ORDIN nr. 1.057 din 19 octombrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 721 din 25 octombrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 367 18/04/2007 ART. 5
ActulREFERIRE LAOG (R) 19 18/08/1997 ART. 12
ART. 9REFERIRE LALEGE 109 25/04/2007
ART. 9REFERIRE LALEGE 506 17/11/2004
ART. 9REFERIRE LALEGE 677 21/11/2001
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 4REFERIT DEORDIN 739 23/08/2016

privind armonizarea serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) din România cu cele din Comunitatea Europeană



În temeiul prevederilor art. 12 lit. b) şi j) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor emite următorul ordin:Obiectiv + 
Articolul 1(1) Prezentul ordin stabileşte cadrul pentru implementarea şi utilizarea serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) din România, pentru a sprijini transportul pe căile navigabile interioare, crescând siguranţa, eficienţa şi protecţia mediului înconjurător şi facilitând interfaţa cu celelalte moduri de transport.(2) RIS din România se organizează ca un sistem deschis, armonizat şi interoperabil cu sisteme similare de pe căile navigabile interioare ale Comunităţii Europene, şi este implementat şi dezvoltat ulterior în conformitate cu cerinţele tehnice, specificaţiile şi condiţiile stabilite de Comisia Europeană.Domeniul de aplicare
 + 
Articolul 2Prezentul ordin se aplică în scopul implementării şi operării RIS pe următoarele căi navigabile ale României: fluviul Dunărea de la km 1.075 până la Marea Neagră pe braţul Sulina, braţele navigabile ale Dunării, Borcea, Bala, Măcin, Vâlciu, Caleia, braţul Chilia şi braţul Sfântul Gheorghe, Canalul Dunăre – Marea Neagră (64,410 km lungime) şi Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari (29,410 km lungime), incluzând porturile de pe acestea.Definiţii
 + 
Articolul 3În înţelesul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:a) administraţii portuare şi/sau de căi navigabile interioare – persoanele juridice abilitate să asigure funcţionalitatea porturilor, respectiv condiţiile minime de navigaţie;b) aplicaţii RIS – operaţiunile de furnizare a serviciilor de informaţii despre căile navigabile interioare prin sisteme destinate acestui scop;c) autoritate competentă – Ministerul Transporturilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi autoritate de stat în domeniul transporturilor navale, responsabil cu implementarea RIS, denumit în continuare minister;d) autoritate RIS – autoritatea cu responsabilităţi privind managementul, operarea şi coordonarea RIS, interacţiunea cu navele, siguranţa traficului şi eficacitatea serviciilor:(i) Autoritatea Navală Română – organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, denumit în continuare ANR, căruia îi revin prin prezentul ordin responsabilităţi RIS pe căile navigabile interioare ale României, specificate în prezentul ordin, cu excepţia Canalului Dunăre – Marea Neagră şi a Canalului Poarta Albă – Midia Năvodari;(îi) Compania Naţională "Administraţia Canalelor Navigabile" – S.A. Constanţa – persoană juridică sub autoritatea Ministerului Transporturilor, denumită în continuare ACN, căreia îi revin prin prezentul ordin responsabilităţi RIS pe Canalul Dunăre – Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari;e) centru RIS – locul unde serviciile sunt procesate de operatori;f) filială RIS – locaţia de unde sunt obţinute informaţiile tactice şi strategice de trafic locale;g) informaţii despre şenalele navigabile – sistemul de informaţii într-un singur sens: de la uscat la navă sau de la uscat la birou, cuprinzând informaţii geografice, hidrologice şi administrative privind şenalele navigabile;h) informaţii strategice despre trafic – informaţiile care influenţează deciziile pe termen mediu şi lung ale utilizatorilor RIS;i) informaţii tactice despre trafic – informaţiile care influenţează deciziile imediate de navigaţie în situaţia respectivă de trafic şi în configuraţia geografică a zonei învecinate;j) interoperabilitate – armonizarea serviciilor, a conţinutului şi formatului datelor şi a frecvenţelor, astfel încât utilizatorii RIS să aibă acces la aceleaşi servicii şi informaţii la un nivel european;k) organism notificat – laboratorul de încercări, organismul de certificare sau de inspecţie, persoană juridică cu sediul în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene, care a fost desemnat şi notificat de către o autoritate competentă ori, respectiv, de către un alt stat membru pentru a realiza evaluarea conformităţii într-un domeniu reglementat şi care este cuprins în lista organismelor