Având în vedere Referatul Direcției transport feroviar nr. 33.481 din 27 august 2018, prin care se solicită aprobarea prezentului ordin,ținând seama de prevederile art. 3 alin. (2) lit. m) (ii) din anexa nr. 1 la Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române – AFER – „Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR“, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor emite prezentul ordin. +
Articolul IOrdinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 22 august 2012, se modifică și se completează după cum urmează:1.Titlul ordinului se modifică și va avea următorul cuprins:ORDINpentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale … 2.Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 1 Se aprobă Regulile generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. … 3.La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 2(1)Operatorii economici care dețin/exploatează linii ferate industriale, locomotive telecomandate sau utilaje de manevră, cu sau fără telecomandă, au obligația să întocmească reglementări specifice proprii pentru efectuarea manevrei cu locomotiva telecomandată sau cu utilajul de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale, cu respectarea prevederilor prezentului ordin. … 4.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 3Prevederile prezentului ordin se aplică operatorilor economici prevăzuți la art. 2. alin. (1) și operatorilor de transport feroviar care efectuează manevra cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale. … 5.Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 4Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR și operatorii economici prevăzuți la art. 2. alin. (1) vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. … 6.Titlul anexei la ordin se modifică și va avea următorul cuprins:REGULI GENERALE pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată sau cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale … 7.După titlul anexei se introduce partea I, care va cuprinde art. 1-27, cu următorul titlu: +
PARTEA IReguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu o locomotivă telecomandată pe liniile ferate industriale … 8.În anexă, la articolul 2, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)locomotivă telecomandată – locomotivă pentru care Organismul Notificat Feroviar Român – ONFR a eliberat un certificat de omologare tehnic feroviar și care poate fi acționată de la distanță de către personalul de locomotivă telecomandată, cu ajutorul unui echipament de comandă de la distanță, prin intermediul unei legături radio predefinite. Locomotiva dotată cu cabină de conducere poate fi condusă atât de la postul de conducere din cabină, cât și acționată din afara cabinei, în sistem telecomandat. Atunci când locomotiva este utilizată pentru remorcarea trenurilor, conducerea acesteia se face din cabina de conducere, fiind interzisă conducerea locomotivei în sistem telecomandat; … … 9.În anexă, la articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 5Reglementările specifice proprii, aprobate de conducerea operatorului economic, vor fi transmise Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, ca parte integrantă a dosarului cu documentația pentru obținerea/modificarea autorizației de exploatare a LFI. … 10.În anexă, după articolul 27 se introduce partea a II-a, cu următorul cuprins: +
PARTEA a II-aReguli generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu un utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, pe liniile ferate industriale +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 28(1)Prezentele reguli generale stabilesc cerințe de natură tehnico-organizatorică, de personal și de exploatare pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră, cu sau fără telecomandă, pe LFI, în vederea asigurării condițiilor de siguranță feroviară.(2)În cazul dotării utilajului de manevră cu telecomandă, acesta poate fi acționat de la distanță de către personalul care îl conduce/deservește, prin intermediul unei legături radio predefinite. +
Articolul 29(1)În înțelesul prezentelor reguli generale, prin utilaj de manevră, cu sau fără telecomandă, denumit în continuare utilaj de manevră, se înțelege un vehicul motor care din punct de vedere constructiv este destinat efectuării manevrei feroviare pe LFI și este certificat/omologat din punct de vedere tehnic în acest sens.(2)Utilajele de manevră prevăzute la alin. (1) pot fi vehicule motoare autopropulsate:a)cu posibilitate de deplasare mixtă, pe infrastructura rutieră și pe infrastructura feroviară. Deplasarea pe infrastructura feroviară este realizată prin ghidarea pe șinele de cale ferată cu roți de ghidaj, antrenarea în vederea remorcării și frânării fiind asigurată prin roți tip auto, iar conducerea/deservirea utilajului de manevră se efectuează direct din postul de conducere sau prin telecomandă, conform specificațiilor/manualului de utilizare și întreținere elaborate de producător; exemple: utilaj de cale ferată – șosea pentru serviciul de manevră, locotractor pentru serviciul de manevră sau alte asemenea vehicule; … b)care se deplasează exclusiv pe roțile proprii pe șinele de cale ferată, tracțiunea, frânarea și menținerea pe loc fiind asigurate prin intermediul roților vehiculului. … +
