OJ:L_202500706: Recomandarea nr. 1/2024 a Comitetului specializat privind energia constituit prin articolul 8 alineatul (1) litera (l) din Acordul comercial și de cooperare dintre Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, pe de altă parte, din 19 decembrie 2024 adresată fiecărei părți în ceea ce privește pregătirea unor proceduri tehnice pentru utilizarea eficientă a liniilor de interconexiune de energie electrică [2025/706]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 10/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 19/12/2024Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/706 |
10.4.2025 |
RECOMANDAREA nr. 1/2024 A COMITETULUI SPECIALIZAT PRIVIND ENERGIA CONSTITUIT PRIN ARTICOLUL 8 ALINEATUL (1) LITERA (L) DIN ACORDUL COMERCIAL ȘI DE COOPERARE DINTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ȘI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ȘI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ȘI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE,
din 19 decembrie 2024
adresată fiecărei părți în ceea ce privește pregătirea unor proceduri tehnice pentru utilizarea eficientă a liniilor de interconexiune de energie electrică [2025/706]
COMITETUL SPECIALIZAT PRIVIND ENERGIA,
având în vedere Acordul comercial și de cooperare dintre Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, pe de altă parte (1) (denumit în continuare „Acordul comercial și de cooperare”), în special articolul 311 alineatele (1) și (2), articolul 312 alineatele (1) și (2), articolul 317 alineatele (1), (2) și (3) și anexa 29,
întrucât:
(1) |
Potrivit articolului 8 alineatul (4) litera (a) din Acordul comercial și de cooperare, Comitetul specializat privind energia (denumit în continuare „Comitetul specializat”) are competența de a monitoriza și revizui punerea în aplicare și de a asigura buna funcționare a Acordului comercial și de cooperare în domeniul său de competență. În temeiul articolului 8 alineatul (4) litera (c), acesta are competența de a adopta decizii și recomandări cu privire la toate aspectele pentru care Acordul comercial și de cooperare prevede acest lucru sau pentru care Consiliul de parteneriat și-a delegat competențele Comitetului specializat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (f). În temeiul articolului 329 alineatul (3) din Acordul comercial și de cooperare, acesta face recomandări, după caz, pentru a asigura punerea efectivă în aplicare a capitolelor din titlul VIII pentru care este responsabil. |
(2) |
În temeiul articolului 312 alineatul (1) din Acordul comercial și de cooperare, Comitetul specializat ia, cu prioritate, măsurile necesare în conformitate cu articolul 317 pentru a se asigura că operatorii de transport și de sistem (OTS) elaborează prevederi prin care să stabilească procedurile tehnice în conformitate cu anexa 29, conform unui anumit calendar. |
(3) |
La 7 februarie 2023, Comitetul specializat a adoptat Recomandarea nr. 1/2023 (2), care prevede ca fiecare parte să solicite OTS respective să furnizeze informațiile suplimentare prevăzute în anexa II la recomandarea menționată în termen de cinci luni de la data solicitării formulate de fiecare parte. |
(4) |
OTS din Uniunea Europeană (UE) și din Regatul Unit au furnizat părților informații suplimentare ca răspuns la solicitările lor respective. În iulie 2023, autoritățile de reglementare din UE și, respectiv, din Regatul Unit au furnizat părților avize cu privire la informațiile suplimentare în cauză. Comitetul specializat a salutat aceste contribuții importante la punerea în aplicare a titlului VIII din Acordul comercial și de cooperare în cadrul reuniunii Comitetului specializat la 9 noiembrie 2023. |
(5) |
Atât OTS din UE, cât și cei din Regatul Unit și autoritățile de reglementare au identificat riscuri semnificative de manipulare a pieței asociate cu abordarea bazată pe registrul preliminar al ofertelor în ceea ce privește aplicarea acordurilor de tranzacționare a energiei electrice pentru ziua următoare, pe baza conceptului de „cuplaj slab multiregional bazat pe volum” (multi-region loose volume coupling – „MRLVC”). |
(6) |
Atât OTS din UE, cât și cei din Regatul Unit, precum și autoritățile de reglementare au identificat faptul că beneficiile potențiale ale abordării bazate pe registrul comun al ofertelor pentru MRLVC vor depinde de soluționarea unei serii de provocări fundamentale în materie de concepție. Înainte de a se putea lua orice decizie privind punerea în aplicare, sunt necesare eforturi specifice suplimentare pentru elaborarea unei concepții solide pentru MRLVC, urmând o abordare bazată pe registrul comun al ofertelor. Respectiva concepție va trebui, printre alte cerințe, să garanteze funcționarea sigură și eficientă a piețelor angro de energie electrică din UE și din Regatul Unit și să asigure un compromis între eficiența MRLVC și funcționarea sigură și eficientă a piețelor angro de energie electrică din UE și din Regatul Unit. Consultarea aprofundată, evaluarea și testarea mecanismului vor fi, de asemenea, necesare înainte de orice decizie privind punerea în aplicare. În plus, Comitetul specializat a remarcat că dezvoltarea concepției trebuie să fie în concordanță cu procesul prevăzut la articolul 312 alineatul (1), articolul 312 alineatul (2) și articolul 317 din Acordul comercial și de cooperare și cu cerințele prevăzute în anexa 29. |
