Având în vedere dispozițiile art. 19 lit. c) din Statutul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. prevăzut în anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administrația Națională a Drumurilor din România“, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 3 pct. 22 și al art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor și infrastructurii emite prezentul ordin. +
Articolul ICapitolul 3.2 din anexa la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii, nr. 2.401/2022 pentru aprobarea Strategiei Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. privind dezvoltarea parcărilor sigure și securizate pe rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din administrare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1199 și 1199 bis din 14 decembrie 2022, se modifică și va avea următorul cuprins:3.2.Situația actuală a parcărilor sigure și securizate în RomâniaLa nivel național nu există zone de parcări sigure și securizate pe sectoarele de drumuri de mare viteză aflate în administrarea instituțiilor publice sau a administratorilor căilor de transport. Singurele zone de parcări sigure și securizate din România sunt în administrarea operatorilor privați. Pentru a întări la nivel național direcțiile și viziunea Comisiei Europene de a asigura spații de parcare sigure și securizate pentru transportatori pe întreg teritoriul Uniunii Europene, prin intermediul acestei strategii se dorește stabilirea cadrului de dezvoltare în mod coordonat și armonizat a rețelei de zone de parcări sigure și securizate pe rețeaua de drumuri de mare viteză din administrarea CNAIR – S.A.Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport prevede următoarele:• la secțiunea 3 Infrastructura de transport rutier, art. 17 Componente ale infrastructurii, alin. 4: Printre echipamentele asociate căilor rutiere se pot număra în special echipamentele pentru gestionarea traficului, informare și îndrumare rutieră, pentru perceperea taxelor de utilizare, pentru garantarea siguranței rutiere, pentru reducerea efectelor negative asupra mediului, pentru realimentare sau reîncărcarea vehiculelor cu propulsie alternativă, precum și pentru parcarea în condiții de securitate a vehiculelor comerciale;• la art. 19 Priorități pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere: În promovarea proiectelor de interes comun legate de infrastructura rutieră și în plus față de prioritățile generale stabilite la articolul 10, se acordă prioritate următoarelor aspecte: … (d) asigurarea unui spațiu de parcare adecvat pentru utilizatorii vehiculelor comerciale, oferind condiții corespunzătoare de siguranță și securitate…;• conform art. 39 alin. 2 lit. (c), pentru Rețeaua TEN-T Centrală, înființarea pe autostradă a unor zone de odihnă, la fiecare aproximativ 100 km, în conformitate cu necesitățile societății, ale pieței și cu cele privind mediul înconjurător, cu scopul, printre altele, de a oferi un spațiu de parcare corespunzător utilizatorilor de vehicule comerciale, în condiții corespunzătoare de siguranță și securitate.Așa cum rezultă din prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013, spațiile de parcare sigure și securizate fac parte din Rețeaua TEN-T.În acest sens, dezvoltarea acestor spații de parcare sigure și securizate trebuie făcută, la acest moment, de către CNAIR – S.A., ținând cont de următoarele prevederi din O.U.G. nr. 55/2016:• «Art. 7 – C.N.I.R. este dezvoltatorul de infrastructură de transport rutier de interes public, de natura autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare, precum și a altor elemente de infrastructură rutieră definite conform legii, care fac parte din strategiile naționale sau din documentele strategice aprobate în acest sens, și are drepturile, obligațiile și răspunderile ce îi revin în această calitate potrivit reglementărilor interne și actelor juridice internaționale la care România este parte.»;• «Art. 77 – (1) Până la finalizarea proiectelor aflate în implementare sau până la predarea tuturor proiectelor specificate în ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii, prevăzut la art. 83^1 din prezenta ordonanță de urgență, către C.N.I.R., oricare dintre acestea ar interveni întâi, C.N.A.I.R. desfășoară și următoarele activități:a)proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, administrarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare pentru proiectele pe care le are în implementare, în condiții de siguranță a circulației; … b)asigură implementarea programelor de dezvoltare unitară a rețelei de drumuri publice pentru proiectele pe care le are în implementare, în concordanță cu strategia Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cerințele economiei naționale și cu cele de apărare; codul aferent acestei activități este următorul: CAEN 8413 – Reglementarea și eficientizarea activităților economice ….». … Prin