ORDIN nr. 1.458 din 21 iulie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 1 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 477 16/06/2020 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ActulREFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 1REFERIRE LAHG 399 27/05/2015
ART. 1REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 1REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 1REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 3REFERIRE LALEGE 105 26/05/2016
ART. 3REFERIRE LAOUG 40 23/09/2015 ART. 28
ART. 3REFERIRE LALEGE 351 06/07/2001
ART. 6REFERIRE LAHOTARARE 326 23/05/2019
ART. 6REFERIRE LAANEXA 23/05/2019
ART. 8REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009
ART. 15REFERIRE LAHG 583 22/07/2015
ART. 15REFERIRE LAPLAN 22/07/2015
ART. 15REFERIRE LAHG 2139 30/11/2004
ART. 16REFERIRE LAHG 399 27/05/2015 ART. 9
ART. 16REFERIRE LAHG 399 27/05/2015 ART. 13
ART. 16REFERIRE LAHG 2139 30/11/2004 ANEXA 1
ART. 37REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 37REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 37REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 37REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016 ART. 29
ART. 39REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 39REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 17
ART. 39REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 41REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 41REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 41REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 41REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și Avizul Consiliului Concurenței comunicat cu Adresa nr. 6.057 din 11.07.2022,în temeiul prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației emite următorul ordin: + 
Capitolul I Prevederi generale + 
Articolul 1(1)Prezentul ordin aprobă o schemă de ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltării tehnologice și îmbunătățirea comercializării proiectelor selectate prin Programul de valorizare a cercetării, în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, denumită în continuare schemă, prin axa prioritară 1 „Promovarea transferului tehnologic“, prioritatea de investiții 1.1 „Promovarea investițiilor în C I, dezvoltarea de legături și sinergii între întreprinderi, centrele de cercetare și dezvoltare și învățământul superior, în special promovarea investițiilor în dezvoltarea de produse și de servicii, transferul de tehnologii, inovarea socială, eco-inovarea și aplicațiile de servicii publice, stimularea cererii, crearea de rețele și de grupuri și inovarea deschisă prin specializarea inteligentă, precum și sprijinirea activităților de cercetare tehnologică și aplicată, liniilor-pilot, acțiunilor de validare precoce a produselor, capacităților de producție avansate și de primă producție, în special în domeniul tehnologiilor generice esențiale și difuzării tehnologiilor de uz general“ – obiectivul specific 1.2 Creșterea inovării în companii prin sprijinirea abordărilor multisectoriale rezultate în urma implementării „Inițiativei regiuni mai puțin dezvoltate“ în România (Programul de valorizare a cercetării).(2)Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a)Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare;b)Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare;c)Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare;d)Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare;e)Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare;f)Decizia de punere în aplicare a Comisiei C(2015) 4.272 final din 23 iunie 2015 de aprobare a anumitor elemente din Programul operațional „Regional“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România, cu modificările și completările ulterioare;g)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3)Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
 + 
Capitolul II Obiectiv + 
Articolul 2Obiectivul principal al prezentei scheme îl reprezintă sprijinirea implementării unor proiecte-pilot și a unor activități specifice cu caracter de cercetare-dezvoltare și abordare multisectorială, implementate în vederea facilitării transferului tehnologic și introducerii pe piață a rezultatelor cercetării în domeniile de specializare inteligentă menționate în anexa la prezentul ordin. Finanțarea nerambursabilă este destinată exclusiv beneficiarilor și proiectelor menționați în Ghidul solicitantului – condiții specifice de accesare a fondurilor.
 + 
Capitolul III Definiții + 
Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)întreprindere este orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată;b)întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;c)întreprinderi mici și mijlocii, denumite în continuare IMM, sunt acele întreprinderi care, în conformitate cu dispozițiile anexei 1 – Definiția IMM-urilor la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu Piața comună în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:(i)au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250;(ii)realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate.Stabilirea încadrării în categoria IMM a solicitantului se realizează având în vedere și datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia;d)microîntreprindere – este o întreprindere care are până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deține active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;e)întreprindere în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, este:(i)[Nu se aplică IMM-urilor care, la data declarației de eligibilitate, au mai puțin de 3 ani de la înființare.] în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris;(ii)[Nu se aplică IMM-urilor care, la data declarației de eligibilitate, au mai puțin de 3 ani de la înființare.] în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1.raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2.capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;f)furnizor și administrator al ajutorului de stat regional este Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, denumit în continuare MDLPA, prin intermediul Autorității de management pentru Programul operațional regional, denumită în continuare AMPOR; g)regiunile de dezvoltare sunt entități teritoriale specifice, fără statut administrativ și fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS-II în Nomenclatorul unităților statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare, pe teritoriul cărora se implementează proiectul finanțat;h)mediul urban reprezintă ansamblul orașelor și municipiilor, definite ca unități administrativ-teritoriale, care include atât localitățile componente, cât și satele aparținătoare acestora;i)mediul rural reprezintă localități de rang IV și V, respectiv sate reședință de comună, sate componente ale comunelor