OJ:L_202500702: Decizia (UE) 2025/702 a Consiliului din 17 martie 2025 de autorizare a Comisiei Europene să participe, în numele Uniunii, la negocierile pentru un instrument internațional de instituire a unei comisii internaționale de despăgubire pentru Ucraina
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 08/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 17/03/2025Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/702 |
8.4.2025 |
DECIZIA (UE) 2025/702 A CONSILIULUI
din 17 martie 2025
de autorizare a Comisiei Europene să participe, în numele Uniunii, la negocierile pentru un instrument internațional de instituire a unei comisii internaționale de despăgubire pentru Ucraina
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 212 coroborat cu articolul 218 alineatele (3) și (4),
având în vedere recomandarea Comisiei Europene,
întrucât:
(1) |
Având în vedere războiul de agresiune neprovocat și nejustificat purtat de Federația Rusă împotriva Ucrainei, la 14 noiembrie 2022, Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite (ONU) a adoptat Rezoluția ES-11/5 intitulată „Promovarea căilor de atac și a reparațiilor pentru agresiunea împotriva Ucrainei”. |
(2) |
Pe lângă faptul că a reamintit obligațiile tuturor statelor în temeiul articolului 2 din Carta ONU, inclusiv obligația de a se abține, în relațiile lor internaționale, de la a recurge la amenințare sau la utilizarea forței împotriva integrității teritoriale sau a independenței politice a oricărui stat, Adunarea Generală a ONU și-a exprimat profunda îngrijorare cu privire la pierderea de vieți omenești, strămutarea civililor, distrugerea infrastructurii și a resurselor naturale, pierderea de bunuri publice și private și dezastrul economic cauzat de agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei. |
(3) |
Adunarea Generală a ONU a recunoscut că Federația Rusă trebuie să fie trasă la răspundere pentru orice încălcare a dreptului internațional comisă în Ucraina sau împotriva Ucrainei. În plus, aceasta a subliniat că Federația Rusă trebuie să suporte consecințele juridice ale tuturor faptelor sale ilicite la nivel internațional, inclusiv repararea prejudiciilor, ceea ce include orice daune, cauzate de astfel de fapte. |
(4) |
Adunarea Generală a ONU a recunoscut necesitatea instituirii, în cooperare cu Ucraina, a unui mecanism internațional de reparare a daunelor, a pierderilor și a prejudiciilor cauzate de faptele ilicite la nivel internațional comise de Federația Rusă în Ucraina sau împotriva Ucrainei. În acest scop, a recomandat crearea unui Registru internațional al daunelor care, pe de o parte, să servească pentru inventarierea, pe bază de documente, a probelor și a informațiilor din cererile privind daunele, pierderile și prejudiciile cauzate tuturor persoanelor fizice și juridice în cauză, precum și statului Ucraina, de faptele ilicite la nivel internațional comise de Federația Rusă în Ucraina sau împotriva Ucrainei, și, pe de altă parte, să promoveze și să coordoneze strângerea de probe. |
(5) |
La 12 mai 2023, Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a adoptat Rezoluția CM/Res(2023)3 de instituire a Acordului parțial extins privind Registrul daunelor cauzate de agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei (denumit în continuare „registrul”). |
(6) |
Pentru a impulsiona eforturile de tragere la răspundere în vederea instituirii unui mecanism internațional de reparare a daunelor, a pierderilor sau a prejudiciilor cauzate de faptele ilicite la nivel internațional comise de Federația Rusă în Ucraina sau împotriva Ucrainei, statele care sunt participante sau membre asociate în cadrul Acordului parțial extins privind registrul au adoptat o abordare etapizată, alegând mai întâi să instituie registrul. Acest pas trebuia să fie urmat de celelalte elemente ale mecanismului de despăgubire, și anume o comisie de despăgubire și un fond de despăgubire. Această abordare a fost reflectată în Statutul registrului, în care se precizează că registrul, inclusiv platforma sa digitală cu toate datele privind cererile și probele înregistrate în aceasta, este menit să constituie prima componentă a unui viitor mecanism de despăgubire internațional care să fie instituit printr-un instrument internațional separat în cooperare cu Ucraina și cu organizațiile și organismele internaționale relevante. |
(7) |
