ORDIN nr. 107 din 10 mai 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 17 mai 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 420 02/09/2010
ActulABROGAT DEINSTRUCTIUNI 02/09/2010
ActulCOMPLETAT DEORDIN 78 28/04/2005
ActulCOMPLETAT DEINSTRUCTIUNI 28/04/2005
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1PUNE IN APLICAREINSTRUCTIUNI 10/05/2004
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECRET 57 17/02/2004
ActulCONTINE PEINSTRUCTIUNI 10/05/2004
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 21
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 29
ART. 1PUNE IN APLICAREINSTRUCTIUNI 10/05/2004
ART. 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 56
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 28
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 56
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 57
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 420 02/09/2010
ActulABROGAT DEINSTRUCTIUNI 02/09/2010
ActulCOMPLETAT DEORDIN 78 28/04/2005
ActulCOMPLETAT DEINSTRUCTIUNI 28/04/2005
ActulREFERIT DEORDIN 78 28/04/2005

pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996



În baza:Decretului nr. 57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;– prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin: + 
Articolul 1În urma adoptării lor în plenul Consiliului Concurenţei, se pun în aplicare Instrucţiunile privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin şi instrucţiunile menţionate la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Consiliului Concurenţei,Mihai BerindeBucureşti, 10 mai 2004.Nr. 107.
 + 
Anexa INSTRUCŢIUNIprivind individualizarea sancţiunilor pentrucontravenţiile prevăzute la art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996În temeiul art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.I. IntroducereScopul prezentelor instrucţiuni, emise în aplicarea art. 57 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, este de a stabili modalităţile de individualizare a sancţiunilor în cazul săvârşirii unei contravenţii dintre cele prevăzute la art. 56 din lege, ţinând seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de consecinţele acesteia asupra concurenţei.Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se bazează pe fixarea unui nivel de bază care se va majoră în cazul existenţei circumstanţelor agravante sau se va reduce în cazul existenţei circumstanţelor atenuante.II. Nivelul de bazăNivelul de bază se determină în funcţie de gravitatea şi durata faptei şi a consecinţelor sale asupra concurenţei, criterii prevăzute la art. 57 din lege.A. GravitateÎn evaluarea gravităţii încălcării se vor lua în considerare natura faptei, impactul concret asupra pieţei al acesteia, când acesta poate fi măsurat, precum şi mărimea pieţei geografice relevante.În funcţie de gravitate, aceste fapte se împart în trei categorii:● fapte de gravitate mică:– acestea pot fi restricţionări, în general, de natură verticală, cu un impact limitat asupra pieţei, care afectează o parte substanţială, dar relativ limitată a acesteia.Cuantum preconizat: până la 2% din cifra de afaceri a contravenientului;● fapte de gravitate medie:– cel mai adesea este vorba de restricţii pe orizontală sau pe verticală, dar a căror aplicare este mai riguroasă decât în cazul precedent, având un impact mai mare pe piaţă şi producând efecte pe zone întinse ale pieţei româneşti. Poate fi vorba şi despre abuzul de poziţie dominantă (refuzul de a livra, discriminări, excluderi, discounturi de fidelitate acordate de agenţi economici care beneficiază de o poziţie dominantă în scopul excluderii concurenţilor de pe piaţă etc.).Cuantum preconizat: de la 2% până la 4% din cifra de afaceri a contravenientului;● fapte de gravitate mare;– acestea vor fi, în general, restricţionări orizontale de tipul cartelurilor, în vederea fixării preţurilor şi a împărţirii cotelor de piaţă, sau alte practici care împiedică buna funcţionare a pieţei, precum şi cele care urmăresc împărţirea pieţei naţionale şi abuzul de poziţie dominantă de către agenţii economici aflaţi în situaţia de cvasimonopol.Cuantum preconizat: de la 4% până la 8% din cifra de afaceri a contravenientului.În cadrul fiecăreia dintre aceste categorii şi în special pentru faptele de gravitate medie şi pentru cele de gravitate mare, scala sancţiunilor reţinute va permite aplicarea unor tratamente diferenţiate agenţilor economici în funcţie de natura încălcării săvârşite.De asemenea, este necesar să se ia în considerare capacitatea economică efectivă a autorilor încălcării de a produce o pagubă importantă celorlalţi operatori, mai ales consumatorilor, şi să se determine cuantumul amenzii la un nivel care să îi asigure un caracter suficient de disuasiv.