ORDIN nr. 1 din 3 ianuarie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 29 ianuarie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 748 06/12/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PENORMA 03/01/2007
ActulREFERIRE LALEGE 422 22/11/2006
ActulREFERIRE LAHG 957 18/08/2005
ActulREFERIRE LAOG (R) 9 07/08/1992
ART. 1APROBA PENORMA 03/01/2007
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006 ART. 3
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006 ART. 6
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006 ART. 10
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 748 06/12/2007

privind Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat



În temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri,preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat.
 + 
Articolul 2Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 3Institutul Naţional de Statistică va asigura actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în concordanţă cu legislaţia europeană.
 + 
Articolul 4Prezentul ordin va fi pus în aplicare de către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
 + 
Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Preşedintele InstitutuluiNaţional de Statistică,Cristian Nicolae StănicăBucureşti, 3 ianuarie 2007.Nr. 1.
 + 
Anexa NORMEde completare a Declaraţiei statistice IntrastatCadrul legalConform art. 3 lit. e) şi f) din Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri, Institutul Naţional de Statistică elaborează şi actualizează Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat şi le publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, după ce au fost aprobate prin ordin al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică.Operatorii economici înregistraţi în România în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, care efectuează comerţ intracomunitar cu bunuri şi realizează o valoare a acestuia, separat pentru expedieri şi introduceri, peste pragurile stabilite anual de Institutul Naţional de Statistică, au obligaţia de a furniza informaţii statistice Intrastat, conform art. 6 alin. (2) din Legea nr. 422/2006. Pragurile valorice Intrastat se publică anual în Monitorul Oficial al României, Partea I.Scopul prezentelor normeNormele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic Intrastat, menite să sprijine furnizorii de informaţii statistice pentru a completa Declaraţia statistică Intrastat într-un mod rapid şi eficient.Aderarea României la Uniunea Europeană impune o serie de modificări în realizarea statisticilor de comerţ internaţional cu bunuri, modificări impuse atât de legislaţia comunitară, cât şi de legislaţia naţională din domeniu.Având în vedere importanţa deosebită a datelor statistice de comerţ internaţional atât la nivel macroeconomic, cât şi la nivel microeconomic, în Uniunea Europeană a fost creat şi dezvoltat un sistem statistic pentru colectarea acestor informaţii. Acest sistem statistic, denumit Intrastat, are ca principală caracteristică colectarea datelor statistice direct de la operatorii economici care realizează schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene.Declaraţia statistică Intrastat în RomâniaDeclaraţia statistică Intrastat este o declaraţie obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri între România şi alte state membre ale Uniunii Europene. Bunurile care intră pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii Europene se numesc introduceri şi bunurile care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene se numesc expedieri.Legislaţia Uniunii Europene: Regulamentul Parlamentului şi Consiliului European nr. 638/2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri între statele membre ale Uniunii EuropeneLegislaţia naţională: Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, în vigoare de la data aderării României la Uniunea EuropeanăÎn România, instituţia responsabilă pentru implementarea şi funcţionarea sistemului statistic Intrastat este Institutul Naţional de Statistică, conform Legii nr. 422/2006. Datele statistice privind comerţul intracomunitar cu bunuri se transmit la Institutul Naţional de Statistică prin completarea lunară a Declaraţiei statistice Intrastat, aferentă schimburilor intracomunitare de bunuri din luna precedentă celei de raportare.Cine trebuie să declare şi pentru ce flux comercial (introduceri şi/sau expedieri)?Obligaţia furnizării de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:1. sunt înregistraţi în scopuri de TVA;2. realizează comerţ cu bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;3. cifra de afaceri realizată la nivel anual, separat pe fluxurile de introduceri şi expedieri, depăşeşte un anumit prag statistic.Pentru anul 2007, Institutul Naţional de Statistică a stabilit un nivel al pragurilor statistice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri şi de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.Un operator economic a cărui valoare anuală pentru introducerile intracomunitare de bunuri este mai mare de 300.000 lei trebuie să declare pentru fluxul "introduceri". Un operator economic a cărui valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este mai mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul "expedieri".Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de valoarea anualăa bunurilor tranzacţionate pentru anul 2007

       
  Tip de declaraţie Introduceri Expedieri
  Nu există obligaţia de a transmite Declaraţia statistică Intrastat mai mici de 300.000 lei mai mici de 900.000 lei
  Declaraţie standard, în care se completează toate informaţiile, mai puţin valoarea statistică egale sau mai mari de 300.000 lei şi mai mici de 10.000.000 lei egale sau mai mari de 900.000 lei şi mai mici de 20.000.000 lei
  Declaraţie extinsă, în care se completează toate informaţiile, inclusiv valoarea statistică egale sau mai mari de 10.000.000 lei egale sau mai mari de 20.000.000 lei