definite conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția satelor aparținând municipiilor sau orașelor incluse în mediul urban;j)Programul operațional regional 2014-2020, denumit în continuare POR 2014-2020, reprezintă un document strategic de programare elaborat de România în calitate de stat membru și aprobat de Comisia Europeană, care își propune ca obiectiv general creșterea competitivității economice și îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, pentru asigurarea unei dezvoltări sustenabile a regiunilor;k)Ghidul solicitantului, Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, denumit în continuare ghidul general, reprezintă documentul aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1.021/2015^1, cu modificările și completările ulterioare;^1 Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1.021/2015 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.l)Ghidul solicitantului, Condiții specifice de accesare a fondurilor, reprezintă un document ce cuprinde o detaliere tehnică și financiară a informațiilor necesare, potențialilor solicitanți, pentru pregătirea proiectelor și completarea corectă a cererilor de finanțare, document elaborat pentru fiecare apel de proiecte din cadrul POR 2014-2020 și aprobat prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației;m)contract de finanțare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, Organismul intermediar din regiunea de dezvoltare în care a fost depusă cererea de finanțare și beneficiar, prin care se aprobă spre finanțare, în cadrul Programului operațional regional, un proiect ce a fost selectat ca urmare a procesului de evaluare și selecție, în anumite condiții;n)inovarea este o activitate din care rezultă un produs, bun sau serviciu, nou sau semnificativ îmbunătățit sau un proces nou sau semnificativ îmbunătățit, o metodă nouă de marketing sau o metodă nouă organizațională în practicile de afaceri, în organizarea locului de muncă sau în relațiile externe. Inovarea este bazată pe rezultatele unor tehnologii noi, pe noi combinații ale tehnologiei existente sau pe utilizarea altor cunoștințe obținute de întreprindere;o)inovarea de produs (bun sau serviciu) reprezintă introducerea unui bun sau a unui serviciu, nou sau semnificativ îmbunătățit în privința caracteristicilor sau modului său de folosire (aceasta poate include îmbunătățiri semnificative în privința specificațiilor tehnice, componentelor și materialelor, software-ului încorporat, ușurinței de utilizare sau a altor caracteristici funcționale). Produsele inovate pot fi noi pentru piață sau noi numai pentru întreprindere. O întreprindere poate avea inovare de produs chiar dacă acesta nu este nou pentru piață, dar este nou pentru întreprindere;p)inovarea de proces reprezintă implementarea unei metode noi sau semnificativ îmbunătățite de producție sau livrare (aceasta poate include schimbări semnificative de tehnici, echipamente și/sau software), cu scopul de a reduce costurile unitare de producție și distribuție, de a îmbunătăți calitatea, de a produce sau distribui produse noi sau îmbunătățite semnificativ;q)transferul tehnologic reprezintă orice activitate care are drept rezultat introducerea pe piață a unor produse noi (bunuri și servicii) sau a unor produse (bunuri și servicii) semnificativ îmbunătățite, a unor procese de producție sau de furnizare de servicii, noi sau semnificativ îmbunătățite, toate acestea fiind rezultate în urma implementării rezultatelor cercetărilor sau a unor idei teoretice și practice din domeniile de specializare inteligentă, identificate în anexa la prezentul ordin, în activitatea economică a IMM. Transferul tehnologic la nivel de produs și proces poate fi însoțit de noi metode și modele (de organizare, de marketing, de comercializare etc.) sau de metode și modele semnificativ îmbunătățite;r)model conceptual inovativ reprezintă cadrul conceptual teoretic pentru a demonstra că un anumit produs, serviciu sau proces nou sau semnificativ îmbunătățit poate fi demonstrat, testat, prototipat, realizat și pus pe piață, aspecte care se realizează prin demonstrarea parcurgerii unor niveluri de maturitate tehnologică;s)quadruple helix (helix cvadruplu) este reprezentat de toate părțile implicate în procesul de descoperire antreprenorială, în contextul specializării inteligente, care lucrează pentru punerea în aplicare a strategiilor de creștere pe termen lung, respectiv de: administrație (centrală și locală), cercetare (instituții de învățământ, entități de educație), mediul de afaceri (IMM-uri, antreprenori, investitori) și societate civilă;t)proiecte implementate în parteneriat – conform art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, proiectele finanțate din fonduri europene pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din două sau mai multe entități cu personalitate juridică, înregistrate în România și/sau în statele membre ale Uniunii Europene, cu condiția desemnării ca lider al parteneriatului a unei entități înregistrate fiscal în România, excepție făcând proiectele pentru care beneficiar este o grupare europeană de cooperare teritorială;u)solicitantul finanțării – este, în sensul prezentei scheme, fie o entitate juridică, fie un parteneriat între 2 sau mai multe entități juridice, condus și reprezentat de lider;v)perioada de durabilitate – reprezintă perioada de 5 ani de la plata finală în cadrul contractului de finanțare, în conformitate cu art. 71 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 4Prezenta schemă se aplică investițiilor realizate, atât în mediul urban, cât și mediul rural, în regiunile de dezvoltare Nord-Est și Nord-Vest. + 
Articolul 5Nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care își desfășoară activitatea în următoarele sectoare și/sau care vizează următoarele ajutoare:a)sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28 decembrie 2013;b)domeniul producției primare de produse agricole;c)sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari.d)ajutoare destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantitățile exportate, ajutoare destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)ajutoare condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;f)dezafectarea sau construirea de centrale nucleare;g)investițiile care vizează o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ale activităților enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE;h)fabricarea, prelucrarea și comercializarea tutunului și a produselor din tutun;i)întreprinderile în dificultate, astfel cum sunt definite în normele Uniunii privind ajutoarele de stat;j)investițiile în infrastructură aeroportuară, cu excepția celor legate de protecția mediului sau a celor însoțite de investițiile necesare pentru atenuarea ori reducerea impactului negativ al acestei infrastructuri asupra mediului.
