ORDIN nr. 1.528 din 20 decembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 7 ianuarie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 895 19/08/2016
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 9
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ANEXA 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 21
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 30 18/01/2017 ART. 9
ActulREFERIRE LAORDIN 895 19/08/2016
ActulREFERIRE LAHG 1186 29/12/2014
ActulREFERIRE LALEGE 38 07/03/2001
ActulREFERIRE LAOUG 34 17/04/2000 ART. 8
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 21
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ANEXA 2
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 895 19/08/2016
ART. 1MODIFICA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 9
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 895 19/08/2016 ART. 11
ART. 1REFERIRE LAORDIN 895 19/08/2016
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 895 19/08/2016
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 895 19/08/2016
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 895 19/08/2016
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Văzând Raportul final privind auditul efectuat în România în perioada 17 aprilie 2018-25 aprilie 2018 în vederea evaluării sistemului de control privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice și Referatul de aprobare al Direcției generale politici agricole nr. 243.482 din 20 decembrie 2018, în conformitate cu prevederile:– art. 8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice, precum și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 și ale Regulamentului (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice în ceea ce privește producția ecologică, etichetarea și controlul,în temeiul art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin. + 
Articolul IOrdinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecție și certificare, de aprobare a organismelor de inspecție și certificare/organismelor de control și de supraveghere a activității organismelor de control, în agricultura ecologică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 669 din 31 august 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 9 alineatul (1), litera i) se modifică și va avea următorul cuprins:i)să efectueze, la cel puțin 10% din operatorii cu care au fost încheiate contracte de prestări servicii, inspecții suplimentare prin sondaj. Cel puțin 10% din totalul inspecțiilor efectuate în conformitate cu dispozițiile art. 65 alin. (1) și (4) din R (CE) nr. 889/2008 trebuie să fie neanunțate. Inspecțiile suplimentare sunt stabilite în baza evaluării generale a riscului de nerespectare a regulilor de producție și în baza rezultatelor inspecției obligatorii anunțate, conform prevederilor art. 92c alin. (2) din R (CE) nr. 889/2008. Criteriile generale pentru evaluarea riscului se stabilesc luând în considerare în mod obligatoriu:– rezultatul controalelor anterioare;– gravitatea sancțiunilor aplicate;– dimensiunea exploatației în sistemul de agricultură ecologică/unității, tipul și structura operatorului;– categoria de produse obținute care implică un risc de apariție a neconformităților;– cantitatea de produs;– riscul de a schimba produsele convenționale cu produse ecologice în cazul activităților mixte;– obținerea de derogări de la regulile de producție ecologică.Algoritmul de aplicare a factorilor de risc, măsurile de management al riscului în cazul în care se înregistrează rate mari de neconformități în cadrul eșantionului se stabilesc printr-o procedură elaborată de către OC. Procedura va cuprinde și metoda de evaluare a eficienței factorilor de risc și modalitatea de extindere a eșantionului în cazul incidenței mari a neconformităților;2.La articolul 11 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f)în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de art. 92a din R (CE) nr. 889/2008, în cazul în care un OC constată nereguli în aplicarea prevederilor privind producția ecologică, nereguli care afectează statutul ecologic al produsului și/sau al terenului, sau este informat din alte surse despre nereguli cu produse ecologice, acesta informează imediat autoritatea competentă și investighează originea neregulilor sau încălcărilor, în conformitate cu lit. d). În cazul neregulilor constatate asupra produselor provenite din alte țări din UE și din afara UE, informarea trebuie să fie completată și transmisă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 16 la prezentul ordin.Informarea cu privire la rezultatele verificărilor în cazul notificărilor primite prin sistemul informatic pentru agricultura ecologică, denumit în continuare OFIS, sau oricăror altor tipuri de sesizări trebuie să cuprindă toate acțiunile întreprinse, informarea celorlalte OC și documentele care demonstrează constatările din timpul investigației, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 17 la prezentul ordin;3.La articolul 11 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera f^1), cu următorul cuprins:f^1)OC transmit rezultatul verificărilor și documentele menționate la lit. f) în termen de 10 zile calendaristice de la data constatării/informării inițiale. În cazul în care autoritatea competentă solicită informații suplimentare, acestea se înaintează de către OC astfel încât răspunsul formulat prin OFIS să se încadreze în termenul prevăzut la art. 92a alin. (4) din R (CE) nr. 889/2008;4.Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 21Anexele nr. 1-17 fac parte integrantă din prezentul ordin.
