Având în vedere Referatul Direcției transport feroviar nr. 33.576 din 13 septembrie 2018,ținând cont de prevederile:– art. 16 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 55/2006 privind siguranța feroviară, cu modificările și completările ulterioare; … – art. 3 alin. (2) lit. m) pct. (ii) din anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR“ la anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române – AFER“ la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare, … în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor emite prezentul ordin. +
Articolul IRegulamentul de exploatare tehnică feroviară – nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 1.186/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 octombrie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 166, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Planul tehnic de exploatare a stației se întocmește de către gestionarul infrastructurii feroviare pe baza prevederilor reglementărilor specifice proprii, astfel încât:a)să nu contravină prevederilor din reglementările specifice și să nu cuprindă repetări ale acestor prevederi; … b)să nu conțină precizări sau interpretări ale prevederilor din actele normative; … c)să facă referire la interfața activităților comune în derularea operațiunilor de transport feroviar din stație cu operatorii de transport feroviar. … … 2.La articolul 167, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Reglementările care se referă la activitatea comună a operatorilor de transport feroviar cu gestionarul infrastructurii feroviare cuprinse în PTE, respectiv la interfața acestora trebuie să fie elaborate de șeful stației împreună cu un reprezentant împuternicit al fiecărui operator de transport feroviar care operează în stație. … 3.La articolul 167, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)În funcție de modul de organizare, dotare tehnică și resursele umane disponibile, operatorul de transport feroviar stabilește proceduri specifice propriei activități de circulație și de manevră din stații, care vor fi cuprinse în propriul sistem de management al siguranței. Aceste proceduri nu trebuie să contravină prevederilor din reglementările specifice în vigoare și din reglementările de la interfața activității comune operator de transport feroviar – gestionar infrastructură feroviară, prevăzute/stabilite în PTE. … 4.La articolul 168, alineatul (7) se abrogă. … +
Articolul IIRegulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Instrumentele portative de semnalizare și mijloacele de comunicații – fixe și portabile, care trebuie utilizate în timpul executării serviciului de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației, sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul regulament. … 2.La articolul 11, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)PTE conține prevederi de amănunt specifice activității fiecărei stații, referitoare la aplicarea reglementărilor specifice obligatorii privind desfășurarea operațiunilor de transport feroviar.Modul de întocmire, verificare, avizare, aprobare și actualizare a PTE este stabilit prin reglementări specifice de către administratorul infrastructurii feroviare și împreună cu operatorii de transport feroviar la interfața activităților comune în derularea operațiunilor de transport feroviar din stație, astfel încât:a)să nu contravină reglementărilor în vigoare; … b)să nu repete și să nu interpreteze prevederile din actele normative sau reglementările în vigoare; … c)să facă referire la interfața activităților comune în derularea operațiunilor de transport feroviar din stație cu operatorii de transport feroviar. … … 3.La articolul 17, alineatul (13) se modifică și va avea următorul cuprins:(13)La executarea manevrei peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere – tip IR, conducătorul manevrei este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulației rutiere și numai după ce s-a convins că circulația rutieră este oprită, poate da semnale de punere în mișcare a convoiului de manevră. Conducătorul manevrei este obligat să asigure prin agenții din partida de manevră oprirea circulației rutiere în ambele sensuri ale acesteia, până la trecerea completă a convoiului de manevră peste trecerea la nivel.Nu se admite efectuarea manevrei peste trecerile la nivel semnalizate cu indicatoare rutiere – tip IR numai cu conducător de manevră. … 4.La articolul 43, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Operațiile de manevră se execută, de regulă, de către partidele de manevră sau de tren. Modul de executare a operațiunilor de manevră în stație la interfața administrator infrastructură feroviară – operator de transport feroviar, cu referire, în principal, la componența partidei de manevră, zonele de manevră, tipul de manevră – tragere/împingere/îmbrâncire etc., utilizarea semnalelor luminoase sau a celor date cu instrumente portative, modul de comunicare între IDM, conducătorul manevrei și mecanicul de locomotivă – prin agent sau radiotelefon, tipul vehiculului feroviar motor etc. se stabilesc în PTE. … 5.La articolul 43, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins: (3^1)Partida de manevră este compusă, de regulă, din conducătorul de manevră și cel puțin un agent autorizat pentru efectuarea manevrei.