ORDIN nr. 1.195 din 11 iunie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 28 iunie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 928 10/07/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 43 15/03/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LAHOTARARE 18 19/03/2001 ART. 14
ActulAPROBA PENORMA 11/06/2001
ActulREFERIRE LAOUG 222 24/11/2000
ActulREFERIRE LAOUG 113 30/06/1999
ActulREFERIRE LALEGE 122 19/06/1998
ActulREFERIRE LAOG 12 29/01/1998 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 21
ActulREFERIRE LAOG 53 28/08/1997 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 109
CAP. 1REFERIRE LAOUG 43 15/03/2001 ART. 1
CAP. 1REFERIRE LAOUG 222 24/11/2000
CAP. 1REFERIRE LAOUG 113 30/06/1999
CAP. 1REFERIRE LALEGE 122 19/06/1998
CAP. 1REFERIRE LAOG 12 29/01/1998 ART. 1
CAP. 1REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 21
CAP. 1REFERIRE LAOG 53 28/08/1997 ART. 1
CAP. 1REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
CAP. 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
CAP. 3REFERIRE LAOUG 43 15/03/2001 ART. 1
CAP. 3REFERIRE LAOUG 222 24/11/2000
CAP. 3REFERIRE LAOUG 219 24/11/2000 ART. 1
CAP. 3REFERIRE LAOUG 216 29/12/1999 ART. 1
CAP. 3REFERIRE LAOUG 113 30/06/1999
CAP. 3REFERIRE LALEGE 189 14/10/1998
CAP. 3REFERIRE LAOUG 61 28/12/1998
CAP. 3REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 21
CAP. 3REFERIRE LAOG 53 28/08/1997 ART. 1
CAP. 3REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 5
CAP. 3REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 12
CAP. 3REFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 82
CAP. 3REFERIRE LARECTIFICARE 11 23/01/1996
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 928 10/07/2002

pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura, criteriile şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice



Ministrul finanţelor publice,în temeiul prevederilor art. 82 şi ale art. 109 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, aprobată cu modificări prin Legea nr. 122/1998, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,emite prezentul ordin. + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind procedura, criteriile şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin orice prevederi contrare se abroga.
 + 
Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu–––––-
 + 
Anexa NORME METODOLOGICEprivind procedura, criteriile şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1(1) În temeiul prevederilor art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, aprobată cu modificări prin Legea nr. 122/1998, cu modificările ulterioare, la cererea temeinic justificată a debitorilor, persoane fizice sau persoane juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, Ministerul Finanţelor Publice poate acorda înlesniri la plata sumelor datorate de aceştia la bugetul de stat.(2) Ministerul Finanţelor Publice şi organele sale teritoriale, prin delegare de competenţa, pot acorda:a) amânări sau eşalonări la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii la bugetul de stat, inclusiv a sumelor datorate şi neachitate de debitori în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plătite de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant al acestor sume;b) amânări sau eşalonări la plata majorărilor de întârziere;c) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;d) scutiri sau reduceri la plata majorărilor de întârziere.(3) Înlesnirile la plata se pot acorda pentru sumele reprezentând obligaţii restante la bugetul de stat, precum şi pentru taxele de timbru solicitate anterior prestării serviciului taxabil, potrivit reglementărilor legale în vigoare.(4) Înlesnirile la plata pot fi solicitate atât înaintea începerii executării silite, cat şi în timpul derulării acesteia.(5) Nu se acordă înlesniri la plata sumelor reprezentând obligaţii restante la bugetul de stat stabilite prin acte de control în cazul faptelor ce constituie infracţiuni de evaziune fiscală, dacă instanţele judecătoreşti au pronunţat hotărâri definitive şi irevocabile în legătură cu aceste fapte.
