ORDIN nr. 1.283 din 22 iunie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 240 din 1 iulie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 1165 24/11/2000
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 288 24/03/1999
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 288 24/03/1999
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 3ABROGA PEORDIN 1147 24/05/1996
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 447 12/08/1997 ART. 12
ActulREFERIRE LAOG 53 28/08/1997
ActulREFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 109
ART. 3ABROGA PEORDIN 1147 24/05/1996
ANEXA 1REFERIRE LAOG 53 28/08/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DERAPORT 09/04/2002
ActulABROGAT DEHG 1165 24/11/2000
ActulREFERIT DEORDIN 341 16/12/1999
ART. 2MODIFICAT DEORDIN 288 24/03/1999
CAP. 2REFERIT DEORDIN 489 31/03/2000
ANEXA 1MODIFICAT DEORDIN 288 24/03/1999

privind aprobarea Procedurii şi competentelor de acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor



În temeiul prevederilor art. 82 coroborat cu art. 109 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, precum şi în baza dispoziţiilor art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare,ministrul finanţelor emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă Procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, Direcţia Generală a Vamilor, Direcţia generală a trezoreriei, Direcţia generală a datoriei publice, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi organele din subordinea acestora vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prezentului ordin.
 + 
Articolul 3Pe data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României încetează aplicabilitatea prevederilor Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.147 din 24 mai 1996, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 13 iunie 1996.Ministrul finanţelor,Daniel Daianu
 + 
Anexa 1PROCEDURA ŞI COMPETENTELEde acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul Finanţelor + 
Capitolul 1Dispoziţii generale1. În temeiul art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, Ministerul Finanţelor poate acorda înlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat şi bugetului trezoreriei statului.2. Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale pot acorda:* amânări la plata pentru orice fel de impozite, taxe sau alte venituri bugetare, inclusiv majorări de întârziere;* eşalonări la plata creanţelor bugetare, inclusiv a majorărilor de întârziere, care pot începe cu o perioadă de graţie de până la 6 luni. Aceasta perioada este cuprinsă în intervalul stabilit în competenţa fiecărui organ;* scutiri şi reduceri la plata majorărilor de întârziere, iar pentru impozite şi taxe, numai dacă actele normative care reglementează venitul respectiv prevăd expres posibilitatea acordării unor asemenea înlesniri la plata;* scutiri, reduceri, amânări şi eşalonări pentru majorările de întârziere calculate la sumele datorate fondului de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenţii economici, precum şi pentru majorările de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului.3. Înlesnirile la plata se pot acorda numai pentru sumele neachitate la termenele de plată sau, potrivit reglementărilor în materie, pentru taxele de timbru care se plătesc anticipat.4. Nu se acordă înlesniri la plata obligaţiilor bugetare sub 100 milioane lei pentru persoane juridice.
 + 
Capitolul 2Competentele de acordare a înlesnirilor la plata1. Competenţa de soluţionare a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se stabileşte pe trei niveluri, după cum urmează:

         
  Organul Amânări şi eşalonări, reduceri sau scutiri
  Plafon suma în milioane lei Perioada
  Amânări Eşalonări
  1 2 3 4
  Nivelul I      
  Administraţia financiară1) până la 500 până la 1 an 1 an
  Circumscripţia fiscală      
  Nivelul II      
  Direcţia de impozite şi taxe din direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene până la 1.000 până la 1 an 3 ani
  Direcţia regională vamală2) până la 1.000 până la 1 an 3 ani
  Direcţia de impozite şi taxe din Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti până la 3.000 până la 1 an 3 ani
  Nivelul III      
  Ministerul Finanţelor prin:      
  Secretarul de stat coordonator sau directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, după caz peste 1.000 sau peste 3.000, după caz până la 2 ani pe cel mult 5 ani

