OJ:C_202501978: P10_TA(2024)0062 – Mobilizarea Fondului european de ajustare la globalizare: cererea EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper – Belgia – Rezoluția Parlamentului European din 17 decembrie 2024 referitoare la propunerea de decizie a Parlamentului European și a Consiliului privind mobilizarea Fondului european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați în urma unei cereri din partea Belgiei – EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper (COM(2024)0370 – C10-0166/2024 – 2024/0286(BUD))

Redacția Lex24
Publicat in Jurnalul Oficial UE, Repertoriu EUR-Lex, 11/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2025/197811.4.2025P10_TA(2024)0062Mobilizarea Fondului european de ajustare la globalizare: cererea EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper - BelgiaRezoluția Parlamentului European din 17 decembrie 2024 referitoare la propunerea de decizie a Parlamentului European și a Consiliului privind mobilizarea Fondului european...

Informatii

Data documentului: 17/12/2024
Emitent: Parlamentul European
Formă: Jurnalul Oficial UE
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2025/1978

11.4.2025

P10_TA(2024)0062

Mobilizarea Fondului european de ajustare la globalizare: cererea EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper – Belgia

Rezoluția Parlamentului European din 17 decembrie 2024 referitoare la propunerea de decizie a Parlamentului European și a Consiliului privind mobilizarea Fondului european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați în urma unei cereri din partea Belgiei – EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper (COM(2024)0370 – C10-0166/2024 – 2024/0286(BUD))

(C/2025/1978)

Parlamentul European,

având în vedere propunerea Comisiei prezentată Parlamentului European și Consiliului (COM(2024)0370 – C10-0166/2024),

având în vedere Regulamentul (UE) 2021/691 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 aprilie 2021 privind Fondul european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați (FEG) și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1309/2013 (1) („Regulamentul privind FEG”),

având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (2), astfel cum a fost modificat de Regulamentul (UE, Euratom) 2024/765 al Consiliului (3), în special articolul 8,

având în vedere Acordul interinstituțional din 16 decembrie 2020 dintre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană privind disciplina bugetară, cooperarea în chestiuni bugetare și buna gestiune financiară, precum și privind noile resurse proprii, inclusiv o foaie de parcurs în vederea introducerii de noi resurse proprii (4), în special punctul 9,

având în vedere principiile Pilonului european al drepturilor sociale și obiectivele stabilite în Planul de acțiune privind Pilonul european al drepturilor sociale,

având în vedere scrisoarea Comisiei pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale,

având în vedere raportul Comisiei pentru bugete (A10-0019/2024),

A.

întrucât Uniunea a instituit instrumente legislative și bugetare pentru a oferi un sprijin suplimentar lucrătorilor afectați de consecințele schimbărilor structurale majore intervenite în practicile comerciale mondiale sau ale crizei economice și financiare mondiale și pentru a le acorda asistență în procesul de reintegrare pe piața muncii; întrucât această asistență se traduce printr-un sprijin financiar acordat lucrătorilor și întreprinderilor pentru care au lucrat;

B.

întrucât Belgia a depus cererea EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper pentru o contribuție financiară din partea Fondului european de ajustare la globalizare (FEG), ca urmare a disponibilizării a 681 de lucrători (5) din sectorul economic încadrat la diviziunea 17 (Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie) și 28 (Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente) a NACE Rev. 2 în regiunea Provincie Limburg, într-o perioadă de referință pentru cerere cuprinsă între 31 decembrie 2023 și 30 aprilie 2024;

C.

întrucât cererea se referă la 567 de lucrători disponibilizați de întreprinderea Sappi Lanaken NV (hârtie) și la 114 lucrători disponibilizați de întreprinderea Purmo Group Belgium NV (utilaje);

D.

întrucât cererea se bazează pe criteriile de intervenție de la articolul 4 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul privind FEG, conform cărora asistența se acordă în cazurile în care sunt disponibilizați cel puțin 200 de lucrători, într-o perioadă de referință de patru luni, în întreprinderi care își desfășoară activitatea în același sector economic sau în sectoare economice diferite și care sunt situate în aceeași regiune;

E.

întrucât pandemia de COVID-19 și războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei au redus competitivitatea economică și au un impact negativ asupra creșterii economice din Belgia;

F.

