Având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 și 88 din tratat ajutoarelor de minimis,în temeiul art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri,ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri emite următorul ordin: +
Articolul UNICOrdinul ministrului economiei și comerțului nr. 1.609/2007 pentru aprobarea instituirii schemelor de ajutor de minimis pentru acțiunile de promovare a exportului privind participarea la târguri și expoziții internaționale în străinătate, organizarea de misiuni economice și acțiuni de promovare a exportului în străinătate și realizarea de studii de piață și pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 249 din 13 aprilie 2007, se modifică după cum urmează:– Anexele nr. 1–4 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4, care fac parte integrantă din prezentul ordin. …
Ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri,
Adriean VideanuBucurești, 9 iunie 2010.Nr. 1.124. +
Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1.609/2007)1.Titlul schemei de ajutor: Participarea la târguri și expoziții internaționale în străinătate … +
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Participarea la târguri și expoziții internaționale în străinătate". +
Articolul 2Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 și 88 din tratat ajutoarelor de minimis.2.Scopul schemei de ajutor … +
Articolul 3Scopul prezentei scheme este de a susține operatorii economici în promovarea ofertei de export pe piețele externe prin participarea la târguri și expoziții internaționale.3.Obiectivele schemei … +
Articolul 4Obiectivele schemei sunt:– promovarea exportului; … – îmbunătățirea structurii exportului; … – îmbunătățirea accesului produselor și serviciilor românești pe piețele externe. … 4.Necesitatea implementării schemei … +
Articolul 5Implementarea schemei este necesară pentru promovarea exportului românesc și îmbunătățirea imaginii sectoarelor exportatoare.5.Domeniul de aplicare … +
Articolul 6Prezenta schemă se aplică pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu următoarele excepții:a)sectorul transporturilor rutiere; … b)activitățile legate de produse din pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură; … c)activitățile legate de producția primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene; … d)ajutoarele acordate întreprinderilor privind activități de procesare și marketing a produselor agricole listate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene, în următoarele cazuri:– când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piață de operatorii economici respectivi; … – când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral cedat producătorilor primari (fermieri); … … e)ajutoarele în favoarea activităților legate de export către state terțe sau state membre, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de crearea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export; … f)ajutoarele subordonate utilizării produselor naționale în detrimentul celor importate; … g)ajutoarele acordate operatorilor economici care activează în sectorul carbonifer, așa cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui. … 6.Beneficiari ai ajutorului … +
Articolul 7Pot beneficia de măsurile de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă operatorii economici, indiferent de forma juridică de organizare, care îndeplinesc următoarele condiții:● sunt înregistrați conform Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, cu modificările ulterioare, și își desfășoară activitatea în România;● nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali și în anul fiscal în curs (fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare) de ajutor de minimis care, cumulat, să depășească echivalentul a 200.000 euro;● nu se află în procedura de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operațională, dizolvare, lichidare sau alte situații reglementate de lege;● la data depunerii cererii de înscriere de participare la târgul internațional nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale sau provenind din neplata contribuțiilor de asigurări sociale, a contribuțiilor de asigurări pentru șomaj, a contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de sănătate;● nu sunt considerați firme în dificultate. O firmă este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situații:– în cazul unei societăți cu răspundere limitată, când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social și mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau … – în cazul unei societăți în care cel puțin o parte dintre asociați este ținută responsabilă pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu și mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni; sau … – pentru întreprinderile de orice formă juridică, când respectiva întreprindere întrunește condițiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislația privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului; … ● nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată;● au în obiectul de activitate operațiuni de export;● nomenclatorul de export corespunde cu profilul târgului la care se solicită participarea;● produsele sunt de concepție și/sau marcă proprie, de calitate și cu valoare adăugată ridicată;● au rezultate pozitive privind eficiența participării la târguri și expoziții cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenței la astfel de acțiuni anterioare;● numărul de participări ale unui operator economic la târguri internaționale cu sprijin de la bugetul de stat este de maximum 4 pe an. Un operator economic poate fi selectat pentru participarea la un număr mai mare de târguri internaționale numai în cazul în care pentru târgul respectiv se înregistrează un număr redus de cereri de participare din partea operatorilor economici comparativ cu numărul de participanți necesar pentru utilizarea integrală a spațiului de expunere angajat;● respectarea de către solicitant a prevederilor Normelor privind principalele activități/acțiuni care vor fi realizate de societățile comerciale participante la târguri și expoziții internaționale finanțate parțial de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, în cazul prezenței acestuia la astfel de acțiuni în anii anteriori. +
