OJ:C_202502239: Statutul E-RIHS ERICStatutul E-RIHS ERIC – Infrastructura europeană de cercetare pentru știința patrimoniului

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 09/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2025/22399.4.2025Statutul E-RIHS ERICInfrastructura europeană de cercetare pentru știința patrimoniului(C/2025/2239)CuprinsPREAMBUL4CAPITOLUL 14ELEMENTE ESENȚIALE4Articolul 14Denumire și sediu4Articolul 24Sarcini și activități4Articolul 35Durată5Articolul 45Dizolvarea5Articolul 55Răspundere și asigurare5Articolul 65Politica privind accesul5Articolul 76Politica în materie de evaluare științifică6Articolul 86Politica în materie de diseminare6Articolul 96Politica privind drepturile de proprietate intelectuală6Articolul 106Politica privind ocuparea...

Informatii

Data documentului: 28/03/2025
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Cercetare și Inovare
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2025/2239

9.4.2025

Statutul E-RIHS ERIC

Infrastructura europeană de cercetare pentru știința patrimoniului

(C/2025/2239)

Cuprins

PREAMBUL 4
CAPITOLUL 1 4
ELEMENTE ESENȚIALE 4
Articolul 1 4
Denumire și sediu 4
Articolul 2 4
Sarcini și activități 4
Articolul 3 5
Durată 5
Articolul 4 5
Dizolvarea 5
Articolul 5 5
Răspundere și asigurare 5
Articolul 6 5
Politica privind accesul 5
Articolul 7 6
Politica în materie de evaluare științifică 6
Articolul 8 6
Politica în materie de diseminare 6
Articolul 9 6
Politica privind drepturile de proprietate intelectuală 6
Articolul 10 6
Politica privind ocuparea forței de muncă 6
Articolul 11 7
Politica în materie de achiziții publice 7
CAPITOLUL 2 7
CALITATEA DE MEMBRU 7
Articolul 12 7
Membri și entități reprezentante 7
Articolul 13 8
Condiții pentru obținerea statutului de membru sau de observator 8
Articolul 14 8
Retragerea și revocarea statutului de membru sau de observator 8
CAPITOLUL 3 9
DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE MEMBRILOR ȘI ALE OBSERVATORILOR 9
Articolul 15 9
Membrii 9
Articolul 16 10
Observatori și observatori permanenți 10
CAPITOLUL 4 10
GUVERNANȚĂ ȘI CONDUCERE 10
Articolul 17 10
Structura de guvernanță 10
Articolul 18 10
Adunarea generală 10
Articolul 19 11
Director general și platforma centrală 11
Articolul 20 12
Comitetul nodurilor naționale 12
Articolul 21 12
Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică 12
CAPITOLUL 5 13
DISPOZIȚII FINANCIARE 13
Articolul 22 13
Principii bugetare, conturi și audit 13
Articolul 23 13
Scutiri de taxe și accize 13
CAPITOLUL 6 13
DISPOZIȚII FINALE 13
Articolul 24 13
Politica în materie de date 13
Articolul 25 14
Limba de lucru 14
Articolul 26 14
Raportarea către Comisia Europeană și către public 14
Articolul 27 14
Legislația aplicabilă 14
Articolul 28 14
Litigii 14
Articolul 29 15
Actualizări ale statutului și disponibilitate 15
ANEXA I – LISTA MEMBRILOR, A OBSERVATORILOR PERMANENȚI, A OBSERVATORILOR ȘI A ENTITĂȚILOR REPREZENTANTE ALE ACESTORA 16
ANEXA II – FINANȚE 17
ANEXA III – DEFINIȚII 18

Statutul E-RIHS ERIC

PREAMBUL

Republica Franceză

Republica Italiană

Regatul Țărilor de Jos

Regatul Spaniei

Ungaria

Republica Cipru

Republica Malta

Republica Polonă

Republica Slovenia

Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord

România

denumite în continuare „membrii”,

ÎNTRUCÂT membrii sunt convinși că știința patrimoniului răspunde provocărilor globale presante care afectează știința și societatea europeană printr-o mai bună înțelegere și conservare a patrimoniului,

ÎNTRUCÂT membrii sunt convinși că știința patrimoniului contribuie la coeziunea socială și la bunăstarea cetățenilor prin studii asupra trecutului nostru,

LUÂND ÎN CONSIDERARE impactul contribuției științei patrimoniului la industriile culturale prin cercetarea în domeniul gestionării și conservării patrimoniului,

AVÂND ÎN VEDERE că practica științei patrimoniului conduce la inovații care pot aduce beneficii altor domenii și industrii științifice și că știința patrimoniului beneficiază de inovarea din alte domenii,

LUÂND ÎN CONSIDERARE potențialul tehnologiilor digitale de a facilita cercetarea și colaborarea,

RECUNOSCÂND că colaborarea este esențială pentru a încuraja schimbul de cunoștințe și expertiză, pentru a facilita transferul de tehnologie și pentru a evita duplicarea investițiilor și fragmentarea eforturilor de cercetare,

RECUNOSCÂND că știința patrimoniului se referă, de asemenea, la colecțiile de istorie culturală și naturală, la patrimoniul arhitectural și la monumente, la situri arheologice și geologice,

RECUNOSCÂND că o cultură a interdisciplinarității, a schimbului și a cooperării care asociază cercetători din științele mediului, arte, științe umaniste, științe sociale și digitale la un nivel egal va produce rezultate remarcabile,

RECUNOSCÂND moștenirea a numeroase proiecte europene de cercetare și rolul organizațiilor interguvernamentale și neguvernamentale în structurarea unei comunități științifice a patrimoniului european,

RECUNOSCÂND importanța deosebită a implicării și contribuției Centrului pentru Studiul Conservării și Restaurării Bunurilor Culturale (ICCROM),

AVÂND ÎN VEDERE necesitatea de a continua această cooperare în cadrul unei structuri permanente care ar putea consolida integrarea și coeziunea comunităților în domeniul științei patrimoniului și poziția de lider a Europei în acest domeniu.