 + 
Capitolul VBeneficiarii și condiții de eligibilitate + 
Articolul 6(1)Beneficiarii ajutorului de minimis sunt, după caz:a)instituțiile de învățământ superior acreditate, prin entitățile de inovare și transfer tehnologic din cadrul acestora, înființate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, precum și parteneriatele între acestea;b)liderul și fiecare membru al parteneriatului, în cazul parteneriatului între instituțiile de învățământ superior acreditate, prin entitățile de inovare și transfer tehnologic din cadrul acestora și alte entități private sau componente ale quadruple helix, respectiv: autorități/instituții publice, mediul de afaceri, mediul academic și de cercetare, organizații nonguvernamentale; în aceste situații, în cadrul Acordului de parteneriat, respectiv în cadrul cererii de finanțare (secțiunea Buget – activități și cheltuieli) se va identifica clar entitatea cu rol de lider de proiect, precum și drepturile și obligațiile fiecărui partener în parte și se va menționa modul în care se va realiza repartizarea între entitățile parteneriatului a ajutorului de minimis acordat prin prezenta schemă.(2)Entitățile de inovare și transfer tehnologic constituite în cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate funcționează pe principiile gestiunii economice și autonomiei financiare și se pot organiza ca departamente cu autonomie financiară, fără personalitate juridică.(3)Departamentul cu rol de entitate de inovare și transfer tehnologic trebuie să fie constituit la data depunerii cererii de finanțare și să dispună de un regulament propriu de funcționare în cadrul persoanei juridice, de o titulatură proprie, inclusiv mențiunea privind înregistrarea distinctă a unității în cadrul contabilității persoanei juridice, conform legii, dispune de personal și conducere proprie.(4)Instituțiile de învățământ superior de stat în cadrul cărora sunt constituite departamente cu rol de entitate de inovare și transfer tehnologic trebuie cuprinse în anexa nr. 2 – Structura instituțiilor de învățământ superior de stat, domeniile de studii universitare de licență și specializările/programele de studii acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, locațiile geografice de desfășurare, numărul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii universitare, formă de învățământ și limbă de predare, precum și numărul maxim de studenți care pot fi școlarizați în anul universitar 2019-2020 din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 326/2019 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2019-2020, cu modificările ulterioare, dacă este cazul. Acreditarea se menține pe întreg procesul de evaluare, selecție, contractare, implementare, inclusiv dacă se schimbă anul universitar.(5)Departamentele cu rol de entitate de inovare și transfer tehnologic din cadrul instituțiilor de învățământ superior menționate la alin. (4) trebuie acreditate/autorizate provizoriu până la finalul perioadei de implementare a proiectului, conform prevederilor legale în vigoare.(6)În cazul beneficiarilor de tip parteneriat, entitățile de tip privat trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fi desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare unui an fiscal integral înainte de depunerea cererii de finanțare; această prevedere nu exclude de la finanțare IMM-urile care au desfășurat activitatea pe o perioadă mai mare de un an înainte de depunerea cererii de finanțare;b)să nu fi avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare, cu excepția suspendării activității pe perioada stării de urgență instituite în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(7)Beneficiarii, definiți conform alin. (1), trebuie să îndeplinească criteriile de acordare a ajutorului de minimis cu privire la întreprinderea unică, așa cum a fost definită la art. 3 lit. b) și la plafonul de minimis menționat la art. 17 lit. a).(8)Prin proiect se urmărește susținerea cercetării-dezvoltării și valorizării unui produs/serviciu/proces inovativ într-unul din domeniile de specializare inteligentă regională identificate în cadrul anexei la prezenta schemă.
 + 
Articolul 7(1)Solicitantul/Liderul de parteneriat trebuie să fi fost nominalizat în cadrul listei rezultate în urma parcurgerii etapelor de selecție specifice proiectului Sprijin pentru dezvoltare tehnologică și îmbunătățire a comercializării proiectelor selectate în cadrul Programului de valorizare a cercetării al Băncii Mondiale.(2)Solicitantul/Partenerii trebuie să aibă capacitatea financiară de a asigura: finanțarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectului (dacă este cazul), precum și resursele financiare necesare implementării optime a proiectului, în condițiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile, în conformitate cu prevederile legale aplicabile. Contribuția financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.(3)Pe perioada de durabilitate, solicitantul nu trebuie:a)să înceteze sau să delocalizeze activitatea productivă în afara regiunii de dezvoltare în cadrul căreia a fost prevăzută inițial implementarea proiectului;b)să realizeze o modificare a proprietății asupra unui element de infrastructură care dă un avantaj nejustificat unui terț;c)să realizeze o modificare substanțială care afectează natura, obiectivele sau condițiile de realizare și care ar determina subminarea obiectivelor inițiale ale acesteia.
