ORDIN nr. 1.948 din 19 decembrie 2012

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 30/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2013
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 569 11/11/2014
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 5ABROGA PEORDIN 21 19/01/2011
ART. 5ABROGA PENORMA 19/01/2011
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PENORMA 19/12/2012
ActulREFERIRE LALEGE 226 05/06/2009
ActulREFERIRE LALEGE 422 22/11/2006
ActulREFERIRE LAHG (R) 957 18/08/2005
ART. 1APROBA PENORMA 19/12/2012
ART. 5ABROGA PEORDIN 21 19/01/2011
ART. 5ABROGA PENORMA 19/01/2011
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 422 22/11/2006 ART. 10
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 569 11/11/2014

privind aprobarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat



În temeiul prevederilor Legii organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri,preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat.
 + 
Articolul 2Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 3Institutul Naţional de Statistică asigură actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în concordanţă cu legislaţia naţională şi europeană.
 + 
Articolul 4Prezentul ordin va fi pus în aplicare de către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
 + 
Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 21/2011 privind aprobarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2011.
 + 
Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,Vergil VoineaguBucureşti, 19 decembrie 2012.Nr. 1.948.
 + 
Anexa NORMEde completare a Declaraţiei statistice IntrastatCadrul legal– naţional: Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006;– european: Regulamentul (CE) nr. 638/2004 al Parlamentului European şi Consiliului din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare ale comerţului cu mărfuri între statele membre şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.330/91 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004, cu modificările ulterioare.Scopul prezentelor normeNormele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat conţin informaţii cu privire la sistemul statistic Intrastat, menite să sprijine furnizorii de date pentru a completa Declaraţia statistică Intrastat într-un mod corect şi eficient.Declaraţia statistică Intrastat în RomâniaDeclaraţia statistică Intrastat este o declaraţie obligatorie, conform Legii nr. 422/2006, pentru schimbul de bunuri între România şi alte state membre ale Uniunii Europene. Introducerile reprezintă fluxuri de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene către teritoriul României, iar expedierile reprezintă fluxurile de bunuri care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene.Obligaţia de raportare în sistemul statistic IntrastatObligaţia furnizării de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:1. sunt înregistraţi în scopuri de taxă pe valoare adăugată, adică au cod de identificare fiscală;2. realizează schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;3. valoarea totală anuală a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele două fluxuri, introduceri şi, respectiv, expedieri, depăşeşte pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.Obligaţiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către Institutul Naţional de Statistică pe baza declaraţiilor statistice Intrastat din anul precedent şi a informaţiilor din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (VIES) furnizate de Ministerul Finanţelor Publice. Schimbul de date între Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Finanţelor Publice are loc într-un singur sens, respectiv Ministerul Finanţelor Publice furnizează Institutului Naţional de Statistică informaţiile din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (VIES), însă Institutul Naţional de Statistică nu furnizează sub nicio formă şi pe nicio cale informaţii statistice colectate în cadrul sistemului statistic Intrastat la nivel de operator economic.Praguri valorice IntrastatInstitutul Naţional de Statistică a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri şi de 500.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.Un operator economic a cărui valoare anuală pentru introducerile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 500.000 lei trebuie să declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a cărui valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul expedieri.Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de valoarea anuală a schimburilor intracomunitare de bunuri

*Font 9*
Tip de declaraţie Introduceri Expedieri
Nu există obligaţia de a transmite
Declaraţia statistică Intrastat
mai mici de 500.000 lei mai mici de 900.000 lei
Declaraţie standard, în care
se completează toate informaţiile,
mai puţin valoarea statistică
egale sau mai mari
de 500.000 lei şi mai
mici de 10.000.000 lei
egale sau mai mari
de 900.000 lei şi mai
mici de 20.000.000 lei
Declaraţie extinsă, în care se
completează toate informaţiile,
inclusiv valoarea statistică
egale sau mai mari
de 10.000.000 lei
egale sau mai mari
de 20.000.000 lei