CONVIN CU PRIVIRE LA URMĂTOARELE DISPOZIȚII:

CAPITOLUL 1

ELEMENTE ESENȚIALE

Articolul 1

Denumire și sediu

1.   Infrastructura europeană de cercetare pentru știința patrimoniului este instituită sub forma unui Consorțiu pentru o infrastructură europeană de cercetare (European Research Infrastructure Consortium – ERIC), în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 723/2009 al Consiliului (1), și este denumită în continuare „E-RIHS ERIC”.

2.   E-RIHS ERIC este o infrastructură de cercetare distribuită formată din noduri naționale E-RIHS.

3.   E-RIHS ERIC își are sediul statutar la Florența, Italia.

Articolul 2

Sarcini și activități

1.   Sarcina principală a E-RIHS ERIC este de a crea și a exploata infrastructura de cercetare și de a coordona dezvoltarea strategică și financiară a acesteia.

2.   În îndeplinirea misiunii sale principale și în conformitate cu dispozițiile prezentului statut, E-RIHS ERIC întreprinde sau coordonează următoarele activități:

(a)

activarea și coordonarea unei comunități de noduri naționale, inclusiv instituirea și monitorizarea procedurilor de management al calității pentru nodurile naționale și instalațiile partenere;

(b)

asigurarea unui punct central de acces integrat la instalațiile partenere și la resursele acestora pe baza excelenței științifice, incluzând dezvoltarea continuă și accesul liber la materiale și resurse științifice digitale;

(c)

sprijinirea promovării înțelegerii științifice a patrimoniului și, în acest mod, contribuind la conservarea acestuia;

(d)

promovarea științei patrimoniului și, în special, a abordării sale interdisciplinare în ceea ce privește temele cercetării legate de istoria, interpretarea, diagnosticarea, aprecierea și conservarea patrimoniului;

(e)

promovarea unei culturi a colaborării interdisciplinare și transnaționale prin sprijinirea cercetătorilor în dezvoltarea unei expertize științifice și tehnologice cuprinzătoare și avansate, inclusiv în ceea ce privește formarea;

(f)

stimularea inovării la nivelul procesului științific și exploratoriu, al serviciilor și al managementului în știința patrimoniului, subliniind interoperabilitatea tehnologică și convergența metodelor prin definirea celor mai bune practici.

3.   În plus, E-RIHS ERIC poate desfășura următoarele activități:

(a)

facilitarea mobilității cercetătorilor și a altor tipuri de utilizatori;

(b)

identificarea proiectelor europene de interes pentru știința patrimoniului și a oportunităților de finanțare aferente și orientarea partenerilor interesați în cadrul candidaturilor pe care le depun;

(c)

stabilirea de parteneriate internaționale cu alte organizații europene și din afara Europei în domeniul științei patrimoniului și în domenii conexe;

(d)

desfășurarea oricărei alte activități necesare pentru îndeplinirea scopurilor și obiectivelor sale.

4.   E-RIHS ERIC își desfășoară toate activitățile în mod etic și transparent și evită potențialele conflicte de interese organizaționale sau personale.

5.   E-RIHS ERIC își îndeplinește sarcinile fără a urmări un scop lucrativ. Fără a aduce atingere normelor aplicabile ajutoarelor de stat, E-RIHS ERIC poate desfășura activități economice limitate, cu condiția ca acestea să fie strâns legate de sarcinile sale principale și să nu pună în pericol realizarea acestora. Orice venituri generate prin respectivele activități economice sunt utilizate de E-RIHS ERIC pentru a-și îmbunătăți și consolida activitățile.

Articolul 3

Durată

E-RIHS ERIC există pentru o perioadă nedeterminată.

Articolul 4

Dizolvarea

1.   Dizolvarea E-RIHS ERIC se decide de adunarea generală și este inițiată de aceasta, în conformitate cu articolul 18 alineatul (6) din statut.

2.   Fără întârzieri nejustificate și, în orice caz, în termen de zece zile de la adoptarea deciziei de dizolvare a E-RIHS ERIC, E-RIHS ERIC notifică această decizie Comisiei Europene.

3.   Comisia este notificată de către E-RIHS ERIC cu privire la încheierea procedurii de dizolvare, fără întârzieri nejustificate și, în orice caz, în termen de 10 zile de la încheierea acesteia.

4.   RIHS ERIC își încetează existența la data publicării de către Comisia Europeană a anunțului corespunzător în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 5

Răspundere și asigurare

1.   E-RIHS ERIC este răspunzător pentru datoriile sale.

2.   Membrii nu răspund în solidar pentru datoriile E-RIHS ERIC. Răspunderea financiară a membrilor în ceea ce privește datoriile E-RIHS ERIC se limitează la contribuția lor anuală, astfel cum se precizează în anexa II.