 + 
Capitolul 2Competentele de acordare a înlesnirilor la plata + 
Articolul 2(1) Sumele totale reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, precum şi sumele totale reprezentând majorări de întârziere aferente acestora, perioadele maxime pentru care se pot acorda înlesnirile, precum şi organele competente sa aprobe înlesniri la plata sunt următoarele:

               
  Organul competent Reduceri sau scutiri Amânări şi eşalonări
  Impozite şi taxe în condiţiile legii  – total Majorări de întârziere – total Impozite, taxe şi alte obligaţii la bugetul de stat  – total Majorări de întârziere – total Amânări – perioada Eşalonări – perioada
  0 1 2 3 4 5 6
  Nivelul I            
  Administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene până la 1 miliard lei inclusiv până la 1 miliard lei inclusiv până la 10 miliarde lei inclusiv până la 10 miliarde lei inclusiv până la 6 luni până la 5 ani
  Nivelul II            
  Direcţia generală a finanţelor publice a municipiului Bucureşti:            
  a) pentru contribuabilii înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe la sediul acesteia până la 5 miliarde lei inclusiv până la 5 miliarde lei inclusiv până la 25 miliarde lei inclusiv până la 25 miliarde lei inclusiv până la 6 luni până la 5 ani
  b) pentru contribuabilii înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti peste 1 miliard lei până la 5 miliarde lei inclusiv peste 1 miliard lei până la 5 miliarde lei inclusiv peste 10 miliarde lei până la 25 miliarde lei inclusiv peste 10 miliarde lei până la 25 miliarde lei inclusiv până la 6 luni până la 5 ani
  Nivelul III            
  Ministerul Finanţelor Publice:            
  a) pentru cererile adresate Direcţiei Generale a Vămilor şi Direcţiei generale a finanţelor publice externe orice sumă mai mică de 50 miliarde lei inclusiv orice sumă mai mică de 500 miliarde lei inclusiv orice sumă mai mică de 500 miliarde lei inclusiv până la 6 luni până la 5 ani
  b) pentru cererile care depăşesc nivelurile I şi II de competenţă peste 1 miliard lei sau 5 miliarde lei până la 50 miliarde lei inclusiv peste 1 miliard lei sau 5 miliarde lei până la 50 miliarde lei inclusiv peste 10 sau 25 miliarde lei până la 500 miliarde lei inclusiv peste 10 sau 25 miliarde lei până la 500 miliarde lei inclusiv până la 6 luni până la 5 ani

(2) Esalonarile la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului de stat şi a majorărilor de întârziere pot începe cu un termen de graţie de până la 6 luni cuprins în perioada de eşalonare. + 
Articolul 3(1) Analiza şi/sau soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se realizează de comisiile ce se constituie în acest scop la toate nivelurile de competenţa.(2) La nivelul Ministerului Finanţelor Publice comisiile se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice. Preşedinţii comisiilor sunt secretarii de stat coordonatori ai direcţiilor generale implicate.(3) Pentru administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, precum şi pentru Direcţia generală a finanţelor publice a municipiului Bucureşti comisiile se constituie prin decizii ale directorilor sau directorilor generali ai acestora, după caz.(4) Comisiile de la toate nivelurile de competenţa se întrunesc săptămânal sau ori de câte ori este cazul.(5) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata taxelor de timbru pentru activitatea notarială, formulate de organele fiscale teritoriale, se soluţionează de comisia constituită în acest scop la nivelul urmatorului organ ierarhic superior competent, indiferent de cuantumul sumei pentru care se solicita înlesnirea.
 + 
Articolul 4(1) La nivelul Ministerului Finanţelor Publice documentaţia necesară pentru aprobarea înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintă spre aprobare comisiilor constituite în acest scop de către:a) Direcţia generală de administrare a veniturilor publice şi a monopolurilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului de stat şi a majorărilor de întârziere, altele decât cele prevăzute la lit. b), c) şi d);b) Direcţia generală de politica şi legislaţie fiscală, pentru înlesniri la plata taxelor de timbru solicitate anterior prestării serviciului taxabil;c) Direcţia generală a finanţelor publice externe, respectiv Direcţia generală a trezoreriei statului, după caz, pentru înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la fondul de risc, a majorărilor de întârziere calculate la acestea, a sumelor datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente plătite de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant al acestor sume, precum şi a majorărilor de întârziere aferente acestora;d) Direcţia Generală a Vamilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior şi a majorărilor de întârziere aferente acestora.(2) Ministerul Finanţelor Publice va informa Guvernul asupra cererilor de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat ale debitorilor, persoane juridice, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezentul ordin şi pentru care comisiile constituite la nivelul Ministerului Finanţelor Publice au propus acordarea înlesnirilor la plata.(3) În urma acestei informări Guvernul transmite avizul sau Ministerului Finanţelor Publice. În baza acestui aviz Ministerul Finanţelor Publice emite o decizie motivată de aprobare sau de respingere, după caz, privind soluţionarea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.