(7) |
Atât analiza costuri-beneficii din 2021 (denumită în continuare „ACB din 2021”), cât și informațiile suplimentare din 2023 elaborate de OTS din UE și din Regatul Unit au constatat că eficiența MRLVC va depinde într-o măsură semnificativă de acuratețea metodologiei de previziune privind poziția netă din zona de ofertare învecinată. Înainte de a se putea lua o decizie privind punerea în aplicare, sunt necesare eforturi specifice suplimentare pentru elaborarea și confirmarea validității conceptului respectivei metodologii de previziune. Comitetul specializat a luat act de faptul că OTS din UE și din Regatul Unit au propus în raportul lor o abordare etapizată a dezvoltării metodologiei de previziune, începând cu o fază inițială de concepție și validare a prototipului. |
(8) |
Atât UE, cât și Regatul Unit au obiective ambițioase de a valorifica potențialul energiei din surse regenerabile offshore în Marea Nordului pentru a îmbunătăți accesul la energie la prețuri accesibile și pentru a-și promova tranziția către neutralitatea climatică. În temeiul articolului 321 din Acordul comercial și de cooperare, părțile cooperează în ceea ce privește dezvoltarea energiei din surse regenerabile offshore prin schimbul de bune practici și, după caz, prin facilitarea dezvoltării de proiecte specifice. În raportul lor, OTS din UE și din Regatul Unit au identificat că dezvoltarea viitoare a proiectelor hibride offshore va necesita acorduri de tranzacționare a energiei electrice care să sprijine stabilirea prețurilor și utilizarea capacității în mod eficient. Comitetul specializat a recunoscut că trebuie să se acorde mai multă atenție asigurării faptului că acordurile de tranzacționare a energiei electrice dintre UE și Regatul Unit sprijină ambițiile acestora în ceea ce privește dezvoltarea rapidă a proiectelor privind energia din surse regenerabile în Marea Nordului. |
(9) |
ACB din 2021 a identificat un preț de închidere unic în Regatul Unit în intervalul de timp pentru ziua următoare ca premisă pentru toate opțiunile de concepție a MRLVC avute în vedere. Regatul Unit și-a publicat răspunsul la consultarea privind recuplarea licitațiilor din Regatul Unit relevante pentru comerțul transfrontalier cu UE în intervalul de timp pentru ziua următoare în august 2023. Analiza Regatului Unit a arătat că majoritatea respondenților au sprijinit propunerile prezentate în cadrul consultării. Între timp, Regatul Unit a colaborat cu Comitetul specializat și a prezentat rezultatele consultării. |
(10) |
Având în vedere progresele înregistrate până în prezent de OTS și informațiile suplimentare furnizate ca răspuns la anexa II la Recomandarea nr. 1/2023, Comitetul specializat ar trebui să se adreseze părților pentru a se asigura că OTS încep următoarea etapă de lucru. Respectiva activitate ar trebui să se concentreze pe abordarea problemelor fundamentale de concepție care au fost evidențiate anterior, pentru a îndeplini obligațiile Comitetului specializat în temeiul articolului 312 alineatul (1) din Acordul comercial și de cooperare. |
(11) |
Comitetul specializat a remarcat că părțile se așteaptă la o abordare etapizată a elaborării procedurilor tehnice pentru MRLVC, începând cu o fază inițială de validare conceptuală. Având în vedere constatările din raportul OTS prezentat în iulie 2023, este necesară o analiză suplimentară care ar trebui să fie inclusă în faza de validare conceptuală. Faza inițială de validare conceptuală ar trebui să caracterizeze și să sprijine elaborarea unui set unic de proiecte de proceduri tehnice pentru MRLVC, în conformitate cu articolul 312 alineatul (1) și cu articolul 317 alineatul (2) din Acordul comercial și de cooperare. |
(12) |
Orice decizie a Comitetului specializat privind punerea în aplicare a procedurilor tehnice pentru o soluție MRLVC pe baza unei abordări de tip „registru comun al ofertelor”, în temeiul articolului 317 alineatul (4) din Acordul comercial și de cooperare, ar trebui să fie sprijinită de o consultare a părților interesate, de perioade solide de testare și de o analiză costuri-beneficii actualizată, |
ADOPTĂ PREZENTA RECOMANDARE:
Articolul 1
Comitetul specializat recunoaște că abordarea bazată pe registrul preliminar al ofertelor nu este o opțiune viabilă pentru dezvoltarea în continuare a conceptului de „cuplaj slab multiregional bazat pe volum” (multi-region loose volume coupling – MRLVC) și recomandă ca părțile să nu îi dea curs.
