ORDIN nr. 1.318 din 25 aprilie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 7 mai 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 13ABROGA PEORDIN 877 22/06/2005
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 386 25/04/2007 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 571 22/12/2003 ART. 6
ActulREFERIRE LACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 6
ART. 13ABROGA PEORDIN 877 22/06/2005
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DESENTINTA 3284 25/09/2017
ActulREFERIT DEORDIN 183 02/02/2010
ART. 2REFERIT DESENTINTA 3284 25/09/2017
ART. 3REFERIT DEORDIN 3505 27/11/2008
ART. 12REFERIT DESENTINTA 3284 25/09/2017

privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale



În temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin: + 
Articolul 1Scopul înfiinţării comisieiPentru aplicarea unitară a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi a actelor normative care reglementau taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe profit, accizele, impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, impozitul pe venit, înainte de intrarea în vigoare a Codului fiscal, se constituie Comisia fiscală centrală la nivelul Ministerului Economiei şi Finanţelor, denumită în continuare comisie.
 + 
Articolul 2Atribuţiile comisieiComisia emite decizii pentru:a) problemele de natură fiscală, prin coroborarea legislaţiei din domeniu cu legislaţia conexă, după caz, pentru care se impune o soluţionare unitară în vederea eliminării interpretărilor diferite în aplicarea legislaţiei;b) problemele ce privesc conflictele de competenţă ivite între organele fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun.
 + 
Articolul 3Publicarea deciziilorDeciziile comisiei se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 4Funcţionarea comisiei(1) Comisia funcţionează în prezenţa tuturor membrilor acesteia şi are componenţa prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Membrii comisiei au drept de vot.În cazul absenţei temeinic justificate a unuia dintre membrii comisiei, la lucrările comisiei va participa persoana desemnată în scris de aceştia.(2) Comisia este coordonată de secretarul de stat care răspunde de politică şi legislaţie fiscală, în calitate de preşedinte.(3) În cazul absenţei temeinic justificate a preşedintelui comisiei, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către un alt membru al comisiei, denumit în continuare preşedinte de şedinţă. Desemnarea preşedintelui de şedinţă se face în scris de către preşedintele comisiei, cu minimum 3 zile înainte de şedinţă.(4) Pentru respectarea condiţiilor cu privire la vot, prevăzute la art. 6, persoana desemnată ca preşedinte de şedinţă va nominaliza în scris o altă persoană care să exercite drepturile derivate din calitatea sa de membru.(5) În cazul în care comisia este sesizată în legătură cu soluţionarea unor conflicte de competenţă ce privesc bugetele locale, secretariatul va invita membrii desemnaţi de Asociaţia Comunelor din România, Asociaţia Oraşelor din România, Asociaţia Municipiilor din România, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România sau de Ministerului Internelor şi Reformei Administrative să participe la lucrările comisiei, după caz, în funcţie de problematica înscrisă pe ordinea de zi.(6) Preşedintele comisiei va solicita desemnarea de către autorităţile prevăzute la alin. (5) a câte unei persoane care va fi invitată să participe la şedinţele comisiei, în cazul în care se dezbat problematicile prevăzute la art. 2 lit. (b).
 + 
Articolul 5Sesizarea comisiei(1) Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor selectează problematica care este de competenţa comisiei şi o propun spre dezbatere, în vederea adoptării unor soluţii unitare, înaintând propunerea secretariatului tehnic.(2) Comisia de proceduri fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate sesiza comisia atunci când constată că problematica cu care a fost învestită intră în sfera de aplicare a Codului fiscal.(3) Documentaţia necesară sesizării comisiei se înaintează de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, respectiv de Comisia de proceduri fiscale, către Secretariatul tehnic din cadrul Direcţiei de reglementări în domeniul nefiscal.
 + 
Articolul 6Şedinţele comisiei(1) Comisia se întruneşte lunar ori de câte ori este nevoie, după cum urmează:a) comisia se poate întruni şi poate adopta decizii numai în prezenţa tuturor membrilor acesteia, în condiţiile prevăzute la art. 4;b) în cazul soluţionării unor conflicte de competenţă ce privesc bugetele locale, comisia se poate întruni şi poate adopta decizii în prezenţa tuturor membrilor acesteia, inclusiv a reprezentanţilor desemnaţi potrivit art. 4 alin. (5).(2) Modalitatea de vot în cadrul comisiei este votul deschis.Prin excepţie, preşedintele comisiei poate decide în anumite cazuri adoptarea deciziilor prin vot secret.(3) Deciziile se adoptă cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor acesteia.(4) În caz de paritate de voturi, votul preşedintelui comisiei este decisiv.(5) La lucrările comisiei vor participa în calitate de invitaţi permanenţi 2 consultanţi fiscali desemnaţi de Camera Consultanţilor Fiscali, care nu au drept de vot. În calitate de participanţi fără drept de vot pot fi invitaţi la şedinţe şi alţi specialişti din cadrul direcţiilor de specialitate ale Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.(6) Comisia analizează notele de prezentare şi adoptă, prin decizii, soluţii unitare de aplicare a prevederilor legale.(7) Deciziile astfel adoptate se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(8) În situaţia în care comisia, în urma analizei punctelor supuse dezbaterii, constată că problematica nu se încadrează în dispoziţiile art. 1, poate lua următoarele măsuri:a) emiterea unei decizii prin care se soluţionează anumite probleme punctuale aflate în competenţa mai multor direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, atunci când direcţiile de specialitate au puncte de vedere contradictorii;b) restituirea problematicii cu care a fost învestită, atunci când constată că aceasta intră în competenţa exclusivă a unei direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.(9) Deciziile emise potrivit alin. (8) lit. a) nu se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi nu se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 7Organizarea Secretariatului tehnicLa nivelul Direcţiei de reglementări în domeniul nefiscal se organizează la nivel de compartiment Secretariatul tehnic al Comisiei fiscale centrale. Atribuţiile Direcţiei de reglementări în domeniul nefiscal, prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al direcţiei, urmează a fi completate în mod corespunzător.
