privind condiţiile în care se suportă de către unitate sumele necesare asigurării asistenţei juridice a cadrelor militare din Ministerul Administraţiei şi Internelor pentru fapte săvârşite de acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu
Având în vedere prevederile art. 9 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin: +
Articolul 1(1) Suportarea de către unitate a sumelor necesare asigurării asistenţei juridice a cadrelor militare pentru faptele săvârşite de către acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu se realizează în condiţiile prezentului ordin, în limita fondurilor bugetare aprobate cu această destinaţie, conform prevederilor legale. … (2) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt acordate pentru cadrele militare împotriva cărora sunt efectuate acte premergătoare sau care au calitatea de învinuit, inculpat ori de pârât, pentru fapte săvârşite în exercitarea, potrivit legii, a atribuţiilor de serviciu, în vederea acoperirii cheltuielilor privind plata onorariului unui avocat. … +
Articolul 2În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu – faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor prevăzute de fişa postului/pe timpul detaşării, în misiuni ordonate, sau cele prevăzute în actele normative în vigoare; … b) unitate – unitatea la care cadrul militar era încadrat la data săvârşirii faptei; … c) şef – inspector general/inspector-şef/comandant/director general; … d) avocat – persoana care îşi exercită profesia în condiţiile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale Statutului profesiei de avocat. … +
Articolul 3(1) Cadrele militare îndreptăţite să beneficieze de sumele prevăzute la art. 1 solicită, prin raport scris, şefului unităţii acordarea acestor sume. … (2) În situaţia în care cadrul militar este arestat preventiv, raportul poate fi depus de unul dintre membrii familiei acestuia sau de reprezentantul său legal. … (3) Raportul se formulează în scris, se înregistrează la secretariatul unităţii şi este însoţit de documentele care fac dovada că împotriva cadrului militar sunt efectuate acte premergătoare sau că acesta are calitatea de învinuit, inculpat ori de pârât, pentru fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu. … +
Articolul 4(1) În cadrul fiecărei unităţi se constituie, prin ordin de zi pe unitate, o comisie formată din unul dintre adjuncţii şefului unităţii, în calitate de preşedinte, şeful nemijlocit al cadrului militar şi câte un lucrător din cadrul structurilor juridice, financiar şi de resurse umane, în calitate de membri, precum şi un secretar desemnat din cadrul unităţii, care are rolul de a stabili, pe baza analizei fişei postului, a dispoziţiilor legale, a documentelor prevăzute la art. 3 alin. (3), precum şi a datelor deţinute cu privire la împrejurările comiterii faptei, dacă la data săvârşirii faptei cadrul militar se afla în exercitarea atribuţiilor de serviciu. Pentru lămurirea cauzei, comisia poate audia şi cadrul militar respectiv. … (2) Pentru unităţile fără structuri de resurse umane, financiar şi juridic, comisa este formată din şeful unităţii/adjunctul şefului unităţii, în calitate de preşedinte, şeful nemijlocit al cadrului militar, din câte un lucrător din cadrul structurilor de resurse umane, financiar şi juridic al unităţilor care asigură din punctul de vedere al resurselor umane, financiar şi juridic aceste unităţi sau, după caz, din cadrul eşalonului superior, precum şi un secretar desemnat din cadrul unităţii. … (3) În cazul inspectorului general/adjuncţilor acestuia, componenţa comisiei se stabileşte prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea Direcţiei generale financiare, Direcţiei generale management resurse umane şi Direcţiei generale juridice, cererea fiind adresată ministrului administraţiei şi internelor. … (4) În situaţia în care cadrul militar nu mai este în activitate, la nivelul unităţii la care era încadrat la data săvârşirii faptei se constituie o comisie în condiţiile alin. (1)-(3), după caz. … (5) În termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării raportului, comisia prevăzută la alin. (1)-(3) prezintă şefului unităţii rezultatul verificărilor şi propunerile, consemnate într-un proces-verbal, pentru a hotărî, după caz: … a) aprobarea raportului prin care se solicită acordarea sumelor necesare asigurării asistenţei juridice; … b) respingerea solicitării privind acordarea sumelor necesare asigurării asistenţei juridice şi comunicarea în scris a motivelor care au stat la baza respingerii. … +