 + 
Articolul 8La data depunerii cererii de finanțare și pe perioada de evaluare, selecție și contractare solicitantul/liderul de parteneriat/membrii parteneriatului nu trebuie să se încadreze în vreuna dintre următoarele situații:a)se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în cadrul procedurilor anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;b)face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa într-una din situațiile enumerate la lit. a);c)este încadrat în categoria întreprinderilor în dificultate, așa cum a fost definită la art. 3 lit. e);d)a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare;e)este subiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună ce nu a fost executat deja și creanța nu a fost integral recuperată.
 + 
Articolul 9Reprezentantul legal al solicitantului/Liderul de parteneriat/Membrii parteneriatului care își exercită atribuțiile de drept la data depunerii cererii de finanțare și pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare nu se află întruna din situațiile de mai jos:a)este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/comunitare în vigoare, sau se află într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, selecție, contractare și implementare a proiectului;b)se află în situația de a induce grav în eroare AMPOR, Organismul intermediar sau comisiile de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte în cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate pentru finanțare prin POR;c)se află în situația de a încerca/de a fi încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau AMPOR/Organismul intermediar pe parcursul procesului de evaluare și selecție a prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate în cadrul POR;d)a suferit condamnări definitive în cauze referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora. + 
Articolul 10La data depunerii cererii de finanțare, pe parcursul perioadei de evaluare, selecție, contractare și durabilitate, solicitantul și/sau membrii parteneriatului:a)dețin/deține unul din următoarele drepturi asupra imobilului/imobilelor ce face/fac obiectul investiției: dreptul de proprietate privată/publică, dreptul de concesiune, dreptul de administrare, dreptul de superficie, dreptul de uzufruct, dreptul de folosință cu titlu gratuit, împrumutul de folosință (comodat) sau dreptul de folosință ce rezultă dintr-un contract de închiriere/locațiune;b)trebuie să demonstreze deținerea unuia din drepturile menționate la lit. a) pe o perioadă care acoperă inclusiv perioada de minimum 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. + 
Articolul 11Solicitantul/Liderul de parteneriat/Membrii parteneriatului, care au implicare financiară în cadrul proiectului, trebuie să se regăsească în următoarele situații, la momentul contractării: a)în cazul solicitantului pentru care au fost stabilite debite în sarcina sa, ca urmare a măsurilor legale întreprinse de AMPOR, acesta va putea încheia contractul de finanțare în următoarele situații:(i)recunoaște debitul stabilit în sarcina sa de AMPOR și îl achită integral, atașând dovezi în acest sens, cu excepția proiectelor aflate în implementare, pentru care recunoaște debitul stabilit și îl achită integral sau își exprimă acordul cu privire la stingerea acestuia din valoarea cererilor de rambursare ulterioare, aferente proiectului în cadrul căruia a fost constatat, cu excepția situației prevăzute la art. 8 lit. e);(ii)a contestat în instanță notificările/procesele-verbale/notele de constatare a unor debite și, prin decizie a instanțelor de judecată, s-a dispus suspendarea executării, anexând dovezi în acest sens;b)și-a achitat obligațiile de plată nete către bugetul de stat și, respectiv, bugetul local, în ultimul an calendaristic/în ultimele 6 luni, în cuantumul stabilit de legislația în vigoare. + 
Articolul 12(1)Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulative:a)se încadrează în tipul/tipurile de investiție eligibil/e și în obiectivul apelului de proiecte, respectiv se referă în mod obligatoriu la includerea pe piață a rezultatelor cercetării și comercializarea produselor/proceselor/serviciilor rezultate în urma implementării proiectului;b)obiectivul proiectului și activitățile principale se corelează cu lista rezultată în urma parcurgerii etapelor de selecție specifice proiectului Sprijin pentru dezvoltare tehnologică și îmbunătățire a comercializării proiectelor selectate în cadrul Programului de valorizare a cercetării al Băncii Mondiale;c)proiectul se bazează pe un rezultat al cercetării în domeniile de specializare inteligentă identificate în urma mecanismului de implementare a axei prioritare 1 a POR 2014-2020, respectiv în urma realizării notei conceptuale pentru regiunea în care se implementează proiectul/Strategiei de specializare inteligentă pentru regiunea în care se implementează proiectul (Lista domeniilor de specializare inteligentă este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.);d)proiectul se referă la investiții pentru care nu au fost demarate procedurile de achiziție înainte de depunerea cererii de finanțare, cu excepția celor referitoare la cheltuielile stabilite prin art. 15 alin. (5); e)valoarea finanțării nerambursabile solicitate pentru un proiect este de minimum 10.000 euro și maximum 50.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data lansării apelului de proiecte;f)perioada de realizare a activităților proiectului, după semnarea contractului de finanțare, nu depășește data de 31 decembrie 2023;g)proiectul respectă principiile privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de șanse, de gen și nediscriminarea;h)locul de implementare a proiectului este situat în mediul rural sau urban, în regiunea de dezvoltare (Nord-Est sau NordVest) în care a fost depusă cererea de finanțare și trebuie să fie adecvat implementării proiectului și amplasării echipamentelor propuse a fi achiziționate prin proiect;i)la depunerea cererii de finanțare, solicitantul sau unul dintre membrii parteneriatului trebuie să aibă deja locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar (punct de lucru).(2)Nu sunt eligibile proiectele care constau exclusiv din realizarea de lucrări de construcție care nu se supun autorizării, conform legii.  + 
Articolul 13Solicitantul/Liderul de parteneriat/Membrii parteneriatului și proiectul propus spre finanțare îndeplinesc toate condițiile menționate în prezentul ordin, în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia solicită finanțare și în Ghidul solicitantului – Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, după caz.
