ORDIN nr. 1.187 din 13 iulie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 690 din 8 august 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORDIN 315 04/05/2011
ART. 1MODIFICA PENORMATIV 04/05/2011 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMATIV 04/05/2011 CAP. 0
ART. 1MODIFICA PENORMATIV 04/05/2011 ANEXA 1
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 21 14/01/2015 ART. 4
ActulREFERIRE LAORDIN 315 04/05/2011
ActulREFERIRE LANORMATIV 04/05/2011
ActulREFERIRE LAHG 626 24/09/1998
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 24/09/1998 ART. 4
ART. 1FA IN LUCRUORDIN 315 04/05/2011
ART. 1MODIFICA PEORDIN 315 04/05/2011
ART. 1REFERIRE LAORDIN 315 04/05/2011
ART. 1MODIFICA PENORMATIV 04/05/2011 ART. 1
ART. 1MODIFICA PENORMATIV 04/05/2011 CAP. 0
ART. 1REFERIRE LANORMATIV 04/05/2011
ART. 1FA IN LUCRUNORMATIV 04/05/2011
ART. 1MODIFICA PENORMATIV 04/05/2011 ANEXA 1
ANEXA 2REFERIRE LAHG 643 22/06/2011
ANEXA 2REFERIRE LANORMATIV 04/05/2011
ANEXA 2REFERIRE LAHG 877 18/08/2010
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 534 09/07/2010
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 1484 28/11/2008
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 1413 13/11/2008
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 13/11/2008
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 28/11/2008
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 535 26/06/2007
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 1817 26/10/2005
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 128 19/04/2004
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 125 18/12/2003
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 53 16/01/2002
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 1186 29/08/2001
ANEXA 2REFERIRE LAOG 69 30/08/2001
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 290 13/04/2000
ANEXA 2REFERIRE LAOUG (R) 12 07/07/1998
ANEXA 2REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere Referatul Direcției transport feroviar nr. 19.550 din 11 mai 2018, prin care se solicită aprobarea prezentului ordin,ținând seama de prevederile art. 4 lit. i) din anexa nr. 1 „Regulament de organizare și funcționare a Autorității Feroviare Române – AFER“, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 1 și 12 și art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor emite prezentul ordin. + 
Articolul INormativul feroviar „Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii și reparații planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurși pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate“, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 315/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 iunie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La capitolul 2 „Tipul reviziilor și al reparațiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare“, punctul 2.1 „Tipul reviziilor și al reparațiilor planificate la care sunt supuse vehiculele feroviare motoare“, litera a) „Revizii planificate“ se modifică și va avea următorul cuprins:a)Revizii planificate Reviziile planificate se execută în unități autorizate, de exemplu: depouri sau remize (ateliere de întreținere). Aceste revizii se execută, de regulă, fără ridicarea cutiei vehiculului de pe osii/boghiuri. La locomotive și rame, electrice și diesel, aceste revizii sunt de tip RT, tip R1, tip R2, tip 2R2, tip R3, tip R1 ÷ R6 la rama automotoare DESIRO-SIEMENS și de tip RP4, tip RP2, tip RP1 la locomotive cu abur. La ramele electrice de metrou Bombardier tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziția D, literele a) și b), și anume: revizia 1÷15 la intervale de timp și revizia 1÷16 la intervale de kilometri. La ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1, poziția D, litera c), și anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2÷5 pentru ciclul scurt la intervale de kilometri și revizia 6÷7 pentru ciclul lung la intervale de kilometri.Verificarea stării tehnice a ansamblurilor și subansamblurilor se face, după caz, pe vehicul, fără demontare. În cazul în care este necesară demontarea totală sau parțială, ansamblurile și subansamblurile reparate se verifică în ateliere cu dispozitive specializate și pe standuri de probă.2.La capitolul 2 punctul 2.1, litera b) „Reparații planificate“, paragraful 3 se modifică și va avea următorul cuprins: Ramele electrice de metrou tip I.V Arad sunt supuse la reparațiile planificate tip RR, iar cele de tip Bombardier la reparațiile planificate, denumite generic «revizii», prezentate în tabelul 3.1, literele D a) și D b), și anume: revizia 16÷22 la intervale de timp și revizia 17÷23 la intervale de kilometri. Pentru ramele electrice de metrou tip BM3 (CAF) tipul reviziilor este prevăzut în tabelul 3.1 litera D c), și anume: revizia 1 pentru ciclul scurt la un interval de timp de 30 de zile, revizia 2÷5 pentru ciclul scurt la interval de kilometri și revizia 6÷7 pentru ciclul lung la interval de kilometri.3.La capitolul 3, tabelul 3.1 „Norme pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate la vehiculele feroviare motoare“ se modifică și va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1.4.Anexa „Documente de referință“ se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2.
 + 
Articolul IIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. + 
Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