După ce a aderat la registru în calitate de membru asociat fondator la 11 mai 2023, printr-o notificare adresată Secretarului General al Consiliului Europei, Uniunea și-a modificat statutul, devenind participant la registru la 22 iulie 2024. |
(8) |
La 29 februarie 2024, Parlamentul European și Consiliul au adoptat Regulamentul (UE) 2024/792 (1) de instituire a Mecanismului pentru Ucraina, prin care s-au prevăzut, printre altele, temeiul juridic pentru finanțarea acordată inițiativelor și organismelor implicate în sprijinirea și aplicarea justiției internaționale în Ucraina, cum ar fi contribuția financiară a Uniunii la registru. |
(9) |
În 2024, cabinetul președintelui Ucrainei, Ministerul Afacerilor Externe al Ucrainei, Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Țărilor de Jos și registrul au invitat statele care au sprijinit adoptarea Rezoluției A/RES/ES-11/5 a Adunării Generale a ONU la reuniunile pregătitoare privind un instrument internațional de instituire a unei comisii internaționale de despăgubire pentru Ucraina. Se preconizează că prima rundă oficială de negocieri va avea loc în martie 2025. |
(10) |
Secretariatul registrului a pregătit un proiect preliminar de instrument internațional de instituire a unei comisii internaționale de despăgubire pentru Ucraina. Proiectul preliminar include dispoziții privind mandatul, funcția, statutul juridic, sediul, aderarea și participarea la comisia internațională de despăgubire, structura organizatorică, finanțarea și bugetul acesteia, precum și privind procedura de examinare a cererilor, aderarea Federației Ruse și transferul activității registrului. |
(11) |
Având în vedere interesul Uniunii de a-și reafirma angajamentul ferm de a se asigura că Federația Rusă suportă consecințele juridice ale faptelor sale ilicite la nivel internațional comise în Ucraina sau împotriva Ucrainei, inclusiv obligația de a repara orice daune, pierderi sau prejudicii cauzate de faptele respective, este oportun ca Uniunea să participe la negocierile pentru un instrument internațional de instituire a unei comisii internaționale de despăgubire pentru Ucraina. Acest lucru nu aduce atingere competenței statelor membre de a negocia și de a încheia un astfel de instrument internațional, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
(1) Comisia este autorizată să participe, în numele Uniunii, la negocierile pentru un instrument internațional de instituire a unei comisii internaționale de despăgubire pentru Ucraina.
(2) Negocierile se desfășoară pe baza directivelor de negociere ale Consiliului prevăzute în addendumul la prezenta decizie.
Articolul 2
Comisia este desemnată negociator al Uniunii.
Articolul 3
Negocierile se desfășoară în consultare cu Grupul de lucru al Consiliului pentru Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) și Consiliul Europei (COSCE).
Comisia raportează cu regularitate către COSCE cu privire la măsurile luate în temeiul prezentei decizii și îl consultă cu regularitate.
Articolul 4
Prezenta decizie se adresează Comisiei.
Adoptată la Bruxelles, 17 martie 2025.
Pentru Consiliu
Președintele
K. KALLAS
(1) Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
ANEXA 1
Directive de negociere a instrumentului internațional de instituire a Comisiei internaționale de despăgubire pentru Ucraina
În cursul negocierilor, Comisia ar trebui să urmărească îndeplinirea obiectivelor prezentate în detaliu mai jos:
1. |
Obiectivul instrumentului internațional de instituire a Comisiei internaționale de despăgubire pentru Ucraina este de a crea temeiul juridic în cadrul dreptului internațional pentru ca un organism administrativ să examineze și să evalueze cererile eligibile, precum și să adopte hotărâri cu privire la acestea și să stabilească cuantumul despăgubirilor datorate în fiecare caz pentru daunele, pierderile sau prejudiciile cauzate pe teritoriul Ucrainei, în interiorul frontierelor sale recunoscute la nivel internațional, care cuprind și marea sa teritorială, precum și în zona sa economică exclusivă și pe platforma sa continentală, tuturor persoanelor fizice și juridice în cauză, precum și statului Ucraina, inclusiv autorităților sale regionale și locale și entităților deținute sau controlate de stat, de către Federația Rusă, prin faptele internațional ilicite comise în Ucraina sau împotriva Ucrainei, inclusiv prin agresiunea sa care constituie o încălcare a Cartei Organizației Națiunilor Unite, precum și prin orice încălcare a dreptului internațional umanitar și a dreptului internațional al drepturilor omului. |
