ORDIN nr. 1.421 din 24 noiembrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1174 din 13 decembrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 2
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 13
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 20
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 20
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 25
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 30
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 32
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ANEXA 0
ART. 1COMPLETEAZA PECERINTE 13/08/2014 CAP. 5
ART. 1COMPLETEAZA PECERINTE 13/08/2014
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 ART. 7
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 ART. 9
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 ART. 11
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 370 29/03/2021 ART. 9
ActulREFERIRE LAORDIN 1252 13/08/2014
ActulREFERIRE LALEGE 157 24/05/2005 ART. 2
ActulREFERIRE LATRATAT 25/04/2005
ActulREFERIRE LAOG (R) 42 28/08/1997 ART. 63
ActulREFERIRE LAOG (R) 19 18/08/1997 ART. 12
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1404 11/11/2016
ART. 1REFERIRE LAORDIN 707 18/08/2016
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 2
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 13
ART. 1COMPLETEAZA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 20
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 20
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 25
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 30
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ART. 32
ART. 1MODIFICA PEORDIN 1252 13/08/2014 ANEXA 0
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1252 13/08/2014
ART. 1COMPLETEAZA PECERINTE 13/08/2014 CAP. 5
ART. 1COMPLETEAZA PECERINTE 13/08/2014
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 CAP. 5
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 ART. 7
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 ART. 9
ART. 1MODIFICA PECERINTE 13/08/2014 ART. 11
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 25REFERIRE LACONVENTIE 07/07/1978
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul Direcției transport naval nr. 28.670/1.137 din 4.10.2021 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire și perfecționare a personalului navigant maritim român și a sistemului de recunoaștere a brevetelor și a certificatelor de capacitate,luând în considerare prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Țărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) și Republica Bulgaria și România privind aderarea Republicii Bulgaria și a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,în temeiul prevederilor art. 12 lit. f) din Ordonanța Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 63 din Ordonanța Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii,ministrul transporturilor și infrastructurii, interimar, emite prezentul ordin. + 
Articolul IOrdinul ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire și perfecționare a personalului navigant maritim român și a sistemului de recunoaștere a brevetelor și a certificatelor de capacitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 25 august 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1.La articolul 2 litera m), punctele (vi) și (vii) se modifică și vor avea următorul cuprins:(vi)Codul IGF – Codul internațional privind siguranța navelor care utilizează gaze sau alți combustibili cu punct de aprindere scăzut, astfel cum este definit în regula II-1/2.29 din Convenția SOLAS, intrat în vigoare în condițiile Convenției SOLAS și publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 707/2016 pentru publicarea acceptării Codului internațional privind siguranța navelor care utilizează gaze sau alți combustibili cu punct de aprindere scăzut (Codul IGF), adoptat de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.391(95) a Comitetului de siguranță maritimă din 11 iunie 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 13 septembrie 2016;(vii)Codul polar – Codul internațional pentru nave care operează în ape polare, astfel cum este definit în regula XIV/1.1 din Convenția SOLAS, intrat în vigoare în condițiile Convenției SOLAS, în temeiul legii, și publicat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.404/2016 