Ministrul transporturilor,
Lucian Șova
București, 13 iulie 2018.Nr. 1.187. + 
Anexa nr. 1 Tabelul 3.1
NORME
pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate la vehiculele feroviare motoare

Nr. crt. Denumirea și tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule Durata de serviciu [ani] Revizii planificate.Norma de timp sau km parcurși Reparații planificate.Norma de timp sau km parcurși
RT[zile/mii km] R1[zile/mii km] R2[zile/mii km] 2R2[zile/mii km] R3[zile/mii km] RR[ani/mii km] RG[ani/mii km]
A Locomotive, automotoare, rame electrice și diesel utilizate pe linii magistrale și secundare
1 Locomotive electrice monofazate, cu redresoare necomandate, 25 KV, 50 Hz tip 060EA de 5100 kW și 040EC de 3400 KW pentru serviciul de călători și de marfă 40 60/20-30 120/40-60 240/80-120 - 5±1/600 10±1/1000
2 Locomotive electrice monofazate, cu redresoare comandate, 25KV, 50 Hz tip 060EA de 5100KV și 040EC de 3400KW, pentru serviciul de călători și de marfă (modernizate) 40 60/20-30 120/40-60 240/80-120 - 6±1/750 12±1/1500
3 Locomotive diesel cu transmisie electrică cc-cc și ca-ca tip Co-Co și Bo-Bo pentru serviciul de călători și de marfă 35 60/15-25 120/30-50 240/60-100 480/120-200 720/180-280 4±1/480 8±1/960
4 Locomotive diesel echipate cu motoare diesel General Motors, cu transmisie electrică cc-cc tip Co-Co pentru serviciul de călători și de marfă 35 92/ 184/- 368/ 736/- 1104/ 5±1/750 10±1/1500
5 Locomotive diesel cu transmisie hidraulică 35 60/10-12 120/20-24 240/40-48 480/80-96 3±1/200 6±1/400
6 Locomotive diesel cu transmisie hidraulică echipate cu motoare diesel CATERPILAR și MTU 35 60/10-12 120/20-24 180/40-48 360/80-96 5±1/500 10±1/1500
7 Automotoare diesel cu transmisie mecanică și hidraulică seriile 700, 900, 1000, LVT, AM282 35 30/8-10 60/16-20 120/32-40 - - 3±1/250
8 Ramă electrică tip Z 6100 și Z 6300 35 60/ 120/- 180/ - 4/- 8/
9 Rame automotoare diesel cu transmisie hidraulică tip DUEWAG 30 30/10-12 90/30-35 180/50-60 360/100-110 5±1/500

Nr. crt. Denumirea și tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule Durata de serviciu [ani] Revizii planificate.Norma de timp sau km parcurși Reparații planificate.Norma de timp sau km parcurși
R1[zile/mii km] R2[zile/mii km] R3[zile/mii km] R4[zile/mii km] R5[ani/mii km] R6[ani/mii km] R7Revizia capitală a MD[ani/mii ore funcționare] R8Revizia capitală[ani/mii km] R9Revizia capitală[ani/mii km]
10 Automotoare diesel Desiro – Siemens 30 -/10* -/20* -/40* -/80* 1/160* 2/320* 4,5/18 6/1000* 12/2000*

* Se acceptă + 10% la numărul de kilometri parcurși.