Remarcă: Dacă un operator economic trebuie să transmită declaraţii statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă. În acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele fluxuri.Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de operatorii economici care depăşesc pragul valoric Intrastat în anul precedent sau în anul curent, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel, aceşti operatori economici devin furnizori de informaţii statistice.Pragul pentru declararea valorii statistice se aplică acelor furnizori de informaţii statistice care în anul precedent sau în anul curent au înregistrat valori anuale peste nivelul pragului pentru valoarea statistică stabilit pentru anul 2007 la 10.000.000 lei pentru introduceri sau/şi 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici.Operatorii economici trebuie să raporteze date pentru sistemul statistic Instrastat pentru introducerile şi expedierile de bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un an în care furnizorul de informaţii statistice nu a depăşit pragul Intrastat pentru introduceri şi/sau expedieri de bunuri în valori cumulate de la începutul anului, obligaţia de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui să transmită Declaraţia statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în condiţiile în care pragul Intrastat nu este depăşit din nou în cursul anului următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru introduceri şi expedieri.Datele statistice Intrastat trebuie furnizate lunar, într-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea lunii de referinţă. Spre exemplu, datele statistice privind comerţul intracomunitar cu bunuri derulat în luna ianuarie 2007 trebuie transmise la Institutul Naţional de Statistică până cel târziu la 15 februarie 2007.Ce tranzacţii trebuie declarate?Statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii Europene, cu alte cuvinte, indiferent dacă bunurile sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii Europene sau părăsesc teritoriul României cu destinaţia în alte state membre ale Uniunii Europene, acestea trebuie declarate prin Declaraţia statistică Intrastat.Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile sau expedierile intracomunitare de bunuri pentru următoarele tranzacţii:a) tranzacţii comerciale cu bunuri care implică transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei sau revânzării;b) mişcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene în altul, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare etc.;c) returnarea de bunuri;d) mişcări specifice de bunuri.Ce tranzacţii nu trebuie declarate?Pentru următoarele tipuri de tranzacţii nu trebuie întocmită Declaraţia statistică Intrastat:a) servicii;b) tranzitul bunurilor;c) mişcări temporare;d) bunuri ce nu fac obiectul unei tranzacţii comerciale;e) comerţul cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu fac obiectul sistemului statistic Intrastat;f) comerţul triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe teritoriul naţional al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene.Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prezentată în tabelul nr. 6.Pentru detalii privind tranzacţiile de comerţ intracomunitar cu bunuri care se exclud din statisticile de comerţ exterior, puteţi accesa site-ul www.intrastat.ro.Cum vor fi completate şi transmise declaraţiile statistice Intrastat?Declaraţiile statistice Intrastat se transmit la Institutul Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică pune la dispoziţia operatorilor economici următoarele modalităţi electronice de completare şi de transmitere a declaraţiilor:1. prin utilizarea aplicaţiei on-line Intrastat, formular web pe internet, disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;2. prin utilizarea aplicaţiei off-line Intrastat, disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro.Această aplicaţie permite crearea unui fişier de declaraţie şi transmiterea ulterioară la Institutul Naţional de Statistică prin:(i) e-mail la adresa declaratie.intrastat@insse.ro;(îi) încărcarea în aplicaţia on-line de pe site-ul Intrastat www.intrastat.ro;(iii) dacă nu aveţi posibilitatea de a transmite declaraţia Intrastat prin e-mail, copiaţi fişierul de declaraţie Intrastat pe o dischetă/un CD şi contactaţi direcţia teritorială de statistică pentru a-l transmite prin e-mail la Institutul Naţional de Statistică de pe un calculator instalat la sediul acesteia.Vă rugăm să vă asiguraţi că aţi transmis prin e-mail fişierul corect;3. prin utilizarea software-ului existent sau dezvoltat în cadrul firmei dumneavoastră, pentru realizarea unui fişier de declaraţie într-un format predefinit, descris în manualul special, manual care poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de Institutul Naţional de Statistică. Fişierul de declaraţie în format predefinit se transmite folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent, în cazul în care decideţi modificarea corespunzătoare a software-ului propriu sau dacă aţi creat o aplicaţie proprie pentru realizarea Declaraţiei statistice Intrastat.Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea aplicaţiilor on-line sau off-line, întrucât acestea conţin reguli de validare predefinite pentru realizarea unei declaraţii corecte şi valide.