excepție de la regula enunțată mai sus, sub condiția justificării interesului public, se pot dezvolta parcări sigure și securizate exclusiv de nivel bronz, în sensul reglementărilor europene în materie, de către entitățile aflate în subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe terenuri aflate exclusiv în proprietatea publică a statului.Dezvoltarea parcărilor sigure și securizate de către operatori economici privați, pe terenuri proprietate privată, nu poate fi luată în considerare, în sensul îndeplinirii cerinței din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013, deoarece CNAIR – S.A., în afară de rețeaua pe care o administrează, nu are drepturi de impunere de condiționalități/control/verificare asupra unor investiții private realizate pe terenuri proprietate privată.Având în vedere cele mai sus prezentate, rezultă că Strategia pentru dezvoltarea parcărilor sigure și securizate pentru camioane pe drumurile de mare viteză aflate în administrarea CNAIR – S.A. trebuie să țină cont de faptul că parcările sigure și securizate reprezintă parte a infrastructurii TEN-T și ca atare ele pot fi dezvoltate doar ca proiecte de investiții publice.C.N.A.I.R. a emis următoarele avize pentru beneficiari privați, în vederea construirii de parcări sigure și securizate:I)Pe autostrada A1 București-NădlacI^1)Avize emise la faza de proiectare PUZ – care nu dau dreptul la începerea execuției lucrărilor1.km 432 + 252-432 + 587 stânga și dreapta – Aviz faza PUZ nr. 340/704/4.11.2020Spații servicii, parcări securizate, restaurant peste autostradă, benzinării, spălătorii auto, service camioane, vulcanizare și spații cazare în zona A1 Deva-Arad, în intravilanul și extravilanul loc. Colonia Mică, oraș Făget, jud. Timiș … 2.km 447 + 000 stânga și dreapta – Aviz faza PUZ nr. 92/40597/11.06.2019Construire zonă de parcare în condiții de siguranță și securitate pe rețeaua de transport Coridorul Rin-Dunăre Autostrada A1 (Deva-Lugoj) – (Accesul se face din spațiile de servicii și dotări existente la km 447 stânga și dreapta.) … 3.km 500 + 450 stânga – Aviz faza PUZ nr. 92/28685/14.05.2020Parcare securizată și zonă servicii conexe (fără stație PECO) – Accesul se face din spațiul de servicii și dotări existent la km 500 + 600 stânga. … 4.km 540 + 397 dreapta – Aviz faza PUZ nr. 340/701/23.12.2021Parcare securizată și zonă de servicii conexe … 5.km 548 + 340 dreapta – Aviz faza PUZ nr. 340/702/23.12.2021PUZ și RLU, construire stație distribuție carburanți, totem, unipol, panou publicitar și servicii, spălătorie auto, restaurant și parcare … 6.km 548 + 500 stânga – Aviz faza PUZ nr. 92/34931/23.05.2018PUZ și RLU, construire stație distribuție carburanți, totem, unipol, panou publicitar și servicii, spălătorie auto, restaurant și parcare … 7.km 578 + 021 stânga și dreapta – Aviz faza PUZ nr. 340/704/4.11.2020Spații servicii, parcări securizate, restaurant peste autostradă, benzinării, spălătorie auto, service camioane, vulcanizare și spații cazare și panouri fotovoltaice … … I^2)Acorduri prealabile emise la faza de proiectare PAC1.km 112 + 700 dreapta – Aviz faza PAC nr. 92/77986/7.11.2019Amenajare acces la stație distribuție carburanți + parcare securizată în sat Zăvoi, oraș Ștefănești, jud. Argeș(Obiectivul nu este construit.) … 2.km 517 + 000 stânga – Aviz PAC nr. 92/38986/5.06.2019Stație PECO și platformă betonată cu destinația parcare auto (Accesul se face din drumul care face legătura între DJ 693 și A1 – nod rutier.)(Obiectivul este funcțional.) … 3.km 569 + 542 dreapta și 569 + 865 stânga – Aviz faza PAC nr. 340/782/21.10.2021Construire parcare securizată, stație de alimentare cu carburanți, stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice, zona cazare cu servicii(Obiectivul este în curs de execuție.) … … … II)DN 7 București-Nădlac (în zona nodului rutier Pecica)1.km 562 + 622 stânga – Aviz PAC nr. 92/52182/25.08.2016Amenajare intersecție în soluție giratorie la intersecția cu DE 700 pentru acces la zona de prestări servicii și comerț (Există amplasate în incintă containere combustibil.)(Obiectivul este funcțional.) … 2.km 563 + 170 stânga – Aviz PAC nr. 92/52859/26.07.2018Acces la parcare TIR-uri, clădire restaurant, servicii și administrativ cu amenajările aferente, stație de distribuție carburanți și parcare auto(Obiectivul este funcțional) … … III)DN 6 (VO Lugoj) – la aproximativ 1 km de intersecția amenajată între A6 și DN 61.km 498 + 050 dreapta – Aviz PAC nr. 92/49212/8.11.2010Construire stație PECO, parcare și spălătorie TIR, spații cazare(Obiectivul este funcțional.) … 2.km 498 + 050 stânga – Aviz faza PAC nr. 92/62684/17.09.2015Amenajare parcare securizată de camioane, spații servicii și reamenajarea accesului rutier existent la km 498 + 050 dreapta(Obiectivul este funcțional.) … … … +
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai GrindeanuBucurești, 13 octombrie 2023.Nr. 1.865.