Având în vedere Referatul Direcției transport feroviar nr. 35.171 din 13 septembrie 2018, ținând cont de prevederile: – art. 16 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 55/2006 privind siguranța feroviară, cu modificările și completările ulterioare; … – art. 3 alin. (2) lit. m) pct. (ii) din anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR“ la anexa nr. 1 „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române – AFER“ la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 1 și 12 și art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor emite următorul ordin: … +
Articolul I(1)Se aprobă Normele specifice pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. (2)Normele specifice pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivă stabilesc o serie de prevederi specifice pentru circulația acestor trenuri numai pe anumite secții de circulație, cu aplicare complementară față de normele naționale de siguranță în vigoare. (3)Prevederile prezentului ordin nu se aplică operatorilor de transport feroviar care stabilesc să utilizeze în deservirea trenurilor directe de marfă echipe complete, formate din mecanic și mecanic ajutor de locomotivă, sau sistem simplificat, fără mecanic ajutor de locomotivă.(4)Secțiile de circulație pe care vor circula trenurile de marfă deservite de către un singur agent – mecanicul de locomotivă trebuie să îndeplinească condițiile tehnice minime prevăzute în anexa la prezentul ordin.(5)Înainte de aplicarea tipului de deservire a trenurilor de marfă numai cu un singur agent – mecanicul de locomotivă, operatorii de transport feroviar care vor opera aceste trenuri, precum și administratorul/gestionarii pe a cărui/căror infrastructură feroviară vor circula aceste trenuri vor evalua și vor aprecia riscurile schimbării efectuate pentru acest tip de deservire, conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 402/2013 al Comisiei din 30 aprilie 2013 privind metoda de siguranță comună pentru evaluarea și aprecierea riscurilor și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 302/2009, cu modificările și completările ulterioare.(6)Pentru aplicarea tipului de deservire a trenurilor de marfă numai cu un singur agent – mecanicul de locomotivă, operatorii de transport feroviar care vor opera aceste trenuri, precum și administratorul/gestionarii pe a cărui/căror infrastructură feroviară vor circula aceste trenuri vor întocmi proceduri specifice de evaluare a riscurilor pentru gestionarea schimbării și pentru aplicarea metodei de siguranță comune în vederea evaluării și aprecierii riscurilor, conform Regulamentului (UE) nr. 1.158/2010 al Comisiei din 9 decembrie 2010 privind o metodă de siguranță comună pentru evaluarea conformității cu cerințele pentru obținerea certificatelor de siguranță feroviară, respectiv Regulamentului (UE) nr. 1.169/2010 al Comisiei din 10 decembrie 2010 privind o metodă de siguranță comună pentru evaluarea conformității cu cerințele pentru obținerea autorizației de siguranță feroviară, proceduri care vor face parte din propriul sistem de management al siguranței.(7)Trenurile de marfă deservite de către un singur agent – mecanicul de locomotivă nu vor avea în compunere vagoane încărcate cu mărfuri periculoase din categoria „explozibile“.(8)În cazul efectuării transportului de mărfuri periculoase, altele decât cele din categoria „explozibile“, operatorii de transport feroviar, pe lângă aplicarea prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 402/2013, trebuie să implice în evaluarea și aprecierea riscurilor și consilierul de siguranță transport mărfuri periculoase, certificat de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, conform reglementărilor specifice aplicabile. +
Articolul IIRegulamentul de exploatare tehnică feroviară nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 1.186/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 octombrie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:– La articolul 157, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3)Pot fi deservite numai de către un singur agent – mecanicul de locomotivă trenurile de marfă, conform normelor specifice pentru acest tip de deservire. … +
Articolul IIIRegulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: – La articolul 108, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Trenurile trebuie să fie deservite de către cel puțin doi agenți, dintre care unul este mecanicul, iar al doilea agent al trenului poate fi: mecanic ajutor, șef de tren sau un alt agent autorizat pentru a executa funcția de șef de tren. În cazul trenurilor formate din automotoare dotate cu calculator de bord care permite efectuarea probelor de frână de către mecanic din postul de conducere, al doilea agent al trenului poate fi conductor de tren autorizat pentru manipularea instalațiilor de siguranța circulației cu care sunt echipate automotoarele, pentru menținerea pe loc a acestora la manevră și/sau în circulația trenurilor în cazul conducerii simplificate. Trenurile care pot fi deservite de cel puțin un agent – mecanicul de locomotivă sau conducătorul vehiculului feroviar – sunt: a)automotoarele și ramele electrice sau diesel; … b)UAM cu sau fără vagoane; … c)locomotiva izolată; … d)trenurile de marfă, conform normelor specifice pentru acest tip de deservire. … Echipamentele și/sau dispozitivele de siguranță și vigilență din dotarea vehiculelor feroviare prevăzute la lit. a), b), c) și d) trebuie să îndeplinească cerințele obligatorii impuse, să fie în stare de funcționare și în acțiune. … +