 + 
Capitolul VI Cheltuieli eligibile + 
Articolul 14Condițiile cumulative de eligibilitate a cheltuielilor sunt:a)să respecte prevederile art. 65 alin. (2)-(5) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, precum și perioada de implementare stabilită de către AMPOR prin contractul/decizia/ordinul de finanțare. Prin excepție, sunt eligibile cheltuielile stabilite prin art. 15 alin. (5), cu condiția ca acestea să nu fie anterioare datei de 1 ianuarie 2014;b)să fie însoțite de facturi emise în conformitate cu prevederile legislației naționale sau a statului în care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza cărora se înregistrează obligația de plată, precum și de documente justificative privind efectuarea plății și realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate;c)să fie în conformitate cu prevederile POR 2014-2020;d)să fie în conformitate cu contractul de finanțare;e)să fie rezonabile și necesare realizării operațiunii;f)să respecte prevederile legislației Uniunii Europene și naționale aplicabile;g)să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, cu respectarea prevederilor art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;h)să nu fie contrare prevederilor dreptului aplicabil al Uniunii Europene sau legislației naționale care vizează aplicarea dreptului relevant al Uniunii, în privința eligibilității, regularității, gestiunii sau controlului operațiunilor și cheltuielilor. + 
Articolul 15(1)Categoriile de cheltuieli eligibile, cu respectarea condițiilor menționate în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare, sunt:a)cheltuieli cu dotări;b)cheltuieli cu active necorporale;c)cheltuieli generale de administrație;d)cheltuieli pentru consultanță;e)cheltuieli salariale;f)cheltuieli de informare, comunicare și publicitate;g)cheltuieli cu auditul achiziționat de beneficiar pentru proiect;h)cheltuieli aferente managementului de proiect;i)cheltuieli cu servicii din surse externe.(2)Cheltuielile cu dotări includ achiziționarea de echipamente tehnologice cu și fără montaj, utilaje, instalații de lucru, echipamente informatice, birotică de natura mijloacelor fixe, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu precizarea încadrării fiecărui mijloc fix în grupele de mijloace fixe conform catalogului mijloacelor fixe din hotărârea de guvern menționată. Acestea trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care primește ajutorul și sunt strict necesare pentru atingerea obiectivelor proiectului.Pentru toate dotările, echipamentele IT și activele necorporale preconizate a fi achiziționate prin proiect, se va justifica în cererea de finanțare necesitatea achiziționării acestora.(3)Cheltuielile cu active necorporale includ următoarele categorii:a)obținerea, validarea și protejarea proprietății industriale și/sau intelectuale (cunoștințe tehnice sau know-how, brevete, modele de utilitate; drepturi asupra desenelor și modelelor; topografia produselor semiconductoare; certificate de protecție suplimentară pentru medicamente; certificate de ameliorator de plante; drepturi de autor pentru programe informatice);b)obținerea drepturilor de utilizare, cum ar fi licențe sau contracte de cesiune a drepturilor;c)obținerea de mărci comerciale, branding, identitate vizuală;d)achiziția de programe informatice;e)activități de omologare, certificare națională/internațională, standardizare a produselor/serviciilor/proceselor;f)cheltuieli privind implementarea și certificarea sistemelor de management al calității, dezvoltare etichetă de calitate;g)dezvoltare de platforme online cu:– portofoliul de brevete și licențe ale centrelor CDI; – dezvoltare de platforme pentru „open source“ și „social innovation“;– Open Labs pentru promovarea ofertei de servicii a laboratoarelor și deschiderea acestora către mediul de afaceri;– dezvoltare de platforme de comercializare online de produse/servicii/procese dezvoltate prin proiect.(4)Cheltuielile generale de administrație includ în limita a 10% din valoarea eligibilă a proiectului, calculată la valoarea cheltuielilor incluse în bugetul proiectului la data semnării contractului de finanțare, dacă sunt detaliate corespunzător și însoțite de documente justificative:a)chiriile; energie, combustibil și alte consumuri similare; cheltuieli administrativ-gospodărești; alte cheltuieli generale de administrație. Chiriile sunt eligibile doar în măsura în care locul de implementare al proiectului este închiriat, iar drepturile solicitate prin prezentul ordin sunt dovedite în baza unui contract de închiriere/comodat/locațiune);b)materii prime și materiale consumabile folosite în cadrul proceselor de dezvoltare și testare.(5)Cheltuielile pentru consultanță sunt eligibile în limita maximă a 5% din totalul eligibil și au în vedere următoarele categorii:a)plata serviciilor de consultanță la elaborarea cererii de finanțare și a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia, inclusiv plan de afaceri;b)plata serviciilor de consultanță în domeniul managementului proiectului (doar dacă nu sunt bugetate cheltuieli cu echipa de management al proiectului);c)serviciile de consultanță/asistență juridică în scopul elaborării documentației de atribuire și/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, dacă este cazul.