2. |
Instrumentul internațional definește în mod clar domeniul de aplicare teritorial și temporal al Comisiei de despăgubire. |
3. |
Instrumentul internațional trebuie să prevadă statutul juridic și personalitatea juridică ale Comisiei de despăgubire, astfel cum este necesar pentru exercitarea funcțiilor sale și pentru îndeplinirea mandatului său. |
4. |
Instrumentul internațional trebuie să precizeze în mod clar și precis statutul de aderare al statelor și organizațiilor de integrare regională, precum și modalitățile de participare a acestora la instrument. |
5. |
Instrumentul internațional trebuie să prezinte în mod clar structura organizatorică a Comisiei de despăgubire, în special în ceea ce privește structura de guvernanță și modalitățile de participare a statelor și a organizațiilor de integrare regională. |
6. |
Instrumentul internațional trebuie să precizeze că, în conformitate cu dreptul internațional, Federația Rusă suportă costurile activității Comisiei de despăgubire. Acesta trebuie să precizeze, de asemenea, că, până la momentul în care Federația Rusă se va achita de obligația respectivă, Comisia de despăgubire va fi finanțată din contribuțiile anuale stabilite ale membrilor săi și din contribuții voluntare, iar contribuțiile membrilor vor putea fi recuperate de la Federația Rusă. |
7. |
Instrumentul internațional trebuie să stabilească în mod clar modalitățile de determinare a contribuției financiare anuale din partea membrilor, precum și normele și procedurile financiare care reglementează Comisia de despăgubire. |
8. |
Instrumentul internațional trebuie să includă modalitățile necesare unui transfer precis și fără probleme al activității Registrului daunelor și trebuie să detalieze posibila continuare a acestui registru în cadrul Comisiei de despăgubire. |
9. |
Instrumentul internațional prevede că Uniunea Europeană are un drept de vot egal cu cel al celorlalte părți; și că își exercită dreptul de vot fără a aduce atingere drepturilor de vot ale statelor sale membre care sunt membre ale Comisiei de despăgubire și indiferent de acestea. |
10. |
Procedura de negociere este următoarea:
|
ANEXA 2
FIȘĂ FINANCIARĂ LEGISLATIVĂ ȘI DIGITALĂ
1. |
CADRUL PROPUNERII/INIȚIATIVEI | 6 |
1.1. |
Titlul propunerii/inițiativei | 6 |
1.2. |
Domeniul (domeniile) de politică vizat(e) | 6 |
1.3. |
Obiectiv(e) | 6 |
1.3.1. |
Obiectiv(e) general(e) | 6 |
1.3.2. |
Obiectiv(e) specific(e) | 6 |
1.3.3. |
Rezultatul (rezultatele) și impactul preconizate | 6 |
1.3.4. |
Indicatori de performanță | 6 |
1.4. |
Obiectul propunerii/inițiativei: | 6 |
1.5. |
Motivele propunerii/inițiativei | 7 |
1.5.1. |
Cerința (cerințele) care trebuie îndeplinită (îndeplinite) pe termen scurt sau lung, inclusiv un calendar detaliat pentru punerea în aplicare a inițiativei | 7 |
1.5.2. |
Valoarea adăugată a intervenției UE (aceasta poate rezulta din diferiți factori, de exemplu mai buna coordonare, securitatea juridică, o mai mare eficacitate sau complementaritate). În sensul prezentei secțiuni, „valoarea adăugată a intervenției UE” este valoarea ce rezultă din acțiunea UE care depășește valoarea ce ar fi fost obținută dacă ar fi acționat doar statele membre | 7 |
1.5.3. |
Învățăminte desprinse din experiențele anterioare similare | 7 |
1.5.4. |
Compatibilitatea cu cadrul financiar multianual și posibilele sinergii cu alte instrumente corespunzătoare | 8 |
1.5.5. |
Evaluarea diferitelor opțiuni de finanțare disponibile, inclusiv a posibilităților de realocare a creditelor | 8 |
1.6. |
Durata propunerii/inițiativei și a impactului său financiar | 8 |
1.7. |
Metoda (metodele) de execuție a bugetului planificată (planificate) | 8 |
2. |
MĂSURI DE GESTIUNE | 9 |
2.1. |
Norme în materie de monitorizare și raportare | 9 |
2.2. |
Sistemul (sistemele) de gestiune și de control | 9 |
2.2.1. |
Justificarea metodei (metodelor) de execuție bugetară, a mecanismului (mecanismelor) de punere în aplicare a finanțării, a modalităților de plată și a strategiei de control propuse | 9 |
2.2.2. |
Informații privind riscurile identificate și sistemul (sistemele) de control intern instituit(e) pentru atenuarea lor | 9 |
2.2.3. |
Estimarea și justificarea raportului cost-eficacitate al controalelor (raportul dintre costurile controalelor și valoarea fondurilor aferente gestionate) și evaluarea nivelurilor preconizate ale riscurilor de eroare (la plată și la închidere) | 9 |