3.   E-RIHS ERIC subscrie asigurările corespunzătoare pentru a acoperi riscurile specifice funcționării sale.

Articolul 6

Politica privind accesul

1.   E-RIHS ERIC oferă acces efectiv la expertiza și competențele unei comunități de cercetători în domeniul patrimoniului din instalațiile partenere, precum și la un sistem integrat de platforme care includ colecții arhivistice de eșantioane și date fizice, instrumente digitale online și resurse digitale de cercetare, instalații fixe la scară largă și medie și instrumente mobile pentru măsurători neinvazive și investigarea bunurilor de patrimoniu cultural, inclusiv, dar fără a se limita la obiecte și situri.

2.   Accesul se acordă utilizatorilor care desfășoară activități de cercetare în domeniul științei patrimoniului, pe baza excelenței științifice. În cazuri speciale, accesul poate fi acordat, de asemenea, utilizatorilor care desfășoară activități de cercetare care intră sub incidența drepturilor de proprietate în domeniul științei patrimoniului, astfel cum sunt detaliate în regulamentul privind politica de acces la E-RIHS ERIC.

3.   Politica de acces la E-RIHS ERIC face obiectul unui document de reglementare specific, ținând seama de principiile Cartei europene pentru accesul la infrastructurile de cercetare și sub rezerva aprobării de către adunarea generală.

Articolul 7

Politica în materie de evaluare științifică

1.   Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică evaluează anual activitățile științifice, tehnice și generale ale E-RIHS ERIC și pe cele desfășurate sub eticheta E-RIHS ERIC. Această evaluare ia forma unui raport și se transmite adunării generale.

2.   Comitetul nodurilor naționale asistă Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică în efectuarea evaluării științifice prin furnizarea tuturor informațiilor necesare cu privire la activitățile științifice ale nodurilor naționale, având în vedere nevoile de acces ale E-RIHS ERIC, standardele de calitate ale serviciilor și procedurile de evaluare stabilite de E-RIHS ERIC.

3.   Standardele de calitate ale serviciilor și procedurile de evaluare ale E-RIHS ERIC fac obiectul unui document de reglementare specific, care urmează să fie aprobat de adunarea generală.

Articolul 8

Politica în materie de diseminare

1.   E-RIHS ERIC solicită utilizatorilor săi să asigure accesul liber la rezultatele cercetării și la publicații și îi încurajează să își pună datele la dispoziție în registrul E-RIHS și în alte registre, cu condiția ca acestea să respecte principiile reutilizării interoperabile ușor accesibile și într-un termen rezonabil.

2.   E-RIHS ERIC utilizează canalele cele mai accesibile pentru publicul său țintă, inclusiv site-ul web, buletinul informativ, platformele de comunicare socială și alte rețele profesionale digitale, comunicările în cadrul conferințelor, expozițiilor, articolelor, rapoartelor și al documentarelor în format tipărit, radiodifuzat și în mass-media online.

3.   E-RIHS ERIC solicită utilizatorilor săi să recunoască utilizarea E-RIHS ERIC.

Articolul 9

Politica privind drepturile de proprietate intelectuală

1.   Proprietate intelectuală înseamnă proprietatea astfel cum este definită la articolul 2 din Convenția de instituire a Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale, adoptată la Stockholm la 14 iulie 1967.

2.   Datele produse sau dezvoltate sub eticheta E-RIHS ERIC, precum și drepturile de proprietate intelectuală aferente acestora aparțin entității sau persoanei care le-a generat.

3.   Dreptul de utilizare a datelor rezultate din cercetarea efectuată sub eticheta E-RIHS ERIC se acordă E-RIHS ERIC și comunității științifice de către proprietarul datelor, în conformitate cu condițiile definite de adunarea generală în politica de gestionare a datelor E-RIHS.

Articolul 10

Politica privind ocuparea forței de muncă

1.   E-RIHS ERIC este un angajator care garantează egalitatea de șanse. Condițiile de acces la locurile de muncă trebuie să fie transparente și nediscriminatorii. Numirile se fac pe baza unui proces de selecție competitiv.

2.   E-RIHS ERIC se asigură că personalul său nu este părtinitor din cauza intereselor sale financiare, contractuale, organizaționale sau de altă natură legate de activitatea pe care o desfășoară și nu obține niciun avantaj concurențial necuvenit față de alte părți ca urmare a desfășurării activității lor.

3.   Contractele de muncă sunt reglementate de legislația țării în care este angajat personalul.

4.   E-RIHS ERIC își face cunoscute posturile deschise și posturile vacante la nivel internațional.

5.   Directorul general stabilește reglementări și norme care să guverneze toate aspectele legate de ocuparea forței de muncă în cadrul platformei centrale care garantează bunăstarea personalului, respectarea legislației locale și nevoile organizației. Aceste reglementări și norme sunt adoptate de adunarea generală.

Articolul 11

Politica în materie de achiziții publice

1.   Politica E-RIHS ERIC privind achizițiile publice respectă principiile transparenței, nediscriminării și concurenței.

2.   Normele detaliate privind procedurile și criteriile de achiziții publice sunt stabilite în regulamentul de procedură și sunt adoptate de adunarea generală.

