privind aprobarea Procedurii de acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat
Ministrul muncii şi protecţiei sociale,având în vedere prevederile art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997,în temeiul art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Procedura de acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat. +
Articolul 2Direcţia programe asigurări sociale şi pensii, direcţiile generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 3Pe data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României îşi încetează aplicabilitatea prevederile Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 806/1997, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 3 decembrie 1997.Ministrul muncii şi protecţieisociale,Alexandru Athanasiu +
PROCEDURAde acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat1. În temeiul art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale poate acorda unele înlesniri la plata obligaţiilor datorate de către angajatori bugetului asigurărilor sociale de stat.Nu se acordă înlesniri la plata obligaţiilor bugetare calculate şi reţinute prin stopaj la sursa din drepturile salariale.2. Cererile pentru aprobarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat se depun la direcţiile generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.2.1. Prin aceeaşi cerere se pot solicita mai multe înlesniri cu privire la obligaţiile către bugetul asigurărilor sociale de stat.2.2. Dosarul privind cererea pentru acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:– elementele de identificare a contribuabilului: denumirea, adresa/sediul, numărul contului de disponibilitati (dacă sunt mai multe, se vor preciza toate) şi unitatea (unităţile) bancară (bancare) la care sunt deschise; numele, prenumele şi calitatea celor care reprezintă contribuabilul în relaţiile patrimoniale;– sumele datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, distinct, pe categorii de contribuţii. Menţionarea tuturor contribuţiilor restante este obligatorie, chiar dacă se solicita înlesnire la plata numai pentru unele dintre obligaţiile principale restante la data cererii;– natura înlesnirilor solicitate şi o succintă prezentare a posibilităţilor de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;– datele şi numerele de înregistrare ale cererilor la direcţia generală de muncă şi protecţie socială judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul în care s-au mai depus astfel de cereri;– referiri la modul în care s-au respectat condiţiile menţionate, stipulate în comunicarea de aprobare, în cazul în care s-au aprobat înlesniri la plata obligaţiilor;– numărul dosarelor de pensionare şi al celor pentru înscrierea la şomaj, depuse de solicitant în ultimele 12 luni anterioare depunerii cererii;– situaţia plăţii contribuţiilor curente faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat;– data şedinţei consiliului de administraţie (sau denumirea echivalenta), în care a fost analizata cererea şi s-a hotărât solicitarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat; semnăturile persoanelor care angajează unitatea solicitanta şi ştampila acesteia;– ultimul bilanţ contabil, anterior depunerii cererii;– situaţia creditelor obţinute până la data depunerii cererii şi nerambursate;– situaţia privind rezultatele financiare la zi;– situaţia obligaţiilor fiscale neonorate;– certificatul eliberat de oficiul registrului comerţului, conform modelului prezentat în anexa nr. 6 la Normele metodologice nr. 45.184/1996, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996;– comunicarea Fondului Proprietăţii de Stat privind statutul economico-juridic al contribuabilului (restructurare, lichidare).Se recomanda să se menţioneze orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.În lipsa elementelor prevăzute la pct. 2.2, cererea nu va fi înregistrată la direcţia generală de muncă şi protecţie socială judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.2.3. Înlesnirile la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat pot fi solicitate şi acordate atât înaintea începerii executării silite, cat şi în timpul efectuării acesteia.Pentru creanţele bugetare pentru care s-au depus cereri pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat executarea silită nu va fi pornită sau nu va fi continuată, după caz, până la data comunicării modului de soluţionare a acestora.3. La primirea cererii pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat direcţia generală de muncă şi protecţie socială judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, o înregistrează într-un registru special, cu rubricatia stabilită prin circulara de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.4. Pentru stabilirea corecta a sumelor datorate şi cunoaşterea altor aspecte necesare luării deciziei directorul general al direcţiei generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dispune efectuarea de controale la angajatorii care au depus cereri pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat.4.1. Cu ocazia controalelor se au în vedere:– realitatea datelor prezentate în cererea pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat; solicitanţii sunt obligaţi să prezinte toate actele şi explicaţiile necesare verificării;– respectarea de către solicitant a reglementărilor legale în vigoare privind disciplina financiară;– situaţia creditelor angajate de solicitant;– respectarea de către solicitant a termenelor de plată a contribuţiilor curente;– existenta unor programe de restructurare în derulare, aprobate conform reglementărilor în vigoare;– orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare sau de respingere a cererii.4.2. Rezultatele verificării se înscriu în procesul-verbal de control.