ORDIN nr. 1.200 din 6 iunie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 21 iunie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 477 16/06/2020 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ActulREFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 2REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 2REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 4REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 107
ART. 10REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 107
ART. 10REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 108
ART. 12REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 15
ART. 14REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 14REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 14REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 16REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 16REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016 ART. 29
ART. 17REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 18REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 18REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere Avizul Consiliului Concurenței comunicat cu Adresa nr. 7.196 din 25.05.2023,în temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației emite următorul ordin: + 
Articolul 1Dispoziții generale(1)Prezentul ordin aprobă o schemă de ajutor de minimis (schema) care instituie o măsură de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de minimis în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, denumită în continuare măsură, vizând implementarea anumitor activități din cadrul obiectivelor specifice OSR 2.2 – Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 – Asigurarea accesului egal la asistență medicală și promovarea rezilienței sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenței medicale primare, și promovarea tranziției de la asistența instituțională la cea familială și comunitară, OSR 4.6 – Consolidarea rolului culturii și al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială și inovarea socială și OSI 6.3 – Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acțiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria.(2)Schema se aplică în cele 8 județe eligibile ale Programului Interreg VI-A România-Ungaria. Conform Programului Interreg VI-A România-Ungaria, județele eligibile sunt următoarele:a)patru județe din România – Arad, Bihor, Satu Mare și Timiș;b)patru județe din Ungaria – Bekes, Csongrâd-Csanâd, Hajdu-Bihar și Szabolcs-Szatmar-Bereg.(3)Schema de ajutor de minimis nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare [Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013].(4)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor de acordare privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. + 
Articolul 2Baza legalăSchema este elaborată în conformitate cu:a)Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;b)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;c)Decizia CE nr. C (2022) 9787 din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Interreg VI-A România-Ungaria. + 
Articolul 3Obiectivul și scopul schemei(1)Obiectivul schemei de ajutor de minimis este sprijinirea dezvoltării ariei programului, în special prin promovarea energiei din surse regenerabile, asigurarea accesului egal la asistență medicală, creșterea rolului culturii și al turismului durabil în dezvoltarea economică și consolidarea încrederii reciproce, prin încurajarea acțiunilor interpersonale fără a afecta concurența pe piața internă și comerțul intracomunitar într-o măsură contrară interesului comun.(2)Scopul schemei de ajutor de minimis este de a finanța o serie de activități necesare pentru implementarea proiectelor prin care se asigură:a)promovarea energiei din surse regenerabile în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 328 din 21.12.2018, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, prin utilizarea în special a potențialului existent în domeniul energiei fotovoltaice și a resurselor geotermale;b)accesul egal la asistență medicală și asigurarea rezilienței sistemelor de sănătate, inclusiv în ceea ce privește asistența medicală primară, precum și promovarea tranziției de la îngrijirea instituționalizată către îngrijirea în familie și în comunitate;c)creșterea rolului culturii și al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială și inovarea socială;d)consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acțiunilor interpersonale (proiecte de mici dimensiuni, care facilitează colaborarea dintre comunități și/sau cetățeni, prin schimburi de experiență, evenimente comunitare, vizite de studiu etc.).(3)Îndeplinirea scopului și a obiectivului se realizează în cadrul ariei Programului Interreg VI-A România-Ungaria, astfel cum a fost menționată aceasta la art. 1 alin. (2).
