ORDIN nr. 1.181 din 23 august 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 4 septembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 495 23/05/2007
ActulREFERIRE LAHG 1050 01/07/2004
ActulREFERIRE LANORMA 01/07/2004
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 109
ActulREFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003 ART. 228
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 109
ActulREFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003 ART. 228
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 4 11/02/2009
ActulREFERIT DEHOTARARE 11 19/02/2008
ActulREFERIT DEHOTARARE 15 26/08/2008

privind modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală



În temeiul dispoziţiilor art. 4 alin (2) pct. 2 şi ale art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,având în vedere prevederile art. 109 şi ale art. 228 alin (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale pct. 106.4 din Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: + 
Articolul 1Se aprobă modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală, prevăzut în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Instrucţiunile privind întocmirea şi obiectivele minimale ale Raportului de inspecţie fiscală sunt prezentate în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 3Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 4La data publicării prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 551/2004.
 + 
Articolul 5Direcţia generală de coordonare a inspecţiei fiscale, Direcţia antifraudă fiscală, direcţiile generale ale finanţelor publice judetene şi a municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,Daniel ChiţoiuBucureşti, 23 august 2007.Nr. 1.181.
 + 
Anexa 1          APROBAT   Conducătorul activităţii    de inspecţie fiscală,         Funcţia,    ………………   Numele şi prenumele,  ………………….  Semnătura şi ştampila …………………..                          RAPORT DE INSPECŢIE FISCALĂ                        încheiat la data de………….    CAPITOLUL I Date despre inspecţia fiscală    CAPITOLUL II Date despre contribuabil    CAPITOLUL III Constatări fiscale    (se completează pentru fiecare obligaţie fiscală verificată)    1. Informaţii despre obligaţia fiscală    2. Obiective minimale avute în vedere    3. Baza de impunere    4. Soluţionarea decontului de taxă pe valoarea adaugată cu sume negative       cu opţiune de rambursare    CAPITOLUL IV Alte constatări    1. Organizarea şi conducerea evidenţei contabile    2. Utilizarea şi ţinerea registrelor    CAPITOLUL V Discuţia finală cu contribuabilul    1. Prezentarea sintezei punctului de vedere al contribuabilului    2. Concluzii asupra analizei punctului de vedere al contribuabilului    CAPITOLUL VI Sinteza constatărilor inspecţiei fiscale    CAPITOLUL VII Anexe              Avizat Întocmit        Şef serviciu/birou, Numele şi prenumele,       Numele şi prenumele, …………………..     ………………….. Funcţia şi semnătura           Semnătura …………………..      ……………….
 + 
Anexa 2INSTRUCŢIUNIprivind întocmirea şi obiectivele minimaleale Raportului de inspecţie fiscalăRaportul de inspecţie fiscală se întocmeşte de echipa de inspecţie fiscală pentru consemnarea constatărilor inspecţiei fiscale, indiferent dacă se stabilesc sau nu diferenţe de obligaţii fiscale suplimentare în cadrul unei inspecţii fiscale generale ori parţiale. + 
Capitolul IDate despre inspecţia fiscalăPrezentarea organelor de inspecţie fiscală care efectuează verificarea şi care întocmesc raportul de inspecţie fiscală, precizându-se, pentru fiecare, numele şi prenumele, funcţia, numărul legitimaţiei de inspecţie fiscală, unitatea fiscală din care face parte şi numărul şi data ordinului de serviciu.De asemenea, se vor preciza:– temeiul juridic al inspecţiei fiscale;-numărul şi data transmiterii avizului de inspecţie fiscală. În cazul în care data începerii inspecţiei fiscale a fost amânată, se vor specifică numărul şi data acordului, precum şi noul termen aprobat;– perioada supusă verificării. În cazul în care verificarea se va face pentru o perioadă diferită de cea din avizul de inspecţie fiscală, se va înscrie perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale;– numărul de înregistrare şi data începerii inspecţiei fiscale înscrise în Registrul unic de control;– perioada în care s-a desfăşurat inspecţia fiscală, precum şi locul de desfăşurare. În cazul în care inspecţia fiscală a fost suspendată, se vor înscrie perioadele în care s-a efectuat inspecţia fiscală;– obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei fiscale;-modul de îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin ultimul act de control.