      Informaţii ce vor fi completate în Declaraţia statistică Intrastat
Perioada

Se va indica luna şi anul de referinţă în care au fost
derulate tranzacţiile intracomunitare cu bunurile declarate.

Date de
identificare
pentru operatorul
economic

Vor fi completate informaţii de identificare ale
operatorului economic care a desfăşurat activităţi de
comerţ intracomunitar cu bunuri.
După prima raportare, datele de identificare vor fi
înregistrate în sistem, astfel încât începând cu următoarea
lună vor apărea în mod automat doar prin introducerea Codu-
lui Unic de Identificare, având posibilitatea de modificare
ulterioară dacă este necesar.
Date de
identificare
partea terţă
declarantă
Atunci când se utilizează o parte terţă declarantă, se vor
indica datele de identificare solicitate de sistem.

Introduceri/
Expedieri

Se va indica fluxul pentru care se întocmeşte declaraţia
statistică Intrastat: Introduceri sau Expedieri.

Tip declaraţie

– "Nouă" – în cazul în care declaraţia INTRASTAT se
transmite pentru prima dată pentru perioada de referinţă
– "Revizuire" – în cazul în care au loc corecţii/
modificări/adăugări/ştergeri pentru anumite date existente
într-o declaraţie deja transmisă. Corecţia datelor se face
prin completarea unei noi declaraţii INTRASTAT, ce va
conţine toate datele perioadei pentru care se retransmite
declaraţia corectată.
– "Gol"(nulă) – în cazul în care operatorul economic nu
are realizări într-o anumită perioadă de referinţă, va fi
transmisă o declaraţie completată doar cu datele de
identificare ale operatorului economic furnizor de date
statistice privind schimburile intracomunitare cu bunuri,
fără date statistice. În cazul în care furnizorul de
informaţii nu are realizări în luna de referinţă şi nu
transmite la Institutul Naţional de Statistică declaraţia
"Nulă", va fi tratat ca "non-răspuns" şi este pasibil
pentru plata amenzilor conform legilor în vigoare.
Cod NC

Denumire cod NC

Pentru identificarea bunurilor care fac subiectul mişcărilor
de bunuri este necesară folosirea Nomenclatorului
Combinat, denumit în continuare NC, la nivel de 8 cifre.
Procedura pentru căutarea codurilor este facilitată de
aplicaţiile software puse la dispoziţie de Institutul
Naţional de Statistică.
De reţinut că operatorul economic nu trebuie să introducă
descrierea bunului, întrucât aceasta apare în mod automat
după selectarea codului NC de 8 cifre, însă descrierea
afişată prin selecţia codului trebuie verificată pentru a
corespunde bunului tranzacţionat.
Ţara parteneră

– Destinaţie/
– Expediţie/

– Origine

Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se va indica
statul membru de destinaţie din Uniunea Europeană,
conform nomenclatorului din Tabelul nr. 1.
Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se va indica
statul membru de expediţie din Uniunea Europeană, de
unde bunurile au fost expediate, precum şi ţara de
origine a bunului respectiv, conform nomenclatorului
din Tabelul nr. 1.
Sunt considerate originare dintr-o ţară bunurile obţinute
în întregime în această ţară. În cazul în care două sau mai
multe ţări au intervenit în fabricarea unui bun, acest bun
este considerat originar din ţara unde a avut loc ultima
transformare substanţială, justificată din punct de vedere
economic, adică realizată de un operator economic echipat
în acest sens şi având ca rezultat un produs nou sau
reprezentând un stadiu de fabricaţie important.
Anumite teritorii nu fac parte din sistemul Intrastat,
deoarece comerţul cu acestea face obiectul declaraţiilor
vamale, Institutul Naţional de Statistică urmând a le
prelua de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste
teritorii sunt: teritoriile franceze din depărtare (FR),
Helgoland (DE), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR),
Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele teritoriale ale
lacului Lugano (IT) şi Insulele Canare (ES). Menţionăm că
nu trebuie completată declaraţie Intrastat pentru pentru
teritoriile: Busingen (CH), Campione d'Italia (CH), San
Marino (SN), Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL),
Andorra (AD), Greenland (GL), Insulele Faroe (FO) şi
pentru zonele din Cipru aflate în afara controlului
guvernului (pentru acestea se vor întocmi în continuare
declaraţii vamale).
Valoare facturată

