pentru aprobarea Instrucţiunilor metodologice privind autorizarea funcţionarii obiectivelor
Ministrul sănătăţii,Vazand nota Directorului Medicinei Preventive nr. ET-563 din 13 august 1991 prin care se arata ca metodologia de autorizare sanitară a obiectivelor aprobate cu ordinul comun al Ministerului Muncii şi Ministerului Sănătăţii cu nr. 51/145 din 1977 a devenit necorespunzătoare în noile condiţii socio-economice,în temeiul Hotărîrii Guvernului nr. 961/1990 de organizare şi funcţionare a Ministerului Sănătăţii,emite următorul ordin: +
Articolul 1Se aprobă Instrucţiunile metodologice privind autorizarea şi funcţionarea obiectivelor, anexa la prezentul ordin. +
Articolul 2Ordinul comun al Ministerului Muncii şi Ministerului Sănătăţii nr. 51/145/1977 pentru aprobarea „Normelor metodologice privind autorizarea funcţionarii unităţilor economice şi social-culturale” se abroga. +
Articolul 3Direcţia medicinei preventive din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Centrele de medicina preventivă judeţene vor aduce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.MINISTRU,Dr. Bogdan Marinescu +
Anexa 1INSTRUCŢIUNI METODOLOGICE PRIVINDAUTORIZAREA FUNCTIONARII OBIECTIVELOR +
Articolul 1Autorizarea funcţionarii obiectivelor din punct de vedere sanitar reprezintă actul de autoritate sanitară de stat care condiţioneaza tehnic şi juridic punerea în funcţiune a unităţilor economice şi social-culturale. +
Articolul 2Autorizarea sanitară de funcţionare se emite în baza Hotărîrii Guvernului nr. 961/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, a Hotărîrii Guvernului nr. 462/1990 privind organizarea centrelor de medicina preventivă şi a Ordinului ministrului sănătăţii nr. 647/1990 prin care se stabilesc centrele de medicina preventivă. +
Articolul 3Autorizarea funcţionarii obiectivelor are drept scop promovarea condiţiilor sanogenetice, protecţia sanitară a factorilor naturali din mediu de viaţa şi munca al populaţiei şi prevenirea efectelor negative asupra sănătăţii şi capacităţii de muncă.Principalele efecte negative asupra sănătăţii care fac obiectul preventiei, sînt: bolile profesionale, bolile infecto-contagioase, toxiinfectiile alimentare, intoxicatiile neprofesionale, bolile cronice netransmisibile în care sînt implicaţi factorii de mediu, favorizarea, agravarea sau complicarea unor boli, oboseala-surmenajul, dezvoltarea copiilor etc. +
Articolul 4Sînt supuse autorizării sanitare toate categoriile de obiective, cu excepţia celor în care nu lucrează oameni şi nu influenţează negativ factorii naturali de mediu (aerul, apa, solul şi produsele agroalimentare). +
Articolul 5Autorizarea sanitară de funcţionare se solicita de către unitatea cu personalitate juridică sau persoana fizica (regie autonomă, societate comercială, asociaţie, intreprinzator privat etc.), în structura (subordinea) căreia se afla obiectivul economic sau social-cultural ce urmează a fi autorizat.Cererea-tip, împreună cu documentaţia, se depune la Centrul de medicina preventivă pe teritoriul căruia este amplasat obiectivul, cu 15 zile înainte de punerea în funcţiune. +
Articolul 6Documentaţia reprezintă:a) sursa de informare pentru organul de expertiza, cu datele necesare care trebuie pregătite anterior de către tehnicile din nunitate sau de către instituţii specializate în astfel de prestaţii; … b) piese pentru banca de date de la nivelul Centrului de medicina preventivă, pe baza cărora se calculează indicatorii populationali ai standardelor de igiena şi … c) document de referinţa privind condiţia autorizata, cu importanţa juridică în stabilirea raspunderilor pentru ambele părţi. … Pentru aceste considerente, documentaţia pentru autorizare este formată din: memoriu tehnic, schita-plan de situaţie cu încadrarea în zona şi schite-planuri cu detalii de arhitectura a construcţiilor.a) Memoriul tehnic (piesa scrisă) va cuprinde: … Date generale:1 – denumirea completa a obiectivului;2 – adresa exactă;3 – numele persoanei fizice sau juridice deţinătoare;4 – forurile