 + 
Articolul 4DefinițiiÎn sensul schemei, în contextul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, se aplică următoarele definiții relevante:a)ajutor – orice măsură de sprijin care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din TFUE;b)ajutor indirect – este atunci când o terță parte (care nu este inclusă în parteneriatul de proiect) ajunge să primească un avantaj economic din proiect, acest avantaj reprezentând ajutor de stat/de minimis;c)avantaj economic – orice formă de acordare a unui avantaj cuantificabil în bani, indiferent de forma acestuia: subvenții, anularea de datorii sau preluarea pierderilor, exceptări, reduceri sau amânări de la plata taxelor și impozitelor, renunțarea la obținerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferențiale, garanții acordate în condiții preferențiale, participări cu capital ale statului, ale autorităților publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, dacă rata profitului acestor investiții este mai mică decât cea normală, anticipată de către un investitor privat prudent, reduceri de preț la bunurile furnizate și la serviciile prestate de către autorități publice centrale sau locale ori de către alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparținând domeniului privat al statului sau autorităților publice locale, sub prețul pieței, crearea unei piețe sau întărirea poziției beneficiarului pe o piață etc.;d)ajutor ilegal – ajutorul acordat fără respectarea procedurilor naționale și ale Uniunii Europene în domeniul ajutorului de stat;e)ajutor utilizat abuziv – ajutorul utilizat de beneficiarul de ajutor de stat fără respectarea condițiilor de acordare;f)întreprindere – orice entitate care desfășoară activitate economică, furnizarea de bunuri, lucrări sau servicii pe o piață, indiferent de statutul juridic, asociație, ONG, autoritate publică etc. sau de modul de finanțare a acesteia. Aplicarea normelor privind ajutoarele de stat nu este condiționată de existența unui scop lucrativ al entității instituite; entitățile fără scop lucrativ pot oferi, de asemenea, bunuri și servicii pe o piață;g)beneficiar al finanțării nerambursabile – entitate care se încadrează în una dintre următoarele categorii, așa cum este aceasta definită în Ghidul solicitantului aferent apelurilor de propuneri de proiecte lansate în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, care participă la implementarea unui proiect finanțat în cadrul Programului:(i)instituții publice;(ii)organisme de drept public;(iii)companii de stat;(iv)ONG-uri;(v)grupări europene de cooperare teritorială, definite de Regulamentul (CE) nr. 1.082/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iulie 2006 privind o grupare europeană de cooperare teritorială (GECT), modificat prin Regulamentul (UE) nr. 1.302/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.082/2006 privind o grupare europeană de cooperare teritorială (GECT) în ceea ce privește clarificarea, simplificarea și îmbunătățirea constituirii și funcționării unor astfel de grupări, ca fiind persoane juridice de drept privat, nonprofit, cu patrimoniu propriu și având sediul pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene. Aceasta desfășoară activități de interes public prin care este facilitată cooperarea teritorială;h)beneficiar principal al finanțării nerambursabile – partenerul care răspunde de implementarea generală a proiectului comun finanțat din cadrul priorităților/obiectivelor specifice aferente Programului Interreg VI-A România-Ungaria. Beneficiarul principal va încheia acordul de parteneriat cu partenerii de proiect și contractul de finanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) cu Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria. Beneficiarul principal răspunde de transferul către partenerii de proiect a contribuțiilor din FEDR corespunzătoare acestora, inclusiv a ajutorului de minimis, după caz;i)beneficiar de cofinanțare națională – partenerul român din cadrul proiectului comun finanțat prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria, care poate fi beneficiarul principal al finanțării nerambursabile și/sau partenerii români ai acestuia;j)beneficiar de ajutor de minimis – beneficiarul principal/beneficiarul de finanțare nerambursabilă/beneficiarul de cofinanțare națională care este întreprindere, conform definiției de la lit. f), și care beneficiază în mod direct de ajutor de minimis în baza schemei, ca urmare a implementării unui proiect finanțat prin obiectivele specifice OSR 2.2, OSR 4.5, OSR 4.6 și OSI 6.3 din cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, în baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013;k)beneficiar de ajutor de minimis indirect – întreprindere, terță parte, care nu este inclusă în parteneriatul de proiect și care primește un avantaj economic rezultat din implementarea proiectului, acest avantaj reprezentând ajutor de minimis indirect;l)contract de finanțare – actul juridic semnat între Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria, pe de o parte, și beneficiarul principal al finanțării