OJ:C_202501981: P10_TA(2024)0065 – Constituirea unei comisii speciale privind scutul european pentru democrație și stabilirea responsabilităților, a componenței numerice și a duratei mandatului său – Decizia Parlamentului European din 18 decembrie 2024 privind constituirea și stabilirea responsabilităților, componenței numerice și a duratei mandatului Comisiei speciale pentru Scutul european pentru democrație (2024/2999(RSO))

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 11/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2025/198111.4.2025P10_TA(2024)0065Constituirea unei comisii speciale privind scutul european pentru democrație și stabilirea responsabilităților, a componenței numerice și a duratei mandatului săuDecizia Parlamentului European din 18 decembrie 2024 privind constituirea și stabilirea responsabilităților, componenței numerice și a...

Informatii

Data documentului: 18/12/2024; data votului
Emitent: Parlamentul European
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2025/1981

11.4.2025

P10_TA(2024)0065

Constituirea unei comisii speciale privind scutul european pentru democrație și stabilirea responsabilităților, a componenței numerice și a duratei mandatului său

Decizia Parlamentului European din 18 decembrie 2024 privind constituirea și stabilirea responsabilităților, componenței numerice și a duratei mandatului Comisiei speciale pentru Scutul european pentru democrație (2024/2999(RSO))

(C/2025/1981)

Parlamentul European,

având în vedere propunerea Conferinței președinților,

având în vedere comunicarea Comisiei intitulată „Planul de acțiune pentru democrația europeană” (COM(2020)0790),

având în vedere Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale) (1) și Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind piețe contestabile și echitabile în sectorul digital și de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 și (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind piețele digitale) (2),

având în vedere rezoluția sa din 20 octombrie 2021 referitoare la mass-media europeană în deceniul digital: un plan de acțiune pentru sprijinirea redresării și transformării (3),

având în vedere Codul de bune practici din 2022 privind dezinformarea,

având în vedere Directiva (UE) 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii (4),

având în vedere Directiva (UE) 2022/2557 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 privind reziliența entităților critice și de abrogare a Directivei 2008/114/CE a Consiliului (5),

având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1083 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de stabilire a unui cadru comun pentru serviciile mass-media în cadrul pieței interne și de modificare a Directivei 2010/13/UE (Regulamentul european privind libertatea mass-mediei) (6),

având în vedere Directiva (UE) 2024/1069 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 aprilie 2024 privind protecția împotriva cererilor vădit neîntemeiate sau a procedurilor judiciare abuzive împotriva persoanelor implicate în acțiuni de mobilizare publică („acțiuni strategice în justiție împotriva mobilizării publice”) (7),

având în vedere setul de instrumente al UE din martie 2021 conținând măsuri de reducere a riscurilor asupra securității cibernetice a rețelelor 5G,

având în vedere Comunicarea Comisiei privind apărarea democrației (COM(2023)0630),

având în vedere propunerea Comisiei din 12 decembrie 2023 de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de stabilire a unor cerințe armonizate pe piața internă privind transparența reprezentării intereselor desfășurate în numele țărilor terțe și de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 (COM(2023)0637),

având în vedere recomandările Comisiei referitoare la procese electorale incluzive și reziliente în Uniune și la consolidarea caracterului european și a desfășurării eficiente a alegerilor pentru Parlamentul European (C(2023)8626) și la promovarea implicării și a participării efective a cetățenilor și a organizațiilor societății civile la procesele de elaborare a politicilor publice (C(2023)8627),

având în vedere rezoluția sa din 9 martie 2022 referitoare la ingerințele externe în toate procesele democratice din cadrul Uniunii Europene, inclusiv dezinformarea (8) (INGE 1),

având în vedere rezoluția sa din 1 iunie 2023 referitoare la ingerințele externe în toate procesele democratice din cadrul Uniunii Europene, inclusiv dezinformarea (9) (INGE 2),

având în vedere recomandarea sa din 15 iunie 2023 adresată Consiliului și Comisiei în urma anchetei privind presupusele încălcări și deficiențe administrative în aplicarea legislației Uniunii în legătură cu utilizarea programului Pegasus și a altor programe de spionaj echivalente (10),

având în vedere raportul din 30 octombrie 2024 intitulat „Mai sigur împreună – Consolidarea disponibilității și pregătirii în domeniul apărării civile și militare a Europei”, elaborat de Sauli Niinistö, fost președinte al Republicii Finlanda, în calitatea sa de consilier special al Președintei Comisiei Europene,

având în vedere articolul 213 din Regulamentul său de procedură,

A.