CAPITOLUL 2

CALITATEA DE MEMBRU

Articolul 12

Membri și entități reprezentante

1.   Următoarele entități pot deveni membri sau observatori ai E-RHIS ERIC:

(a)

statele membre ale Uniunii Europene;

(b)

țările asociate, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (c) din Regulamentul (CE) nr. 723/2009;

(c)

țările terțe, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 723/2009, altele decât țările asociate;

(d)

organizațiile interguvernamentale.

2.   Condițiile pentru a deveni membru sau observator sunt prevăzute la articolul 13.

3.   Printre membrii E-RHIS ERIC se numără cel puțin un stat membru și alte două țări care sunt fie state membre, fie țări asociate.

4.   Statele membre sau țările asociate dețin în comun majoritatea drepturilor de vot din cadrul adunării generale. Adunarea generală stabilește orice modificare a drepturilor de vot necesară pentru a asigura că E-RIHS ERIC respectă în permanență această cerință.

5.   Orice membru sau observator menționat la alineatul (1) literele (a)-(c) poate fi reprezentat de una sau mai multe entități publice sau private cu o misiune de serviciu public, alese de membrul sau de observatorul în cauză și numite în conformitate cu propriile reguli și proceduri. Organizațiile interguvernamentale menționate la alineatul (1) litera (d) se reprezintă ele însele.

6.   Fiecare membru sau observator informează adunarea generală cu privire la orice modificare a entităților sale reprezentante, a drepturilor și obligațiilor specifice care i-au fost delegate sau cu privire la orice alte modificări relevante.

7.   Membrii și observatorii E-RIHS ERIC, inclusiv observatorii permanenți, astfel cum se specifică la articolul 13 alineatul (5), împreună cu entitățile reprezentante ale acestora, sunt enumerați în anexa I. Anexa I este actualizată de către directorul general.

Articolul 13

Condiții pentru obținerea statutului de membru sau de observator

1.   Entitățile menționate la articolul 12 alineatul (1) care doresc să devină membri ai E-RHIS ERIC prezintă o cerere scrisă președintelui adunării generale. Cererea descrie modul în care entitatea va contribui la îndeplinirea obiectivelor E-RHIS ERIC și la activitățile descrise la articolul 2, precum și modul în care își va îndeplini obligațiile menționate la articolul 15.

2.   Admiterea entităților ca noi membri face obiectul aprobării de către adunarea generală, în conformitate cu regulile de vot descrise la articolul 18 alineatul (6) și pe baza avizului Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică.

3.   Entitățile enumerate la articolul 12 alineatul (1) care doresc să participe la E-RIHS ERIC, dar nu sunt încă în măsură să devină membri, pot solicita statutul de observator. Aceste entități transmit o cerere scrisă președintelui adunării generale. Cererea descrie modul în care solicitantul va contribui la îndeplinirea obiectivelor E-RHIS ERIC și la activitățile descrise la articolul 2, precum și modul în care își va îndeplini obligațiile menționate la articolul 16. Aceste entități sunt admise în calitate de observatori timp de trei ani. Observatorii pot solicita o singură dată prelungirea statutului de observator pentru aceeași durată.

4.   Admiterea sau readmiterea observatorilor face obiectul aprobării de către adunarea generală, în conformitate cu regulile de vot descrise la articolul 18 alineatul (6) și în urma avizului Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică.

5.   Unui observator care prevede o participare de durată, dar care nu este în măsură să devină membru, i se poate acorda, în cazuri excepționale, statutul de observator permanent pe baza aprobării adunării generale, în conformitate cu regulile de vot descrise la articolul 18 alineatul (6).

6.   Noii membri sau observatori, inclusiv observatorii permanenți, admiși în E-RIHS ERIC în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a deciziei de punere în aplicare a Comisiei de instituire a E-RIHS ERIC sunt asimilați entităților fondatoare.

Articolul 14

Retragerea și revocarea statutului de membru sau de observator

1.   Niciun membru sau observator permanent nu se poate retrage din E-RIHS ERIC în primii cinci ani de la înființarea sa. După această dată, un membru sau un observator permanent se poate retrage la sfârșitul unui exercițiu financiar, după ce a trimis o solicitare prealabilă adunării generale cu douăsprezece luni înainte de retragere.

2.   Observatorii, cu excepția observatorilor permanenți, se pot retrage la sfârșitul unui exercițiu financiar, în urma unei solicitări adresate adunării generale cu șase luni înainte de retragere.

3.   Membrii și observatorii trebuie să-și îndeplinească obligațiile financiare și de altă natură înainte ca retragerea lor să intre în vigoare.

4.   Adunarea generală poate revoca statutul de membru sau de observator dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

(a)

membrul sau observatorul în cauză se face vinovat de încălcarea gravă a uneia sau a mai multor obligații decurgând din prezentul statut;

(b)

membrul sau observatorul nu a pus capăt acestei situații de încălcare în termen de șase luni de la data la care a primit notificarea în scris privind încălcarea. Membrul sau observatorul menționat la alineatul (4) are dreptul să își motiveze poziția în fața adunării generale înainte ca adunarea generală să decidă în această privință.

5.   Adunarea generală definește în regulamentul de procedură situațiile care constituie o încălcare gravă a unei obligații.

6.   Fără a aduce atingere articolului 14 alineatele (1), (2) și (3), membrii și observatorii care sunt țări asociate, țări terțe, altele decât țările asociate, sau organizații interguvernamentale se pot retrage din E-RIHS ERIC ca urmare a unor modificări aduse Regulamentului (CE) nr. 723/2009 al Consiliului care le-ar afecta în mod semnificativ drepturile și obligațiile legate de E-RIHS ERIC.