2.3. |
Măsuri de prevenire a fraudelor și a neregulilor | 10 |
3. |
IMPACTUL FINANCIAR ESTIMAT AL PROPUNERII/INIȚIATIVEI | 10 |
3.1. |
Rubrica (rubricile) din cadrul financiar multianual și linia (liniile) bugetară (bugetare) de cheltuieli afectată (afectate) | 10 |
3.2. |
Impactul financiar estimat al propunerii asupra creditelor | 10 |
3.2.1. |
Sinteza impactului estimat asupra creditelor operaționale | 10 |
3.2.1.1. |
Credite din bugetul votat | 11 |
3.2.2. |
Realizările preconizate finanțate din credite operaționale | 12 |
3.2.3. |
Sinteza impactului estimat asupra creditelor administrative | 13 |
3.2.3.1. |
Credite din bugetul votat | 13 |
3.2.4. |
Necesarul de resurse umane estimat | 13 |
3.2.4.1. |
Finanțare din bugetul votat | 13 |
3.2.5. |
Prezentare generală a impactului estimat asupra investițiilor legate de tehnologia digitală | 14 |
3.2.6. |
Compatibilitatea cu cadrul financiar multianual actual | 15 |
3.2.7. |
Contribuțiile terților | 15 |
3.3. |
Impactul estimat asupra veniturilor | 15 |
4. |
DIMENSIUNILE DIGITALE | 15 |
4.1. |
Cerințe cu relevanță digitală | 15 |
4.2. |
Date | 16 |
4.3. |
Soluții digitale | 16 |
4.4. |
Evaluarea interoperabilității | 16 |
4.5. |
Măsuri de sprijinire a implementării digitale | 16 |
1. CADRUL PROPUNERII/INIȚIATIVEI
1.1. Titlul propunerii/inițiativei
Recomandare de decizie a Consiliului de autorizare a Comisiei Europene să participe, în numele Uniunii Europene, la negocierile privind acordul internațional de instituire a Comisiei internaționale de despăgubire pentru Ucraina. |
1.2. Domeniul (domeniile) de politică vizat(e)
Justiție Asistență financiară și tehnică pentru țările terțe |
1.3. Obiectiv(e)
1.3.1. Obiectiv(e) general(e)
Prezenta propunere are drept obiectiv principal autorizarea Comisiei să participe, în numele Uniunii, la negocierile privind instrumentul internațional de instituire a Comisiei de despăgubire. Instituirea Comisiei de despăgubire va avea un rol esențial în sprijinirea și asigurarea respectării justiției internaționale în cazul Ucrainei, deoarece este parte integrantă dintr-un mecanism internațional de despăgubire pentru victimele agresiunii Federației Ruse împotriva Ucrainei.
1.3.2. Obiectiv(e) specific(e)
|
1.3.3. Rezultatul (rezultatele) și impactul preconizate
A se preciza efectele pe care ar trebui să le aibă propunerea/inițiativa asupra beneficiarilor vizați/grupurilor vizate.
Comisia internațională de despăgubire ar urma să funcționeze ca organism de stabilire a faptelor și să examineze și să evalueze cererile eligibile înregistrate în registru, precum și să ia hotărâri cu privire la acestea și să stabilească cuantumul despăgubirilor datorate în fiecare caz. |
1.3.4. Indicatori de performanță
A se preciza indicatorii care permit monitorizarea progreselor și a realizărilor obținute.
Instituirea Comisiei internaționale de despăgubire. |
1.4. Obiectul propunerii/inițiativei:
o acțiune nouă
□ |
o acțiune nouă întreprinsă ca urmare a unui proiect-pilot/a unei acțiuni pregătitoare (1) |
□ |
prelungirea unei acțiuni existente |
□ |
o fuziune sau o redirecționare a uneia sau mai multor acțiuni către o altă/o nouă acțiune |
1.5. Motivele propunerii/inițiativei
1.5.1. Cerința (cerințele) care trebuie îndeplinită (îndeplinite) pe termen scurt sau lung, inclusiv un calendar detaliat pentru punerea în aplicare a inițiativei
Se poate preconiza că punerea în aplicare a acestei inițiative impune două cerințe principale. Prima, pe termen scurt, este aceea de a primi în mod oficial mandatul de a participa, în numele UE, la procesul de negociere privind instituirea Comisiei internaționale de despăgubire. Cea de a doua, pe termen lung, ar putea fi evaluată numai după ce Comisia internațională de despăgubire va fi pe deplin operațională. Eficiența acestui instrument ar putea fi evaluată, la momentul respectiv, în raport cu capacitatea sa de a examina și de a evalua cererile eligibile, precum și de a lua hotărâri cu privire la acestea și de a stabili cuantumul despăgubirilor datorate în fiecare caz. |
1.5.2. Valoarea adăugată a intervenției UE (aceasta poate rezulta din diferiți factori, de exemplu mai buna coordonare, securitatea juridică, o mai mare eficacitate sau complementaritate). În sensul prezentei secțiuni, „valoarea adăugată a intervenției UE” este valoarea ce rezultă din acțiunea UE care depășește valoarea ce ar fi fost obținută dacă ar fi acționat doar statele membre.
