ORDIN nr. 1.937 din 24 octombrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 985 din 30 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 2134 08/12/2005
ART. 1MODIFICA PEREGLEMENTARI 08/12/2005 CAP. 0
ART. 1MODIFICA PEREGLEMENTARI 08/12/2005 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PEREGLEMENTARI 08/12/2005 CAP. 3
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 370 29/03/2021 ART. 9
ActulREFERIRE LAHG 1175 26/09/2007
ActulREFERIRE LANORMA 26/09/2007 ART. 15
ActulREFERIRE LAORDIN 2134 08/12/2005
ActulREFERIRE LAREGLEMENTARI 08/12/2005
ART. 1MODIFICA PEORDIN 2134 08/12/2005
ART. 1REFERIRE LAORDIN 2134 08/12/2005
ART. 1MODIFICA PEREGLEMENTARI 08/12/2005 CAP. 0
ART. 1MODIFICA PEREGLEMENTARI 08/12/2005 CAP. 1
ART. 1MODIFICA PEREGLEMENTARI 08/12/2005 CAP. 3
ART. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 08/12/2005
ART. 1REFERIRE LALEGE 31 18/05/1994
ART. 1REFERIRE LAACORD 30/09/1957
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul Direcției transport rutier nr. 17.591 din 11.08.2023, prin care se supune spre aprobare Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea Reglementărilor privind omologarea, agrearea și efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase – RNTR 3, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.134/2005, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare prevederile art. 15 alin. (1) pct. I lit. b) din Normele de efectuare a activității de transport rutier de mărfuri periculoase în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2007,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin: + 
Articolul IReglementările privind omologarea, agrearea și efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase – RNTR 3, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.134/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 și 97 bis din 1 februarie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.La capitolul 1 punctul 1.3, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)ADR – Acordul european referitor la transportul internațional rutier al mărfurilor periculoase, încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, restructurat, în vigoare de la 1 ianuarie 2023, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 31 mai 1994, cu modificările și completările ulterioare;2.La capitolul 3 punctul 3.11, ultimul paragraf se modifică și va avea următorul cuprins:Certificatul de agreare pentru un vehicul FL sau EX/III conform prescripțiilor pct. 9.7.9 din ADR trebuie să conțină la rubrica 11 următoarea mențiune: «Vehicul conform cu pct. 9.7.9 din ADR3.În anexa nr. 1 la reglementări, capitolul 9.2 se modifică și va avea cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.4.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.3, punctul 9.3.2.2 se modifică și va avea următorul cuprins:9.3.2.2.Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripțiile de la pct. 9.2.4.8.1, 9.2.4.8.2, 9.2.4.8.5 și 9.2.4.8.6.5.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, punctul 9.7.2.4 se modifică și va avea următorul cuprins:9.7.2.4.Cisternele din material plastic ranforsat cu fibre trebuie să îndeplinească prescripțiile cap. 6.9 sau cap. 6.13, după caz.6.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, nota de la punctul 9.7.4 se modifică și va avea următorul cuprins: NOTĂ: A se vedea de asemenea punctele 6.13.1.2 și 6.13.2.14.3.7.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, punctul 9.7.5.1 se modifică și va avea următorul cuprins:9.7.5.1.Lățimea totală a suprafeței de sprijin pe sol (distanța dintre punctele exterioare de contact cu solul ale pneurilor dreapta și stânga ale aceleiași axe) a axei cu cea mai mare lățime trebuie să fie cel puțin egală cu 90% din înălțimea centrului de greutate al vehiculului-cisternă încărcat. Pentru vehiculele articulate, masele pe axe ale unității purtătoare a semiremorcii încărcate nu trebuie să depășească 60% din masa totală a ansamblului vehiculului articulat complet.8.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, punctul 9.7.7.1 se modifică și va avea următorul cuprins:9.7.7.1.Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripțiile de la pct. 9.2.4.8.1, 9.2.4.8.2, 9.2.4.8.5 și următoarele prescripții:a)întrerupătorul poate fi instalat la exteriorul cabinei conducătorului auto;b)dispozitivul de încălzire trebuie să poată fi scos din funcțiune din exteriorul compartimentului pentru încărcătură; șic)nu este necesar să se demonstreze că schimbătorul de căldură al dispozitivului de încălzire rezistă la un ciclu redus de funcționare reziduală.În plus, pentru vehiculele FL trebuie să fie îndeplinite prescripțiile de la pct. 9.2.4.8.3 și 9.2.4.8.4.9.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, punctul 9.7.9 se modifică și va avea următorul cuprins:9.7.9.Prescripții suplimentare de siguranță referitoare la vehiculele FL și EX/III9.7.9.1.Următoarele vehicule trebuie echipate cu un sistem automat de stingere a incendiilor pentru compartimentul unde se află motorul cu ardere internă care este utilizat la propulsia vehiculului:a)vehiculele FL care transportă gaze inflamabile lichefiate și comprimate cu un cod de clasificare care conține litera F;b)vehiculele FL care transportă lichide inflamabile din grupa de ambalare I sau din grupa de ambalare II;c)vehiculele EX/III.9.7.9.2.Următoarele vehicule trebuie echipate cu o protecție termică capabilă să atenueze propagarea focului care pornește de la oricare dintre roți:a)vehiculele FL care transportă gaze inflamabile lichefiate și comprimate cu un cod de clasificare care conține litera F;b)vehiculele FL care transportă lichide inflamabile din grupa de ambalare I sau grupa de ambalare II;c)vehiculele EX/III.NOTĂ: Obiectivul este de a evita, de exemplu, prin intermediul unor ecrane termice sau al altor dispozitive echivalente, propagarea focului la încărcătură:a)fie prin propagare directă de la roată la încărcătură;b)fie prin propagare indirectă de la roată la cabină și apoi la încărcătură.10.În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.8, punctul 9.8.6.1 se modifică și va avea următorul cuprins:9.8.6.1.Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripțiile de la pct. 9.2.4.8.1, 9.2.4.8.2, 9.2.4.8.5, 9.2.4.8.6 și următoarele prescripții:a)întrerupătorul poate fi instalat la exteriorul cabinei conducătorului auto;b)dispozitivul de încălzire trebuie să poată fi scos din funcțiune din exteriorul compartimentului MEMU; șic)nu este necesar să se demonstreze că schimbătorul de căldură al dispozitivului de încălzire rezistă la un ciclu redus de funcționare reziduală. + 
Articolul IIRegia Autonomă „Registrul Auto Român“ va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + 
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
București, 24 octombrie 2023.Nr. 1.937. + 
ANEXĂ + 
Capitolul 9.2Prescripții referitoare la construcția vehiculelor9.2.1.Conformitatea cu prescripțiile prezentului capitol9.2.1.1.Vehiculele EX/II, EX/III, FL și AT trebuie să îndeplinească prescripțiile prezentului capitol, conform tabelului de mai jos.Pentru alte vehicule decât vehiculele EX/II, EX/III, FL și AT:– prescripțiile de la pct. 9.2.3.1.1 (echipament de frânare în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 13 sau Directiva 71/320/CEE) se aplică la toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1997;– prescripțiile de la pct. 9.2.5 (dispozitiv de limitare a vitezei în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 89 sau Directiva 92/24/CE) se aplică la toate autovehiculele cu o masă maximă mai mare de 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 1987, și la toate autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 2007.

SPECIFICAȚII TEHNICE VEHICULE OBSERVAȚII
EX/II EX/III AT FL
9.2.2 Echipament electric
9.2.2.1 Dispoziții generale X X X X
9.2.2.2.1 Cabluri X X X X
9.2.2.2.2 Protecție suplimentară X^a) X X^b) X ^a) Aplicabil vehiculelor cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 31 martie 2018. ^b) Aplicabil vehiculelor înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 31 martie 2018.
9.2.2.3 Siguranțe și disjunctoare X^b) X X X ^b) Aplicabil vehiculelor înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 31 martie 2018.
9.2.2.4 Baterii X X X X
9.2.2.5 Iluminare X X X X
9.2.2.6 Conexiuni electrice între autovehicule și remorci X^c) X X^b) X ^b) Aplicabil vehiculelor înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 31 martie 2018. ^c) Aplicabil autovehiculelor cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone destinate să tracteze remorci și remorcilor cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 31 martie 2018.
