ORDIN nr. 1059 din 23 septembrie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 480 din 4 octombrie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1321 05/11/1999
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 1059 23/09/1999
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Ministrul finanțelor,în baza prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 66/1994 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului și ale Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind modul de aplicare a prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 66/1994 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, anexa la prezentul ordin. + 
Articolul 2Direcția generală a trezoreriei va soluționa operativ problemele rezultate din aplicarea normelor metodologice aprobate conform art. 1 din prezentul ordin. + 
Articolul 3Direcția generală a trezoreriei, direcțiile generale ale finanțelor publice și controlului financiar de stat județene, trezoreriile statului, instituțiile publice și agenții economici vor lua măsuri pentru aplicarea dispozițiilor prezentului ordin. + 
Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanțelor,
Decebal Traian Remes + 
Anexă
NORME METODOLOGICE
privind modul de aplicare a prevederilor art. I pct. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 120/1999 pentru modificarea și
completarea Ordonanței Guvernului nr. 66/1994 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
În vederea aplicării în bune condiții a reglementărilor cuprinse la art. I pct. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 120/1999 se emit următoarele norme metodologice:1.Instituțiile publice vor dispune efectuarea de plati din conturile deschise la trezoreriile statului, indiferent de sursa de finanțare, pe baza creditelor bugetare deschise și a disponibilităților din conturi, precum și a bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate în condițiile legii.Instituțiile publice au obligația de a prezenta trezoreriei statului la care au conturile deschise bugetele de venituri și cheltuieli aprobate, cu repartizarea pe trimestre, care se pot adapta în cursul exercițiului financiar cu modificarea prevederilor de venituri și cheltuieli efectuate cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare.Trezoreriile statului nu vor accepta efectuarea de către instituțiile publice de plati din conturi, fără prezentarea bugetelor de venituri și cheltuieli.2.Instituțiile publice au obligația să își dimensioneze lunar plățile pe care le efectuează în numerar prin casieria proprie, pe baza prevederilor de cheltuieli corespunzătoare din bugetele proprii, scop în care întocmesc programul prevăzut în anexa nr. 1. Aceasta anexa se întocmește distinct pentru cheltuielile bugetare, pe capitole, iar pentru fondurile speciale și mijloacele extrabugetare, pe fiecare cont din care urmează a se ridica sumele respective.La stabilirea plăților prevăzute la alin. 1 instituțiile publice vor avea în vedere ca prin casieria proprie pot fi efectuate plati în numerar pentru: drepturi de personal (titlul 02), drepturi cu caracter social, fonduri de premiere și cheltuieli materiale și servicii (titlul 20), burse, ajutoare și alte transferuri (titlul 38), cheltuieli de capital în situația executării lucrărilor de investiții în regie proprie, inclusiv cumpărări de imobile de la persoane fizice (titlul 70).Instituțiile publice vor lua măsurile necesare pentru reducerea la maximum a plăților în numerar, efectuand prin casieria proprie numai acele cheltuieli de volum redus care nu se justifica a fi efectuate prin virament. Aceste cheltuieli vor avea ca documente de justificare facturi sau chitanțe fiscale.Se interzice efectuarea de plati în numerar pentru procurari de materiale, prestări de servicii și executări de lucrări de la agenții economici cu conturi deschise la trezoreria statului.3.Instituțiile publice prezintă programul prevăzut în anexa nr. 1 în dublu exemplar la trezoreria statului la care au conturile deschise, până la data de 25 a lunii curente pentru necesarul lunii următoare. Nedepunerea acestui program la termen exonereaza trezoreria statului de obligația asigurării la termen a necesarului de numerar.În asemenea situații se va putea elibera numerarul necesar numai în măsura în care trezoreria statului are disponibilitati în casieria proprie. În caz contrar, plățile se vor reprograma la altă dată convenită cu instituția respectiva.Trezoreriile statului verifica și analizează programele primite în ceea ce privește dimensionarea necesarului de numerar pentru efectuarea plăților, introduc eventualele modificări, după care restituie un exemplar vizat instituției publice respective.4.Fiecare trezorerie întocmește, pe baza programului prevăzut în anexa nr. 1, programul asigurării numerarului în casieria tezaur a trezoreriei statului sau în contul de disponibil deschis la o banca comercială pentru efectuarea plăților în numerar către