 + 
Capitolul IIDate despre contribuabil1. Datele de identificare ale contribuabilului: denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, codul CAEN al activităţii principale desfăşurate, capitalul social subscris şi vărsat, comentarii privind majorarea/diminuarea capitalului social.2. Forma de proprietate, forma juridică, precum şi principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social.3. Informaţii referitoare la acţionari/asociaţi, în situaţia în care sunt constatate relaţii de participare la alt contribuabil cu care are relaţii de afaceri.4. Verificarea corectitudinii listei conturilor bancare cu cele comunicate de unităţile bancare organelor fiscale competente;5. Evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului exerciţiului financiar, conform ultimelor 3 bilanţuri anuale, indiferent de perioada verificată.6. Verificarea evidenţei documentelor cu regim special, cu prezentarea actelor cu care au fost achiziţionate: plaja de numere pentru facturile achiziţionate, facturile utilizate, alte documente cu regim special, documente cu regim special anulate, stocul celor rămase (pentru perioada de până la 31 decembrie 2006 ). Începând cu 1 ianuarie 2007 se vor verifica existenţa seriei şi plajei de numere aprobate de conducerea societăţii şi data începerii utilizării acestora.7. Prezentarea subunităţilor contribuabilului cu precizări specifice, dacă este cazul, pentru cele care prezintă un interes fiscal deosebit: declararea punctelor de lucru, respectarea regimului autorizărilor, antrepozit fiscal, utilizator final, jocuri de noroc – licenţe etc.8. Persoana care asigură administrarea activităţii contribuabilului verificat.9. Persoana care răspunde de conducerea contabilităţii.10. Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul pe durata inspecţiei fiscale.11. Prezentarea relaţiilor de afiliere dintre contribuabilul verificat şi alţi contribuabili care au calitatea de clienţi sau furnizori.
 + 
Capitolul IIIConstatări fiscalePentru fiecare obligaţie fiscală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale se vor avea în vedere şi se vor cuprinde în constatări următoarele:1. Informaţii despre obligaţia fiscală:– denumirea obligaţiei fiscale;– perioada supusă inspecţiei fiscale;– prezentarea procedurii de control utilizate. În cazul controlului prin sondaj, selectarea documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciază de organul de inspecţie fiscală în funcţie de natura activităţii contribuabilului;-facilităţile fiscale (scutiri, reduceri, ajutor de stat, subvenţii) de care a beneficiat contribuabilul în perioada supusă inspecţiei fiscale şi modul de respectare a acestora.2. Obiective minimale avute în vedereÎn acţiunea de inspecţie fiscală se vor avea în vedere următoarele obiective minimale:– verificarea realităţii declaraţiilor fiscale şi informative în corelaţie cu datele din evidenţa contabilă, registrele societăţii sau orice alte documente justificative existente în societate ori obţinute prin controale încrucişate, precum şi cu alte declaraţii depuse în conformitate cu legile speciale;-verificarea existenţei contractelor şi modul lor de derulare, în vederea determinării tuturor operaţiunilor impozabile realizate de contribuabil, inclusiv identificarea faptică a surselor generatoare de venit;-verificarea înregistrării tuturor veniturilor aferente activităţii desfăşurate;-verificarea utilizării documentelor cu regim special, pentru perioade anterioare datei de 1 ianuarie 2007. După această dată se va verifica modul de alocare şi gestionare a documentelor fiscale conform prevederilor legale;– verificarea modului de înregistrare a cheltuielilor aferente obţinerii veniturilor, precum şi a tratamentului fiscal al acestora;– verificarea corectitudinii sumelor utilizate cu drept de deducere din impozitele, taxele sau contribuţiile datorate.3. Baza de impunereA. În cazul în care se constată aspecte care modifică baza de impunere, se vor menţiona:– elementele