 + 
Capitolul 3Procedura de soluţionare + 
Articolul 5(1) Înlesnirile la plata se acordă numai pe baza cererilor motivate ale debitorilor, însoţite de documente justificative, depuse la organele fiscale teritoriale la care debitorii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe sau la organele fiscale de domiciliu, în cazul persoanelor fizice, cu excepţia cererilor de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetului de stat prevăzute la art. 6, 7 şi 8.Pentru obţinerea înlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru petentii vor formula cerere pentru fiecare operaţiune taxabila.(2) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata trebuie să cuprindă:a) elemente de identificare a debitorului, respectiv denumirea/numele acestuia sau al reprezentantului fiscal, sediul/domiciliul, codul fiscal/codul numeric personal, numele şi calitatea celor care reprezintă debitorul în relaţiile cu terţii, felul înlesnirilor solicitate, suma totală pentru care se solicita înlesniri la plata, din care pe tipuri de impozite, taxe şi alte obligaţii datorate bugetului de stat, defalcata pe ani calendaristici, şi, separat, majorările de întârziere aferente acestora, numărul contului/conturilor de disponibilitati şi unitatea/unităţile bancară/bancare la care este/sunt deschis/deschise;b) cauzele care au condus la neachitarea obligaţiilor la bugetul de stat;c) o succintă prezentare a măsurilor cuprinse în programul de restructurare, respectiv de redresare financiară a debitorilor persoane juridice, în legătură cu stingerea obligaţiilor restante la bugetul de stat;d) menţiuni referitoare la înlesnirile la plata obligaţiilor la bugetul de stat, acordate anterior (numărul şi data de înregistrare la organul fiscal competent, sumele pentru care s-au acordat înlesniri la plata, pe tipuri de obligaţii, precum şi modul cum au fost respectate acestea);e) alte elemente în susţinerea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.(3) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata a debitorilor persoane juridice trebuie să fie însoţită de următoarele documente:a) copie de pe ultimul bilanţ contabil depus la organul fiscal teritorial;b) situaţia privind soldurile conturilor de disponibil în lei şi în valută la data scadentei obligaţiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita înlesnire la plata şi la data depunerii cererii, precum şi situaţia privind creditele curente şi cele nerambursate la scadenta;c) copie de pe ultima balanţa de verificare;d) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comerţului;e) copie de pe codul fiscal;f) extras din procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor, respectiv a asociaţilor, în care s-a discutat şi s-a aprobat programul de restructurare sau de redresare financiară. Pentru debitorii persoane juridice care au ca acţionar majoritar statul român programul de restructurare sau programul de redresare financiară trebuie insusit, după caz, de ministerul de resort sau de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului;g) situaţia privind debitorii conform evidentelor contabile, vechimea acestora, cauzele neincasarii sumelor datorate de aceştia; măsurile de urmărire întreprinse, numărul de cazuri aflate la instanţele de judecată şi sumele datorate, stadiul acestor cazuri, precum şi situaţia privind clienţii pentru care s-a prescris dreptul de recuperare a creanţelor, întocmită în baza documentelor doveditoare existente;h) situaţia privind avansurile acordate furnizorilor şi vechimea acestora;i) situaţia privind depozitele bancare constituite;j) declaraţie pe propria răspundere privind cota de participare a debitorului la capitalul social al altor societăţi comerciale, societăţi sau companii naţionale, după caz, precum şi suma investită;k) angajamentul scris al debitorului privind plata integrală şi la termen a obligaţiilor curente la bugetul de stat ale anului fiscal în curs. În cazul în care debitorul nu achită la scadenta obligaţiile curente poate efectua plata acestora în perioada imediat următoare, împreună cu majorările de întârziere, dar nu mai târziu de data de 29 decembrie a fiecărui an fiscal;l) copie de pe ultimul act de control întocmit de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice;m) situaţia informativa privind calculul riscului de recuperare a arieratelor, conform modelului anexat;n) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.Situaţiile prevăzute la lit. g), h) şi i) se întocmesc de debitori pe propria răspundere.(4) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata, depusa de debitori persoane fizice care desfăşoară activităţi independente sau de asociaţii fără personalitate juridică, trebuie să fie însoţită de următoarele documente:a) copie de pe autorizaţia de funcţionare sau de pe actul constitutiv (contract de asociere), după caz;b) copie de pe ultimul act de control întocmit de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice;c) alte documente în susţinerea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.Persoanele fizice române fără domiciliu în România şi persoanele fizice străine, care au obligaţii restante la bugetul de stat, pot beneficia de înlesniri la plata în condiţiile prezentului ordin în situaţia desemnării unui reprezentant fiscal rezident în România, împuternicit sa îndeplinească obligaţiile acestora faţă de organele fiscale teritoriale, potrivit reglementărilor legale în vigoare.Persoanele fizice străine care solicită înlesniri la plata taxelor de timbru solicitate anterior prestării serviciului taxabil pot beneficia de scutiri sau reduceri la plata acestor taxe în condiţiile prevăzute de legislaţia cu privire la reglementarea raportului de drept internaţional privat.