ierarhic superioare;Elemente tehnico-functionale:1 – profilul activităţii (ramura);2 – unităţile functionale componente şi capacitatea specifică a fiecăreia din ele – sau alta dimensionare;3 – descrierea pe scurt a proceselor tehnologice;4 – denumirea materiilor prime, intermediare şi finite dorite (utile) şi nedorite (nefolositoare);5 – circuitele functionale;Utilităţi şi dotări de interes sanitar:1 – modul de asigurare şi distribuire al apei potabile şi industriale;2 – natura (denumirea) şi cantităţile (debitele medii de riziduuri gazoase, lichide şi solide rezultate din procesele tehnologice;3 – precum şi modalităţile de colectare neutralizare şi îndepărtare (reutilizare) a acestora;4 – modul de rezolvare a colectării şi indepartarii apelor uzate fecaloid-menajere şi a gunoiului menajer;5 – asigurarea cu anexe social-sanitare (filtre sanitare, vestiare, spalatoare, duşuri, closete, camera intima a femeii, spălătorii pentru echipament de protecţie etc.): modul de asigurare a iluminatului, microclimatului, ventilatiei etc.;Punctele vulnerabile care generează riscuri sanitare:– locurile cu condiţii de muncă grele, nocive sau periculoase (esapari sau deversari toxice, radiatii ionizante etc.), precum şi măsurile de protecţie asigurate (dotările);Numărul şi structura personalului pe locuri de muncă (unităţi functionale).b) Planul de situaţie cu încadrarea în zona (piesa desenată) va fi prezentat la o scara care să asigure figurarea tuturor vecinatatilor ce ar putea influenţa obiectivul – sau invers, în cazul cînd obiectivul în cauza elimina poluanti, sau în zona sînt obiective foarte sensibile ce ar putea fi afectate. … c) Schiţele cu detalii de arhitectura a construcţiilor (piese desenate) trebuie să furnizeze date cu privire la dimensiunile încăperilor (L, l, h), plasarea încăperilor în circuitele functionale, dimensiunile şi orientarea ferestrelor faţă de punctele cardinale, reţelele de utilităţi (obligatoriu apa şi canal), iar pentru unităţile sanitare, de industrie alimentara şi alte obiective care impun condiţii speciale se vor menţiona finisajele la pardoseli şi pereţi. … Pentru obiectivele realizate strict conform documentaţiilor avizate sanitar, nu este necesară o alta documentaţie pentru autorizare. În cerere solicitantul va menţiona ca obiectivul a fost realizat conform documentaţiei avizată sanitar cu nr. …….. din data de ……….de către C.M.P. ……………….În funcţie de specificul obiectivului, organul de autorizare poate solicita şi alte date necesare evaluării riscului sanitar.Odată cu cererea şi documentaţia standard, solicitantul autorizării va depune la secretariatul Centrului de medicina preventivă şi chitanţa de plată expertizarii şi autorizării obiectivului. +
Articolul 7Directorul Centrului de medicina preventivă repartizează documentaţia şi dispune expertizarea laboratorului din cadrul Centrului de medicina preventivă în atribuţiile căruia se încadrează specificul preponderent al obiectivului (igiena alimentaţiei, igiena mediului, medicina muncii, igiena radiatiilor, medicina şcolară, epidemiologia bolilor transmisibile). Din colectivul de expertizare fac parte şi inginerul sanitar, iar cînd obiectivul are probleme din domeniile celorlalte laboratoare, se fac consultaţii interdisciplinare. +
Articolul 8Expertizarea obiectivului în vederea autorizării funcţionarii are doua sau trei etape:a) etapa documentara, care consta în corelaraea datelor din documentaţia prezentată cu prevederile normelor antiepidemice şi de igiena în vigoare; … b) etapa de investigare la faţa locului a tuturor componentelor obiectivului. În principal, se verifica dacă s-a respectat documentaţia avizată şi eventual clauzele impuse prin avizul sanitar; dacă datele de pe teren concorda cu cele înscrise în documentaţie; se observa şi reţin toate datele necesare evaluării corecte a riscurilor sanitare, se fac determinări fizice (iluminat, microclimat etc.), se recolteaza unele probe pentru determinări de laborator (ex. apa); … c) în cazul în care evaluarea riscurilor