Articolul 8Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin această schemă este de 1.000 pe an. +
Articolul 9Verificarea condițiilor prevăzute mai sus se realizează înainte de acordarea facilității, de către Comisia de selecție a operatorilor economici participanți din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, denumită în continuare Comisie de selecție, pe baza datelor puse la dispoziție de Centrul Român pentru Promovarea Comerțului și Investițiilor Străine (CRPCIS).7.Regula cumulului ajutoarelor … +
Articolul 10Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleași costuri eligibile. În cazul în care cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a ajutorului care depășește nivelul intensității fixat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat. +
Articolul 11Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va acorda un ajutor de minimis doar după ce CRPCIS a verificat, pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic, că este respectată regula cumulului, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășește pragul de 200.000 euro.8.Criterii de selecție a târgurilor și expozițiilor internaționale … +
Articolul 12Selecția și evaluarea târgurilor și expozițiilor internaționale se va efectua de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri în conformitate cu următoarele criterii:a)asigurarea expansiunii și diversificării geografice a exportului românesc pe piețe cu potențial de import ridicat; … b)promovarea produselor și serviciilor cu valoare adăugată ridicată; … c)importanța târgurilor respective pe plan internațional; … d)performanțele obținute de participanții români la edițiile anterioare ale târgurilor respective. … 9.Modalitatea de acordare a ajutoarelor … +
Articolul 13Ajutoarele acordate în cadrul acestei scheme constau în granturi care vor acoperi:a)50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea și asigurarea medicală pentru un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru instituțiile publice; … b)100% din cheltuielile pentru: transportul, asigurarea și manipularea exponatelor, mostrelor și materialelor publicitare, formalitățile vamale aferente acestora, depozitarea ambalajelor aferente exponatelor pe perioada desfășurării acțiunii promoționale, elaborarea proiectului de execuție a standului, închirierea, construirea și/sau amenajarea spațiului expozițional, transportul materialelor aferente, cheltuielile generale pe perioada de desfășurare a acțiunilor promoționale, cheltuielile de reprezentare și de protocol, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizează și coordonează acțiunile, inclusiv pentru un reprezentant din partea patronatului de ramură sau a asociației profesionale care contribuie la realizarea acțiunii respective, a căror perioadă de deplasare va fi stabilită prin caietul de sarcini al acțiunii, cheltuielile pentru materialele publicitare, de prezentare și promovare cu caracter economic general și pentru mediatizarea prezenței românești la acțiunile promoționale, cheltuielile aferente comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a pavilioanelor naționale, standurilor specializate pe produse și miniexpozițiilor, precum și alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea târgurilor și expozițiilor internaționale, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. … +
Articolul 14Cheltuielile prevăzute la art. 13 se efectuează de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, prin CRPCIS, care realizează operațiunile de încheiere și derulare a contractelor de prestări servicii pentru acțiunile de participare la târguri și expoziții internaționale. Ajutorul prevăzut la art. 13 lit. a) și pentru transportul mostrelor și exponatelor se acordă operatorului economic după încheierea târgului internațional sau expoziției internaționale, pe bază de documente justificative, după aprobarea decontului final al acțiunii. Celelalte cheltuieli aferente participării la târguri și expoziții internaționale se vor repartiza de către CRPCIS, după aprobarea decontului final al acțiunii pe fiecare operator economic, proporțional cu suprafața de expunere de care a beneficiat în cadrul pavilionului.10.Durata … +
Articolul 15Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 ianuarie 2010-31 decembrie 2013.11.Bugetul schemei … +
Articolul 16Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 220.000.000 lei. Defalcarea pe ani a sumelor acordate se prezintă astfel:2010 – 46.000.000 lei;2011 – 52.000.000 lei;2012 – 58.000.000 lei;2013 – 64.000.000 lei───────────────────────Total = 220.000.000 lei12.Procedura de implementare a schemei … +
Articolul 17(1)Pentru a beneficia de facilitățile prevăzute la art. 13, operatorii economici trebuie să înainteze o cerere la Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri. Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, prin Comisia de selecție, va analiza pe baza informațiilor primite de la CRPCIS dacă operatorul economic respectiv întrunește condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor.(2)CRPCIS are obligația de a informa în scris operatorii economici cu privire la pragul maxim al ajutorului și cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în vigoare. Operatorii economici beneficiari vor depune odată cu documentele de înscriere la acțiunile promoționale o declarație scrisă pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de minimis primite pe parcursul ultimilor 2 ani fiscali și al anului fiscal în curs.(3)În cazul în care operatorul economic nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei de ajutor, Comisia de selecție îl va notifica în acest sens.13.Monitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme … +
Articolul 18CRPCIS va realiza și va menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalității de acordare, originii, duratei și metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidență trebuie păstrată timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei. +
Articolul 19(1)Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul prezentei scheme vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis sau a altor ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, precum și informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate.(2)Operatorii economici beneficiari sunt obligați să arhiveze evidența specifică prevăzută la alin. (1) și să o păstreze pe o perioadă de 10 ani. +
Articolul 20Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, împreună cu CRPCIS. +
Articolul 21În acest scop, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri și CRPCIS vor avea următoarele atribuții în ceea ce privește monitorizarea schemei:– Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va informa operatorii economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis în legătură cu acesta, calificare care a făcut ca ajutorul de stat să fie exceptat de la obligația de notificare; … – CRPCIS va obține de la operatorii economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis o declarație scrisă privind totalul cumulat al ajutoarelor situate sub pragul de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali și în anul respectiv, pentru a putea verifica faptul că împreună cu noul ajutor ce va fi acordat nu se depășește pragul de minimis al ajutorului. Verificarea se va face în cadrul Comisiei de selecție instituite prin ordin al ministrului economiei, comerțului și mediului de afaceri, pe baza informațiilor primite de la CRPCIS. … +
Articolul 22La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, CRPCIS va furniza în termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condițiile impuse de legislația incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.14.Raportarea ajutoarelor acordate în cadrul schemei … +
Articolul 23CRPCIS va monitoriza și va raporta schema de minimis conform prevederilor Regulamentului privind monitorizarea ajutoarelor de stat emis de Consiliul Concurenței, denumit în continuare Regulament. +
Articolul 24Pentru implementarea schemei, CRPCIS are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulament. +
Articolul 25Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât și pe suport magnetic, cu semnătura de primire și număr de înregistrare, sau prin poștă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea și procesarea datelor de către Consiliul Concurenței. +
Articolul 26Consiliul Concurenței poate solicita informații suplimentare, în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau există neconcordanțe cu cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informațiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenței. Răspunderea pentru realizarea și corectitudinea datelor și informațiilor raportate, precum și pentru respectarea termenelor de raportare revine CRPCIS. +
Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 1.609/2007)1.Titlul schemei de ajutor: Organizarea de misiuni economice și acțiuni de promovare în străinătate … +
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Organizarea de misiuni economice și acțiuni de promovare în străinătate". +
Articolul 2Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 și 88 din tratat ajutoarelor de minimis.2.Scopul schemei de ajutor … +
Articolul 3Scopul prezentei scheme este de a susține operatorii economici în promovarea ofertei de export pe piețele externe prin participarea la misiuni economice și acțiuni de promovare în străinătate.3.Obiectivele schemei … +
Articolul 4Obiectivele schemei sunt:– promovarea exportului; … – îmbunătățirea structurii exportului; … – îmbunătățirea accesului produselor și serviciilor românești pe piețele externe. … 4.Necesitatea implementării schemei … +
Articolul 5Implementarea schemei este necesară pentru promovarea exportului românesc și îmbunătățirea imaginii sectoarelor exportatoare.5.Domeniul de aplicare … +
Articolul 6Prezenta schemă se aplică pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu următoarele excepții:a)sectorul transporturilor rutiere; … b)activitățile legate de produse din pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură; … c)activitățile legate de producția primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene; … d)ajutoarele acordate întreprinderilor privind activități de procesare și marketing al produselor agricole cuprinse în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene, în următoarele cazuri:– când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piață de operatorii economici respectivi; … – când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral cedat producătorilor primari (fermieri); … … e)ajutoarele în favoarea activităților legate de export către state terțe sau state membre, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de crearea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export; … f)ajutoarele subordonate utilizării produselor naționale în detrimentul celor importate, … așa cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui.6.Beneficiari ai ajutorului … +
