ORDIN nr. 1.976 din 3 mai 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 386 din 4 mai 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICA PEORDIN 1801 24/03/2011
ART. 1ABROGA PENORMA 24/03/2011 ART. 1
ART. 1ABROGA PENORMA 24/03/2011 CAP. 1
ART. 1ABROGA PENORMA 24/03/2011 CAP. 3
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 24/03/2011 CAP. 6
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 0
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 3
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 4
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 6
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulMODIFICA PEORDIN 1801 24/03/2011
ActulREFERIRE LAORDIN 1801 24/03/2011
ActulREFERIRE LANORMA 24/03/2011
ActulREFERIRE LAHG 34 22/01/2009 ART. 10
ActulREFERIRE LAOUG (R) 146 31/10/2002 ART. 0
ART. 1REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 163
ART. 1REFERIRE LAHG 101 28/02/2012
ART. 1REFERIRE LANORMA 28/02/2012 ART. 3
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1801 24/03/2011
ART. 1ABROGA PENORMA 24/03/2011 ART. 1
ART. 1ABROGA PENORMA 24/03/2011 CAP. 1
ART. 1ABROGA PENORMA 24/03/2011 CAP. 3
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 24/03/2011 CAP. 6
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 0
ART. 1COMPLETEAZA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 3
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 4
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 CAP. 6
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PENORMA 24/03/2011 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LANORMA 24/03/2011
ART. 1REFERIRE LANORMA 24/03/2011 CAP. 6
ART. 1REFERIRE LAOUG (R) 146 31/10/2002 ART. 0
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 5^1 alin. (16) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor publice emite următorul ordin: + 
Articolul INormele metodologice privind informațiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăți către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice și informațiile cuprinse în mesajul electronic de plăți care se transmite în sistem informatic de către instituțiile de credit inițiatoare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.801/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 5 aprilie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La punctul 1.2, literele a) și c)f) se modifică și vor avea următorulcuprins:a)cont tranzitoriu – contul de disponibilități deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice la instituții de credit pe bază de convenții, în care plătitorii persoane fizice pot achita obligații fiscale, bugetare sau alte sume colectate de instituțiile publice;…………………………………………………………………………………….c)plătitor – persoana fizică care achită obligații fiscale, bugetare sau alte sume colectate de instituțiile publice prin intermediul contului tranzitoriu deschis la instituția de credit în contul obligațiilor sale sau în contul obligațiilor altei persoane fizice care are calitatea de contribuabil, astfel cum a fost acesta definit la lit. b);d)ordin de plată pentru Trezoreria Statului – cont tranzitoriu (OPTT) – documentul de plată întocmit de către plătitorii persoane fizice clienți ai instituției de credit în scopul achitării obligațiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de instituțiile publice prin contul tranzitoriu, cu respectarea instrucțiunilor din prezentele norme metodologice;e)fișier electronic de plăți – fișier transmis de instituția de credit Ministerului Finanțelor Publice în sistem informatic, care conține mesaje electronice de plată în care sunt cuprinse toate informațiile aferente operațiunilor de plată realizate de plătitori;f)extras de cont – document întocmit de instituția de credit și transmis în sistem informatic care conține următoarele elemente: denumirea băncii, data emiterii/data extrasului, soldul inițial, totalul rulajelor debitoare, totalul rulajelor creditoare și soldul final. Extrasul de cont astfel întocmit este însoțit de fișierul electronic de plăți în cadrul căruia sunt cuprinse toate informațiile aferente operațiunilor de plată realizate de plătitori.2.La punctul 1.2, literele g) și h) se abrogă.3.Punctul 2.1 se modifică și va avea următorul cuprins:2.1.Contul tranzitoriu se