Motivele acțiunii la nivelul UE (ex ante) Uniunea și-a reafirmat cu diferite ocazii angajamentul de a asigura faptul că Federația Rusă va suporta consecințele juridice ale faptelor sale internațional ilicite comise împotriva Ucrainei, incluzând obligația de a oferi reparații pentru orice daune cauzate de aceste fapte. Acest angajament reflectă în special apelul lansat prin Rezoluția din 2022 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite intitulată „Promovarea căilor de atac și a reparațiilor pentru agresiunea împotriva Ucrainei”, în care s-a recunoscut necesitatea instituirii unui mecanism internațional de reparare a daunelor, a pierderilor și a prejudiciilor cauzate de războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Ca răspuns la acest apel, la 12 mai 2023, Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a adoptat Rezoluția de instituire a Acordului parțial extins privind Registrul daunelor cauzate de agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei. Statele au adoptat o abordare etapizată, alegând să instituie mai întâi registrul, care să fie urmat de celelalte elemente ale mecanismului de despăgubire, și anume o comisie de despăgubire și un fond de despăgubire. Această abordare a fost reflectată în Statutul registrului, în care se precizează că registrul, inclusiv platforma sa digitală cu toate datele privind cererile și probele înregistrate în aceasta, este conceput ca prima componentă a mecanismului de despăgubire care urmează să fie instituit printr-un instrument internațional separat în cooperare cu Ucraina și cu organizațiile și organismele internaționale relevante. După ce inițial a aderat la Registrul daunelor în calitate de membru asociat fondator la 11 mai 2023 printr-o decizie a Comisiei, Uniunea și-a modificat statutul pentru a deveni participant cu drepturi depline în urma unei decizii a Consiliului adoptate la 22 iulie 2024. Prin urmare, Uniunea participă la registru în cadrul propriului rol, împreună cu statele membre (cu excepția Ungariei) și în plus față de acestea. Această participare permite Uniunii să își respecte angajamentul de a sprijini Ucraina și de a contribui la restabilirea unei ordini juridice internaționale bazate pe norme. În același timp, aceasta permite Comisiei să își coordoneze mai bine cu statele membre acțiunile legate de reparații, asigurându-se astfel că Uniunea se poate exprima la unison. Posibilitatea Comisiei de a participa la negocierile privind Comisia de despăgubire și, în final, la Comisia de despăgubire în sine, odată ce va fi instituită, este, prin urmare, continuarea și dezvoltarea firească a statu-quo-ului existent. Valoarea adăugată la nivelul UE pe care se preconizează că o va avea intervenția (ex post) Prin participarea la instituirea Comisiei internaționale de despăgubire, UE ar contribui la asigurarea faptului că Federația Rusă suportă consecințele juridice ale faptelor sale ilicite și că, în cadrul acestui demers, UE se poate exprima la unison. Ori de câte ori va fi necesar, Comisia ar putea asigura coordonarea cu statele membre și între acestea în diferitele etape ale instituirii și funcționării Comisiei de despăgubire, contribuind astfel la gestionarea eficientă a acestui nou organism. |
1.5.3. Învățăminte desprinse din experiențele anterioare similare
Principalele învățăminte desprinse în trecut se bazează pe instrumente anterioare similare. Cel mai relevant precedent este Comisia ONU pentru despăgubiri (UN Compensation Commission – UNCC), care poate oferi unele indicații cu privire la conceperea Comisiei de despăgubire pentru Ucraina și costurile asociate acesteia. UNCC a avut o existență de 31 de ani (1991-2022), dar perioada în care a pronunțat hotărâri a durat 12 ani. Având în vedere lucrările de bază deja realizate de registru și evoluțiile tehnologice din ultimele decenii, Comisia de despăgubire ar putea avea o durată de viață mai scurtă decât cea a UNCC, aceasta fiind estimată în prezent la 10 ani. Trebuie menționat faptul că Uniunea nu a participat însă la UNCC. |
1.5.4. Compatibilitatea cu cadrul financiar multianual și posibilele sinergii cu alte instrumente corespunzătoare
Sprijinul ferm al Uniunii pentru Ucraina reflectă un angajament comun față de principiile democratice și față de protejarea ordinii internaționale bazate pe norme și a păcii în Europa. Prezenta propunere este, prin urmare, coerentă cu alte politici ale Uniunii care vizează sprijinirea Ucrainei și protejarea ordinii internaționale și a păcii în Europa, în special în contextul actualului război de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Obiectivele prezentei propuneri sunt sprijinite de Regulamentul (UE) 2024/792 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina. Articolul 34 alineatul (3) din acest regulament prevede că asistența acordată în cadrul pilonului III al Mecanismului pentru Ucraina „sprijină, de asemenea, consolidarea capacităților de prevenire a conflictelor, de consolidare a păcii și de abordare a nevoilor pre- și postcriză, inclusiv prin măsuri și procese de consolidare a încrederii care promovează justiția, urmărirea adevărului, reabilitarea cuprinzătoare postconflict pentru o societate incluzivă și pașnică, precum și colectarea de probe privind crimele comise în timpul războiului. În temeiul prezentului capitol, se poate acorda finanțare pentru inițiativele și organismele implicate în sprijinirea și asigurarea respectării justiției internaționale în Ucraina.” |