9.2.2.7 Tensiune X X
9.2.2.8 Întrerupătorul principal al bateriei X X
9.2.2.9 Circuite alimentate în permanență
9.2.2.9.1 X
9.2.2.9.2 X
9.2.3 ECHIPAMENT DE FRÂNARE
9.2.3.1 Dispoziții generale X X X X
Sistem de frânare antiblocare X^e) X^d),e) X^d),e) X^d),e) ^d) Aplicabil autovehiculelor (tractoare și purtătoare) cu o masă maximă mai mare de 16 tone și autovehiculelor autorizate să tracteze remorci (remorci complete, semiremorci și remorci cu axă centrală) cu o masă maximă mai mare de 10 tone. Autovehiculele trebuie să fie echipate cu un sistem de frânare antiblocare de categoria 1. Aplicabil remorcilor (remorci complete, semiremorci și remorci cu axă centrală) cu o masă maximă mai mare de 10 tone. Remorcile trebuie să fie echipate cu un sistem de frânare antiblocare de categoria A. ^e) Aplicabil tuturor autovehiculelor, precum și remorcilor cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 31 martie 2018
Sistem de frânare de încetinire X^f) X^g) X^g) X^g) ^f) Aplicabil autovehiculelor cu o masă maximă mai mare de 16 tone sau autorizate să tracteze remorci cu o masă maximă mai mare de 10 tone înmatriculate pentru prima dată după 31 martie 2018. Sistemul de frânare de încetinire trebuie să fie de tip IIA. ^g) Aplicabil autovehiculelor cu o masă maximă mai mare de 16 tone sau autorizate să tracteze remorci cu o masă maximă mai mare de 10 tone. Sistemul de frânare de încetinire trebuie să fie de tip IIA.
9.2.4 PREVENIREA RISCURILOR DE INCENDIU
9.2.4.3 Rezervoare de combustibil X X X
9.2.4.4 Motor X X X
9.2.4.5 Sistem de evacuare X X X
9.2.4.6 Grup motopropulsor electric X
9.2.4.7 Frâna de încetinire a vehiculului X^f) X X X ^f) Aplicabil autovehiculelor cu o masă maximă mai mare de 16 tone sau autorizate să tracteze remorci cu o masă maximă mai mare de 10 tone înmatriculate pentru prima dată după 31 martie 2018. Sistemul de frânare de încetinire trebuie să fie de tip IIA.
9.2.4.8 Dispozitive de încălzire cu combustie
9.2.4.8.1 9.2.4.8.2 9.2.4.8.5 X^h) X^h) X^h) X^h) ^h) Aplicabil autovehiculelor echipate după 30 iunie 1999. Conformitate obligatorie nu mai târziu de 1 ianuarie 2010 pentru vehiculele echipate înainte de 1 iulie 1999. Se utilizează data primei înmatriculări atunci când data echipării nu este disponibilă.
9.2.4.8.3 9.2.4.8.4 X^h) h) Aplicabil autovehiculelor echipate după 30 iunie 1999. Conformitate obligatorie nu mai târziu de 1 ianuarie 2010 pentru vehiculele echipate înainte de 1 iulie 1999. Se utilizează data primei înmatriculări atunci când data echipării nu este disponibilă.