     *1) Cu excepţia administraţiilor financiare de sector din municipiul Bucureşti, care se încadrează în nivelul de competente al direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene.*2) Numai pentru sumele stabilite de organele vamale cu ocazia controlului ulterior.2. Direcţia de impozite şi taxe din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti soluţionează inclusiv cererile care se încadrează în nivelul I de competenţa pentru plătitorii aflaţi în evidentele acestora.3. Pentru nivelul III, competenţa revine secretarului de stat coordonator al activităţii, care aproba înlesniri la plata pe baza documentaţiei prezentate de către:a) Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, neachitate la termenul scadent, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente acestora, altele decât cele prevăzute la lit. b)-d);b) Direcţia Generală a Vamilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente acestora;c) Direcţia generală a trezoreriei, pentru înlesniri la plata majorărilor de întârziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului;d) Direcţia generală a datoriei publice, pentru înlesniri la plata majorărilor de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenţii economici.4. Prin excepţie de la prevederile privind competentele de acordare ale înlesnirilor la plata, în cazul impozitului pe salarii, Direcţia de impozite şi taxe din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti poate aproba amânarea cu 20 de zile a plăţii acestuia pentru orice suma. + 
Capitolul 3Procedura de soluţionare1. Înlesnirile la plata se acordă numai pe baza cererilor motivate, însoţite de documente justificative ale plătitorilor.Dosarul privind cererea de înlesniri la plata trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:a) elemente de identificare a contribuabilului: denumirea, adresa/sediul, numărul contului de disponibilitati (dacă are mai multe se vor preciza toate) şi unitatea/unităţile bancară/e la care este deschis, numele şi calitatea celor care reprezintă contribuabilul în relaţiile patrimoniale;b) sumele datorate bugetului, menţionarea tuturor obligaţiilor bugetare restante, chiar dacă se solicita înlesnire la plata numai pentru unele;c) natura înlesnirilor solicitate şi o succintă prezentare a posibilităţilor de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;d) în situaţia în care s-au mai depus şi s-au mai aprobat cereri pentru acordarea de înlesniri, conform art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, se vor menţiona datele şi numerele de înregistrare la organul fiscal competent, precum şi modul cum acestea au fost respectate;e) situaţia plăţii obligaţiilor bugetare curente;f) data şedinţei consiliului de administraţie (sau denumirea echivalenta) în care a fost analizata cererea şi s-a hotărât solicitarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare, semnăturile persoanelor care angajează unitatea solicitanta şi ştampila acesteia;g) ultimul bilanţ contabil, anterior depunerii cererii;h) situaţia creditelor curente până la data cererii şi nerambursate;i) situaţia privind rezultatele financiare la zi;j) situaţia obligaţiilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat;k) certificatul eliberat de Oficiul registrului comerţului – anexa nr. 6 la Normele metodologice nr. 45.184/1996, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996, cu modificările ulterioare;l) comunicarea Fondului Proprietăţii de Stat privind statutul economico-juridic al contribuabilului (restructurare, dizolvare, lichidare etc.), atunci când se impune, precum şi o comunicare de la autoritatea competentă, în cazul regiilor autonome;m) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.În lipsa elementelor prevăzute la pct. 1 lit. a)-k), cererea nu va fi înregistrată la organul fiscal competent.2. Pentru taxele judiciare de timbru solicitate anticipat prestării serviciului sau eliberării actului supus taxarii, înlesnirile la plata se acordă pe baza cererilor motivate ale petentilor, însoţite de următoarele documente, în funcţie de obiectul cererii:* copie de pe acţiunea în justiţie, purtând menţiunea cuantumului taxei judiciare de timbru, stabilită şi certificată de către instanţa de judecată, şi, după caz, a numărului sub care, în mod excepţional, instanţa a reţinut cererea obligând partea sa plătească taxa până la primul termen de judecată;* confirmarea organului care eliberează actul sau care prestează serviciul supus taxelor de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum şi a obiectului actului sau serviciului taxabil;* acte doveditoare ale veniturilor petentilor – persoane fizice, respectiv date privind situaţia economico-financiară la zi (inclusiv disponibilităţile din conturile bancare) ale petentilor – persoane juridice;* alte acte în sprijinul cererii (certificate de naştere ale copiilor aflaţi în întreţinerea petentilor, adeverinte medicale, adeverinte privitoare la venitul realizat).3. Cererile prin care se solicita înlesniri la plata pentru creanţele bugetare se depun la organul fiscal în evidenta căruia se afla plătitorul, cu excepţia celor prevăzute la pct. 11 şi 12 din prezentul capitol.La primirea cererii, organul fiscal înregistrează cererea într-un registru special, cu rubricatia stabilită prin circulara de către Ministerul Finanţelor.