În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b) și f) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian și ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor,ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor emite prezentul ordin. +
Articolul IAnexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 767/2015 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române RACR-HA „Hărți aeronautice“, ediția 3/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 491 și 491 bis din 6 iulie 2015, se modifică și se completează după cum urmează:1.La capitolul 1 punctul 1.1, definiția „Altitudine/Înălțime a procedurii/Procedure altitude/Height“ se modifică și va avea următorul cuprins:Altitudine/Înălțime a procedurii/Procedure altitude/ Height – o altitudine/înălțime publicată, utilizată în definirea profilului vertical al procedurii de zbor, la sau deasupra altitudinii/înălțimii minime de trecere a obstacolelor stabilite. … 2.La capitolul 1 punctul 1.1, definiția „Calitatea datelor/ Data quality“ se modifică și va avea următorul cuprins: Calitatea datelor/Data quality – gradul sau nivelul de încredere că datele furnizate îndeplinesc cerințele în materie de date ale utilizatorului legate de acuratețe, rezoluție, integritate (sau un nivel de încredere echivalent), trasabilitate, actualitate, integralitate și format. … 3.La capitolul 1 punctul 1.1 definiția „Model digital al cotelor (DEM)/Digital Elevation Model (DEM)“ se modifică și va avea următorul cuprins: Model numeric al cotei (DEM)/Digital Elevation Model (DEM) – reprezentarea suprafeței terenului prin valori continue ale cotelor în toate punctele de intersecție ale unei grile (grid) definite, raportate la un sistem de referință comun. Notă: Modelul numeric al terenului (Digital Terrain Model, DTM) este uneori referit ca DEM. … 4.La capitolul 1 punctul 1.1, definiția „Rezoluție/ Resolution“ se modifică și va avea următorul cuprins: Rezoluția datelor/Data resolution – un număr de unități sau cifre în care se exprimă și se utilizează o valoare măsurată sau calculată. … 5.La capitolul 2 punctul 2.17, subpunctul 2.17.1 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.17.1.Furnizorul de servicii de informare aeronautică trebuie să ia toate măsurile necesare pentru introducerea unui sistem al calității, care conține proceduri, procese și resursele necesare implementării managementului calității în fiecare etapă funcțională, așa cum este prezentat în anexa 15 OACI, articolul 3.6. Utilizarea unui astfel de management al calității trebuie să poată fi demonstrată pentru fiecare etapă funcțională, ori de câte ori se impune acest lucru. Suplimentar, furnizorul de servicii de informare aeronautică și originatorii datelor aeronautice trebuie să se asigure că au fost stabilite proceduri care demonstrează în orice moment trasabilitatea datelor aeronautice, începând de la originea lor, în vederea corectării oricăror anomalii sau erori detectate în timpul fazelor de producere, întreținere sau al utilizării operaționale. Notă: Specificații referitoare la sistemul calității sunt prevăzute în anexa 15 OACI, capitolul 3. … … 6.La capitolul 2 punctul 2.17, subpunctul 2.17.2 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.17.2.AACR, furnizorul de servicii de informare aeronautică și originatorii datelor aeronautice trebuie să se asigure că rezoluția datelor aeronautice reprezentate pe hărți este cea specificată pentru fiecare tip de hartă.Notă: Specificațiile referitoare la rezoluția hărții pentru datele aeronautice sunt cuprinse în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 7.La capitolul 2 punctul 2.17, subpunctul 2.17.3 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.17.3.AACR, furnizorul de servicii de informare aeronautică și originatorii datelor aeronautice trebuie să se asigure că integritatea datelor aeronautice este menținută pe parcursul întregului proces de la generare până la distribuția către următorul utilizator.Notă: Specificațiile referitoare la clasificarea integrității pentru datele aeronautice sunt cuprinse în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 8.La capitolul 2 punctul 2.17, subpunctele 2.17.4 și 2.17.5 se abrogă. … 9.La capitolul 2 punctul 2.17, subpunctul 2.17.6 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.17.6.Tehnicile pentru detectarea erorilor datelor digitale trebuie utilizate pe timpul transmiterii și/sau păstrării datelor aeronautice și a seturilor de date digitale. Notă: Specificații detaliate privind tehnicile de detectare a erorilor datelor digitale sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066). … … 10.La capitolul 2 punctul 2.18 subpunctul 2.18.1, paragraful 2.18.1.3 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.18.1.3.Rezoluția de publicare a coordonatelor geografice trebuie să fie cea specificată pentru fiecare tip de hartă. Nota 1: Specificații legate de determinarea și raportarea coordonatelor aeronautice în sistem WGS-84 (acuratețea măsurării și integritatea datelor) pentru pozițiile geografice stabilite de serviciile de trafic aerian sunt prezentate în anexa 11 OACI, capitolul 2, iar pentru pozițiile referitoare la aerodrom/heliport, în anexa 14, volumul I capitolul 2 și volumul II capitolul 2.Nota 2: Specificațiile privind acuratețea și clasificarea integrității datelor aeronautice în sistem WGS-84 sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 11.La capitolul 2 punctul 2.18 subpunctul 2.18.1, paragraful 2.18.1.4 se abrogă. … 12.La capitolul 2 punctul 2.18 subpunctul 2.18.2, paragraful 2.18.2.3 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.18.2.3.Suplimentar față de înălțimea ortometrică, pentru anumite poziții la sol măsurate, se publică și ondulația geoidului (raportată la elipsoidul WGS-84).Nota 1: Specificații referitoare la determinarea și comunicarea elevației și ondulației geoidului (acuratețea la momentul măsurării și integritatea datelor) la pozițiile specifice ale aerodromurilor/heliporturilor se găsesc în anexa 14, volumul I capitolul 2 și volumul II capitolul 2.Nota 2: Specificațiile privind acuratețea și clasificarea integrității datelor, a înălțimii și a ondulației geoidului pentru poziții specifice ale aerodromului/heliportului sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 13.La capitolul 2 punctul 2.18 subpunctul 2.18.2, paragraful 2.18.2.4 se modifică și va avea următorul cuprins: 2.18.2.4.Rezoluția de prezentare pe hartă a cotei și ondulației geoidului trebuie să fie cea specificată pentru fiecare tip de hartă în parte.Notă: Specificațiile privind rezoluția hărții pentru cotă și ondulația geoidului sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 14.La capitolul 5, punctul 5.4 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.4.Acoperirea hărțiiDimensiunea fiecărei hărți trebuie să fie suficientă astfel încât să acopere zona 2, așa cum este specificat în anexa 15 OACI capitolul 5. … … 15.La capitolul 5 punctul 5.5 subpunctul 5.5.2, paragraful 5.5.2.1 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.5.2.1.Elementul teren și atributele corespunzătoare, reprezentate sau legate de hartă prin baza de date, se vor baza pe seturile de date de teren electronice care satisfac cerințele anexei 15 OACI capitolul 5. Notă: Specificațiile privind seturile de date de teren sunt cuprinse în PANS-AIM (Document OACI 10066), capitolul 5 și în anexele 1 și 6. … … 16.La capitolul 5 punctul 5.5 subpunctul 5.5.2, paragraful 5.5.2.2 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.5.2.2.Elementul teren trebuie prezentat într-un mod care să asigure o imagine generală, eficientă asupra terenului. Aceasta va fi o reprezentare a suprafeței terenului prin valori continue ale cotei la toate intersecțiile grilei definite, cunoscută, de asemenea, ca model numeric al cotei (Digital Elevation Model – DEM).Notă: În conformitate cu anexa 15 OACI, capitolul 5, și PANS-AIM (Document OACI 10066), capitolul 5, DEM pentru distanța dintre puncte în zona 2 (grila) este de 1 secundă de arc (aproximativ 30 m). … … 17.La capitolul 5 punctul 5.5 subpunctul 5.5.2, paragraful 5.5.2.6 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.5.2.6.Atributele suplimentare ale terenului prevăzute în baza (bazele) de date trebuie să fie legate de caracteristica reprezentată a terenului. Notă: Specificațiile privind atributele terenului sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 6, tabel A6-1. … … 18.La capitolul 5 punctul 5.5 subpunctul 5.5.3, paragraful 5.5.3.1 se modifică și va avea următorul cuprins: 5.5.3.1.Elementele obstacol și atributele corespunzătoare, reprezentate sau legate de hartă prin baza de date, se vor baza pe seturile de date de obstaculare care satisfac cerințele anexei 15 OACI, capitolul 5.Notă: Specificațiile privind seturile de date privind obstacolele sunt conținute în PANS-AIM (Document 10066), capitolul 5 și în anexele 1, 6. … … 19.La capitolul 5 punctul 5.5 subpunctul 5.5.3, paragraful 5.5.3.4 se modifică și va avea următorul cuprins:5.5.3.4.Atributele suplimentare ale obstacolelor prevăzute în baza (bazele) de date ar trebui să fie legate de elementele obstacol reprezentate. Notă: Specificațiile privind atributele obstacolelor sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 6, tabel A6-2. … … 20.La capitolul 5 punctul 5.5 subpunctul 5.5.4, paragraful 5.5.4.1 se modifică și va avea următorul cuprins:5.5.4.1.Elementele de aerodrom și atributele corespunzătoare, care sunt prezentate și legate de hartă prin baza de date, se vor baza pe datele aerodromului care satisfac cerințele anexei 15 OACI, capitolul 5.Notă: Specificațiile privind elementele de aerodrom și atributele asociate sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), capitolul 5 și în anexa 1. … … 21.La capitolul 5 punctul 5.6, subpunctul 5.6.1 se modifică și va avea următorul cuprins:5.6.1.Valoarea acurateței datelor aeronautice de teren și obstaculare trebuie să fie în concordanță cu utilizarea prevăzută.Notă: Specificațiile privind acuratețea datelor aeronautice de teren și obstaculare sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 22.La capitolul 5 punctul 5.6, subpunctul 5.6.2 se modifică și va avea următorul cuprins:5.6.2.Rezoluția datelor aeronautice de teren și obstaculare trebuie să fie corespunzătoare acurateței efective a datelor.Notă: Specificațiile privind nivelul rezoluției datelor aeronautice de teren și obstaculare sunt conținute în PANS-AIM (Document OACI 10066), anexa 1. … … 23.La capitolul 7 punctul 7.6, subpunctul 7.6.2 se modifică și va avea următorul cuprins:7.6.2.În fiecare careu format de paralele și meridiane se înscrie altitudinea minimă de zonă, cu excepția situației prevăzute la paragraful 7.6.3. Nota 1: Careurile formate de paralele și meridiane, în mod normal, corespund unui grad complet de latitudine și longitudine. Indiferent de scara hărții utilizate, altitudinea minimă de sector se referă la careul rezultat. Nota 2: Metoda de determinare a altitudinii minime de zonă este inclusă în Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor (PANS-OPS, Doc 8168), volumul II, partea I, secțiunea 2, capitolul 1, paragraful 1.9. … … 24.La capitolul 7 punctul 7.9 subpunctul 7.9.3 paragraful 7.9.3.1.1, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d)toate rutele ATS destinate zborului pe rută, inclusiv indicativul de rută, direcția traiectului rotunjită la cel mai apropiat grad pentru ambele direcții de-a lungul fiecărui segment de rută și, acolo unde este stabilită, denumirea specificației/ specificațiilor de navigație, incluzând orice limitări, precum și direcția fluxului de trafic aerian. Notă: Materialul de îndrumare referitor la organizarea rutelor ATS publicate în vederea desfășurării zborului pe rută, care poate fi folosit pentru a facilita realizarea hărților, este inclus în manualul Servicii de informare aeronautică (Document OACI 8126). … … 25.La capitolul 7 punctul 7.9 subpunctul 7.9.3 paragraful 7.9.3.1.1, litera k) se modifică și va avea următorul cuprins:k)echipamentele de comunicație enumerate, canalele acestora și, dacă este aplicabil, adresa lor de acces și codul comunicațiilor voce prin satelit (SATVOICE); … … 26.La capitolul 8 punctul 8.9, subpunctul 8.9.3 se modifică și va avea următorul cuprins:8.9.3.Altitudinile minime ale zonei Altitudinile minime ale zonei trebuie indicate în cadrul unor careuri formate din paralele și meridiane. Nota 1: Careurile formate de paralele și meridiane, în mod normal, corespund unui grad complet de latitudine și longitudine. Indiferent de scara hărții utilizate, altitudinea minimă de sector se referă la careul rezultat. Nota 2: Metoda de determinare a altitudinii minime de zonă este inclusă în Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor (PANS-OPS, Doc 8168), volumul II partea I secțiunea 2 capitolul 1, paragraful 1.9. … … 27.La capitolul 8 punctul 8.9 subpunctul 8.9.4 paragraful 8.9.4.1.1, litera o) se modifică și va avea următorul cuprins:o)echipamentele de comunicație enumerate, împreună cu canalele acestora și, dacă este aplicabil, adresa lor de acces și codul SATVOICE; … … 28.La capitolul 9 punctul 9.9 subpunctul 9.9.3, paragraful 9.9.3.2 se modifică și va avea următorul cuprins: 9.9.3.2.Acolo unde altitudinea minimă de sector nu este stabilită, harta este desenată la scară și este indicată altitudinea minimă de zonă în interiorul cadranelor formate din paralele și meridiane. Altitudinile minime de zonă sunt indicate de asemenea în acele părți ale hărții neacoperite de altitudini minime de sector. Nota 1: Careurile formate de paralele și meridiane, în mod normal, corespund unei jumătăți de grad de latitudine și longitudine. Indiferent de scara hărții utilizate, altitudinea minimă de sector se referă