nerambursabile, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării proiectelor în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria;m)acord de parteneriat – acordul semnat de toți partenerii din cadrul unui proiect, care reglementează drepturile și obligațiile partenerilor în raport cu activitățile proiectului și alte aspecte necesar a fi reglementate în vederea implementării corespunzătoare a acestuia. Acordul de parteneriat este anexă la contractul de finanțare și parte integrantă a acestuia;n)contract de cofinanțare – actul juridic semnat între Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria, pe de o parte, și beneficiarul român al cofinanțării naționale, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării proiectelor în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria;o)contract de acordare a ajutorului de minimis – actul juridic semnat între:(i)Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria și beneficiarul de finanțare nerambursabilă/de cofinanțare națională, atunci când acesta este și beneficiar de ajutor de minimis, caz în care contractul de acordare a ajutorului îmbracă forma contractului de finanțare, ce include acordul de parteneriat/contractului de cofinanțare;(ii)beneficiarul de finanțare nerambursabilă/de cofinanțare națională și beneficiarul de ajutor de minimis indirect, prin care se transferă avantajul economic către beneficiarul de ajutor de minimis indirect;p)produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură, prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013*1;*1Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului.q)prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;r)comercializarea produselor agricole înseamnă deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;s)întreprindere unică include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, cu una sau mai multe întreprinderi, cel puțin una dintre relațiile la care se face referire la lit. s) sunt considerate întreprinderi unice;t)furnizorul de ajutor de minimis este Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria, denumită în continuare Autoritatea de management, pentru finanțarea din FEDR acordată beneficiarilor din România și Ungaria, respectiv Autoritatea de management și instituțiile publice centrale sau locale pentru finanțarea acordată din cofinanțarea națională, buget de stat sau local, beneficiarilor din România. Autoritatea de management este structura care asigură, în principal, gestionarea Programului în numele celor două țări partenere și are competențe și atribuții în selecția operațiunilor, managementul și controlul financiar al Programului. La nivelul Programului, Autoritatea de management este reprezentată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;u)administratorul schemei este Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea pentru Granița România- Ungaria, denumit în continuare BRECO, ce contribuie la implementarea curentă a Programului și sprijină Autoritatea de management în activitățile sale de coordonare și implementare.
 + 
Articolul 5Domeniul de aplicare(1)Schema se aplică ajutoarelor acordate întreprinderilor din toate sectoarele, cu excepția:a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;d)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;f)ajutoarelor pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate societăților care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților sau contra cost.(2)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la alin. (1) lit. a)-c), cât și în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme de minimis, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția asigurării, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis. + 
Articolul 6Durata schemei de ajutor de minimis(1)Perioada de valabilitate a schemei, în care se acordă ajutoare de minimis, este de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2023.(2)Plățile aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se vor efectua până cel târziu la data de 30.06.2030. + 
Articolul 7Condiții de eligibilitate pentru beneficiarii de ajutor de minimis(1)Pot beneficia de facilitățile prevăzute în schemă întreprinderile selectate spre finanțare în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)se încadrează în una dintre următoarele categorii:(i)instituție publică;(ii)organism de drept public;(iii)companie de stat;(iv)ONG;(v)grupare europeană de cooperare teritorială;b)nu se află în una sau mai multe dintre situațiile de excludere prezentate la art. 136 lit. a)-h) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;c)au în obiectul de activitate, conform statutului sau ca atribuții legale, conform legislației naționale, realizarea activităților propuse prin proiect;d)dispun de resurse financiare stabile și suficiente pe toată durata proiectului și pe perioada de sustenabilitate a acestuia;e)nu au primit sprijin de finanțare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de depunerea cererii de finanțare în cadrul apelului de propuneri de proiecte relevant pentru aceeași/același operațiune/proiect, din punctul de vedere al obiectivelor, activităților și rezultatelor;f)nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată;g)nu sunt rezidente în scopuri fiscale sau înmatriculate în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene*2 a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.