Înlesnirile la plata pot fi solicitate şi acordate atât înaintea începerii executării silite a debitului, cat şi în timpul efectuării acesteia.Pentru creanţele bugetare pentru care s-au depus cereri de înlesniri la plata, executarea silită nu va fi pornită sau nu va fi continuată, după caz, până la data comunicării modului de soluţionare a acesteia.Soluţionarea cererii în ansamblul ei se va face de organul competent pentru suma cea mai mare, potrivit plafoanelor prevăzute la cap. II.4. Pentru soluţionarea fiecărei cereri de înlesniri la plata vor fi avute în vedere următoarele:a) rezultatele verificării, care cuprind în principal:* realitatea datelor prezentate în cererea de acordare a unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare; solicitanţii sunt obligaţi să prezinte toate actele şi explicaţiile necesare verificării;* respectarea de către solicitant a reglementărilor legale în vigoare privind disciplina financiară;* respectarea de către solicitant a termenelor de plată a obligaţiilor bugetare curente;* situaţia creditelor angajate de solicitant;* existenta unor programe de restructurare în derulare, aprobate conform reglementărilor în vigoare;* orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare sau de respingere a cererii;b) documentele justificative prezentate de plătitor;c) informaţiile cuprinse în documentele de control şi în evidentele existente la organele fiscale unde este luat în evidenta plătitorul;d) referatul cu concluziile verificării şi cu propunerile de rezolvare ale organului competent;e) verificările şi notele de constatare întocmite cu ocazia analizei pe teren a cererii contribuabilului;f) orice alte documente necesare soluţionării cererii;g) prevederile din legile speciale, potrivit cărora se pot acorda, de la caz la caz, reduceri şi scutiri de impozite şi taxe, prevederile cuprinse în art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, precum şi prevederile prezentului ordin.Alte elemente ce vor fi avute în vedere la analizarea şi soluţionarea cererilor de înlesniri la plata vor fi transmise unităţilor teritoriale de către Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite şi de către Direcţia Generală a Vamilor din Ministerul Finanţelor.5. Cererile privind acordarea de înlesniri la plata a sumelor datorate bugetului de stat, a căror rezolvare este în competenţa organelor prevăzute la nivelurile II şi III, se soluţionează de către acestea pe baza dosarelor întocmite de organele de nivel inferior, ce cuprind documentele şi informaţiile prevăzute la pct. 4 din prezentul capitol, care vor fi însoţite în mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de soluţionare a cererii de acordare de înlesniri la plata solicitate de plătitor.Organele prevăzute la nivelurile II şi III de competenţa vor comunică modul de soluţionare a cererii de înlesnire la plata atât contribuabilului, cat şi organului fiscal în evidenta căruia se afla acesta.În vederea luării măsurilor corespunzătoare în toate cazurile în care s-au aprobat înlesniri la plata, comunicările respective vor fi aduse la cunoştinţa compartimentelor care ţin evidenta pe plătitori, în vederea efectuării operaţiunilor în aceste evidente.6. Soluţionarea cererilor de înlesniri la plata se face de organele competente astfel:a) organul fiscal la care s-a depus cererea de înlesnire la plata va analiza cererea şi va întocmi documentaţia necesară în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.În următoarele 5 zile lucrătoare documentaţia, împreună cu cererea, după caz:* vor fi supuse conducerii organului fiscal spre aprobare;* vor fi înaintate organului de nivel superior de competenţa, împreună cu referatul cuprinzând concluziile şi propunerile de soluţionare;b) organele prevăzute la nivelurile II şi III de competenţa soluţionează cererile de înlesniri la plata în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii documentaţiei;c) în cazuri temeinic motivate, conducerea organelor competente poate aproba prelungirea termenelor de soluţionare prevăzute la lit. a) şi b) cu cel mult 10 zile calendaristice.