Astfel de modificări sunt considerate semnificative în cazul în care implică creșterea taxelor (inclusiv a contribuțiilor anuale sau a costurilor de dezafectare), modifică modul de repartizare a voturilor, impun cerințe contrare legislației aplicabile în conformitate cu articolul 27 din prezentul statut, elimină dreptul de a fi reprezentat în cadrul adunării generale sau al altor comitete ori le modifică drepturile legate de reprezentare sau de utilizarea infrastructurii.

Condițiile și efectele retragerii din E-RIHS ERIC se decid în conformitate cu prezentul articol. Membrul sau observatorul afectat transmite o notificare adunării generale în termen de șase luni de la modificarea relevantă a regulamentelor UE privind ERIC, detaliind data la care retragerea produce efecte.

CAPITOLUL 3

DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE MEMBRILOR ȘI ALE OBSERVATORILOR

Articolul 15

Membrii

1.   Drepturile fiecărui membru includ:

(a)

dreptul de a participa la adunarea generală cu un vot;

(b)

dreptul instalațiilor partenere afiliate nodului lor național de a utiliza eticheta „E-RIHS ERIC” pentru activitățile lor, inclusiv pentru conferințe, evenimente și formare;

(c)

dreptul instalațiilor partenere afiliate nodului lor național de a participa la activități științifice europene și internaționale prin intermediul E-RIHS ERIC;

(d)

dreptul comunității sale de cercetare de a participa la activitățile E-RIHS ERIC.

2.   Fiecare membru:

(a)

instituie un nod național al E-RIHS ERIC și promovează integrarea comunității științifice a patrimoniului său sub coordonarea sa;

(b)

numește reprezentanți în conformitate cu articolul 18 alineatul (2);

(c)

numește un coordonator național în conformitate cu articolul 20 alineatul (2);

(d)

contribuie financiar în numerar la E-RIHS ERIC, în conformitate cu anexa II;

(e)

furnizează contribuții în natură, inclusiv acces la infrastructurile științifice în conformitate cu articolul 6;

(f)

elaborează un catalog de servicii furnizate comunității în cadrul E-RIHS ERIC de către instalațiile partenere afiliate la nodul lor național și îl menține exhaustiv și actualizat;

(g)

promovează adoptarea de standarde relevante în rețeaua sa, în conformitate cu politica de calitate a E-RIHS ERIC;

(h)

promovează utilizarea serviciilor de către cercetătorii din țara membră din care provine și colectează feedback și cerințe din partea utilizatorilor.

3.   Organizațiile interguvernamentale pot solicita să fie exceptate de la anumite obligații prevăzute la articolul 15 alineatul (2). Aceste exceptări sunt enumerate și justificate în cererea descrisă la articolul 13 și aprobate ca parte a admiterii unei organizații interguvernamentale ca membru de către adunarea generală, în conformitate cu regulile de vot descrise la articolul 18 alineatul (6).

Articolul 16

Observatori și observatori permanenți

1.   Drepturile observatorilor includ:

(a)

dreptul de a participa la adunarea generală, fără a vota;

(b)

dreptul comunității sale de cercetare de a participa la activitățile aprovate de adunarea generală.

2.   Fiecare observator:

(a)

numește reprezentanți în conformitate cu articolul 18 alineatul (2);

(b)

contribuie financiar în numerar la E-RIHS ERIC, în conformitate cu anexa II;

(c)

promovează adoptarea de standarde relevante în rețeaua sa, în conformitate cu politica de calitate a E-RIHS ERIC;

(d)

depune eforturi pentru a deveni membru al E-RIHS ERIC.

3.   Organizațiile interguvernamentale pot solicita să fie exceptate de la anumite obligații prevăzute la articolul 16 alineatul (2). Aceste exceptări sunt enumerate și justificate în cererea descrisă la articolul 13 și aprobate ca parte a admiterii unei organizații interguvernamentale ca observator de către adunarea generală, în conformitate cu regulile de vot descrise la articolul 18 alineatul (6).

4.   Observatorii permanenți au aceleași drepturi și obligații ca și membrii, astfel cum se prevede la articolul 15, cu excepția dreptului de vot în cadrul adunării generale.

CAPITOLUL 4

GUVERNANȚĂ ȘI CONDUCERE

Articolul 17

Structura de guvernanță

Structura de guvernanță a E-RIHS ERIC este formată din:

(a)

adunarea generală;

(b)

directorul general, asistat de platforma centrală;

(c)

Comitetul nodurilor naționale;

(d)

Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică.

Articolul 18

Adunarea generală

1.   Adunarea generală este organismul de conducere al E-RIHS ERIC și este compusă din reprezentanți ai membrilor și ai observatorilor E-RIHS ERIC.

2.   Fiecare membru dispune de un vot și numește maximum doi reprezentanți. Observatorii nu au drept de vot și numesc până la doi reprezentanți. Atât reprezentanții membrilor, cât și ai observatorilor pot fi asistați de până la doi experți.

3.   Adunarea generală se reunește cel puțin o dată pe an și este responsabilă de conducerea și supravegherea generală a E-RIHS ERIC.