*2 Recomandarea (UE) nr. 1.039/2020 a comisiei din 14 iulie 2020 privind condiționarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absența legăturilor cu jurisdicțiile necooperante.(2)Alocarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi – 2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depășește echivalentul în lei a 200.000 de euro, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri în contul terților sau contra cost.(3)Atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților sau contra cost desfășoară și alte activități, pentru care se aplică plafonul de 200.000 de euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 de euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 de euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.(4)Plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat este finanțat în totalitate sau parțial din resurse comunitare.(5)Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de finanțare există cel puțin una dintre relațiile menționate la art. 4 lit. s), respectivele structuri vor fi tratate ca o singură „întreprindere unică”.(6)Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi, 2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile schemei, nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 de euro, 100.000 de euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau comunitare.(7)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(8)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(9)Plafonul stabilit va fi exprimat sub formă financiară, ca valoare brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligații fiscale. + 
Articolul 8Activitățile eligibile(1)Activitățile eligibile pentru a beneficia de finanțare în condițiile schemei de ajutor de minimis sunt cele menționate la lit. a)-d), precum și în Ghidurile solicitantului, respectiv:a)pentru obiectivul specific (OSR) 2.2 – Promovarea energiei din surse regenerabile în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia: proiecte de investiții în infrastructură, inclusiv documentații de proiectare (de exemplu, studii, planuri etc.), pentru producția și distribuția energiei din surse regenerabile (de exemplu, apă geotermală);b)pentru obiectivul specific (OSR) 4.5 – Asigurarea accesului egal la asistență medicală și asigurarea rezilienței sistemelor de sănătate, inclusiv în ceea ce privește asistența medicală primară, precum și promovarea tranziției de la îngrijirea instituționalizată către îngrijirea în familie sau în comunitate: investiții în infrastructură, echipamente, software/hardware IT, suport pentru eGuvernare în domeniul sănătății; proiecte comune demonstrative/inovatoare în domeniul sănătății, inclusiv explorarea oportunităților de tratament transfrontalier și (dacă este posibil) contribuția la reducerea obstacolelor transfrontaliere (simplificarea procedurilor administrative) legate de serviciile orientate spre sănătate;c)pentru obiectivul specific (OSR) 4.6 – Creșterea rolului culturii și al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială și inovarea socială: dezvoltarea de oferte și produse culturale și/sau turistice comune durabile, inclusiv investiții, încorporate în strategiile comune de turism pentru dezvoltare locală;d)pentru obiectivul specific Interreg (OSI) 6.3 – Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acțiunilor interpersonale (proiecte de mici dimensiuni, care facilitează colaborarea dintre comunități și/sau cetățeni): evenimente comunitare, de tip târg, festival etc., care facilitează promovarea și/sau vânzarea/cumpărarea de produse și/sau servicii.(2)Activitățile menționate la alin. (1) sunt indicative. + 
Articolul 9Cheltuielile eligibile(1)Cheltuielile eligibile în cadrul schemei sunt cele stabilite prin art. 38-44 din Regulamentul (UE) nr. 1.059/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziții specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională și de instrumentele de finanțare externă.(2)Costurile cu personalul sunt eligibile. Acestea se compun din costul brut de angajare a personalului încadrat de partenerul Interreg într-unul din următoarele moduri:a)cu normă întreagă;b)cu fracțiune de normă cu un procent fix de timp lucrat pe lună;c)cu fracțiune de normă cu un număr flexibil de ore lucrate pe lună;d)pe bază orară.(3)Costurile cu personalul se limitează la următoarele:a)plățile salariale legate de activitățile pe care entitatea nu le-ar desfășura dacă nu ar participa la operațiunea în cauză, prevăzute într-un document de angajare, fie de tipul unui contract de angajare sau de muncă, fie de tipul unei decizii de numire sau prin lege, activități aferente responsabilităților menționate în fișa postului membrului vizat al personalului;b)orice alte costuri legate direct de plățile salariale suportate și plătite de către angajator, cum ar fi impozitele și prestațiile de securitate socială, inclusiv pensiile, care intră sub incidența Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului, cu condiția ca acestea:– să fie prevăzute într-un document de angajare sau prin lege;– să fie conforme cu legislația menționată în documentul de angajare și cu practicile standard din țară sau din organizația în care lucrează efectiv membrul vizat al personalului sau ambele și să nu fie recuperabile de către angajator.