În general, se va putea ţine seama şi de faptul că agenţii economici de mari dimensiuni dispun, de obicei, de cunoştinţe şi infrastructuri juridice şi economice care le permit să aprecieze mai uşor caracterul contravenţional al comportamentului lor şi consecinţele ce decurg de aici, din punct de vedere al dreptului concurenţei.În cazul încălcărilor ce implică mai mulţi agenţi economici (tip "cartel"), se va putea conveni ponderarea în anumite cazuri a cuantumurilor determinate în cadrul fiecăreia dintre cele trei categorii reţinute mai sus, ţinându-se seama de influenţa specifică şi de impactul real al comportamentului contravenţional al fiecărui agent economic în domeniul concurenţei, mai ales dacă există o disparitate considerabilă în ceea ce priveşte mărimea agenţilor economici care săvârşesc încălcări de aceeaşi natură.B. DuratăDurata încălcărilor trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:a) încălcări de scurtă durată (în general, mai puţin de 1 an): nu se aplică nici un cuantum adiţional;b) încălcări de durată medie (în general de la 1 la 5 ani): creştere de până la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;c) încălcări de lungă durată (în general, peste 5 ani): creştere a cuantumului amenzii cu până la 10% pe an din cuantumul reţinut pentru gravitatea faptei.Această abordare conduce astfel la stabilirea unui eventual cuantum adiţional al amenzii.Nivelul de bază se obţine prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai sus:x gravitate + y durată = nivel de bază.III. Circumstanţe agravanteNivelul de bază va fi majorat atunci când există circumstanţe agravante, ca de exemplu:– încălcări repetate de acelaşi tip, săvârşite de acelaşi agent economic;– refuzul de a coopera sau tentativele de obstrucţionare a Consiliului Concurenţei în cursul investigaţiilor sale;– rolul de conducător sau iniţiator al încălcării;– măsuri represive asupra altor agenţi economici, pentru a-i determina să respecte deciziile sau practicile anticoncurenţiale;– necesitatea de a majoră sancţiunile pentru a depăşi cuantumul câştigurilor ilicite realizate ca urmare a încălcării, atunci când estimarea acestui cuantum este obiectiv posibilă;– altele.IV. Circumstanţe antenuanteNivelul de bază va fi diminuat atunci când există circumstanţe atenuante, ca de exemplu:– rolul exclusiv pasiv sau imitativ în privinţa încălcării;– netranspunerea în practică a acordurilor sau practicilor anticoncurenţiale;– încetarea încălcărilor încă de la primele intervenţii ale Consiliului Concurenţei, în special când acesta face verificări;– existenţa unei îndoieli rezonabile din partea agentului economic cu privire la caracterul contravenţional al comportamentului restrictiv;– contravenţii săvârşite din neglijenţă, fără intenţie;– colaborarea efectivă a agentului economic în cadrul procedurii declanşate de Consiliul Concurenţei;– altele.V. Dispoziţii finalea) Pentru contravenţiile prevăzute la art. 56 din lege, rezultatul final al calculului amenzii conform acestei metode (nivel de bază căruia i se aplică procente de agravare sau de diminuare) nu poate depăşi 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării. În cazul în care aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cifra de afaceri aferentă anului financiar imediat precedent anului financiar anterior sancţionării.b) În funcţie de circumstanţe se impune ca după efectuarea calculelor de mai sus să se ţină seama de anumiţi factori obiectivi, precum: un context economic specific, eventualele avantaje economice sau financiare obţinute de autorii încălcării, caracteristicile specifice agentului economic în discuţie, precum şi capacitatea sa de a plăti amenda, în contextul social respectiv, pentru a adapta cuantumul amenzilor preconizate.c) În cazurile ce implică asociaţii de agenţi economici, deciziile vor fi luate şi amenzile vor fi impuse individual fiecărui agent economic care face parte din asociaţie.În situaţia în care acest lucru nu este posibil (de exemplu, foarte mulţi agenţi economici afiliaţi), trebuie să i se impună asociaţiei o amendă globală, calculată conform principiilor prezentate mai sus, dar echivalentă cu totalul amenzilor individuale ce ar fi putut fi aplicate fiecărui membru al acestei asociaţii.––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x