(3^2)Operatorul de transport feroviar stabilește numărul de agenți din partida de manevră în funcție de volumul de activitate, caracteristicile specifice liniilor și semnalelor din stație, raza curbelor și vizibilitatea asigurată semnalelor fixe care dau indicații de manevră, necesitatea manipulării unor macazuri necentralizate, menținerea pe loc a vagoanelor/grupurilor de vagoane, tipul încărcăturii, asigurarea respectării procesului tehnologic de manevră, asigurarea cerințelor de siguranță și comunicarea sigură între conducătorul manevrei, mecanicul de locomotivă și IDM.(3^3)Manevra poate fi executată și numai de către un singur agent autorizat pentru efectuarea manevrei, denumit conducătorul de manevră, cu respectarea cerințelor din prezentul regulament și din celelalte norme naționale de siguranță, de către operatorii de transport feroviar care îndeplinesc următoarele cerințe tehnico-organizatorice:a)dotarea cu mijloace de comunicație radioportabile a conducătorului de manevră, astfel încât să se asigure o comunicare sigură a acestuia cu mecanicul de locomotivă și cu IDM; … b)posibilitatea de comunicare a conducătorului de manevră cu IDM pe frecvența radio utilizată de CFR; … c)echipamentele de radiocomunicație trebuie să nu perturbe comunicațiile radio aferente activității de circulație a trenurilor, respectiv de activitățile de manevră ale celorlalți operatori de transport feroviar; … d)întocmirea de către operatorii de transport feroviar a unei proceduri specifice proprii desfășurării acestui tip de activitate care să stabilească modul de lucru, respectiv interfața cu administratorul infrastructurii feroviare, și să cuprindă inclusiv acțiunile pentru situațiile de pericol – avizarea IDM și a altor structuri competente în caz de producere a accidentelor/ incidentelor. … … 6.La articolul 44, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:(2^1)În cazul executării manevrei numai de către conducătorul manevrei, acesta ia legătura cu IDM și mecanicul locomotivei și îndeplinește sarcinile de la alin. (2) lit. b)-i). … 7.La articolul 46 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)să păstreze legătura cu personalul de manevră, de locomotivă, IDM, operatorul de manevră, revizori de ace și acari, prin mijloace de comunicare precum: semnale și comunicări verbale directe sau prin instalațiile TC; în cazul efectuării manevrei numai cu conducătorul de manevră, acesta va comunica și prin stația radiotelefon portabilă; … … 8.La articolul 46, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins: (1^1)În cazul în care manevra se efectuează numai cu conducătorul de manevră, semnalele se transmit cu instrumente portative și se comunică prin stația radiotelefon, fără a se perturba comunicațiile dintre IDM cu trenurile aflate în circulație sau cu alte partide de manevră. … 9.La articolul 46, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Mecanicul locomotivei care efectuează manevra pune locomotiva în mișcare numai în urma unui semnal primit din partea conducătorului de manevră, transmis direct sau printr-un agent din partida de manevră sau pe baza comunicării făcute de conducătorul de manevră prin radiotelefon sau megafon, cu precizarea numărului locomotivei. Prevederi de amănunt privind transmiterea comunicărilor de executare a manevrei prin radiotelefon sau megafon de către personalul operatorului de transport feroviar se stabilesc prin proceduri specifice proprii, cuprinse în propriul sistem de management al siguranței, iar cele de la interfața administrator infrastructură feroviară – operator de transport feroviar se stabilesc în PTE. … 10.La articolul 46, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6)Executarea manevrei pe linia directă a stației sau cu traversarea ei, precum și executarea manevrei peste aparatele de cale extreme din stațiile neînzestrate cu instalații CED sau CE sunt admise numai cu încuviințarea verbală a IDM dispozitor dată personal conducătorului de manevră, pentru fiecare caz