Se va completa valoarea facturată a bunurilor, conform
documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se
completează în RON, fără zecimale şi nu cuprinde TVA sau
alte taxe.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în alta monedă decât
RON, pentru declaraţia Intrastat această valoarea trebuie
transformată în RON. Transformarea are la bază cursul de
schimb stabilit de Banca Naţională a României în momentul
expedierii/introducerii bunurilor sau cursul de schimb
utilizat de banca prin care se fac decontările. Dacă
tranzacţia nu este însoţită de o factură, valoarea
facturată a bunului trebuie estimată folosind valoarea de
piaţă a acestuia.
Prin urmare, valoarea facturată în RON este valoarea pe
care vânzătorul o obţine de la cumpărător pentru bunurile
expediate. De fapt, reprezintă o valoare de transfer a
bunurilor ajustată în funcţie de condiţia de livrare. În
valoarea facturată sunt incluse impozite, taxe, cheltuieli
incidentale care pot reprezenta ambalaje, transport,
asigurare şi comisioane, dacă acestea reprezintă plăţi
achitate de cumpărător către vânzător şi sunt încorporate
în mod simultan în baza pentru TVA. Valoarea TVA este
exclusă din valoarea facturată chiar dacă, de exemplu, este
parte a preţului acoperit de cumpărător, care nu este
plătitor de TVA.
Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare,
trebuie indicată valoarea totală ce ar fi fost facturată în
cazul cumpărării sau vânzării obişnuite. Când bunurile sunt
re-importate/re-exportate în urma prelucrării, valoarea
indicată trebuie să fie valoarea comercială a bunurilor la
expediere/introducere plus valoarea facturată a activităţii
de prelucrare ce a fost realizată.
Pentru alte tranzacţii decât vânzarea, valoarea trebuie
stabilită ca într-o vânzare obişnuită iar valoarea declarată
se calculează ca în cazul în care factura nu a fost emisă.
Pot exista cazuri, de exemplu, când furnizorii de informaţii
statistice realizează un transfer al propriilor bunuri în
alt stat membru pentru o posibilă vânzare, pentru stocare
pe o perioadă mai mare de 24 de luni sau pentru prelucrare
sub contract.
Valoare
statistică

Valoarea statistică este valoarea bunului la frontiera
naţională. Valoarea statistică este suma plătită efectiv sau
care trebuie plătită de către cumpărător pentru bunurile
introduse sau expediate, la frontiera română. În afară de
valoarea bunului, valoarea statistică trebuie să conţină
costul transportului şi asigurării până la frontiera română.
Se va completa valoarea bunurilor declarate astfel:
– pentru expedieri se va completa valoarea FOB a bunurilor,
respectiv valoarea bunurilor inclusiv cheltuielile de
transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul
bunurilor pe teritoriul naţional;
– pentru introduceri se va completa valoarea CIF, respectiv
valoarea bunurilor inclusiv cheltuielile de transport şi
asigurare pe parcursul extern.
Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma
prelucrării vor fi evaluate la valoarea de piaţă, înainte
şi după prelucrare. Datele se înscriu în RON fără zecimale.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în alta monedă decât
RON, valoarea trebuie transformată în RON. Transformarea
are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a
României în momentul expedierii/introducerii bunurilor sau
cursul de schimb utilizat de bancă prin care se fac
decontările.
Valoarea statistică trebuie completată de către operatorii
economici care au realizat în anul precedent celui de
referinţă sau în anul curent introduceri intracomunitare de
bunuri peste 10.000.000 RON şi/sau expedieri
intracomunitare de bunuri peste 20.000.000 RON.
Masa netă în kg

Masa netă reprezintă greutatea bunurilor, exclusiv
ambalajele. Se va indica masa netă a bunului exprimată în
kilograme, fără zecimale, pentru fiecare linie din
declaraţie. Pentru cantităţile mai mici de 1 kg se face
rotunjirea astfel: se înscrie cifra 1 (1 kg pentru
cantităţi mai mari sau egale cu 0,5 kg) sau cifra 0 (pentru
cantităţi mai mici de 0,5 kg).
Cantitatea în
unitatea de
măsură
suplimentară –
UMS

Nu toate bunurile pot fi exprimate în unităţi de măsură
suplimentare. Se va indica cantitatea în UMS (Tabelul
nr.2) aferentă codului NC de 8 cifre selectat, spre exemplu
număr de perechi, metri pătraţi, metri cubi, litri, MWh, etc
În Nomenclatorul Combinat sunt indicate acele bunuri
care sunt exprimate în unităţi de măsură suplimentare,
fiind menţionate şi codurile corespunzătoare ale unităţilor
de măsură. Cantitatea în unităţi de măsură suplimentare se
completează fără zecimale.
Natura tranzacţi-
ei