deschide la solicitarea instituțiilor de credit interesate să ofere persoanelor fizice servicii privind achitarea obligațiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de instituțiile publice, adresată Ministerului Finanțelor Publice.4.Punctul 2.2 se modifică și va avea următorul cuprins:2.2.Contul tranzitoriu se deschide după semnarea convenției încheiate de Ministerul Finanțelor Publice cu instituția de credit, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1. Convențiile încheiate și actele adiționale, după caz, se semnează din partea Ministerului Finanțelor Publice de directorul general al Direcției generale trezorerie și contabilitate publică, de către directorul general al Centrului Național pentru Informații Financiare, precum și de către directorul Direcției Tehnologia Informației a Trezoreriei Statului.5.La punctul 2.3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:2.3.(1) În contul tranzitoriu pot fi încasate sume reprezentând impozite, contribuții, taxe sau alte venituri ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat, care se achită prin virament de către clienții instituției de credit, persoane fizice, precum și sumele achitate de către persoanele fizice (clienți ai instituției de credit respective, precum și persoanele fizice care nu au calitatea de client a respectivei instituții de credit) prin modalitățile de plată prevăzute la alin. (10) al art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.6.La punctul 2.3, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4)Comunicarea modificărilor și/sau completărilor conturilor prevăzute în anexa la convențiile încheiate cu instituțiile de credit se va realiza de către Ministerul Finanțelor Publice în sistem informatic prin mijloacele de comunicație securizate ale Ministerului Finanțelor Publice.(5)Instituțiile de credit confirmă în sistem informatic Ministerului Finanțelor Publice recepționarea mesajului primit în sistem informatic, prevăzut la alin. (4), în termen de maximum două zile lucrătoare de la data recepționării acestuia, atestând faptul că instituția de credit a luat cunoștință de respectivele modificări.7.La punctul 2.4, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1)Instituțiile publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii și instituțiile publice care colectează în conturi de disponibilități venituri pentru bugetul general consolidat sau alte sume, potrivit legii, pot solicita Ministerului Finanțelor Publice cuprinderea în anexa la convențiile cu instituțiile de credit a sumelor încasate de la persoane fizice. În solicitare se va menționa temeiul legal în baza căruia se încasează sumele respective, conturile și codurile IBAN ale conturilor de venituri bugetare sau de disponibilități în care se virează sumele încasate prin contul tranzitoriu și titularii acestor conturi.(2)Comisioanele plătite de Ministerul Finanțelor Publice instituțiilor de credit se vor situa la nivelul comisioanelor percepute de Societatea Națională de Transfer de Fonduri și Decontări – TRANSFOND – S.A./Banca Națională a României pentru decontarea ordinelor de plată pentru Trezoreria Statului aferente operațiunilor de transfer al soldului contului tranzitoriu. Plata comisioanelor se va efectua lunar în baza documentelor justificative emise de instituțiile de credit.8.La punctul 3.1 subpunctul 9, litera a) și subpunctul 12 se modifică și vor avea următorul cuprins:a)codul de identificare fiscală al primăriei sau al instituției publice căreia i se cuvin sumele – pentru obligațiile bugetare datorate bugetelor locale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii sau instituțiilor publice care colectează venituri pentru bugetul general consolidat/alte sume;…………………………………………………………………………………….12.codul numeric personal al contribuabilului, care se completează în rubrica «reprezentând»;9.La punctul 3.2, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1)Plătitorii persoane fizice clienți ai respectivei instituții de credit pot utiliza pentru achitarea prin contul tranzitoriu a obligațiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de instituțiile publice atât OPTT, cât și alte instrumente de plată agreate cu instituția de credit cu condiția preluării tuturor informațiilor necesare întocmirii fișierelor electronice de plăți în conformitate cu prevederile pct. 5.5. Persoanele fizice pot utiliza pentru achitarea prin contul tranzitoriu a obligațiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de instituțiile publice modalitățile de plată prevăzute la alin. (10) al art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu condiția preluării tuturor informațiilor necesare întocmirii fișierelor electronice de plăți în conformitate cu prevederile pct. 5.5.