privind Metodologia de organizare şi desfăşurare a probei anticipate susţinute de elevii claselor a XI-a din secţiile bilingve francofone care participă la Proiectul-pilot "De la învăţământul bilingv către filierele francofone"
În baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,ale Acordului asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul Republicii Franceze şi Guvernul României, semnat la Bucureşti în data de 28 septembrie 2006,în conformitate cu Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 634 din 22 martie 2007 privind Organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului român – filiera bilingv francofonă,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin. +
Articolul 1(1) Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a probei anticipate susţinute de elevii claselor a XI-a din secţiile bilingve francofone care participă la Proiectul-pilot "De la învăţământul bilingv către filierele francofone". … (2) Metodologia prevazută la alin. (1) este cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. … +
Articolul 2(1) În anul şcolar 2006-2007 elevii din secţiile bilingve francofone pot opta pentru susţinerea probei anticipate menţionate la art. 1. … (2) În anul şcolar 2006-2007 proba anticipată menţionată la art. 1 va fi susţinută în ziua de 25 mai 2007. … (3) Elevii care nu susţin sau nu promovează proba anticipată nu pot participa la probele bacalaureatului specifice claselor bilingve care se susţin în clasa a XII-a şi nu vor beneficia de menţiunea specială "secţie bilingvă francofonă" pe diploma de bacalaureat. … +
Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 4Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în învăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,Cristian Mihai AdomniţeiBucureşti, 15 mai 2007.Nr. 1.016. +
Anexa METODOLOGIAde organizare şi desfăşurare a probei anticipate susţinutede elevii claselor a XI-a din secţiile bilingve francofonecare participă la Proiectul-pilot "De laînvăţământul bilingv către filierele francofone" +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea probei anticipate susţinute de elevii claselor a XI-a din secţiile bilingve francofone din cadrul Proiectului-pilot "De la învăţământul bilingv către filierele francofone", denumită în continuare probă anticipată. +
Articolul 2(1) Acordul asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul Republicii Franceze şi Guvernul României, semnat la Bucureşti în data de 28 septembrie 2006, pune bazele Proiectului-pilot "De la învăţământul bilingv către filierele francofone". … (2) Secţiile bilingve francofone menţionate la art. 1 au, pe parcursul celor 4 ani de liceu, un orar specific de cursuri de limba franceză şi de discipline nonlingvistice (DNL) predate în limba franceză: matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie, economie etc. … (3) Probele specifice examenului de bacalaureat pentru secţiile bilingve francofone sunt: … a) proba anticipată centrată pe modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv – susţinută în clasa a XI-a; … b) două probe de limba franceză (scris şi oral) – susţinute în clasa a XII-a; … c) o probă dintr-o disciplină nonlingvistică, din lista celor menţionate la alin. (2) (oral) – susţinută în clasa a XII-a. … (4) Pentru fiecare probă se acordă un punctaj cuprins între 10 şi 100, nota probei respective obţinându-se prin împărţirea punctajului la 10. … (5) Absolvenţii secţiilor bilingve care promovează examenul de bacalaureat, parcurgând şi obţinând cel puţin 50 de puncte la toate probele specifice prevăzute de Acordul asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul Republicii Franceze şi Guvernul României, obţin diploma de bacalaureat prevăzută de legea română, cu menţiunea specială "secţie bilingvă francofonă", precum şi un atestat de limbă şi civilizaţie franceză. … (6) Diploma de bacalaureat cu menţiunea specială "secţie bilingvă francofonă" este recunoscută pentru înscrierea în universităţile franceze şi în universităţile româneşti. … +
Articolul 3(1) Proba anticipată va fi susţinută în fiecare an, conform datelor fixate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului la sfârşitul lunii mai. Ea va fi organizată simultan în fiecare dintre liceele bilingve care fac parte din proiect. … (2) La proba anticipată participă elevii claselor a XI-a de la secţiile bilingve francofone din cadrul Proiectului-pilot "De la învăţământul bilingv către filierele francofone", care au frecventat modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv în timpul anului. … (3) În cazul în care elevul promovează proba anticipată în clasa a XI-a, acesta are dreptul de a obţine menţiunea "secţie bilingvă francofonă", în urma promovării examenului de bacalaureat cu probe specifice pentru clasele bilingve, menţionate la art. 2 alin. (3). … (4) Elevii care nu susţin sau nu promovează proba anticipată nu pot participa la celelalte probe specifice ale bacalaureatului, care se susţin în clasa a XII-a, stabilite pentru clasele bilingve, şi nu vor beneficia de menţiunea specială "secţie bilingvă francofonă" pe diploma de bacalaureat. … (5) În caz de repetenţie a clasei a XI-a, elevul de la secţia bilingvă francofonă pierde beneficiul notei obţinute în anul precedent. Acesta are obligaţia de a repeta modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv şi de a se prezenta din nou la proba anticipată de la sfârşitul clasei a XI-a. … +
Capitolul IICoordonarea metodologica a probei anticipate +
Articolul 4În inspectoratele şcolare din judeţele-pilot se constituie, la nivelul comisiei judeţene/municipiului Bucureşti de bacalaureat, comisii de evaluare a probei anticipate, numite prin decizia inspectorului şcolar general, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii. +