Nr. crt. Denumirea și tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule Durata de serviciu [ani] Revizii planificate.Norma de timp sau km parcurși Reparații planificate. Norma de timp sau km parcurși
RT[zile/mii km] R1[zile/mii km] R2[zile/mii km] 2R2[zile/mii km] R3[zile/mii km] RR*[ani/mii km] RG*[ani/mii km]
B Locomotive utilizate pentru efectuarea serviciului de manevră feroviară
1 Locomotive electrice, orice tip 40 60/- 120/ 360/- - 5±1/ 10±1/-
2 Locomotive diesel electrice, orice tip 35 60/- 180/ 360/- 720/ 1080/- 4±1/ 8±1/-
3 Locomotive diesel hidraulice, orice tip 35 60/- 180/ 360/- 720/ - 3±1/ 6±1/-
4 Locomotive diesel cu transmisie mecanică tip LDM, BDM 35 60/- 120/ 240/- - 3±1/ 6±1/-

Nr. crt. Denumirea și tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule Durata de serviciu [ani] Revizii planificate.Norma de timp sau km parcurși Reparații planificate. Norma de timp sau km parcurși
RT[zile/mii km] R1[zile/mii km] R2[zile/mii km] 2R2[zile/mii km] R3[zile/mii km] RR*[ani/mii km] RG*[ani/mii km]
C Locomotive, automotoare cu utilizare temporară (transport tehnologic, turism, alte activități)
1 Locomotive electrice tip 060EA de 5100KW și 040EC de 3400KW 40 60/ 180/- 360/ - 5 ± 1/500 10 ± 1/1000
2 Locomotive diesel cu transmisie electrică tip 060DA 35 60/4 180/12 360/24 720/48 1080/72 4 ± 1/400 8 ± 1/800
3 Locomotive diesel cu transmisie hidraulică 35 60/4 180/12 360/24 720/48 3 ± 1/200 6 ± 1/400
4 Automotoare pe 2 și 4 osii 35 60/8-10 120/16-20 240/32-40 - 1 + 0,5/75 2 ± 1/150

* Norma de timp se poate majora astfel: – la nr. crt. 1: 7 ani pentru RR și 14 ani pentru RG; – la nr. crt. 2: 6 ani pentru RR și 12 ani pentru RG; – la nr. crt. 3: 5 ani pentru RR și 10 ani pentru RG (inclusiv nr. crt. B/4); – la nr. crt. 4: 3 ani pentru RR și 6 ani pentru RG.

Nr. crt. Denumirea și tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule Durata de serviciu [ani] Revizii planificate.Norma de timp sau kilometri parcurși Reparații planificate.Norma de timp sau km parcurși
Revizia planificată micăRP4 [zile/mii km] Revizia planificată medieRP2 [zile/mii km] Revizia planificată mareRP1 [zile/mii km] RR[ani/mii km] RG_E[ani/mii km] RG_1[ani/mii km]
5 Locomotive cu tender cu abur ecartament normal din seriile 140000, 150000, 230000, 231000 și ecartament îngust, seriile 764050 și 7642000 40 60/3-4 120/6-8 240/12-16 2/36-48 4/72-96 8/144-200

Nr. crt. Denumirea și tipul vehiculelor sau ale grupelor de vehicule Durata de serviciu[ani] Revizii planificate Reparații planificate
R1[mii km] R2[mii km] R3[mii km] RR[mii km]
D Rame electrice de metrou
1 Rame electrice de metrou (REM) tip I.V Arad cod 239 40 0,6 ± 10% 7 ± 10% 14 ± 10% 150 ± 10%
2 Rame electrice de metrou REM IVA TIP 2 40 0,6 ± 10% 7 ± 10% 14 ± 10% 150 ± 10%
3 Rame electrice de metrou tip BM (Bombardier) 30 Conform tabelelor a) și b) de mai jos
4 Rame electrice de metrou tip BM3 (CAF) 30 Conform tabelului c) de mai jos

a)Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de timp (zile, luni, ani)