Articolul IVRegulamentul de remorcare și frânare nr. 006, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.815/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 și 1.043 bis din 24 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 60 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f)înainte de plecarea trenului din stație sau linie curentă, în cazul când durata staționării sau timpul de la terminarea ultimei probe de frână a depășit 30 de minute, numai pentru trenurile de călători; … … 2.După articolul 70 se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 7-a „Alte verificări la trenurile de marfă“, cuprinzând articolul 70^1, cu următorul cuprins: +
Secţiunea a 7-aAlte verificări la trenurile de marfă +
Articolul 70^1Înainte de plecarea trenului de marfă din stație, în cazul când durata staționării sau timpul de la terminarea ultimei probe de frână a depășit 30 de minute, se va executa verificarea ieșirii aerului prin robinetul frontal de la ultimul vehicul feroviar remorcat din compunerea trenului, prin deschiderea de către un agent al operatorului de transport feroviar a robinetului frontal de aer de la ultimul vehicul feroviar remorcat din tren timp de 15-20 de secunde, în funcție de lungimea trenului, mecanicul urmărind în acest timp scăderea bruscă a presiunii în conducta generală de aer a trenului și creșterea presiunii în cilindrii de frână ai locomotivei. … 3.La articolul 71 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:h)la punerea în mișcare a trenului de marfă după ce acesta a fost oprit în linie curentă, în cazul în care durata staționării a depășit 30 de minute. … … 4.La articolul 80, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 80(1)Când trenul este compus din vehicule feroviare echipate cu frână moderabilă la defrânare și locomotiva este echipată cu robinet al mecanicului care compensează pierderile de aer în poziția de frânare de serviciu, menținerea pe loc a trenului se asigură cu frâna automată, făcând o scădere a presiunii de 0,6 ÷ 0,7 bar, cu frâna directă și de mână a locomotivei, respectiv a automotorului. … 5.La articolul 80, alineatul (2) se abrogă. … +
Articolul VInstrucțiunile pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.229/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 și 23 bis din 15 ianuarie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1.La articolul 13 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:f)mecanicul aflat în deservirea trenului de marfă fără al doilea agent se deplasează pentru menținerea pe loc a trenului sau a grupurilor de vagoane, dar numai după:– efectuarea unei frânări rapide cu frâna automată a trenului; … – asigurarea locomotivei cu ambele frâne de mână, după caz; … – aducerea robinetului mecanicului în poziție neutră și blocarea acestuia; … – oprirea motorului diesel/deconectarea locomotivei, coborârea pantografului.În acest caz se vor lua măsuri de încuiere a locomotivei de către mecanic. … … … 2.La articolul 60, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)Pot fi deservite numai de către un singur agent – mecanicul de locomotivă trenurile de marfă, conform normelor specifice pentru acest tip de deservire. … +
Articolul VIInstrucțiunile privind revizia tehnică și întreținerea vagoanelor în exploatare nr. 250, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.817/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.039 și 1.039 bis din 23 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 59 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f)înainte de plecarea trenului din stație sau linie curentă, în cazul când durata staționării sau timpul de la terminarea ultimei probe de frână a depășit 30 de minute, numai pentru trenurile de călători; … … 2.După articolul 69 se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 6-a „Alte verificări la trenurile de marfă“, cuprinzând articolul 69^1, cu următorul cuprins: +
Secţiunea a 6-aAlte verificări la trenurile de marfă +
Articolul 69^1Înainte de plecarea trenului de marfă din stație, în cazul când durata staționării sau timpul de la terminarea ultimei probe de frână a depășit 30 de minute, se va executa verificarea ieșirii aerului prin robinetul frontal de la ultimul vehicul feroviar remorcat din compunerea trenului, prin deschiderea de către un agent al operatorului de transport feroviar a robinetului frontal de aer de la ultimul vehicul feroviar remorcat din tren timp de 15-20 de secunde, în funcție de lungimea trenului, mecanicul urmărind în acest timp scăderea bruscă a presiunii în conducta generală de aer a trenului și creșterea presiunii în cilindrii de frână ai locomotivei. … +
Articolul VIINorma privind serviciul continuu maxim admis pe locomotivă, efectuat de personalul care conduce și/sau deservește locomotive în sistemul feroviar din România, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 256/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 8 aprilie 2013, se modifică după cum urmează:– La articolul 3, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)9 ore pentru trenurile de călători și mixte, precum și pentru trenurile de marfă deservite de către un singur agent – mecanicul de locomotivă, din care timpul de conducere efectivă a locomotivei nu va depăși 7 ore; … … +
Articolul VIIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării.
Ministrul transporturilor,
Lucian ȘovaBucurești, 10 decembrie 2018.Nr. 1.853. +
ANEXĂ NORME SPECIFICE din 10 decembrie 2018pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivăși modificarea și completarea unor regulamente și instrucțiuni din domeniul feroviar