Termeni de livra-
re

Reprezintă tipul de tranzacţie efectuată, spre exemplu
vânzare, cumpărare, procesare etc. şi se indică prin
utilizarea unui cod din Tabelul nr.3.
Reprezintă acele prevederi contractuale care stabilesc
obligaţiile vânzătorului şi cumpărătorului. Pentru
completare se vor utiliza codurile INCOTERM conform
Camerei Internaţionale de Comerţ (Tabelul nr.4).
Mod de transport

Se va indica codul corespunzător modului de transport
prin care bunurile părăsesc teritoriul naţional la expediere
sau intră pe teritoriul naţional la introduceri (Tabelul
nr.5).

De reţinut că, în cazul în care în luna de referinţă există tranzacţii comerciale cu bunuri încadrate la acelaşi cod NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie (conform naturii tranzacţiei), aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, se recomandă ca aceste tranzacţii să fie cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.Pentru mai multe informaţii privind modul de completare şi transmitere a declaraţiei statistice Intrastat puteţi accesa site-ul www.intrastat.ro.

!NOTĂ:

Completarea declaraţiei statistice INTRASTAT este obligatorie iar
transmiterea ei la INSTITUTUL NAŢIONAL DE STATISTICĂ se va face pe cale
electronică.

Articolul 10 al Legii nr. 422 /2006 prevede următoarele:
„(1) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către furnizorii
de informaţii statistice Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date incorecte şi incomplete;
d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de către conducerea
Institutului Naţional de Statistică documentele şi evidenţele necesare
verificării datelor statistice;
e) neaplicarea măsurilor dispuse de către Institutul Naţional de Statistică
prin atenţionări sau procese verbale de constatare a contravenţiei.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă de
la 7.500 lei la 15.000 lei.”

Tabelul 1NOMENCLATORUL DE ŢĂRI ŞI TERITORIIconform Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.833/2006

Tara Cod Tara Cod Tara Cod
Andorra AD Camerun CM Hong – Kong HK
Emiratele Arabe
Unite
AE

China

CN

Insulele Heard şi
McDonald
HM

Afganistan AF Columbia CO Honduras HN
Antigua şi
Barbados
AG

Costa Rica

CR

Croaţia

HR

Anguilla AI Haiti HT
Albania AL Cuba CU Ungaria HU
Armenia AM Cape Verde CV Indonezia ID
Antilele
Olandeze
Angola
AN

AO

Insulele
Christmas
Cipru
CX

CY

Irlanda

Israel

IE

IL

Antarctica AQ Republic Cehă CZ India IN
Argentina

AR

Germania

DE

Teritoriile
Britanice din
Oceanul Indian
IO

Samoa
Americana
AS

Djibouti

DJ

Irak

IQ

Austria

AT

Danemarca

DK

Republica
Islamică Iran
IR

Australia AU Dominica DM Islanda IS
Aruba

AW

Republica
Dominicană
DO

Italia

IT

Azerbaidjan AZ Algeria DZ Jamaica JM
Bosnia şi
Herzegovina
BA

Ecuador

EC

Iordania

JO

Barbados BB Estonia EE Japonia JP
Bangladesh BD Egipt EG Kenya KE
Belgia BE Eritreea ER Kirghizstan KG
Bourkina Fasso BF Spania ES Cambodgia KH
Bulgaria BG Etiopia ET Kiribati KI
Bahrein BH Finlanda FI Insulele Comore KM
Burundi BI Fiji FJ St Kitts şi Nevis KN
Benin

BJ

Insulele
Falkland

FK

Republica
Populară
Democrată
Coreea
KP

Insulele
Bermude

BM

Federaţia
Statelor din
Micronesia
FM

Republica
Coreea

KR

Brunei
Darussalam
BN

Insulele Faroe

FO

Kuweit

KW

Bolivia BO Franţa FR Insulele Cayman KY
Brazilia BR Gabon GA Kazahstan KZ
Bahamas

BS

Marea Britanie

GB

Republica
Populară
Democrată Laos
LA

Buthan BT Grenada GD Liban LB
Insulele Bouvet BV Georgia GE St Lucia LC
Botswana BW Ghana GH Liechtenstein LI
Bielorusia BY Gibraltar GI Sri Lanka LK
Belize BZ Groenlanda GL Liberia LR
Canada CA Gambia GM Lesotho LS
Insulele Cocos CC Guineea GN Lituania LT
Congo (Rep.
Democrată)
CD