(4)În ceea ce privește alin. (3) lit. a), plățile către persoane fizice care lucrează pentru partenerul Interreg în temeiul unui altfel de contract decât un contract de angajare sau de muncă pot fi asimilate plăților salariale, iar contractul în cauză este considerat document de angajare.(5)Costurile de birou și costurile administrative se limitează la următoarele elemente:a)chiria birourilor;b)asigurarea și taxele aferente clădirilor în care se află personalul și echipamentelor din birouri, de exemplu, asigurarea împotriva incendiilor sau a furtului;c)utilitățile, de exemplu, electricitate, încălzire, apă;d)furniturile de birou;e)contabilitatea;f)arhivele;g)întreținerea, curățenia și reparațiile;h)securitatea;i)sistemele informatice;j)comunicațiile, de exemplu, telefon, fax, internet, servicii poștale, cărți de vizită profesionale;k)comisioanele bancare pentru deschiderea și administrarea contului sau a conturilor atunci când implementarea unei operațiuni presupune deschiderea unui cont separat;l)comisioanele pentru tranzacții financiare transnaționale.(6)Costurile de deplasare și de cazare, indiferent dacă respectivele costuri sunt suportate și plătite în cadrul sau în afara zonei vizate de program, se limitează la următoarele elemente de cost:a)costurile de deplasare, de exemplu, bilete, asigurare de călătorie și asigurarea autovehiculelor, carburanți, kilometri parcurși cu autovehiculul, taxe rutiere, taxe de parcare;b)costurile meselor;c)costurile de cazare;d)costurile pentru vize;e)diurnele.(7)Costurile de consultanță și servicii externe se limitează la următoarele tipuri de servicii și consultanță furnizate de un organism public sau privat sau de o persoană fizică, altele decât beneficiarul, și oricare partener din cadrul operațiunii:a)studii sau anchete, de exemplu, evaluări, strategii, note explicative, planuri de proiectare, manuale;b)formare;c)traduceri;d)dezvoltarea, modificarea și actualizarea sistemelor informatice și a paginii de internet;e)promovare, comunicare, publicitate, articole și activități promoționale sau informare, legate ca atare de o operațiune sau de un program;f)gestiune financiară;g)servicii legate de organizarea și realizarea practică de evenimente sau reuniuni, inclusiv închiriere, catering sau interpretare;h)participarea la evenimente, de exemplu, taxe de participare;i)consultanță juridică și servicii notariale, expertiză tehnică și financiară, alte servicii de consultanță și de contabilitate;j)drepturi de proprietate intelectuală;k)controale efectuate în temeiul art. 74 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 și al art. 46 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.059;l)costurile pentru funcția de contabilitate la nivel de program în temeiul art. 76 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 și al art. 47 din Regulamentul (UE) 2021/1.059;m)costurile de audit la nivel de program în temeiul art. 78 și 81 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 și al art. 48 și 49 din Regulamentul (UE) 2021/1.059;n)furnizarea de garanții de către o bancă sau altă instituție financiară, atunci când acestea sunt prevăzute în dreptul Uniunii sau în dreptul intern sau într-un document de programare adoptat de către comitetul de monitorizare;o)deplasare și cazare pentru experți externi, invitați, președinți de ședință și furnizori de servicii;p)alte tipuri specifice de consultanță și servicii necesare în cadrul operațiunilor.(8)Costurile cu echipamentele achiziționate, închiriate sau luate în leasing de către beneficiarul operațiunii se limitează la următoarele:a)echipamente de birou;b)hardware și software informatice;c)mobilier și accesorii;d)aparatură de laborator;e)mașini și instrumente;f)mecanisme sau dispozitive;g)vehicule;h)alte echipamente specifice necesare pentru operațiuni.(9)Costurile cu achiziționarea de echipamente de ocazie pot fi eligibile în următoarele condiții:a)nu s-a primit altă asistență pentru aceste echipamente de la fondurile Interreg sau de la fondurile menționate la art. 1 alin. (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;b)prețul echipamentelor nu depășește prețul general acceptat pe piața în cauză;c)echipamentele prezintă caracteristicile tehnice necesare operațiunii și respectă normele și standardele aplicabile.(10)Costurile cu infrastructura și cu lucrările se limitează la următoarele:a)achiziționarea de terenuri în conformitate cu art. 64 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;b)autorizații de construire;c)materiale de construcții;d)manoperă;e)intervenții specializate, de exemplu, decontaminarea solului, deminare.