1.5.5. Evaluarea diferitelor opțiuni de finanțare disponibile, inclusiv a posibilităților de realocare a creditelor
Regulamentul (UE) 2024/792 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina constituie temeiul juridic pentru contribuția Uniunii la Comisia internațională de despăgubire până în 2027. Pe baza obiectivelor stabilite în Regulamentul (UE) 2024/792 și, în special, în capitolul V, articolul 34 alineatul (3) din regulamentul menționat prevede că „[a]sistența acordată în temeiul prezentului capitol sprijină, de asemenea, consolidarea capacităților de prevenire a conflictelor, de consolidare a păcii și de abordare a nevoilor pre- și postcriză, inclusiv prin măsuri și procese de consolidare a încrederii care promovează justiția, urmărirea adevărului, reabilitarea cuprinzătoare postconflict pentru o societate incluzivă și pașnică, precum și colectarea de probe privind crimele comise în timpul războiului. În temeiul prezentului capitol, se poate acorda finanțare pentru inițiativele și organismele implicate în sprijinirea și asigurarea respectării justiției internaționale în Ucraina.” Prin urmare, întrucât instrumentul de instituire a Comisiei internaționale de despăgubire urmărește să asigure respectarea justiției internaționale în Ucraina prin contribuția la un mecanism care va despăgubi daunele suferite de Ucraina și de populația sa și cauzate de încălcările dreptului internațional de către Federația Rusă, articolul 34 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/792 constituie temeiul juridic adecvat care să permită Uniunii să își furnizeze contribuția financiară la Comisia de despăgubire până în 2027. Linia bugetară care ar acoperi aceste cheltuieli ar fi linia 16 06 03 01 – Asistență pentru aderarea la Uniune și alte măsuri, la care, în comentariile bugetare aferente, se explică faptul că acest post „va acoperi, de asemenea, sprijinul pentru […] alte măsuri complementare acțiunii UE, cum ar fi mecanismele de responsabilizare pentru războiul de agresiune al Rusiei”. Contribuția Uniunii la Registrul daunelor este, de asemenea, acoperită de Mecanismul pentru Ucraina. |
1.6. Durata propunerii/inițiativei și a impactului său financiar
durată limitată
— |
|
— |
|
□ durată nelimitată
— |
Punere în aplicare cu o perioadă de creștere în intensitate din AAAA până în AAAA, |
— |
urmată de o perioadă de funcționare la capacitate maximă. |
1.7. Metoda (metodele) de execuție a bugetului planificată (planificate) (3)
|
Gestiune directă asigurată de Comisie (4) |
— |
|
— |
|
□ |
Gestiune partajată cu statele membre |
□ |
Gestiune indirectă, cu delegarea sarcinilor de execuție bugetară: |
— |
|
— |
|
— |
|
— |
|
— |
|
— |
|
— |
|
— |
|
— |
|
2. MĂSURI DE GESTIUNE
2.1. Norme în materie de monitorizare și raportare
În ceea ce privește modalitățile de raportare, participarea Uniunii la negocierile privind instituirea Comisiei de despăgubire se desfășoară în consultare cu un comitet special în sensul articolului 218 alineatul (4) din TFUE. Comisia va raporta cu regularitate comitetului special cu privire la măsurile luate în temeiul prezentei decizii și îl va consulta regulat. Comisia va raporta Consiliului cu privire la desfășurarea și rezultatul negocierilor, inclusiv în scris, ori de câte ori Consiliul va solicita acest lucru. |
2.2. Sistemul (sistemele) de gestiune și de control
2.2.1. Justificarea metodei (metodelor) de execuție bugetară, a mecanismului (mecanismelor) de punere în aplicare a finanțării, a modalităților de plată și a strategiei de control propuse
În ceea ce privește metoda de execuție, în cazul contribuției Uniunii la Comisia de despăgubire se aplică articolul 245 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 (6), care permite Uniunii să plătească cotizații de membru organismelor din care face parte în calitate de membru. |
2.2.2. Informații privind riscurile identificate și sistemul (sistemele) de control intern instituit(e) pentru atenuarea lor
În această etapă nu au fost identificate riscuri specifice. |
2.2.3. Estimarea și justificarea raportului cost-eficacitate al controalelor (raportul dintre costurile controalelor și valoarea fondurilor aferente gestionate) și evaluarea nivelurilor preconizate ale riscurilor de eroare (la plată și la închidere)
În conformitate cu orientările oferite de serviciile centrale ale Comisiei, costul controalelor la nivelul Comisiei este evaluat în funcție de costul diferitelor etape de control. Evaluarea generală pentru fiecare mod de gestiune se obține din raportul dintre toate aceste costuri și suma totală plătită în cursul exercițiului pentru modul de gestiune aferent. |
2.3. Măsuri de prevenire a fraudelor și a neregulilor
Se aplică normele standard privind acest tip de cheltuieli. |
3. IMPACTUL FINANCIAR ESTIMAT AL PROPUNERII/INIȚIATIVEI
3.1. Rubrica (rubricile) din cadrul financiar multianual și linia (liniile) bugetară (bugetare) de cheltuieli afectată (afectate)
— Linii bugetare existente
În ordinea rubricilor din cadrul financiar multianual și a liniilor bugetare.