Remarcă: Dacă un operator economic este obligat să transmită declaraţii statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă. În acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele fluxuri.Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de operatorii economici care au depăşit pragul valoric Intrastat în anul anterior celui de referinţă sau îl depăşesc în anul de referinţă, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel, aceşti operatori economici devin furnizori de informaţii statistice Intrastat.Pentru anul de referinţă, furnizorii de informaţii statistice Intrastat sunt:a) operatorii economici care au avut obligaţia de raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an anterior celui de referinţă şi care pe tot parcursul anului anterior celui de referinţă au realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de referinţă;b) operatorii economici care au dobândit obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul anului anterior celui de referinţă, prin depăşirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul anterior celui de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de referinţă;c) operatorii economici care depăşesc nivelul pragurilor valorice Intrastat în cursul anului de referinţă, separat pentru fiecare flux. Obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat a acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul anului de referinţă a schimburilor intracomunitare de bunuri depăşeşte nivelul pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pe cele două fluxuri.Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii statistice se aplică acelor furnizori de informaţii statistice Intrastat care în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă au înregistrat valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric Intrastat stabilit pentru valoarea statistică la 10.000.000 lei pentru introduceri şi, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici şi mijlocii.Operatorii economici au obligaţia să transmită date pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile şi expedierile de bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un an calendaristic întreg în care furnizorul de informaţii statistice nu a realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat în valori cumulate de la începutul anului calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru introduceri şi/sau expedieri, obligaţia de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui transmisă Declaraţia statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în condiţiile în care pragul valoric Intrastat nu este depăşit din nou în cursul anului următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru introduceri şi expedieri intracomunitare de bunuri.Datele statistice Intrastat trebuie furnizate către Institutul Naţional de Statistică lunar, într-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea perioadei de referinţă.Furnizorul de informaţii statistice poate întocmi şi transmite Declaraţia statistică Intrastat singur sau poate apela pentru întocmirea şi transmiterea declaraţiei statistice Intrastat la serviciile unui alt operator economic, ce poartă denumirea de parte terţă declarantă.În cazul în care apelează la serviciile unei părţi terţe declarante pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat, furnizorul de informaţii statistice are obligaţia de a face dovada existenţei unui contract între el şi partea terţă declarantă. O parte terţă declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai după ce Institutul Naţional de Statistică a fost notificat, în scris, de către furnizorul de informaţii statistice.De asemenea, încetarea relaţiilor între un furnizor de date şi o parte terţă declarantă trebuie notificată Institutului Naţional de Statistică.Responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor statistice cuprinse în Declaraţia statistică Intrastat şi transmiterea acesteia la termenul legal, conform legislaţiei în vigoare, aparţine în exclusivitate furnizorului de informaţii statistice, respectiv operatorului economic obligat să furnizeze informaţii statistice Intrastat conform Legii nr. 422/2006.Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?Statisticile privind schimburile intracomunitare cu bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii Europene, care măresc sau reduc stocul de resurse materiale al unui stat. Toate bunurile care sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii Europene sau părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene trebuie declarate în Declaraţia statistică Intrastat.Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile şi/sau expedierile intracomunitare de bunuri, în următoarele cazuri:a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei sau revânzării;b) mişcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene către România sau mişcările de bunuri din România către alt stat membru al Uniunii Europene, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare etc.;c) returnarea de bunuri;d) mişcări specifice de bunuri;e) leasing financiar;f) leasing operaţional cu o durată de peste 2 ani.Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?Pentru următoarele cazuri nu trebuie întocmită Declaraţia statistică Intrastat:a) comerţul cu servicii;b) bunuri în tranzit simplu;c) mişcări temporare de bunuri;d) mişcări de bunuri pentru/după reparaţii şi/sau întreţinere;e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu aparţin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;f) schimburi de bunuri în cadrul comerţului triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe teritoriul naţional al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene. Pentru mai multe informaţii referitoare la comerţul triunghiular, vă rugăm să consultaţi Manualul pentru furnizorii de informaţii statistice Intrastat – partea a II-a, cap. 4.Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prezentată în tabelul nr. 1.Pentru informaţii metodologice detaliate privind statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri, puteţi consulta manualele şi ghidurile de pe site-ul www.intrastat.ro, secţiunea Metodologie Intrastat.Modalităţi de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice IntrastatDeclaraţiile statistice Intrastat se transmit la Institutul Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică pune la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat următoarele modalităţi electronice de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice Intrastat:1. aplicaţia Intrastat on-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro;2. aplicaţia Intrastat off-line, disponibilă cu titlu gratuit pe siteul www.intrastat.ro.Aplicaţia Intrastat off-line permite crearea unui fişier ce va conţine Declaraţia statistică Intrastat, pe care furnizorul de informaţii statistice îl transmite către Institutul Naţional de Statistică prin una dintre următoarele modalităţi:a) e-mail, la adresa declaraţie.intrastat@insse.ro;b) încărcarea fişierului în aplicaţia on-line Intrastat disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;c) dacă furnizorul de informaţii statistice nu are acces la internet pentru a transmite Declaraţia statistică Intrastat potrivit lit. a) sau b), va copia fişierul cu declaraţia Intrastat (fişierul cu extensia .xml sau .enc) pe o dischetă/CD/USB şi se va adresa direcţiei teritoriale de statistică în raza căreia îşi are sediul, solicitând posibilitatea de a transmite prin e-mail fişierul conţinând Declaraţia statistică Intrastat Institutului Naţional de Statistică, sau va transmite declaraţia de la orice alt calculator cu acces la internet;3. software-ul propriu, existent sau dezvoltat de furnizorul de informaţii statistice, pentru realizarea fişierului care să conţină Declaraţia statistică Intrastat într-un format predefinit, prezentat în "Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de fişiere acceptate de INS", manual ce poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de către Institutul Naţional de Statistică. Fişierul care conţine Declaraţia statistică Intrastat, în format predefinit, se transmite la Institutul Naţional de Statistică folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent.Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea aplicaţiilor Intrastat on-line sau off-line, întrucât acestea conţin reguli de validare predefinite pentru realizarea unor declaraţii statistice Intrastat corecte şi valide.Informaţii de completat în Declaraţia statistică Intrastat

*Font 8*
Perioada

Se indică luna şi anul de referinţă în care au fost realizate schimburile
intracomunitare de bunuri, respectiv luna şi anul în care bunurile sunt
introduse sau expediate pe/de pe teritoriul României.
Date de identificare pentru
furnizorul de informaţii
statistice

Se indică informaţii de identificare ale operatorului economic care a
realizat schimburi intracomunitare de bunuri şi date de contact
actualizate ale persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei
statistice Intrastat.
Date de identificare pentru
partea terţă declarantă

Dacă este cazul, se indică informaţii de identificare ale părţii terţe
declarante şi date de contact actualizate ale persoanei responsabile
pentru completarea Declaraţiei statistice Intrastat.
Introduceri/Expedieri

Se indică fluxul pentru care se întocmeşte Declaraţia statistică
Intrastat: Introduceri sau Expedieri.
Tip de declaraţie

– Nouă – în cazul în care Declaraţia statistică Intrastat se transmite
pentru prima dată pentru o anumită perioadă de referinţă.
– Revizuire – în cazul în care au loc corecţii/modificări/adăugări/
ştergeri pentru anumite date existente într-o Declaraţie statistică
Intrastat deja transmisă. Revizuirea datelor se face prin intervenţia în
corpul declaraţiei asupra liniei/liniilor ce trebuie corectată(e)/
modificată(e)/ adăugată(e)/ştearsă(şterse). Declaraţia statistică
Intrastat "Revizuită" conţine toate datele perioadei de referinţă [nu
numai linia/liniile revizuită(e)] pentru care se retransmite şi va
reprezenta declaraţia furnizorului de informaţii statistice Intrastat
pentru respectiva perioadă de referinţă (va înlocui în totalitate
declaraţia precedentă).
– Nulă – în cazul în care furnizorul de informaţii statistice Intrastat
nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri într-o lună de
referinţă, trebuie să transmită câte o declaraţie "Nulă" pentru fiecare
lună de referinţă în care nu realizează schimburi intracomunitare de
bunuri.
Declaraţia statistică Intrastat "Nulă" trebuie completată doar cu datele
de identificare ale furnizorului de informaţii statistice.
În cazul în care furnizorul de informaţii statistice Intrastat nu
transmite către Institutul Naţional de Statistică declaraţia "Nulă" în
luna/lunile în care nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri,
acesta va suporta prevederile legale în vigoare privind nerespectarea
obligaţiilor privind furnizarea informaţiilor statistice Intrastat.
Codul şi denumirea din
Nomenclatorul combinat

Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomu-
nitare se foloseşte Nomenclatorul combinat, denumit în continuare NC, la
nivel de 8 cifre, aferent anului de referinţă pentru care are loc
transmiterea datelor. Procedura de căutare şi selecţie a codurilor
aferente bunurilor este facilitată de aplicaţiile informatice puse la
dispoziţie cu titlu gratuit furnizorilor de informaţii statistice
Intrastat de către Institutul Naţional de Statistică.
Furnizorul de informaţii statistice are obligaţia raportării corecte a
bunurilor şi selectării codului de 8 cifre din NC corespunzător bunurilor
ce fac obiectul schimburilor intracomunitare. Informaţiile adiţionale
privind codul NC la nivel de 8 cifre existente în diferite documente,
spre exemplu factura externă etc., trebuie analizate cu rigurozitate în
vederea asigurării corespondenţei cu bunurile pe care le însoţesc. În
cazul în care aceste informaţii se dovedesc a fi incorecte sau inexacte,
vor fi ignorate în procedura de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat şi înlocuite cu informaţiile corecte, corespunzătoare bunurilor
ce fac obiectul schimburilor intracomunitare, conform NC în vigoare.
Ţara parteneră
– Destinaţie
– Expediţie/Origine