nu se poate face corect şi integral decât cu obiectivul în funcţiune, expertizarea va avea încă o etapa de investigare la faţa locului, imediat după punerea în funcţiune, care consta în observaţii suplimentare şi determinări de laborator (pulberi, gaze, vapori, zgomot, trepidatii, radiatii ionizante, radiatii electromagnetice, teste de salubritate, teste de eficienta neutralizarii unor poluanti, teste de calitate sanitară a unor produse finite, determinarea efortului fizic etc.). … Prin analiza, corelarea şi evaluarea datelor din cele doua sau trei trepte ale expertizei se concluzioneaza dacă obiectivul a fost realizat cu respectarea normelor sanitare legale, dacă dispune de toate condiţiile materiale necesare aplicării şi respectării normelor antiepidemice şi de igiena şi deci, poate funcţiona fără sa creeze riscuri sanitare.Expertiza se finalizează prin întocmirea "fisei-referat de expertizare", model specific fiecărei categorii de obiectiv (anexa model). Pentru obiectivele care ridica probleme deosebite sau lipsesc mijloacele de obiectivizare a riscurilor, centrul de medicina preventivă poate solicita asistenţa tehnica Institutului de igiena teritorial sau altor unităţi specializate. +
Articolul 9Termenul în care Centrul de medicina preventivă trebuie să expertizeze obiectivul şi sa elibereze autorizaţia de funcţionare este de 30 de zile de la data depunerii cererii şi documentaţiei complete. Pentru obiectivele mari, care se finalizează şi intră în funcţiune eşalonat, termenul de expertizare şi autorizare poate fi prelungit pe toată durata dintre recepţia de punere în funcţiune parţială şi recepţia definitivă a obiectivului, care nu poate depăşi 12 luni. +
Articolul 10În urma expertizarii obiectivului pot rezultă doua situaţii:a) obiectivul corespunde integral prevederilor normelor antiepidemice şi de igiena în vigoare; în acest caz, colectivul care a realizat expertizarea propune directorului C.M.P. emiterea autorizaţiei sanitare de funcţionare a obiectivului; … b) în cazul cînd obiectivul nu corespunde integral normelor legale se transmite în cel mai scurt timp solicitantului autorizării, o corespondenta în care se arata toate deficientele care condiţioneaza autorizarea, se cere remedierea acestora şi revenirea asupra cererii de autorizare, specificand ca obiectivul nu poate funcţiona pe perioada remedierii deficienţelor, sau poate funcţiona în următoarele condiţii. În general, decizia asupra funcţionarii sau nefunctionarii obiectivului pe perioada remedierii deficienţelor se ia în funcţie de riscurile sanitare; dacă riscurile pot avea efecte imediate, acute, grave, nu se admit funcţionarea obiectivului, dacă riscurile pot avea efecte cronice, indepartate şi puţin însemnate pentru sănătate, se admite funcţionarea temporară a obiectivului pentru o perioadă mai mica decât timpul minim de aparitie a efectelor riscului. În acest ultim caz, asa cum am arătat mai sus, se precizează şi condiţiile de funcţionare pentru această perioadă. … A treia situaţie, cînd obiectivul nu corespunde deloc şi deficientele nu pot fi remediate, nu poate exista întrucât astfel de situaţii se elimina de la faza de avizare sanitară, sau dacă totuşi exista nu se emite autorizaţie şi nu se permite funcţionarea obiectivului.Deci, exista o singura forma de autorizare care se acordă obiectivelor care îndeplinesc integral prevederile normelor în vigoare. +
Articolul 11Obiectul unei autorizaţii sanitare de funcţionare este dat de doua criterii:a) să fie o singura unitate funcţională, înţelegand prin această sumă locurilor de muncă din structura unui obiectiv economic sau social-cultural care sînt interdependente funcţional şi … b) o singura adresa. … Exemple:–––O uzina are mai multe fabrici sau secţii productive, are cantina, are cămin de nefamilisti, are instalatie centrala de apa. Fiecare din acestea vor fi autorizate separat.O şcoala generală cu o singura conducere, dar cu sedii de şcoli şi adrese diferite (şcoala I-IV într-un sat, şcoala V-VIII în alt sat etc.), se autorizeaza fiecare separat.Spitalul care are secţii în clădiri separate şi la adrese diferite se autorizeaza separat fiecare grup de secţii.Cresa cuplata cu grădiniţa (căminul), deşi sînt amplasate în aceeaşi clădire, fiind doau unităţi functionale diferite, se autorizeaza separat.Şantierul de construcţii care poate avea pe lîngă fronturile de lucru unităţi de cazare colectivă, cantina, instalatie centrala de aprovizionare cu apa, baza sportiva etc., se autorizeaza fiecare din acestea separat, ca fiind unităţi functionale independente. +