privind publicarea acceptării Codului internațional pentru nave care operează în ape polare (Codul polar), adoptat de Organizația Maritimă Internațională prin Rezoluția MSC.385(94) a Comitetului de siguranță maritimă din 21 noiembrie 2014 și, respectiv, prin Rezoluția MEPC.264(68) a Comitetului pentru protecția mediului marin din 15 mai 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 975 din 6 decembrie 2016;2.La articolul 2, litera y) se modifică și va avea următorul cuprins:y)ape polare – apele arctice și/sau zona Antarctica, astfel cum sunt definite în regulile XIV/1.2-XIV/1.4 din Convenția SOLAS;3.La articolul 2, după litera y) se introduce o nouă literă, litera z), cu următorul cuprins:z)stat membru gazdă – statul membru al Uniunii Europene în care navigatorii solicită acceptarea sau recunoașterea brevetelor, a certificatelor de capacitate sau a documentelor justificative. Atribuțiile de stat membru gazdă sunt îndeplinite de Autoritatea Navală Română, conform competențelor sale.4.La articolul 3, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3(1)Prevederile prezentului ordin se aplică personalului navigant maritim român care efectuează serviciul la bordul navelor maritime care arborează pavilion român, cu excepția:
5.La articolul 3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:(2)Art. 20 alin. (1) se aplică personalului navigant care deține un certificat eliberat de un stat membru al Uniunii Europene, indiferent de naționalitatea acestuia.6.La articolul 5, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6)ANR emite atestate în forma prevăzută în paragraful 3 secțiunea A-I/2 a Codului STCW în vederea recunoașterii unui brevet, certificat de capacitate, certificat de radiooperator GMDSS sau a unui certificat de absolvire emis în conformitate cu prevederile regulii V/1-1, regulii V/1-2 și ale regulii V/3 și regulii V/4 din Convenția STCW, după verificarea autenticității și valabilității documentelor justificative necesare și în conformitate cu procedura stabilită în art. 20.7.La articolul 5, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7)Atestatele care dovedesc emiterea unui brevet, certificat de capacitate și atestatele care dovedesc emiterea unui certificat de absolvire, în conformitate cu prevederile regulii V/11, regulii V/1-2, regulii V/3 și ale regulii V/4 din anexa nr. 1, se emit de ANR numai dacă sunt îndeplinite toate cerințele Convenției STCW.8.La articolul 5, alineatul (12) se modifică și va avea următorul cuprins:(12)Sub rezerva art. 20 alin. (5), originalul oricărui certificat prevăzut de prezentul ordin este disponibil la bordul navei pe care este îmbarcat titularul acestuia, pe suport hârtie sau în format digital, iar autenticitatea și valabilitatea acestuia pot fi verificate prin procedura prevăzută la alin. (19) lit. b).9.La articolul 13 alineatul (1) litera b), după punctul (iii) se introduc două noi puncte, punctele (iv) și (v), cu următorul cuprins:(iv)a efectuat un stagiu de ambarcare de 3 luni din totalul precedentelor 6 luni imediat înainte de reconfirmare; sau(v)a efectuat un stagiu de îmbarcare aprobat la bordul navelor maritime, îndeplinind atribuțiile corespunzătoare certificatului deținut, pe o durată de minimum 3 luni, pe o funcție supranumerică, în plus față de cei angajați pe aceeași funcție cu responsabilități alocate, sau pe o funcție de ofițer, imediat inferioară celei pentru care certificatul deținut este valabil, în perioada imediat anterioară preluării funcției pentru care este valabil certificatul.10.La articolul 13, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:(12)Posesorii certificatelor de capacitate de marinar, motorist și timonier cu un stagiu de minimum 12 luni în ultimii 5 ani la bordul navelor maritim-portuare, efectuat pe baza certificatelor de marinar maritim-portuar, motorist maritimportuar și timonier maritim-portuar, pot reconfirma certificatele de capacitate maritime deținute prin prezentarea adeverințelor de promovare a cursurilor obligatorii așa cum sunt prevăzute în anexa nr. 3.11.La articolul 20, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 20(1)ANR recunoaște documentele emise de o autoritate competentă dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene pe suport hârtie sau în format digital în conformitate cu prevederile alin. (1^1) și (1^2).