Capitolul IICerințe tehnico-organizatorice și de personal pentru efectuarea manevrei cu utilaje de manevră +
Articolul 30Cerințele de natură tehnico-organizatorică aplicabile pentru efectuarea manevrei pe LFI cu utilaje de manevră sunt următoarele:a)utilajul de manevră utilizat trebuie să fie destinat activității de manevră feroviară pe LFI și să fie certificat/omologat din punct de vedere tehnic; … b)definirea de către deținătorul LFI a zonelor de lucru/manevră în cadrul dispozitivului LFI și, dacă este cazul, a LFI de tranzit; … c)efectuarea manevrei cu un utilaj de manevră se face de către deținătorul LFI care are în dotare un utilaj de manevră sau de către un operator de transport feroviar, caz în care acesta trebuie să dețină utilajul și să utilizeze personal propriu încadrat într-o funcție cu responsabilități în siguranța circulației; … d)operațiunile pentru manevrarea vehiculelor cu un utilaj de manevră comandat de la distanță pot fi executate de către personalul cu responsabilități în siguranța circulației care exercită cumulativ atribuții specifice conducătorului manevrei și atribuții privind conducerea/deservirea utilajului de manevră, atât în remorcarea și frânarea convoiului de manevră, cât și în cazul circulației izolate, fără participarea partidei de manevră, dacă manualul de utilizare al producătorului specifică astfel; … e)elaborarea de reglementări specifice proprii de către deținătorul LFI cu prevederi specifice utilizării utilajului de manevră la manevra vehiculelor și aplicarea acestora cumulativ cu prevederile specifice prevăzute în regulamentul tehnic de exploatare a LFI și în autorizația de exploatare a acesteia; … f)elaborarea de reglementări specifice proprii de către un operator de transport feroviar ce deține un utilaj de manevră și urmează să efectueze manevra pe LFI cu prevederi specifice utilizării utilajului și modul de aplicare a acestora, cumulativ cu prevederile specifice prevăzute în regulamentul tehnic de exploatare a LFI și în autorizația de exploatare a acesteia; … g)după elaborarea reglementărilor specifice proprii prevăzute la lit. e) sau, după caz, la lit. f), deținătorul LFI/ operatorul de transport feroviar care va manevra pe LFI solicită Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, anterior începerii efectuării activității de manevră feroviară, analizarea acestora și anexarea acestora la dosarul pentru obținerea/modificarea autorizației de exploatare a LFI sau anexarea la documentația privind sistemul de management al siguranței al operatorului de transport feroviar; … h)reglementările specifice proprii prevăzute la lit. e) și f) trebuie să cuprindă, în detaliu:– modul de lucru, în funcție de tipul utilajului de manevră, al instalației de telecomandă atunci când aceasta există, al dispozitivului de linii pe care se efectuează manevra vehiculelor, precum și alte particularități menționate de instrucțiunile pentru funcționarea/utilizarea utilajului, întocmite de către producător; … – aplicarea principiilor și respectarea cerințelor prevăzute în normele naționale de siguranță și în regulamentul de exploatare tehnică a LFI referitoare la zonele de lucru/manevră, efectuarea manevrei feroviare, viteze maxime, tonaje, legarea – dezlegarea vehiculelor, frânarea de urgență în caz de pericol, menținerea pe loc/asigurarea convoiului de manevră, semnalizarea, inclusiv în caz de vreme nefavorabilă, cu excepția cazurilor în care, datorită specificității utilajului de manevră, trebuie introduse limitări sau restricții de natură tehnică și de exploatare cu caracter obligatoriu, care să asigure manevrarea în condiții de siguranță; … … i)introducerea de limitări sau restricții de natură tehnică și de exploatare astfel cum se prevede la lit. h) se admite în cazuri bine fundamentate și consemnate în reglementările specifice proprii; … j)componența partidei de manevră, precum și funcția în care este încadrat personalul care conduce/deservește utilajul de manevră pot fi cele prevăzute în normele naționale de siguranță sau, atunci când este cazul, în manualul de utilizare a utilajului de manevră furnizat de producător. Personalul care conduce/deservește utilajul de manevră coroborat cu efectuarea activității de manevră feroviară trebuie să fie încadrat într-o funcție cu responsabilități în siguranța circulației, respectiv mecanic de locomotivă sau șef de manevră; … k)responsabilitatea obținerii de competențe profesionale suplimentare pentru personalul propriu utilizat pentru efectuarea manevrei și conducerea/deservirea utilajului de manevră, a instruirii periodice, a verificării menținerii competențelor profesionale, a examinării medicale și psihologice, a autorizărilor necesare revine operatorului economic care deține utilajul și efectuează manevra pe LFI; … l)lista dotărilor necesare pentru utilajul de manevră și pentru personalul implicat în conducerea/deservirea utilajului și efectuarea manevrei, de exemplu: stație radio portabilă, dispozitiv de comandă la distanță a utilajului, rechizite de semnalizare, echipament de lucru, de protecție și altele asemenea. … +