(6)Cheltuielile salariale nu pot depăși plafoanele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 583/2015, pentru aprobarea Planului național de cercetare-dezvoltare și inovare pentru perioada 2015-2020 (PNCDI III), cu modificările și completările ulterioare. Cheltuielile salariale se decontează conform contractului de muncă și/sau proporțional cu procentul din fișa postului/foaia de prezență aferentă atribuțiilor specifice implementării proiectului și includ: a)costurile cu personal specializat, necesar pregătirii comercializării (de exemplu, specialiști pe transfer tehnologic, căutători de piețe, comercializare, studii de piață, activități de marketing, inclusiv activități de stimulare a pieței, protejare drepturi de proprietate etc.);b)numai pentru organizațiile de cercetare – cheltuieli de personal (cercetători, tehnicieni și personal auxiliar, în măsura în care aceștia sunt implicați în proiect) pentru:– activități de cercetare aplicată și dezvoltare tehnologică;– activități de dezvoltare experimentală și testare;– construirea și testarea prototipurilor pentru produse/procese;– realizarea și operarea planurilor-pilot constând în: evaluarea ipotezelor, elaborarea de noi formule de producție, stabilirea de noi specificații de producție, proiectarea unor echipamente și structuri speciale cerute de noi procese, pregătirea instrucțiunilor de operare sau a manualelor pentru procese;– elaborarea, realizarea, testarea de modele experimentale, prototipuri, soluții noi pentru produs/metodă/ sistem/tehnologie/ serviciu;– activitățile necesare producției experimentale și testării produselor și proceselor (din producția experimentală) în vederea producției pe scară largă;– evaluare tehnologică și audit tehnologic;– studii de investiții tehnologice;– asistență și consultanță tehnică de specialitate la aplicarea tehnologiei dezvoltate prin proiect; – validare procedee tehnologice dezvoltate prin proiect.(7)Cheltuielile de informare, comunicare și publicitate sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanțare și includ:a)cheltuieli de informare și publicitate pentru proiect, care rezultă din obligațiile beneficiarului, în limita a 10.000 lei, fără TVA;b)cheltuieli de promovare a rezultatelor proiectului de cercetare industrial/dezvoltare experimentală pe scară largă – se referă la diseminarea metodologiei utilizate și a rezultatelor obținute în cadrul proiectului, cu respectarea prevederilor manualului de identitate vizuală pentru POR 2014-2020. Se includ cheltuieli pentru:– marketingul tehnologiei;– realizare, diseminare materiale de promovare;– publicitate, comunicare, vizibilitate;– diseminare prin publicații specializate;– participarea cercetătorilor implicați în proiect la evenimente științifice sau academice în țară sau străinătate, pentru prezentarea rezultatelor cercetării din proiect;– participare angajat ITT la târguri, misiuni comerciale, expoziții specializate, în calitate de expozant pentru prezentarea produsului/serviciului realizat în proiect (se includ: taxa de participare, închirierea standului, transportul și cazarea pe perioada evenimentului pentru maximum 2 delegați, transportul și depozitarea mostrelor și materialelor promoționale);– promovare online a tehnologiei pe site-ul propriu al ITT solicitant și/sau al partenerilor;– publicare pe canale specializate de promovare online a tehnologiilor/rezultatelor cercetării.(8)Cheltuielile cu auditul achiziționat de beneficiar pentru proiect sunt eligibile în limita a 5.000 lei, fără TVA, trimestrial – aferente activităților ce pot fi auditate în trimestrul respectiv, în condițiile stabilite prin Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor.(9)Cheltuielile aferente managementului de proiect includ cheltuieli salariale cu echipa de management al proiectului – pentru personalul angajat al solicitantului, în condițiile stabilite prin Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor.(10)Cheltuielile cu servicii din surse externe includ, conform Ghidului solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor:a)cheltuieli cu servicii pentru organizare de evenimente și cursuri de formare;b)cheltuieli pentru servicii de sprijinire a inovării.(11)Este eligibilă taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile.
 + 
Articolul 16Sunt considerate neeligibile următoarele categorii de cheltuieli:a)cheltuielile prevăzute la art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare;b)achiziționarea de terenuri și/sau construcții;c)costurile operaționale, de funcționare și întreținere, cu excepția cheltuielilor salariale; d)cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate și dobânzi aferente creditelor;e)contribuția în natură;f)cheltuielile cu leasingul prevăzute la art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare;g)cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în grupa 2, subgrupa 2.3. „Mijloace de transport“, menționată în anexa Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției propuse prin proiect;h)cheltuielile cu achiziția de telefoane mobile;i)cheltuielile privind achiziția de dotări/echipamente secondhand;j)amenzi, penalități, dobânzi, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj; k)cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția celor stabilite prin art. 15 alin. (5);l)cheltuieli pentru achiziția de obiecte de inventar.