Articolul 5(1) La nivelul fiecărui liceu se constituie o singură comisie de evaluare. … (2) Comisia de evaluare este compusă din: … – preşedinte (directorul/directorul adjunct al şcolii)– secretar (cadru didactic/secretarul şcolii)– 3-5 profesori examinatori (un profesor de limba franceză din afara unităţii de învăţământ şi 2-4 profesori de discipline nonlingvistice care au participat la proiect).(3) Comisia de evaluare are următoarele atribuţii: … – întocmeşte graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei anticipate şi îl afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acesteia;– pregăteşte documentaţia tehnică, sălile, aparatele, echipamentele şi asigură condiţiile normale de desfăşurare a probei;– organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi notarea candidaţilor;– afişează rezultatele probei;– înaintează inspectoratului şcolar un raport asupra modului de desfăşurare a examenului, care să conţină şi propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării examenului pentru obţinerea atestatului.(4) Organizarea comisiilor de evaluare şi derularea probei anticipate vor fi monitorizate de către inspectorul şcolar de limba franceză din judeţul respectiv. În cazul în care nu există inspector de limba franceză, inspectorul de limbi moderne propune un metodist, în calitate de observator. … (5) Inspectorul de limba franceză/metodistul primeşte propuneri pentru profesorii examinatori şi avizează lista transmisă de unităţile şcolare din judeţ. Membrii comisiei din fiecare liceu-pilot se selectează din listă, prin tragere la sorţi. … (6) Cadrele didactice care fac parte din comisiile de evaluare vor fi retribuite conform ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului privind modul de plată a cadrelor didactice care fac parte din comisiile pentru examenele naţionale, valabil în anul şcolar respectiv. … +
Capitolul IIIDesfăşurarea probei +
Articolul 6(1) În cadrul modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, elevii realizează un proiect la nivelul clasei, bazat pe disciplinele studiate. … (2) Până la data de 1 octombrie a fiecărui an şcolar, profesorii de discipline nonlingvistice care se predau în limba franceză vor afişa la avizierul şcolii titlurile proiectelor propuse pentru proba anticipată din anul şcolar respectiv. … (3) Până la data de 1 noiembrie a fiecărui an şcolar, elevii vor alege tema proiectului la nivel de clasă şi o vor comunică secretariatului şcolii. … (4) În cadrul probei anticipate, elevii prezintă în faţa comisiei de evaluare un carnet de bord realizat în mod individual, pe durata modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, însoţit de o sinteză de maximum două pagini. … (5) Carnetul de bord, redactat în limba franceză, va conţine enumerarea orelor de curs la care elevul a asistat pe parcursul derulării proiectului, în cadrul fiecărei discipline nonlingvistice, precum şi enumerarea activităţilor personale pe care le-a desfăşurat în afara orelor de curs. … (6) Sinteza se elaborează în limba franceză şi va cuprinde referiri la derularea proiectului şi la contribuţia personală a elevului în cadrul echipei. Sinteza va fi axată pe expunerea conţinutului modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, plecând de la cunoştinţele dobândite de-a lungul anului în cadrul orelor de DNL şi terminând cu referiri la contribuţia personală adusă la realizarea produsului final colectiv. Prezentarea sintezei se va realiza sub forma unei discuţii libere, în limba franceză, cu membrii comisiei de evaluare. … (7) Durata probei nu va depăşi 10 minute pentru fiecare elev. … +
Capitolul IVEvaluarea şi notarea +
Articolul 7(1) Modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv este evaluat la sfârşitul clasei a XI-a, acordându-se maximum 100 de puncte, din care maximum 30 de puncte pentru activitatea desfăşurată în timpul anului şi maximum 70 de puncte pentru examenul final susţinut prin proba anticipată. … (2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj, care este multiplu de 10. … (3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare. … (4) Nota probei anticipate se obţine prin împărţirea la 10 a punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului. … (5) Notele probei anticipate intră în calculul mediei de bacalaureat. … (6) Notele probei anticipate susţinute în clasa a XI-a se consemnează într-un proces-verbal, elaborat în două exemplare, care se pastrează la secretariatul liceului până la sfârşitul clasei a XII-a. Un exemplar se arhivează, iar al doilea exemplar este transmis comisiei de bacalaureat, care va consemna notele în catalogul de examen. … (7) Procesul-verbal transmis comisiei de bacalaureat se arhivează împreună cu celelalte documente ale examenului de bacalaureat. … +
Capitolul VRăspunderea disciplinară +
Articolul 8(1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a probei anticipate este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate. … (2) Încălcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din învăţământ implicat în desfăşurarea probei anticipate răspund disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei metodologii. … +
Articolul 9În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei anticipate, preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu are rude sau afini până la gradul al patrulea printre candidaţii care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale. +
Articolul 10(1) Cadrele didactice care, în perioada susţinerii probei anticipate, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a probei anticipate sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului didactic. … (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. … +
Capitolul VIDispoziţii finale +
Articolul 11Nu se admit contestaţii la proba anticipată.–-