 + 
Articolul 8Atribuţiile Secretariatului tehnic(1) Secretariatul tehnic al comisiei va ţine un registru în care se vor înregistra toate solicitările de înscriere pe ordinea de zi a comisiei a temelor propuse de direcţiile de specialitate, respectiv ale Comisiei de proceduri fiscale.(2) După înregistrarea solicitărilor, Secretariatul tehnic al comisiei va întocmi pentru fiecare temă propusă o notă de prezentare.(3) Pe baza propunerilor primite se întocmeşte ordinea de zi.Înscrierea punctelor pe ordinea de zi se face în funcţie de vechimea solicitărilor, începând cu cea mai veche solicitare.(4) Ordinea de zi a comisiei, la care se anexează notele de prezentare, se înaintează de către Secretariatul tehnic preşedintelui comisiei şi se supune aprobării acestuia.(5) Comisia dezbate punctele aflate pe ordinea de zi, cu respectarea succesiunii prevăzute la teza a ll-a a alin. (3). Prin excepţie, membrii comisiei pot vota în condiţiile art. 6 alin. (2) dezbaterea anumitor puncte înscrise pe ordinea de zi cu prioritate.(6) Separat de registrul prevăzut la alin. (1), Secretariatul tehnic va ţine şi un registru pentru deciziile comisiei, în care se vor consemna:– data şedinţei;– participanţii (nominal);– ordinea de zi;– modul de votare a deciziei, fără nominalizarea votului exprimat de fiecare membru al comisiei;– numărul atribuit deciziei.(7) Cu cel puţin 3 zile înaintea şedinţei, Secretariatul tehnic distribuie membrilor comisiei şi invitaţilor nota de prezentare a problemelor supuse dezbaterii şi soluţiile propuse, sub semnătura membrilor comisiei.(8) Procesul-verbal al şedinţei comisiei se redactează de Secretariatul tehnic şi va fi semnat de membrii comisiei sau de persoanele desemnate ca înlocuitori ai acestora, participanţi la dezbateri.(9) În termen de 3 zile de la data şedinţei, Secretariatul tehnic al comisiei redactează decizia, care va conţine numai soluţiile aprobate de comisie şi proiectul de ordin pe care îl va înainta spre aprobare ministrului economiei şi finanţelor.(10) Prin grija Secretariatului tehnic şi a membrilor, decizia comisiei se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 9Conflicte de competenţă(1) În cazul în care o anumită problematică presupune atât emiterea unei decizii de aplicare unitară a legislaţiei fiscale, cât şi emiterea unei decizii de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală şi au fost sesizate atât comisia, cât şi Comisia de proceduri fiscale, Comisia de proceduri fiscale va suspenda procedura de emitere a unei decizii până la momentul emiterii deciziei de către comisie. Prin excepţie, în funcţie de caracteristicile impuse de fiecare problematică, comisia poate solicita Comisiei de proceduri fiscale să emită o decizie de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală anterior celei emise de comisie.(2) În cazul în care Comisia de proceduri fiscale a emis o decizie de aplicare unitară a legislaţiei privind procedura fiscală anterior emiterii unei decizii de către comisie, iar decizia a fost deja aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, se va proceda la medierea între cele două comisii.(3) Medierea între cele două comisii se va realiza prin convocarea unei şedinţe reunite a celor două comisii. Şedinţele comisiei reunite vor fi conduse de preşedintele comisiei.(4) După mediere, în cazul în care comisiile reunite vor adopta o soluţie comună, comisia va emite o decizie conform celor votate, iar Comisia de proceduri fiscale va emite la rândul său o decizie de amendare a deciziei adoptate iniţial.(5) În cazul în care în urma medierii nu se ajunge la o soluţie comună, comisia va prezenta ministrului economiei şi finanţelor cele două soluţii, care va decide adoptarea uneia dintre variantele propuse.
 + 
Articolul 10Colaborarea dintre comisie şi Comisia de proceduri fiscale(1) În vederea eliminării oricăror disfuncţionalităţi în procedura de soluţionare a problematicilor care antrenează emiterea unor decizii de aplicare unitară atât a legislaţiei fiscale, cât şi a legislaţiei privind procedura fiscală, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală urmează a-l numi ca membru în Comisia de proceduri fiscale pe preşedintele comisiei. În cazul absenţei temeinic justificate a preşedintelui comisiei, acesta va putea desemna un alt membru al comisiei ca reprezentant în cadrul Comisiei de proceduri fiscale.(2) Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în calitate de membru în comisie, şi preşedintele comisiei, în calitate de membru în Comisia de proceduri fiscale, asigură legătura funcţională între cele două comisii.(3) Comisia poate sesiza Comisia de proceduri fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală atunci când constată că problematica cu care a fost învestită intră în sfera de aplicare a Codului de procedură fiscală.
 + 
Articolul 11Regulamentul de organizare şi functionare al comisieiModul de desfăşurare a lucrărilor comisiei se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia.
 + 
Articolul 12Efectele deciziilor(1) Deciziile de aplicare unitară ale comisiei nu au înrâurire asupra actelor administrative fiscale rămase definitive şi irevocabile în sistemul căilor de atac.(2) Soluţiile unitare adoptate prin decizii ale comisiei şi aprobate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a actului normativ avut în vedere la soluţionarea fiecărei speţe.
 + 
Articolul 13AbrogăriLa data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 877/2005 privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 4 iulie 2005.
 + 
Articolul 14PublicarePrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul economiei şi finanţelor,Varujan VosganianBucureşti, 25 aprilie 2008.Nr. 1.318.
 + 
Anexa COMPONENŢAComisiei fiscale centrale