instituțiile publice, după caz, potrivit anexei nr. 2.Programul astfel întocmit se transmite direcției de trezorerie județene până la data de 27 a lunii curente, care, la rândul sau, întocmește programul pe ansamblul județului privind necesarul de numerar și sursele de acoperire cu numerar (anexa nr. 2), pe baza căruia se stabilesc alimentarile cu numerar de la Banca Naționala a României.Pe baza programului prevăzut în anexa nr. 2 fiecare trezorerie operativă întocmește anexa nr. 2 a) care se prezintă la începutul lunii băncii comerciale la care are deschis contul de disponibil pentru efectuarea plăților în numerar către instituțiile publice, în vederea asigurării numerarului necesar în casieria băncii.Direcția de trezorerie judeteana, a municipiului București, precum și trezoreriile statului din sectoarele municipiului București la care funcționează trezorerii ale statului întocmesc anexa nr. 2b), care se prezintă unității Băncii Naționale a României pentru programarea ridicării sumelor necesare în numerar.5.În limita sumelor cuprinse în programul prevăzut în anexa nr. 1 instituțiile publice completează file de cec pentru ridicarea sumelor din conturile respective. În fila de cec se menționează natura cheltuielilor pentru care se solicita ridicarea numerarului.Trezoreria statului verifica cererile de ridicare a numerarului din conturi, în concordanta cu programul aprobat fiecărei instituții publice, încadrarea în disponibilul de credite bugetare sau în disponibilitățile din cont, după caz, precum și în destinația stabilită prin buget.Sumele ridicate se înregistrează de către instituțiile publice în jurnalul de casa și se folosesc potrivit destinațiilor prevăzute în cecul pentru ridicarea numerarului din cont.În cazul în care din sumele ridicate și utilizate rămân unele disponibilitati, acestea vor fi depuse în contul corespunzător, deschis la trezoreria statului în termen de maximum 3 zile lucrătoare.6.Încasările efectuate de către instituțiile publice prin casieria proprie, reprezentând venituri ale bugetului de stat, bugetului local, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului fondurilor speciale, se depun în conturile bugetare respective, deschise la trezoreria statului, în prima zi lucrătoare de la încasare.În același termen se depun și veniturile care sunt lăsate la dispoziție instituțiilor publice ca mijloace extrabugetare.În cazul în care instituția publică se afla în alta localitate decât trezoreria statului, veniturile se depun în conturi în termen de doua zile lucrătoare.7.Trezoreriile statului au obligația sa stabilească și sa aprobe, la propunerea fiecărei instituții publice care are conturile deschise la trezoreria respectiva, plafonul de casa care să asigure efectuarea unor plati urgente și de volum redus, fără sa apeleze la ridicari din cont. De regula, plafonul de casa trebuie să reflecte măsurile pentru reducerea plăților în numerar.Plafonul de casa se stabilește ca medie a cheltuielilor materiale cu caracter urgent și de volum redus la nivelul unei luni și se aplică în tot cursul exercițiului financiar anual. Acesta se constituie numai din ridicari de numerar din contul de cheltuieli materiale și servicii sau de disponibil, după caz.În cazuri justificate trezoreriile statului pot aproba în cursul anului modificarea plafoanelor de casa.Peste plafonul de casa pot fi păstrate sume care reprezintă drepturi de personal, ajutoare sociale și fondurile de stimulare, pe o perioadă de 3 zile lucrătoare, și venituri bugetare care urmează să fie depuse în conturi la termenele precizate mai sus.8.Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale vor aloca transferurile și subvențiile regiilor autonome și societăților comerciale, după caz, folosind următoarea procedura:a)ordonatorii principali de credite vor vira în baza creditelor bugetare deschise, cu ordin de plată tip trezorerie, transferurile și subvențiile din contul de cheltuieli bugetare deschis la trezoreria statului în contul unităților beneficiare. Pe versoul ordinului de plată ordonatorii principali de credite vor menționa destinația precisa a fondurilor alocate;b)regiile autonome și societățile comerciale, după caz, care beneficiază de transferuri și subvenții de la buget, vor solicita deschiderea contului 50.70 "Disponibil din transferuri și subvenții" la trezoreria statului în a carei raza teritorială își au sediul fiscal. Codul contului se formează din simbolul contului sintetic la care se adauga codul fiscal al unității respective.Contul 50.70 se crediteaza cu sumele virate de ordonatorii principali de credite și se debiteaza cu plățile dispuse de titularii contului;c)regiile autonome și societățile comerciale, după caz, cu sediul fiscal în sectoarele 4 și 5 ale municipiului București, vor deschide la filiala Băncii Comerciale Române – S.A. din sectorul respectiv contul 64.05 "Disponibil din transferuri și subvenții", iar cele din județul Ilfov vor deschide același cont la