Articolul 12În autorizaţia de funcţionare vor fi înscrise:a) Numărul din registrul unic pe judeţ de evidenta a autorizaţiilor sanitare de funcţionare la Centrul de medicina preventivă (laboratoarele de medicina preventivă teritoriale nu au competenţa privind emiterea autorizaţiilor sanitare, nefiind unităţi cu personalitate juridică, acestea expertizeaza sau participa la expertizarea obiectivelor din teritoriul arondat); … b) Datele de identitate ale obiectivului: denumirea completa, unitatea – personalitate juridică sau fizica – de care aparţine, forurile tutelare, adresa exactă; … c) Profilul activităţii (producţia industriala de ……………., prelucrare de ………………, comerţ-desfacere de …………….., alimentaţie publică, alimentaţie colectivă, alimentare cu apa potabilă (industriala), învăţămînt preşcolar, primar, elementar, liceal, cazare colectivă, îngrijiri medicale ambulatorii sau cu paturi, prestări-servicii de ………………, producţie mestesugareasca de ………, etc.); … d) Structura funcţională şi capacitatea sau alta dimensionare a fiecărei funcţiuni. Exemplu: secţie producţie ferodouri 1.000 t/an, secţie producţie geam tras 10.000 mp/an, cantina cu locuri pe serie, restaurant cu 100 locuri la mese, şcoala cu 16 sali de clasa, hotel cu 200 locuri, spital cu 120 paturi, din care: interne = 30 , pediatrie = 30, chirurgie = 30, obstetrică-ginecologie = 30, instalatie centrala de aprovizionare cu apa potabilă – debit 10 l/sec., atelier cojocarie cu doi lucrători, ferma zootehnica cu 500 capete bovine etc.; … e) indicatorii sanitari de caracterizare a riscului pe care unitatea este obligată prin lege sau prin clauza de autorizare să-i urmărească ritmic, precum şi valorile maxime prevăzute de norme sau stabilite prin autorizare pentru fiecare loc de muncă. Exemplu pentru unităţi industriale: noxele de la locurile de muncă cu valorile maxime momentale admise şi limitele maxime pentru cumul de noxe; pentru unităţile de industrie alimentara: incarcatura microbiana pe suprafeţe – limita cantitativă şi calitativă admisă; pentru unităţile sanitare: condiţii de sterilitate, incarcatura microbiana în aer şi pe suprafeţe; pentru staţii de potabilizarea apei: indicatori fizici, chimici şi biologici pe faze de prelucrare de valori limita; pentru bazine de inot: indicatori fizici, chimici şi biologici cu valori limita etc.; … f) Clauzede funcţionare (numai dacă este cazul). … Pentru a nu exista confuzii, precizam ca, în principiu, nu se vor autoriza unităţi cu deficiente de asigurare materială la care riscul poate fi eliminat prin impunerea unor clauze. Exemplu: nu se pot autoriza unităţi cu clauze de genul "racordarea unităţii la reţeaua de canalizare", "montarea unui ventilator" etc. , acestea fac obiectul notei de refuz a autorizării, asa cum am arătat la punctul 10.Cunoscînd ca aurtorizarea sanitară vizează numai condiţia materială necesară excluderii riscului, fără a putea garanta evitarea unor riscuri ce pot apare în timpul funcţionarii, în astfel de situaţii sînt necesare clauze ale funcţionarii, ca de exemplu: "determinarea concentratiei de toluen în atmosfera zonelor de muncă", zilnic, pe fiecare schimb, la următoarele puncte………………..; determinarea din jumătate în jumătate de ora a următorilor indicatori: …………….. "pe fiecare faza de prelucrare în staţiile de apa", "se va asigura permanent o concentraţie de clor rezidual liber de 0,5 mg/l apa", "pentru evitarea depăşirii vitezei admise a curentilor de aer sau a zgomotului, cele