Articolul 7Pot beneficia de măsurile de ajutor de stat prevăzute în schemă operatorii economici, indiferent de forma juridică de organizare, care îndeplinesc următoarele condiții:– sunt înregistrați conform Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, cu modificările ulterioare, și își desfășoară activitatea în România; … – nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali și în anul fiscal în curs (fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare) de ajutor de minimis care, cumulat, să depășească echivalentul a 200.000 euro; … – nu se află în procedura de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operațională, dizolvare, lichidare sau alte situații reglementate de lege; … – la data depunerii cererii de înscriere pentru participare la misiunea economică nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale sau provenind din neplata contribuțiilor de asigurări sociale, a contribuțiilor de asigurări pentru șomaj, a contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de sănătate; … – nu sunt considerați firme în dificultate. O firmă este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situații: … – în cazul unei societăți cu răspundere limitată, când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social și mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau … – în cazul unei societăți în care cel puțin o parte din asociați sunt ținuți responsabili pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu și mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni; sau … – pentru întreprinderile de orice formă juridică, când respectiva întreprindere întrunește condițiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislația privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului; … – nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată; … – au în obiectul de activitate operațiuni de export; … – nomenclatorul de export corespunde cu domeniile prevăzute în tematica misiunii economice sau a acțiunii de promovare; … – produsele sunt de concepție și/sau marcă proprie, de calitate și cu valoare adăugată ridicată; … – au rezultate pozitive privind eficiența participării la astfel de acțiuni anterioare. … +
Articolul 8Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin această schema este de 600 pe an. +
Articolul 9Verificarea condițiilor prevăzute mai sus se realizează înainte de acordarea facilității, de către Comisia de selecție a operatorilor economici participanți din cadrul Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, denumită în continuare Comisie de selecție, pe baza datelor puse la dispoziție de Centrul Român pentru Promovarea Comerțului și Investițiilor Străine (CRPCIS).7.Regula cumulului ajutoarelor … +
Articolul 10Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleași costuri eligibile. În cazul în care cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a ajutorului care depășește nivelul intensității fixat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat. +
Articolul 11Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va acorda un ajutor de minimis doar după ce CRPCIS a verificat, pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic, că este respectată regula cumulului, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășește pragul de 200.000 euro.8.Criterii de selecție a misiunilor economice și acțiunilor de promovare în străinătate … +
Articolul 12Selecția misiunilor economice și acțiunilor de promovare în străinătate se va efectua de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri în conformitate cu următoarele criterii:a)asigurarea expansiunii și diversificării geografice a exportului românesc pe piețe cu potențial de import ridicat; … b)promovarea produselor și serviciilor cu valoare adăugată ridicată. … 9.Modalitatea de acordare a ajutoarelor … +
Articolul 13Ajutoarele acordate în cadrul acestei scheme constau în granturi care vor acoperi:a)50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea și asigurarea medicală pentru un participant de la fiecare firmă, la nivelul baremelor stabilite pentru instituțiile publice; … b)100% din cheltuielile privind transportul în interiorul țării de destinație pentru persoanele care participă la acțiunile respective, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizează și coordonează acțiunile, inclusiv pentru un reprezentant din partea patronatului de ramură sau a asociației profesionale care contribuie la realizarea acțiunii respective, cheltuielile pentru închirierea spațiilor aferente întâlnirilor de afaceri și a dotărilor necesare desfășurării acestora, cum sunt: TV, video, retroproiector, computer și altele asemenea, cheltuielile de reprezentare și protocol, cheltuielile pentru elaborarea, transportul și asigurarea materialelor de promovare și de prezentare, cum ar fi: cataloage, pliante, ecusoane și altele asemenea, cheltuielile pentru transportul și asigurarea mostrelor, cheltuielile pentru formalitățile vamale aferente materialelor de promovare și de prezentare, precum și mostrelor, cheltuielile pentru mediatizarea acțiunii pe plan local, cheltuielile aferente comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunii economice sau acțiunii de promovare, precum și alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea acțiunilor respective, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. … +
Articolul 14Cheltuielile prevăzute la art. 13 se efectuează de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, prin CRPCIS, care realizează operațiunile de încheiere și derulare a contractelor de prestări servicii pentru participarea la misiuni economice și acțiuni de promovare a exportului în străinătate. Ajutorul de stat prevăzut la art. 13 lit. a) se acordă operatorului economic după încheierea misiunii economice sau acțiunii de promovare a exportului în străinătate, pe bază de documente justificative, după aprobarea decontului final al acțiunii. Celelalte cheltuieli aferente participării la misiuni economice și acțiuni de promovare a exportului în străinătate se vor repartiza de către CRPCIS după aprobarea decontului final al acțiunii, pe fiecare operator economic participant.10.Durata … +