Pentru expedieri intracomunitare de bunuri se indică statul membru de
destinaţie din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului de ţări şi
teritorii prezentat în tabelul nr. 2.
Pentru introduceri intracomunitare de bunuri se indică statul membru de
expediţie din Uniunea Europeană, respectiv de unde bunurile au fost
expediate către România, precum şi ţara de origine a bunului respectiv,
conform nomenclatorului de ţări şi teritorii prezentat în tabelul nr. 2.
Sunt considerate originare dintr-o ţară bunurile obţinute în întregime în
respectiva ţară. În cazul în care două sau mai multe ţări au intervenit
în fabricarea unui bun, acest bun este considerat originar din ţara în
care a avut loc ultima transformare substanţială, justificată din punct
de vedere economic, respectiv realizată de un operator economic echipat
în acest sens şi având ca rezultat un produs nou sau reprezentând un
stadiu de fabricaţie important.
Schimburile de bunuri cu anumite părţi ale teritoriilor statelor membre
ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul statistic Intrastat,
deoarece acestea nu aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene,
acestea făcând obiectul declaraţiilor vamale, pe care Institutul Naţional
de Statistică le preia de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste
teritorii sunt: Busingen (CH), Campione d'Italia (CH), San Marino (SM),
Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD), Groenlanda (GL),
Insulele Feroe (FO) şi zonele din Cipru aflate în afara controlului
guvernului.
Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii ale statelor membre care
deşi aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene nu aparţin
teritoriului fiscal al Uniunii Europene nu trebuie raportate în
Declaraţia statistică Intrastat: Helgoland (DE), Monaco şi departamentele
franceze de peste mări (Guyana Franceză, Guadalupe, Martinica şi Reunion)
şi partea de nord franceză a Saint-Martin (FR), Insulele Aland (FI),
Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele
teritoriale ale lacului Lugano (IT) şi Insulele Canare (ES). Pentru
schimburile de bunuri cu aceste teritorii se întocmesc declaraţii vamale
pe care Institutul Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea
Naţională a Vămilor.
Valoarea facturată

Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform documentelor de
achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se completează în lei, fără
zecimale şi nu cuprinde TVA, accize etc.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei, pentru
Declaraţia statistică Intrastat această valoare trebuie transformată în
lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca
Naţională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/
pe teritoriul României.
Valoarea facturată trebuie să reflecte întotdeauna valoarea reală a
bunurilor. Dacă schimbul de bunuri nu este însoţit de un document care
să ateste valoarea reală a bunurilor, valoarea facturată trebuie estimată
folosind valoarea de piaţă a bunurilor.
În valoarea facturată pot fi incluse cheltuieli incidentale, dacă acestea
reprezintă plăţi achitate de cumpărător către vânzător şi sunt
încorporate în mod simultan în baza de calcul pentru TVA. Cheltuielile
incidentale pot reprezenta cheltuieli legate de ambalaje, transport,
asigurare sau comisioane.
Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare trebuie indicată
valoarea totală ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării
obişnuite a respectivelor bunuri.
Pentru bunurile introduse/expediate în urma prelucrării, valoarea
indicată trebuie să fie valoarea estimată a bunurilor expediate/introduse
pentru prelucrare la care se adaugă valoarea activităţii de prelucrare
realizată şi valoarea materialelor auxiliare încorporate în acestea.
Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu există
documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în câmpul "valoare
facturată" din Declaraţia statistică Intrastat trebuie indicată valoarea
ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a
respectivelor bunuri. Este cazul furnizorilor de informaţii statistice
Intrastat care realizează un transfer al propriilor bunuri în alt stat
membru pentru o posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai mare
de 24 de luni sau pentru prelucrare sub contract.
Valoarea statistică

Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toţi furnizorii de
informaţii statistice Intrastat care au realizat în anul anterior celui
de referinţă sau în anul de referinţă introduceri intracomunitare de
bunuri mai mari de 10.000.000 lei şi/sau expedieri intracomunitare de
bunuri mai mari de 20.000.000 lei.
Valoarea statistică este valoarea la frontiera României a bunului
introdus sau expediat. În afară de valoarea bunului, valoarea statistică
conţine costul transportului şi asigurării acestuia până la frontiera
română. Valoarea statistică derivă, în mod normal, din valoarea indicată
în câmpul "valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat,
ajustată în funcţie de termenii de livrare.
Relaţiile existente între valoarea facturată, valoarea statistică şi
termenii de livrare sunt prezentate în tabelul nr. 3.
Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel:
– pentru expedieri se declară valoarea bunurilor, la care se adaugă
cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru
transportul bunurilor de la locul de expediere până la frontiera României
(pe teritoriul naţional);
– pentru introduceri se declară valoarea bunurilor, inclusiv cheltuielile
de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul bunurilor
pe parcursul extern până la frontiera României.
Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma prelucrării vor fi
estimate la valoarea lor de piaţă înainte şi, respectiv, după prelucrare.
Valoarea statistică se completează în lei, fără zecimale.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei, pentru
declaraţia Intrastat această valoare trebuie transformată în lei.
Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a
României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul
României.
Masa netă

Masa netă reprezintă masa reală a bunurilor, exclusiv ambalajele, cum ar
fi paleţi, containere etc. Masa netă se exprimă în kilograme, fără
zecimale, pentru fiecare linie din Declaraţia statistică Intrastat.
Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale, se aplică
regulile generale de rotunjire, respectiv:
– dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjeşte la valoarea
întreagă inferioară;
– dacă partea zecimală este mai mare sau egală cu 5, se rotunjeşte la
valoarea întreagă superioară.
Pentru bunurile a căror masă netă este mai mică de 1 kg, rotunjirea se
face astfel: pentru cantităţi mai mari sau egale cu 0,5 kg se raportează
1 kg, iar pentru cantităţi mai mici de 0,5 kg se raportează 0 kg.
În cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii distincte în
Declaraţia statistică Intrastat pentru o anumită perioadă de referinţă,
pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi
ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi
acelaşi mod de transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată
în Declaraţia statistică Intrastat este mai mică de 0,5 – respectivele
linii vor fi cumulate pentru a nu denatura rezultatele statistice
obţinute prin raportarea unor valori facturate/statistice mari aferente
unor mase nete egale cu 0.
Cantitatea în unitatea de
măsură suplimentară

Unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură a
cantităţii, alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat un bun. Nu
toate bunurile pot fi exprimate în unităţi de măsură suplimentare.
Unităţile de măsură suplimentare sunt stabilite prin NC pentru fiecare
cod la nivel de 8 cifre ce poate fi exprimat într-o asemenea unitate de
măsură. Lista unităţilor de măsură suplimentare este prezentată în
tabelul nr. 4. În Declaraţia statistică Intrastat se indică cantitatea
în unitatea de măsură suplimentară aferentă codului de 8 cifre selectat
din NC, spre exemplu număr de bucăţi, număr de perechi, metri pătraţi,
metri cubi, litri etc.
Cantitatea în unităţi de măsură suplimentare se exprimă fără zecimale.
În cazul în care cantitatea exprimată în unitate de măsură suplimentară
este mai mică de o unitate de măsură suplimentară, se raportează
întotdeauna cifra 1. Pentru restul cazurilor se aplică regulile generale
de rotunjire prezentate la punctul precedent, "Masa netă".
Natura tranzacţiei

Natura tranzacţiei defineşte tipul de tranzacţie realizată, spre exemplu
vânzare, cumpărare, prelucrare etc. În Declaraţia statistică Intrastat se
completează codul corespunzător naturii tranzacţiei, care se preia din
coloana "Cod" a tabelului nr. 5. Coloana "Cod" conţine combinaţii ale
codurilor numerice din coloana A şi a subdiviziunilor acestora din
coloana B pe baza cărora se definesc, din punct de vedere statistic,
tipurile de tranzacţii economice.
Termeni de livrare

Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce stabilesc
obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului într-o tranzacţie.
În Declaraţia statistică Intrastat se indică codurile INCOTERMS stabilite
de Camera Internaţională de Comerţ, prezentaţi în tabelul nr. 6.
Mod de transport

Se indică în Declaraţia statistică Intrastat codul corespunzător modului
de transport prin care bunurile părăsesc teritoriul naţional la expediere
sau sosesc pe teritoriul naţional la introducere. Nomenclatorul modurilor
de transport este prezentat în tabelul nr. 7.

În cazul în care într-o perioadă de referinţă sunt realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, acestea pot fi cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.Institutul Naţional de Statistică va verifica declaraţiile statistice Intrastat din punctul de vedere al corectitudinii şi completitudinii, iar furnizorii de informaţii statistice Intrastat pot fi contactaţi pentru a oferi mai multe detalii privind datele înscrise în declaraţii sau pentru revizuirea declaraţiilor statistice Intrastat transmise anterior.Orice sesizare din partea Institutului Naţional de Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informaţii statistice privind Declaraţia statistică Intrastat, prin unul dintre următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc de comunicare, trebuie soluţionată de către furnizorul de informaţii statistice în maximum două zile lucrătoare de la comunicarea acesteia.

*Font 9*
IMPORTANT!
Completarea Declaraţiei statistice Intrastat este obligatorie, iar transmiterea ei la
Institutul Naţional de Statistică se va face exclusiv pe cale electronică.
Legea nr. 422/2006, la art. 10, prevede următoarele:
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către furnizorii de informaţii
statistice Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date incorecte şi incomplete;
d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de către conducerea Institutului Naţional
de Statistică documentele şi evidenţele necesare verificării datelor statistice;
e) neaplicarea măsurilor dispuse de către Institutul Naţional de Statistică prin
atenţionări sau procese-verbale de constatare a contravenţiei.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin.(1) se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la
15.000 lei.
(3) Amenzile prevăzute la alin.(2) se aplică şi persoanelor juridice.

Tabelul nr. 1Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu bunuriîntre statele membre ale Uniunii Europene

*Font 9*
a) aur monetar;
b) mijloace de plată legale şi titluri de valoare, inclusiv cele utilizate pentru
plata serviciilor, cum ar fi taxele poştale, impozitele sau redevenţele;
c) bunurile destinate unei întrebuinţări temporare şi bunurile după o întrebuinţare
temporară (de exemplu, închiriere, împrumut, leasing operaţional), cu condiţia să fie
îndeplinite următoarele cerinţe:
1. nu a fost preconizată sau efectuată nicio transformare asupra respectivului bun;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu a depăşit sau nu se preconiza să
depăşească 24 de luni;
3. expedierea/sosirea nu trebuie declarată ca livrare/achiziţie în scopuri de TVA;
d) bunuri care circulă între:
1. un stat membru şi enclavele sale teritoriale în alte state membre; şi
2. statul membru gazdă şi enclavele teritoriale ale altor state membre sau
organizaţii internaţionale.
Enclavele teritoriale includ ambasade şi forţele armate naţionale staţionate în afara
teritoriului ţării de origine;
e) bunurile utilizate ca suporturi de informaţii personalizate, inclusiv programe
informatice;
f) programe informatice descărcate de pe internet;
g) bunuri furnizate gratuit care nu fac, în sine, obiectul unei tranzacţii comerciale,
cu condiţia ca circulaţia lor să se efectueze doar cu intenţia de a pregăti sau a
sprijini o tranzacţie comercială prevăzută ulterior, demonstrând caracteristicile
bunurilor sau serviciilor, cum ar fi:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale;
h) bunuri destinate a fi reparate şi după reparaţie şi piese de schimb care sunt
încorporate în cadrul reparaţiei, precum şi părţi defecte înlocuite;
i) mijloace de transport care circulă în cursul funcţionării lor, inclusiv lansatoare
de vehicule spaţiale în momentul lansării în spaţiu.

Tabelul nr. 2Nomenclatorul ţărilor şi teritoriilorpentru statisticile comerţului exterior al Uniuniişi ale comerţului dintre statele membre(Versiune valabilă începând cu 1 ianuarie 2013)

Cod Text Descriere
AD Andorra
AE

Emiratele Arabe Unite

Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al
Khaimah, Sharjah şi Umm al Qaiwain
AF Afganistan
AG Antigua şi Barbuda
AI Anguilla
AL Albania
AM Armenia
AO Angola Inclusiv Cabinda
AQ

Antarctica

Teritoriile situate la sud de latitudinea
sudică de 60°: exclusiv Teritoriile Australe
Franceze (TF), Insula Bouvet (BV), Georgia de
Sud şi Insulele Sandwich de Sud (GS)
AR Argentina
AS Samoa Americană
AT Austria
AU Australia
AW Aruba
AZ Azerbaidjan
BA Bosnia şi Herţegovina
BB Barbados
BD Bangladesh
BE Belgia
BF Burkina Faso
BG Bulgaria
BH Bahrain
BI Burundi
BJ Benin
BL Saint-Barthelemy
BM Bermuda
BN Statul Brunei Darussalam Formă uzuală Brunei
BO