4.   Cu privire la toate punctele de pe agendă, adunarea generală depune toate eforturile pentru a ajunge la un consens. Dacă nu se ajunge la un consens, adunarea generală ia o decizie privind aspectele respective în conformitate cu sistemul de votare, astfel cum este definit la alineatele (5)-(7).

5.   Următoarele decizii necesită o unanimitate a voturilor exprimate de membrii care participă la reuniune:

(a)

stabilirea și modificarea contribuției anuale a membrilor și a observatorilor;

(b)

modificarea statutului E-RIHS ERIC.

6.   Următoarele decizii necesită aprobarea cu o majoritate de două treimi din voturile exprimate:

(a)

numirea, reînnoirea, suspendarea sau revocarea din funcție a directorului general și a adjuncților acestuia;

(b)

numirea, reînnoirea, suspendarea sau revocarea din funcție a membrilor Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică și ai oricăror organisme consultative suplimentare, care nu sunt reglementate de prezentul statut;

(c)

crearea sau dizolvarea organelor de guvernanță sau de conducere care nu sunt enumerate la articolul 17;

(d)

aprobarea admiterii de noi membri și observatori, acordarea statutului de observator permanent și revocarea statutului de membru sau de observator;

(e)

aprobarea raportului de activitate anual;

(f)

aprobarea strategiei științifice;

(g)

dizolvarea E-RIHS ERIC;

(h)

aprobarea deciziilor bugetare și financiare, inclusiv a bugetului anual, a cadrului pentru contribuțiile în natură, a planului de activitate pe cinci ani și a planului financiar, a salariului directorului și a oricăror alte aspecte legate de o modificare a modelului de afaceri sau a politicii financiare.

7.   Toate celelalte chestiuni care nu sunt definite ca necesitând o majoritate de două treimi sau unanimitatea sunt decise cu majoritatea simplă a voturilor exprimate.

8.   Adunarea generală alege un președinte și un vicepreședinte dintre reprezentanții membrilor, cu majoritatea simplă a voturilor exprimate. Președintele și vicepreședintele sunt aleși pentru un mandat de doi ani, care poate fi reînnoit o dată. Reuniunile adunării generale sunt convocate de președinte. Președintele și vicepreședintele nu dispun de drepturi de vot suplimentare.

9.   O reuniune extraordinară a adunării generale poate fi solicitată de cel puțin jumătate dintre membri.

10.   Cvorumul pentru o reuniune valabilă a adunării generale este întrunit dacă două treimi dintre membri sunt prezenți. Dacă nu se întrunește cvorumul, se convoacă cât mai curând posibil o nouă reuniune, trimițându-se o nouă invitație cu aceeași ordine de zi. În cadrul acestei a doua reuniuni, se consideră că se întrunește cvorumul dacă participă jumătate dintre membri.

11.   Adunarea generală adoptă norme privind prezența la distanță și reprezentanții supleanți în regulamentul de procedură.

Articolul 19

Director general și platforma centrală

1.   Adunarea generală numește directorul general al E-RIHS ERIC în conformitate cu articolul 18 alineatul (6) și cu o procedură de recrutare adoptată de adunarea generală. Mandatul directorului general este de până la cinci ani și poate fi reînnoit o dată.

2.   Directorul general este reprezentantul legal al E-RIHS ERIC.

3.   Directorul general elaborează planul strategic al E-RIHS ERIC care urmează să fie aprobat de adunarea generală, în colaborare cu Comitetul nodurilor naționale.

4.   Directorul general este responsabil de punerea în aplicare a deciziilor asumate de adunarea generală.

5.   Directorul general are responsabilitatea de a prezenta adunării generale raportul anual de activitate. Raportul se redactează luând în considerare activitățile Comitetului nodurilor și ale Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică.

6.   Directorul general poate solicita prezența unuia sau mai multor adjuncți în cadrul adunării generale.

7.   Directorul general este responsabil de gestionarea platformei centrale E-RIHS ERIC. Platforma centrală asistă directorul general și celelalte organisme menționate la articolul 17.

8.   Lista activităților platformei centrale se bazează pe articolul 2 și pe articolul 27 în ceea ce privește cerințele legale aplicabile pentru funcționarea ERIC. Aceste activități stau la baza unei exploatări eficiente și coordonate a infrastructurii distribuite.

9.   Directorul general și platforma centrală rămân imparțiale în îndeplinirea sarcinilor lor.

Articolul 20

Comitetul nodurilor naționale

1.   Comitetul nodurilor naționale constituie organismul științific al E-RIHS ERIC și este compus din coordonatorii fiecărui nod național.

2.   Fiecare țară numește un coordonator național în conformitate cu propriile norme, care va reprezenta toate entitățile implicate în nodul național.

3.   Comitetul nodurilor naționale are următoarele sarcini:

(a)

asigură consecvența, coerența și stabilitatea activităților nodurilor naționale;

(b)

supraveghează și monitorizează punerea în aplicare și coordonarea politicilor E-RIHS ERIC în cadrul rețelei;

(c)

reprezintă eficient comunitățile de utilizatori, prin agregarea sugestiilor, nevoilor și preocupărilor acestora la nivelul E-RIHS ERIC;

(d)

face propuneri de îmbunătățire a infrastructurilor, a procedurilor și a practicilor nodurilor naționale pentru a evita discrepanțele în materie de calitate sau eficiență între instalațiile membrilor E-RIHS ERIC;

(e)

contribuie la strategia științifică a E-RIHS ERIC;

(f)

pregătește anual oferta de servicii a E-RIHS ERIC;

(g)

raportează și informează directorul general cu privire la natura și valoarea contribuțiilor naționale în natură;

(h)

raportează adunării generale prin intermediul raportului către directorul general.