(2)OPTT se completează de către plătitori – clienți ai respectivei instituții de credit – distinct pentru fiecare tip de obligație fiscală/bugetară/sumă colectată de instituțiile publice, pe suport hârtie, cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor Publice, sau pe suport electronic, în funcție de termenii și condițiile contractuale convenite cu instituția de credit la care aceștia își au conturile deschise. Plățile realizate prin modalitățile de plată prevăzute la alin. (10) al art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează distinct pentru fiecare tip de obligație fiscală/bugetară/sumă colectată de instituțiile publice, cu respectarea termenilor și condițiilor stabilite de instituția de credit pentru astfel de operațiuni.10.La punctul 3.2, alineatul (3) se abrogă.11.Punctul 3.4 se abrogă.12.Punctul 4.1 se modifică și va avea următorul cuprins:4.1.Instituțiile de credit asigură creditarea contului tranzitoriu cu sumele achitate de plătitori, în aceeași zi în care s-a debitat contul acestora cu sumele respective sau a fost plătită suma în numerar sau prin intermediul terminalelor de plată.13.Punctul 4.2 se modifică și va avea următorul cuprins:4.2.Sumele colectate zilnic în contul tranzitoriu se transferă de către instituțiile de credit în contul Ministerului Finanțelor Publice deschis la trezoreria operativă centrală, în prima zi lucrătoare următoare de la încasare, denumită în continuare ziua z+1, pentru tranzacțiile aferente zilei lucrătoare anterioare, denumită în continuare ziua z. Sumele colectate în contul tranzitoriu în zilele nelucrătoare/libere se transferă de către instituțiile de credit în contul Ministerului Finanțelor Publice deschis la trezoreria operativă centrală, în prima zi lucrătoare următoare de la încasare. Operațiunea de transfer se efectuează de instituția de credit pe bază de ordin de plată, astfel încât să crediteze contul curent general al Trezoreriei Statului până la ora 12,00 a zilei z+1.14.Punctul 5.3 se modifică și va avea următorul cuprins:5.3.Fișierul electronic de plăți se transmite Ministerului Finanțelor Publice în sistem informatic în ziua în care instituția de credit a întocmit ordinul de plată pentru transferul soldului contului tranzitoriu, până la ora 12,00, împreună cu extrasul de cont al contului tranzitoriu aferent zilei pentru care se face transferul.15.Punctul 5.3^1 se modifică după cum urmează:5.3^1.(1) Ministerul Finanțelor Publice verifică concordanța dintre totalul rulajului creditor înscris în extrasul de cont, suma efectiv transferată în contul curent general al Trezoreriei Statului și totalul sumelor aferente mesajelor electronice de plată din cadrul fișierului electronic de plăți.(2)Între totalul rulajului creditor înscris în extrasul de cont și suma efectiv transferată în contul curent general al Trezoreriei Statului, respectiv totalul sumelor aferente mesajelor electronice de plată din cadrul fișierului electronic de plăți, pot exista doar diferențele rezultate din stornarea anumitor sume în conformitate cu prevederile subpunctului 3.1 lit. c) din anexa nr. 1.16.Punctul 5.3^2 se modifică și va avea următorul cuprins:5.3^2.Pentru zilele nelucrătoare/libere instituția de credit va transmite, în prima zi lucrătoare următoare, concomitent cu transferul sumelor colectate la nivelul contului tranzitoriu în zilele nelucrătoare/libere, fișiere electronice de plăți și extrase de cont întocmite distinct pentru fiecare zi nelucrătoare/liberă.17.La punctul 5.5, subpunctele 2-4, 6-8, 12 și 13 se modifică și vor avea următorul cuprins:2.numărul documentului de plată;3.data documentului de plată;4.data plății, astfel cum este prevăzută la art. 163 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, numai cu condiția creditării cu aceeași dată a contului tranzitoriu;…………………………………………………………………………………….6.numele