Statul Plurinaţional al
Boliviei
Formă uzuală Bolivia

BQ

Bonaire, Sunt Eustatius
şi Saba
BR Brazilia
BS Bahamas
BT Bhutan
BV Insula Bouvet
BW Botswana
BY Belarus Formă uzuală Bielorusia
BZ Belize
CA Canada
CC

Insulele Cocos
(sau Insulele Keeling)
CD

Republica Democratică
Congo
Fostul Zair

CF Republica Centrafricană
CG Congo
CH

Elveţia

Inclusiv teritoriul german Busingen şi
municipiul italian Campione d'Italia
CI Cote d'Ivoire Formă uzuală Coasta de Fildeş
CK Insulele Cook
CL Chile
CM Camerun
CN China
CO Columbia
CR Costa Rica
CU Cuba
CV Capul Verde
CW Curacao
CX Insula Christmas
CY Cipru
CZ Republica Cehă
DE

Germania

Inclusiv Insula Helgoland; exclusiv teritoriul
Busingen
DJ Djibouti
DK Danemarca
DM Dominica
DO Republica Dominicană
DZ Algeria
EC Ecuador Inclusiv Insulele Galapagos
EE Estonia
EG Egipt
EH Sahara Occidentală
ER Eritreea
ES

Spania

Inclusiv Insulele Baleare şi Insulele Canare;
exclusiv Ceuta (XC) şi Melilla (XL)
ET Etiopia
FI Finlanda Inclusiv Insulele Aland
FJ Fiji
FK Insulele Falkland
FM

Statele Federale ale
Microneziei
Chuuk, Kosrae, Pohnpei şi Yap

FO Insulele Feroe
FR

Franţa

Inclusiv Monaco şi departamentele franceze de
peste mări (Guyana Franceză, Guadalupe,
Martinica şi Reunion) şi partea de nord
franceză a Saint-Martin
GA Gabon
GB

Regatul Unit

Regatul Unit, Irlanda de Nord, Insulele
Anglo-Normande şi Insula Man
GD Grenada Inclusiv Insulele Grenadine de Sud
GE Georgia
GH Ghana
GI Gibraltar
GL Groenlanda
GM Gambia
GN Guineea
GQ Guineea Ecuatorială
GR Grecia
GS

Georgia de Sud şi
Insulele Sandwich de Sud
GT Guatemala
GU Guam
GW Guineea-Bissau
GY Guyana
HK

Hong Kong

Regiunea administrativă specială Hong Kong
a Republicii Populare Chineze
HM

Insula Heard şi
Insulele McDonald
HN Honduras Inclusiv Insulele Swan
HR Croaţia
HT Haiti
HU Ungaria
ID Indonezia
IE Irlanda
IL Israel
IN India
IO

Teritoriul Britanic din
Oceanul Indian
Arhipelagul Chagos

IQ Irak
IR Republica Islamică Iran
IS Islanda
IT

Italia

Inclusiv Livigno; exclusiv municipiul
Campione d'Italia
JM Jamaica
JO Iordania
JP Japonia
KE Kenya
KG Republica Kârgâzstan
KH Cambodgia
KI Kiribati
KM Comore Anjouan, Grande Comore şi Moheli
KN Saint Kitts şi Nevis
KP

Republica Populară
Democrată Coreeană
Formă uzuală Coreea de Nord

KR Republica Coreea Formă uzuală Coreea de Sud
KW Kuweit
KY Insulele Cayman
KZ Kazahstan
LA

Republica Democrată
Populară Laos
Formă uzuală Laos

LB Liban
LC Saint Lucia
LI Liechtenstein
LK Sri Lanka
LR Liberia
LS Lesotho
LT Lituania
LU Luxemburg
LV Letonia
LY Libia
MA Maroc
MD Republica Moldova
ME Muntenegru
MG Madagascar
MH Insulele Marshall
MK*1)

Fosta Republică
iugoslavă a Macedoniei
ML Mali
MM Myanmar Fosta Birmania
MN Mongolia
MO

Macao

Regiunea administrativă specială Macao
a Republicii Populare Chineze
MP Insulele Mariane de Nord
MR Mauritania
MS Montserrat
MT Malta Inclusiv Gozo şi Comino
MU

Mauritius

Insula Mauritius, Insula Rodrigues, Insulele
Agalega şi Cargados Carajos Shoals (Insulele
Saint-Brandon)
MV Maldive
MW Malawi
MX Mexic
MY

Malaysia

Malaysia Peninsulară şi Malaysia de Est
(Labuan, Sarawak şi Sabah)
MZ Mozambic
NA Namibia
NC

Noua Caledonie

Inclusiv Insulele Loyalty (Mare, Lifou şi
Ouvea)
NE Niger
NF Insula Norfolk
NG Nigeria
NI Nicaragua Inclusiv Insulele Corn
NL Ţările de Jos Forma uzuală Olanda
NO

Norvegia

Inclusiv Arhipelagul Svalbard şi Insula
Jan Mayen
NP Nepal
NR Nauru
NU Niue
NZ Noua Zeelandă Exclusiv teritoriul Ross (Antarctica)
OM Oman
PA Panama Inclusiv fosta Zonă a Canalului
PE Peru
PF

Polinezia Franceză

Insulele Marchize, Arhipelagul Societăţii
(inclusiv Tahiti), Insulele Tuamotu, Insulele
Gambier şi Insulele Australe
PG

Papua-Noua Guinee

Partea estică a Noii Guinee; Arhipelagul
Bismarck [inclusiv Noua Britanie,
Noua Irlandă, Lavongai (Noua Hanovra) şi
Insulele Amiralităţii]; Insulele Solomon
de Nord (Bougainville şi Buka); Insulele
Trobriand, Insula Woodlark; Insulele
Entrecasteaux şi Arhipelagul Louisiade
PH Filipine
PK Pakistan
PL Polonia
PM Saint-Pierre şi Miquelon
PN Pitcairn Inclusiv Insulele Ducie, Henderson şi Oeno
PS

Teritoriul Palestinian
Ocupat
Cisiordania (inclusiv Ierusalimul de Est) şi
Fâşia Gaza
PT

Portugalia

Inclusiv Arhipelagul Azore şi Arhipelagul
Madeira
PW Palau
PY Paraguay
QA Qatar
RO România
RU Federaţia Rusă Formă uzuală Rusia
RW Rwanda
SA Arabia Saudită
SB Insulele Solomon
SC