întrucât ingerințele externe constituie o încălcare gravă a valorilor și principiilor universale pe care se întemeiază Uniunea, cum ar fi demnitatea umană, libertatea, egalitatea, solidaritatea, respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, democrația și statul de drept; întrucât dovezile arată că actori statali străini răuvoitori și autoritari și actori nestatali răuvoitori recurg la practici de manipulare a informațiilor și la alte tactici pentru a interveni în procesele democratice din Uniune; întrucât astfel de atacuri induc în eroare și înșală cetățenii și le afectează comportamentul electoral, amplifică dezbaterile care generează dezbinare, divizează, polarizează și exploatează vulnerabilitățile societăților, promovează discursurile de incitare la ură, agravează situația grupurilor vulnerabile care sunt mai susceptibile de a deveni victime ale dezinformării, denaturează integritatea alegerilor democratice și a referendumurilor, generează suspiciuni cu privire la guvernele naționale, la autoritățile publice, la ordinea democratică și la statul de drept și au scopul de a destabiliza democrația europeană; întrucât aceasta a devenit o chestiune de securitate internă și de siguranță a întregii societăți a Uniunii;

B.

întrucât Rusia a desfășurat în permanență, timp de mulți ani, o campanie de dezinformare de o rea-voință și o amploare fără precedent, cu scopul de a induce în eroare atât pe cetățenii săi, cât și comunitatea internațională de state în ansamblu, cu o intensitate deosebită înainte de începutul războiului său de agresiune împotriva Ucrainei declanșat la 24 februarie 2022, cât și în timpul acestuia; întrucât este nevoie de sprijin continuu și de o cooperare strânsă cu Ucraina și Republica Moldova în această privință, dar și cu forțele proeuropene din Georgia și țările din Balcanii de Vest, care se confruntă, toate, cu o ingerință puternică a Rusiei în procesul lor de convergență cu Uniunea, valorificând posibilitățile de schimb reciproc de informații și de bune practici;

C.

întrucât tentativele actorilor statali din țări terțe și a actorilor nestatali rău-voitori de a se amesteca în modul de funcționare a democrației din Uniune și din statele sale membre și de a face presiuni asupra valorilor consacrate la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană prin intermediul unor ingerințe răuvoitoare fac parte dintr-o tendință mai amplă, perturbatoare, cu care se confruntă democrațiile din întreaga lume;

D.

întrucât actorii răuvoitori urmăresc în continuare să intervină în procesele electorale, să profite de deschiderea și de pluralismul societăților noastre și să atace procesele democratice și reziliența Uniunii și a statelor sale membre;

E.

întrucât actorii autocratici răuvoitori desfășoară din ce în ce mai multe campanii de dezinformare împotriva activității delegațiilor Uniunii; întrucât aceasta reprezintă o încercare clară de a împiedica comunicarea strategică a Uniunii în străinătate;

F.

întrucât, înainte de 8 octombrie 2024, UE și statele sale membre nu dispuneau de un regim specific de sancțiuni legate de ingerințele străine și de campaniile de dezinformare orchestrate de actori statali răuvoitori din țări terțe, ceea ce înseamnă că acești actori au putut presupune în mod confortabil că campaniile lor de destabilizare împotriva Uniunii vor fi lipsite de consecințe;

G.

întrucât nu există o definiție și o înțelegere comună a acestui fenomen și continuă să existe numeroase lipsuri și lacune în legislația și politicile actuale de la nivelul Uniunii și de la nivel național menite să detecteze, să prevină și să contracareze interferențele străine;

H.

întrucât se preconizează că ingerințele străine, dezinformarea și numeroasele atacuri și amenințări la adresa democrației vor continua în număr tot mai mare și în moduri mai sofisticate;

I.

întrucât recomandările anterioare ale Parlamentului de a contracara operațiunile de ingerință străină dăunătoare în procesele democratice ale Uniunii au contribuit la o înțelegere generală la nivelul Uniunii și la o mai bună conștientizare a acestei probleme;

J.

întrucât audierile și activitatea comisiilor speciale INGE 1 și INGE 2 au contribuit la recunoașterea publică a acestor probleme și la punerea lor în context și au încadrat cu succes dezbaterea din cadrul Uniunii pe tema ingerințelor externe în procesele democratice și a dezinformării;

K.

întrucât este nevoie de o cooperare și de un sprijin la nivel mondial și multilateral între partenerii care împărtășesc aceeași viziune, inclusiv între parlamentari, în tratarea ingerințelor externe răuvoitoare și a dezinformării; întrucât democrațiile au dezvoltat competențe avansate și strategii de contracarare a acestor amenințări și atacuri;

L.