(5) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata, depusa de debitori persoane fizice, altele decât cele prevăzute la alin. (4), trebuie să fie însoţită de următoarele documente:a) acte prin care se dovedesc veniturile debitorului şi ale membrilor familiei sale;b) declaraţie privind copiii, soţul/sotia aflaţi în întreţinere şi copie de pe certificatele de naştere şi de stare civilă, după caz;c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de muncă;d) declaraţie pe propria răspundere a debitorului, din care să rezulte dacă are şi alte venituri decât cele pentru care a depus acte doveditoare;e) alte acte în susţinerea cererii.(6) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata se înregistrează într-un registru special la organele fiscale teritoriale, separat pentru debitori persoane juridice şi pentru debitori persoane fizice şi asociaţii fără personalitate juridică.(7) Documentaţia întocmită de debitori persoane juridice sau asociaţii fără personalitate juridică, depusa la organul fiscal la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe, se completează de către acesta cu un referat, care va cuprinde sinteza informaţiilor prezentate în documentaţie de către debitori, precum şi confirmarea obligaţiilor restante la bugetul de stat solicitate de debitor, actualizate cu eventualele plati sau compensări efectuate în contul acestor obligaţii până la data întocmirii referatului.(8) Documentaţia întocmită de debitori persoane fizice, depusa la organul fiscal de domiciliu, va fi completată cu copii de pe extrasele de rol din ultimii 2 ani sau, după caz, de pe contul fiscal personal, precum şi cu actul constatator întocmit cu ocazia verificării pe teren a cererii de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, din care să rezulte:a) situaţia stării materiale a contribuabilului (bunuri imobile şi mobile ale debitorului şi membrilor familiei sale);b) posibilităţi de încasare a debitului;c) alte elemente utile pentru soluţionarea cererii.(9) Administraţiile finanţelor publice municipale, orăşeneşti şi comunale transmit cererile debitorilor, însoţite de documentaţia aferentă, direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene pentru a fi analizate în comisiile constituite la acest nivel.Comisiile constituite la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene procedează astfel:a) cererile primite din teritoriu, precum şi cele ale contribuabililor mari le analizează şi le soluţionează conform competentelor;b) cererile care depăşesc competenţa acestora le analizează şi le înaintează Ministerului Finanţelor Publice cu un referat în care se va preciza şi punctul de vedere privind modul de soluţionare.(10) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata depuse de debitori la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti se soluţionează după cum urmează:a) dacă sunt de competenţa comisiilor proprii se analizează şi se soluţionează de către acestea;b) dacă depăşesc competenţa proprie, dar sunt de competenţa Direcţiei generale a finanţelor publice a municipiului Bucureşti, se înaintează acesteia împreună cu punctul de vedere privind modul de soluţionare;c) dacă sunt de competenţa Ministerului Finanţelor Publice sau a Guvernului se înaintează direct Ministerului Finanţelor Publice împreună cu punctul de vedere privind modul de soluţionare.(11) La nivelul Direcţiei generale a finanţelor publice a municipiului Bucureşti se analizează şi se soluţionează atât cererile primite de la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cat şi cele ale contribuabililor mari, depuse direct la aceasta.(12) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata care sunt de competenţa Ministerului Finanţelor Publice se analizează în comisiile constituite la acest nivel de competenţa şi se procedează conform prevederilor alin. (2) şi (3) ale art. 4.(13) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, care sunt de competenţa Guvernului, se analizează în comisiile constituite în acest scop la nivelul Ministerului Finanţelor Publice.Pentru fiecare cerere de acordare a înlesnirilor la plata comisia emite o decizie de soluţionare a cererii, care, după caz, va cuprinde şi propunerea de elaborare a unui proiect de hotărâre a Guvernului.Propunerile de acordare a înlesnirilor la plata, constituite într-un proiect de hotărâre a Guvernului, se supun spre autorizare Consiliului Concurentei, în conformitate cu reglementările legale privind ajutorul de stat, şi se înaintează de către Ministerul Finanţelor Publice spre aprobare Guvernului.(14) Debitorii care solicită înlesniri la plata pentru impozitul pe salarii sau pentru impozitul pe venituri din salarii vor menţiona expres în cerere sumele reprezentând impozit pe salarii neachitat în termen, calculat pentru drepturile salariale aferente perioadei de până la sfârşitul anului 1998, inclusiv pentru luna decembrie, şi, separat, pentru impozitul pe salarii datorat şi neachitat, aferent drepturilor salariale pentru anul 1999, defalcat pe destinaţii bugetare conform prevederilor Legii nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru luna decembrie 1999, precum şi pentru impozitul pe venituri din salarii datorat şi neachitat începând cu anul 2000.Ministerul Finanţelor Publice şi organele sale teritoriale pot acorda înlesniri la plata obligaţiilor restante reprezentând impozit pe salarii datorat pentru anul 1999, cu acordul consiliilor locale şi judeţene pentru cotele ce trebuia să fie achitate acestora.