Seychelles

Insula Mahe, Insula Praslin, La Digue, Fregate
şi Silhouette; Insulele Amirante (inclusiv
Desroches, Alphonse, Platte şi Coetivy);
Insulele Farquhar (inclusiv Providence);
Insulele Aldabra şi Insulele Cosmoledo
SD Sudan
SE Suedia
SG Singapore
SH

Sfânta Elena, Ascension
şi Tristan da Cunha
ŞI Slovenia
SK Slovacia
SL Sierra Leone
SM San Marino
SN Senegal
SO Somalia
SR Suriname
SS Sudanul de Sud
ST Săo Tome şi Principe
SV El Salvador
SX

Sunt-Maarten
(partea neerlandeză)
Insula Saint-Martin este împărţită în partea
de nord franceză şi partea de sud neerlandeză
SY Republica Arabă Siriană Formă uzuală Siria
SZ Swaziland
TC Insulele Turks şi Caicos
TD Ciad
TF

Teritoriile Australe şi
Antarctice Franceze

Inclusiv Insulele Kerguelen, Insula Amsterdam,
Insula Saint-Paul, Arhipelagul Crozet şi
insulele franceze dispersate din Oceanul
Indian care includ Bassas da India, Insula
Europa, Insulele Glorioso, Insula Juan de
Nova Island şi Insula Tromelin
TG Togo
TH Thailanda
TJ Tadjikistan
TK Tokelau
TL Timorul de Est
TM Turkmenistan
TN Tunisia
TO Tonga
TR Turcia
TT Trinidad şi Tobago
TV Tuvalu
TW

Taiwan

Teritoriul vamal separat al Kinmen, Matsu,
Penghu şi Taiwan
TZ Republica Unită Tanzania Pemba, Insula Zanzibar şi Tanganika
UA Ucraina
UG Uganda
UM

Insulele Minore
Îndepărtate ale Statelor
Unite ale Americii

Cuprind Insula Baker, Insula Howland, Insula
Jarvis, Atolul Johnston, Reciful Kingman,
Insulele Midway, Insula Navassa, Atolul
Palmyra şi Insula Wake
US Statele Unite Inclusiv Puerto Rico
UY Uruguay
UZ Uzbekistan
VA

Sfântul Scaun (Statul
Cetăţii Vaticanului)
VC

Saint Vincent şi
Grenadine
VE

Republica Bolivariană
a Venezuelei
Forma uzuală Venezuela

VG

Insulele Virgine
Britanice
VI

Insulele Virgine
Americane
VN Vietnam
VU Vanuatu
WF Wallis şi Futuna Inclusiv Insula Alofi
WS Samoa Fosta Samoa Occidentală
XC Ceuta
XK

Kosovo

Astfel cum este definit de Rezoluţia 1244
a Consiliului de Securitate al Organizaţiei
Naţiunilor Unite din 10 iunie 1999
XL

Melilla

Inclusiv Penon de Velez de la Gomera,
Penon de Alhucemas şi Insulele Chafarinas
XS Serbia
YE Yemen Fostele Yemen de Nord şi Yemen de Sud
YT Mayotte Grande-Terre şi Pamandzi
ZA Africa de Sud
ZM Zambia
ZW Zimbabwe
DIVERSE
QV

Ţări şi teritorii
nespecificate în cadrul
comerţului intra-UE
QW

Ţări şi teritorii
nespecificate în cadrul
comerţului cu ţările
terţe
QX

Ţări şi teritorii
nespecificate din motive
comerciale sau militare

–––*1) Cod provizoriu care nu aduce cu nimic atingere denumirii definitive a ţării care va fi atribuită cu ocazia încheierii negocierilor în curs privind acest subiect în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite.Tabelul nr. 3Relaţia dintre valoarea facturată, valoarea statistică şi termenii de livrare în Declaraţia statistică Intrastat

*Font 8*

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Flux: expedieri de bunuri │├────────────────────┬──────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┬────────┤│ Termeni de livrare │ Valoarea facturată │ Valoarea statistică │Relaţia │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│EXW │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată EXW, la care se │VS > VF ││Franco fabrică │Valoarea facturată EXW – valoarea │adaugă cheltuielile de transport şi │ ││ │bunurilor la poarta fabricii │asigurare pe parcurs intern, respectiv│ ││ │ │de la locul livrării până la frontiera│ ││ │ │României │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│FCA │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată FCA, la care se │VS > VF ││Franco transportator│Valoarea facturată FCA – include, │adaugă cheltuielile de transport şi │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │asigurare pe parcurs intern, │ ││ │cheltuielile de transport până la │respectiv de la locul livrării până │ ││ │transportator. │la frontiera României │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│FAS │Numai pentru transportul maritim │Valoarea facturată FAS, la care se │VS > VF ││Franco de-a lungul │şi pe căile navigabile interioare │adaugă cheltuielile de încărcare │ ││vasului │Valoarea facturată FAS – include, │pentru trecerea frontierei – nivel │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │balustradă/chei │ ││ │cheltuielile de transport până │ │ ││ │la navă, în exteriorul acesteia. │ │ ││ │ │ │ ││ │ │ │ ││ │ │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│FOB │Numai pentru transportul maritim │Valoarea facturată FOB │VS = VF ││Franco la bord │şi pe căile navigabile interioare │ │ ││ │Valoarea facturată FOB – include, │ │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, toate│ │ ││ │cheltuielile până la depozitarea │ │ ││ │bunului pe vapor. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CFR │Numai pentru transportul maritim │Valoarea facturată CFR, din care se │VS │Cost şi navlu │şi pe căile navigabile interioare │scad cheltuielile de transport şi │ ││ │Valoarea facturată CFR – include, │asigurare pe parcurs extern, respectiv│ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │de la frontiera României până la │ ││ │cheltuielile de transport până la │portul de destinaţie │ ││ │portul de destinaţie; nu include │ │ ││ │cheltuielile de asigurare. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CIF │Numai pentru transportul maritim │Valoarea facturată CIF, din care se │VS │Cost, asigurare şi │şi pe căile navigabile interioare │scad cheltuielile de transport pe │ ││navlu │Valoarea facturată CIF – include, │parcurs extern, respectiv de la │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, şi │frontiera României până la portul de │ ││ │cheltuielile de transport şi │destinaţie │ ││ │asigurare până la portul de │ │ ││ │destinaţie. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CPT │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată CPT, din care se │VS │Transport plătit │Valoarea facturată CPT – include, │scad cheltuielile de transport pe │ ││până la │pe lângă valoarea bunurilor, │parcurs extern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile de transport până la │frontiera României până la locul de │ ││ │locul de destinaţie; nu include │destinaţie │ ││ │cheltuielile de asigurare. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CIP │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată CIP, din care se │VS │Transport şi asigu- │Valoarea facturată CIP – include, │scad cheltuielile de transport pe │ ││rare plătite până la│pe lângă valoarea bunurilor, toate│parcurs extern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile de transport şi │frontiera României până la locul de │ ││ │asigurare până la locul de │destinaţie │ ││ │destinaţie. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│DAT │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată DAT, din care se │VS │Livrat la terminal │Valoarea facturată DAT – include, │scad cheltuielile de transport şi │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, toate│asigurare pe parcurs extern, respectiv│ ││ │cheltuielile de transport până la │de la frontiera României până la │ ││ │terminalul convenit de destinaţie.│terminalul convenit de destinaţie │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│DAP │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată DAP, din care se │VS≤ VF*)││Livrat la locul │Valoarea facturată DAP – include, │scad cheltuielile de transport şi │ ││convenit │pe lângă valoarea bunurilor, toate│asigurare pe parcurs extern, respectiv│ ││ │cheltuielile de transport până la │de la frontiera României până la locul│ ││ │locul de destinaţie convenit. │de destinaţie convenit │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│DDP │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată DDP, din care se │VS │Livrat cu taxele │Valoarea facturată DDP-reprezintă │scad taxele şi cheltuielile de │ ││vamale plătite**) │valoarea bunurilor ajunse la │transport şi asigurare pe parcurs │ ││ │cumpărător, cu taxe vamale │extern │ ││ │plătite. │ │ │└────────────────────┴──────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┴────────┘––––Notă *) VS = VF numai în cazul energiei electrice.Notă **) Pentru comerţul intracomunitar cu bunuri taxele vamale sunt inexistente.