Nr. crt. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Tipul reviziei Revizia la 7 zile Revizia la 1 lună Revizia la 2 luni Revizia la 3 luni Revizia la 4 luni Revizia la 6 luni Revizia la 1 an A Revizia la 1 an B Revizia la 1 an C Revizia la 1 an D Revizia la 2 ani Revizia la 2,5 ani Revizia la 3 ani Revizia la 4 ani Revizia la 5 ani Revizia la 6 ani Revizia la 7,5 ani Revizia la 8 ani Revizia la 10 ani Revizia la 15 ani Revizia la 16 ani Revizia la 20 de ani

b)Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM efectuate la norma de km parcurși

Nr. crt. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Tipul reviziei Revizia la 4.000 km Revizia la 15.000 km Revizia la 20.000 km Revizia la 25.000 km Revizia la 30.000 km Revizia la 50.000 km Revizia la 100.000 km A Revizia la 100.000 km B Revizia la 100.000 km C Revizia la 100.000 km D Revizia la 125.000 km Revizia la 150.000 km Revizia la 200.000 km Revizia la 300.000 km Revizia la 400.000 km Revizia la 400.000 km B Revizia la 500.000 km Revizia la600.000 km Revizia la 670.000 km Revizia la 900.000 km Revizia la 1.000.000 km + 5% Revizia la 1.200.000 km Revizia la 1.500.000 km

c)Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM3 (CAF) la norma de timp și la norma de km parcurși

Nr. crt. 1 2 3 4 5 6 7
Ciclu scurt Ciclu lung
Tipul reviziei Revizie de siguranță(S)la 30 zile Revizie(V)la 30.000 km Revizie module (B)la 110.000 km Revizie module (C)la 150.000 km Revizie module(D)la 180.000 km Revizie intermediară(RI)la 600.000 km Reviziegenerală(RG)la 1.200.000 km