 + 
Articolul 6(1) Pentru taxele judiciare de timbru datorate anticipat prestării serviciului cererile de acordare a înlesnirilor la plata se depun, după caz, la instanţa de judecată, la Ministerul Justiţiei şi, respectiv, la Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, în funcţie de organul care prestează serviciul taxabil.(2) Instanţa sau, respectiv, Ministerul Justiţiei ori Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie va trimite cererea pentru soluţionare la organul fiscal în a cărui raza teritorială îşi are sediul/domiciliul petentul, însoţită, pe lângă documentele prevăzute la art. 5, după caz, şi de: o copie de pe acţiunea în justiţie, certificată pentru conformitate de către instanţa, şi un document eliberat de aceasta din care să rezulte părţile în proces, obiectul acţiunii, cuantumul taxei sau al diferenţei de taxa judiciară de timbru datorată şi numărul din registrul prevăzut la art. 21 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările ulterioare; un document din care să rezulte cuantumul taxei judiciare de timbru datorate, precum şi obiectul sau serviciul taxabil.(3) În cazul celorlalte taxe de timbru datorate anticipat prestării serviciului cererea de acordare a înlesnirilor la plata se depune la organul fiscal în a cărui raza teritorială îşi are sediul/domiciliul petentul şi va fi însoţită, pe lângă documentele prevăzute la art. 5, şi de confirmarea organului care eliberează actul sau care prestează serviciul asupra cuantumului taxei datorate, precum şi asupra actului sau serviciului taxabil.(4) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata taxelor de timbru, formulate de cetăţeni români cu domiciliul în străinătate, vor fi transmise/depuse la organul fiscal în a cărui raza teritorială se afla domiciliul ales al acestora în România şi vor fi însoţite de dovada privind cetăţenia română a petentilor, de dovada privind veniturile, obţinută de la organul fiscal din ţara de domiciliu, tradusa în limba română şi legalizată, precum şi de alte acte în sprijinul cererii. Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot beneficia de amânări sau eşalonări la plata taxelor de timbru numai în situaţia existenţei unui garant cu domiciliul în România, care să facă dovada posibilităţii de achitare a sumei pentru care se solicita înlesnire la plata şi care să îşi asume obligaţia de plată printr-un angajament de plată sau printr-un alt act încheiat în forma autentică.
 + 
Articolul 7(1) Cererile prin care se solicita înlesniri la plata obligaţiilor cuvenite bugetului de stat, inclusiv Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, precum şi pentru majorările de întârziere aferente acestora se depun la direcţia regionala vamală în a carei raza teritorială se afla sediul sau domiciliul debitorului.(2) Direcţiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordării înlesnirilor la plata.
 + 
Articolul 8Cererile pentru acordarea de înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de debitori la fondul de risc, a sumelor datorate şi neachitate de debitori în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plătite de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant al acestor sume, precum şi a majorărilor de întârziere aferente acestora sunt prezentate de persoanele juridice Direcţiei generale a finanţelor publice externe, respectiv Direcţiei generale a trezoreriei statului, după caz.
 + 
Articolul 9Cererile prevăzute la art. 8 sunt fundamentate cu elemente din care să rezulte situaţia financiară a debitorului, cauzele neachitarii obligaţiilor menţionate mai sus şi estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat următoare. La cerere pot fi anexate şi alte documente care să stea la baza sustinerii acesteia.
 + 
Articolul 10(1) La soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata sumelor reprezentând obligaţii restante la bugetul de stat, pe baza documentelor şi informaţiilor prezentate în documentaţia de soluţionare a înlesnirilor, se au în vedere următoarele:a) existenta unui program de restructurare sau a unui program de redresare financiară aprobat de adunarea generală. Pentru debitorii persoane juridice care au ca acţionar majoritar statul român programul de restructurare sau programul de redresare financiară trebuie insusit, după caz, de ministerul de resort sau de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului;b) respectarea obligaţiilor referitoare la depunerea în termen la organele fiscale teritoriale a declaraţiilor şi deconturilor de impozite şi taxe;c) respectarea obligaţiilor referitoare la depunerea în termen la organele fiscale teritoriale a bilanţurilor contabile.De asemenea, se analizează situaţia lichiditatilor în conturile de disponibilitati băneşti la data scadentei obligaţiilor la bugetul de stat şi/sau a constituirii depozitelor bancare pe perioada acumularii obligaţiilor restante.La soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru se au în vedere următoarele:a) lipsa posibilităţii de plată anticipata a taxelor, rezultată din analiza situaţiei materiale/economico-financiare a petentilor persoane fizice/juridice;b) posibilitatea recuperării sumelor pentru care se propune acordarea amânării sau eşalonării la plata, inclusiv a majorărilor aferente.(2) Modalitatea concretă de soluţionare, respectiv tipul de înlesnire, perioada de eşalonare sau de amânare, mărimea garanţiei solicitate debitorului, se realizează pe baza analizei gradului de risc pentru recuperarea creanţelor bugetului de stat, determinat conform criteriilor prezentate în tabelul anexat, întocmit de contribuabili pe propria răspundere.(3) Pentru analiza şi soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se pot solicita şi alte informaţii şi documente referitoare la debitor.