*Font 8*

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Flux: introduceri de bunuri │├────────────────────┬──────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┬────────┤│ Termeni de livrare │ Valoarea facturată │ Valoarea statistică │Relaţia │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│EXW │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată EXW, la care se │VS > VF ││Franco fabrică │Valoarea facturată EXW – valoarea │adaugă cheltuielile de transport şi │ ││ │bunurilor la poarta fabricii │asigurare pe parcurs extern, respectiv│ ││ │ │de la locul livrării până la │ ││ │ │frontiera României │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│FCA │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată FCA, la care se │VS > VF ││Franco transportator│Valoarea facturată FCA – include, │adaugă cheltuielile de transport şi │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │asigurare pe parcurs extern, respectiv│ ││ │cheltuielile de transport până la │de la locul livrării până la │ ││ │transportator. │frontiera României │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│FAS │Numai pentru transportul maritim │Valoarea facturată FAS, la care se │VS > VF ││Franco de-a lungul │şi pe căile navigabile interioare │adaugă cheltuielile de încărcare │ ││vasului │Valoarea facturată FAS – include, │pentru trecerea frontierei – nivel │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │balustradă/chei – inclusiv │ ││ │cheltuielile de transport până la │cheltuielile până la portul de │ ││ │bordul navei, în afara acestuia. │destinaţie │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│FOB │Numai pentru transportul maritim │Valoare FOB, la care se adaugă │VS > VF ││Franco la bord │şi pe căile navigabile interioare │cheltuielile de transport şi asigurare│ ││ │Valoarea facturată FOB – include, │până la portul de destinaţie │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, toate│ │ ││ │cheltuielile până la depozitarea │ │ ││ │bunului pe vapor. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CFR │Numai pentru transportul maritim │Valoarea facturată CFR │VS = VF ││Cost şi navlu │şi pe căile navigabile interioare │ │ ││ │Valoarea facturată CFR – include, │ │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │ │ ││ │cheltuielile de transport până la │ │ ││ │portul de destinaţie; nu include │ │ ││ │cheltuielile de asigurare. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CIF │Numai pentru transportul maritim │Valoare facturată CIF │VS = VF ││Cost, asigurare şi │şi pe căile navigabile interioare │ │ ││navlu │Valoarea facturată CIF – include, │ │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, │ │ ││ │cheltuielile de transport şi │ │ ││ │asigurare (plătită de vânzător) │ │ ││ │până la portul de destinaţie. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CPT │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată CPT, din care se │VS │Transport plătit │Valoarea facturată CPT – include, │scad cheltuielile de transport pe │ ││până la │pe lângă valoarea bunurilor, │parcurs intern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile până la locul de │frontiera României până la locul │ ││ │destinaţie; nu include │de destinaţie │ ││ │cheltuielile de asigurare. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│CIP │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată CIP, din care se │VS │Transport şi asigu- │Valoarea facturată CIP – include, │scad cheltuielile de transport pe │ ││rare plătite până la│pe lângă valoarea bunurilor, toate│parcurs intern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile de transport şi │frontiera României până la locul de │ ││ │asigurare până la locul de │destinaţie │ ││ │destinaţie. │ │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│DAT │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată DAT, din care se │VS ≤ VF ││Livrat la terminal │Valoarea facturată DAT – include, │scad cheltuielile de transport pe │ ││ │pe lângă valoarea bunurilor, toate│parcurs intern, respectiv de la │ ││ │cheltuielile de transport până la │frontiera României până la terminalul │ ││ │terminalul convenit de destinaţie.│convenit de destinaţie │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│DAP │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată DAP, din care se │VS≤ VF*)││Livrat la locul │Valoarea facturată DAP – include, │scad cheltuielile de transport şi │ ││convenit │pe lângă valoarea bunurilor, toate│asigurare pe parcurs intern, respectiv│ ││ │cheltuielile de transport până la │de la frontiera României până la locul│ ││ │locul de destinaţie convenit. │de destinaţie convenit │ │├────────────────────┼──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┼────────┤│DDP │Pentru toate modurile de transport│Valoarea facturată DDP, din care se │VS │Livrat cu taxele │Valoarea facturată DDP-reprezintă │scad taxele şi cheltuielile de │ ││vamale plătite**) │valoarea bunurilor ajunse la │transport şi asigurare pe parcurs │ ││ │cumpărător, cu taxe vamale │intern │ ││ │plătite. │ │ │└────────────────────┴──────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┴────────┘–––Notă *) VS = VF numai în cazul energiei electrice.Notă **) Pentru comerţul intracomunitar cu bunuri taxele vamale sunt inexistente.Tabelul nr. 4Lista unităţilor de măsură suplimentare