 + 
Articolul 10Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis(1)În cadrul prezentei scheme pot fi finanțate proiecte care au parcurs procesul de evaluare și selecție definit în documentele relevante ale Programului Interreg VI-A România-Ungaria.(2)Beneficiarul principal al finanțării nerambursabile transmite Autorității de management o propunere de proiect, în conformitate cu cerințele apelului pentru propuneri de proiecte. Aceasta este evaluată din punct de vedere calitativ și al conformității administrative și eligibilității, în baza criteriilor menționate la art. 7, 8 și 9, aprobate de Comitetul de monitorizare a Programului.(3)Comitetul de monitorizare a Programului Interreg VI-A România-Ungaria aprobă lista proiectelor propuse pentru finanțare.(4)Evaluarea incidenței ajutorului de stat în raport cu activitățile proiectului este efectuată de către experți și are loc în faza de contractare a proiectelor selectate spre finanțare și asumată de Autoritatea de management a Programului, în calitatea sa de furnizor de ajutor de stat.(5)Administratorul schemei verifică îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și de acordare a ajutorului de minimis prevăzut în schemă, inclusiv existența declarației de minimis și respectarea pragului de minimis, pentru beneficiarii de finanțare nerambursabilă/cofinanțare națională care sunt și beneficiari de ajutor de minimis, pentru activitățile care cad sub incidența ajutorului de minimis.(6)Ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă – grant – din fonduri comunitare FEDR pentru beneficiarii de finanțare nerambursabilă români și ungari, în cadrul contractelor de finanțare încheiate între Autoritatea de management și beneficiarii principali de finanțare nerambursabilă, respectiv din fonduri naționale de la bugetul de stat pentru beneficiarii de finanțare nerambursabilă români, în cadrul contractelor de cofinanțare națională.(7)Relațiile dintre beneficiarul de ajutor de minimis și Autoritatea de management cu privire la obligațiile de acordare, monitorizare, raportare și recuperare a ajutorului de minimis sunt reglementate prin contractul de finanțare, care include și acordul de parteneriat, respectiv contractul de cofinanțare, pentru cazurile în care beneficiarii de ajutor de minimis sunt și beneficiari de finanțare nerambursabilă/cofinanțare națională.(8)Pentru cazurile de ajutor indirect, acordarea avantajului economic se realizează prin intermediul contractului de acordare a ajutorului de minimis, încheiat între beneficiarul de finanțare nerambursabilă/cofinanțare națională și beneficiarii de ajutor de minimis indirect. Beneficiarul finanțării nerambursabile/ cofinanțării naționale are obligația de a solicita administratorului schemei verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare a ajutorului de minimis de către beneficiarii de ajutor de minimis indirect, înainte de semnarea contractului de acordare a ajutorului. În acest scop, beneficiarul finanțării nerambursabile/ cofinanțării naționale va solicita beneficiarilor de ajutor de minimis indirect declarația de minimis și va cuantifica valoarea ajutorului indirect/avantajului economic. Administratorul schemei va verifica îndeplinirea condițiilor de acordare a ajutorului de minimis, inclusiv valoarea ajutorului cuantificat și respectarea pragului de minimis.(9)Contractele prin care se acordă ajutorul de minimis indirect cuprind clauze prin care se asigură îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute de prezenta schemă, inclusiv a funcțiilor de monitorizare și recuperare a ajutorului de minimis de către administratorul/furnizorul schemei.(10)Declarația pe propria răspundere a beneficiarului de ajutor de minimis/beneficiarului de ajutor de minimis indirect, declarația de minimis, va privi următoarele aspecte:a)ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în acel an fiscal și în ultimii doi ani fiscali, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare;b)structura întreprinderii unice din care face parte beneficiarul;c)eventualele alte ajutoare de stat primite anterior pentru aceleași costuri eligibile precum cele finanțate de prezenta schemă;d)faptul că nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată;e)faptul că ajutorul de minimis acordat nu va finanța activități sau domenii exceptate de prezenta schemă.(11)Ajutorul de minimis este acordat în cadrul schemei doar pentru proiectele care nu sunt și nu au fost finanțate anterior din alte fonduri publice naționale sau comunitare, inclusiv din măsuri de sprijin de natura ajutorului de minimis/de stat, în concordanță cu declarațiile pe propria răspundere ale beneficiarilor de ajutor de minimis/ajutor de minimis indirect.(12)Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere pe parcursul a 3 ani fiscali, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de acordare a ajutorului de minimis.(13)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile schemei, depășește pragul de 200.000 de euro, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, echivalent în lei, întreprinderea nu poate beneficia de prevederile schemei nici chiar pentru acea fracțiune din ajutor care nu depășește acest plafon.(14)Prin excepție de la alin. (13), o întreprindere, căreia statul membru de stabilire intenționează să îi acorde un ajutor de minimis care, din cauza existenței unor ajutoare anterioare, ar duce cuantumul total al ajutoarelor acordate acestei întreprinderi peste plafonul de 200.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare prevăzut la art. 3 alin. (2) din Regulamentul nr. 1.407/2013, poate opta, până la acordarea acestui ajutor, pentru reducerea finanțării solicitate sau pentru returnarea, parțială sau integrală, a unor ajutoare deja primite, fapt ce va fi dovedit cu documente corespunzătoare.(15)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul de funcționare al Uniunii Europene acordate pentru aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.(16)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prevederile schemei pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în respectivul regulament. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 de euro (100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei.