9.2.4.8.6 X X
9.2.5 DISPOZITIV DE LIMITARE A VITEZEI X^i) X^i) X^i) X^i) ^i) Aplicabil autovehiculelor cu masa maximă mai mare de 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 1987, și tuturor autovehiculelor cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 2007
9.2.6 DISPOZITIVE DE CUPLARE ALE AUTOVEHICULELOR ȘI REMORCILOR X X X^j) X^j) ^j) Aplicabil dispozitivelor de cuplare ale autovehiculelor și remorcilor înmatriculate (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) pentru prima dată după 31 martie 2018
9.2.7 PREVENIREA ALTOR RISCURI CAUZATE DE COMBUSTIBILI X X

9.2.1.2.MEMU trebuie să satisfacă prescripțiile din prezentul capitol aplicabile vehiculelor EX/III.9.2.2.Echipament electric9.2.2.1.Dispoziții generaleInstalația electrică trebuie să fie proiectată, construită și protejată astfel încât să nu provoace nicio aprindere sau niciun scurtcircuit, în condiții normale de utilizare a vehiculelor.Instalația electrică, cu excepția grupului motopropulsor electric conform prescripțiilor Regulamentului ONU nr. 100^1), astfel cum a fost modificat cel puțin prin seria 03 de amendamente, trebuie să satisfacă prescripțiile de la pct. 9.2.2.2 până la pct. 9.2.2.9, conform tabelului de la pct. 9.2.1.^1) Regulamentul ONU nr. 100 (Dispoziții uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce privește cerințele specifice pentru grupul motopropulsor electric).9.2.2.2.Cablaj9.2.2.2.1.CabluriNiciun cablu al circuitului electric nu trebuie să transmită un curent de o intensitate mai mare decât cea pentru care a fost proiectat. Conductorii trebuie să fie izolați în mod corespunzător.Cablurile trebuie să fie adecvate condițiilor în care se prevede a fi utilizate, în special condițiile de temperatură și de compatibilitate cu fluidele.Cablurile trebuie să fie conforme cu ISO 6722-1:2011 + Cor 01: 2012, ISO 6722-2:2013, ISO 19642-3:2019, ISO 19642-4:2019, ISO 19642-5:2019 sau ISO 19642-6:2019.Cablurile trebuie să fie fixate sigur și poziționate astfel încât să fie protejate față de solicitările mecanice și termice.9.2.2.2.2.Protecție suplimentarăCablurile situate în spatele cabinei șoferului și pe remorci trebuie protejate suplimentar pentru a reduce la minimum riscurile accidentale de aprindere sau scurtcircuit în cazul unui impact sau al deformărilor.Protecția suplimentară trebuie să fie adecvată condițiilor normale de utilizare a vehiculului.Protecția suplimentară se consideră conformă dacă sunt utilizate cabluri multifilare conforme cu ISO 14572:2011, ISO 19642-7:2019, ISO 19642-8, ISO 19642-9 sau ISO 19642-10:2019 ori se utilizează unul dintre exemplele din figurile de la pct. 9.2.2.2.2.1 la 9.2.2.2.2.4*) de mai jos sau orice altă configurație care prezintă o protecție similară adecvată.*) Figurile 9.2.2.2.2.1-9.2.2.2.2.4 sunt reproduse în facsimil.Cablurile senzorilor de viteză de la roți nu au nevoie de protecție suplimentară.Vehiculele EX/II care sunt van-uri cu pereți rigizi construite într-o singură etapă și la care cablajul din spatele cabinei șoferului este protejat de caroserie sunt considerate ca îndeplinind cerința referitoare la protecția suplimentară.9.2.2.3.Siguranțe și disjunctoareToate circuitele trebuie protejate prin siguranțe fuzibile sau disjunctoare automate, cu excepția următoarelor circuite:– de la bateria de pornire la sistemul de pornire la rece;– de la bateria de pornire la alternator;– de la alternator la cutia cu siguranțe fuzibile sau disjunctoare;– de la bateria de pornire la demarorul motorului;– de la bateria de pornire la cutia de comandă a sistemului de frânare de încetinire (a se vedea pct. 9.2.3.1.2), dacă acest sistem este electric sau electromagnetic;– de la bateria de pornire la mecanismul electric de ridicare a axei.Circuitele neprotejate de mai sus trebuie să fie cât mai scurte posibil.->9.2.2.4.BateriiBornele bateriei trebuie să fie izolate electric sau bateria trebuie acoperită cu un capac izolator.->Bateriile care pot produce gaze inflamabile și care nu sunt situate sub capota motorului trebuie instalate într-o cutie ventilată.9.2.2.5.