5.Anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.6.După anexa nr. 15 se introduc două noi anexe, anexele nr. 16 și 17, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 2 și 3, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul IIAnexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
București, 20 decembrie 2018.Nr. 1.528. + 
Anexa nr. 1 (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 895/2016)
LISTA
sancțiunilor pe care organismele de control le aplică operatorilor

Sancțiuni-> Tipul sancțiunii Modul de aplicare-> Acțiuni și măsuri obligatorii
Minore-> Remarcă simplă (RS) Se aplică în cazul unei nereguli minore sau al unei încălcări involuntare care nu prezintă risc asupra deciziei de certificare.->  
Cerere de ameliorare (CA) Se aplică în cazul constatării unei încălcări și este însoțită de cererea de ameliorare, cu precizarea modului de ameliorare și a termenului în care va fi remediată.->  
Avertisment (AS) Se aplică însoțit de mențiunea sancțiunii ce urmează a fi dată în cazul în care operatorul nu a respectat cererea de ameliorare; avertismentul este de regulă urmat de un control suplimentar ce vizează verificarea documentelor de clarificare transmise de operator și/sau control la fața locului.->  
Control suplimentar (CS) Cheltuielile privind controlul suplimentar sunt suportate de către operator.-> Se aplică în vederea verificării acțiunilor corective sau în caz de suspiciuni privind iregularități în activitatea operatorului.
Majore-> Declasare suprafață și produs/lot/serie de producție (DS și DP)* Se aplică suprafeței totale, unei parcele sau unei părți a acesteia; impune retragerea indicațiilor privind metoda de producție ecologică în etichetarea și promovarea întregului lot de producție sau a seriei de producție aferente suprafeței respective și reînceperea perioadei de conversie menționate la art. 36 din Regulamentul (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice în ceea ce privește producția ecologică, etichetarea și controlul, denumit în continuare R(CE) nr. 889/2008.-> În situația în care în timpul inspecției se constată că au fost folosite în tehnologia de cultură produse și substanțe ce nu sunt incluse în anexele I și II la R(CE) nr. 889/2008, se va lua măsura declasării suprafeței în cauză la statutul de convențional, se vor declasa produsele obținute la statutul de convențional și va reîncepe perioada de conversie.
Declasarea produsului/lot/serie de producție (DP)*-> Se aplică unui anumit produs sau unui anumit lot, prin retragerea indicațiilor privind metoda de producție ecologică în etichetarea și promovarea întregului lot sau a seriei de producție; impune retragerea lotului de produs afectat de declasare de pe piață și controale suplimentare. În situația în care în timpul inspecției se constată că sunt prezente produse și substanțe ce nu sunt incluse în anexele I, II, V, VI, VII, VIII, VIIIa, IX la R(CE) nr. 889/2008, precum și o manipulare sau procesare necorespunzătoare a produselor care afectează statutul acestora, se vor lua măsuri imediate de retragere a mențiunilor la metoda de producție ecologică și procesare.->
  Suspendarea activității operatorului^1 (SA)** Interzicerea operatorului respectiv de a comercializa pentru o perioadă determinată produse cu indicații privind metoda de producție ecologică în etichetare și promovare, care atrage suspendarea certificării respectivului operator.-> După încheierea perioadei de suspendare, organismul de control va notifica imediat autoritatea competentă (Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale - MADR) în legătură cu statutul operatorului în cauză, privitor la remedierea/neremedierea neconformităților care au condus la suspendare; în situația în care operatorul a remediat neconformitățile, acesta va beneficia de statutul avut anterior suspendării, iar în situația în care operatorul nu a remediat neconformitățile, acesta va fi exclus, aplicându-se măsurile prevăzute la punctul următor (EO).