 + 
Capitolul VIIModalități de acordare a ajutorului de minimis + 
Articolul 17În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite și taxe, cu respectarea următoarelor plafoane:a)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, așa cum este definit la art. 3 lit. b), nu poate depăși echivalentul în lei a 200.000 euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau europene. Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 euro pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transport rutier de mărfuri. În cazul în care solicitantul face parte dintr-o întreprindere unică, în sensul definiției prevăzute la art. 3 lit. b), pentru verificarea îndeplinirii acestui criteriu se vor lua în considerare ajutoarele de minimis acordate întreprinderii unice;b)atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri;c)plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse comunitare.
 + 
Articolul 18Finanțarea nerambursabilă maximă acordată pentru un proiect de investiții în cadrul prezentei scheme poate fi 100% din valoarea eligibilă a investiției, cu respectarea plafonului de minimis aferent tipului de investiție finanțat, respectiv echivalentul în lei a 200.000 euro sau 100.000 euro, după caz. + 
Articolul 19Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis se plătește. + 
Articolul 20Pentru ajutoarele de minimis acordate eșalonat, în mai multe tranșe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor. + 
Articolul 21În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul maxim menționat la art. 17 lit. a), solicitantul/liderul de parteneriat/membrii parteneriatului poate/pot beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracțiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depășește acest plafon^2.^2 A se vedea Decizia CJUE în cauza C-608/19, pronunțată la 28.10.2020 – „Trimitere preliminară – Ajutoare de stat – Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 – Articolul 3 – Ajutor de minimis – Articolul 6 – Monitorizare – Întreprinderi care depășesc plafonul de minimis din cauza cumulului cu ajutoare obținute anterior – Posibilitatea de a alege între reducerea unui ajutor anterior sau renunțarea la acesta pentru a respecta plafonul de minimis“, accesibilă la adresa web: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text= docid=233007 pageIndex=0 doclang=RO mode=lst dir= occ=first part=1 cid=2603115.
 + 
Articolul 22În cazul fuziunilor societăților sau al achizițiilor de părți sociale, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate. + 
Articolul 23În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional, pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
 + 
Capitolul VIII Durata și bugetul măsurii + 
Articolul 24(1)Măsura se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2023, în limita bugetului alocat, în sensul acordării de ajutoare prin încheierea de contracte de finanțare.(2)Plățile se vor realiza până la data de 31 decembrie 2025, în limita bugetului alocat.
 + 
Articolul 25(1)Sursa de finanțare o reprezintă fondurile alocate POR 2014-2020, axa prioritară 1 „Promovarea transferului tehnologic“, prioritatea de investiții 1.1 – obiectivul specific 1.2 Creșterea inovării în companii prin sprijinirea abordărilor multisectoriale rezultate în urma implementării „Inițiativei regiuni mai puțin dezvoltate“ în România.(2)Valoarea totală, estimată, a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 500.000 euro, aproximativ 2,47 milioane lei, din care 425.000 euro, aproximativ 2,10 milioane lei, finanțare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR), respectiv 75.000 euro, aproximativ 0,37 milioane lei, contribuția națională prin bugetul de stat. AMPOR poate decide supracontractarea acestor alocări, în conformitate cu prevederile legale în vigoare și cu respectarea condițiilor menționate în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare.(3)Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate pe tipuri de ajutoare acordate și surse de finanțare este următoarea:

– euro –
Anul 2022 2023 Total
Buget total, din care: 400.000 100.000 500.000
FEDR 340.000 85.000 425.000
Buget de stat 60.000 15.000 75.000

 + 
Articolul 26Numărul estimat al beneficiarilor acestei măsuri este de 10.
 + 
Capitolul IX Reguli privind cumulul ajutoarelor + 
Articolul 27(1)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis, întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 17 lit. a).(2)Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.(3)Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană. + 
Articolul 28Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul va prezenta o declarație de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanțare, respectiv încheierea contractului de finanțare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.
 + 
Capitolul X Procedura de implementare a schemei + 
Articolul 29Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, este furnizorul ajutorului de minimis și instituția responsabilă cu implementarea prezentei scheme. + 
Articolul 30Pentru a beneficia de ajutorul de minimis prevăzut de această schemă, solicitantul va depune o cerere standard de finanțare, împreună cu anexele aferente, urmând procedura de evaluare, selecție și contractare detaliată în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare și în Ghidul solicitantului – Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operațional regional 2014-2020, după caz. + 
Articolul 31Un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite conform prezentei scheme, poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități. + 
Articolul 32Ajutorul de minimis se va acorda dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute în prezenta schemă și în Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanțare. + 
Articolul 33MDLPA își rezervă dreptul de a nu achita/acorda ajutorul de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit, în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false. + 
Articolul 34În cazul în care se acordă un ajutor de minimis, MDLPA va informa în scris beneficiarul, prin contractul de finanțare, în legătură cu valoarea potențială a ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanțării nerambursabile) și în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
 + 
Capitolul XI Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea + 
Articolul 35MDLPA are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși plafoanele și intensitatea maxime admise și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta schemă sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. + 
Articolul 36În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european și național, MDLPA are obligația să păstreze evidența detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual, în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat și de minimis. + 
Articolul 37(1)MDLPA, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2)Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, MDLPA, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de stat, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia. (3)Contractele, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanțare, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(4)Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la furnizorul de ajutor atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situația în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acțiune, echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanți ai furnizorului.