Articolul 5(1) Pentru asigurarea asistenţei juridice, unitatea încheie anual un/o contract/convenţie cu un avocat sau cu mai mulţi avocaţi, după caz, selectaţi conform principiilor achiziţiei publice de servicii, urmând ca şeful unităţii să comunice cadrului militar datele de contact ale avocatului sau, după caz, ale avocaţilor selectaţi. În cazul în care cadrul militar este de acord să fie asistat de avocatul/avocaţii selectat/selectaţi de unitate, îl informează în acest sens pe şeful unităţii. … (2) Pentru unităţile prevăzute la art. 4 alin. (2) procedura de selecţie a serviciilor pentru asigurarea asistenţei juridice se realizează la nivelul unităţilor care asigură din punct de vedere logistic şi financiar aceste unităţi. … (3) În situaţia prevăzută la art. 4 alin. (5) lit. a), şeful unităţii emite, cu avizul prealabil al structurii financiare, un ordin de zi pe unitate privind acordarea sumelor necesare asigurării asistenţei juridice, care se plătesc avocatului în baza contractului/convenţiei încheiat/încheiate conform alin. (1) şi (2), pe bază de documente justificative legal întocmite de acesta, şi care vor purta confirmarea cadrului militar cu privire la realitatea prestării serviciului. … (4) Termenul maxim pentru emiterea ordinului de zi de acordare a sumelor necesare asigurării asistenţei juridice sau, după caz, pentru comunicarea în scris a răspunsului referitor la respingerea solicitării este de 20 de zile lucrătoare de la data aprobării raportului sau, după caz, de la data respingerii solicitării în condiţiile art. 4 alin. (5). În situaţii deosebite, la propunerea comisiei, şeful unităţii poate aproba prelungirea termenului de soluţionare a raportului, o singură dată, cu maximum 5 zile lucrătoare. … (5) În vederea garantării dreptului la apărare, cadrul militar căruia i s-a aprobat raportul în condiţiile prezentului ordin poate să încheie un contract de asistenţă juridică şi cu un alt avocat decât cel selectat de către unitate, situaţie în care structura financiară a unităţii asigură plata sumelor de bani către cadrul militar, pe baza documentelor justificative legal întocmite de avocat, din care să reiasă plata onorariului acestuia de către cadrul militar. În acest caz, plăţile se vor face în limita cuantumului stabilit în contractul încheiat conform alin. (1) şi (2). … +
Articolul 6(1) La momentul emiterii ordinului de zi prevăzut la art. 5 alin. (3), cadrul militar completează un angajament, al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, prin care se obligă să restituie sumele suportate de unitate pentru asigurarea asistenţei juridice, în cazul în care printr-o hotărâre judecătorească definitivă s-a stabilit vinovăţia sa ori că fapta nu a fost săvârşită în exercitarea atribuţiilor de serviciu, în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti. … (2) În situaţia în care cadrul militar are calitatea de pârât,prin angajamentul prevăzut la alin. (1) acesta se obligă să restituie sumele suportate de unitate pentru asigurarea asistenţei juridice în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti. … (3) În cazul nerespectării angajamentului, sumele plătite vor fi recuperate de unitate de la cadrul militar, potrivit legii. … +
Articolul 7Eventualele contestaţii privind stabilirea şi plata sumelor necesare asigurării asistenţei juridice se soluţionează în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 8Sumele restituite de către cadrele militare în condiţiile prezentului ordin se utilizează conform prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 9Prevederile prezentului ordin se aplică şi cadrelor militare în activitate îndreptăţite care se află în cursul unei proceduri judiciare, pentru sumele plătite cu titlu de onorariu de aceştia după data intrării în vigoare a Legii nr. 53/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare. +
Articolul 10Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul administraţiei şi internelor,Ioan RusBucureşti, 30 mai 2012.Nr. 118. +
Anexa – Model –MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELORUnitatea ………………………………………………………..Data ……………………………..ANGAJAMENTSubsemnatul, ……………………………………………………./(gradul, numele şi prenumele)………………………………………………, prin prezentul angajament mă oblig să restitui suma de …….., suportată de unitate pentru asigurarea asistenţei juridice în cauza privind …………………………………………………., în cazul în care prin hotărâre judecătorească definitivă mi s-a stabilit vinovăţia ori că fapta nu a fost săvârşită în exercitarea atribuţiilor de serviciu, în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti, în cauzele penale, respectiv în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti în cauzele civile.……./(numele şi prenumele)……..Semnătura……………………––-