în parte, prin instalațiile TC din dotare, radiotelefon sau transmisă prin revizorul de ace sau acar. … 11.După articolul 51 se introduce un nou articol, articolul 51^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 51^1(1)Se interzice executarea manevrei numai cu conducător de manevră în toate cazurile prevăzute în prezentul ordin, precum și în următoarele cazuri generate de aspecte tehnice:a)în punctele de secționare cu declivități mai mari de 6‰; … b)atunci când se manevrează vagoane cu sarcina pe osie sau pe metru liniar depășită ori cu gabarit depășit sau alte vehicule feroviare care se port manevra numai în condiții speciale; … c)în zonele neacoperite de comunicația radio; … d)pe secția de circulație Oravița-Anina, exclusiv stația Oravița. … (2)În cazul defectării radiotelefonului la executarea manevrei numai cu conducător de manevră, conducătorul de manevră oprește manevra, avizează IDM și solicită completarea partidei de manevră cu un agent autorizat la manevră. … 12.La articolul 53, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)În cazul efectuării manevrei numai cu conducător de manevră, acesta preia atribuțiile de la alin. (1) lit. a)-f) și transmite semnale cu instrumente portative și comunică prin radiotelefon cu mecanicul de locomotivă și IDM. … 13.La articolul 53, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), precum și în cazul în care se manevrează prin împingere pe liniile libere ale grupelor tehnice de pregătire a trenurilor de călători, iar convoiul de manevră este compus numai din vagoane de călători, agentul din partida de manevră care primește sarcini pentru a supraveghea dacă nu sunt oameni sau obstacole pe linie se postează la ușa primului vagon din convoi, în sensul împingerii.În cazul efectuării manevrei numai cu conducător de manevră, acesta transmite semnale cu instrumente portative și comunică prin radiotelefon cu mecanicul de locomotivă și IDM. … 14.La articolul 55, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)Se interzice efectuarea manevrei numai cu conducător de manevră a mărfurilor prevăzute la alin. (1) și (3). … 15.La articolul 59, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)Se interzice efectuarea manevrei prin îmbrâncire numai cu conducător de manevră. … 16.La articolul 61, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4)Cu excepția cazurilor prevăzute la alin. (2) se interzice efectuarea manevrei cu alte mijloace numai cu conducător de manevră. … 17.La articolul 62, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6)Se interzice efectuarea manevrei în linie curentă numai cu conducător de manevră. … 18.La articolul 63, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 63(1)Macazurile și saboții de deraiere, la manevră, se manipulează de către acar, revizorul de ace sau IDM, la cererea conducătorului manevrei. Anumite macazuri și anumiți saboți de deraiere, ce se prevăd în PTE, se pot manipula și de către un agent din partida de manevră stabilit de conducătorul manevrei și la indicațiile acestuia sau de către conducătorul de manevră atunci când manevra se efectuează numai de către acesta. … 19.La anexa nr. 3, titlul se modifică și va avea următorul cuprins:Instrumentele portative de semnalizare și mijloacele de comunicații care trebuie utilizate în timpul executării serviciului de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației … 20.La anexa nr. 3, după ultima liniuță a primului paragraf se introduce o nouă liniuță, cu următorul cuprins:– radiotelefon portabil pe frecvențele utilizate pentru manevră și pentru circulația trenurilor de pe raza de activitate. … … 21.La anexa nr. 3, al doilea paragraf se modifică și va avea următorul cuprins:Personalul cu responsabilități în siguranța circulației este obligat să aibă asupra sa, în timpul serviciului, instrumentele portative de semnalizare, rechizitele din dotare și mijloacele de comunicații – radiotelefon portabil. … 22.La anexa nr. 4, la litera P, punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:8.Partidă de manevră – formație compusă din conducătorul de manevră și cel puțin un agent autorizat pentru efectuarea manevrei. Manevra poate fi efectuată numai de către un singur agent autorizat pentru efectuarea manevrei, denumit conducător de manevră, cu respectarea cerințelor din prezentul regulament și din celelalte norme naționale de siguranță. … … +