doua centrale de ventilaţie vor fi puse în funcţiune alternativ", "pentru evitarea intersectarii circuitului veselei de gătit cu a veselei în care se serveşte mancarea (în cazul imposibilităţii asigurării de spaţii separate pentru fiecare), spalarile se vor separa în timp" (se vor preciza intervalele delimitate de ore pentru fiecare s.a.m.d.).Deci, clauzele se referă numai la functionalitatea obiectivului şi sînt obligatorii acolo unde sînt riscuri deosebite şi este nevoie să se retina atenţia asupra lor.g) Loc pentru viza anuală. … Pe baza unui program stabilit la începutul anului, fiecare laborator din cadrul Centrului de medicina preventivă verifica obiectivele pe care le are în evidenta. Verificarea la faţa locului vizează: dacă obiectivul este sau nu autorizat, dacă au avut loc modificări cu privire la conţinutul activităţii, schimbarea unor funcţiuni, cresteri de capacităţi, schimbarea tehnologiilor, introducerea de substanţe, asigurarea utilităţilor cantitativ şi calitativ, creşterea de personal etc.; totodată, se interpretează şi se evalueaza toate determinarile de laborator făcute în decursul ultimului an sau se fac cu aceasta ocazie.În mod practic, verificarea anuală este o veritabila reexpertizare, care se încheie cu o nota-referat în care se consemnează eventualele modificări ale statutului autorizat, reevaluarea riscurilor şi propuneri de avizare cu sau fără modificări, sau impunere de noi clauze, sau propunerea de retragere a autorizaţiei sanitare de funcţionare, dacă situaţia o impune. Nota-referat, împreună cu autorizaţia, se prezintă directorului Centrului de medicina preventivă, care decide şi emite fie viza anuală, fie dispoziţia de retragere a autorizaţiei.h) Viza oficiului juridic, semnatura şi parafa directorului, ştampila unităţii emitente. … +
Articolul 13Autorizaţia sanitară de funcţionare se depozitează la unitatea pe care o autorizeaza, fără obligaţia de a fi afişată, dar cu obligaţia de a fi pusă la dispoziţia organului de control în orice moment. +
Articolul 14Titularul autorizaţiei este obligat sa anunţe organul care a emis autorizaţia (C.M.P.) asupra oricărei modificări a obiectivului. În funcţie de situaţie, Centrul de medicina preventivă va putea menţine autorizaţia, operand modificările prin viza specială sau va decide reautorizarea precizând condiţiile.Cu ocazia controalelor de fond sau curente, precum şi a revizuirii anuale, sau în urma unor sesizări, dacă obiectivul funcţionează în condiţii de risc determinate fie de modificările condiţiilor materiale, fie de nerespectarea condiţiilor functionale, organul de control propune retragerea autorizaţiei şi aplica celelalte măsuri legale. +
Articolul 15Retragerea autorizaţiei se face cu dispoziţia emisă de directorul Centrului de medicina preventivă, pe baza notei-referat întocmită de cadrul care a verificat obiectivul, vizata de şeful de laborator. +
Articolul 16Funcţionarea obiectivelor fără autorizaţie sanitară constituie contravenţie şi se santioneaza cu amendă conform normelor în vigoare.De asemenea, constituie contravenţie neanuntarea la organul de autorizaţie a oricăror modificări în structura unităţii şi/sau privind asigurarea condiţiilor de igiena, precum şi nerespectarea clauzelor de funcţionare impuse prin autorizare.MODELCENTRUL DE MEDICINA PREVENTIVĂAL JUDEŢULUI ……………….AUTORIZAŢIE SANITARĂ DE FUNCŢIONARE NR.Data emiterii …………………………………..Denumirea obiectivului …………………………..Unitatea (persoana) deţinătoare …………………..Forul tutelar …………………………………..Adresa ………………………………………..Profilul activităţii …………………………….Structura funcţională şi capacitatea sau alta dimensionare a fiecărei funcţiuni ………………………………………..Indicatorii sanitari de caracterizare a riscurilor sanitare majore şi limitele maxime admise ………………………………Clauze de funcţionare ……………………………..DIRECTOR, VIZA OFICIULUI JURIDIC,NOTĂ:Titularul autorizaţiei este obligat sa anunţe imediat organul de autorizare asupra oricărei modificări în structura unităţii sau privind condiţiile de igiena asigurate la data autorizării.––-