notificate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;l) servicii de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) – serviciile de informaţii armonizate pentru sprijinirea managementului traficului şi transportului pe căile navigabile interioare, incluzând, pe cât posibil tehnic, interfeţe cu alte moduri de transport, denumite în continuare RIS. RIS nu au legătură cu activităţile comerciale interne între una sau mai multe companii implicate, dar sunt deschise pentru interfaţa cu activităţile comerciale. RIS includ servicii precum informaţii despre căile navigabile interioare, trafic, managementul traficului, suport pentru reducerea urmărilor calamitaţilor, informaţii pentru managementul transportului, statistici, servicii vamale, tarife de navigaţie pe căile navigabile interioare şi tarife portuare;m) utilizatori RIS – toate grupurile de utilizatori, incluzând conducătorii de nave, operatorii RIS, operatorii de ecluze şi/sau poduri, administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile interioare, organe ale administraţiei publice al căror obiect de activitate are legătură cu căile navigabile şi porturile, operatorii portuari şi ai terminalelor, operatorii din centrele de intervenţie în caz de urgenţă şi calamităţi, armatorii sau proprietarii de nave, companiile de expediţie şi brokeraj.Implementarea RIS
 + 
Articolul 4(1) Ministerul trebuie să ia măsurile necesare pentru implementarea RIS pe căile navigabile interioare, incluzând porturile situate pe acestea, prevăzute la art. 2.(2) Ministerul, prin intermediul autorităţilor portuare şi al administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile interioare, trebuie să dezvolte RIS în conformitate cu prevederile Regulamentului 414/2007/CE privind liniile directoare tehnice pentru planificarea, punerea în aplicare şi utilizarea operaţională a serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 105/1 din 23 aprilie 2007, astfel încât aplicarea acestuia să fie eficientă, extensibilă şi interoperabilă pentru a permite interacţiunea cu alte aplicaţii RIS şi, dacă este posibil, cu sistemele pentru alte moduri de transport. RIS trebuie, de asemenea, să realizeze interfeţe cu sistemele de management al transportului şi cu activităţile comerciale.(3) Pentru implementarea RIS:a) autorităţile RIS trebuie să furnizeze utilizatorilor RIS toate datele relevante privind navigaţia şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare. Aceste date trebuie furnizate cel puţin într-un format electronic accesibil;b) Regia Autonomă "Administraţia Fluvială a Dunării de Jos" Galaţi, denumită în continuare AFDJ, trebuie să asigure în mod continuu, pentru toate căile navigabile interioare prevăzute la art. 2, hărţi electronice de navigaţie, care vor fi actualizate periodic şi furnizate autorităţilor RIS şi utilizatorilor RIS. Numai aceste hărţi sunt recunoscute de către minister în ceea ce priveşte derularea în condiţii de siguranţă a navigaţiei;c) administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile interioare vor pune la dispoziţia centrelor RIS date privind siguranţa navigaţiei şi condiţiile de navigaţie, date generale privind infrastructura portuară, precum şi date privind traficul portuar;d) autorităţile RIS vor primi în format electronic rapoarte de la nave conţinând datele cerute, atât timp cât raportarea de către nave este cerută de reglementările naţionale sau internaţionale. În cazul transportului transfrontalier, aceste informaţii trebuie transmise autorităţilor competente ale statului vecin şi orice astfel de transmitere trebuie să fie complet realizată înainte de ajungerea navei la frontieră;e) autorităţile RIS trebuie să transmită avizele către navigatori, incluzând nivelul apei (pescajul maxim admis), şi rapoartele despre gheaţă pentru căile navigabile interioare, ca mesaje standardizate, codificate şi descărcabile. Mesajele standardizate trebuie să conţină cel puţin informaţiile necesare pentru navigaţia în siguranţă. Avizele către navigatori trebuie furnizate cel puţin în format electronic.(4) Ministerul va urmări ca autorităţile RIS, AFDJ şi administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile interioare să implementeze RIS cu respectarea cel puţin a prevederilor cuprinse în anexele nr. 1 şi 2.(5) Pentru implementarea RIS au fost stabilite centre RIS şi filiale RIS în jurisdicţia acestora, prevăzute în anexa nr. 3.(6) Pentru folosirea sistemului de identificare automată (AIS), trebuie aplicat Acordul regional privind serviciile de radiotelefonie pentru căile navigabile interioare, încheiat la Basel la 6 aprilie 2000, în cadrul regulilor radio ale Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii (ITU), semnat de România la 6 aprilie 2000.(7) Ministerul, în cooperare cu Comunitatea Europeană, trebuie să încurajeze conducătorii de nave fluviale, operatorii portuari, agenţii sau armatorii/proprietarii navelor care navighează pe căile navigabile interioare naţionale şi companiile de expediţie şi brokeraj sau proprietarii mărfurilor transportate la bordul acestor nave să utilizeze RIS.Specificaţii şi linii directoare tehnice