12.La articolul 20, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1)ANR recunoaște certificatele de competență eliberate de un alt stat membru sau certificatele de aptitudini eliberate de un alt stat membru comandanților și ofițerilor în conformitate cu regulile V/1-1 și V/1-2 din anexa nr. 1, prin atestarea certificatelor respective pentru a confirma recunoașterea acestora. Atestatul care confirmă recunoașterea se limitează la capacitățile, funcțiile și nivelurile de competență sau de aptitudini specificate în certificatul respectiv. Atestatul este eliberat numai dacă au fost îndeplinite toate cerințele Convenției STCW, în conformitate cu regula I/2 punctul 7 din Convenția STCW. Forma atestatului este cea prezentată în secțiunea A-I/2 punctul 3 din Codul STCW.(1^2)Pentru a permite navigatorilor să efectueze serviciul la bordul navelor aflate sub pavilionul român, ANR acceptă certificatele medicale eliberate sub autoritatea unui alt stat membru al Uniunii Europene în conformitate cu art. 12.13.La articolul 20 alineatul (4), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)înaintează Comisiei Europene o cerere de recunoaștere a respectivului stat terț, motivând această cerere, însoțită de o analiză preliminară a respectării de către țara terță a cerințelor Convenției STCW, efectuată prin colectarea informațiilor prevăzute la anexa nr. 6 la prezentul ordin. În analiza preliminară respectivă ANR furnizează, în sprijinul cererii sale, informații suplimentare privind motivele recunoașterii țării terțe;14.La articolul 20 alineatul (4), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)ANR poate accepta recunoașterea unilaterală a documentelor emise de autoritatea competentă din respectivul stat terț, recunoaștere valabilă până când Comisia Europeană va comunica decizia sa; în cazul unei astfel de recunoașteri unilaterale, ANR comunică Comisiei numărul de atestate care confirmă recunoașterea, eliberate în legătură cu certificatele de competență și cu certificatele de aptitudini menționate la alin. (1) de țara terță, până la adoptarea actului de punere în aplicare privind recunoașterea țării terțe respective;15.La articolul 20 alineatul (4), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c)ANR poate decide, în ceea ce privește navele aflate sub pavilion român, să ateste documentele emise de state terțe recunoscute de către Comisia Europeană, ținându-se cont de dispozițiile anexei nr. 6 la prezentul ordin.16.La articolul 20, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins:(9)Sub rezerva criteriilor definite în anexa nr. 6 la prezentul ordin, în cazul în care ANR consideră că un stat terț recunoscut nu se mai conformează cerințelor Convenției STCW, aceasta informează imediat Comisia Europeană, prezentând motive întemeiate.17.La articolul 20, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu următorul cuprins:(13)Fără a aduce atingere alin. (1^1), ANR nu impune restricții suplimentare privind capacitățile, funcțiile și nivelurile de competență sau de aptitudini în ceea ce privește voiajele costiere, astfel cum sunt menționate la alin. (8).18.La articolul 25, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 25(1)ANR comunică anual Comisiei Europene informațiile enumerate în anexa nr. 5. Asemenea informații nu pot fi utilizate în scopuri administrative, juridice sau de verificare și sunt exclusiv pentru uzul statelor membre și al Comisiei Europene în procesul de elaborare a politicilor și în scopuri statistice. ANR poate furniza, pe bază voluntară, informații privind certificatele de aptitudini eliberate personalului nebrevetat în conformitate cu capitolele II, III și VII din anexa la Convenția STCW, cum ar fi informațiile menționate în anexa nr. 5 la prezentul ordin.
19.După articolul 28^2 se introduce un nou articol, articolul 28^3, cu următorul cuprins: + 
Articolul 28^3ANR se asigură că atestatele de recunoaștere sunt emise în termen de 30 de zile. ANR se asigură, de asemenea, că personalul navigant are dreptul de a exercita o cale de atac împotriva oricărui refuz de atestare sau de acceptare a unui certificat valabil sau împotriva absenței unui răspuns, în conformitate cu legislația și procedurile naționale, și că navigatorii beneficiază de consiliere și asistență adecvate cu privire la astfel de căi de atac, în conformitate cu legislația și procedurile naționale stabilite.
20.Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 30Ministerul Transporturilor și Infrastructurii comunică Comisiei Europene textul prezentului ordin, precum și textele principalelor dispoziții de drept intern adoptate în domeniul reglementat de Directiva 2008/106/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind nivelul minim de formare a navigatorilor, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2012/35/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 noiembrie 2012 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor, precum și prin Directiva (UE) 2019/1159 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor și de abrogare a Directivei 2005/45/CE privind recunoașterea reciprocă a brevetelor navigatorilor eliberate de statele membre, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019.