plătitorului;7.adresa plătitorului, pentru toate situațiile în care această informație este disponibilă; 8.codul IBAN al plătitorului (codul IBAN al contului care s-a debitat); pentru celelalte modalități de plată (numerar/terminale de plată) se înscrie codul IBAN al contului deschis la instituția de credit în care Ministerul Finanțelor Publice returnează eventualele sume achitate eronat;…………………………………………………………………………………….12.informațiile cuprinse de plătitor în cele 3 câmpuri din rubrica «reprezentând» a OPTT, care se completează similar și pentru celelalte modalități de plată, respectiv: codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata; codul de identificare fiscală al contribuabilului; alte explicații privind plata, care se completează astfel:– maximum 10 caractere sunt atribuite codului contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata (potrivit anexei la convențiile încheiate cu instituțiile de credit);– maximum 13 caractere sunt atribuite codului de identificare fiscală al contribuabilului;– maximum 45 de caractere sunt atribuite explicațiilor în legătură cu plata efectuată.Cele 3 categorii de informații cuprinse la rubrica «reprezentând» vor fi separate prin caracterul «/» (de exemplu: 20A030300/1701010400243/buget de stat);13.numărul de evidență a plății, în cazul în care plătitorul a completat/furnizat această informație.18.Punctul 5.6 se modifică și va avea următorul cuprins:5.6.În situația în care fișierul electronic de plăți nu poate fi transmis datorită unor defecțiuni ale liniilor de comunicație sau din alte motive, acesta împreună cu extrasul de cont vor fi copiate pe suport flash sau optic și vor fi depuse de instituția de credit la sediul Ministerului Finanțelor Publice, până cel târziu la ora 14,00 a zilei z+1, însoțit de adresa de înaintare, urmând ca după remedierea disfuncționalităților să realizeze transmiterea acestor documente și în sistem informatic.19.La punctul 6.2.2, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:b^1)contul de venituri bugetare sau de disponibilități nu este deschis pe seama beneficiarului indicat de plătitor;20.La punctul 6.2.2, după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:e)plata nu este efectuată de către o persoană fizică identificată prin cod numeric personal.21.La punctul 6.2.3, subpunctele 2-4, 6-8 și12 se modifică și vor avea următorul cuprins:2.numărul documentului de plată;3.data documentului de plată;4.data plății, astfel cum aceasta a fost completată în mesajul inițial de plată;…………………………………………………………………………………….6.numele plătitorului;7.adresa plătitorului în situația în care această informație a fost transmisă în mesajul inițial de plată;8.codul IBAN al plătitorului (codul IBAN al contului care s-a debitat) sau codul IBAN aparținând contului deschis la instituția de credit în care Ministerul Finanțelor Publice returnează eventualele sume achitate eronat, după caz;…………………………………………………………………………………….12.informațiile cuprinse de plătitor în cele 3 câmpuri din rubrica «reprezentând» a OPTT, completate similar și pentru celelalte modalități de plată, așa cum acestea au fost completate în mesajul inițial de plată, respectiv:– 10 caractere sunt atribuite codului contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata (potrivit anexei la convențiile încheiate cu instituțiile de credit);– 13 caractere sunt atribuite codului de identificare fiscală al contribuabilului;– 45 de caractere sunt atribuite explicațiilor în legătură cu motivul returului;22.Punctul 6.2.4 se modifică și va avea următorul cuprins:6.2.4.În cazul în care ordinul de plată prin care se transferă soldul contului tranzitoriu nu se întocmește și nu se decontează prin sistemul electronic de plată în ziua z+1, suma se restituie integral în contul instituției de credit, iar fișierul electronic de plăți aferent se restituie acesteia, cu explicația «termenul de decontare a fost depășit»23.