privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 140/1999
În baza prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,în conformitate cu art. 2 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă şi ale art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 5/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: +
Articolul IAnexa nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor nr. 140/1999 pentru aprobarea criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete de masă potrivit Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 2 martie 1999, se modifică şi va avea următorul conţinut:"ANEXA Nr. 2CRITERIILEreferitoare la autorizarea funcţionării unităţiloremitente de tichete de masăÎn conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, unităţile emitente de tichete de masă sunt obligate să solicite autorizaţie de funcţionare, care se acordă de către Ministerul Finanţelor Publice, avându-se în vedere următoarele criterii:1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea biletelor de valoare.2. Capitalul social subscris şi vărsat de către unităţile emitente de tichete de masă la data solicitării autorizaţiei de funcţionare trebuie să reprezinte echivalentul în lei a cel puţin 1 milion euro, luându-se în calcul cursul de schimb la data înfiinţării societăţii sau la data ultimei majorări a capitalului social, înregistrată la registrul comerţului.3. Societăţile comerciale care deţin autorizaţie de funcţionare ca unităţi emitente de tichete de masă, valabilă la data prezentului ordin, au obligaţia să îşi majoreze capitalul social subscris şi vărsat, la nivelul prevăzut la pct. 2, până la data de 30 iunie 2005.4. Nerespectarea condiţiilor menţionate la pct. 3 atrage anularea de drept, începând cu data de 1 iulie 2005, a autorizaţiilor de funcţionare deţinute de societăţile în cauză.5. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că dispun de un ansamblu de măsuri de securitate care să garanteze buna funcţionare a sistemului tichetelor de masă, şi anume:a) asigurarea cu personal de specialitate şi dotarea cu echipament şi cu alte mijloace fixe necesare pentru executarea tichetelor de masă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 5/1999; … b) înscrierea elementelor de individualizare şi personalizare, precum şi înscrierea pe tichetele de masă a valorii nominale se vor realiza numai pe teritoriul României; … c) utilizarea de suport tehnic special (hârtie pentru imprimat) cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea tichetelor de masă (cel puţin cerneală fluorescentă care îşi schimbă culoarea în cazul în care tichetul de masă este fotocopiat, microlinii care nu se disting la fotocopiere, bandă cu reflexe variabile, codul cu bare al unităţii emitente, care conţine cel puţin următoarele elemente: seria tichetului, anul de valabilitate şi valoarea nominală a acestuia); … d) existenţa spaţiilor distincte necesare producerii, depozitării, ambalării, rambursării şi distrugerii tichetelor de masă. Activitatea în aceste spaţii trebuie să se desfăşoare de către personalul autorizat în condiţiile de siguranţă prevăzute de legislaţia în vigoare (cel puţin mijloace tehnice de supraveghere a spaţiilor de producţie şi de depozitare, mijloace tehnice de siguranţă, sisteme de alarmă); … e) conducerea evidenţei tehnico-operative şi contabile a tichetelor de masă distinct de a celorlalte valori materiale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile formularelor tipizate cu regim special; … f) mijloacele tehnice necesare (reţea de calculatoare) şi personalul specializat care să permită urmărirea informatizată a fiecărui tichet de masă pe tot circuitul său (execuţie, păstrare, eliberare şi utilizare), inclusiv a celor ce urmează să fie distruse, astfel încât să se poată evita sustragerea şi utilizarea frauduloasă a acestora; … g) mijloacele de transport speciale utilizate pentru transportul biletelor de valoare şi asigurarea protecţiei transportului; … h) asigurarea transportului tichetelor de masă neutilizate, în condiţii de securitate; … 6. Unităţile emitente de tichete de masă nu pot fi autorizate în situaţia în care înregistrează plăţi restante faţă de bugetul de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetele locale. Nu se consideră obligaţii restante:a) obligaţiile bugetare restante, pentru care agenţii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare la data depunerii documentaţiei de autorizare; … b) debitele suplimentare şi accesoriile aferente acestora, stabilite în urma controalelor efectuate de organele de inspecţie fiscală şi care se află în diferite stadii de contestare sau judecată şi pentru care a fost dispusă suspendarea executării, în condiţiile legii; … c) cuantumul obligaţiilor bugetare datorate şi neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanţa judecătorească a dispus suspendarea executării silite. … 7. Neîndeplinirea obligaţiilor declarative şi/sau de plată faţă de bugetele pentru care Ministerul Finanţelor Publice este creditor bugetar, conform prevederilor legale în vigoare, atrage suspendarea autorizaţiei de funcţionare până la data plăţii acestora, inclusiv. Suspendarea îşi produce efecte de la data neîndeplinirii obligaţiilor declarative şi/sau de plată.8. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare vor prezenta distinct un angajament din care să rezulte că vor respecta toate prevederile dispoziţiilor legale în vigoare referitoare la tichetele de masă, inclusiv criteriile care stau la baza eliberării autorizaţiei de funcţionare.9. Pe baza prezentelor criterii, autorizaţia de funcţionare se eliberează pe o perioadă de un an. Unităţile emitente de tichete de masă vor solicita reautorizarea cu cel puţin 45 de zile calendaristice înainte de data expirării autorizaţiei de funcţionare.10. În cazul în care în activitatea desfăşurată se constată abateri de la prevederile legale în vigoare referitoare la tichetele de masă şi, respectiv, de la criteriile menţionate mai sus, comisia de autorizare dispune: suspendarea autorizaţiei de funcţionare pe o perioadă de 1 la 3 luni, retragerea autorizaţiei de funcţionare şi nereautorizarea societăţii în cauză, după caz.11. Constatarea abaterilor se efectuează de către organele de control sau de către comisia prevăzută la pct. 15 lit. j), care vor dispune măsuri de oprire a activităţii, informând totodată Comisia de autorizare a unităţilor emitente de tichete de masă în vederea suspendării autorizaţiei de funcţionare, retragerii acesteia sau nereautorizării societăţii, după caz.12. Suspendarea dispusă în condiţiile prevăzute la pct. 10 şi 11 îşi produce efecte de la data constatării abaterii.13. Comisia de autorizare a unităţilor emitente de tichete de masă poate dispune ridicarea sancţiunii de suspendare a activităţii, dacă unitatea emitentă în cauză face dovada remedierii cauzelor care au condus la aplicarea sancţiunii. Constatarea remedierii se efectuează de către comisia prevăzută la pct. 15 lit. j).14. În situaţia în care, la data expirării termenului de suspendare, unitatea emitentă nu face dovada remedierii cauzelor care au condus la aplicarea sancţiunii, Comisia de autorizare a unităţilor emitente de tichete de masă dispune retragerea autorizaţiei de funcţionare.15. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare vor depune la Direcţia de autorizări din cadrul Ministerului Finanţelor Publice un dosar cu următorul conţinut:a) cererea de autorizare; … b) certificatul de înmatriculare în registrul comerţului (copie şi original) ori cererea de menţiuni, acolo unde este cazul (copie şi original); … c) codul de identificare fiscală (copie şi original); … d) hotărârea judecătorească de înfiinţare (copie şi original); … e) statutul societăţii comerciale, din care să rezulte obiectul de activitate (operaţiuni care privesc emiterea şi gestionarea biletelor de valoare – cod CAEN 2222 şi cod CAEN 6712.10) – copie şi original; … f) certificatul emis de organele competente, care să ateste respectarea condiţiilor prevăzute la pct. 6; … g) adeverinţa emisă de către unitatea bancară, din care să rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă; … h) angajamentul unităţii emitente că prin contul sau subcontul bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor de masă nu vor fi utilizate alte instrumente financiare, cu excepţia viramentului bancar; … i) cazierul judiciar al conducătorului unităţii şi al conducătorului compartimentului financiar-contabil; … j) nota de constatare întocmită de o echipă de specialişti, care să ateste existenţa cerinţelor prevăzute la pct. 1-5 şi 7, compusă din: … – un reprezentant al Direcţiei de autorizări din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;– un reprezentant al Direcţiei de reglementări contabile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;– un reprezentant al Direcţiei generale juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;– un reprezentant al Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;– un reprezentant al Direcţiei generale de inspecţie fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;– un reprezentant al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz;– un reprezentant al Companiei Naţionale «Imprimeria Naţională» – S.A.Nota de constatare va fi semnată de ambele părţi." +
Articolul IIPrezentul ordin intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2005. +
Articolul IIIPrezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 15 decembrie 2004.Nr.1.863.––––