Articolul 15Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 ianuarie 2010-31 decembrie 2013.11.Bugetul schemei … +
Articolul 16Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 34.000.000 lei. Defalcarea pe ani a sumelor acordate se prezintă astfel:2010 – 7.000.000 lei;2011 – 8.000.000 lei;2012 – 9.000.000 lei;2013 – 10.000.000 lei──────────────────────Total = 34.000.000 lei12.Procedura de implementare a schemei … +
Articolul 17(1)Pentru a beneficia de facilitățile prevăzute la art. 13, operatorii economici trebuie să înainteze o cerere la Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri. Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, prin Comisia de selecție, va analiza, pe baza informațiilor primite de la CRPCIS, dacă operatorul economic respectiv întrunește condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor.(2)CRPCIS are obligația de a informa în scris operatorii economici cu privire la pragul maxim al ajutorului și cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în vigoare. Operatorii economici beneficiari vor depune odată cu documentele de înscriere la acțiunile promoționale o declarație scrisă pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de minimis primite pe parcursul ultimilor 2 ani fiscali și al anului fiscal în curs.(3)În cazul în care operatorul economic nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei de ajutor, Comisia de selecție îl va notifica în acest sens.13.Monitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme … +
Articolul 18CRPCIS va realiza și va menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalității de acordare, originii, duratei și metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidență trebuie păstrată timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei. +
Articolul 19(1)Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul prezentei scheme vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis sau a altor ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, precum și informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate.(2)Operatorii economici beneficiari sunt obligați să arhiveze evidența specifică prevăzută la alin. (1) și să o păstreze o perioadă de 10 ani. +
Articolul 20Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, împreună cu CRPCIS. +
Articolul 21În acest scop, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri și CRPCIS vor avea următoarele atribuții în ceea ce privește monitorizarea schemei:– Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va informa operatorii economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis în legătură cu acesta, calificare care a făcut ca ajutorul de stat să fie exceptat de la obligația de notificare; … – CRPCIS va obține de la operatorii economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis o declarație scrisă privind totalul cumulat al ajutoarelor situate sub pragul de minimis, primite în ultimii 2 ani fiscali și în anul respectiv, pentru a putea verifica faptul că împreună cu noul ajutor ce va fi acordat nu se depășește pragul de minimis al ajutorului. Verificarea se va face în cadrul Comisiei de selecție instituite prin ordin al ministrului economiei, comerțului și mediului de afaceri, pe baza informațiilor primite de la CRPCIS. … +
Articolul 22La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, CRPCIS va furniza în termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condițiile impuse de legislația incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.14.Raportarea ajutoarelor acordate în cadrul schemei … +
Articolul 23CRPCIS va monitoriza și va raporta schema de minimis conform prevederilor Regulamentului privind monitorizarea ajutoarelor de stat emis de Consiliul Concurenței, denumit în continuare Regulament. +
Articolul 24Pentru implementarea schemei, CRPCIS are obligația de a transmite Consiliului Concurentei, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulament. +
Articolul 25Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât și pe suport magnetic, cu semnătura de primire și număr de înregistrare, sau prin poștă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea și procesarea datelor de către Consiliul Concurenței. +
Articolul 26Consiliul Concurenței poate solicita informații suplimentare, în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau există neconcordanțe cu cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informațiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenței. Răspunderea pentru realizarea și corectitudinea datelor și informațiilor raportate, precum și pentru respectarea termenelor de raportare revine CRPCIS. +
Anexa nr. 3(Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 1.609/2007)1.Titlul schemei de ajutor de stat: Realizarea de studii de piață și pe produse, inclusiv pentru obiective complexe … +
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Realizarea de studii de piață și pe produse, inclusiv pentru obiective complexe". +
Articolul 2Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 și 88 din tratat ajutoarelor de minimis.2.Scopul schemei de ajutor de stat … +
Articolul 3Scopul prezentei scheme este de a susține operatorii economici în promovarea ofertei de export pe piețele externe.3.Obiectivele schemei … +
Articolul 4Obiectivele schemei sunt:– promovarea exportului; … – îmbunătățirea structurii exportului; … – îmbunătățirea accesului produselor și serviciilor românești pe piețele externe. … 4.Necesitatea implementării schemei … +