În cazul constatării unor neconcordante, se vor efectua corectiile necesare, care se menţionează în procesul-verbal.Refuzul de prezentare a documentelor sau prezentarea unor documente incomplete poate motiva propunerea de respingere a cererii pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat.4.3. Constatarea nevirarii contribuţiei de 3% pentru pensia suplimentară constituie motiv de respingere a cererii pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat. Directorul general al direcţiei generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dispune restituirea dosarului.5. Pe baza cererii pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, a documentelor anexate şi a procesului-verbal de control se întocmeşte un referat cu concluzii şi propuneri de soluţionare.Pentru angajatorii cu debite de peste un miliard lei, ale căror cereri se soluţionează la nivelul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, referatul, semnat de directorul general, însoţit de cererea solicitantului şi de procesul-verbal cu rezultatele verificării, se înaintează în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii la Direcţia programe asigurări sociale şi pensii din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.6. După verificarea şi analizarea documentelor, Direcţia programe asigurări sociale şi pensii supune cererile pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, temeinic justificate, spre avizare secretarului de stat care coordonează execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat. După avizare, referatul privind propunerile de acordare a înlesnirilor la plata se înaintează spre aprobare ministrului muncii şi protecţiei sociale.7. Ministrul muncii şi protecţiei sociale soluţionează cererile pentru acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat.8. Ministrul muncii şi protecţiei sociale îl poate delega, prin ordin, pentru soluţionarea cererilor pentru acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, pe directorul general al direcţiei generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru debite principale de până la un miliard lei, distinct pe categorii de contribuţii.9. Cererile pentru acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat, care nu întrunesc condiţiile prevăzute de lege, se restituie solicitanţilor, cu motivatia corespunzătoare, prin intermediul direcţiilor generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.10. Soluţiile date cererilor pentru acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor datorate bugetului asigurărilor sociale de stat se comunică solicitanţilor prin intermediul direcţiilor generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data:a) depunerii cererii la direcţiile generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru cererile care intră în competenţa de soluţionare a acestora; … b) înregistrării cererii la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, pentru cererile care se soluţionează la nivelul ministerului. … 11. Angajatorul beneficiază de înlesnirile la plata acordate, cu condiţia depunerii, până cel târziu în ultima zi a perioadei de graţie, a unei garanţii bancare echivalente cu valoarea a doua rate de eşalonare.12. Înlesnirile ce pot fi acordate în temeiul art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 constau în: amânări, eşalonări la plata obligaţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat, scutiri sau reduceri de majorări de întârziere. În cazuri excepţionale, ca urmare a achitării integrale a debitului principal şi la solicitarea temeinic justificată a angajatorului, ministrul muncii şi protecţiei sociale poate aproba reducerea sau scutirea la plata a majorărilor de întârziere şi a penalitatilor aferente contribuţiei de 3% pentru pensia suplimentară.12.1. Înlesnirile la plata obligaţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat se pot acorda cu o perioadă de graţie de până la 6 luni, care este inclusă în perioada pentru care s-au acordat.12.2. Pe perioada acordării înlesnirilor la plata se datorează majorările stabilite şi calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.12.3. Pe perioada pentru care s-au acordat înlesniri cursul prescripţiei se suspenda.13. Înlesnirile la plata aprobate îşi pierd valabilitatea şi nu produc efecte, dacă nu au fost respectate condiţiile în care au fost acordate.14. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi direcţiile generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, organizează evidenta şi controlul modului de respectare a condiţiilor stabilite la acordarea înlesnirilor la plata respective.––––