Nr.
crt.

Funcţia şi domeniul

Statutul în
Comisia fiscală
centrală
1.

Secretar de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi
legislaţiei fiscale
preşedinte
2. Secretar de stat care coordonează afacerile europene membru
3.

Vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală pe probleme de inspecţie fiscală
membru
4. Secretar general la Ministerul Economiei şi Finanţelor membru
5.

Director general al Direcţiei generale juridice din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
membru
6.

Director general al Direcţiei generale legislaţie
impozite directe din cadrul Ministerului Economiei şi
Finanţelor
membru
7.

Director al Direcţiei legislaţie în domeniul TVA din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
membru
8.

Director al Direcţiei legislaţie în domeniul accizelor
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
membru
9.

Director al Direcţiei de reglementări în domeniul
nefiscal din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
membru
10.

Director al Direcţiei de reglementări contabile din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor
membru
11.

Director general al Direcţiei generale de proceduri
pentru administrarea veniturilor din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală
membru
12*). Reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România membru
13*). Reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din România membru
14*). Reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din România membru
15*).

Reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor
Judeţene din România
membru
16*).

Reprezentant al Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative
membru

–––Notă *) Numai în cazul în care se dezbat problemele prevăzute la art. 4 alin. (5) din ordin. Invitaţia va fi transmisă numai acelor membri ai comisiei a căror activitate are legătură cu problematica ce urmează a fi analizată în cadrul unei şedinţe a comisiei.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x