identificate în activitatea contribuabilului care au influenţat baza de impunere;-punctul de vedere al inspecţiei fiscale faţă de interpretarea contribuabilului;-consecinţele fiscale ale abaterilor constatate, motivele de drept şi temeiul legal pentru modificarea bazei de impunere;– modul de calcul al bazei impozabile şi stabilirea eventualelor diferenţe, precum şi calculul impozitului, taxei sau al contribuţiei stabilite suplimentar. Pentru obligaţiile fiscale pentru care legea prevede dreptul contribuabilului de a efectua deduceri/reduceri se va verifica modul de exercitare a acestui drept şi corectitudinea calculului sumei deduse;– calculul obligaţiilor fiscale accesorii la diferenţele de impozite, taxe sau contribuţii stabilite de inspecţia fiscală;– stabilirea responsabilităţilor pentru aplicarea sau determinarea eronată a bazei impozabile şi efectuarea de propuneri pentru sancţionare conform prevederilor legale, acolo unde este cazul.B. În cazul în care baza de impunere nu se modifică, se va menţiona acest lucru. În această situaţie se vor prezenta următoarele:– perioadele efectiv verificate;– documentele care au stat la baza concluziei că obligaţia fiscală este corect determinată.4. Soluţionarea deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare Pentru soluţionarea deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se va efectua inspecţie fiscală parţială, care va avea ca obiect doar verificarea TVA-ului.Dacă se soluţionează mai multe deconturi, fiecare dintre ele va fi verificat separat, cu înscrierea distinctă a constatărilor aferente fiecăruia dintre acestea, astfel:– prima perioadă verificată va cuprinde intervalul de timp de la începutul perioadei anterioare neverificate (cu condiţia încadrării în termenul legal de prescripţie) până la data de sfârşit a perioadei aferente decontului de TVA cu sume negative în care s-a bifat opţiunea de rambursare;– următoarea perioadă verificată va începe de la data ultimului decont verificat până la sfârşitul perioadei aferente următorului decont ce urmează a se verifica.În acelaşi mod se va continua până la soluţionarea tuturor deconturilor de TVA cu sume negative cu opţiune de rambursare, depuse şi neverificate.Soluţionarea fiecărui decont de TVA cu sume negative cu opţiunea de rambursare se va finaliza astfel:– în cazul în care nu se constată sume suplimentare în baza raportului de inspecţie fiscală, se va emite decizia de nemodificare a bazei de impunere, care, împreună cu un exemplar al raportului de inspecţie fiscală, se va transmite după avizare şi aprobare compartimentului de specialitate pentru emiterea deciziei de rambursare;– în cazul în care se constată sume suplimentare în baza raportului de inspecţie fiscală, se va emite decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, care în acest caz are şi rol de decizie de rambursare.
 + 
Capitolul IVAlte constatări1. Organizarea şi conducerea evidenţei contabileÎn acest capitol se vor prezenta constatările inspecţiei fiscale referitoare la organizarea compartimentului de contabilitate (acolo unde este cazul), urmărindu-se în principal respectarea prevederilor Legii contabilităţii. În acest sens, se va avea în vedere modul de evidenţiere a operaţiunilor de capital, a imobilizărilor, a operaţiunilor de trezorerie, contabilizarea stocurilor şi a producţiei în curs de execuţie, precum şi contabilitatea angajamentelor şi a altor drepturi patrimoniale, efectuarea şi valorificarea inventarierii patrimoniului.Pentru contribuabilii care aplică Reglementările contabile armonizate cu directivele europene şi cu standardele internaţionale de contabilitate se va avea în vedere modul de retratare a conturilor contabile.2. Utilizarea şi ţinerea registrelorSe vor consemna constatările referitoare la modul de utilizare a registrelor contabile şi întocmirea jurnalelor obligatorii.Se va menţiona dacă s-a efectuat inventarierea patrimoniului conform prevederilor legale şi modul de valorificare a acestuia.