Abreviere Denumirea unităţii de măsură
m metru
metru pătrat
l litru
mc metru cub
1.000 l 1.000 litri
c/k carate – 1 carat metric a 2 x 10-4 kg
g gram
GT tonaj brut
ct/l capacitatea de încărcare în tone metrice
1.000 KWh 1.000 kilowatt oră
gi F/S gram izotopi fisionabili
1.000 mc 1.000 metri cubi
pa număr de perechi
p/st număr de bucăţi
100 p/st 100 bucăţi
1.000 p/st 1.000 bucăţi
1 alc. 100% litru de alcool pur – 100%
Kg 90% sdt. kilogram de substanţă uscată 90%
ce/el număr de elemente
Kg K(2)O kilogram de oxid de potasiu
Kg KOH kilogram de hidroxid de potasiu – potasă caustică
Kg N kilogram de azot
Kg NaOH kilogram de hidroxid de sodiu. Sodă caustică
Kg P(2)O(5)

kilogram de pentoxid de fosfor.
Anhidridă fosforică
Kg U kilogram de uraniu
Kg C(5)H(14)C(1)NO kilogram de clorură de colină
Kg H(2)O(2) kilogram de peroxid de hidrogen
Kg met. am. kilogram de metilamină
Kg/net eda kilogram greutate netă a produsului scurs
TJ terajoule – putere calorică superioară

Tabelul nr. 5Codificarea naturii tranzacţiei┌────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┬─────┐│ Coloana A │ Coloana B │ Cod │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│1. Schimburi de bunuri care implică │1. Cumpărare/Vânzare definitivă│ 1.1 ││transferul efectiv sau intenţionat al ├───────────────────────────────┼─────┤│dreptului de proprietate de la rezidenţi│2. Livrare pentru vânzare la │ ││la nerezidenţi contra unei compensaţii │vedere sau cu testare, pentru │ ││financiare sau de altă natură (cu │consignaţie sau prin interme- │ ││excepţia schimburilor înregistrate sub │diul unui agent comisionar │ 1.2 ││codurile 2, 7 şi 8) ├───────────────────────────────┼─────┤│ │3. Comerţ barter – compensaţie │ ││ │în natură │ 1.3 ││ ├───────────────────────────────┼─────┤│ │4. Leasing financiar-închiriere│ ││ │- achiziţie*1) │ 1.4 ││ ├───────────────────────────────┼─────┤│ │9. Altele │ 1.9 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│2. Returnări şi înlocuiri de bunuri în │1. Returnări de bunuri │ 2.1 ││mod gratuit după înregistrarea operaţi- ├───────────────────────────────┼─────┤│unii iniţiale │2. Înlocuiri de bunuri │ ││ │returnate │ 2.2 ││ ├───────────────────────────────┼─────┤│ │3. Înlocuiri – de exemplu, sub │ ││ │garanţie – ale bunurilor care │ ││ │nu au fost returnate │ 2.3 ││ ├───────────────────────────────┼─────┤│ │9. Altele │ 2.9 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│3. Schimburi de bunuri, care implică │ │ ││transferul de proprietate fără compen- │ │ ││saţii financiare sau de altă natură (de │ │ ││exemplu, ajutoare) │ │ 3 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│4. Schimburi de bunuri în scopul prelu- │1. Bunuri destinate reintrodu- │ ││crării pe bază de contract*2) (fără │cerii în statul membru de unde │ ││transferul dreptului de proprietate │au fost expediate iniţial │ 4.1 ││către prelucrător) ├───────────────────────────────┼─────┤│ │2. Bunuri care nu sunt desti- │ ││ │nate reintroducerii în statul │ ││ │membru de unde au fost expedi- │ ││ │ate iniţial │ 4.2 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│5. Schimburi de bunuri după prelucrare │1. Bunuri reintroduse în statul│ ││pe bază de contract (fără transferul │membru de unde au fost expe- │ ││dreptului de proprietate către │diate iniţial │ 5.1 ││prelucrător) ├───────────────────────────────┼─────┤│ │2. Bunuri care nu sunt reintro-│ ││ │duse în statul membru de unde │ ││ │au fost expediate iniţial │ 5.2 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│6. Schimburi de bunuri particulare │ │ ││înregistrate pentru scopuri naţionale │ │ 6 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│7. Schimburi de bunuri în cadrul unor │ │ ││proiecte comune de apărare sau alte │ │ ││programe comune interguvernamentale de │ │ ││producţie │ │ 7 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│8. Furnizarea de materiale de construc- │ │ ││ţie şi echipament tehnic în cadrul unui │ │ ││contract general de construcţii sau │ │ ││construcţii civile pentru care nu este │ │ ││necesară o facturare separată a │ │ ││bunurilor, fiind emisă o singură factură│ │ ││pentru întregul contract │ │ 8 │├────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┼─────┤│9. Alte schimburi de bunuri │1. Închirieri, împrumuturi, │ ││ │leasing operaţional cu durata │ ││ │de peste 24 de luni │ 9.1 ││ ├───────────────────────────────┼─────┤│ │9. Altele │ 9.9 │└────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┴─────┘–––*1) Leasingul financiar cuprinde operaţiuni unde ratele sunt calculate în aşa fel încât să acopere în întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile şi beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.*2) Prelucrarea include operaţiuni de transformare, construcţie, montaj, îmbunătăţire, renovare etc., având ca obiectiv producerea unui articol nou sau îmbunătăţit substanţial. Aceasta nu implică neapărat o modificare a clasificării produsului. Activităţile de prelucrare realizate pe cont propriu de prelucrător nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor la codul 1 din coloana A.Tabelul nr. 6Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS– aplicabil de la 1 ianuarie 2011 –

Semnificaţie Locul de indicat, la cerere
Cod termen de livrare INCOTERMS ICC/ECE Geneva
EXW

Ex Works…
Franco fabrică
Locaţia lucrărilor
FCA

Free Carrier…
Franco transportator
Locul convenit
FAS

Free Along Ship…
Franco de-a lungul vasului
Port de încărcare convenit
FOB

Free On Board…
Franco la bord
Port de încărcare convenit
CFR

Cost and Freight…
Cost şi navlu
Port de destinaţie convenit
CIF

Cost, Insurance and
Freight…
Cost, asigurare şi navlu
Port de destinaţie convenit
CPT

Carriage Paid To…
Transport plătit până la
Loc de destinaţie convenit
CIP

Carriage and Insurance
Paid to…
Transport şi asigurare
plătite până la
Loc de destinaţie convenit
DAT

Delivered At Terminal…
Livrat la terminal

Loc de livrare la terminalul
convenit
DAP

Delivered At Place…
Livrat la locul convenit

Loc de livrare la locul
convenit
DDP

Delivered Duty Paid…
Livrat cu taxele vamale
plătite
Locul convenit de livrare în
ţara de sosire
XXX

Alţi termeni de livrare
decât cei mai sus
menţionaţi

Tabelul nr. 7Nomenclatorul modurilor de transport

Cod Descriere
1 Transport maritim
2 Transport feroviar
3 Transport rutier
4 Transport aerian
5 Transport poştal
7 Transport prin instalaţii de transport fixe
8 Transport naval pe ape interne
9 Transport prin propulsie proprie – autopropulsie

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x