Rubrica din cadrul financiar multianual |
Linia bugetară |
Tipul de cheltuieli |
Contribuție |
|||
Numărul |
Dif./ Nedif. (7) |
din partea țărilor AELS (8) |
din partea țărilor candidate și potențial candidate (9) |
din partea altor țări terțe |
alte venituri alocate |
|
0 |
16 06 03 01 |
Dif. |
NU |
NU |
NU |
NU |
3.2. Impactul financiar estimat al propunerii asupra creditelor
3.2.1. Sinteza impactului estimat asupra creditelor operaționale
— |
|
— |
|
3.2.1.1. Credite din bugetul votat
[milioane EUR (cu trei zecimale)] |
||
Rubrica din cadrul financiar multianual |
0 |
Cheltuieli în afara plafoanelor anuale de cheltuieli stabilite în cadrul financiar multianual |
DG: Politica europeană de vecinătate și negocieri privind extinderea |
Anul |
Anul |
Anul |
Anul |
TOTAL CFM 2021-2027 |
|||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|||||
Credite operaționale |
||||||||
16 06 03 01 – Asistența pentru aderarea la Uniune și alte măsuri |
Angajamente |
(1a) |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
|
Plăți |
(2a) |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
||
Credite cu caracter administrativ finanțate din bugetul unor programe specifice (10) |
||||||||
Linia bugetară |
|
(3) |
|
|
|
|
|
|
TOTAL credite pentru DG Politica europeană de vecinătate și negocieri privind extinderea |
Angajamente |
=1a+1b+3 |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
|
Plăți |
=2a+2b+3 |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 (11) |
||
|
Anul |
Anul |
Anul |
Anul |
TOTAL CFM 2021-2027 |
|||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|||||
TOTAL credite operaționale |
Angajamente |
(4) |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
|
Plăți |
(5) |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
||
TOTAL credite cu caracter administrativ finanțate din bugetul unor programe specifice |
(6) |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
||
TOTAL credite în cadrul RUBRICII 0 din cadrul financiar multianual |
Angajamente |
=4+6 |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
|
Plăți |
=5+6 |
0,000 |
0,000 |
3,000 |
3,000 |
6,000 |
3.2.2. Realizările preconizate finanțate din credite operaționale (nu se completează pentru agențiile descentralizate)
[Credite de angajament în milioane EUR (cu trei zecimale)] |
||||||||||||||||||||
A se indica obiectivele și realizările
|
|
|
Anul 2024 |
Anul 2025 |
Anul 2026 |
Anul 2027 |
A se introduce atâția ani câți sunt considerați necesari pentru a reflecta durata impactului (a se vedea secțiunea 1.6) |
TOTAL |
||||||||||||
REALIZĂRI |
||||||||||||||||||||
Tip (12) |
Costuri medii |
Nr. |
Costuri |
Nr. |
Costuri |
Nr. |
Costuri |
Nr. |
Costuri |
Nr. |
Costuri |
Nr. |
Costuri |
Nr. |
Costuri |
Total nr. |
Total costuri |
|||
OBIECTIVUL SPECIFIC NR. 1 (13)… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Subtotal pentru obiectivul specific nr. 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
OBIECTIVUL SPECIFIC NR. 2 … |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Subtotal pentru obiectivul specific nr. 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
TOTALURI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.3. Sinteza impactului estimat asupra creditelor administrative
— |
|
— |
|
3.2.3.1. Credite din bugetul votat
CREDITE VOTATE |
Anul |
Anul |
Anul |
Anul |
TOTAL 2021-2027 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
||
RUBRICA 7 |
|||||
Resurse umane |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Alte cheltuieli administrative |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Subtotal de la RUBRICA 7 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
În afara RUBRICII 7 |
|||||
Resurse umane |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Alte cheltuieli cu caracter administrativ |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Subtotal în afara RUBRICII 7 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
|
|||||
TOTAL |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
3.2.4. Necesarul de resurse umane estimat
— |
|
— |
|
3.2.4.1. Finanțare din bugetul votat
[Estimări în echivalent normă întreagă (ENI)] |
|||||||
CREDITE VOTATE |
Anul |
Anul |
Anul |
Anul |
|||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
||||
|
|||||||
20 01 02 01 (la sediu și în reprezentanțele Comisiei) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
20 01 02 03 (delegațiile UE) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
01 01 01 01 (cercetare indirectă) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
01 01 01 11 (cercetare directă) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Alte linii bugetare (a se preciza) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
|
|||||||
20 02 01 (AC, END din „pachetul global”) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
20 02 03 (AC, AL, END și JPD în delegațiile UE) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Linie de sprijin admin. [XX.01.AAAA] |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
||
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
01 01 01 02 (AC, END – cercetare indirectă) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
01 01 01 12 (AC, END – cercetare directă) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Alte linii bugetare (a se preciza) – rubrica 7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Alte linii bugetare (a se preciza) – în afara rubricii 7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
