Având în vedere:– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările și completările ulterioare; … – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență; … – Hotărârea Guvernului nr. 81/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Protecției Sociale, cu completările ulterioare; … – Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.945/2017*) privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Muncii și Justiției Sociale, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția Direcției Organismul Intermediar;*) Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 1.945/2017 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. … – Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență; … – Memorandumul Guvernului României cu tema: Mecanismul pentru elaborarea poziției Guvernului României cu privire la Planul național de redresare și reziliență; … – Decizia 2021/0309 (NLE) de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României și anexa; … – Referatul de aprobare nr. 1.572 din 27.12.2021, … în temeiul art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 81/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Protecției Sociale, cu completările ulterioare, și al art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor și ministrul muncii și solidarității sociale emit prezentul ordin. +
Articolul 1Dispoziții generale(1)În scopul implementării și monitorizării reformei sistemului public de pensii din cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, Componenta 8 – „Reforma fiscală și reforma sistemului public de pensii“ se constituie Comitetul de monitorizare, însărcinat cu revizuirea, cu sprijinul furnizorului de asistență tehnică, a sistemului de pensii și a intervențiilor la nivel de politici în sistemul de pensii, organism fără personalitate juridică, denumit în continuare comitet.(2)Comitetul reprezintă o structură partenerială între Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Finanțelor, în calitate de instituții responsabile de implementarea Componentei C8 și monitorizarea acesteia, respectiv „Reforma fiscală și reforma sistemului public de pensii“ din cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR), în raport cu jaloanele, țintele și indicatorii asumați prin PNRR și corelat cu activitatea furnizorului de asistență tehnică stabilită după îndeplinirea jalonului cu numărul secvențial 211 din cadrul anexei la Decizia de implementare a Consiliului nr. 608 din 27.09.2021.(3)Comitetul asistă Guvernul României, respectiv Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Casa Națională de Pensii Publice în elaborarea și monitorizarea politicii în domeniul sistemului public de pensii.(4)În vederea pregătirii lucrărilor, analizării documentelor de politică publică și livrabilelor furnizorului de asistență tehnică supuse dezbaterilor, analizelor, avizării și/sau emiterii punctelor de vedere ale comitetului se constituie o comisie tehnică din specialiști de la nivelul fiecărei instituții implicate. +
Articolul 2Componența comitetului(1)Comitetul este alcătuit din membri și invitați, în funcție de obiectul dezbaterilor și documentelor discutate în cadrul reuniunilor acestuia.(2)Comitetul este condus de ministrul muncii și solidarității sociale, care coordonează implementarea reformei sistemului public de pensii din cadrul Planului național de redresare și reziliență.(3)Comitetul este alcătuit din următorii membri:a)ministrul muncii și solidarității sociale; … b)ministrul finanțelor; … c)președintele Casei Naționale de Pensii Publice. … (4)În cadrul comitetului pot fi invitați, în ceea ce privește problematica sustenabilității financiare a sistemului de pensii, pilonului 2 de pensii și indemnizațiilor/pensiilor de serviciu:a)președintele Camerei Deputaților și/sau președintele Senatului; … b)ministrul justiției; … c)ministrul afacerilor externe; … d)ministrul transporturilor și infrastructurii; … e)președintele Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară; … f)președintele Curții de Conturi a României; … g)președintele Consiliului Fiscal; … h)alți reprezentanți, după caz. … (5)Comisia tehnică prevăzută la art. 1 alin. (4) poate fi completată cu alți reprezentanți din cadrul instituțiilor al căror reprezentant este invitat să participe în cadrul reuniunilor comitetului în conformitate cu alin. (4).(6)Componența nominală a comisiei tehnice, precum și orice modificare adusă acesteia se stabilesc pe baza nominalizărilor făcute de fiecare entitate reprezentată în cadrul acesteia și se comunică secretariatului tehnic al comitetului.(7)Comitetul și comisia tehnică prevăzute la alin. (3) sunt sprijinite în activitatea acestora de un secretariat tehnic, asigurat la nivelul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale prin intermediul reprezentanților Direcției de asigurări sociale. +