filiala Băncii Comerciale Române – S.A. din sectorul 4.Sumele alocate de la buget reprezentând transferuri și subvenții în completarea veniturilor proprii se utilizează de către regiile autonome și societățile comerciale beneficiare pentru completarea sumelor necesare plății salariilor, precum și pentru plata impozitului și contribuțiilor aferente acestora și achitarea obligațiilor restante și curente față de bugetul de stat, bugetele locale și bugetele fondurilor speciale. Eventualele sume rămase disponibile vor putea fi utilizate pentru alte destinații pe răspunderea agenților economici.Sumele de la bugetul de stat, reprezentând transferuri și subvenții care se aloca pe destinații precise (dezvoltare și retehnologizare, investiții, rambursări de credite externe etc.) vor fi utilizate în scopul pentru care au fost destinate.9.Agenții economici care au de încasat sume de la instituții publice pentru livrări de mărfuri, prestări de servicii, executări de lucrări etc. au obligația să solicite deschiderea contului de disponibil la trezoreria statului în a carei raza teritorială își au sediul fiscal. Pe seama agenților economici respectivi se deschide la trezoreriile statului contul 50.69 "Disponibil al agenților economici". Codul contului se formează prin adăugarea la simbolul contului sintetic a codului fiscal al agentului economic.Instituțiile publice au obligația de a vira sumele datorate furnizorilor pentru livrările de mărfuri, prestările de servicii și executările de lucrări în contul 50.69 deschis pe seama agenților economici la trezoreria statului.Unitățile trezoreriei statului vor verifica ordinele de plată prezentate de instituțiile publice în ceea ce privește respectarea contului.Contul 50.69 "Disponibil al agenților economici" se crediteaza cu sumele încasate de la instituțiile publice și se debiteaza cu plățile dispuse de agenții economici titulari.Potrivit art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 120/1999, din sumele colectate agenții economici își vor achită obligațiile către bugetul de stat, iar disponibilitățile rămase vor fi utilizate pentru lichidarea obligațiilor către celelalte bugete sau, după caz, pentru alte scopuri.Utilizarea sumelor din contul menționat mai sus se efectuează pe răspunderea agenților economici respectivi, cu condiția ca la scadenta să aibă în cont disponibilitățile necesare achitării obligațiilor bugetare.Pentru disponibilitățile aflate în contul 50.69 trezoreriile statului calculează lunar dobânda la vedere pe care o virează în același cont în prima zi lucrătoare a lunii următoare, pentru luna expirată.Din sumele colectate în conturile agenților economici, deschise la trezoreria statului, agenții economici titulari își vor transfera în contul curent propriu, deschis la banca comercială, sumele reprezentând drepturi de personal, precum și disponibilitățile rămase după plata obligațiilor bugetare.(la 22-11-1999,
Punctul 9. din Anexă a fost completat de Articolul UNIC din ORDINUL nr. 1321 din 5 noiembrie 1999, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 22 noiembrie 1999
)
Operațiunea de transfer se efectuează pe bază de ordin de plată tip trezorerie, întocmit de titularul contului în care plătitorul este același cu beneficiarul plății și acceptat de trezorerie.(la 22-11-1999,
Punctul 9. din Anexă a fost completat de Articolul UNIC din ORDINUL nr. 1321 din 5 noiembrie 1999, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 22 noiembrie 1999
)
Agenții economici nu pot dispune plati din contul deschis la trezoreria statului pentru achitarea obligațiilor către furnizori, creditori sau în alte scopuri cu sume din conturi deschise la băncile comerciale sau la trezoreria statului.(la 22-11-1999,
Punctul 9. din Anexă a fost completat de Articolul UNIC din ORDINUL nr. 1321 din 5 noiembrie 1999, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 22 noiembrie 1999
)
De asemenea, trezoreriile statului pentru operațiunile de încasări și plati eliberează extrase de cont împreună cu documentele care au stat la baza înregistrărilor.
10.Agenții economici cu sediul fiscal în sectoarele 4 și 5 ale municipiului București și în județul Ilfov, în care nu funcționează încă trezorerii ale statului, deschid la filialele sectoarelor respective ale Băncii Comerciale Române – S.A. contul 64.69 "Disponibil al agenților economici". Agenții economici din județul Ilfov deschid contul 64.69 la filiala sectorului 4 a Băncii Comerciale Române – S.A.În cazul în care agenții economici nu prezintă cereri pentru deschiderea conturilor menționate mai sus, instituțiile publice vor vira sumele datorate acestora în conturile care vor fi deschise din oficiu de către trezoreria statului, urmând ca, ulterior, să se întocmească și să se prezinte documentele necesare. + 
Anexa nr. 1Instituția …………………PROGRAMprivind necesarul de numerar pentru efectuarea plăților prin casieria proprie, lacapitolul ……………… pentru luna ………. anul ……..contul– mii lei