la careul rezultat. Nota 2: Metoda de determinare a altitudinii minime de zonă este inclusă în Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor (PANS-OPS, Doc 8168), volumul II partea I secțiunea 2 capitolul 1 paragraful 1.9. … … 29.La capitolul 9 punctul 9.9 subpunctul 9.9.4 paragraful 9.9.4.1.1, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)o reprezentare grafică a fiecărei rute standard de plecare-instrumentală, incluzând:1)în cazul procedurilor de plecare proiectate pentru elicoptere, termenul «CAT H» trebuie să fie marcat pe harta de plecare vedere plan; … 2)indicativul rutei; … 3)punctele semnificative care definesc ruta; … 4)direcția sau radialul rotunjit la cel mai apropiat grad, de-a lungul fiecărui segment de rută; … 5)distanțele rotunjite la kilometru sau la milă nautică între punctele semnificative; … 6)altitudini minime de siguranță pentru trecerea peste obstacole, în lungul rutei sau segmentelor de rută, și altitudinile obligate ale procedurii, rotunjite superior la 50 m sau 100 ft, precum și eventualele restricții la nivelul de zbor; … 7)când harta este desenată la scară și aeronava este dirijată la plecare, altitudinile minime de vectorizare, rotunjite la 50 m sau 100 ft, trebuie clar identificate. … Nota 1: Atunci când sistemele de supraveghere ATS sunt folosite pentru vectorizarea aeronavelor către sau dinspre puncte semnificative de pe o rută de plecare standard, procedurile relevante pot fi reprezentate pe harta SID, cu excepția cazului când aceste informații ar aglomera prea mult harta.Nota 2: Atunci când densitatea informației ar fi prea mare, va fi furnizată o hartă specială pentru altitudinile minime de supraveghere ATC. În acest caz, elementele indicate la pct. 6) nu mai trebuie să apară și pe harta SID. … … 30.La capitolul 9 punctul 9.9 subpunctul 9.9.4 paragraful 9.9.4.1.1 litera j), punctul 2) se modifică și va avea următorul cuprins:2)frecvență și, dacă este cazul, codul SATVOICE; … … 31.La capitolul 10 punctul 10.9 subpunctul 10.9.3, paragraful 10.9.3.2 se modifică și va avea următorul cuprins:10.9.3.2.Acolo unde altitudinea minimă de sector nu este stabilită, harta este desenată la scară și este indicată altitudinea minimă de zonă în interiorul cadranelor formate din paralele și meridiane. Altitudinile minime de zonă trebuie indicate de asemenea în acele părți ale hărții neacoperite de altitudini minime de sector. Nota 1: Careurile formate de paralele și meridiane, în mod normal, corespund unei jumătăți de grad de latitudine și longitudine. Indiferent de scara hărții utilizate, altitudinea minimă de sector se referă la careul rezultat. Nota 2: Metoda de determinare a altitudinii minime de zonă este inclusă în Proceduri de navigație aeriană – Operarea aeronavelor (PANS-OPS, Doc 8168), volumul II partea I secțiunea 2 capitolul 1 paragraful 1.9. … … 32.La capitolul 10 punctul 10.9 subpunctul 10.9.4 paragraful 10.9.4.1.1 litera i), punctul 2) se modifică și va avea următorul cuprins:2)frecvență și, dacă este cazul, codul SATVOICE; … … 33.La capitolul 10 punctul 10.9 subpunctul 10.9.4 paragraful 10.9.4.1.1, după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:k)în cazul procedurilor de sosire pentru o apropiere instrumentală, proiectate pentru elicoptere, termenul „CAT H“ trebuie să fie marcat pe harta de sosire vedere plan. … … 34.La capitolul 11 punctul 11.10 subpunctul 11.10.2, după paragraful 11.10.2.7 se introduce un nou paragraf, paragraful 11.10.2.8, cu următorul cuprins:11.10.2.8.Obstacolele care penetrează suprafața segmentului cu referință la vedere trebuie să fie marcate pe hartă. Notă: Materialul de îndrumare cu privire la marcarea pe hartă a penetrărilor VSS poate fi găsit în Manualul Hărților Aeronautice (Document OACI 8697). … … 35.La capitolul 11 punctul 11.10 subpunctul 11.10.8, paragraful 11.10.8.8 se modifică și va avea următorul cuprins:11.10.8.8.Dacă gradientul/unghiul de coborâre de apropiere finală pentru procedura de apropiere instrumentală depășește valoarea maximă specificată în Procedures for Air Navigation Services – Aircraft Operations (PANS-OPS, Doc 8168) Volume II, trebuie inclusă o notă de avertizare. … … 36.La capitolul 13 punctul 13.6 subpunctul 13.6.1, litera o) se modifică și va avea următorul cuprins:o)echipamentele de comunicație enumerate, împreună cu canalele acestora și, dacă este cazul, adresa lor de acces și codul SATVOICE; … … 37.Anexa nr. 6 „Cerințele de calitate a datelor aeronautice“ se abrogă. … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Lucian Nicolae BodeBucurești, 6 octombrie 2020.Nr. 1.875.