 + 
Articolul 5Pentru implementarea şi folosirea operaţională a RIS, autorităţile RIS, AFDJ şi administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile interioare trebuie să respecte:a) Regulamentul 415/2007/CE privind specificaţiile tehnice pentru sistemele de urmărire şi monitorizare a navelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 105/35 din 23 aprilie 2007;b) Regulamentul 416/2007/CE privind specificaţiile tehnice pentru avizele către navigatori, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 105/88 din 23 aprilie 2007;c) regulamentele ce vor fi elaborate de Comisia Europeană privind specificaţiile tehnice pentru sistemul de informaţii şi afişare a hărţilor electronice pentru navigaţia pe căile navigabile interioare (ECDIS), precum şi specificaţiile tehnice pentru raportarea electronică de către nave.Poziţionarea prin satelit
 + 
Articolul 6În cazul aplicaţiilor RIS pentru care este cerută poziţionarea exactă, este recomandată folosirea tehnologiei de poziţionare prin satelit.Aprobarea de tip pentru echipamentul RIS
 + 
Articolul 7(1) În situaţia în care este necesar pentru siguranţa navigaţiei şi este cerut de către specificaţiile tehnice relevante, terminalele RIS, echipamentul de reţea şi aplicaţiile software vor avea aprobarea de tip pentru conformitatea cu respectivele specificaţii înainte de darea în folosinţă pe căile navigabile interioare.(2) Ministerul trebuie să notifice Comisiei Europene organismele naţionale responsabile cu aprobarea de tip, pentru a fi comunicate şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene.(3) Ministerul trebuie să recunoască aprobările de tip emise de organismele naţionale ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene, comunicate de către Comisia Europeană.Notificarea Comisiei Europene
 + 
Articolul 8La intrarea în vigoare a prezentului ordin, ministerul trebuie să notifice Comisiei Europene autorităţile RIS, precum şi celelalte instituţii responsabile cu aplicaţiile RIS şi cu schimbul internaţional de date.Reguli privind confidenţialitatea, siguranţa şi reutilizarea informaţiilor
 + 
Articolul 9(1) Autorităţile RIS trebuie să se asigure că procesarea datelor personale necesare pentru operarea RIS este realizată în acord cu regulile comunitare referitoare la protejarea libertăţilor şi drepturilor fundamentale ale persoanelor, incluzând Directiva 95/46/CE *1) a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor în legătură cu procesarea datelor personale şi a liberei circulaţii a acestor date şi Directiva 2002/58/CE *2) a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind procesarea datelor personale şi protecţia confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor electronice._________*1) Directiva 95/46/CE , publicată în JO L 281, 23.11.1995, p. 31, aşa cum a fost amendată de Regulamentul (CE) nr. 1882-2003 (publicat în JO L 284, 31.10.2003, p. 1), a fost transpusă prin Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 12 decembrie 2001.*2) Directiva 2002/58/CE , publicată în JO L 201, 31.07.2002, p. 37, a fost transpusă prin Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.101 din 25 decembrie 2004.(2) Autorităţile RIS trebuie să implementeze şi să menţină măsuri de securitate pentru protejarea mesajelor RIS şi înregistrarea necorespunzătoare sau neconformă, inclusiv accesul neautorizat, distrugerea sau pierderea.(3) Autorităţile RIS trebuie să aplice prevederile Directivei 2003/98/CE *3) a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 noiembrie 2003 privind reutilizarea informaţiilor din sectorul public._________*3) Directiva 2003/98/CE , publicată în JO L 345, 31.12.2003, p. 90, a fost transpusă prin Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 5 mai 2007.Transpunere
 + 
Articolul 10Atunci când este necesar, ministerul va colabora cu autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pentru implementarea Directivei 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind armonizarea serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) din Comunitatea Europeană.