Articolul 5Implementarea schemei este necesară pentru promovarea exportului românesc.5.Domeniul de aplicare … +
Articolul 6Prezenta schemă se aplică pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu următoarele excepții:a)sectorul transporturilor rutiere; … b)activitățile legate de produse din pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură; … c)activitățile legate de producția primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene; … d)ajutoarele acordate întreprinderilor privind activități de procesare și marketing al produselor agricole cuprinse în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene, în următoarele cazuri:– când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piață de operatorii economici respectivi; … – când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral cedat producătorilor primari (fermieri); … … e)ajutoarele în favoarea activităților legate de export către state terțe sau state membre, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de crearea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export; … f)ajutoarele subordonate utilizării produselor naționale în detrimentul celor importate; … g)ajutoarele acordate operatorilor economici care activează în sectorul carbonifer, … așa cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui.6.Beneficiari ai ajutorului … +
Articolul 7Pot beneficia de măsurile de ajutor prevăzute în prezenta schemă operatorii economici, indiferent de forma juridică de organizare, afiliați la un patronat de ramură sau asociație profesională, care cofinanțează studiul de piață și care îndeplinesc următoarele condiții:– sunt înregistrați conform Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și își desfășoară activitatea în România; … – nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali și în anul fiscal în curs (fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare) de ajutor de minimis care, cumulat, să depășească echivalentul în euro a 200.000; … – nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operațională, dizolvare, lichidare sau alte situații reglementate de lege; … – la data depunerii cererii de înscriere pentru realizarea de studii nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale sau provenind din neplata contribuțiilor de asigurări sociale, a contribuțiilor de asigurări pentru șomaj, a contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de sănătate; … – nu sunt considerați firme în dificultate. O firmă este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situații: … – în cazul unei societăți cu răspundere limitată, când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social și mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau … – în cazul unei societăți în care cel puțin o parte din asociați sunt ținuți responsabili pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu și mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni; sau … – pentru întreprinderile de orice formă juridică, când respectiva întreprindere întrunește condițiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislația privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului; … – nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată; … – au prevăzut în obiectul de activitate operațiuni de export. … +
Articolul 8Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin această schemă este de 300 pe an. +
Articolul 9Verificarea condițiilor prevăzute mai sus se realizează de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri înainte de acordarea facilității.7.Regula cumulului ajutoarelor … +
Articolul 10Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleași costuri eligibile. În cazul în care cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a ajutorului care depășește nivelul intensității fixat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat. +
Articolul 11Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va acorda un ajutor de minimis doar după ce a verificat pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată regula cumulului, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășește pragul de 200.000 euro.8.Criterii de selecție a studiului de piață sau pe produs … +
Articolul 12Selecția studiului de piață sau pe produs se va efectua de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri în conformitate cu următoarele criterii:– existența potențialului de absorbție a pieței respective pentru produsele românești; … – capacitatea beneficiarului de a susține financiar realizarea studiului. … 9.Modalitatea de acordare a ajutoarelor … +
Articolul 13Ajutoarele acordate în cadrul acestei scheme constau în granturi care acoperă 50% din cheltuielile privind realizarea studiului de piață sau pe produs. +
Articolul 14Decontarea cheltuielilor pentru realizarea de studii de piață și pe produs, inclusiv pentru obiective complexe, se face de către Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri în proporție de 50% din cheltuielile totale, în contul prestatorului de servicii, în baza următoarelor documente:a)contractul pentru realizarea studiului, încheiat între Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, patronatul de ramură sau asociația profesională, în calitate de beneficiar, și prestatorul de servicii; … b)procesul-verbal încheiat între beneficiar și prestatorul de servicii privind recepția și acceptarea studiului; … c)copia ordinului de plată emis de beneficiar către prestatorul de servicii pentru plata cotei sale de 50% din valoarea studiului. … 10.Durata … +
Articolul 15Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 ianuarie 2010-31 decembrie 2013.11.Bugetul schemei … +