întrucât combaterea ingerințelor străine, a dezinformării și a amenințărilor la adresa democrației necesită o abordare multidimensională pentru a promova gândirea critică și educația în domeniul mass-mediei și al informației, precum și pentru a promova angajamentul civic și educația pentru democrație;

M.

întrucât amenințările și atacurile hibride pot duce la crize la scară largă și transsectoriale, cu efecte negative asupra siguranței și securității, asupra bunăstării cetățenilor și asupra funcționării societății și a economiei în ansamblu, constituind o provocare majoră pentru afacerile interne ale Uniunii; întrucât această nouă realitate necesită o abordare mai solidă a gestionării crizelor și a pregătirii civile și de apărare a Uniunii, prin construirea de previziuni strategice și anticiparea și consolidarea capabilităților de alertă timpurie, detectare, analiză și coordonare operațională,

1.

decide să constituie o comisie specială denumită „Comisia specială pentru Scutul european pentru democrație”, care să îndeplinească, în cooperare și consultare cu comisiile permanente competente în ceea ce privește competențele și responsabilitățile care le revin în temeiul anexei VI la Regulamentul de procedură, următoarele responsabilități:

(a)

să evalueze legislația și politicile relevante existente și planificate pentru a detecta în continuare posibilele lacune, lipsuri și suprapuneri care ar putea fi exploatate pentru interferențe răuvoitoare în procesele democratice, inclusiv în ceea ce privește următoarele aspecte:

(i)

politicile, propunerile legislative și structurile care urmează să fie instituite în cadrul Scutului european pentru democrație și care sunt deja instituite în cadrul Planului de acțiune pentru democrația europeană, precum și instrumentele relevante din cadrul Busolei strategice, cum ar fi setul de instrumente al UE pentru contracararea amenințărilor hibride;

(ii)

oportunități de cooperare între agențiile Uniunii și autoritățile naționale în domeniul justiției și afacerilor interne, inclusiv în scopul schimbului de informații, al informațiilor operative și al mecanismelor de detectare prealabilă;

(iii)

politicile și recomandările prezentate în raportul din 30 octombrie 2024 intitulat „Mai sigur împreună – Consolidarea disponibilității și pregătirii în domeniul apărării civile și militare a Europei”;

(iv)

politicile care contribuie la procesele democratice ale Uniunii, reziliența democratică prin conștientizarea situației, educația în domeniul mass-mediei și al informației, pluralismul mass-mediei și jurnalismul independent, promovarea angajamentului civic, a educației, a gândirii critice și a sensibilizării și participării cetățenilor;

(v)

reziliența democratică la amenințările și atacurile hibride autohtone și ingerințele răuvoitoare;

(vi)

ingerințele prin intermediul platformelor online, îndeosebi prin evaluarea aprofundată a responsabilității și a efectelor pe care platformele online foarte mari le au asupra democrației și a proceselor democratice din Uniune;

(vii)

impactul ingerințelor asupra infrastructurii critice și asupra sectoarelor strategice, inclusiv asupra investițiilor străine și a proprietății imobiliare situate în Uniune;

(viii)

amenințări și atacuri hibride, inclusiv, dar fără a se limita la: atacuri cibernetice, inclusiv asupra unor ținte militare și nemilitare, conținut textual și audiovizual creat de om, precum și conținut generat de IA și „deepfake-uri” utilizate în scopul ingerințelor străine și al dezinformării, ingerințe în instituțiile politice, influență sau constrângere economică, ingerințe prin actori globali prin acapararea elitelor, diaspora națională, universități și evenimente culturale, finanțarea disimulată a activităților politice de către actori și donatori străini răuvoitori, acțiuni străine de manipulare a informațiilor și ingerințe care vizează acțiunea Uniunii în străinătate și exploatarea fluxurilor de migrație create artificial printr-un rol sporit al actorilor statali;

(ix)

politici care să asigure un nivel comun ridicat de securitate cibernetică în întreaga Uniune și reziliență la atacurile cibernetice, în cazul în care acestea sunt legate de procesele democratice;

(x)

rolul actorilor statali și nestatali răuvoitori, modul de operare și finanțarea acestora, precum și sabotajul fizic comis de aceștia;

(xi)

impactul ingerinței asupra drepturilor minorităților și ale altor grupuri discriminate;

(xii)

contramăsuri colective de descurajare și imputare, inclusiv sancțiuni;

(xiii)

vecinătate, cooperare globală și multilateralism;

(xiv)

interferența actorilor cu sediul în Uniune, atât în cadrul Uniunii, cât și în țări terțe;

(xv)

politici și măsuri de menținere a echității și integrității alegerilor și de consolidare a sistemului democratic de control și echilibru;