Guineea
Ecuatorială
GQ

Luxemburg

LU

Republica
Centrafricană
CF

Grecia

GR

Letonia

LV

Congo

CG

Georgia de Sud
şi Insulele
Sandwich de Sud
GS

Jamahiria Arabă
Libiana

LY

Elveţia CH Guatemala GT Maroc MA
Coasta de Fildeş

CI

Guam

GU

Republica
Moldova
MD

Insulele Cook CK Guineea-Bissau GW Madagascar MG
Chile CL Guyana GY Insulele Marshall MH
FYR Macedonia

MK

Rwanda

RW

Insulele Virgine
Britanice
VG

Mali

ML

Arabia Saudită

SA

Insulele Virgine
Americane
VI

Myanmar MM Insulele Solomon SB Vietnam VN
Mongolia MN Seychelles SC Vanuatu VU
Macao MO Sudan SD Wallis şi Futuna WF
Insulele Mariane
de Nord
MP

Suedia

SE

Samoa de Vest

WS

Mauritania MR Singapore SG Ceuta XC
Montserrat MS Ins. Sf. Elena SH Kosovo XK
Malta MT Slovenia ŞI Melilla XL
Mauritius MU Slovacia SK Muntenegru ME
Insulele Maldive MV Sierra Leone SL Serbia XS
Malawi MW San Marino SM Yemen YE
Mexic

MX

Senegal

SN

Mayotte
(Birmania)
YT

Malaiezia MY Somalia SO Africa de Sud ZA
Mozambic MZ Surinam SR Zambia ZM
Namibia

NA

Sao Tome şi
Principe
ST

Zimbabwe

ZW

Noua Caledonie NC Salvador SV
Niger NE Siria SY
Insulele Norfolk NF Swaziland SZ
Nigeria

NG

Insulele Turks
şi Caicos
TC

Nicaragua NI Ciad TD
Olanda

NL

Teritorii
franceze din sud
TF

Norvegia NO Togo TG
Nepal NP Thailanda TH
Nauru NR Tadjikistan TJ
Niue NU Ins. Tokelau TK
Noua Zeenlanda NZ Timor-Leste TL
Oman OM Turkmenistan TM
Panama PA Tunisia TN
Peru PE Tonga TO
Polinezia
Franceză
PF

Turcia

TR

Papua Noua
Guinee
PG

Trinidad şi
Tobago
TT

Filipine PH Tuvalu TV
Pakistan PK Taiwan TW
Polonia PL Tanzania TZ
St Pierre şi
Miquelon
PM

Ucraina

UA

Pitcaim PN Uganda UG
Fâşia Gaza şi
Teritoriile de
Vest
PS

Teritorii SUA
din depărtare

UM

Portugalia

PT

Statele Unite
ale Americii
US

Palau PW Uruguay UY
Paraguay PY Uzbekistan UZ
Qatar QA Vatican VA
România

RO

Sf. Vincent şi
Grenadines
VC

Federaţia Rusă RU Venezuela VE

Tabelul 2LISTAabrevierilor unităţilor de măsură suplimentare

Cod numeric Abreviere Denumire unitate măsură
006 m Metru
055 mp Metru pătrat
112 l Litru
113 mc Metru cub
123 1.000 l 1.000 litri
162 c/k Carate (1 carat metric a 2 x 10^-4 kg)
163 G Gram
181 GT Tonaj brut
185 ct/l Capacitatea de încărcare în tone metrice
246 1.000 KWh 1.000 kilowatt oră
306 gi F/S Gram izotopi fisionabili
601 1.000 mc 1.000 metri cubi
715 pa număr perechi
796 p/st Număr de bucăţi
797 100 p/st 100 bucăţi
798 1.000 p/st 1.000 bucăţi
831 1 alc. 100% Litru de alcool pur (100%)
845 Kg 90% sdt. Kilogram de substanţă uscată 90%
851 ce/el Număr de elemente
857 Kg K2O Kilogram de oxid de potasiu
859

Kg KOH

Kilogram de hidroxid de potasiu (potasă
caustică)
861 Kg N Kilogram de azot
863

Kg NaOH

Kilogram de hidroxid de sodiu (sodă
caustică)
865

Kg P2O5

Kilogram de pentoxid de fosfor (anhidridă
fosforică)
867 Kg U Kilogram de uraniu
871

Kg
C5H14C1NO
Kilogram de clorură de colină

872 Kg H2O2 Kilogram de peroxid de hidrogen
873 Kg met. am. Kilogram de metilamină
874 Kg/net eda Kilogram greutate netă a produsului scurs
881 TJ Terajoule (putere calorică superioară)