 + 
Capitolul VDiscuţia finală cu contribuabilul1. Prezentarea sintezei punctului de vedere al contribuabiluluiÎn acest capitol se vor consemna, în mod obligatoriu, numărul şi data documentului prin care contribuabilul este înştiinţat despre data, ora şi locul de desfăşurare a discuţiei finale.În caz de refuz al contribuabilului de a se prezenta la discuţia finală, acest fapt va fi menţionat expres în raport.De asemenea, se va prezenta o sinteză a punctului de vedere al contribuabilului pentru fiecare diferenţă de impozit, taxă, contribuţie, care va fi anexată la Raportul de inspecţie fiscală.2. Concluzii asupra analizei punctului de vedere al contribuabiluluiÎn acest capitol se va prezenta rezultatul analizei efectuate de echipa de inspecţie fiscală faţă de punctul de vedere al contribuabilului. Argumentele organelor de inspecţie fiscală vor fi prezentate pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie pentru care contribuabilul a prezentat punctul său de vedere.
 + 
Capitolul VISinteza constatărilor inspecţiei fiscalePentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie la care s-au calculat diferenţe sau accesorii în sarcina contribuabilului se vor prezenta următoarele informaţii:

Nr. Denumire impozit, Perioada verificată/ Baza impoza- Impozit,
crt taxă, contribuţie*)/ Perioada pentru care s-au bilă taxă,
Obligaţii fiscale calculat obligaţiile stabilită contribuţie
accesorii fiscale accesorii suplimen- stabilită
tar**) suplimentar
– lei – de plată/
Obligaţii
De la data Până la data fiscale
acce-
sorii***)
– lei –
0 1 2 3 4 5
1 Obligaţie fiscală zz. ll. aa zz. ll. aa
2

Majorări de
întârziere
zz. ll. aa

zz. ll. aa

__________Notă *) Se va completa pentru fiecare obligaţie fiscală suplimentară stabilită de organele de inspecţie fiscală.Notă **) Se va completa cu suma totală a bazei impozabile stabilită suplimentar de inspecţia fiscală şi calculată în anexele la Raportul de inspecţie fiscală, pentru fiecare categorie de impozit, taxă sau contribuţie.Notă ***) Se va completa cu valoarea totală a impozitului, taxei, contribuţiei sau a obligaţiilor fiscale accesorii calculate suplimentar de inspecţia fiscală în anexele la Raportul de inspecţie fiscală.Raportul de inspecţie fiscală va fi semnat de organele de inspecţie fiscală, avizat de şeful serviciului/biroului şi aprobat de conducătorul activităţii de inspecţie fiscală.Raportul de inspecţie fiscală stă la baza întocmirii următoarelor acte administrativ fiscale:– decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală;– decizia de nemodificare a bazei impozabile;– dispoziţia privind măsurile stabilite de organele de inspecţie fiscală.Raportul va fi întocmit în 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru contribuabil, unul pentru organele de inspecţie fiscală şi unul pentru organul fiscal de administrare competent, unde contribuabilul este luat în evidenţă ca plătitor de impozite şi taxe.Raportul de inspecţie fiscală se anexează la actul administrativ fiscal emis, după caz, respectiv la decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, la decizia de nemodificare a bazei de impunere sau la dispoziţia privind măsurile stabilite de organele de inspecţie fiscală. + 
Capitolul VIIAnexePentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie verificată, la Raportul de inspecţie fiscală se vor anexa situaţii, tabele, copii de pe documente, note explicative, necesare susţinerii constatărilor, fiind parte integrantă din Raportul de inspecţie fiscală.Tabelele sau situaţiile se întocmesc ori de câte ori este necesară sintetizarea unui număr mai mare de documente sau operaţiuni şi în toate cazurile în care se prezintă şi se susţin constatările din Raportul de inspecţie fiscală.Tabelele şi situaţiile anexate la Raportul de inspecţie fiscală vor fi semnate de organele de inspecţie fiscală şi, pentru luare la cunoştinţă, de către reprezentantul societăţii.Tot în acest capitol se va prezenta declaraţia dată pe propria răspundere de reprezentantul legal al contribuabilului, prin care declară că a pus la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate.De asemenea, la Raportul de inspecţie fiscală se va anexa orice document întocmit pentru înştiinţarea, solicitarea de documente, note explicative sau procese-verbale pentru consemnarea unor constatări în timpul inspecţiei fiscale.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x