Articolul 2
Comitetul specializat recomandă ca fiecare parte să solicite respectivelor OTS de energie electrică și, pentru Uniune, Rețelei europene a operatorilor de transport și de sistem pentru energie electrică (ENTSO-E) care facilitează activitatea OTS din UE, să înceapă în comun o fază inițială de validare conceptuală înainte de elaborarea setului unic de proiecte inițiale de proceduri tehnice pentru MRLVC în conformitate cu anexa 29 la Acordul comercial și de cooperare, împreună cu o analiză justificativă, care să cuprindă:
(a) |
un calendar operațional optim care să combine operațiunile MRLVC, cuplarea unică a piețelor UE pentru ziua următoare și acordurile privind piața angro de energie electrică din Regatul Unit în cadrul unei abordări bazate pe registrul comun al ofertelor, inclusiv mecanismele optime de validare și de rezervă. Calendarul operațional optim ar trebui să promoveze utilizarea solidă și eficientă a liniilor de interconexiune, reducând în același timp la minimum riscurile pentru funcționarea în condiții de siguranță a piețelor angro de energie electrică din UE și din Regatul Unit și ținând seama de posibilele evoluții ale pieței până în 2030-2035. Trebuie să fie evaluate și cuantificate, în măsura posibilului, riscurile operaționale legate de acest calendar atât pentru cuplarea unică a piețelor UE pentru ziua următoare, cât și pe piața angro de energie electrică din Regatul Unit. O serie de opțiuni pentru calendarele operaționale ar trebui să fie incluse în analiza justificativă pentru a sprijini identificarea și evaluarea validității unui calendar optim; |
(b) |
un proiect de caiet de sarcini pentru un prototip pentru o metodologie de previziune privind poziția netă din zona de ofertare învecinată care ar trebui:
|
Articolul 3
(1) Comitetul specializat recomandă ca părțile să solicite respectivelor OTS de energie electrică și, pentru Uniune, ENTSO-E, care facilitează activitatea OTS din UE, să elaboreze un raport comun pentru Comitetul specializat care să investigheze orice barieră în calea realizării proiectelor offshore comune și hibride care ar putea rezulta din acordurile de tranzacționare existente sau din MRLVC, precum și orice modificare specifică necesară a acordurilor de tranzacționare existente sau a cerințelor specifice de concepție a MRLVC necesare pentru a asigura o tranzacționare eficientă a energiei electrice care să sprijine realizarea de proiecte offshore comune și hibride.
(2) Raportul comun al OTS ar trebui:
(a) |
să analizeze atât impactul acordurilor de tranzacționare existente cât și al unei soluții MRLVC asupra proiectelor comune și hibride, pe termen mediu (orizontul 2030-2035), axându-se mai ales pe:
|
(b) |
să ia în considerare:
|
Articolul 4
Dezvoltarea lucrărilor recomandate la articolele 2 și 3 trebuie să implice supravegherea și contribuția periodică a părților. Acest proces ar putea presupune, de asemenea, ca OTS să colaboreze cu părți interesate la scară mai largă, printre care se pot număra autorități de reglementare, operatorii pieței de energie electrică desemnați/burse de energie și mediul academic.
Articolul 5
Comitetul specializat recomandă părților să își coordoneze comunicarea cu OTS de energie electrică respective și, pentru Uniune, ENTSO-E care facilitează activitatea OTS din UE în ceea ce privește articolele 2 și 3 și să le solicite să finalizeze activitățile enumerate la articolele respective în termen de 11 luni de la adoptarea prezentei recomandări.
Articolul 6
Comitetul specializat recomandă ca părțile să solicite respectivelor OTS de energie electrică și, pentru Uniune, ENTSO-E care facilitează activitatea OTS din UE, să ceară un aviz informal din partea autorităților naționale de reglementare în domeniul energiei din Regatul Unit și a ACER cu privire la activitățile lor finalizate în ceea ce privește articolele 2 și 3, care să fie disponibile în termen de o lună de la transmiterea raportului comun al OTS.
Adoptată la Bruxelles și la Londra, 19 decembrie 2024.
Pentru Comitetul specializat privind energia
Copreședinții
Y. GARCÍA MEZQUITA
M. SKRINAR
(1)
JO L 149, 30.4.2021, p. 10, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
(2) Recomandarea nr. 1/2023 a Comitetului specializat privind energia constituit prin articolul 8 alineatul (1) litera (l) din Acordul comercial și de cooperare dintre Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, pe de altă parte, din 7 februarie 2023 adresată fiecărei părți cu privire la solicitările sale adresate operatorilor de transport și de sistem de energie electrică în vederea pregătirii procedurilor tehnice pentru utilizarea eficientă a liniilor de interconexiune de energie electrică (JO L 61, 27.2.2023, p. 71).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2025/706/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)