Tabelul 3CODIFICAREA NATURII TRANZACŢIEI┌────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐│ Semnificaţie │ │├────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤ Codifi- ││ │ │ care ││ A. Cazul general │ B. Cazuri particulare │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│1. Tranzacţii care implică │1. Achiziţie integrală/ achiziţie /│ 11 ││transferul efectiv sau │vânzare (^b) │ ││intenţionat al dreptului de │2. Furnizarea în scopul vânzării cu│ 12 ││proprietate contra unor │aprobare sau după verificare, │ ││compensaţii (financiare sau sub │pentru expediere de marfa sau │ ││altă formă) (excepţie făcând │prin intermediul unui agent │ ││tranzacţiile incluse în listă │comisionar │ ││având numerele 2, 7 şi 8) │ │ ││(^a)^(a) (^b) (^c) │ │ ││ │3. Comerţ barter (compensaţie în │ 13 ││ │natură) │ ││ │4. Achiziţii ale persoanelor │ 14 ││ │particulare │ ││ │5. Leasing financiar (închiriere- │ 15 ││ │achiziţie) (^c) │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│2. Returnarea bunurilor după │1. Returnarea bunurilor │ 21 ││înregistrarea tranzacţiei │2. Inlocuirea bunurilor returnate │ 22 ││iniţiale sub codul 1 (^d); │3. Inlocuirea (ex. aflate în │ ││inlocuirea bunurilor în mod │garanţie) bunurilor care nu au fost│ 23 ││gratuit (^d ); │returnate │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│3. Tranzacţii care implică │1. Bunuri livrate prin programele │ 31 ││transferul de proprietate dar │de întrajutorare administrate sau │ ││fără beneficii (financiare sau │finanţate parţial sau în totalitate│ ││sub altă formă) │de către Comunitatea Europeană │ ││ │2. Alte ajutoare guvernamentale │ ││ │3. Alte ajutoare (persoane │ 32 ││ │particulare, organizaţii non- │ ││ │guvernamentale) │ 33 ││ │4. Altele │ 34 │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│4. Operaţiuni în scopul │ │ ││prelucrării pe bază de contract │ │ ││(^e); (cu excepţia celor │ │ 40 ││înregistrate sub numărul 7) │ │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│5. Operaţiuni ce succed │ │ ││prelucrării pe bază de contract │ │ 50 ││(^e); (cu excepţia celor │ │ ││înregistrate sub numărul 7) │ │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│6. Tranzacţii particulare │ │ ││codificate pentru scopuri │ │ 60 ││naţionale (^f); │ │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│7. Operaţiuni pe bază de │ │ ││proiecte comune de apărare sau │ │ 70 ││alte programe comune inter- │ │ ││guvernamentale de producţie │ │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│8. Furnizarea materialelor şi │ │ ││echipamentelor de construcţie │ │ ││pentru lucrări ce fac parte │ │ 80 ││dintr-un contract de │ │ ││construcţie sau proiectare │ │ ││generală. (^g); │ │ │├────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┼─────────┤│9. Alte tranzacţii │ │ 90 │└────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┴─────────┘NOTE:(a) Acest articol acoperă majoritatea expedierilor şi introducerilor, adică tranzacţii cu privire la:– dreptul de proprietate este transferat de la un rezident către un non-rezident, şi– este sau va fi făcută plata sau compensarea în naturăAr trebui menţionat că acest lucru este valabil şi în cazul bunurilor trimise între întreprinderi înrudite sau de la /către depouri centrale de distribuţie, chiar dacă nu există o plată imediată(b) Inclusiv piese de schimb şi alţi înlocuitori contra cost(c) Inclusiv leasing financiar: ratele de leasing sunt calculate în aşa fel încât să acopere întreaga valoare sau valoarea virtuală a bunurilor. Riscurile şi beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.(d) Returnarea sau înlocuirea expedierilor de bunuri iniţial înregistrate sub codurile 3-9 din coloana A ar trebui înregistrate sub articolele corespunzătoare.(e) Prelucrarea cuprinde operaţiuni (transformare, construire, asamblare, mărire, renovare etc) în scopul producerii unui articol nou sau substanţial îmbunătăţit. Acest lucru nu atrage neapărat de la sine o modificare în clasificarea produsului. Activităţile de prelucrare în contul propriu al celui care realizează prelucrarea nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor la codul 1 din coloana A. Bunurile pentru sau după prelucrare trebuie să fie înregistrate drept introduceri şi expedieri.Totuşi, lucrările de reparaţie nu trebuie înregistrate sub aceast cod. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor, readucerea lor la condiţia sau la starea lor de funcţionare iniţială. Obiectivul operaţiunii este strict acela de a menţine bunurile în stare bună de funcţionare; aceasta poate atrage de la sine reconstruiri sau îmbunătăţiri, dar nu modifică în nici un fel natura produsului.Bunurile pentru şi după reparaţie sunt excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ce trebuie transmise la Eurostat (vezi Tabelul nr.6 (h))(f) Tranzacţiile înregistrate sub această poziţie ar putea fi: tranzacţii care nu implică transferul de proprietate, spre exemplu reparaţii, închirieri, împrumut, leasing operaţional şi alte utilizări temporare pe o perioadă de maxim doi ani, cu excepţia prelucrării pe bază de contract (livrare sau returnare). Tranzacţiile înregistrate sub acest cod nu vor fi transmise la Eurostat.(g) Tranzacţiile înregistrate la codul 8 din coloana A implică numai bunurile care nu sunt facturate separat, dar pentru care o singură factură acoperă întreaga valoare a lucrărilor. Unde nu se aplică acest lucru, tranzacţiile ar trebui înregistrate sub codul 1.Tabelul 4CODIFICAREA TERMENILOR DE LIVRARE