->IluminareNu trebuie utilizate surse de lumină cu dulie filetată.9.2.2.6.->Conexiuni electrice între autovehicule și remorci9.2.2.6.1.Conexiunile electrice trebuie să fie proiectate astfel încât să prevină:– pătrunderea umezelii și a murdăriei; părțile conectate trebuie să aibă cel puțin gradul de protecție IP54 conform standardului CEI 60529;– debranșarea accidentală; conectoarele trebuie să îndeplinească prescripțiile de la punctul 5.6 din ISO 4091:2003.9.2.2.6.2.->Prescripțiile de la pct. 9.2.2.6.1 se consideră a fi îndeplinite:– pentru conectoarele standardizate pentru scopuri specifice în conformitate cu ISO 12098:2004^2), ISO 7638:2003^2), EN 15207:2014 sau ISO 25981:2008^2);^2) ISO 4009 la care se face referire în acest standard nu trebuie aplicat.– în cazul în care conexiunile electrice fac parte dintr-un sistem automat de cuplare [a se vedea Regulamentul ONU nr. 55^3)].^3) Regulamentul ONU nr. 55 (Dispoziții uniforme privind omologarea componentelor mecanice de cuplare ale ansamblurilor de vehicule). ->9.2.2.6.3.Conexiunile electrice folosite pentru alte scopuri care țin de buna funcționare a vehiculelor și echipamentelor acestora pot fi folosite cu condiția să îndeplinească prescripțiile de la pct. 9.2.2.6.1.9.2.2.7.->TensiuneTensiunea nominală a sistemului electric nu trebuie să depășească 25 V c.a. sau 60 V c.c.Tensiuni superioare sunt admise în părțile izolate galvanic ale sistemului electric cu condiția ca aceste părți să nu fie localizate la mai puțin 0,5 metri de exteriorul compartimentului de încărcare sau al cisternei.->În plus, sistemele care funcționează la o tensiune mai mare de 1.000 V c.a. sau 1.500 V c.c. trebuie amplasate într-o cutie închisă.Utilizarea surselor de lumină cu xenon este permisă numai în cazul în care acestea au startere integrate.->9.2.2.8.Întrerupătorul principal al bateriei9.2.2.8.1.->Un întrerupător pentru întreruperea circuitelor electrice trebuie montat cât mai aproape posibil de baterie. Dacă se utilizează un întrerupător monopolar, acesta trebuie plasat pe conductorul de alimentare, și nu pe cel de legare la masă.9.2.2.8.2.Un dispozitiv de comandă pentru facilitarea funcțiilor de deconectare și reconectare ale întrerupătorului trebuie instalat în cabina conducătorului auto. Acesta trebuie să fie ușor accesibil pentru conducătorul auto și semnalizat distinct. Acest dispozitiv trebuie protejat împotriva acționării involuntare, fie printr-un capac de protecție, fie cu un dispozitiv de comandă cu mișcare dublă, fie prin alte mijloace corespunzătoare. Pot fi instalate dispozitive de comandă suplimentare, cu condiția ca acestea să fie identificate în mod distinct și protejate împotriva unei acționări involuntare. Dacă dispozitivul (dispozitivele) de comandă este (sunt) acționat(e) electric, circuitele dispozitivului (dispozitivelor) de comandă trebuie să respecte prescripțiile de la pct. 9.2.2.9.9.2.2.8.3.->Întrerupătorul trebuie să întrerupă circuitele într-un interval de 10 secunde după acționarea dispozitivului de comandă.9.2.2.8.4.Întrerupătorul trebuie plasat într-o cutie având un grad de protecție IP65 conform standardului CEI 60529.9.2.2.8.5.->Conexiunile electrice la întrerupător trebuie să aibă un grad de protecție IP54 conform standardului CEI 60529. Totuși, acest lucru nu este necesar dacă aceste conexiuni se află în interiorul unei cutii, care poate fi cea a bateriei. În acest caz, este suficientă protejarea acestor conexiuni împotriva scurtcircuitelor prin intermediul unui capac din cauciuc, de exemplu.9.2.2.9.Circuite alimentate în permanență9.2.2.9.1.