Ziua Sumele în numerar ridicate în luna curentă Sumele în numerar programate a fi ridicate din cont din care, pentru:
cheltuieli de personal (titlul 02) cheltuieli materiale și servicii (titlul 20) transferuri (titlul 38) cheltuieli de capital (titlul 70)
0 1 2 3 4 5 6
TOTAL:
Ordonator de credite, ………………… Contabil-șef, ………….

 + 
Anexa nr. 2Trezoreria ………………..………………………….PROGRAMpentru asigurarea numerarului în casieria tezaur a trezoreriei statului, necesar plăților în numerar către instituțiile publice prin casieria tezaur sau prin contul de disponibil deschis la o banca comercială, după caz, pentru luna ……– mii lei

Ziua Sumele în numerar de eliberat din casieria trezoreriei sau din contul de disponibil din care, pentru: Se asigură din:
cheltuieli de personal (titlul 02) cheltuieli materiale și servicii (titlul 20) transferuri (titlul 38) cheltuieli de capital (titlul 70) soldul la începutul zilei încasări proprii depuse în cont alimentări de la Banca Națională a României sumele de virat din contul curent general al trezoreriei statului în contul de disponibil
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Coloana 1 – Se completează cu sumele eliberate din casieria trezoreriei statului și din contul de disponibil deschis la o banca comercială, după caz.Coloana 6 – Se completează cu soldul la începutul zilei aflat în casierie sau în contul de disponibil la o banca comercială.Coloana 7 – Se înscriu încasările din impozite și taxe, care se păstrează în casieria proprie sau se depun în contul de disponibil deschis la o banca comercială, după caz.Coloana 8 – Se completează cu sumele care se ridica de la Banca Naționala a României pentru alimentarea casieriei tezaur a trezoreriei statului.Coloana 9 – Se completează cu sumele care necesita a fi virate de către Direcția trezorerie în contul de disponibil deschis la o banca comercială. + 
Anexa nr. 2a)Trezoreria ………………..………………………….PROGRAMpentru asigurarea numerarului în casieria băncii comerciale, necesar plăților în numerar către instituțiile publice pentru luna …………– mii lei

Ziua Sumele în numerar de eliberat din contul de disponibil de la banca comercială Se asigură din:
soldul contului disponibil la începutul zilei încasări proprii depuse în cont alimentări din contul trezoreriei statului ale contului deschis la bancă Soldul la finele zilei
0 1 2 3 4 5
Director, ………………. Șef serviciu, ……………..

 + 
Anexa nr. 2b)Direcția trezorerie ………….……………………………PROGRAMpentru asigurarea alimentarii cu numerar de la Banca Naționala a României a casieriei tezaur a trezoreriei statului, necesar plăților în numerar către instituțiile publice pentru luna ………………….– mii lei -

Ziua Sumele în numerar de eliberat din casierie Se asigură din: Soldul la finele zilei
soldul în casă la începutul zilei încasări proprii alimentări de la Banca Națională a României
0 1 2 3 4 5
Director, ………… Șef serviciu contabilitate, ………………………….

–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x