Articolul 3Atribuțiile comitetuluiComitetul are următoarele atribuții:1.contribuie la elaborarea direcțiilor de strategie și de programare a reformei sistemului de pensii; … 2.asigură cadrul decizional și de dezbatere pentru implementarea unei reforme a sistemului de pensii sustenabilă din punct de vedere financiar, care corectează inechitățile din cadrul sistemului public de pensii, consolidează principul contributivității și sporește gradul de adecvare al pensiilor minime; … 3.monitorizează implementarea reformei sistemului de pensii și progresele înregistrate în îndeplinirea obiectivelor acesteia; … 4.monitorizează și ex-post implementarea obiectivelor reformei sistemului public de pensii; … 5.analizează și/sau emite puncte de vedere cu privire la documentele de politică publică și lucrările comisiei tehnice cu privire la implementarea obiectivelor din cadrul reformei sistemului public de pensii; … 6.analizează, avizează și emite puncte de vedere cu privire la livrabilele furnizorului de asistență tehnică; … 7.analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vor duce la îndeplinire obiectivele asumate în cadrul reformei sistemului public de pensii; … 8.coordonează și îndrumă comisia tehnică pentru realizarea documentațiilor tehnice necesare desfășurării activității comitetului și îndeplinirii scopului și rolului acestuia; … 9.dezbate orice problemă care vizează evoluția și/sau implementarea reformei sistemului public de pensii; … 10.avizează sintezele activității comitetului în vederea asigurării transparenței. … +
Articolul 4Atribuțiile comisiei tehniceAtribuțiile comisiei tehnice sunt următoarele:1.sprijină comitetul în desfășurarea activităților și participă la reuniunile acestuia ori de câte ori se impune; … 2.se reunește în întâlniri tehnice pregătitoare și/sau de lucru pentru pregătirea documentațiilor tehnice necesare dezbaterilor în cadrul comitetului; … 3.pregătește documentațiile tehnice: analize, avize, puncte de vedere referitoare la documentele de politică publică propuse de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și/sau Casa Națională de Pensii Publice; … 4.pregătește documentațiile tehnice: analize, avize, puncte de vedere referitoare la documentele de politică publică, analizele prezentate și/sau livrabilele furnizate de furnizorul de asistență tehnică; … 5.pregătește documentațiile tehnice: analize și puncte de vedere referitoare la proiectele de acte normative care transpun obiectivele asumate în cadrul reformei sistemului public de pensii; … 6.răspunde de realizarea sarcinilor și dispozițiilor comitetului; … 7.pune la dispoziția comitetului analize și puncte de vedere cu privire la orice problemă care vizează evoluția și/sau implementarea reformei sistemului public de pensii. … +
Articolul 5Atribuțiile Secretariatului tehnic al comitetului și al comisiei tehnice (Secretariat)Secretariatul funcționează în baza unei proceduri interne și are următoarele atribuții:a)ia măsurile necesare pentru asigurarea pregătirii logistice și pentru transmiterea invitațiilor de participare la reuniunile comitetului și/sau întâlnirile tehnice de pregătire și/sau de lucru ale comisiei tehnice; … b)primește și, după caz, întocmește și integrează documentele ce fac obiectul dezbaterii în cadrul reuniunilor comitetului și/sau întâlnirilor tehnice de pregătire și/sau de lucru ale comisiei tehnice; … c)asigură schimbul de informații referitor la activitatea comitetului/comisiei tehnice între părțile implicate; … d)primește și asigură soluționarea corespondenței legate de activitatea comitetului și/sau comisiei tehnice; … e)întocmește sinteza deciziilor adoptate de comitet și minuta reuniunii și asigură transmiterea acestora tuturor părților implicate; … f)asigură corespondența și informarea tuturor membrilor comitetului și comisiei tehnice cu privire la ordinea de zi, subiectele de discuție, elementele aflate în lucru și, în general, orice problemă ce ține de buna desfășurare a activității acestora; … g)asigură arhivarea, în format electronic și letric, a tuturor documentelor referitoare la activitatea comitetului; … h)asigură furnizarea informațiilor cu privire la activitatea comitetului, structurii din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale responsabile de implementarea și gestionarea componentelor și intervențiilor/măsurilor aferente componentelor din cadrul Planului național de redresare și reziliență; … i)pregătește sintezele privind activitatea comitetului în vederea asigurării transparenței. … +
Articolul 6Reuniunile comitetului și comisiei tehnice(1)Comitetul se reunește cel puțin trimestrial pe perioada implementării reformei și ori de câte ori este necesar pe perioada de monitorizare ex-post.(2)Comitetul se poate întruni în reuniuni extraordinare la inițiativa oricărui membru, la cererea Comisiei Europene sau ori de câte ori situația o impune pentru soluționarea problemelor deosebite identificate în implementarea reformei sistemului public de pensii.(3)În situația prevăzută la alin. (2), propunerea de organizare va fi transmisă, în scris, secretariatului, iar ministrul muncii și solidarității sociale va decide data convocării reuniunii, după consultarea membrilor comitetului.(4)Regulamentul privind organizarea și desfășurarea reuniunilor comitetului și comisiei tehnice se aprobă în prima reuniune a comitetului și comisiei tehnice și se comunică tuturor factorilor implicați. +
Articolul 7Dispoziții finalePrezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi–-