pentru aprobarea Deciziei nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru aprobarea soluţiilor privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată şi probleme de procedură fiscală
În temeiul art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, în baza prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Decizia nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru aprobarea soluţiilor privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată şi probleme de procedură fiscală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 16 septembrie 2004.Nr. 1.365. +
Anexa DECIZIA Nr. 5din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centralepentru aprobarea soluţiilor privind aplicarea unitarăa unor prevederi referitoare la taxa pevaloarea adăugată şi probleme de procedură fiscală1. Art. 18 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000, cu modificările şi completările ulterioare, art. 22 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, şi art. 145 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal"I. Orice operaţiuni desfăşurate de persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată sunt supuse legii fiscale, indiferent dacă sunt obţinute din activităţi ce îndeplinesc sau nu îndeplinesc cerinţele altor dispoziţii legale.II. Această regulă este aplicabilă şi în cazul agenţilor economici care nu au deţinut autorizaţia de valorificare prevăzută de art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată, şi au comercializat aceste deşeuri în ţară sau le-au exportat. Astfel, aceştia îşi vor păstra dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente cumpărărilor de deşeuri şi vor fi obligaţi să colecteze taxa pe valoarea adăugată pentru livrările în ţară, respectiv vor fi scutiţi în condiţiile legii pentru operaţiunile de export.III. Prezenta soluţie este aplicabilă atât timp cât legea fiscală nu conţine alte prevederi speciale în ceea ce priveşte dreptul de deducere şi taxa colectată pentru anumite livrări de bunuri şi servicii."2. I. Art. 4 alin. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările ulterioare, şi pct. 3.1-3.5 din Normele pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 512/1998; art. 4 alin. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată şi pct. 3.1-3.5 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000; art. 7 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, şi art. 8 din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 598/2002, cu modificările ulterioare"Până la data de 31 decembrie 2003 serviciile de consultanţă în legătură cu un bun imobil situat în România, efectuate de un prestator din România către un beneficiar din străinătate, sunt impozabile, respectiv au locul prestării la locul unde beneficiarul îşi are stabilit sediul activităţii economice sau, în lipsa acestora, domiciliul ori reşedinţa sa obişnuită."II. Art. 133 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal"De la data de 1 ianuarie 2004, pentru serviciile de consultanţă în legătură directă cu un bun imobil situat în România, efectuate de un prestator din România către un beneficiar din străinătate, locul prestării este considerat a fi locul unde este situat bunul imobil."3. Art. 5, art. 11 alin. (1) lit. e) şi art. 12 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată"În perioada 1 iunie 2002-31 decembrie 2003 transportul bunurilor ce urmau a fi plasate în regim de perfecţionare activă nu era scutit de taxa pe valoarea adăugată."4. Art. 147 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi pct. 52 din Normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004"La persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de T.V.A., inclusiv la cele cu regim mixt, costurile de achiziţie a serviciilor şi bunurilor, indiferent dacă acestea sunt de natura stocurilor sau activelor amortizabile, nu cuprind taxa pe valoarea adăugată."5. Art. 117 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, art. 15 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, art. 13 şi 13^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, coroborate cu prevederile art. 37 şi art. 60 alin. (7) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată, cu modificările ulterioare"După data deschiderii procedurii de reorganizare judiciară se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere până la data deschiderii procedurii de faliment.Penalităţile de întârziere şi dobânzile, respectiv majorările de întârziere, după caz, datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobânzi sau cheltuieli în sensul art. 37 din Legea nr. 64/1995.”6. Art. 121 "Înlesniri la plata obligaţiilor fiscale" din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, coroborat cu prevederile art. II din Legea nr. 191/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării"1. Aplicarea acestor prevederi se va realiza de organele fiscale teritoriale la care debitorii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.2. De prevederile acestui articol vor beneficia numai societăţile comerciale la care ordinele comune emise în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 137/2002, cu modificările şi completările ulterioare, erau întocmite la data intrării în vigoare a Legii nr. 191/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.3. Sumele rămase de plată din ratele eşalonate la data intrării în vigoare a legii, reprezentând dobânzi şi penalităţi de orice fel, aferente impozitelor şi contribuţiilor sociale cu reţinere la sursă, se amână la plată în vederea scutirii până la ultimul termen de plată din eşalonările acordate prin ordinele comune, ceea ce înseamnă că debitorii vor achita în continuare numai sumele reprezentând rate din debite şi dobânzile pe perioada eşalonării.4. În situaţia în care prin ordinul comun s-au acordat scutiri de impozite, taxe, contribuţii şi accesorii aferente, precum şi eşalonări numai pentru accesoriile aferente impozitelor şi contribuţiilor cu stopaj la sursă, sumele rămase de plată din ratele eşalonate la data intrării în vigoare a legii se scutesc la plată.5. Amânările la plată în vederea scutirii, precum şi scutirile de plată se acordă numai în situaţia în care înlesnirile la plată acordate prin ordine comune sunt respectate la data intrării în vigoare a legii.6. Garanţiile constituite pentru sumele eşalonate la plată rămân neschimbate şi se utilizează conform prevederilor legale menţionate în ordinele comune emise."7. Art. 121 "Înlesniri la plata obligaţiilor fiscale" din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, coroborat cu prevederile art. 22^2 din Legea nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unităţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti”, astfel cum a fost introdus prin Legea nr. 147/2004 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 290/2002"1. Aplicarea acestor prevederi se va realiza de organele fiscale teritoriale la care debitorii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.2. Sumele ce fac obiectul scutirii sunt cele cuprinse în certificatele de obligaţii bugetare eliberate de organele competente pe baza controlului fiscal.3. Certificatele de obligaţii bugetare să cuprindă obligaţiile bugetare datorate, inclusiv dobânzi şi penalităţi de orice fel, aferente la data intrării în vigoare a Legii nr. 147/2004 şi rămase neachitate la data emiterii certificatelor.4. În cazul existenţei unei eşalonări la plată, în certificatele de obligaţii bugetare se cuprind obligaţiile bugetare rămase neachitate din eşalonare la data emiterii acestora.5. Înlesnirile la plată reglementate de prevederile Legii nr. 147/2004 se acordă numai unităţilor de cercetare-dezvoltare reorganizate ca institute naţionale sau ca instituţii publice potrivit art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2003. Reorganizarea se va face prin hotărâri ale Guvernului.”8. Art. 121 "Înlesniri la plata obligaţiilor fiscale" din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, coroborat cu prevederile art. II din Legea nr. 230/2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 38/2004 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică"Ulterior publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârilor Guvernului prin care se nominalizează unităţile de cercetare-dezvoltare beneficiare şi plafonul pentru care se aprobă scutirile la plată, Ministerul Finanţelor Publice va solicita organelor fiscale eliberarea certificatelor de obligaţii bugetare care vor cuprinde obligaţiile menţionate mai sus, rămase neachitate la data emiterii acestora."–––