4.   Comitetul nodurilor naționale își elaborează propriul regulament de procedură care urmează să fie aprobat de adunarea generală.

5.   Organizațiile interguvernamentale care oferă acces participă la Comitetul nodurilor naționale.

Articolul 21

Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică

1.   Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică oferă consiliere adunării generale, la cerere sau din proprie inițiativă, cu privire la activitățile și politicile generale ale E-RIHS ERIC.

2.   Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică oferă consiliere cu privire la strategia științifică care urmează să fie adoptată de adunarea generală.

3.   Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică evaluează anual activitățile științifice, tehnice și generale ale E-RIHS ERIC și activitățile desfășurate sub eticheta E-RIHS ERIC în conformitate cu articolul 7 alineatul (1).

4.   Membrii Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică sunt numiți de adunarea generală, în conformitate cu articolul 18 alineatul (6), pentru un mandat de trei ani, care poate fi reînnoit o singură dată. Numărul membrilor săi este decis de adunarea generală.

5.   Consiliul consultativ pe probleme științifice și de etică este format din experți și părți interesate distinse din diferitele discipline aplicate științei patrimoniului. Membrii Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică evită eventualele conflicte de interese la nivel de organizație sau personal.

6.   Președintele Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică este ales dintre membrii săi. Regulamentul de procedură și componența Consiliului consultativ pe probleme științifice și de etică sunt adoptate de adunarea generală.

CAPITOLUL 5

DISPOZIȚII FINANCIARE

Articolul 22

Principii bugetare, conturi și audit

1.   Exercițiul financiar al E-RIHS ERIC începe în fiecare an la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie.

2.   Conturile E-RIHS ERIC sunt însoțite de un raport privind gestiunea bugetară și financiară a exercițiului financiar.

3.   E-RIHS ERIC se supune cerințelor legislației din țara în care se află sediul său statutar în ceea ce privește elaborarea, depunerea, auditarea și publicarea conturilor.

Articolul 23

Scutiri de taxe și accize

1.   Scutirile de TVA în temeiul articolului 143 alineatul (1) litera (g) și al articolului 151 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului și în conformitate cu articolele 50 și 51 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 se aplică achizițiilor de bunuri și servicii efectuate de E-RIHS ERIC care sunt destinate utilizării exclusive și oficiale de către E-RIHS ERIC, cu condiția ca o astfel de achiziție să fie efectuată numai pentru activitățile necomerciale ale E-RIHS ERIC în concordanță cu activitățile sale. Scutirile de TVA se limitează la achizițiile care depășesc valoarea de 300 EUR.

2.   Scutirile de accize, în temeiul articolului 11 din Directiva (UE) 2020/262/UE a Consiliului, se limitează la achizițiile efectuate de E-RHIS ERIC care sunt destinate utilizării exclusive și oficiale de către E-RHIS ERIC, cu condiția ca o astfel de achiziție să fie destinată exclusiv activităților nelucrative ale E-RHIS ERIC, în conformitate cu activitățile sale, și ca achiziția să depășească valoarea de 300 EUR.

3.   Achizițiile efectuate de membrii personalului nu cad sub incidența scutirilor.

CAPITOLUL 6

DISPOZIȚII FINALE

Articolul 24

Politica în materie de date

1.   E-RIHS ERIC promovează principiile sursei deschise, accesului liber și FAIR (Findability, Accessibility, Interoperability and Reusability – trasabilitate, accesibilitate, interoperabilitate și reutilizare).

2.   E-RIHS ERIC îndrumă utilizatorii pentru a se asigura că cercetarea realizată cu ajutorul materialelor puse la dispoziție prin E-RIHS ERIC se desfășoară într-un cadru care recunoaște drepturile proprietarilor de date și dreptul indivizilor la viață privată.

3.   E-RIHS ERIC se asigură că utilizatorii sunt de acord cu termenii și condițiile care reglementează accesul și că s-au implementat măsuri adecvate de securitate în ceea ce privește stocarea și manipularea datelor.

4.   E-RIHS ERIC se asigură că furnizorii de date, autorii și logoul E-RIHS ERIC sunt recunoscute în mod corespunzător.

Articolul 25

Limba de lucru

Limba de lucru a E-RHIS ERIC este limba engleză.

Articolul 26

Raportarea către Comisia Europeană și către public

1.   E-RHIS ERIC întocmește un raport anual de activitate privind, în special, aspectele științifice, operaționale și financiare ale activităților sale. Raportul se aprobă de către adunarea generală și se transmite Comisiei Europene, precum și autorităților publice relevante, în termen de șase luni de la sfârșitul exercițiului financiar respectiv. Raportul se pune la dispoziția publicului.

2.   E-RIHS ERIC informează Comisia Europeană cu privire la orice împrejurări care amenință să pună în mod serios în pericol îndeplinirea sarcinilor E-RIHS ERIC sau să împiedice E-RIHS ERIC să îndeplinească cerințele stabilite în Regulamentul (CE) nr. 723/2009.