Articolul 16Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 600.000 lei. Defalcarea pe ani a sumelor acordate se prezintă astfel:2010 – 100.000 lei;2011 – 100.000 lei;2012 – 200.000 lei;2013 – 200.000 lei───────────────────Total = 600.000 lei12.Procedura de implementare a schemei … +
Articolul 17(1)Pentru a beneficia de facilitățile prevăzute la art. 13, patronatul de ramură sau asociația profesională trebuie să înainteze o cerere la Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, însoțită de lista operatorilor economici beneficiari ai studiului. Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va analiza dacă operatorii economici respectivi întrunesc condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor.(2)Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri are obligația de a informa în scris operatorii economici cu privire la pragul maxim al ajutorului și cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în vigoare. Operatorii economici beneficiari vor depune la Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri o declarație scrisă pe propria răspundere referitoare la alte ajutoare de minimis primite pe parcursul ultimilor 2 ani fiscali și al anului fiscal în curs.(3)În cazul în care operatorul economic nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei de ajutor, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri îl va notifica în acest sens.13.Monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul prezentei scheme … +
Articolul 18Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va realiza și va menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalității de acordare, originii, duratei și metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidență trebuie păstrată timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei. +
Articolul 19(1)Operatorii economici beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis sau a altor ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, precum și informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate.(2)Operatorii economici beneficiari sunt obligați să arhiveze evidența specifică prevăzută la alin. (1) și să o păstreze o perioadă de 10 ani. +
Articolul 20Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri. +
Articolul 21În acest scop, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va avea următoarele atribuții în ceea ce privește monitorizarea schemei:– informarea operatorilor economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis în legătură cu acesta, calificare care a făcut ca ajutorul de stat să fie exceptat de la obligația de notificare; … – obținerea de la operatorii economici beneficiari ai ajutorului sub pragul de minimis a unei declarații scrise privind totalul cumulat al ajutoarelor situate sub pragul de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali și în anul respectiv, pentru a putea verifica faptul că împreună cu noul ajutor de stat ce va fi acordat nu se depășește pragul minim al ajutorului de stat. … +
Articolul 22La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va furniza în termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condițiile impuse de legislația incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.14.Raportarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul schemei … +
Articolul 23Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri va monitoriza și va raporta schema de minimis conform prevederilor Regulamentului privind monitorizarea ajutoarelor de stat emis de Consiliul Concurenței, denumit în continuare Regulament. +
Articolul 24Pentru implementarea schemei, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulament. +
Articolul 25Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât și pe suport magnetic, cu semnătura de primire și număr de înregistrare, sau prin poștă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea și procesarea datelor de către Consiliul Concurenței. +
Articolul 26Consiliul Concurenței poate solicita informații suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau există neconcordanțe cu cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informațiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenței. Răspunderea pentru realizarea și corectitudinea datelor și informațiilor raportate, precum și pentru respectarea termenelor de raportare revine Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri. +
Anexa nr. 4(Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 1.609/2007)DECLARAȚIESubsemnatul/Subsemnata, ……………….., posesor/posesoare al/a C.I./B.I. …………………………., domiciliat/ă în ………………………………, în calitate de reprezentant legal al Societății Comerciale ……………………… – S.A./S.R.L., declar pe propria răspundere că Societatea Comercială …………………………… – S.A./S.R.L. a beneficiat/nu a beneficiat în ultimii 2 ani fiscali și în anul fiscal în curs de ajutor de stat (din surse ale statului, ale autorităților locale și/sau din surse comunitare) și/sau de ajutor de minimis, care, cumulate, să conducă la o intensitate a ajutorului care depășește nivelul intensității fixat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.De asemenea, declar pe propria răspundere că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de Societatea Comercială …………………………. – S.A./S.R.L. în ultimii 2 ani fiscali și în anul fiscal în curs (din surse ale statului, ale autorităților locale și/sau din surse comunitare) nu depășește pragul de 200.000 euro.Menționez că până în prezent Societatea Comercială ……………………………………….. – S.A./S.R.L. a beneficiat de ajutoare de stat în valoare de …………….. lei, conform Schemei de exceptare …………………., Schemei de minimis …………………….. etc.Declar pe propria răspundere că datele din această declarație și din anexe sunt conforme cu realitatea.Data întocmirii ………………………Semnătura ……………………………Ștampila––-