În cazul în care documentaţia pentru acordarea inlesnirii la plata nu poate fi întocmită în termen, din motive dependente sau independente de voinţa solicitantului, cum ar fi: netinerea la zi a evidentei contabile, refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control informaţiile solicitate, întreruperea temporară a activităţii, neprezentarea tuturor documentelor solicitate de organul fiscal în vederea completării dosarului, cererea se respinge, despre aceasta fiind informat şi debitorul.7. Înlesnirea la plata se aproba de către conducerea organelor teritoriale competente a soluţiona cererea pentru nivelul I de competenţa, de către conducerea Direcţiei de impozite şi taxe din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru nivelul II de competenţa ori de secretarul de stat coordonator, după caz.8. De la data comunicării aprobării cererii de amânare sau de eşalonare la plata a impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat sau bugetelor locale, după caz, se calculează majorări conform reglementărilor legale.Agentul economic beneficiază de înlesnirile aprobate, cu condiţia depunerii, în termen de până la 10 zile de la data comunicării, a unei garanţii bancare echivalente cu doua rate de eşalonare.9. Nerespectarea înlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate de organul competent, respectiv data stabilită pentru plata ratelor, cuantumul acestora, precum şi condiţiile stipulate conduc la pierderea valabilităţii acestora, la calcularea majorărilor de întârziere conform legii, pentru întreaga perioadă, la începerea sau continuarea, după caz, a procedurii de executare silită a debitului. O noua cerere de aprobare a unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 6 luni de la data constatării nerespectării condiţiilor în care a fost aprobată.10. Dacă prin cerere petiţionarul solicita scutirea sau reducerea la plata a majorărilor de întârziere sau a taxelor judiciare de timbru, iar din analiza întregii documentaţii întocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezultă ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, organul sesizat, în limita competentei sale, poate acorda o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.11. Cererile prin care se solicita înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor sume cuvenite bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente acestora, se depun la direcţia regionala vamală în a carei raza teritorială se afla sediul sau domiciliul contribuabilului. Direcţiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordării înlesnirilor la plata.12. Cererile pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor către bugetul trezoreriei statului vor fi prezentate de către persoanele juridice astfel:* Direcţiei generale a trezoreriei, pentru majorările de întârziere datorate bugetului trezoreriei statului;* Direcţiei generale a datoriei publice, pentru majorările de întârziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenţii economici.Cererile vor fi fundamentate cu elemente din care să rezulte situaţia financiară a debitorului, cauzele neachitarii obligaţiilor către bugetul trezoreriei statului, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat următoare. La cerere pot fi anexate şi documente care să stea la baza sustinerii cererii respective.Direcţiile generale menţionate mai sus vor analiza cererile primite şi vor comunică rezultatul debitorului în maximum 30 de zile.
 + 
Capitolul 4Dispoziţii finale1. Conducerile organelor abilitate sa acorde înlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenţa, vor urmări permanent ţinerea evidentei acestor lucrări, stadiul soluţionării, respectarea termenelor şi vor răspunde de rezolvarea acestora în cadrul reglementărilor legale şi în termenele stabilite de acestea.2. În cazul nerespectării prevederilor cuprinse în prezenta procedura, se vor aplica normele legale privind abaterile de la disciplina în munca şi de la îndeplinirea sarcinilor de serviciu.3. Organele care soluţionează cereri de înlesniri la plata, indiferent de nivelul lor de competenţa, sunt obligate sa ţină evidenta separată a acestora. Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata impozitelor sau a taxelor datorate de persoanele fizice (pensionari, veterani de război, persoane cu handicap, răniţi în revoluţie), conform prevederilor legilor în vigoare, se va tine o evidenta separată.4. Ministerul Finanţelor, prin Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, organizează evidenta şi controlul asupra modului de respectare a condiţiilor stabilite la acordarea înlesnirilor la plata.5. De prevederile prezentei proceduri beneficiază cererile depuse după data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentului ordin, indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita înlesnirea la plata.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x