21.Articolul 32 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 32Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
22.Mențiunea privind transpunerea normelor Uniunii Europene se modifică și va avea următorul cuprins:Prezentul ordin transpune Directiva 2008/106/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind nivelul minim de formare a navigatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 323 din 3 decembrie 2008, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2012/35/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 noiembrie 2012 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 343 din 14 decembrie 2012, precum și prin Directiva (UE) 2019/1159 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor și de abrogare a Directivei 2005/45/CE privind recunoașterea reciprocă a brevetelor navigatorilor eliberate de statele membre, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019.23.La anexa nr. 1 capitolul V regula V/3, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:1.Comandanții, ofițerii și membrii personalului nebrevetat și ai altor categorii de personal responsabili cu sarcini specifice legate de siguranță asociate cu măsurile de precauție privind utilizarea sau ca răspuns în caz de urgență în ceea ce privește combustibilul și care execută serviciul la bordul navelor care fac obiectul Codului IGF trebuie să dețină un atestat emis în baza certificatului de absolvire a unui curs de pregătire de bază pentru serviciul pe navele care fac obiectul Codului IGF.24.La anexa nr. 1 capitolul V regula V/3, după punctul 1 se introduc două noi puncte, punctele 1^1 și 1^2,^ cu următorul cuprins:1^1.Înainte de a li se repartiza sarcini la bordul unei nave care face obiectul Codului IGF, navigatorii trebuie să fi încheiat cursul de formare prevăzut la pct. 2-8 de mai jos, în conformitate cu capacitățile, sarcinile și responsabilitățile acestora.1^2.Înainte de a li se repartiza sarcini la bordul navei, toți navigatorii care servesc la bordul unei nave care face obiectul Codului IGF beneficiază de un curs de familiarizare adecvat specific navei și echipamentelor, astfel cum se specifică la art. 15 alin. (1) lit. d) din ordin.25.La anexa nr. 1 capitolul V regula V/4, după punctul 4.3 se introduce un nou punct, punctul 5, cu următorul cuprins:5.ANR atestă certificatele de absolvire emise personalului navigant maritim calificat în conformitate cu pct. 2 și 4, după caz.26.La anexa nr. 2, punctul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:2.Certificate de capacitate compartiment punte

Certificat de capacitate Funcția echivalentăSTCW Capacity Limitare zonă Limitare tonaj brut Regula STCW RegulaAnexa nr. 1 la ordin
Timonier maritimMaritime helmsman Rating forming part of a navigational watch nelimitat nelimitat II/4 II/4
Șef timonier maritimAble seafarer deck Able seafarer deck nelimitat nelimitat II/5 II/5
MarinarOrdinary seaman nelimitat nelimitat
Șef de echipaj maritimMaritime boatswain nelimitat nelimitat
Conducător de șalupă maritimăFirst maritime boat driver Radă și perimetrul portuar nelimitat
Ofițer de punte maritim-portuarMaritime-port deck officer Radă și perimetrul portuar nelimitat
Căpitan maritim-portuarMaritime-port captain Radă și perimetrul portuar nelimitat
Ofițer de punte maritim aspirantCadet maritime deck officer nelimitat nelimitat
Marinar maritim-portuarMaritime-port seaman Radă și perimetrul portuar
Timonier maritim-portuarMaritime-port helmsman Radă și perimetrul portuar

27.La anexa nr. 2, punctul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:4.Certificate de capacitate compartiment mașini

Certificat de capacitate Funcția echivalentă STCW Capacity Limitare zonă Limitare putere motor propulsie (kW) Regula STCW Regula Anexa nr. 1 la ordin
Motorist Motorman Rating forming part of an engineering watch nelimitat nelimitat III/4 III/4
Ajutor ofițer mecanic Able seafarer engine Able seafarer engine nelimitat nelimitat III/5 III/5
ElectricianShip electrician Electro-technical rating nelimitat nelimitat III/7 III/7
FitterFitter nelimitat nelimitat
PompagiuPumpman nelimitat nelimitat
Ofițer mecanic maritim aspirantCadet maritime engineer officer nelimitat nelimitat
Ofițer electrician maritim aspirantCadet maritime electrical officer nelimitat nelimitat
Ofițer mecanic maritim-portuarMaritime-port engineer Radă și perimetrul portuar nelimitat
Șef mecanic maritim-portuarMaritime-port chief engineer Radă și perimetrul portuar nelimitat
Ofițer electrician maritim-portuarMaritime-port electrical officer Radă și perimetrul portuar nelimitat