Articolul IIIInstrucțiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.229/2006, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 și 23 bis din 15 ianuarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 177, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Operațiile de manevră se execută, de regulă, de către partidele de manevră sau de tren. Modul de executare a operațiunilor de manevră în stație la interfața administrator infrastructură feroviară – operator de transport feroviar, cu referire, în principal, la componența partidei de manevră, zonele de manevră, tipul de manevră – tragere/împingere/îmbrâncire etc., utilizarea semnalelor luminoase sau a celor date cu instrumente portative, modul de comunicare între IDM, conducătorul manevrei și mecanicul de locomotivă – prin agent sau radiotelefon, tipul vehiculului feroviar motor etc. se stabilesc în PTE. … 2.La articolul 177, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins:(3^1)Partida de manevră este compusă, de regulă, din conducătorul de manevră și cel puțin un agent autorizat pentru efectuarea manevrei.(3^2)Operatorul de transport feroviar stabilește numărul de agenți din partida de manevră în funcție de volumul de activitate, caracteristicile specifice liniilor și semnalelor din stație, raza curbelor și vizibilitatea asigurată semnalelor fixe care dau indicații de manevră, necesitatea manipulării unor macazuri necentralizate, menținerea pe loc a vagoanelor/grupurilor de vagoane, tipul încărcăturii, asigurarea respectării procesului tehnologic de manevră, asigurarea cerințelor de siguranță și comunicarea sigură între conducătorul manevrei, mecanicul de locomotivă și IDM.(3^3)Manevra poate fi executată și numai de către un singur agent autorizat pentru efectuarea manevrei, denumit conducătorul de manevră, cu respectarea cerințelor din prezentul regulament și a altor norme naționale de siguranță, de către operatorii de transport feroviar care îndeplinesc următoarele cerințe tehnico-organizatorice:a)dotarea cu mijloace de comunicație radioportabile a conducătorului de manevră, astfel încât să se asigure o comunicare sigură a acestuia cu mecanicul de locomotivă și cu IDM; … b)posibilitatea de comunicare a conducătorului de manevră cu IDM pe frecvența radio utilizată la interfața CFR – OTF; … c)echipamentele de radiocomunicație trebuie să nu perturbe comunicațiile radio aferente activității de circulație a trenurilor, respectiv activitățile de manevră ale celorlalți operatori de transport feroviar; … d)întocmirea de către operatorul de transport feroviar a unei proceduri specifice proprii desfășurării acestui tip de activitate care să stabilească modul de lucru, respectiv interfața cu administratorul infrastructurii feroviare, și să cuprindă inclusiv acțiunile pentru situațiile de pericol – avizarea IDM și a altor structuri competente în caz de producere a accidentelor/ incidentelor. … … 3.La articolul 182, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)În cazul efectuării manevrei numai cu conducător de manevră, acesta preia atribuțiile de la alin. (1) lit. a)-f) și transmite semnale cu instrumente portative și comunică prin radiotelefon cu mecanicul de locomotivă și IDM. … 4.La articolul 182, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), precum și în cazul în care se manevrează prin împingere pe liniile libere ale grupelor tehnice de pregătire a trenurilor de călători, iar convoiul de manevră este compus numai din vagoane de călători, agentul din partida de manevră care primește sarcini pentru a supraveghea dacă nu sunt oameni sau obstacole pe linie se postează la ușa primului vagon din convoi, în sensul împingerii.În cazul efectuării manevrei numai cu conducător de manevră, acesta transmite semnale cu instrumente portative și comunică prin radiotelefon cu mecanicul de locomotivă și IDM. … 5.La articolul 182, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)La executarea manevrei peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere – tip IR, conducătorul manevrei este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulației rutiere și numai după ce s-a convins că circulația rutieră este oprită, poate da semnale de punere în mișcare a convoiului de manevră. Conducătorul manevrei este obligat să asigure prin agenții din partida de manevră oprirea circulației rutiere în ambele sensuri ale acesteia, până la trecerea completă a convoiului de manevră peste trecerea la nivel.Nu se admite efectuarea manevrei peste trecerile la nivel semnalizate cu indicatoare rutiere – tip IR numai cu conducător de manevră. … 6.La articolul 184, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 184(1)Semnalele optice și acustice pentru efectuarea manevrei se dau de către conducătorul manevrei, cu instrumente portative, direct sau prin retransmitere, astfel încât personalul de locomotivă să le perceapă în mod neîndoielnic, chiar dacă este dotat cu radiotelefon.