În anexa nr. 1 la normele metodologice, secțiunea introductivă referitoare la părțile contractante se modifică după cum urmează:Ministerul Finanțelor PubliceNr…………./data…………Banca…………………….Nr…………./data………Având în vedere prevederile art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare,între:Ministerul Finanțelor Publice, denumit în continuare MFP, cu sediul în municipiul București, Bd. Libertății nr. 16, sectorul 5, reprezentat de……………………………, în calitate de director general al Direcției generale trezorerie și contabilitate publică, de …………………………., în calitate de director general al Centrului Național pentru Informații Financiare, și de……………………., în calitate de director al Direcției Tehnologia Informației a Trezoreriei Statului, pe de o parte,și……………………………., denumită în continuare Banca, cu sediul în………………………………, str. ………………………… nr……, sectorul….., reprezentată prin …………………………, în calitate de……………………………., și prin……………………………, în calitate de ……………………………….., pe de altă parte,s-a încheiat următoarea24.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 1, subpunctul 1.1 se modifică și va avea următorul cuprins:1.1.Obiectul prezentei convenții îl constituie deschiderea pe numele MFP la Banca……………………………… a contului tranzitoriu cu cod IBAN…………………….., în care pot fi încasate sume reprezentând impozite, contribuții, taxe sau alte venituri ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat/ sume colectate de instituțiile publice achitate de persoanele fizice identificate fiscal prin codul numeric personal, în conturile prevăzute în anexa la prezenta convenție, și stabilirea obligațiilor părților cu privire la funcționarea acestuia.25.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 1, după subpunctul 1.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 1.2, cu următorul cuprins:1.2În contul tranzitoriu se încasează sume achitate de persoanele fizice prin următoarele modalități de plată:[ ] virament efectuat de către clienții instituției de credit, persoane fizice, în conformitate cu prevederile alin. (3) al art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;[ ] modalitățile de plată prevăzute la alin. (10) al art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare(Se bifează corespunzător serviciile ce urmează a fi oferite de bancă prin inserarea caracterului «x» în dreptul modalității de plată dorite.)26.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 3, subpunctul 3.1, literele b)e), g) și i) se modifică și voravea următorul cuprins:b)de a asigura creditarea contului tranzitoriu deschis pe numele MFP, cu sumele achitate de plătitori, în aceeași zi în care s-a debitat contul acestora cu sumele respective sau a fost plătită suma în numerar sau prin intermediul terminalelor de plată, după caz;c)de a asigura transferul în următoarea zi lucrătoare în contul MFP deschis la trezoreria operativă centrală, cu cod IBAN …………………………………………………………, a tuturor sumelor colectate si cuvenite contului tranzitoriu în ziua lucrătoare anterioară, inclusiv a sumelor colectate în zilele nelucrătoare/libere anterioare, dacă este cazul, pe bază de ordin de plată care se decontează prin intermediul sistemului național de plăți.Prin excepție, instituția de credit poate proceda la stornarea unor sume încasate în contul tranzitoriu numai cu condiția ca acestea să nu fi fost transferate Ministerului Finanțelor Publice, privind:– sume reprezentând viramente efectuate prin transfer bancar de către clienți ai altor instituții de credit;– sume pentru care sunt respectate cumulativ următoarele condiții: pentru suma care face obiectul stornării nu există toate elementele necesare întocmirii mesajului electronic de plată prevăzute la lit. d), iar instituția de credit nu a pus la dispoziția plătitorului un document prin care acesta să poată face dovada plății în conformitate cu prevederile art. 163 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.Ministerul Finanțelor Publice nu este ținut răspunzător pentru sumele stornate de către instituția de credit și nici pentru restituirea către plătitor a sumelor stornate, întreaga responsabilitate privind aceste operațiuni revenindu-i instituției de credit.Instituțiile de credit au obligația ca în primele 3 zile lucrătoare ale fiecărei luni să transmită Ministerului Finanțelor Publice – Direcția Generală Trezorerie și Contabilitate Publică «Situația sumelor stornate din contul tranzitoriu» pentru operațiunile de stornare efectuate în cursul lunii precedente. Situațiile primite de la instituțiile de credit se transmit de către Direcția Generală Trezorerie și Contabilitate Publică către Direcția Generală de