Articolul 27

Legislația aplicabilă

Funcționarea internă a E-RHIS ERIC este reglementată de:

(a)

dreptul Uniunii, în special de Regulamentul (CE) nr. 723/2009 și de deciziile la care fac trimitere articolul 6 alineatul (1) litera (a) și articolul 11 alineatul (1) din regulament;

(b)

legislația statului în care se află sediul statutar al E-RHIS ERIC în materii care nu sunt reglementate sau sunt reglementate numai parțial de actele menționate la litera (a);

(c)

prezentul statut și regulamentul său de procedură.

Articolul 28

Litigii

1.   Curtea de Justiție a Uniunii Europene este competentă să se pronunțe asupra litigiilor dintre membri cu privire la E-RHIS ERIC sau dintre membri și E-RHIS ERIC, precum și asupra oricăror alte litigii în care Uniunea este parte.

2.   Legislația Uniunii cu privire la competență se aplică litigiilor dintre E-RHIS ERIC și terți. În cazurile nereglementate de legislația Uniunii Europene, competența instanțelor care se pronunță în litigiile respective este determinată de legislația statului în care se află sediul statutar al E-RHIS ERIC.

Articolul 29

Actualizări ale statutului și disponibilitate

1.   Statutul este actualizat și pus la dispoziția publicului pe site-ul internet al E-RHIS ERIC și la sediul său statutar.

2.   Orice modificare a statutului este indicată în mod clar printr-o notă în care se precizează dacă modificarea vizează un element esențial sau neesențial al statutului, în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (CE) nr. 723/2009, indicând procedura urmată pentru adoptarea acesteia.


ANEXA I

LISTA MEMBRILOR, A OBSERVATORILOR PERMANENȚI, A OBSERVATORILOR ȘI A ENTITĂȚILOR REPREZENTANTE ALE ACESTORA

Membrii

Entitatea reprezentantă

Republica Franceză

Ministerul Învățământului Superior și Cercetării

Republica Italiană

Consiliul Național de Cercetare

Regatul Țărilor de Jos

Agenția pentru Patrimoniul Cultural din Țările de Jos

Regatul Spaniei

Ministerul Științei, Inovării și Universităților

Republica Cipru

Subministerul Cercetării, Inovării și Politicii Digitale

Ungaria

Biroul Național de Cercetare, Dezvoltare și Inovare

Republica Malta

Ministerul Patrimoniului Național, Artelor și Administrației Locale

Republica Polonă

Ministerul Științelor și Învățământului Superior

Republica Slovenia

Ministerul Învățământului Superior, al Științei și Inovării

Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord

Departamentul pentru Știință, Inovare și Tehnologie

România

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării

Membrii recunosc intenția organizației interguvernamentale a Centrului internațional pentru Studiul Conservării și Restaurării Bunurilor Culturale (ICCROM) de a deveni observator permanent.


ANEXA II

FINANȚE

A se vedea documentul justificativ separat, care definește contribuțiile financiare are membrilor și observatorilor, disponibil publicului pe site-ul web al E-RIHS ERIC.


ANEXA III

DEFINIȚII

În cuprinsul acestui statut, următorii termeni scriși cu majuscule au înțelesul indicat în continuare:

Platforma de acces: fiecare dintre cele 4 platforme de acces interdisciplinare gestionate la nivel central, cu tipuri distincte de acces și servicii furnizate (E-RIHS ARCHLAB, E-RIHS DIGILAB, E-RIHS FIXLAB, E-RIHS MOLAB) diferitelor părți interesate, inclusiv comunității științifice E-RIHS, dar fără a se limita la aceasta;

Eticheta E-RIHS: setul de valori esențiale prevalează în toate activitățile E-RIHS ERIC și sunt asigurate de standardele de calitate ale E-RIHS ERIC, reprezentând în mod colectiv eticheta E-RIHS ERIC;

Entități fondatoare: entitățile care au solicitat înființarea unui ERIC și care sunt recunoscute ca membri, observatori permanenți sau observatori în Decizia Comisiei privind înființarea ERIC, înainte de reuniunea constituțională a adunării generale;

Știința patrimoniului: domeniul interdisciplinar al studiului științific al patrimoniului. Știința patrimoniului se bazează pe diverse discipline umaniste, științifice și de inginerie. Aceasta se axează pe îmbunătățirea înțelegerii, a îngrijirii și a utilizării durabile a patrimoniului, astfel încât să poată îmbogăți viețile oamenilor, atât în prezent, cât și în viitor. Știința patrimoniului este un termen generic care cuprinde toate formele de cercetare științifică privind operele umane și lucrările combinate ale naturii și oamenilor, de valoare pentru oameni;

Nod național: Comunitățile științifice din fiecare țară implicată în E-RIHS constituie nodul național, cu propriul coordonator național;

Cercetare publică: cercetare cu rezultate (în special publicații) disponibile publicului;

Cercetare care intră sub incidența drepturilor de proprietate: este definită ca fiind cercetarea pentru care utilizatorii solicită confidențialitatea propunerii, a datelor și a rezultatelor pentru o anumită perioadă;

Utilizatori: persoane, echipe și instituții din mediul academic, întreprinderi, industrie și servicii publice, care utilizează facilitățile, resursele și serviciile unei infrastructuri de cercetare pentru a desfășura activități de cercetare prin implicarea în conceperea sau crearea de noi cunoștințe, produse, procese, metode și sisteme și pentru a stimula inovarea în domeniile lor.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2239/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x