 + 
Articolul 11Ministerul Transporturilor, Autoritatea Navală Română, Compania Naţională "Administraţia Canalelor Navigabile" – S.A. Constanţa, Regia Autonomă "Administraţia Fluvială a Dunării de Jos" Galaţi şi administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
 + 
Articolul 12Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul 13Prezentul ordin transpune prevederile Directivei 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind armonizarea serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) din Comunitatea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 255 din 30 septembrie 2005, p. 152-159.
 + 
Articolul 14Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul transporturilor,Ludovic OrbanBucureşti, 19 octombrie 2007.Nr. 1.057.
 + 
Anexa 1MINIMUM DE DATEpe care autorităţile RIS trebuie să le furnizeze utilizatorilor RISAstfel cum este prevăzut în art. 4 alin. (3) lit. a) din ordin, autorităţile RIS trebuie să furnizeze utilizatorilor RIS, în special, următoarele date:a) axa şenalului navigabil, cu indicarea kilometrului;b) restricţii pentru nave şi convoaie privitoare la lungime, lăţime, pescaj şi pescaj aerian;c) timpii de operare ai structurilor restrictive, în special ai ecluzelor şi podurilor;d) amplasarea porturilor şi a locurilor de transbordare;e) poziţia de referinţă pentru măsurătorile nivelului apei relevant pentru navigaţie.
 + 
Anexa 2CERINŢE MINIME PRIVIND RIS1. Liniile directoare RISLiniile directoare RIS prevăzute în Regulamentul 414/2007/CE privind liniile directoare tehnice pentru planificarea, punerea în aplicare şi utilizarea operaţională a serviciilor de informaţii pe căile navigabile interioare (RIS) au la bază următoarele principii:a) indicarea cerinţelor tehnice privind planificarea, implementarea şi utilizarea operaţională a serviciilor şi sistemelor conexe;b) structura şi organizarea RIS; şic) recomandările pentru nave în vederea participării la RIS, pentru servicii individuale şi pentru dezvoltarea etapizată a RIS.2. ECDIS pe căile navigabile interioareSpecificaţiile tehnice, stabilite conform art. 5 din ordin, pentru sistemul de informaţii şi afişare a hărţilor electronice (ECDIS pe căile navigabile interioare) trebuie să respecte următoarele principii:a) compatibilitatea cu ECDIS maritim pentru a facilita traficul navelor pe căile navigabile interioare în zonele de trafic mixt ale estuarelor şi traficul maritim-fluvial;b) cerinţele minime stabilite privind echipamentul ECDIS pe căile navigabile interioare, precum şi conţinutul minim al hărţilor electronice de navigaţie în legătură cu siguranţa navigaţiei, în special:1. un nivel înalt de siguranţă şi disponibilitate a echipamentului ECDIS pe căile navigabile interioare;2. robusteţea echipamentului ECDIS pe căile navigabile interioare pentru a rezista la condiţiile de mediu tipice predominante la bordul unei nave fără nicio degradare a calităţii sau a siguranţei;3. includerea în hărţile electronice de navigaţie a tuturor reperelor definite geografic (de exemplu, limitele şenalului navigabil, construcţiile de pe linia uscatului, balizele) care sunt necesare pentru siguranţa navigaţiei;4. monitorizarea hărţii electronice cu imagine radar extinsă, atunci când este folosită pentru conducerea navei;c) integrarea informaţiilor despre adâncimea şenalului navigabil în harta electronică de navigaţie şi afişarea unui nivel al apei predeterminat sau predefinit;d) integrarea unor informaţii suplimentare (de exemplu, a celor care provin de la alte surse decât de la autorităţile competente) în harta electronică de navigaţie şi afişarea în ECDIS pe