 + 
Articolul 11Notificarea beneficiarului de ajutor de minimis(1)În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul schemei de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest lucru.(2)În cazul în care întreprinderea aplicantă este eligibilă să primească ajutor de minimis, în baza schemei, administratorul schemei trebuie să anunțe beneficiarul ajutorului de minimis asupra sumei care îi este acordată, a caracterului de ajutor de minimis al acesteia, cu precizarea clară a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, prin menționarea titlului acestuia și a numărului de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. + 
Articolul 12Bugetul schemei de ajutor de minimis(1)Bugetul alocat este constituit din fonduri FEDR și din cofinanțare națională acordată de la bugetul de stat.(2)Valoarea estimativă a bugetului schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 20.000.000,00 EUR, din care 16.000.000,00 EUR fonduri FEDR și 4.000.000,00 EUR cofinanțare națională. Valoarea anuală estimată a bugetului pentru anul 2023 este de 20.000.000,00 EUR.(3)Bugetul estimat al schemei de minimis poate fi modificat în funcție de proiectele selectate spre finanțare în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, în condițiile art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 13Numărul beneficiarilorNumărul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis este de 200 de beneficiari eligibili.
 + 
Articolul 14Monitorizare și raportare(1)Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza schemei se realizează de către administratorul schemei, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și cu prevederile metodologiei prevăzute la art. 17 alin. (2) teza a doua.(2)Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza schemei pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat.(3)Beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv beneficiarul principal/beneficiarul finanțării nerambursabile și beneficiarul de cofinanțare națională, precum și beneficiarul ajutorului de minimis indirect păstrează evidența detaliată a ajutorului de minimis acordat/primit pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis.(4)Beneficiarul ajutorului de minimis/ajutorului de minimis indirect are obligația de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenței, la orice solicitare de informații privind ajutoarele de stat sau de minimis primite. Termenul stabilit de Consiliul Concurenței nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare.(5)Beneficiarul ajutorului de minimis/ajutorului de minimis indirect are obligația de a raporta furnizorului/administratorului schemei/beneficiarului finanțării nerambursabile toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei. Beneficiarul finanțării nerambursabile pune datele și informațiile respective la dispoziția administratorului schemei, în vederea îndeplinirii de către acesta a obligațiilor de raportare și monitorizare prevăzute la alin. (1).(6)Beneficiarul ajutorului de minimis/ajutorului de minimis indirect are obligația de a restitui întreaga valoare a ajutorului de minimis primit în situația nerespectării condițiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă.(7)Furnizorul de ajutor de minimis are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin schemă sau prin legislația națională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv. Acestea se vor realiza în conformitate cu prevederile din contractul încheiat în condițiile descrise în art. 9.(8)Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de minimis va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor schemei de ajutor de minimis.(9)Administratorul prezentei scheme are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de minimis, în formatul și în termenul solicitat de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.(10)Furnizorul de ajutor de minimis are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(11)În cazul în care furnizorul de ajutor de minimis nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.(12)Erorile constatate de furnizorul de ajutor de minimis și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare. + 
Articolul 15Informarea Consiliului ConcurențeiFurnizorul de ajutor de minimis va transmite, spre informare, Consiliului Concurenței prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 16Transmiterea informațiilor prin intermediul Registrului electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS)(1)Furnizorul de ajutor de minimis sau, după caz, administratorul schemei de minimis are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la schema de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se încarcă în RegAS de către administratorul schemei de ajutor de minimis în termen de maximum 7 (șapte) zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații. + 