 + 
Articolul 38În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MDLPA va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezentul ordin. + 
Articolul 39MDLPA va transmite, spre informare, Consiliului Concurenței prezenta schemă de ajutor de minimis, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 40(1)Beneficiarul are obligația de a pune la dispoziția MDLPA, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea respectării procedurilor de raportare și monitorizare a ajutoarelor ce îi revin ca responsabilitate.(2)Beneficiarul trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ajutorului în cadrul prezentei scheme, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse de legislația comunitară în acest domeniu.
 + 
Capitolul XII Recuperarea ajutoarelor acordate + 
Articolul 41(1)Recuperarea ajutoarelor de minimis acordate se realizează de către MDLPA, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.
 + 
Capitolul XIII Dispoziții finale + 
Articolul 42Prezenta schemă, precum și Ghidul solicitantului – Condiții specifice de accesare a fondurilor aferent priorității de investiții 1.1 – obiectivul specific 1.2 Creșterea inovării în companii prin sprijinirea abordărilor multisectoriale rezultate în urma implementării „Inițiativei regiuni mai puțin dezvoltate“ în România (Programul de valorizare a cercetării) vor fi publicate integral pe siteul Programului operațional regional, la adresa www.inforegio.ro. + 
Articolul 43Lista domeniilor de specializare inteligentă este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul 44Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Matuz Adrian-Zsolt,
secretar de stat
București, 21 iulie 2022.Nr. 1.458. + 
ANEXĂ
LISTA
domeniilor regionale de specializare inteligentă

Domenii de intervenție NE NV
1. Bioeconomie Bioeconomie 1. Agroalimentar (genetica plantelor, cultura plantelor tehnice, agricultura circulară, tehnologii avansate de procesare a produselor agroalimentare, ferme inteligente, produse alimentare sigure, produse agroalimentare optimizate nutrițional) 2. Silvicultură și ingineria lemnului (bioenergie, noi produse, procese și tehnologii, modele inovative de afaceri pentru produsele tradiționale) 3. Biotehnologii (biotehnologii farmaceutice, biocombustibili și biocatalizatori de uz industrial, substanțe bioactive, bioreactivi, prelucrarea biomasei) Bioeconomie 1. agroalimentar; 2. cosmetice și suplimente alimentare; 3. sănătate; 4. mobilă; 5. hârtie, plastic, ambalare.
2. Tehnologii informaționale și de comunicații, spațiu și securitate TIC 1. Societatea informațională (e-educație, gamificare, analize de big data cu aplicație în medicină, e-incluziune și monitorizarea în timp real a sistemelor sociale) 2. Securitate cibernetică 3. Industria 4.0 (urmărirea produselor alimentare de-a lungul lanțului valoric, nanoelectronică și optoelectronică, software industrial, inteligență artificială, industrii creative) TIC: 1. agroalimentar; 2. cosmetice și suplimente alimentare; 3. sănătate; 4. mobilă; 5. hârtie, plastic, ambalare; 6. tehnologii de prelucrare a metalului; 7. tehnologii de producție; 8. TIC.
3. Energie, mediu și schimbări climatice Energie, mediu și schimbări climatice 1. Mediu și schimbări climatice (biodiversitate, exploatarea responsabilă și managementul sustenabil al patrimoniului verde, noi genotipuri de plante cu rezistență crescută la schimbări climatice, agricultura de precizie, sisteme enzimatice pentru monitorizarea poluării, tehnologii de epurare a apelor, de reciclare deșeuri, monitorizarea apelor industriale) 2. Energie (management energetic, ZEB, smart factoring, eficiență și securitate energetică, smart city, rețele inteligente pentru consumatori inteligenți) Energie, mediu și schimbări climatice: 1. agroalimentar; 2. cosmetice și suplimente alimentare; 3. tehnologii de prelucrare a metalului; 4. tehnologii de producție; 5. TIC.
4. Econanotehnologii și materiale avansate Econanotehnologii și materiale avansate 1. Textile (design inovativ de produs – nano bio, textile cu senzori încorporați – textile funcționale cu aplicabilitate în medicină, textile inteligente, vestimentație sinergică, up-cycling deșeuri textile și slow fashion, digital fashion, fabricație inteligentă – senzori, software de urmărire, roboți industriali) 2. Noi materiale (exploatarea firelor naturale, biomateriale avansate, textile tehnice, structuri tricotate cu proprietăți termice, tricoturi pentru protecție mecanică, structuri textile compozite, materiale noi pentru construcții, materiale ecologice) Econanotehnologii și materiale avansate 1. agroalimentar; 2. cosmetice și suplimente alimentare; 3. sănătate; 4. mobilă; 5. hârtie, plastic, ambalare; 6. tehnologii de prelucrare a metalului; 7. tehnologii de producție.
5. Sănătate Sănătate Sănătate și turism pentru un stil de viață sănătos (recuperare medicală, balneofiziokinetoterapie, nutriție și dietetică, bioingineria reabilitării, slow food și alimentație sănătoasă, soluții TIC pentru turism, marketing și promovare creativă) Sănătate: 1. agroalimentar; 2. cosmetice și suplimente alimentare; 3. sănătate.
Alte domenii identificate la nivel regional

–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x