TOTAL |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personalul necesar pentru punerea în aplicare a propunerii (în ENI):
|
Personal ce urmează să fie acoperit de personalul actual disponibil în cadrul serviciilor Comisiei |
În mod excepțional, personal suplimentar* |
||
|
|
Personal ce urmează să fie finanțat în cadrul rubricii 7 sau Cercetare |
Personal ce urmează să fie finanțat de la linia BA |
Personal ce urmează să fie finanțat din taxe |
Posturi din schema de personal |
|
|
N/A |
|
Personal extern (AC, END, INT) |
|
|
|
|
Descrierea sarcinilor care trebuie efectuate de:
Funcționari și personal temporar |
|
Personal extern |
|
3.2.5. Prezentare generală a impactului estimat asupra investițiilor legate de tehnologia digitală
TOTAL credite pentru componenta digitală și IT |
Anul |
Anul |
Anul |
Anul |
TOTAL CFM 2021-2027 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
||
RUBRICA 7 |
|||||
Cheltuieli IT (corporative) |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Subtotal de la RUBRICA 7 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
În afara RUBRICII 7 |
|||||
Cheltuieli de politică IT pentru programele operaționale |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
Subtotal în afara RUBRICII 7 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
|
|||||
TOTAL |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
3.2.6. Compatibilitatea cu cadrul financiar multianual actual
Propunerea/inițiativa:
— |
|
Regulamentul (UE) 2024/792 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina constituie temeiul juridic pentru contribuția Uniunii la Comisia internațională de despăgubire până în 2027. Pe baza obiectivelor stabilite în Regulamentul (UE) 2024/792 și, în special, în capitolul V, articolul 34 alineatul (3) din regulamentul menționat prevede că „[a]sistența acordată în temeiul prezentului capitol sprijină, de asemenea, consolidarea capacităților de prevenire a conflictelor, de consolidare a păcii și de abordare a nevoilor pre- și postcriză, inclusiv prin măsuri și procese de consolidare a încrederii care promovează justiția, urmărirea adevărului, reabilitarea cuprinzătoare postconflict pentru o societate incluzivă și pașnică, precum și colectarea de probe privind crimele comise în timpul războiului. În temeiul prezentului capitol, se poate acorda finanțare pentru inițiativele și organismele implicate în sprijinirea și asigurarea respectării justiției internaționale în Ucraina.” Prin urmare, întrucât instrumentul de instituire a Comisiei de despăgubire urmărește să asigure respectarea justiției internaționale în Ucraina prin contribuția la un mecanism care va despăgubi daunele suferite de Ucraina și de populația sa și cauzate de încălcările dreptului internațional de către Federația Rusă, articolul 34 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/792 constituie temeiul juridic adecvat care să permită Uniunii să își furnizeze contribuția financiară la Comisia internațională de despăgubire până în 2027. |
— |
|
— |
|
3.2.7. Contribuțiile terților
Propunerea/inițiativa:
— |
|
— |
|
3.3. Impactul estimat asupra veniturilor
— |
|
— |
|
[milioane EUR (cu trei zecimale)]
4. DIMENSIUNILE DIGITALE
Nu se aplică. |
4.1. Cerințe cu relevanță digitală
Nu se aplică. |
4.2. Date
Nu se aplică. |
4.3. Soluții digitale
Nu se aplică. |
4.4. Evaluarea interoperabilității
Nu se aplică. |
4.5. Măsuri de sprijinire a implementării digitale
Nu se aplică. |
(1) Astfel cum se menționează la articolul 58 alineatul (2) litera (a) sau (b) din Regulamentul financiar.
(2) Durata de viață a Comisiei internaționale de despăgubire este estimată în prezent la 10 ani.
(3) Explicații detaliate privind metodele de execuție a bugetului, precum și trimiterile la Regulamentul financiar sunt disponibile pe site-ul BUDGpedia: https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/funding-management-mode_ro.
(4) Această contribuție va lua forma plății unei cotizații de membru în temeiul articolului 245 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj). Este vorba despre un instrument aflat în gestiune directă.
(5) Potrivit preconizărilor, Comisia internațională de despăgubire se va ocupa ea însăși de sarcinile de execuție bugetară.
(6) Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(7) Dif. = credite diferențiate/Nedif. = credite nediferențiate.
(8) AELS: Asociația Europeană a Liberului Schimb.
(9) Țările candidate și, după caz, candidații potențiali din Balcanii de Vest.
(10) Asistență tehnică și/sau administrativă și cheltuieli de sprijin pentru punerea în aplicare a programelor și/sau a acțiunilor UE (fostele linii „BA”), cercetare indirectă și cercetare directă.
(11) Contribuția anuală estimată a UE se va situa probabil între 2 milioane EUR și 3 milioane EUR.
(12) Realizările se referă la produsele și serviciile care trebuie furnizate (de ex.: numărul de schimburi de studenți finanțate, numărul de km de drumuri construiți etc.).
(13) Conform descrierii din secțiunea 1.3.2. „Obiectiv(e) specific(e)…”
(14) Vă rugăm să precizați după tabel câți ENI din numărul indicat sunt deja alocați gestionării acțiunii și/sau pot fi redistribuiți în cadrul direcției generale pe care o reprezentați și ce nevoi nete aveți.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/702/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)