 + 
Articolul 11Termenele de soluţionare a cererilor prin care se solicita acordarea de înlesniri la plata sunt următoarele:a) în cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de acordare a înlesnirilor la plata organul fiscal teritorial, la care aceasta a fost depusa, verifica documentaţia şi o completează în conformitate cu prevederile art. 5;b) termenul general de soluţionare a cererilor de înlesniri la plata la nivelul organelor fiscale care au constituite comisii de analiza şi soluţionare a acestora este de 15 zile lucrătoare de la primirea documentaţiei în forma completa;c) termenul de inaintare la organul ierarhic superior a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, însoţite de documentele aferente, care depăşesc competenţa comisiei proprii, este de 5 zile lucrătoare de la data analizei şi formulării punctului de vedere privind modul de soluţionare;d) termenul de informare a Guvernului, conform alin. (2) al art. 4, de către Ministerul Finanţelor Publice asupra cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, care sunt în competenţa sa, este de 15 zile lucrătoare de la analiza şi formularea propunerii de aprobare a acestora în cadrul comisiilor;e) în cazul în care în urma analizei cererii de acordare a înlesnirilor la plata rezultă ca aprobarea este de competenţa Guvernului, Ministerul Finanţelor Publice, în termen de 15 zile lucrătoare de la analiza cererii în cadrul comisiei, elaborează proiectul de hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 12Înlesnirile la plata obligaţiilor la bugetul de stat se acordă în următoarele condiţii:a) în funcţie de gradul de risc se va solicita debitorului persoana juridică constituirea unei garanţii în termen de 60 de zile de la data comunicării aprobării inlesnirii. Garanţia poate fi constituită atât în numerar la trezoreria organului fiscal la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe, cat şi sub forma unei scrisori de garanţie bancară. Garanţia poate fi utilizata pentru stingerea atât a ratelor, cat şi a obligaţiilor curente în cazurile în care debitorul este în imposibilitate de a le achită la termenele prevăzute în grafic sau la scadenta, după caz, cu condiţia reintregirii garanţiei până la următorul termen de plată din eşalonare. În cazul scrisorii de garanţie utilizarea efectivă a garanţiei se face la solicitarea organului fiscal teritorial, adresată băncii garante pe baza cererii debitorului care invoca imposibilitatea de plată. Atunci când s-a constituit garanţie în numerar la trezorerie, aceasta se utilizează la cererea debitorului adresată organului fiscal teritorial, atât în situaţiile menţionate mai sus, cat şi pentru plata ultimelor rate din eşalonare. În cazul pierderii valabilităţii inlesnirii la plata organul fiscal teritorial va executa garanţia în contul obligaţiilor rămase neachitate;b) până la termenul primei rate de plată din eşalonare, respectiv până la termenul de plată în cazul amanarilor, debitorul va face dovada că nu mai are obligaţii neachitate la bugetul de stat, altele decât cele care fac obiectul înlesnirilor la plata;c) de la data aprobării în comisie a cererii de acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, pentru sumele eşalonate sau amânate, cu excepţia majorărilor de întârziere, se datorează şi se calculează majorări conform prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se împreună cu rata respectiva. Pe perioada de graţie acordată la eşalonare şi pe perioada amânării la plata majorările datorate conform legii se achită lunar. Până la data aprobării se calculează şi se datorează majorări de întârziere;d) înlesnirile la plata obligaţiilor faţă de bugetul de stat se pot acorda şi cu impunerea altor condiţii care se considera stimulative pentru încasarea veniturilor bugetare.Condiţiile prevăzute la lit. a) şi b) nu se aplică în cazul înlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru.
 + 
Articolul 13Dacă prin cerere debitorul sau plătitorul, după caz, solicita reducerea sau scutirea la plata a majorărilor de întârziere sau a taxelor de timbru, iar din analiza întregii documentaţii întocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezultă ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, comisia poate acorda o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.
 + 
Articolul 14Comisiile analizează cererile de acordare a înlesnirilor la plata şi pentru fiecare cerere se emite o decizie de aprobare sau de respingere, după caz. Decizia este definitivă.
 + 
Articolul 15(1) Comunicarea modului de soluţionare a cererii de acordare a înlesnirilor la plata atât debitorului, cat şi organului fiscal teritorial în evidenta căruia este înregistrat acesta, este asigurata de direcţia de resort din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, sub semnatura directorului general al acesteia, şi, respectiv, de organul fiscal la nivelul căruia sunt constituite comisiile, sub semnatura directorului general, directorului sau preşedintelui comisiei, conform prevederilor din deciziile de constituire a acestora.(2) Adresa de comunicare va cuprinde graficul de plată a obligaţiilor pentru care s-au aprobat înlesniri la plata, condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru menţinerea valabilităţii inlesnirii, precum şi cuantumul majorărilor ce trebuie achitate la fiecare termen de plată din grafic.