căile navigabile interioare fără a se afecta informaţiile care sunt necesare pentru navigaţia în siguranţă;e) disponibilitatea hărţilor electronice de navigaţie pentru utilizatorii RIS;f) disponibilitatea datelor necesare întocmirii hărţilor electronice de navigaţie pentru toţi realizatorii de aplicaţii, dacă este cazul contra unei taxe rezonabile legate de cost.3. Raportări electronice transmise de naveRaportările electronice transmise de nave în cazul navigaţiei pe căile navigabile interioare, conform art. 5 din ordin, trebuie să respecte următoarele principii:a) să includă facilitarea schimbului electronic de date dintre autorităţile competente ale statelor membre, dintre participanţii la navigaţia pe căile navigabile interioare şi maritimă, precum şi la transportul multimodal, în care este implicată navigaţia interioară;b) folosirea mesajelor standardizate de notificare navă-autoritate, autoritate-navă şi autoritate-autoritate pentru compatibilitatea cu navigaţia maritimă;c) folosirea listelor şi clasificărilor de coduri acceptate internaţional, eventual completate pentru nevoile navigaţiei pe căile navigabile interioare;d) folosirea unui număr unic de identificare a navelor europene.4. Avize către navigatoriAvizele către navigatori în conformitate cu art. 5 din ordin, în special cele referitoare la informaţiile privind şenalul navigabil, traficul şi managementul acestuia, precum şi planificarea voiajului, au la bază următoarele principii:a) o structură standardizată a datelor care foloseşte module de texte predefinite şi codificate într-o mare măsură, pentru a permite traducerea automată în alte limbi a conţinutului şi pentru a facilita includerea avizelor către navigatori în sistemele de planificare a voiajelor;b) compatibilitatea structurii standardizate de date cu structura de date ECDIS pe căile navigabile interioare pentru a facilita includerea avizelor către navigatori în ECDIS pe căile navigabile interioare.5. Sistemele de urmărire şi monitorizare a naveiSpecificaţiile tehnice pentru sistemele de urmărire şi monitorizare a navei, în conformitate cu art. 5 din ordin, au la bază următoarele principii:a) precizarea cerinţelor privind sistemele şi mesajele standard, precum şi procedurile care să permită furnizarea lor în mod automat;b) diferenţa dintre sistemele corespunzătoare cerinţelor privind informaţiile tactice referitoare la trafic şi sistemele corespunzătoare cerinţelor privind informaţiile strategice referitoare la trafic atât cu privire la precizia poziţionării, cât şi la rata de actualizare cerută;c) descrierea sistemelor tehnice corespunzătoare de urmărire şi monitorizare a navei, cum ar fi AIS pe căile navigabile interioare (sistemul de identificare automată pe căile navigabile interioare);d) compatibilitatea formatului de date cu sistemul maritim AIS.
 + 
Anexa 3CENTRELE RIS DIN ROMÂNIA ŞI FILIALELE RISI. Centre RIS aflate în subordinea Autorităţii Navale Române:A. Centrul RIS Drobeta-Turnu Severin, cu următoarele filiale RIS:1. Moldova Veche2. Orşova3. Gruia4. Calafat5. BechetB. Centrul RIS Giurgiu, cu următoarele filiale RIS:1. Corabia2. Turnu Măgurele3. Zimnicea4. OlteniţaC. Centrul RIS Galaţi, cu următoarele filiale RIS:1. Călăraşi2. Feteşti3. Cernavodă4. Hârşova5. Brăila6. Măcin7. Agigea – port ConstanţaD. Centrul RIS Tulcea, cu următoarele filiale RIS:1. Isaccea2. Mahmudia3. SulinaII. Centre RIS aflate în subordinea Companiei Naţionale "Administraţia Canalelor Navigabile" – S.A. Constanţa:1. Ecluza Agigea2. Basarabi3. Medgidia4. Ovidiu5. Ecluza Cernavodă._________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x