->a)Acele părți ale instalației electrice, inclusiv conductorii, care trebuie să rămână sub tensiune atunci când întrerupătorul bateriei este deschis trebuie să aibă caracteristici adecvate pentru utilizarea în zone periculoase. Acest echipament trebuie să satisfacă dispozițiile generale ale standardului CEI 60079, părțile 0 și 14^4), și dispozițiile suplimentare aplicabile ale standardului CEI 60079, părțile 1, 2, 5, 6, 7, 11, 15, 18, 26 sau 28.b)->Pentru aplicarea standardului CEI 60079, partea 14^4), trebuie utilizată clasificarea următoare:Echipamentul electric aflat permanent sub tensiune, inclusiv conductorii, care nu este supus prescripțiilor pct. 9.2.2.4 și 9.2.2.8 trebuie să satisfacă prescripțiile aplicabile zonei 1 pentru echipamentul electric în general sau prescripțiile aplicabile zonei 2 pentru echipamentul electric situat în cabina conducătorului auto. Trebuie îndeplinite prescripțiile aplicabile grupei de explozie IIC, clasa de temperatură T6.Totuși, pentru echipamentul electric aflat în permanență sub tensiune, instalat într-un mediu unde temperatura determinată de echipamentul neelectric situat în același mediu depășește limita de temperatură T6, clasa de temperatură a echipamentului electric aflat sub tensiune în permanență trebuie să fie cel puțin T4.->^4) Dispozițiile standardului CEI 60079, partea 14, nu prevalează asupra dispozițiilor prezentei părți.c)->Conductorii de alimentare pentru echipamentul electric aflat în permanență sub tensiune fie trebuie să îndeplinească prescripțiile standardului CEI 60079, partea 7 („Securitate crescută“), și să fie protejați de o siguranță sau întrerupător automat al circuitului plasat cât mai aproape posibil de sursa de alimentare, fie, în cazul unui „echipament de siguranță intrinsec“, trebuie să fie protejați printr-un dispozitiv de siguranță plasat cât mai aproape posibil de sursa de alimentare.9.2.2.9.2.Conexiunile de derivație ale întrerupătorului principal al bateriei pentru echipamentul electric care trebuie să rămână sub tensiune atunci când întrerupătorul bateriei este deschis trebuie protejate împotriva supraîncălzirii printr-o metodă adecvată, cum ar fi o siguranță fuzibilă, un întrerupător sau un dispozitiv de siguranță (limitator de curent).9.2.3.->Echipament de frânare9.2.3.1.Dispoziții generale9.2.3.1.1.->Autovehiculele și remorcile destinate să constituie o unitate de transport pentru mărfuri periculoase trebuie să îndeplinească toate prescripțiile tehnice aplicabile din Regulamentul ONU nr. 13^5), cu modificările ulterioare, conform datelor de aplicare specificate în acesta. Vehiculele echipate cu un sistem de frânare electrică recuperativă trebuie să îndeplinească toate prescripțiile tehnice aplicabile din Regulamentul ONU nr. 13, astfel cum a fost modificat cel puțin prin seria 11 de amendamente, după caz.^5) Regulamentul ONU nr. 13 (Dispoziții uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M, N și O în ceea ce privește frânarea).9.2.3.1.2.->Vehiculele EX/II, EX/III, FL și AT trebuie să îndeplinească dispozițiile din anexa 5 la Regulamentul ONU nr. 13.9.2.3.2.(Abrogat)9.2.4.->Prevenirea riscurilor de incendiu9.2.4.1.Dispoziții generaleDispozițiile tehnice de mai jos se aplică conform tabelului de la pct. 9.2.1.->9.2.4.2.(Abrogat)9.2.4.3.->Rezervoare și butelii de combustibilNOTĂ:Pct. 9.2.4.3 se aplică de asemenea pentru rezervoarele și buteliile de combustibil utilizate pentru vehiculele hibride care includ un grup motopropulsor electric asociat transmisiei mecanice a motorului cu ardere internă sau care utilizează un motor cu ardere internă pentru antrenarea unui generator în scopul alimentării grupului motopropulsor electric.Rezervoarele și buteliile de combustibil pentru alimentarea motorului vehiculului trebuie să îndeplinească următoarele prescripții:a)->în caz de scurgere în condiții normale de transport, combustibilul lichid sau faza lichidă a combustibilului gazos trebuie să se scurgă către sol și nu trebuie să vină în contact cu încărcătura sau cu părțile calde ale vehiculului;b)rezervoarele pentru combustibili lichizi trebuie să respecte prescripțiile Regulamentului ONU nr. 34^6); rezervoarele care conțin benzină trebuie echipate cu un dispozitiv antiflacără eficient, care să se adapteze la orificiul de umplere, sau cu un dispozitiv care permite menținerea acestui orificiu închis ermetic. Rezervoarele pentru GNL și buteliile pentru GNC trebuie să îndeplinească prescripțiile aplicabile ale Regulamentului ONU nr. 110^7). Rezervoarele pentru GPL trebuie să îndeplinească prescripțiile aplicabile ale Regulamentului ONU nr. 67^8);^6) Regulamentul ONU nr. 34 (Dispoziții uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce privește riscurile de incendiu).