(b)

să elaboreze, în strânsă cooperare cu comisiile permanente competente, sugestii și propuneri cu privire la modalitățile de remediere în continuare a acestor lacune pentru a promova reziliența Uniunii la amenințările și atacurile hibride, inclusiv la acțiunile străine de manipulare a informațiilor și la ingerințele străine, precum și cu privire la modalitățile de îmbunătățire a cadrului juridic și instituțional al Uniunii;

(c)

să evalueze activitățile Comisiei și ale Serviciului European de Acțiune Externă în ceea ce privește combaterea acțiunilor străine de manipulare a informațiilor și a ingerințelor străine, precum și a amenințărilor și atacurilor hibride;

(d)

să contracareze campaniile de informare și comunicarea strategică a țărilor terțe răuvoitoare, inclusiv a celor care au loc prin intermediul actorilor și organizațiilor din interiorul Uniunii, care dăunează obiectivelor Uniunii și care sunt create pentru a influența opinia publică din Uniune;

(e)

să monitorizeze, după caz, punerea în aplicare a rapoartelor comisiilor speciale INGE 1 și INGE 2;

(f)

să contribuie la reziliența instituțională generală împotriva ingerințelor străine, a amenințărilor hibride, a atacurilor și a dezinformării;

(g)

să mențină relații cu alte instituții și organisme ale Uniunii, cu autoritățile statelor membre, cu alte organizații internaționale și adunări interparlamentare, cu societatea civilă, precum și cu partenerii statali și nestatali din țările terțe relevante în ceea ce privește aspectele care intră în responsabilitatea sa, pentru a consolida acțiunea Uniunii împotriva amenințărilor și atacurilor hibride și a manipulării informațiilor și ingerințelor interne și străine; să colaboreze în special cu partenerii statali și nestatali din Ucraina și Moldova și cu partenerii proeuropeni din Georgia, precum și cu țările din Balcanii de Vest; să combată discursurile manipulate provenite din Rusia, având în vedere pericolul critic și continuu pe care Rusia îl reprezintă pentru stabilitatea și securitatea din întreaga Uniune;

2.

decide că, atunci când activitatea comisiei speciale include examinarea unor probe cu caracter confidențial, mărturii care implică date cu caracter personal sau schimburi de opinii ori audieri cu autorități și organe privind informații confidențiale, inclusiv studii științifice sau părți ale acestora cărora le-a fost acordat un statut de confidențialitate în temeiul articolului 63 din Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului și al Consiliului (11), reuniunile se vor desfășura cu ușile închise; decide, de asemenea, că martorii și experții au dreptul să facă declarații sau să depună mărturie cu ușile închise;

3.

decide că lista persoanelor invitate la reuniunile publice, lista persoanelor care participă la acestea și procesele-verbale ale acestor reuniuni sunt puse la dispoziția publicului;

4.

decide că documentele confidențiale primite de comisia specială vor fi evaluate în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 227 din Regulamentul său de procedură; decide totodată că acest tip de informații vor fi utilizate exclusiv în scopul elaborării raportului final al comisiei speciale;

5.

decide că această comisie specială va avea 33 de membri;

6.

decide că mandatul comisiei speciale va fi de 12 luni și că acesta începe la data reuniunii constitutive;

7.

decide că comisia specială poate prezenta Parlamentului un raport intermediar; decide, de asemenea, ca aceasta să prezinte Parlamentului, cel târziu în cursul perioadei de sesiune din ianuarie 2026, un raport final axat pe chestiunile prevăzute la alineatul (1) și care să conțină constatări concrete și recomandări privind măsurile și inițiativele care trebuie luate, fără a aduce atingere competențelor comisiilor permanente în conformitate cu anexa VI la Regulamentul său de procedură; subliniază că recomandările comisiei speciale vor fi luate în considerare de comisiile competente permanente în activitatea lor.


(1)  
JO L 277, 27.10.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2065/oj.

(2)  
JO L 265, 12.10.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/1925/oj.

(3)  
JO C 184, 5.5.2022, p. 71.

(4)  
JO L 305, 26.11.2019, p. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1937/oj.

(5)  
JO L 333, 27.12.2022, p. 164, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2557/oj.

(6)  
JO L, 2024/1083, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1083/oj.

(7)  
JO L, 2024/1069, 16.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1069/oj.

(8)  
JO C 347, 9.9.2022, p. 61.

(9)  
JO C, C/2023/1226, 21.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1226/oj.

(10)  
JO C, C/2024/494, 23.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/494/oj.

(11)  Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piață a produselor fitosanitare și de abrogare a Directivelor 79/117/CEE și 91/414/CEE ale Consiliului (JO L 309, 24.11.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1981/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x