N O T E: 1.La unele ansambluri și subansambluri ale ramelor electrice de metrou tip BM reviziile se execută la normă de timp, iar la altele, la normă de kilometri parcurși. Atunci când normele de timp și kilometri parcurși sunt apropiate, pentru reducerea imobilizării, reviziile se efectuează simultan, astfel încât să nu fie depășită niciuna din norme. Exemplu: dacă la revizia de 3 luni rama de metrou a realizat un parcurs de 48.000 km, atunci se execută atât procesul tehnologic corespunzător reviziei la 3 luni, cât și procesul tehnologic corespunzător reviziei la 50.000 km. 2.Literele A, B, C, D diferențiază lucrările care se efectuează la subansamble ale vagoanelor motoare și/sau nemotoare. 3.Pentru ramele de metrou BM3 (CAF), limitele maxime pentru efectuarea operațiilor de mentenanță corespund valorilor nominale indicate la litera c), majorate cu 10% pentru ciclurile scurte și cu 5% pentru ciclurile lungi. Acestea se determină prin multiplicarea valorilor nominale cu 1,1 pentru cicluri scurte și cu 1,05 pentru cicluri lungi. + 
Anexa nr. 2(Anexa la normativul feroviar)
DOCUMENTE DE REFERINȚĂ
[1] Hotărârea Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condițiilor de închiriere de către Compania Națională de Căi Ferate „CFR“ – S.A. a unor părți ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum și gestionarea acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 8 iulie 2011, cu modificările ulterioare[2] UIC – Acord privind transmiterea și folosirea vagoanelor de călători în trafic internațional – RIC, 1 ianuarie 2017[3] Contractul uniform de utilizare al vagoanelor de marfă CUU, ediția 1, 1 ianuarie 2017[4] Fișa UIC 579-1 OR, ediția a 3-a, martie 2003. Vagoane de marfă – revizia periodică – Metodologie pentru determinarea periodicității și consistenței[5] Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de supraveghere a pieței în ceea ce privește comercializarea produselor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (text cu relevanță pentru SEE), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L218 din 13.08.2008[6] Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.817/2005 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind revizia tehnică și întreținerea vagoanelor în exploatare nr. 250, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.039 din 23 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare[7] Hotărârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 28 septembrie 2010, cu modificările ulterioare[8] SR CEI 60050(811):2000 Vocabular electrotehnic internațional. Capitolul 811. Tracțiune electrică [9] SR CEI 60050(191):2002 Vocabular electrotehnic internațional. Capitolul 191; Siguranță în funcționare și calitatea serviciului, cu amendamentele SR CEI 60050(191):2002/A1:2005, SR CEI 60050(191):2002/A2:2005[10] Convenția privind transporturile internaționale feroviare (COTIF), semnată la Berna la 9 mai 1980, modificată prin Protocolul semnat la Vilnius în data de 3 iunie 1999, ratificat prin Ordonanța Guvernului nr. 69/2001 privind ratificarea Protocolului din 3 iunie 1999 pentru modificarea Convenției privind transporturile internaționale feroviare (COTIF), semnată la Berna la 9 mai 1980 (Protocolul 1999), semnat la Vilnius la 3 iunie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 din 1.09.2001, aprobată prin Legea nr. 53/2002[11] Ordinul ministrului transporturilor nr. 535/2007 privind aprobarea normelor pentru acordarea licenței de transport feroviar și a certificatelor de siguranță în vederea efectuării serviciilor de transport feroviar pe căile ferate din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 26 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare[12] Legea nr. 128/2004 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 125/2003 pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 28 aprilie 2004[13] Fișa UIC 438-3 O, ediția 1, ianuarie 1971, cu modificările și completările ulterioare (din 01.08.1977, 01.01.1980, 01.06.1984). Marcajul de identificare al materialului rulant motor[14] Fișa UIC 640 OR, ediția a 3-a, octombrie 2003. Vehicule motoare – Inscripționare, marcare și semne [15] Fișa UIC 438-2 O, ediția a 7-a, mai 2004. Marcajul de identificare al materialului rulant remorcat de marfă[16] Fișa UIC 438-1 O, ediția a 3-a, aprilie 2004. Marcajul de identificare al materialului rulant remorcat de călători[17] SR EN 50126-1:2003 Aplicații feroviare. Specificarea și demonstrarea fiabilității, disponibilității, mentenanței și siguranței (FDMS). Partea 1: Prescripții de bază și procese generice, cu C91:2007 și AC:2014[18] SR OHSAS 18001:2008 Sisteme de management al sănătății și securității ocupaționale. Cerințe[19] SR OHSAS 18002:2009 Sisteme de management al sănătății și securității ocupaționale. Linii directoare pentru implementarea OH SAS 18001:2007[20] SR EN ISO 9001:2015 Sisteme de management al calității. Cerințe[21] SR EN ISO 14001:2015 Sisteme de management de mediu. Cerințe cu ghid de utilizare[22] SR EN ISO 14004:2016 Sisteme de management de mediu. Linii directoare referitoare la principii, sisteme și tehnici de aplicare[23] Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 1.186/2001 pentru aprobarea Regulamentului de exploatare tehnică feroviară nr. 002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 octombrie 2001, cu modificările și completările ulterioare [a se vedea și Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 534/2010 pentru aprobarea derogării de la art. 43 alin (3) din Regulamentul de exploatare tehnică feroviară nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 1.186/2001].[24] Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.413/2008 pentru aprobarea Normei privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare și a normativelor feroviare pentru proiectarea, construcția, modernizarea, repararea și întreținerea infrastructurii feroviare și a materialului rulant, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 828 din 9 decembrie 2008[25] Ordinul ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnică a produselor și/sau serviciilor destinate utilizării în activitățile de construire, modernizare, întreținere și de reparare a infrastructurii feroviare și a materialului rulant, pentru transportul feroviar și cu metroul, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 bis din 25 septembrie 2000, cu modificările ulterioare[26] Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.484/2008 pentru aprobarea Normelor privind acordarea avizului tehnic vehiculelor feroviare care au depășit durata normală de funcționare/durata de serviciu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 861 din 20 decembrie 2008.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x