Articolul 31Cerințele pentru personalul propriu al operatorului economic care efectuează manevra feroviară pe LFI cu utilaje de manevră sunt următoarele:a)aplicarea prevederilor din normele naționale de siguranță în cazul efectuării manevrei feroviare cu utilajul de manevră cu partida de manevră completă; … b)în cazurile în care producătorul utilajului de manevră prevede utilizarea unei singure persoane pentru conducerea/deservirea acestuia coroborat cu efectuarea activității de manevră feroviară, angajatorul trebuie să solicite pentru personalul propriu desemnat Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER analizarea oportunității suplimentării competențelor profesionale, astfel încât personalul să facă dovada deținerii cumulative atât a competențelor profesionale necesare exercitării atribuțiilor pentru efectuarea operațiunilor de manevră, cât și a competențelor profesionale necesare conducerii/deservirii utilajului de manevră; … c)dacă Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, ca urmare a analizării documentelor specifice privind utilajul de manevră puse la dispoziție – manualul de utilizare eliberat de producător și reglementările specifice proprii, decide faptul că nu este necesară suplimentarea competențelor profesionale, angajatorul trebuie să asigure acestui personal instruirea corespunzătoare privind conducerea/deservirea utilajului de manevră coroborat cu efectuarea activității de manevră feroviară, respectiv verificarea periodică a cunoștințelor, fapt care trebuie consemnat într-un document specific; … d)autorizarea personalului care conduce/deservește utilaje de manevră, instruirea, verificarea competențelor profesionale, examinarea medicală și psihologică, precum și periodicitatea efectuării acestora sunt stabilite în reglementările specifice în vigoare, aplicabile sistemului feroviar; … e)în perioada exercitării atribuțiilor de serviciu, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră trebuie să poarte obligatoriu echipament de lucru și de protecție și să aibă asupra sa dotările prevăzute în lista prevăzută la art. 30 lit. l), necesare pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor și responsabilităților conform reglementărilor specifice proprii. … +
Capitolul IIIEfectuarea manevrei cu utilaje de manevră +
Articolul 32Cerințe specifice la efectuarea manevrei cu utilaje de manevră:a)manevra vehiculelor cu utilajul de manevră trebuie să se execute conform procesului tehnologic stabilit și să asigure securitatea personalului, siguranța circulației, integritatea vehiculelor, instalațiilor, liniilor și construcțiilor feroviare, precum și a bunurilor încredințate la transport; … b)într-o zonă de lucru sau zonă de manevră a LFI este admisă acționarea unui singur utilaj de manevră telecomandat; … c)nu se admite utilizarea a două sau mai multe utilaje de manevră ca o singură unitate de tracțiune decât dacă producătorul prevede în mod expres acest caz în manualul de utilizare specific utilajului; … d)cunoașterea LFI de către personalul care execută manevrarea vehiculelor. Cunoașterea constă în observarea și memorarea particularităților LFI unde își desfășoară activitatea, a instalațiilor aferente acesteia, precum și fixarea reperelor necesare efectuării manevrei în condiții de siguranță a circulației; … e)manevra vehiculelor cu utilaje de manevră se execută după un plan de manevră care trebuie să cuprindă pe lângă operațiile de manevră ce urmează a fi executate și eventualele condiții speciale pentru executarea lor; planul de manevră este stabilit, după caz, de către impiegatul de mișcare sau responsabilul de siguranța feroviară al LFI; … f)în cazul acționării de la sol a utilajului de manevră, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră se va deplasa în afara gabaritului de liberă trecere, respectiv înaintea, pe lângă sau în urma convoiului de manevră. Pe perioada în care convoiul de manevră este în mișcare, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră se va posta, de regulă, într-un loc fix cu vizibilitate suficientă pentru a supraveghea întreaga zonă de manevră și se va deplasa cu deosebită atenție, numai după ce convoiul de manevră este oprit; … g)acționarea prin telecomandă a utilajului de manevră se face numai atunci când deplasarea în siguranță a personalului care conduce/deservește utilajul nu este afectată de condiții meteorologice nefavorabile – frig extrem, precipitații deosebit de intense, ploi cu fulgere, grindină, furtună puternică, căderi de zăpadă cu viscol puternic, ceață. Manevra vehiculelor cu utilajul de manevră se face prin tragere sau împingere, în funcție de dotările specifice – aparat de ciocnire și legare, sistem de frânare, declivitatea liniei, tonajul remorcat, conform manualului de utilizare elaborat de producător și reglementărilor specifice proprii; … h)se admite efectuarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră telecomandate prin triere pe plan înclinat sau cocoașă de triere numai prin acționarea comenzilor directe din postul de conducere, fără a se utiliza telecomanda și cu partidă de manevră completă; … i)se interzice efectuarea manevrei prin îmbrâncire cu utilajul de manevră deoarece nu se poate asigura frânarea în caz de urgență a vehiculului/convoiului manevrat; … j)viteza maxim admisă la manevra vehiculelor cu utilaje de manevră telecomandate este cea stabilită de producător, dar nu mai mare decât cea stabilită prin regulamentul tehnic de exploatare a LFI și/sau eventualele restricții de viteză impuse de starea tehnică a căii de rulare; … k)oprirea utilajului de manevră și a vehiculelor remorcate la locul stabilit se efectuează, de regulă, cu frâna utilajului de manevră și, atunci când este necesar, cu frâna automată a vehiculelor din compunerea convoiului de manevră; … l)în cazul în care se folosește frânarea automată a convoiului de manevră, înainte de începerea operațiunilor de manevră, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră trebuie să verifice funcționarea frânelor automate ale vagoanelor cu care se realizează procentul de masă frânată, aspecte ce trebuie stabilite în reglementările specifice proprii; … m)la executarea manevrei vehiculelor cu utilaje de manevră peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere – tip IR, personalul care conduce/deservește utilajul de manevră este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulației rutiere și numai după ce s-a convins că circulația rutieră este oprită poate pune în mișcare convoiul de manevră; … n)responsabilul de siguranța circulației a LFI supraveghează activitatea de manevră feroviară efectuată cu utilajul de manevră atunci când aceasta se efectuează numai cu personalul care conduce/deservește utilajul, respectiv respectarea planului de manevră și a reglementărilor specifice proprii. În situații de pericol/incident/accident dispune oprirea manevrei și avizarea factorilor decizionali/organelor competente. … +
Capitolul IVCondiții tehnice pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează utilajele de manevră +
Articolul 33(1)Condițiile tehnice pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează utilajele de manevră – telecomandă radio sunt, în principal, următoarele:a)să fie prevăzut cu protecție corespunzătoare pentru a împiedica utilizarea neautorizată; … b)să nu permită producerea interferenței între două sau mai multe emițătoare radio care funcționează simultan; … c)să comande automat frânarea de urgență a utilajului de manevră/convoiului remorcat în cazul în care personalul de conducere/deservire intră în incapacitate de a acționa utilajul sau în situația întreruperii accidentale a comunicării radio; … d)să îndeplinească cerințele de compatibilitate electromagnetică, iar nivelul emisiei radiației electromagnetice de la emițătoarele de telecomandă radio să corespundă standardelor și normativelor tehnice în vigoare; … e)să fie conceput ergonomic, astfel încât să nu creeze disconfort după o utilizare îndelungată; … f)să monitorizeze starea de vigilență a operatorului; … g)să asigure oprirea manevrei în cazul defectării echipamentelor radio sau în cazul absenței semnalului radio. … (2)Condițiile tehnice în detaliu pentru echipamentul de comandă la distanță ce echipează utilajele de manevră cu telecomandă radio și modul de lucru sunt stabilite de producător în manualul de utilizare a sistemului de comandă radio de la distanță. (3)Echipamentul de comandă la distanță trebuie inspectat/testat/verificat la intervalele prevăzute în manualul de utilizare a sistemului de comandă radio de la distanță elaborat de către producător, pentru a asigura menținerea siguranței în funcționare a acestuia. … +
Articolul IIPână la data intrării în vigoare a prezentului ordin, operatorii economici care dețin linii ferate industriale (LFI) și utilizează utilaje de manevră vor actualiza reglementările specifice proprii existente sau vor elabora noi reglementări specifice proprii conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.309/2012 pentru aprobarea Regulilor generale pentru efectuarea manevrei vehiculelor cu locomotiva telecomandată pe liniile ferate industriale, vor asigura instruirea și verificarea personalului propriu, vor efectua demersurile necesare către Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER pentru a se constata dacă este necesară sau nu suplimentarea competențelor profesionale pentru personalul implicat în conducerea utilajelor de manevră, astfel încât să facă dovada deținerii cumulative a competențelor profesionale necesare exercitării atribuțiilor pentru efectuarea operațiunilor de manevră și pentru conducerea/deservirea utilajului de manevră, și vor solicita Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR completarea dosarului aferent obținerii autorizației de exploatare a LFI, în vederea aplicării noului mod de lucru reglementat. +
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării.
Ministrul transporturilor,
Lucian ȘovaBucurești, 7 septembrie 2018.Nr. 1.340.