->^7) Regulamentul ONU nr. 110 [Dispoziții uniforme privind omologarea:I.Componentelor specifice ale autovehiculelor care utilizează în sistemele lor de propulsie gaz natural comprimat (GNC) și/sau gaz natural lichefiat (GNL);II.->Vehiculelor în ceea ce privește instalarea componentelor specifice de un tip omologat pentru utilizarea gazului natural comprimat (GNC) și/sau a gazului natural lichefiat (GNL) în sistemul lor de propulsie].>^8) Regulamentul ONU nr. 67 (Dispoziții uniforme privind omologarea:I.Echipamentelor specifice pentru vehiculele din categoria M și N, care utilizează gaz petrolier lichefiat în sistemul de propulsie;II.Vehiculelor din categoria M și N dotate cu echipamente specifice pentru utilizarea gazului petrolier lichefiat în sistemul lor de propulsie, în ceea ce privește instalarea unui astfel de echipament).c)orificiile de descărcare ale dispozitivelor de siguranță și/sau ale supapelor de siguranță ale rezervoarelor de combustibil care conțin combustibili gazoși trebuie să fie orientate într-o altă direcție decât cea a prizelor de aer, a rezervoarelor de combustibil, a încărcăturii sau a părților calde ale vehiculului și nu trebuie să afecteze suprafețele închise, alte vehicule, sistemele montate la exterior care au prize de aer (de exemplu, sistemele de aer condiționat), admisia motorului sau evacuarea motorului. Conductele sistemului de alimentare nu trebuie fixate pe rezervorul cisternei care conține încărcătura.9.2.4.4.->MotorNOTĂ:Pct. 9.2.4.4 se aplică de asemenea pentru vehiculele hibride care includ un grup motopropulsor electric asociat transmisiei mecanice a motorului cu ardere internă sau care utilizează un motor cu ardere internă pentru antrenarea unui generator în scopul alimentării grupului motopropulsor electric.Motorul care propulsează vehiculul trebuie echipat și amplasat astfel încât să se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. Utilizarea GNC sau GNL drept combustibil este permisă numai dacă componentele specifice pentru GNC și GNL sunt omologate în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 110 și îndeplinesc prescripțiile de la pct. 9.2.2. Instalarea pe vehicul trebuie să respecte prescripțiile de la pct. 9.2.2 și prescripțiile tehnice ale Regulamentului ONU nr. 110. Utilizarea GPL drept combustibil este permisă numai dacă componentele specifice sunt omologate în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 67 și îndeplinesc prescripțiile de la pct. 9.2.2. Instalarea pe vehicul trebuie să respecte prescripțiile de la pct. 9.2.2 și prescripțiile tehnice ale Regulamentului ONU nr. 67.->În cazul vehiculelor EX/II și EX/III, motorul trebuie să fie un motor cu aprindere prin comprimare care folosește numai combustibili lichizi cu punct de aprindere mai mare de 55 °C. Gazele nu trebuie utilizate.9.2.4.5.Sistem de evacuareSistemul de evacuare (inclusiv tubulatura de evacuare) trebuie direcționat sau protejat astfel încât să se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. Părțile sistemului de evacuare situate direct sub rezervorul de combustibil (diesel) trebuie să se găsească la o distanță de cel puțin 100 mm sau să fie protejate printr-un ecran termic.9.2.4.6.Grup motopropulsor electricNOTĂ:Pct. 9.2.4.6 se aplică de asemenea pentru vehiculele hibride care includ un grup motopropulsor electric asociat transmisiei mecanice a motorului cu ardere internă. Grupurile motopropulsoare electrice nu trebuie utilizate pentru vehiculele EX și FL.Grupul motopropulsor electric trebuie să îndeplinească prescripțiile Regulamentului ONU nr. 100, astfel cum a fost modificat cel puțin prin seria 03 de amendamente. Trebuie luate măsuri pentru evitarea oricărui pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii.9.2.4.7.Frâna de încetinire a vehicululuiVehiculele echipate cu un sistem de frânare de încetinire care emite temperaturi ridicate, plasat în spatele peretelui din spate al cabinei, trebuie prevăzute cu un ecran termic între acest sistem și cisternă sau încărcătură, fixat solid și astfel dispus încât să permită evitarea oricărei încălziri, chiar locală, a peretelui cisternei sau a încărcăturii.