 4Numărul și data depunerii la CJ APIA:………………………………………………..
ÎNȘTIINȚAREA
cu privire la forța majoră/circumstanță excepțională
Subsemnatul, …………………………………………., cu domiciliul/sediul în ………………………………………., CNP …………………………, CUI ……………………… (după caz), nr. din registrul unic de identificare …………………….., în calitate de ……………………………….., referitor la Cererea de plată nr. …………../data ……….., depusă pentru ajutorul național tranzitoriu, vă aduc la cunoștință următorul caz de forță majoră/circumstanță excepțională:

Cazul de forță majoră/Circumstanța excepțională Bifă
a) decesul beneficiarului
b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului
c) o catastrofă naturală gravă care afectează puternic exploatația agricolă [fenomene asimilate catastrofelor naturale grave: fenomene meteorologice (de exemplu, seceta, înghețul etc.), incendiul etc.]
d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creșterii animalelor, aflate pe exploatația agricolă
e) o epizootie sau o boală a plantelor care afectează parțial sau integral șeptelul, respectiv culturile beneficiarului
f) exproprierea întregii exploatații agricole sau a unei mari părți a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu a putut fi anticipată la data depunerii cererii de plată
g) contaminarea accidentală a terenului, fără voia fermierului, ce duce la declasarea terenului, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele ecologice, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările și completările ulterioare*)*) Se aplică pentru măsura 11 – Agricultură ecologică din PNDR 2014-2024 și intervențiile DR-04 – Agricultură ecologică – conversie și DR-05 – Agricultură ecologică-menținerea certificării din PS 2023-2027.
h) distrugerea culturilor agricole, a terenurilor agricole și a animalelor domestice aflate în cadrul exploatațiilor agricole de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare, dacă sunt notificate la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură și documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii măsurilor
i) o situație epidemiologică internațională, declarată pandemie de către Organizația Mondială a Sănătății incidentă și pe teritoriul României reglementată în condițiile stabilite prin legislația națională și reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027

Sectorul vegetal

Nr. crt. Localitatea Cultura Parcela Suprafața declarată în cererea de plată (ha) Suprafața afectată (ha) Bloc fizic Fenomenul

Sectorul zootehnic

Nr. crt. Localitatea Specia Rasa Categoria conform art. … Efectiv solicitat în cererea de plată (capete) Efectiv animale afectate de forța majoră (capete) Nr. de identificare (crotalie) Fenomenul

Alte detalii ………………………………………………………………..Documente doveditoare atașate …………………………………Declar pe propria răspundere că cele înscrise corespund realității.Data depunerii la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură ……….Semnătura …………………….Ștampila (după caz)Numărul și data depunerii la CJ APIA:…………………………………………………
ÎNȘTIINȚARE
cu privire la apariția unui caz de circumstanță naturală (CN)
Subscrisa/Subsemnatul, ………………………………………, CUI/CIF/CNP …………………………….., reprezentat(ă) de ………………………………., în calitate de ………………………………………., având exploatația cu codul RO ……………………… și nr. unic de identificare beneficiar din RUI ……………………………….., referitor la cererea de plată – declarația privind sectorul zootehnic nr. …………………./data …………………, depusă pentru:[ ] schemă cuplată de producție, speciile ovine/caprine (ANTO/ANTC), vă aduc la cunoștință:Cazul de circumstanță naturală care s-a produs la data de ………………………..Evenimentul produs (detalii*): …………………………………………detalii*: Circumstanțe naturale care afectează șeptelul sau efectivul, constând în moartea/sacrificarea de necesitate a unui animal ca urmare a următoarelor situații, de care beneficiarul nu poate fi considerat răspunzător:a)enzootii care conduc la eliminarea din efectiv a unor animale sănătoase, dar purtătoare de viruși/bacterii;b)imposibilitatea de a făta;c)desmorexie ischiopubiană și desmorexie sacroiliacă;d)hemoragie internă consecutiv ruptură organe interne, vene, artere;e)edem glosofaringian;f)fracturi membre;g)șoc anafilactic.Documente doveditoare atașate …………………………………………………………………………………………………………………………..[ ] solicit retragerea animalelor afectate de CN:

Nr. crt. Exploatația cu cod ANSVSA Numărul de identificare (crotalie) Codul intervenției

Declar pe propria răspundere că nu am fost înștiințat de APIA despre efectuarea unui control la fața locului și nu am cunoștință despre existența unor neconformități.[ ] și înlocuirea acestora cu următoarele animale:

Nr. crt. Exploatația cu cod ANSVSA Numărul de identificare al animalului afectat de CN (crotalie) Numărul de identificare al animalului care înlocuiește animalul afectat de CN (crotalie) Codul intervenției

ATENȚIE!Animalul care înlocuiește animalul cu circumstanță naturală nu poate fi înlocuit la rândul său.

Documente pentru animalul care înlocuiește animalul cu circumstanță naturală ………………………………Declar pe propria răspundere că:– animalul care înlocuiește animalul cu CN îndeplinește condițiile de acordare la data prezentei notificări;– cele înscrise corespund realității.

Data:…………………. Semnătură/Beneficiar:…………………………

Se completează de funcționarul APIA. Data Numele și prenumele Semnătura
[ ] Controlul vizual al formularului Înștiințare a fost efectuat și datele au fost introduse în baza de date APIA.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x