Motorist maritim-portuarMaritime-port motorman Radă și perimetrul portuar

28.La anexa nr. 3, titlul punctului IV se modifică și va avea următorul cuprins:IV.Conducător de șalupă maritimă/Certificate de capacitate maritim-portuare, compartimente punte/mașină/electric29.La anexa nr. 3, punctul VI se modifică și va avea următorul cuprins:VI.Personal auxiliar (fără certificate)

Nr. crt. Denumire curs Referința Cod STCW Termen de reconfirmare
1. Program de pregătire de bază pentru siguranța maritimă A-VI/1, paragrafele 1-2 5 ani
2. Familiarizare de securitate A-VI/6, paragrafele 1-4 Nu

30.La anexa nr. 4 articolul 7, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Certificatul de capacitate de marinar se poate obține din oficiu de către orice candidat care îndeplinește una dintre următoarele cerințe:2.1.este absolvent al anului I al unei forme de pregătire aprobate, printr-o instituție de învățământ universitar, sau absolvent a două semestre printr-o formă de pregătire aprobată, specializarea navigație maritimă; sau2.2.deține un brevet valabil de timonier fluvial sau un certificat de capacitate de șef de echipaj fluvial valabil ori un certificat de capacitate de marinar fluvial valabil sau un certificat de capacitate de conducător de șalupă fluvială valabil; sau2.3.este absolvent al școlii de maiștri militari de marină, specialitatea punte; sau2.4.este absolvent al unui curs aprobat de formare profesională în meseria de marinar.31.La anexa nr. 4, articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 9Căpitan maritim-portuar(1)Certificatul de capacitate de căpitan maritim-portuar se poate obține prin examen de către orice candidat care îndeplinește următoarele cerințe:1.1.deține un brevet de ofițer punte valabil și are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcție de 12 luni în ultimii 5 ani la bordul navelor maritime; sau1.2.deține un certificat de capacitate de ofițer punte maritim-portuar valabil și are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcție de 24 de luni; și1.2.1.a absolvit o formă de pregătire aprobată, specializarea navigație maritimă; sau1.3.deține un certificat de capacitate de ofițer punte maritim-portuar valabil și are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcție de 24 de luni și a absolvit un curs aprobat; sau1.4.deține un brevet de căpitan fluvial categoria B valabil.(2)Certificatul de capacitate de căpitan maritim-portuar se poate obține din oficiu de către orice candidat care îndeplinește următoarele cerințe:2.1.deține un brevet de comandant pe nave maritime cu tonajul brut de 3.000 sau mai mare sau comandant pe nave maritime cu tonajul brut cuprins intre 500 și 3.000 sau un brevet de ofițer punte secund; sau2.2.deține un brevet de căpitan fluvial categoria A valabil și are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcție de 12 luni în ultimii 5 ani.
32.La anexa nr. 4 articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1)Certificatul de capacitate de șef mecanic maritim-portuar se poate obține prin examen de către orice candidat care îndeplinește următoarele cerințe:1.1.deține un certificat de capacitate de ofițer mecanic maritim-portuar valabil și are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcție de 24 de luni și a absolvit un curs aprobat; sau1.2.deține un certificat de capacitate de ofițer mecanic maritim-portuar valabil și are un stagiu de îmbarcare aprobat pe funcție de 24 de luni și a absolvit o formă de pregătire aprobată, specializarea electromecanică navală; sau1.3.deține brevetul de mecanic fluvial valabil.33.La anexa nr. 4, după articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 12-14, cu următorul cuprins: + 
Articolul 12Marinar maritim-portuar(1)Fiecare candidat pentru obținerea certificatului de capacitate de marinar maritim-portuar trebuie să aibă vârsta minimă de 16 ani.(2)Certificatul de capacitate de marinar maritim-portuar se poate obține din oficiu de către orice candidat care îndeplinește una dintre următoarele cerințe:2.1.este absolvent al anului I al unei forme de pregătire aprobate, printr-o instituție de învățământ universitar, sau absolvent a două semestre printr-o formă de pregătire aprobată, specializarea navigație maritimă; sau2.2.deține un brevet valabil de timonier fluvial sau un certificat de capacitate de șef de echipaj fluvial valabil ori un certificat de capacitate de marinar fluvial valabil sau un certificat de capacitate de conducător de șalupă fluvială valabil; sau2.3.este absolvent al unui curs aprobat de formare profesională în meseria de marinar.