întrucât întreprinderea Sappi Lanaken era specializată în producția de hârtie cretată fără lemn (WCP); întrucât scăderea cererii de produse grafice ca urmare a creșterii digitalizării a condus la o supracapacitate din ce în ce mai mare a industriei europene a WPC; întrucât producția de la Sappi Lanaken nu a putut fi reorientată către alte produse din hârtie cu o cerere mai mare fără investiții masive și, prin urmare, grupul Sappi a decis să înceteze producția în Lanaken și să închidă fabrica, deoarece nu s-a putut găsi niciun cumpărător adecvat, din cauza supracapacității structurale din industrie;

G.

întrucât volumul producției de radiatoare cu panouri a grupului Purmo a scăzut constant în perioada 2018-2023, de la 820 000 de unități în 2018 la 320 000 de unități în 2023 (-60 %); întrucât atunci când se compară costurile de producție ale diferitelor fabrici ale grupului Purmo din Europa, situl din Zonhoven este în dezavantaj, deoarece costurile sale sunt cu 17 % până la 35 % mai mari; întrucât grupul Purmo a decis să oprească producția de radiatoare cu panouri de 50 mm în fabrica sa din Zonhoven și să închidă linia de producție în cauză; întrucât, în urma situației neașteptate referitoare la disponibilitatea și prețurile gazelor, ca urmare a războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, și a legislației Uniunii care favorizează sistemele de încălzire la temperatură scăzută în detrimentul radiatoarelor cu panouri, redresarea cererii este puțin probabilă, deoarece piața radiatoarelor cu panouri se va limita din ce în ce mai mult la înlocuirea unităților aflate în uz;

H.

întrucât cele două societăți, în conformitate cu legislația belgiană, au urmat procedura obligatorie de informare și consultare a reprezentanților lucrătorilor și au înființat o unitate al cărei obiectiv este de a furniza servicii de plasare pe piața muncii a lucrătorilor concediați în contextul concedierilor colective;

I.

întrucât contribuțiile financiare din FEG ar trebui să fie direcționate în primul rând spre măsuri de politică active în domeniul pieței forței de muncă și spre servicii personalizate care vizează reintegrarea rapidă a beneficiarilor în locuri de muncă decente și sustenabile în sectorul lor inițial de activitate sau în afara acestuia, pregătindu-i în același timp pentru o economie europeană mai verde și mai digitală;

J.

întrucât FEG nu depășește cuantumul anual maxim de 30 de milioane EUR (la prețurile din 2018), în conformitate cu articolul 8 din Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului, modificat prin Regulamentul (UE, Euratom) 2024/765 al Consiliului,

1.

este de acord cu Comisia că sunt îndeplinite condițiile prevăzute la articolul 4 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul privind FEG și că Belgia are dreptul, în temeiul acestui regulament, la o contribuție financiară în valoare de 704 135 EUR, ceea ce reprezintă 60 % din costurile totale de 1 173 559 EUR, sumă care corespunde cheltuielilor pentru servicii personalizate în valoare de 1 126 559 EUR și cheltuielilor pentru activitățile de pregătire, gestionare, informare și publicitate, control și raportare în valoare de 47 000 EUR;

2.

observă că autoritățile belgiene au depus cererea la 19 iulie 2024 și că, pe baza informațiilor suplimentare furnizate de Belgia, Comisia și-a finalizat evaluarea la 5 noiembrie 2024, aducând la cunoștința Parlamentului această evaluare la aceeași dată;

3.

ia act de faptul că cererea se referă la 567 de lucrători disponibilizați de întreprinderea Sappi Lanaken și la 114 lucrători disponibilizați de întreprinderea Purmo Group Belgia; constată, de asemenea, că numărul total de beneficiari vizați este de 632 de lucrători, aproape exclusiv bărbați;

4.

subliniază că piețele forței de muncă din Lanaken și Zonhoven sunt dezavantajate în comparație cu Limburg în ansamblu sau cu Flandra, raportul dintre populația activă și locurile de muncă disponibile fiind semnificativ mai mic decât în Limburg în ansamblu sau în Flandra; evidențiază că numărul locurilor de muncă din sectorul industrial disponibile în Limburg a scăzut cu 15 % în 2023;

5.

atrage atenția că lucrătorii disponibilizați se confruntă cu obstacole serioase pe piața muncii din cauza profilurilor lor, o treime având vârsta de 55 de ani sau mai mult, iar 30 % având un nivel scăzut de educație; subliniază că, având în vedere tendința în scădere a ofertelor de locuri de muncă și distribuția lor geografică, lucrătorii vor avea nevoie de sprijin suplimentar adaptat pentru a îi ajuta să reușească tranziția către ocuparea unui loc de muncă;