Inspecție Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, care pe baza unei analize de risc poate solicita instituțiilor de credit și alte informații privind operațiunile de stornare efectuate și poate efectua verificarea modului de respectare a prevederilor legale în vigoare prin aparatul de inspecție economico-financiară, așa cum acesta este definit de art. 3 alin. (1) din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 101/2012.Pentru toate situațiile în care instituția de credit a pus la dispoziția plătitorului un document prin care acesta poate face dovada plății în conformitate cu prevederile art. 163 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, iar sumele aferente respectivelor operațiuni au fost returnate instituției de credit în conformitate cu prevederile pct. 6.2.2 din anexa la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.801/2011, cu modificările și completările ulterioare, răspunderea pentru informarea plătitorilor cu privire la restituirea/stornarea sumelor și pierderea valabilității documentului emis cade în sarcina exclusivă a instituției de credit, aceasta fiind răspunzătoare pentru orice eventuale prejudicii care ar putea rezulta din nerespectarea acestei obligații;d)de a transmite MFP prin mijloacele de comunicație securizate puse la dispoziție de MFP fișierul electronic de plăți care conține mesaje electronice de plată.Structura fișierului de plăți:

– NRREF VARCHAR2 (35 BYTE), – referința tranzacției;
– NR_DOC VARCHAR2 (35 BYTE), – numărul documentului;
– DATA_DOC DATE, – data documentului;
– DATA_PLATII DATE, – data plății;
– COD_PLATITOR VARCHAR2 (35 BYTE), – CNP plătitor (obligatoriu CNP);
– NUME_PL VARCHAR2 (70 BYTE), – numele plătitorului;
– ADRESA_PL VARCHAR2 (140 BYTE), – adresa plătitorului; în situația în care această informație este disponibilă. În caz contrar câmpul rămâne necompletat
– CONT_PLATITOR VARCHAR2 (34 BYTE), – IBAN plătitor sau IBANUL contului deschis la instituția de credit în care Ministerul Finanțelor Publice returnează eventualele sume achitate eronat, după caz;
– COD_BENEFICIAR VARCHAR2 (35 BYTE), – CUI beneficiar (CF sau CNP);
– NUME_BN VARCHAR2 (70 BYTE), – denumirea beneficiarului;
– SUMA NUMBER (20,2), – suma;
– REPREZENTÂND VARCHAR2 (140 BYTE), – reprezentând;
– NR_EVID NUMBER (23) – numărul de evidență a plății.

Structura pentru câmpul REPREZENTÂND este următoarea:IMPOZIT/COD_BENEFLOCAL/ALTE EXPLICAȚII, unde:– IMPOZIT NOT NULL VARCHAR2 (10 BYTE) – codul bugetar al impozitului pentru care se face plata sau al contului de disponibilități;– COD_BENEFLOCAL VARCHAR2 (35 BYTE) – este codul contribuabilului plății în cazul plăților către primării (impozite locale) și către alte instituții publice care percep anumite taxe;e)de a transmite zilnic MFP în sistem informatic extrasul contului tranzitoriu aferent zilei pentru care se face transferul. Pentru zilele nelucrătoare/libere banca va transmite în prima zi lucrătoare următoare, concomitent cu transferul sumelor colectate la nivelul contului tranzitoriu în zilele nelucrătoare/libere, fișiere electronice de plăți și extrase de cont întocmite distinct pentru fiecare zi nelucrătoare/liberă. Extrasul de cont transmis în sistem informatic conține următoarele informații: denumirea băncii, data emiterii/data extrasului, soldul inițial, totalul rulajelor debitoare, totalul rulajelor creditoare și soldul final. Extrasul de cont astfel întocmit este însoțit de fișierul electronic de plăți.…………………………………………………………………………………….g)de a cripta și de a semna toate extrasele și toate fișierele electronice de plăți cu semnătura electronică calificată aparținând persoanelor autorizate din cadrul băncii;…………………………………………………………………………………….i)de a confirma în sistem informatic MFP recepționarea mesajului privind modificările și/sau completările conturilor prevăzute în anexa la prezenta convenție, atestând faptul că instituția de credit a luat cunoștință de respectivele modificări;27.