 + 
Articolul 13Motorist maritim-portuarFiecare candidat pentru obținerea certificatului de capacitate de motorist maritim-portuar trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:1.are vârsta minimă de 16 ani; și2.a absolvit un curs aprobat pentru atingerea nivelului minim de cunoștințe, a gradului de înțelegere și a deprinderilor practice necesare dobândirii competențelor prevăzute în coloana 1 a tabelelor corespunzătoare din secțiunea A-III/4 a Codului STCW; sau3.este absolvent al anului II al unei forme de pregătire aprobată, printr-o instituție de învățământ universitar de marină, sau absolvent a 3 semestre al unei forme de pregătire. + 
Articolul 14Timonier maritim-portuarFiecare candidat pentru obținerea certificatului de capacitate de timonier maritim-portuar trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:1.are vârsta minimă de 16 ani; și2.are un stagiu de îmbarcare aprobat pe o funcție în compartimentul punte care include activități de pregătire de minimum 12 luni în ultimii 5 ani pe nave maritim-portuare; sau3.este absolvent al anului II al unei forme de pregătire aprobată, printr-o instituție universitară de învățământ de marină, sau absolvent a 3 semestre printr-o formă de pregătire aprobată și are un stagiu de îmbarcare de minimum 3 luni la bordul navelor maritime-portuare; sau4.a absolvit un curs aprobat de formare profesională care să includă o perioadă de stagiu aprobat de îmbarcare la bordul navelor maritime de cel puțin 3 luni; și5.atestă prin examen competențele corespunzătoare.
34.După anexa nr. 5 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 6, cu următorul cuprins: + 
Anexa nr. 6
Criterii pentru recunoașterea țărilor terțe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat
1.Recunoașterea țărilor terțe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se validează numai în cazul în care țara terță în cauză este parte la Convenția STCW.2.Recunoașterea țărilor terțe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se aprobă numai în cazul în care țara terță în cauză a fost identificată de Comitetul pentru siguranță maritimă ca țară care a demonstrat că a pus pe deplin și integral în aplicare dispozițiile Convenției STCW.3.Recunoașterea țărilor terțe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se face numai după ce Comisia Europeană, asistată de Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă și cu posibila participarea a oricărui alt stat membru implicat, a confirmat, prin intermediul unei evaluări a părții respective, care poate include inspecția instalațiilor și a procedurilor, că cerințele Convenției STCW privind standardele de competență, formare și certificare, precum și standardele de calitate sunt pe deplin respectate.4.Recunoașterea țărilor terțe care au eliberat un certificat sau sub a căror autoritate a fost eliberat un certificat se aprobă numai în cazul în care între statul membru al Uniunii Europene și țara terță în cauză se stabilește un acord care se află în curs de încheiere, în conformitate cu care orice modificare semnificativă a regimului de formare și certificare, prevăzut în conformitate cu Convenția STCW, este rapid notificată.5.ANR se asigură că navigatorii care prezintă, în vederea recunoașterii, certificate pentru funcții de conducere au cunoștințe adecvate privind legislația maritimă națională în vigoare, referitoare la funcțiile pe care sunt autorizați să le exercite.6.În cazul în care ANR dorește să completeze evaluarea conformității unei țări terțe prin evaluarea anumitor unități de formare maritimă trebuie să procedeze în conformitate cu dispozițiile secțiunii A-I/6 din Codul STCW.
 + 
Articolul IIAutoritatea Navală Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + 
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Prezentul ordin transpune Directiva (UE) 2019/1.159 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2008/106/CE privind nivelul minim de formare a navigatorilor și de abrogare a Directivei 2005/45/CE privind recunoașterea reciprocă a brevetelor navigatorilor eliberate de statele membre, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019.
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii, interimar,
Ionel Scrioșteanu,
secretar de stat
București, 24 noiembrie 2021.Nr. 1.421.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x