6.

reamintește că autoritățile belgiene au obligația de a recunoaște originea și de a asigura vizibilitatea finanțării din partea Uniunii, precum și de a evidenția valoarea adăugată pe care o are intervenția pentru Uniune, oferind informații coerente, eficace și specifice unor categorii de public diverse, inclusiv informații specifice pentru beneficiari, autoritățile locale și regionale, partenerii sociali, mass-media și publicul larg;

7.

consideră că este responsabilitatea socială a Uniunii și a statelor membre să ofere lucrătorilor afectați posibilitatea de a obține calificările necesare pentru un viitor loc de muncă, dat fiind că tranziția digitală și ecologică are un impact semnificativ asupra sectoarelor lor, conducând în același timp la o reducere a cererii; salută faptul că pachetul coordonat de servicii personalizate a fost elaborat de Belgia în consultare cu beneficiarii vizați, reprezentanții acestora și cu partenerii sociali;

8.

subliniază că sprijinul oferit de FEG trebuie să fie integrat într-o strategie mai amplă pentru lucrătorii afectați și pentru regiune, la toate nivelurile politice, inclusiv prin sprijinirea instrumentelor de finanțare pertinente ale Uniunii, cu scopul de a se asigura că nimeni nu este lăsat în urmă în dubla tranziție digitală și climatică;

9.

reamintește că serviciile personalizate care vor fi oferite lucrătorilor constau în acțiunile următoare: consilier pe probleme sociale, orientare, consiliere și orientare profesională, sprijin pentru căutarea activă a unui loc de muncă, instruire, recalificare și formare profesională, inclusiv formare în domeniul competențelor digitale, precum și formare la locul de muncă;

10.

constată că Belgia a început să ofere servicii personalizate beneficiarilor vizați la 26 decembrie 2023 și că perioada de eligibilitate pentru o contribuție financiară din FEG va începe așadar la această dată și va dura 24 de luni de la data intrării în vigoare a deciziei de finanțare;

11.

observă că Belgia a început să facă cheltuieli administrative pentru execuția FEG la 20 noiembrie 2023 și că aceste cheltuieli vor fi, prin urmare, eligibile pentru o contribuție financiară din FEG de la această dată pentru o perioadă de 31 de luni de la data intrării în vigoare a deciziei de finanțare;

12.

subliniază că autoritățile belgiene au confirmat că, pentru accesul la acțiunile propuse și pentru punerea lor în aplicare, se vor respecta principiile egalității de tratament și nediscriminării și se va fi evita dubla finanțare;

13.

reamintește că asistența din partea FEG nu trebuie să înlocuiască acțiunile care intră în responsabilitatea întreprinderilor, în temeiul dreptului intern sau al acordurilor colective sau orice indemnizație sau drept al lucrătorilor disponibilizați, pentru a se asigura adiționalitatea deplină a asistenței alocate; reamintește că statele membre care solicită sprijin financiar din partea FEG trebuie să se asigure că cerințele prevăzute în dreptul intern și în dreptul Uniunii privind concedierile colective au fost respectate și că întreprinderea în cauză a prevăzut dispoziții corespunzătoare pentru lucrătorii săi;

14.

invită autoritățile belgiene și celelalte state membre să ia măsuri preventive în mod proactiv pentru a adapta industriile la globalizare și la schimbările tehnologice și de mediu și pentru a proteja lucrătorii de pierderea locurilor de muncă și de alte efecte negative ale globalizării;

15.

aprobă decizia anexată la prezenta rezoluție;

16.

încredințează Președintei sarcina de a semna această decizie împreună cu Președintele Consiliului și de a asigura publicarea sa în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;

17.

încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție, împreună cu anexa, Consiliului și Comisiei.


(1)  
JO L 153, 3.5.2021, p. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/691/oj.

(2)  
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.

(3)  Regulamentul (UE, Euratom) 2024/765 al Consiliului din 29 februarie 2024 de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (JO L, 2024/765, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj).

(4)  
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.

(5)  În sensul articolului 3 din Regulamentul privind FEG.


ANEXĂ

DECIZIE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI

privind mobilizarea Fondului european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați în urma unei cereri din partea Belgiei (EGF/2024/002 BE/Limburg machinery and paper)

(Textul prezentei anexe nu este reprodus aici, întrucât corespunde cu actul final, Decizia (UE) 2025/47.)


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1978/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x