Excluderea operatorului (EO)***-> În cazul constatării unei încălcări a dispozițiilor în mod grav sau într-un mod care provoacă efecte îndelungate de la producerea/comercializarea produselor cu indicații privind metoda de producție ecologică, organismele de control interzic operatorului în cauză să desfășoare activități în sistemul de agricultură ecologică^2. În acest caz se va rezilia contractul și se vor retrage în mod obligatoriu toate documentele justificative eliberate operatorului (certificate). Organismul de control va informa^3 imediat autoritatea competentă cu privire la aplicarea acestei sancțiuni în scopul publicării acestei informații pe site-ul oficial al MADR și informării Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.->
>* În cazul declasării produsului în urma constatării în tehnologia de cultură a unor produse și substanțe ce nu sunt incluse în anexele I și II la R(CE) nr. 889/2008. Se va proceda concomitent la declasarea suprafeței respective.** În cazul suspendării operatorului în urma constatării în tehnologia de cultură a unor produse și substanțe ce nu sunt incluse în anexele I și II la R(CE) nr. 889/2008, se va proceda concomitent la declasarea suprafeței respective și la declasarea produsului.*** În cazul excluderii operatorului, se va proceda concomitent la declasarea suprafeței respective și la declasarea produsului.^1 În vederea aplicării prevederilor art. 30 din Regulamentul (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice, precum și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91, în cazul constatărilor de încălcări ale dispozițiilor în mod grav sau care provoacă efecte îndelungate, autoritatea competentă stabilește, în vederea suspendării operatorului, o perioadă de maximum un an.^2 În cazul încălcării dispozițiilor în mod grav sau care provoacă efecte îndelungate, organismele de control aplică sancțiunea de excludere a operatorilor pentru o perioadă de 5 ani.^3 Informarea cuprinde rezultatul verificărilor, precum și documentele analizate care au stat la baza aplicării sancțiunii.  + 
Anexa nr. 2(Anexa nr. 16 la Ordinul nr. 895/2016)
INFORMARE
cu privire la neregulile constatate asupra produselor provenite din alte țări din UE și din afara UE (model)A.->Produs 1.Produs/Denumirea comercială:2.->Țara de origine: 3.Descrierea produsului: ambalare, cantitate etc.: 4.->Identificarea lotului: nr. de lot, data predării etc.: 5.Alte informații: B.->Trasabilitate^1 ^1 Nume, adresă, telefon/fax, e-mail, website, persoana de contact.1.->Producător: 2.Procesator/Vânzător în țara de origine: 3.->Importator: 4.Angrosist: 5.->Comerciant cu amănuntul sau alt operator: 6.Autoritatea/Organismul de control al operatorului: C.->Iregularitate, suspiciune de infringement, alte problemă 1.Neregula constatată^2: ^2 În ce aspecte se încalcă Regulamentul (CE) nr. 834/2007 și Regulamentul (CE) nr. 889/2008? ->2.Data și locul de constatare a neregulii: 3.->Data și locul prelevării de probe - dacă s-au efectuat: 4.Rezultatele analizelor: Substanțe detectate: Niveluri detectate: Nivelul de substanță detectată depășește limita admisă în alimente (sau furaje) prevăzută în legislația generală? [] Da [] Nu->Nivelul de organisme modificate genetic depășește nivelul prevăzut în legislația generală? [] Da [] Nu5.->Alte rezultate ale investigației: D.Măsuri luate 1.->Au fost adoptate măsuri corective, voluntare sau obligatorii - produs, operator, punct vânzare? [] Da, descrieți măsurile.[] Nu->2.A fost informată autoritatea de control/organismul de control al furnizorului?  Da  Nu3.->Data aplicării măsurii și durata, temeiul juridic:E.Alte informații/evaluare F.->Anexe^3 ^3 Vă rog atașați o copie a documentelor relevante: documente privind produsul (sigiliu, etichetă etc.), facturi, documente de transport și înregistrări sau scrisoare de transport CMR, rapoarte de analiză etc. N.B. Toate răspunsurile trebuie să fie sintetice și clare. Se solicită să se anexeze documente justificative numai dacă acestea sunt în mod evident utile pentru înțelegerea faptelor.->>
 + 
Anexa nr. 3(Anexa nr. 17 la Ordinul nr. 895/2016)
INFORMARE
privind rezultatele verificărilor efectuate pentru stabilirea originii iregularității
în cazul notificărilor primite prin OFIS sau oricăror altor tipuri de sesizări (model)
Informații cu privire la iregularitatea investigată.………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………

Nr. crt. Solicitare Răspunsul detaliat al OC Documente anexate care să demonstreze constatările din timpul verificărilor
1. Ce tip de investigație a fost adoptat?
2. Care este rezultatul verificărilor?Descrierea aspectelor investigate, a originii produselor, schimbului de informații cu alte OC-uri etc.
3. Operatorul a fost informat despre suspiciunea iregularității? Dacă da, a informat OC?
4. Operatorii implicați în iregularitate au făcut subiectul unor alte iregularități/infringement în ultimii trei ani?
5. Ce măsuri preventive au fost luate?
6. Au fost clarificate originea contaminării și responsabilitatea operatorului?
7. Care este opinia dumneavoastră asupra gravității acestei iregularități?
8. Ce măsuri corective și sancțiuni au fost luate în privința operatorului?
9. Sunt planificate inspecții suplimentare la acest operator?Dacă da, ce se intenționează să se verifice și de ce?Clasa de risc în care a fost încadrat operatorul? Istoricul operatorului.
10. Alte informații

N.B. Toate răspunsurile trebuie să fie sintetice și clare. Se solicită să se anexeze documente justificative numai dacă acestea sunt în mod evident utile pentru înțelegerea faptelor.->>––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x