 + 
Articolul 16(1) Dacă se constata sume de restituit sau de rambursat de la bugetul de stat, reprezentând impozite, taxe sau alte obligaţii ale bugetului de stat, organul fiscal teritorial la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe va modifica graficul de eşalonare aprobat, în sensul afectării ultimelor rate de impozite, taxe şi majorări de întârziere, pe baza procesului-verbal de compensare întocmit la solicitarea debitorului. La sfârşitul perioadei de eşalonare majorările stabilite prin graficele aprobate se recalculează şi se compensează sau se restituie la cererea debitorului, după caz.(2) În cazul în care după definitivarea impozitului pe profit pe baza datelor din bilanţul contabil anual sau după definitivarea impozitului pe venit prin decizia de impunere anuală se constată că sumele eşalonate la plata sunt mai mari decât obligaţiile legal datorate, debitorul achită ratele stabilite prin graficul de eşalonare până la concurenta sumei rezultate din definitivare.(3) În situaţia în care după definitivarea anuală se constată că sumele eşalonate la plata nu sunt datorate, obligaţiile bugetului de stat plătite în plus se vor compensa conform legii.(4) În situaţia divizării debitorului care beneficiază de înlesniri la plata acesta este obligat să prezinte organului fiscal teritorial la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe protocolul de predare-primire, precum şi propunerile de defalcare a graficului de eşalonare pe baza căruia organul fiscal teritorial procedează la întocmirea noilor grafice de eşalonare pe entitatile rezultate din divizare.
 + 
Articolul 17(1) Nerespectarea înlesnirilor la plata astfel cum au fost acordate, respectiv a graficului de plată, a condiţiilor prevăzute la art. 12 şi a celor stabilite de comisii, a angajamentului prevăzut la art. 5 alin. (3) lit. k), precum şi a prevederilor art. 82 alin. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificările şi completările ulterioare, conduce la pierderea valabilităţii acestora, la executarea silită pentru întreaga suma neplatita şi la obligaţia de plată a majorărilor de întârziere calculate de la data la care termenul şi/sau condiţiile nu au fost respectate.(2) O noua cerere de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 6 luni de la data nerespectării inlesnirii anterioare.(3) Debitorii care beneficiază de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat vor transmite organului fiscal teritorial la care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe orice intenţie de înstrăinare de active pe toată perioada derulării inlesnirii la plata.
 + 
Articolul 18(1) Pentru debitorii persoane juridice aflaţi în proces de privatizare instituţiile publice implicate în realizarea acestui proces solicita Ministerului Finanţelor Publice eliberarea certificatelor de obligaţii la bugetul de stat.(2) Ministerul Finanţelor Publice, prin organele sale teritoriale, întocmeşte certificatul de obligaţii la bugetul de stat pentru fiecare debitor persoana juridică pentru care s-a depus cererea de emitere.(3) Pe baza certificatului de obligaţii la bugetul de stat instituţiile publice implicate în procesul de privatizare elaborează un proiect de hotărâre a Guvernului pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, ce va fi transmis pentru avizare Ministerului Finanţelor Publice.(4) Ministerul Finanţelor Publice, prin comisia constituită conform art. 3, analizează şi avizează condiţiile în care se acordă înlesnirile ce fac obiectul proiectului de hotărâre ce se înaintează spre aprobare Guvernului.
 + 
Capitolul 4Dispoziţii finale + 
Articolul 19Conducerile organelor fiscale abilitate sa acorde înlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenţa, urmăresc permanent ţinerea evidentei cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, stadiul soluţionării acestora, precum şi respectarea termenelor de soluţionare în cadrul reglementărilor legale.
 + 
Articolul 20(1) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice vor organiza o evidenta separată a înlesnirilor la plata şi vor transmite prin posta electronică Direcţiei generale de administrare a veniturilor publice şi a monopolurilor informarea privind acordarea şi realizarea înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat.(2) Acestea au obligaţia sa organizeze evidenta în vederea transmiterii către Oficiul Concurentei a informaţiilor referitoare la inventarul ajutoarelor de stat, potrivit dispoziţiilor legale care reglementează ajutorul de stat.(3) Debitorii persoane fizice sau juridice care beneficiază de înlesniri la plata obligaţiilor datorate şi neachitate bugetului de stat vor fi controlati de organele fiscale competente cel puţin o dată pe perioada derulării înlesnirilor la plata.