În cazul în care manevra se efectuează numai de către conducătorul manevrei, semnalele se transmit cu instrumente portative și se comunică prin stația radiotelefon, fără a se perturba comunicațiile dintre IDM cu trenurile aflate în circulație sau cu alte partide de manevră. … 7.La articolul 185, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)să păstreze legătura cu personalul de manevră, de locomotivă, IDM, revizori de ace și acari, prin mijloace de comunicare precum semnale și comunicări verbale directe sau prin instalațiile TC; în cazul efectuării manevrei numai cu conducătorul manevrei, acesta va comunica și prin stația radiotelefon; … … 8.După articolul 187 se introduce un nou articol, articolul 187^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 187^1Se interzice executarea manevrei numai cu conducător de manevră în toate cazurile prevăzute în prezentul ordin, precum și în următoarele cazuri generate de aspecte tehnice:a)în punctele de secționare cu declivități mai mari de 6‰; … b)atunci când se manevrează vagoane cu sarcina pe osie sau pe metru liniar depășită ori cu gabarit depășit sau alte vehicule feroviare care se port manevra numai în condiții speciale; … c)în zonele neacoperite de comunicația radio; … d)pe secția de circulație Oravița-Anina, exclusiv stația Oravița. … … 9.După articolul 190 se introduce un nou articol, articolul 190^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 190^1Se interzice efectuarea manevrei numai cu conducător de manevră a mărfurilor prevăzute la art. 189 alin. (1) și art. 190 alin. (1). … 10.La articolul 192, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5)Se interzice efectuarea manevrei în linie curentă numai cu conducător de manevră. … 11.La articolul 194, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Prevederi de amănunt privind transmiterea comunicărilor de executare a manevrei prin radiotelefon sau megafon de către personalul operatorului de transport feroviar se stabilesc prin proceduri specifice proprii, cuprinse în propriul sistem de management al siguranței, iar cele de la interfața administrator infrastructură feroviară – operator de transport feroviar se stabilesc în PTE-ul stației. … +
Articolul IV(1)Înainte de aplicarea tipului de manevră feroviară numai cu un singur agent autorizat pentru efectuarea manevrei, respectiv conducătorul manevrei, operatorii de transport feroviar în cauză, precum și administratorul/gestionarii pe a cărui/căror infrastructură feroviară se va desfășura manevra vor evalua și aprecia riscurile schimbării efectuate pentru acest tip de manevră, conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 402/2013 al Comisiei din 30 aprilie 2013 privind metoda de siguranță comună pentru evaluarea și aprecierea riscurilor și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 302/2009, cu modificările și completările ulterioare.(2)Pentru aplicarea tipului de manevră feroviară numai cu un singur agent autorizat pentru efectuarea manevrei, respectiv conducătorul manevrei, operatorii de transport feroviar în cauză, precum și administratorul/gestionarii pe a cărui/căror infrastructură feroviară se va desfășura manevra vor întocmi proceduri specifice de evaluare a riscurilor pentru gestionarea schimbării și pentru aplicarea metodei de siguranță comune în vederea evaluării și aprecierii riscurilor, conform Regulamentului (UE) nr. 1.158/2010 al Comisiei din 9 decembrie 2010 privind o metodă de siguranță comună pentru evaluarea conformității cu cerințele pentru obținerea certificatelor de siguranță feroviară, respectiv Regulamentului (UE) nr. 1.169/2010 al Comisiei din 10 decembrie 2010 privind o metodă de siguranță comună pentru evaluarea conformității cu cerințele pentru obținerea autorizației de siguranță feroviară, proceduri care vor face parte din propriul sistem de management al siguranței. +
Articolul V(1)Ordinul ministrului transporturilor nr. 831/2000 pentru stabilirea normelor privind întocmirea, aprobarea și actualizarea planului tehnic de exploatare a stației/haltei de mișcare C.F.R., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 15 decembrie 2000, se abrogă.(2)În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, Compania Națională de Căi Ferate „CFR“ – S.A. va actualiza prin reglementări specifice proprii modul de întocmire, verificare, avizare, aprobare și actualizare a PTE, cu avizul operatorului de transport feroviar la interfața activităților comune în derularea operațiunilor de transport feroviar din stație. +
Articolul VIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării.
Ministrul transporturilor,
Lucian ȘovaBucurești, 11 decembrie 2018.Nr. 1.856.