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 3, subpunctul 3.1, după litera i) se introducdouă noi litere, literele j) și k), cu următorul cuprins:j)de a stabili mecanisme eficiente de identificare a plătitorilor persoane fizice care nu sunt clienți ai băncii astfel încât eventualele sume achitate eronat și/sau returnate de Ministerul Finanțelor Publice să poată fi restituite către aceștia;k)plățile dispuse de clienții proprii prin virament în contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice la aceeași bancă la care aceștia își au deschise conturile curente se realizează fără perceperea de comisioane bancare.Pentru sumele achitate în condițiile alin. (10) al art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, banca poate percepe comisioane plătitorilor conform politicii proprii de comisionare.28.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 3.3, subpunctul 3.3.1 se modifică și va avea următorul cuprins:3.3.1.Banca își asumă faptul că fișierele electronice conținând mesaje electronice de plată, semnate cu semnătura electronică calificată, sunt conforme cu operațiunile realizate de clienți. Orice sesizare a unui plătitor cu privire la neconcordanța dintre informațiile aferente operațiunii de plată realizată de acesta și informația transmisă MFP prin intermediul fișierului electronic de plăți cade în sarcina Băncii.29.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 3.3, subpunctul 3.3.2 se modifică și va avea următorul cuprins:3.3.2.MFP își asumă faptul că fișierele electronice conținând mesaje electronice de plată aferente ordinelor de plată de restituiri/retururi, semnate cu semnătura electronică calificată, sunt conforme cu informațiile transmise de Bancă. Orice sesizare cu privire la neconcordanța dintre informațiile înscrise în mesajul electronic transmis de Bancă și informația transmisă MFP prin intermediul fișierului electronic aferentă mesajelor electronice de restituiri/retururi cade în sarcina MFP.30.În anexa nr. 1 la normele metodologice, la punctul 4, subpunctul 4.1 se modifică și va avea următorul cuprins:4.1.Modificarea clauzelor prezentei convenții se poate face numai cu acordul scris al părților semnatare, prin act adițional, excepție făcând modificările și/sau completările conturilor prevăzute în anexa la prezenta convenție în care contribuabilii își achită prin intermediul contului tranzitoriu diversele categorii de obligații fiscale, bugetare sau alte sume colectate de instituțiile publice și ale căror modificări/completări se realizează fără a fi necesară încheierea unor acte adiționale.31.În anexa nr. 1 la normele metodologice, ultimul paragraf se modifică și va avea următorul cuprins:Prezenta convenție s-a încheiat în 3 exemplare, un exemplar pentru bancă și două exemplare pentru Ministerul Finanțelor Publice.32.În anexa nr. 2.1 la normele metodologice, la articolul 1, punctul 2 al literei j) se modifică și va avea următorul cuprins:2.pentru obligațiile bugetare datorate bugetelor locale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii sau instituțiilor publice care încasează taxe pentru bugetul general consolidat/sau alte sume se completează denumirea unității administrativ-teritoriale sau a instituției publice căreia i se cuvin sumele;33.În anexa nr. 2.1 la normele metodologice, la articolul 1, punctul 4 al literei j) se abrogă.34.În anexa nr. 2.1 la normele metodologice, la articolul 1, litera n) se modifică și va avea următorul cuprins:n)rubrica «Reprezentând» se completează astfel:– în câmpul 1, care conține maximum 10 caractere, se completează codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata de către plătitorul obligațiilor bugetare, prevăzute în anexele la convențiile încheiate între Ministerul Finanțelor Publice cu instituțiile de credit și publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice;– în câmpul 2, care conține maximum 13 caractere, se completează codul numeric personal al contribuabilului, care poate fi codul numeric personal al plătitorului în cazul în care acesta are și calitatea de contribuabil sau codul numeric personal al altei persoane fizice, în situația în care plătitorul efectuează plata în numele altui contribuabil;– în câmpul 3, care conține maximum 45 de caractere, se completează explicații în legătură cu plata efectuată. În cazul în care plătitorul efectuează plata în numele altui contribuabil, în această rubrică se vor completa obligatoriu și numele și prenumele contribuabilului respectiv; + 
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
București, 3 mai 2018.Nr. 1.976.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x