Articolul 17Recuperarea ajutorului de minimis(1)În situația în care se constată nerespectarea criteriilor de acordare prevăzute în schemă se vor întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat.(2)Recuperarea ajutorului de minimis de la beneficiarii de ajutor de minimis români se realizează de către furnizorul schemei, pe baza monitorizării efectuate de către administratorul schemei, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, iar de la beneficiarii de ajutor de minimis din statul partener, în baza prevederilor Memorandumului de implementare – aranjamente între statele membre implicate în Programul Interreg VI-A România-Ungaria și a celorlalte prevederi legale aplicabile contractului de finanțare. Pentru aceasta, furnizorul schemei de ajutor de minimis va elabora metodologia de stopare/recuperare a ajutorului.(3)Ajutorul care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(4)Recuperarea ajutorului de minimis indirect se realizează în baza contractului de acordare a ajutorului de minimis indirect, a deciziei de recuperare emise de furnizor, în conformitate cu regulile Programului și cu metodologia prevăzută la alin. (2) teza a doua, precum și cu prevederile Memorandumului de implementare – aranjamente între statele membre implicate în Programul Interreg VI-A România-Ungaria, în funcție de statul membru în care este locat beneficiarul de ajutor de minimis. + 
Articolul 18Nereguli și restituirea finanțării care nu incumbă regulile de ajutor de stat(1)În situația în care se constată nereguli în cadrul proiectelor implementate în cadrul obiectivelor specifice finanțate prin schema de ajutor de minimis, acestea se analizează prin prisma regimului neregulilor și/sau fraudelor și se va dispune recuperarea sumelor plătite necuvenit.(2)În situația existenței unei suspiciuni de nereguli sau fraude, după semnarea contractului de finanțare/de cofinanțare națională/de acordare a ajutorului de stat, Autoritatea de management efectuează verificări în ceea ce privește eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiarii români ai schemei de ajutor de stat pe parcursul implementării tehnice și financiare a proiectelor, utilizarea bugetului schemei de ajutor de minimis aprobat, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(3)Activitatea de constatare a neregulilor sau fraudelor și de stabilire a creanțelor bugetare/corecțiilor financiare rezultate din neregulile identificate în decursul implementării proiectelor sau ulterior finalizării implementării acestora se desfășoară conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(4)Recuperarea creanțelor bugetare rezultate din nereguli de la beneficiarii români ai schemei de ajutor de minimis se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, iar de la beneficiarii ungari, în conformitate cu prevederile Memorandumului de implementare – aranjamente între statele membre implicate în Programul Interreg VI-A România-Ungaria. + 
Articolul 19Dispoziții finale(1)Având în vedere faptul că acest ajutor de minimis se acordă în cadrul unor proiecte de cooperare teritorială europeană, România, în calitate de stat membru pe teritoriul căruia este localizată Autoritatea de management, așa cum a fost definită aceasta în art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.059/2021, este considerată ca fiind furnizorul de ajutor de minimis pentru partea de finanțare FEDR, și ca urmare Autoritatea de management se conformează acestor prevederi.(2)Fiecare stat membru furnizează informația necesară către Autoritatea de management, la solicitarea acesteia, în vederea conformării la nivel național cu prevederile respective.(3)Fiecare stat membru este considerat ca fiind furnizor de ajutor de minimis cu privire la cofinanțarea națională aferentă proiectelor de cooperare teritorială europeană și răspunde de conformarea cu respectivele proceduri.(4)Fiecare furnizor – Autoritate de management, respectiv stat membru, răspunde de monitorizarea proiectelor sau părților de proiecte finanțate prin schema de ajutor de minimis, în conformitate cu regulile naționale ale fiecăruia.(5)Textul schemei, Ghidurile solicitantului, precum și alte documente relevante ale Programului se publică integral pe site-ul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, la adresa Interreg – The Interreg România-Hungary Programme (interreg-rohu.eu)(6)Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
București, 6 iunie 2023.Nr. 1.200.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x