 + 
Articolul 21(1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata depuse şi nesolutionate înainte de data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice vor fi actualizate şi soluţionate conform acestora.(2) Înlesnirile la plata acordate anterior se derulează în continuare în condiţiile prevăzute de actele normative în baza cărora au fost acordate.    TABEL                      ANALIZA GRADULUI DE RISC

     
  IDENTIFICAREA DEBITORULUI TOTAL ARIERATE:
    Debite
    Majorări
  ADRESA
  COD FISCAL
               
  Nr. crt. Criterii de evaluare Informaţii de evaluare Punctajul
  1. Suma totală solicitată pentru acordarea de înlesniri la plată Suma cerută > 1 miliard lei 5
    Suma cerută <1 miliard lei 2
  2. Vechimea debitorului Data de începere a activităţii debitorului:  
      mai mult de 2 ani 2
      mai puţin de 2 ani 5
  3. Arierate Vechimea arieratului: mai puţin de 2 ani 2
      mai mult de 2 ani 5
  4. Mobilitatea debitorului schimbare sediu în ultimii 5 ani 5
      sediu stabil în ultimii 5 ani 0
  5. Date privind capitalul social capital străin cu valoare active 5
      capital străin cu valoare active > arierate 2
      capital românesc cu valoare active 5
      capital românesc cu valoare active > arierate 2
  6. Îndatorarea financiară Valori1):  
        <30% 2
        > 30% 5
  7. Date privind controlul fiscal Data ultimului control fiscal:  
        mai puţin de 3 ani 2
        mai mult de 3 ani 5
  8. Rezultatele controlului fiscal Raport: diferenţe constatate prin control fiscal/Total declarat în cursul perioadei verificate (pe feluri de impozite):  
        > 20% 5
        <20% 2
  9. Date privind declaraţiile de impozite şi taxe Număr de declaraţii depuse în cursul ultimelor 24 de luni:  
        24 -5
        între 20 şi 24 2
        între 10 şi 19 5
        <10 10
  10. Date privind obligaţiile de plată Total obligaţii plătite în cursul ultimelor 24 de luni (declaraţie şi control fiscal, debite + majorări) la trezorerie/Total declarat şi control fiscal în cursul aceleiaşi perioade:  
      total plătit/total declarat > 1 0
      total plătit/total declarat <1 10
      TOTAL:  
   
  1) (Total datorii fiscale + datorii pe termen scurt şi mediu) /cifra de afaceri
  Indicatorii se iau din bilanţul anului precedent sau din raportările contabile pe semestrul I al anului curent

NOTĂ:Garanţiile solicitate de comisiile constituite la nivelul organelor competente, pe baza punctajului total rezultat din analiza gradului de risc de recuperare a creanţelor, sunt:– până la contravaloarea unei rate medii din eşalonare, pentru risc minim (9-15 puncte);– contravaloarea a 1-2 rate medii din eşalonare, pentru risc mediu (16-45 de puncte);– contravaloarea a 2-4 rate medii din eşalonare, pentru risc maxim (46-60 de puncte).În cazul aprobării amânării la plata garanţia solicitată va fi stabilită la nivelul a 5% din suma amânată la plata.Cuantumul garanţiei stabilite de comisii se menţionează expres în adresa de comunicare a aprobării inlesnirii la plata.    MODEL                              SITUAŢIA INFORMATIVA       privind calculul riscului de recuperare a creanţelor bugetului de stat

     
  IDENTIFICAREA DEBITORULUI TOTAL ARIERATE:
    Debite
    Majorări
  ADRESA  
  COD FISCAL
               
  Nr. crt. Informaţii de evaluare Punctajul Valorile rezultate din calcul şi date Punctajul rezultat
  1. Suma totală solicitată pentru acordarea de înlesniri la plată:      
    Suma cerută > 1 miliard lei 5    
    Suma cerută <1 miliard lei 2    
  2. Vechimea debitorului (data de începere a activităţii):      
    mai mult de 2 ani 2    
    mai puţin de 2 ani 5    
  3. Vechimea arieratelor:      
    mai puţin de 2 ani 2    
    mai mult de 2 ani 5    
  4. Mobilitatea debitorului:      
    schimbare sediu în ultimii 5 ani 5    
    sediu stabil în ultimii 5 ani 0    
  5. Date privind capitalul social:      
    capital străin cu valoare active 5    
    capital străin cu valoare active > arierate 2    
    capital românesc cu valoare active 5    
    capital românesc cu valoare active > arierate 2    
  6. Îndatorarea financiară1):      
    <30% 2    
    > 30% 5    
  7. Date privind controlul fiscal (data ultimului control fiscal):      
    mai puţin de 3 ani 2    
    mai mult de 3 ani 5    
  8. Rezultatele controlului fiscal:      
      Raport: diferenţe constatate prin control fiscal/Total declarat în cursul perioadei verificate (pe feluri de impozite):      
      > 20% 5    
      <20% 2    
  9. Date privind declaraţiile de impozite şi taxe:      
    Număr de declaraţii depuse în cursul ultimelor 24 de luni:      
    24 -5    
    între 20 şi 24 2    
    între 10 şi 19 5    
    <10 10    
  10. Date privind obligaţiile de plată:      
    Total obligaţii plătite în cursul ultimelor 24 de luni (declaraţie şi control fiscal, debite + majorări) la trezorerie/Total declarat şi control fiscal în cursul aceleiaşi perioade:      
      total plătit/total declarat > 1 0    
      total plătit/total declarat <1 10    
    TOTAL:      
   
  1) (Total datorii fiscale + datorii pe termen scurt şi mediu) /cifra de afaceri
  Indicatorii se iau din bilanţul anului precedent sau din raportările contabile pe semestrul I al anului curent

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x