Semnificaţie
Cod
INCOTERM
Incoterm ICC / ECE Geneva

Locul de indicat, la cerere

EXW

Ex Works…
Franco uzină
Locaţia lucrărilor

FCA Free Carrier…
Franco la transportator
Locul convenit

FAS Free Along Ship…
Livrat în apropierea navei
Port de încărcare convenit

FOB Free On Board…
Franco la bordul navei
Port de încărcare convenit

CFR

Cost and Freight…
Livrat în portul de
destinaţie cu
costuri şi cheltuieli de
transport achitate
Port de destinaţie convenit

CIF

Cost, Insurance and
Freight …
Livrat în portul de
destinaţie cu cost,
asigurare şi cheltuieli
de transport achitate
Port de destinaţie convenit

CPT

Carriage Paid To…
Livrat la destinaţie cu
cheltuielile de transport
achitate
Loc de destinaţie convenit

CIP

Carriage and Insurance Paid
to …
Livrat la destinaţie cu
cheltuielile de transport
şi asigurare achitate
Loc de destinaţie convenit

DAF

Delivered At Frontier…
Livrat la frontieră
Loc de livrare la frontieră
convenit
DES

Delivered Ex Ship…
Livrat la bordul navei la
destinaţie
Port convenit de destinaţie

DEQ

Delivered Ex Quay…
Livrat franco la chei în
portul de destinatie
După acordare liber de vamă,
port convenit
DDU Delivered Duty Unpaid…
Livrat la destinaţie fără
taxe vamale plătite
Locul convenit de destinaţie
în ţara de sosire
DDP

Delivered Duty Paid…
Livrat la destinaţie cu
taxe vamale plătite
Locul convenit de livrare în
ţara de sosire
XXX

Alţi termeni de livrare
decat cei mai sus
menţionaţi
Declaraţie specifică a
termenilor specificaţi în
contract

Tabelul 5CODIFICAREA MODURILOR DE TRANSPORT

Cod Denumire
1 Transport maritim
2 Transport feroviar
3 Transport rutier
4 Transport aerian
5 Transport de marfă prin poştă
7 Transport prin instalaţii de transport fixe
8 Transport pe ape interne
9 Transport prin autopropulsie

Tabelul 6LISTĂcu bunurile excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europenea) Mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de valoareb) Aur monetarc) Ajutoare de urgenţă pentru zonele afectate de dezastred) Bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică, consulară sau similare) Bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare, dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:1. nu este planificată sau realizată nicio prelucrare;2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu depăşeşte 24 de luni;3. expedierea/introducerea nu trebuie declarată drept livrare sau achiziţie pentru scopuri fiscale.f) Bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii comerciale ori sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu actualizări pentru care destinatarului nu i se emite facturăg) Cu condiţia ca acestea să nu facă obiectul unei tranzacţii comerciale:1. material publicitar;2. mostre comercialeh) Bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este acela de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate implica anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a modifica în vreun fel natura bunurilor.i) Bunuri expediate forţelor armate naţionale staţionate în afara teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui stat membru, care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către forţele armate naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe teritoriul statistic al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat membru care staţionează aicij) Lansatoare de nave spaţiale, la expediere şi la sosire în timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări de mijloace de transport noi, de către persoane fizice sau juridice plătitoare de TVA, unor persoane particulare din alte state membre.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x