În plus, acest ecran termic trebuie să protejeze sistemul de frânare împotriva scurgerilor, chiar accidentale, ale produsului transportat. Se va considera drept satisfăcătoare o protecție care are, de exemplu, un ecran cu pereți dubli.9.2.4.8.Dispozitive de încălzire cu combustie9.2.4.8.1.Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripțiile tehnice aplicabile din Regulamentul ONU nr. 122^9), cu modificările ulterioare, în conformitate cu datele de aplicare specificate în acesta, precum și prevederile de la pct. 9.2.4.8.2 până la pct. 9.2.4.8.6 aplicabile conform tabelului de la pct. 9.2.1.^9) Regulamentul ONU nr. 122 (Dispoziții uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M, N și O în ceea ce privește sistemele lor de încălzire).9.2.4.8.2.Dispozitivele de încălzire cu combustie și conductele lor de evacuare a gazelor trebuie concepute, amplasate și protejate sau acoperite astfel încât să prevină orice risc inacceptabil de încălzire ori de aprindere a încărcăturii. Această prescripție se consideră satisfăcută dacă rezervorul și sistemul de evacuare ale dispozitivului sunt conforme cu dispozițiile similare celor prescrise pentru rezervoarele de combustibil și sistemele de evacuare ale vehiculelor de la pct. 9.2.4.3 și, respectiv, pct. 9.2.4.5.9.2.4.8.3.Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să poată fi scoase din funcțiune cel puțin prin următoarele metode:a)întrerupere manuală deliberată din cabina conducătorului auto;b)oprirea motorului vehiculului; în acest caz, dispozitivul de încălzire poate fi repus în funcțiune manual de către conducătorul auto;c)pornirea unei pompe de alimentare de pe autovehiculul pentru substanțele periculoase transportate.9.2.4.8.4.O funcționare reziduală este permisă după ce dispozitivele de încălzire au fost scoase din funcțiune. Pentru metodele de la pct. 9.2.4.8.3 lit. b) și c), alimentarea cu aer de combustie trebuie să fie întreruptă prin măsuri adecvate, după un ciclu de funcționare reziduală de maximum 40 de secunde. Trebuie utilizate numai dispozitive de încălzire cu combustie pentru care s-a demonstrat că schimbătorul de căldură rezistă la un ciclu de funcționare reziduală redus de 40 de secunde pe durata utilizării normale.9.2.4.8.5.Dispozitivul de încălzire cu combustie trebuie pus în funcțiune manual. Dispozitivele de programare sunt interzise.9.2.4.8.6.Sistemele de încălzire cu combustie care utilizează combustibili gazoși nu sunt permise.9.2.5.Dispozitiv de limitare a vitezeiAutovehiculele (purtătoare și tractoarele pentru semiremorci) cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone trebuie echipate cu un dispozitiv de limitare a vitezei sau cu o funcție de limitare a vitezei, conform prescripțiilor tehnice din Regulamentul ONU nr. 89^10), cu modificările ulterioare. Dispozitivul de limitare a vitezei sau funcția de limitare a vitezei va fi reglat(ă) astfel încât viteza să nu depășească 90 km/h.^10) Regulamentul ONU nr. 89 [Dispoziții uniforme privind omologarea:I.Vehiculelor cu privire la limitarea vitezei maxime sau la funcția reglabilă de limitare a vitezei;II.Vehiculelor cu privire la instalarea unui dispozitiv limitator de viteză (DLV) sau a unui dispozitiv limitator reglabil de viteză (DLRV) de tip omologat;III.Dispozitivelor limitatoare de viteză (DLV) și a dispozitivelor limitatoare reglabile de viteză (DLRV)].9.2.6.Dispozitive de cuplare ale autovehiculelor și remorcilorDispozitivele de cuplare ale autovehiculelor și remorcilor trebuie să îndeplinească prescripțiile Regulamentului ONU nr. 55, cu modificările ulterioare, conform datelor de aplicare specificate în acesta.9.2.7.Prevenirea altor riscuri cauzate de combustibili9.2.7.1.Sistemele de alimentare cu GNL ale motoarelor trebuie să fie echipate și situate astfel încât să fie evitat orice pericol pentru încărcătură care poate fi cauzat de faptul că gazul este refrigerat.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x